ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28.09.2021м. ДніпроСправа № 904/6226/21
Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Бондарєв Е.М. за участю секретаря судового засідання Найдьонова Є.О.
про скасування державної реєстрації права оренди та витребування земельної ділянки площею 64,0574 га
Представники:
Від позивача: не з`явився
Від відповідача: не з`явився
В засіданні бере участь: Карпенко О.І., службове посвідчення, прокурор відділу
СУТЬ СПОРУ:
Керівник Жовтоводської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області та Лихівської селищної ради звернувся до Господарського суду Дніпропетровської області з позовною заявою №04/55-1405вих21 від 30.06.2021 про:
1) скасування державної реєстрації права оренди земельної ділянки площею 64,0574 га, кадастровий номер 1224588000:01:003:0212, що розташована на території Холодіївської сільської ради П`ятихатського району, проведену за Товариством з обмеженою відповідальністю "Дніпроагропромінтеграція" (код ЄДРПОУ 34884842, нова назва - Товариство з обмеженою відповідальністю "Зерно 54", на підставі рішення державного реєстратора виконавчого комітету Маломихайлівської сільської ради Сучкової Т.Ф. №55856628 від 22.12.2020 з одночасним припиненням речових прав Товариства з обмеженою відповідальністю "Дніпроагропромінтеграція" (код ЄДРПОУ 34884842) на вказану земельну ділянку (номер запису про право 39848003);
2) витребування із незаконного володіння та користування Товариства з обмеженою відповідальністю "Зерно 54" (код ЄДРПОУ 34884842, вул. Калнишевського, буд. 5, м. Новомосковськ Дніпропетровської області, 51200, стара назва - Товариство з обмеженою відповідальністю "Дніпроагропромінтеграція") земельну ділянку сільськогосподарського призначення, площею 64,0574 га, кадастровий номер 1224588000:01:003:0212, що розташована на території Холодіївської сільської ради П`ятихатського району Дніпропетровської області, державі в особі Лихівської селищної ради Дніпропетровській області.
В обґрунтування підстав представництва інтересів держави у суді керівник Жовтоводської окружної прокуратури зазначає, що порушення інтересів держави, в даному випадку, полягає у вибутті з користування держави земельних ділянок сільськогосподарського призначення за відсутності волі її власника - держави та всупереч встановленого законом порядку. Жовтоводською окружною прокуратурою направлялися запити №04/55-408вих21 від 14.04.2021, №04/55-763вих21 від 14.05.2021 до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, в якому повідомлялося про встановлені факти порушення земельного законодавства. Проте, згідно із відповіддю Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області №10-4-0.61-3565/2-21 від 23.04.2021 та №10-4-0.61-5120/2-21 від 15.06.2021 Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області заходи, в тому числі претензійно-позовні, направлені на скасування незаконної державної реєстрації речового права в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та витребовування земельної ділянки з кадастровим номером 1224588000:01:003:0212, із незаконного володіння та користування не вживались. Відповідно до наказів Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 06.06.2018 №4-2206/15-18-СГ, від 09.11.2019 №4-62/15-19-СГ, земельна ділянка з кадастровим номером 1224588000:01:003:0212, площею 64,0574 га, передана Лихівській територіальній громаді у комунальну власність, проте право комунальної власності на вказану земельні ділянку за Лихівською селищною радою у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно не зареєстровано. При цьому, Жовтоводською окружною прокуратурою направлявся запит №04/55-1006вих21 від01.06.2021 до Лихівської селищної ради, в якому повідомлялося про встановлені факти порушення земельного законодавства. Проте, згідно із відповіддю Лихівської селищної ради №532/02-19/21 від 09.06.2021, селищна рада просить вжити Жовтоводську окружну прокуратуру заходи представницького характеру з приводу скасування державної реєстрації речових прав та витребування земельної ділянки. Порушення інтересів держави, в даному випадку, полягає у вибутті з корегування державою земельною ділянкою сільськогосподарського призначення площею 64,0574 га та за відсутності її волі як власника та всупереч встановленого законом порядку.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідно до інформації Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 23.04.2021 №10-4-0.61-3565/2-21, Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області рішення про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду ТОВ "Дніпроагропромінтеграція" земельної ділянки з кадастровим номером 1224588000:01:003:021 не приймались, довіреність на укладання договору оренди спірної земельної ділянки не надавалась, договір оренди земельної ділянки від імені Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області не оформлявся та підписом не засвідчувався. Крім того, відповідно до листа відділу у П`ятихатському районі ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 17.05.2021 №53/113-21, довіреність від Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області на підписання договору оренди, акту приймання-передачі по земельній ділянці з кадастровим номером 1224588000:01:003:0212 з ТОВ "Дніпроагропроінтеграція" заступнику начальника відділу Сердюк Н.Д. не видавалась, договір оренди 17/08-18/26ДО від 17.08.2020 не підписувався та не завірявся печаткою. Вказане свідчить про відсутність у поданому для державної реєстрації договорі оренди земельної ділянки № 17/08-18/26ДО від 17.08.2020, укладеному, начебто, між Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області в особі заступника начальника відділу у П`ятихатському районі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Сердюк Н.Д. та ТОВ "Дніпроагропромінтеграція" статусу документа, достатнього для здійснення державної реєстрації права користування.
Таким чином, оскільки документами, наявними в матеріалах справи, спростовано факт автентичності та достовірності укладання Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області договору оренди земельної ділянки, який на теперішній час позбавлений можливості розпоряджатися вказаною земельною ділянкою, державна реєстрація права оренди земельною ділянкою сільськогосподарського призначення, площею 64,0574 га, кадастровий номер 1224588000:01:003:0212, що розташована на території Холодіївської сільської ради П`ятихатського району, є протиправною та такою, що підлягає скасуванню.
Ухвалою суду від 12.07.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №904/6226/21, праву вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження з викликом учасників справи та призначено підготовче засідання на 19.07.2021 о 09:30 год.
На електрону пошту суду 19.07.2021 надійшли пояснення Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області в яких зазначає, що позовні вимоги підтримує в повному обсязі, Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області не приймались рішення про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю "Дніпроагропромінтеграція" земельних ділянок з кадастровими номерами 1224588000:01:002:0257, 1224588000:01:003:0212, 1224582000:01:001:0341, 1224582000:01:002:0273, 1224555600:01:002:0290, договори оренди із вказаним підприємством на зазначені земельні ділянки не укладались, довіреності на укладання таких договорів не видавались. У зв`язку з набранням чинності Закону України з 27.05.2021 № 1423-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин" на сьогоднішній день припинено повноваження Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної форми власності за межами населених пунктів окрім випадків визначених пунктом 24 у розділі X "Перехідних положень".
Підготовче засідання 19.07.2021 відкладено на 30.08.2021 о 10:00 год.
Підготовче засідання 30.08.2021 відкладено на 13.09.2021 о 11:30 год.
У підготовчому засіданні 13.09.2021 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті в засіданні на 28.09.2021 о 10:00год.
Поштові відправлення на адресу відповідача, в яких, зокрема, містилися ухвала суду про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження у справі, повернулися до суду з поштовою відміткою "адресат відсутній за вказаною адресою".
За визначенням п. 5 ч. 6 ст. 242 Господарського процесуального кодексу України, днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.
Враховуючи достатність часу, наданого учасникам справи для подання доказів, приймаючи до уваги принципи змагальності та диспозитивної господарського процесу, закріплені у статті 129 Конституції України та статтях 13, 14, 74 Господарського процесуального кодексу України, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих йому повноважень, створені належні умови учасникам судового процесу в реалізації ними прав, передбачених Господарським процесуальним кодексом України, висловлення своєї правової позиції у спорі та надання відповідних доказів.
Матеріали справи містять достатньо документів, необхідних для вирішення спору по суті та прийняття обґрунтованого рішення у даному судовому засіданні.
У судовому засіданні 28.09.2021 проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Суд, розглянувши наявні в матеріалах справи докази, заслухавши в судових засіданнях прокурора, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті,
ВСТАНОВИВ:
22 грудня 2020 року державним реєстратором Виконавчого комітету Маломихайлівської сільської ради Покровського району Дніпропетровської області Сучковою Тетяною Федорівною (далі - державний реєстратор) прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 55856628.
На підставі цього рішення державним реєстратором вчинено запис у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за № 39848003 від 17.12.2020 про реєстрацію права оренди Товариства з обмеженою відповідальністю "Дніпроагропромінтеграція" (код ЄДРПОУ 34884842) земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 64,0574га.
Підставою виникнення речового права зазначено договір оренди №17/08-118/26ДО від 17.08.2020, укладений між Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області та Товариством з обмеженою відповідальністю "Дніпроагропромінтеграція". Строк дії - 10 років, з правом пролонгації (а.с. 32).
Відповідно до договору оренди земельної ділянки №17/08-18/26ДО від 17.08.2020, укладений між Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області в особі заступника начальника відділу у П`ятихатському районі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Сердюк Наталії Дмитрівни, яка діє на підставі довіреності від 14 березня 2019 року № 14-2-0.27-006/11/19 (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Дніпроагропромінтеграція" в особі директора Андрощука Володимира Васильовича (орендар) орендодавець надав, а орендар прийняв у строкове платне користування земельну ділянку із земель сільськогосподарського призначення державної форми власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться за межами населеного пункту біля території Холодіївської сільської ради П`ятихатського району Дніпропетровської області, кадастровий номер земельної ділянки 1224588000:01:003:0212, загальною площею 64,0574 га (п.п.1.1., 2.1- 2.3. договору оренди).
Строк дії договору оренди - 10 років (п.3.1. договору).
За пунктом 3.2. договору право оренди земельної ділянки виникає у орендаря з моменту державної реєстрації цього права відповідно до законодавства.
Відповідно до інформації Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 23.04.2021 № 10-4-0.61-3565/2-21, не приймались рішення про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду ТОВ "Дніпроагропромінтеграція" земельних ділянок, зокрема, з кадастровим номером 1224588000:01:003:0212, договір оренди з підприємством на зазначену ділянку не укладався, довіреності на укладання такого договору не видавалась (а.с. 39).
Відповідно до інформації Відділу у П`ятихатському районі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 17.05.2021 № 53/113-21, довіреність на укладання договору оренди №17/08-18/26ДО спірної земельної ділянки на ім`я заступника начальника відділу у П`ятихатському районі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Сердюк Наталії Дмитрівни, не видавалась, договір не підписувався та не завірявся печаткою (а.с.43).
Прокурор просить скасувати державну реєстрацію права оренди за рішенням державного реєстратора та витребувати земельну ділянку площею 64,0574 га, яка вибула із володіння та користування державою за відсутності волі його повноваженого органу та всупереч встановленому законом порядку, що і є причиною спору.
Предметом доказування у даній справі є встановлення правомірності державної реєстрації права оренди земельної ділянки за відповідачем, встановлення обставин правомірності вибуття спірної земельної ділянки із користування власника та наявність правових підстав для повернення земельної ділянки її власнику, що і є причиною виникнення спору.
Оцінюючи обраний прокурором спосіб судового захисту свого права, суд враховує нормативні положення частин першої та другої статті 5 Господарського процесуального кодексу України, згідно з якими здійснюючи правосуддя, господарський суд захищає права та інтереси фізичних і юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.
У випадку, якщо закон або договір не визначають ефективного способу захисту порушеного права чи інтересу особи, яка звернулася до суду, суд відповідно до викладеної в позові вимоги такої особи може визначити у своєму рішенні такий спосіб захисту, який не суперечить закону.
Під захистом цивільних прав розуміється передбачений законодавством засіб, за допомогою якого може бути досягнуте припинення, запобігання, усунення порушення права, його відновлення і (або) компенсація витрат, викликаних порушенням права. Обраний спосіб захисту має безпосередньо втілювати мету, якої прагне досягти суб`єкт захисту, тобто мати наслідком повне припинення порушення його прав та охоронюваних законом інтересів.
Належний спосіб захисту, виходячи із застосування спеціальної норми права, повинен забезпечити ефективне використання цієї норми у її практичному застосуванні - гарантувати особі спосіб відновлення порушеного права або можливість отримання нею відповідного відшкодування.
Отже, засіб юридичного захисту має бути ефективним, як на практиці, так і за законом. У рішенні від 31.07.2003 у справі "Дорани проти Ірландії" Європейський суд з прав людини зазначив, що поняття "ефективний засіб" передбачає не лише запобігання порушенню або припиненню порушення, а так само встановлення механізму відновлення, поновлення порушеного права. Таким чином, обов`язковим є практичне застосування ефективного механізму захисту. Інший підхід суперечитиме принципу верховенства права.
Як правило, суб`єкт порушеного права може скористатися не будь-яким, а цілком конкретним способом захисту свого права (пункт 5.6 постанови Великої Палати Верховного Суду від 22.08.2018 у справі № 925/1265/16).
Велика Палата Верховного Суду неодноразово звертала увагу на те, що застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулась особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам.
Подібні висновки сформульовані, зокрема, у постановах Великої Палати Верховного Суду від 05.06.2018 у справі № 338/180/17, від 11.09.2018 у справі № 905/1926/16 та від 30.01.2019 у справі № 569/17272/15-ц.
Відповідно до пункту 1 статті 1 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" дія цього Закону поширюється на відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, розміщене на території України, та обтяжень таких прав.
За змістом статті 2 цього Закону державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
У Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення (ч. 1 ст. 5 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень").
Згідно п. 2 ч. 1 ст. 10 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державним реєстратором є нотаріус.
За частиною першою статті 11 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державний реєстратор самостійно приймає рішення за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав.
Перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав, та порядок державної реєстрації прав визначаються Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень (ч. 2 статті 18 цього Закону).
Згідно з частиною першою статті 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" за результатом розгляду документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор на підставі прийнятого ним рішення про державну реєстрацію прав вносить відомості про речові права, обтяження речових прав до Державного реєстру прав.
Відповідно до частини третьої статті 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню.
У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України (у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону) проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону.
Ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, а також скасування державної реєстрації прав допускається виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав).
Зміст цієї правової норми свідчить про те, що допускаються такі способи судового захисту порушених прав та інтересів особи:
1) судове рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав;
2) судове рішення про визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав;
3) судове рішення про скасування державної реєстрації прав.
При цьому, ухвалення зазначених судових рішень обов`язково має супроводжуватися одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав).
Прокурор стверджує, що права власника земельної ділянки порушено внесенням до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно відомостей про наявність права оренди за договором, який ним не укладався.
Так, відповідно до ч. 2 ст. 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (частина 2 статті 116 Земельного кодексу України).
Відповідно до частини 4 статті 122 Земельного кодексу України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
В порушення статей 116, 122 Земельного кодексу України відповідач з відповідною заявою про надання дозволу на розробку проекту відведення для надання в оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області не звертався, дозволу на розроблення такого проекту землеустрою не отримував. Проектна документація щодо відведення спірної земельної ділянки відповідачу не розроблялася, в порядку, встановленому статтею 186-1 Земельного кодексу України, проект землеустрою не погоджувався. Рішення відповідного органу щодо передачі у користування відповідачу спірної земельної ділянки не приймалося. Акт приймання-передачі земельної ділянки, що надається в оренду, не підписувався.
Відповідних доказів сторонами до суду не надано.
Право користування чужою земельною ділянкою встановлюється договором між власником земельної ділянки і особою, яка виявила бажання користуватися цією земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (частина 1 статті 407 Цивільного кодексу України).
Підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу (частина 1 статті 215 Цивільного кодексу України).
Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин) (частина 3 статті 215 Цивільного кодексу України).
Істотні умови договору оренди визначені частиною першою статті 15 Закону України "Про оренду землі".
Так, істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (місце розташування та розмір земельної ділянки); строк оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об`єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об`єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки.
Відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, а також порушення вимог статей 4-6, 11, 17, 19 цього Закону є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону.
У разі ж, якщо сторони такої згоди не досягли, такий договір є неукладеним, тобто таким, що не відбувся, в наведені в ньому умови не є такими, що регулюють спірні відносини.
Правочин, який не вчинено (договір, який не укладено), не може бути визнаний недійсним. Наслідки недійсності правочину також не застосовуються до правочину, який не вчинено.
Згідно з частиною першою статті 202 Цивільного кодексу України правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Дво- чи багатостороннім правочином є погоджена дія двох або більше сторін ( ч. 4 ст. 202 Цивільного кодексу України).
Частиною третьою статті 203 Цивільного кодексу України передбачено, що волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі.
У випадку, коли сторона не виявляла свою волю до вчинення правочину, до набуття обумовлених ним цивільних прав та обов`язків правочин є таким, що не вчинений, права та обов`язки за таким правочином особою не набуті, а правовідносини за ним - не виникли.
Відповідно до статті 204 Цивільного кодексу України правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним. Зазначена норма кореспондує частинам другій, третій статті 215 Цивільного кодексу України, висвітлює різницю між нікчемним і оспорюваним правочином і не застосовується до правочинів, які не відбулися, бо є невчиненими. У випадку оспорювання самого факту укладення правочину, такий факт може бути спростований не шляхом подання окремого позову про недійсність правочину, а під час вирішення спору про захист права, яке позивач вважає порушеним шляхом викладення відповідного висновку про неукладеність спірних договорів у мотивувальній частині судового рішення.
Наведене узгоджується з правовим висновком, викладеному у постанові Великої Палати Верховного Суду від 16 червня 2020 року у справі № 145/2047/16-ц (провадження № 14-499цс19).
Судом при розгляді даної справи установлено, що довіреність № 14-2-0.27-006/11/19 від 14.03.2019 заступнику начальника відділу у П`ятихатському районі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Сердюк Н.Д. на укладення з відповідачем договору №17/08-18/26ДО від 17.08.2020 оренди спірної земельної ділянки не видавалась, договір оренди земельної ділянки не оформлявся та не підписувався, печаткою не скріплювався.
Таким чином, слід дійти висновку, що такий договір між Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області та Товариством з обмеженою відповідальністю "Дніпроагропромінтеграція" не укладався.
Тож підстави для державної реєстрації права оренди, суборенди на підставі рішення державного реєстратора, у приватного нотаріуса були відсутні.
Відтак вимога прокурора про скасування державної реєстрації права оренди на підставі рішення державного реєстратора щодо спірної земельної ділянки відповідає належному способу захисту та є законною й обґрунтованою та підлягає задоволенню щодо відповідача.
Відповідно до статті 41 Конституції України, статті 321 Цивільного кодексу України право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.
Право власності та користування на землю набувається та реалізується фізичними та юридичними особами в порядку і на підставах, визначених Конституцією України, Земельним кодексом України, а також інших законів, що видаються відповідно до них.
За змістом статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків є, зокрема, договори та інші правочини, юридичні факти.
Власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном (ч. 1 ст.317 Цивільного кодексу України).
Власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону. (ч.ч. 1,2 ст. 319 Цивільного кодексу України).
Власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним (ч. 1 ст. 387 Цивільного кодексу України).
Особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала (ч. 1 ст. 1212 Цивільного кодексу України).
Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події (ч. 2 ст. 1212 Цивільного кодексу України).
Положення цієї глави застосовуються також до вимог про витребування майна власником із чужого незаконного володіння (п. 2 ч. 3 ст. 1212 Цивільного кодексу України).
Набувач зобов`язаний повернути потерпілому безпідставно набуте майно в натурі (ч. 1 ст.1213 Цивільного кодексу України).
Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.
Під час розгляду даної справи суд дійшов висновку, що договір оренди між Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області та Товариством з обмеженою відповідальністю "Дніпроагропромінтеграція" від 17.08.2020 не укладався, оскільки довіреність від 14.03.2019 на укладання з відповідачем договору оренди земельної ділянки №17/08-18/26ДО від 17.08.2020 оренди спірної земельної ділянки на ім`я заступника начальника відділу у П`ятихатському районі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Сердюк Н.Д., не видавалась, договір оренди земельної ділянки не оформлявся та не підписувався, печаткою не скріплювався.
Як зазначено у пункті 7.27 постанови Великої Палати Верховного Суду від 16.06.2020 у справі № 145/2047/16-ц, зайняття земельної ділянки фактичним користувачем (тимчасовим володільцем) треба розглядати як таке, що не є пов`язаним із позбавленням власника його права володіння на цю ділянку. Тож, у цьому випадку ефективним способом захисту права є усунення перешкод у користуванні належним йому майном, зокрема шляхом заявлення вимоги про повернення такої ділянки. Більше того, негаторний позов можна заявити впродовж усього часу тривання порушення прав законного володільця відповідних земельних ділянок.
Доказів повернення спірної земельної ділянки відповідачем матеріали справи не містять. А тому вимога прокурора про витребування земельної ділянки на користь держави заявлена правомірно та підлягає задоволенню.
Таким чином, за встановлених судом обставин справи, позов прокурора підлягає задоволенню повністю.
Щодо представництва прокурором інтересів держави в особі позивача-1: Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, позивача-2: Лихівської селищної ради Дніпропетровської області.
Прокурор посилається, серед іншого, на статтю 23 Закону України "Про прокуратуру", а також зазначає, що вже самого факту бездіяльності Держгеокадастру для втручання прокурора є достатньо.
Наявність у позивача-1 повноважень у сфері земельних правовідносин та прав для їх захисту, які за обставинами справи ним не здійснюються, прокурор обґрунтовує підпунктом 13 пункту 4 Положення про Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру.
Як убачається з матеріалів справи, на виконання частин третьої - п`ятої статті 53 Господарського процесуального кодексу України та частин третьої, четвертої статті 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор при поданні позовної заяви обґрунтував неналежне здійснення захисту інтересів держави Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області та Лихівською селищною радою Дніпропетровської області, які не вжили заходів до повернення спірної земельної ділянки у судовому порядку.
На підтвердження прокурор надав належним чином засвідчені докази надсилання ним на адресу позивачів у справі запитів від 14.04.2021 №04/55-408вих21, від 13.05.2021 №04/55-753вих21, від 14.05.2021 №04/55-763вих21, від 22.05.2021 №04/55-942вих21, від 01.06.2021 №04/55-1006вих21, про надання інформації щодо власника спірної земельної ділянки, передачі її у користування та вжитих позивачами заходів до її повернення із незаконного володіння, користування суб`єктів господарювання.
Згідно з відповіддю Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області №10-4-0.61-5120/2-21 від 15.06.2021, заходів, направлених на скасування незаконних записів у державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та витребування спірної земельної ділянки із незаконного володіння, ним не вживалось та в майбутньому вжиття даних заходів не вбачається можливим (а.с. 47).
Лихівська селищна рада листом №532/02-19/21 від 09.06.2021 просила прокуратуру надати представницькі повноваження спрямовані на захист інтересів органу місцевого самоврядування в суді з приводу зареєстрованого права оренди за Товариством з обмеженою відповідальністю "Дніпроагропромінтеграція" строком на 10 років на 3 земельні ділянки сільськогосподарського призначення на території Лихівської селищної територіальної громади, а саме: 1224588000:01:003:0212 площею 64,0574га, 1224588000:01:002:0257 площею 76,3369га, 1224588000:01:002:0290 площею 74,2925га (а.с 49).
Листом №04/55-1343вих21 від 24.06.2021 прокурор повідомив Лихівську селищну раду про прийняте рішення про представництво інтересів держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, Лихівської селищної ради про скасування державної реєстрації права оренди та витребування від відповідача земельної ділянки площею 64,0574 га (а.с. 57-60).
Листом №04/55-1351вих21 від 24.06.2021 прокурор повідомив Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області про прийняте рішення про представництво інтересів держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, Лихівської селищної ради про скасування державної реєстрації права оренди та витребування від відповідача земельної ділянки площею 64,0574 га (а.с. 63-66).
Згідно з висновком Великої Палати Верховного Суду, викладеним у постанові від 26 травня 2020 року у справі № 912/2385/18 (провадження № 12-194гс19), прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження його бездіяльності. Якщо прокурору відомо причини такого не звернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові, але якщо з відповіді компетентного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим (п. 43).
Отже, у цій справі прокурор, звертаючись з позовом до суду, дотримався передбачених чинним законодавством вимог для представництва інтересів держави.
При зверненні до господарського суду Дніпропетровською обласною прокуратурою сплачено судовий збір у розмірі 4 540,00 грн., що підтверджується платіжним дорученням №1910 від 25.06.2021.
За результатами вирішення спору судові витрати щодо судового збору у справі покладаються на відповідача у розмірі 4 540,00 грн. відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України.
Керуючись статтями 2, 3, 20, 73 - 79, 86, 91, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Керівника Жовтоводської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області та Лихівської селищної ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Зерно 54" про скасування державної реєстрації права оренди та витребування земельної ділянки площею 64,0574 га задовольнити повністю.
Скасувати державну реєстрацію права оренди земельної ділянки площею 64,0574 га, кадастровий номер 1224588000:01:003:0212, що розташована на території Холодіївської сільської ради П`ятихатського району, проведену за Товариством з обмеженою відповідальністю "Дніпроагропромінтеграція" (51200, Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, вул. Калнишевського, буд. 5; ідентифікаційний код 34884842; нова назва - Товариство з обмеженою відповідальністю "Зерно 54") на підставі рішення державного реєстратора виконавчого комітету Маломихайлівської сільської ради Сучкової Т.Ф. №55856628 від 22.12.2020 з одночасним припиненням речових прав Товариства з обмеженою відповідальністю "Дніпроагропромінтеграція" (51200, Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, вул. Калнишевського, буд. 5; ідентифікаційний код 34884842; нова назва - Товариство з обмеженою відповідальністю "Зерно 54") на вказану земельну ділянку (номер запису про право 39848003).
Витребувати із незаконного володіння та користування Товариства з обмеженою відповідальністю "Зерно 54" (ідентифікаційний код 34884842, вул. Калнишевського, буд. 5, м. Новомосковськ Дніпропетровської області, 51200, стара назва - Товариство з обмеженою відповідальністю "Дніпроагропромінтеграція") земельну ділянку сільськогосподарського призначення, площею 64,0574 га, кадастровий номер 1224588000:01:003:0212, що розташована на території Холодіївської сільської ради П`ятихатського району Дніпропетровської області, державі в особі Лихівської селищної ради Дніпропетровській області (52120, Дніпропетровська область, П`ятихатський район, селище міського типу Лихівка, вул. Центральна, буд. 3, ідентифікаційний код 04338523).
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Зерно 54" (51200, Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, вул. Калнишевського, буд. 5; ідентифікаційний код 34884842) на користь Дніпропетровської обласної прокуратури (49001, м. Дніпро, просп. Д. Яворницького, буд. 38, ідентифікаційний код 02909938) судовий збір у сумі 4 540,00 грн.
Видати накази після набрання рішенням законної сили.
Рішення набирає законної сили у відповідності до статті 241 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржено до Центрального апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Дата складення повного судового рішення - 30.09.2021.
Суддя Е.М. Бондарєв
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 28.09.2021 |
Оприлюднено | 04.10.2021 |
Номер документу | 99998450 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бондарєв Едуард Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бондарєв Едуард Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бондарєв Едуард Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бондарєв Едуард Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бондарєв Едуард Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бондарєв Едуард Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бондарєв Едуард Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні