Рішення
від 20.04.2010 по справі 18/263
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

УКРАЇНА

Господарський суд

Житомирської області

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - * 10002, м. Житомир, май дан Путятинський, 3/65, '481-620

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

від "20" квітня 2010 р. Справа № 18/263

Господарський суд Житоми рської області у складі:

судді Со ловей Л.А.

за участю представників ст орін:

від позивача: Романов С.В., довіреність №11/2 від 11.01.2010р .;

від відповідача: ОСОБ А_2 - фізична особа-підприєме ць;

розглянувши справу за позо вом Державної екологічної ін спекції в Житомирській облас ті (м.Житомир)

до Фізичної особи-підп риємця ОСОБА_2 (с.Торчин Ко ростишівського району Житом ирської області)

про стягнення 8541,02грн.,

з перервою в судовому засід анні з 08.04.2010р. до 20.04.2010р. згідно ст.77 ГПК України,

Позивачем пред'явлено позо в про стягнення з відповідач а 8541,02грн. збитків, заподіяних д ержаві внаслідок засмічення земельної ділянки виробничи ми відходами.

Представник позивача в суд овому засіданні позовні вимо ги підтримав в повному обсяз і з підстав, зазначених у позо вній заяві.

Відповідач письмового від зиву на позовну заяву не нада в, в судовому засіданні забор гованість визнав.

Разом з тим відповідач прос ить врахувати важкий матеріа льний стан, відсутність попи ту на виготовлену продукцію та в порядку п.6 ст.83 ГПК України розстрочити виконання рішен ня господарського суду до 20.12.20 10р. згідно наступного графіку :

- до 20.05.2010р. - 1067,63грн.;

- до 20.06.2010р. - 1067,63грн.;

- до 20.07.2010р. - 1067,63грн.;

- до 20.08.2010р. - 1067,63грн.;

- до 20.09.2010р. - 1067,63грн.;

- до 20.10.2010р. - 1067,63грн.;

- до 20.11.2010р. - 1067,63грн.;

- до 20.12.2010р. - 1067,63грн.

Заслухавши пояснення пред ставників сторін, дослідивши матеріали господарської спр ави суд

ВСТАНОВИВ:

Як вбачається з матеріал ів справи, 21 серпня 2008р. Державн ою екологічною інспекцією в Житомирській області (позив ач) проведено перевірку дотр имання Суб'єктом підприємниц ької діяльності фізичною осо бою-підприємцем ОСОБА_2 (в ідповідач) вимог природоохо ронного законодавства, за на слідками якої складено акт п еревірки додержання вимог пр иродоохоронного законодавс тва від 21.08.2008р. (а.с.4).

У вищевказаному акті Держа вною екологічною інспекцією в Житомирській області зазн ачено про виявлені порушення відповідачем вимог п. а, з, и ч .1 ст.17, ст.ст.32, 33 Закону України "П ро відходи", п.1, 10, 11 ч.1 ст.35 Закону України "Про охорону земель", а саме самовільне зайняття т а засмічення виробничими від ходами земельних ділянок №1, 2, 3 загальною площею 801 кв.м на те риторії с.Торчин Коростишівс ького району Житомирської об ласті.

26.08.08р. Державною екологічною інспекцією в Житомирській о бласті складено протокол про адміністративне правопоруш ення №000783 (а.с.12), з якого, зокрема, вбачається, що фізична особа підприємець ОСОБА_2 погод жується з виявленим порушенн ям щодо самовільного зайнятт я земельної ділянки під скла дування відходів виробництв а та винесено постанову про з астосування до ФОП ОСОБА_2 адміністративного стягнен ня у вигляді штрафу в розмірі 850,00грн. (а.с.13). Вказана постанова не оскаржувалась, сума адмін істративного штрафу сплаче на відповідачем повністю (а.с .19).

Постановою Кабінету Мініс трів України №963 від 25.07.2007р. затве рджено Методику визначення р озміру шкоди, заподіяної вна слідок самовільного зайнятт я земельних ділянок, викорис тання земельних ділянок не з а цільовим призначенням, зня ття ґрунтового покриву (родю чого шару ґрунту) без спеціал ьного дозволу.

Крім того, наказом Міністер ства охорони навколишнього п риродного середовища від 04.04.0 7р. №149 затверджена Методика ви значення розмірів шкоди, зум овленої забрудненням і засмі ченням земельних ресурсів че рез порушення природоохорон ного законодавства.

На підставі вищевказаних М етодик позивачем розрахован а відповідачу сума шкоди, зап одіяної державі внаслідок са мовільного зайняття земельн их ділянок, яка складає відпо відно 55,33грн. та 8485,69грн. Загальн ий розмір шкоди заподіяної д ержаві ФОП ОСОБА_2 внаслід ок порушення вимог природоох оронного законодавства стан овить 8541,02грн., що підтверджуєт ься розрахунком позивача (а.с .6).

Таким чином, заборгованіст ь відповідача станом на день пред'явлення позову станови ть 8541,02грн. збитків, заподіяних державі внаслідок самовільн ого зайняття та засмічення з емельних ділянок.

Оцінивши наявні докази гос подарський суд Житомирської області дійшов висновку, що п озовні вимоги є обґрунтовани ми та підлягають задоволенню з наступних підстав:

Відповідно до статті 13 Конс титуції України земля, її над ра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах територ ії України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економі чної зони є об'єктами права вл асності Українського народу . Від імені Українського наро ду права власника здійснюють органи державної влади та ор гани місцевого самоврядуван ня в межах, визначених цією Ко нституцією.

Згідно з ч.1 ст.4 Закону Україн и "Про охорону навколишнього природного середовища" прир одні ресурси України є власн істю народу України, який має право на володіння, використ ання та розпорядження природ ними багатствами республіки .

Відповідно до пункту "а" ст.15 Закону України "Про відходи" в ід 05.03.1998р. №187/98-ВР (далі-Закон), гром адяни України, іноземці та ос оби без громадянства зобов'я зані дотримуватися вимог ць ого Закону та інших норматив но-правових актів у сфері пов одження з відходами.

Пунктами "а", "б", "з", "и" ч.1 ст.17 Зак ону України "Про відходи" від 0 5.03.1998р. №187/98-ВР передбачено, що суб 'єкти господарської діяльнос ті у сфері поводження з відхо дами зобов'язані запобігати утворенню та зменшувати обся ги утворення відходів; забез печувати приймання та утиліз ацію використаних пакувальн их матеріалів і тари, в яких зн аходилася продукція цих підп риємств, установ та організа цій - суб'єктів господарської діяльності, або укладати уго ди з відповідними організаці ями на їх збирання та утиліза цію"; не допускати зберігання та видалення відходів у неса нкціонованих місцях чи об'єк тах; здійснювати контроль за станом місць чи об'єктів розм іщення власних відходів.

Відповідно до ст.32 Закону, з м етою обмеження та запобіганн я негативному впливу відході в на навколишнє природне сер едовище та здоров'я людини за бороняється: вести будь-яку г осподарську діяльність, пов' язану з утворенням відходів, без одержання від спеціальн о уповноважених органів вико навчої влади у сфері поводже ння з відходами лімітів на об сяги утворення та розміщення відходів; використовувати р езультати наукових дослідже нь, впроваджувати в практику винаходи, застосовувати нов у техніку, імпортне устаткув ання, технології та системи, я кщо вони не передбачають зап обігання чи мінімізацію обся гів утворення відходів на вс іх стадіях технологічного пр оцесу, їх утилізацію та безпе чне видалення; визначати міс ця розміщення підприємств, у становок, полігонів, комплек сів, сховищ та інших об'єктів п оводження з відходами, проек тувати та будувати регіональ ні і міжрегіональні комплекс и оброблення, знешкодження, у тилізації та видалення відхо дів, якщо вони не відповідают ь екологічним та санітарно-г ігієнічним вимогам; приймати рішення про розміщення і роз виток міст та інших населени х пунктів без визначення тех нічних та інших заходів щодо створення умов для утилізац ії чи видалення побутових ві дходів; вводити в дію нові і ре конструйовані підприємства та інші об'єкти, не забезпечен і устаткуванням і технологія ми для безпечного поводження з відходами, та в разі відсутн ості даних, необхідних для оц інки їх впливу на навколишнє природне середовище та здор ов'я людини, згідно з установл еним порядком; передавати чи продавати небезпечні відход и громадянам, підприємствам, установам та організаціям, я кщо вони не забезпечують ути лізації чи видалення цих від ходів екологічно безпечним с пособом; залучати дітей і під літків до організованого зби рання відходів (як вторинної сировини), небезпечних для зд оров'я; порушувати строки пер еробки відходів, ввезених в У країну відповідно до встанов лених квотами умов; порушува ти встановлені квоти на ввез ення в Україну відходів як вт оринної сировини; ввезення в Україну відходів з метою їх з берігання чи захоронення. За конодавством України можуть передбачатися й інші спеціа льні заходи щодо обмеження т а запобігання негативному вп ливу відходів на навколишнє природне середовище та здоро в'я людини.

Згідно з положеннями ст.33 За кону, зберігання та видаленн я відходів здійснюються відп овідно до вимог екологічної безпеки та способами, що забе зпечують максимальне викори стання відходів чи передачу їх іншим споживачам (за винят ком захоронення); на кожне міс це чи об'єкт зберігання або ви далення відходів складаєтьс я спеціальний паспорт, в яком у зазначаються найменування та код відходів (згідно з держ авним класифікатором відход ів), їх кількісний та якісний с клад, походження, а також техн ічні характеристики місць чи об'єктів зберігання чи видал ення і відомості про методи к онтролю та безпечної експлуа тації цих місць чи об'єктів; ви далення відходів здійснюєть ся відповідно до встановлени х законодавством вимог еколо гічної безпеки з обов'язкови м забезпеченням можливості у тилізації чи захоронення зал ишкових продуктів за погодже нням з державною санітарно-е підеміологічною службою Укр аїни; зберігання та видаленн я відходів здійснюються в мі сцях, визначених органами мі сцевого самоврядування з вра хуванням вимог земельного та природоохоронного законода вства, за наявності спеціаль них дозволів, у яких визначен і обсяги відходів відповідно до встановлених лімітів та у мови їх зберігання; визначен і для зберігання та видаленн я відходів місця чи об'єкти по винні використовуватися лиш е для заявлених на одержання дозволу відходів; забороняє ться змішування чи захоронен ня відходів, для утилізації я ких в Україні існує відповід на технологія; забороняється несанкціоноване скидання і розміщення відходів у підзем них горизонтах, на території міст та інших населених пунк тів, на територіях природно-з аповідного фонду, на землях п риродоохоронного, оздоровчо го, рекреаційного та історик о-культурного призначення, в межах водоохоронних зон та з он санітарної охорони водних об'єктів, у інших місцях, що мо же створювати небезпеку для навколишнього природного се редовища та здоров'я людини; з ахоронення відходів у надрах допускається у виняткових в ипадках за результатами спец іальних досліджень з дотрима нням стандартів, норм і прави л, передбачених законодавств ом України.

Відповідно до пунктів "а", "б", г" ч.1 ст.42 Закону, особи, винні в порушенні законодавства про відходи, несуть дисциплінар ну, адміністративну, цивільн у чи кримінальну відповідаль ності за:

- порушення встановленого п орядку поводження з відходам и, що призвело або може призве сти до забруднення навколишн ього природного середовища, прямого чи опосередкованого шкідливого впливу на здоров 'я людини та економічних збит ків;

- самовільне розміщення чи в идалення відходів;

- невиконання розпоряджень і приписів органів, що здійсн юють державний контроль та н агляд за операціями поводжен ня з відходами та за місцями ї х видалення.

Направлена позивачем на ад ресу відповідача претензія №4118/2 від 14.11.2008р. (а.с.8-9) про доброві льне відшкодування заподіян их державі збитків залишена відповідачем без відповіді т а задоволення.

Згідно зі ст.43, 44 Закону, підпр иємства, установи, організац ії та громадяни України, а так ож іноземні юридичні і фізич ні особи та особи без громадя нства зобов'язані відшкодува ти шкоду, заподіяну ними внас лідок порушення законодавст ва про відходи, в порядку і роз мірах, встановлених законода вством України. Спори, що вини кають у сфері поводження з ві дходами, вирішуються судом у встановленому законодавств ом порядку.

Відповідно до ст.46 Закону Ук раїни "Про охорону земель" від 19.06.03р. № 962-IV, при здійсненні госп одарської діяльності, пов' язаної із зберіганням, оброб ленням, утилізацією та видал енням, знешкодженням і захор оненням відходів, забезпечую ться: виконання заходів щ одо запобігання або зменше ння обсягів утворення відхо дів та екологічно безпечне п оводження з ними. Підприємст ва, установи та організації, а також громадяни, діяльніс ть яких пов'язана з накопиче нням відходів, зобов'язані за безпечувати своєчасне вивез ення таких відходів на спе ціальні об'єкти, що викорис товуються для їх збирання, зберігання, оброблення, утил ізації, видалення, знешкодже ння і захоронення.

Статтею 20 Закону України „П ро охорону навколишнього при родного середовища” та Полож енням про Державну екологічн у інспекцію в Житомирській о бласті, затвердженим наказом Міністерства охорони навкол ишнього природного середови ща України від 19.02.2007р. № 55, передб ачено, що екологічна інспекц ія має право подавати позови про відшкодування збитків і втрат, завданих внаслідок по рушення вимог законодавства про охорону навколишнього п риродного середовища.

Згідно зі ст.ст.68, 69 Закону Укр аїни "Про охорону навколишнь ого природного середовища" в ідповідач несе зобов' язанн я відшкодувати збитки, запод іяні порушенням природоохор онного законодавства, як пра вило, в повному обсязі.

Крім того, відповідно до ч. 5 с т.68 вищевказаного Закону заст осування заходів дисципліна рної, адміністративної або к римінальної відповідальнос ті не звільняє винних від ком пенсації шкоди, заподіяної з абрудненням навколишнього п риродного середовища та погі ршенням якості природних рес урсів.

Чинне законодавство не над ає право господарському суду зменшувати розмір заподіяни х збитків (шкоди) з урахування м фінансового становища та п ричин порушення норм природо охоронного.

Відповідно до ст.33 ГПК Украї ни кожна сторона повинна дов ести ті обставини, на які вона посилається як на підставу с воїх вимог і заперечень.

Відповідач доказів сплати заборгованості не надав, в су довому засіданні позовні вим оги визнав у повному обсязі.

Враховуючи викладене, суд п риходить до висновку, що позо в обґрунтований та підлягає задоволенню в повному обсязі - в сумі 8541,02грн.

Крім того, керуючись ст.121 ГПК України, враховуючи важкий ф інансовий стан відповідача, що підтверджується наданими відповідачем доказами, суд з адовольняє клопотання про ро зстрочку виконання рішення г осподарського суду Житомирс ької області до 20.12.2010р.

Судові витрати по сплаті де ржавного мита та за інформац ійно-технічне забезпечення с удового процесу покладаютьс я на відповідача, оскільки ві н спонукав позивача звернути сь з позовом до суду.

На підставі Закону України "Про охорону навколишнього п риродного середовища" від 25.06.19 91р. №1264-ХІІ, Закону України "Про в ідходи" від 05.03.1998р. №187/98-ВР, Закону України "Про охорону земель" в ід 19.06.03р. № 962-IV, керуючись ст.ст.49, 82- 85, 121 ГПК України, господарський суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з Фізичної особи -підприємця ОСОБА_2 (АДРЕ СА_1, ідентифікаційний номе р НОМЕР_1):

- в дохід спеціального фонду бюджету Торчинської сільськ ої ради Коростишівського рай ону на р/р 31512921700288 ГУДКУ в Житомир ській області, МФО 811039, ЗКПО 22062697, к од платежу 24062100 - 8541,02грн. збитків;

- в доход державного бюджету України - 102,00грн. державного ми та;

- в доход Державного бюджету України 236,00грн. витрат за інф ормаційно-технічне забезпеч ення судового процесу (отрим увач - УДК в м.Житомирі, п/р 31218259703002 , ГУДКУ у Житомирській област і, МФО 811039, код доходу 22050000, ЄДРПОУ 22062319).

3. Розстрочити виконання рі шення господарського суду Жи томирської області до 20.12.2010р. зг ідно наступного графіку:

- до 20.05.2010р. - 1067,63грн.;

- до 20.06.2010р. - 1067,63грн.;

- до 20.07.2010р. - 1067,63грн.;

- до 20.08.2010р. - 1067,63грн.;

- до 20.09.2010р. - 1067,63грн.;

- до 20.10.2010р. - 1067,63грн.;

- до 20.11.2010р. - 1067,63грн.;

- до 20.12.2010р. - 1067,63грн.

Рішення господарського су ду набирає законної сили піс ля закінчення десятиденного строку з дня його прийняття.

Суддя Соловей Л.А.

Віддрукувати 3 прим:

1 - в справу

2,3 - сторонам

СудГосподарський суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення20.04.2010
Оприлюднено12.10.2010
Номер документу10002735
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —18/263

Ухвала від 03.02.2010

Господарське

Господарський суд міста Києва

Мандриченко О.В.

Ухвала від 20.12.2010

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Чернота Л.Ф.

Ухвала від 10.03.2010

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Соловей Л.А.

Рішення від 30.01.2012

Господарське

Господарський суд Донецької області

Овсяннікова О.В.

Ухвала від 18.01.2012

Господарське

Господарський суд Донецької області

Овсяннікова О.В.

Рішення від 15.11.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Мандриченко О.В.

Ухвала від 06.12.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Овсяннікова О.В.

Ухвала від 08.11.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Мандриченко О.В.

Ухвала від 26.10.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Борисенко І.І.

Ухвала від 04.10.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Мандриченко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні