УКРАЇНА
Господарський суд
Житомирської області
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - * 10002, м. Житомир, май дан Путятинський, 3/65, '481-620
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
від "20" квітня 2010 р. Справа № 18/263
Господарський суд Житоми рської області у складі:
судді Со ловей Л.А.
за участю представників ст орін:
від позивача: Романов С.В., довіреність №11/2 від 11.01.2010р .;
від відповідача: ОСОБ А_2 - фізична особа-підприєме ць;
розглянувши справу за позо вом Державної екологічної ін спекції в Житомирській облас ті (м.Житомир)
до Фізичної особи-підп риємця ОСОБА_2 (с.Торчин Ко ростишівського району Житом ирської області)
про стягнення 8541,02грн.,
з перервою в судовому засід анні з 08.04.2010р. до 20.04.2010р. згідно ст.77 ГПК України,
Позивачем пред'явлено позо в про стягнення з відповідач а 8541,02грн. збитків, заподіяних д ержаві внаслідок засмічення земельної ділянки виробничи ми відходами.
Представник позивача в суд овому засіданні позовні вимо ги підтримав в повному обсяз і з підстав, зазначених у позо вній заяві.
Відповідач письмового від зиву на позовну заяву не нада в, в судовому засіданні забор гованість визнав.
Разом з тим відповідач прос ить врахувати важкий матеріа льний стан, відсутність попи ту на виготовлену продукцію та в порядку п.6 ст.83 ГПК України розстрочити виконання рішен ня господарського суду до 20.12.20 10р. згідно наступного графіку :
- до 20.05.2010р. - 1067,63грн.;
- до 20.06.2010р. - 1067,63грн.;
- до 20.07.2010р. - 1067,63грн.;
- до 20.08.2010р. - 1067,63грн.;
- до 20.09.2010р. - 1067,63грн.;
- до 20.10.2010р. - 1067,63грн.;
- до 20.11.2010р. - 1067,63грн.;
- до 20.12.2010р. - 1067,63грн.
Заслухавши пояснення пред ставників сторін, дослідивши матеріали господарської спр ави суд
ВСТАНОВИВ:
Як вбачається з матеріал ів справи, 21 серпня 2008р. Державн ою екологічною інспекцією в Житомирській області (позив ач) проведено перевірку дотр имання Суб'єктом підприємниц ької діяльності фізичною осо бою-підприємцем ОСОБА_2 (в ідповідач) вимог природоохо ронного законодавства, за на слідками якої складено акт п еревірки додержання вимог пр иродоохоронного законодавс тва від 21.08.2008р. (а.с.4).
У вищевказаному акті Держа вною екологічною інспекцією в Житомирській області зазн ачено про виявлені порушення відповідачем вимог п. а, з, и ч .1 ст.17, ст.ст.32, 33 Закону України "П ро відходи", п.1, 10, 11 ч.1 ст.35 Закону України "Про охорону земель", а саме самовільне зайняття т а засмічення виробничими від ходами земельних ділянок №1, 2, 3 загальною площею 801 кв.м на те риторії с.Торчин Коростишівс ького району Житомирської об ласті.
26.08.08р. Державною екологічною інспекцією в Житомирській о бласті складено протокол про адміністративне правопоруш ення №000783 (а.с.12), з якого, зокрема, вбачається, що фізична особа підприємець ОСОБА_2 погод жується з виявленим порушенн ям щодо самовільного зайнятт я земельної ділянки під скла дування відходів виробництв а та винесено постанову про з астосування до ФОП ОСОБА_2 адміністративного стягнен ня у вигляді штрафу в розмірі 850,00грн. (а.с.13). Вказана постанова не оскаржувалась, сума адмін істративного штрафу сплаче на відповідачем повністю (а.с .19).
Постановою Кабінету Мініс трів України №963 від 25.07.2007р. затве рджено Методику визначення р озміру шкоди, заподіяної вна слідок самовільного зайнятт я земельних ділянок, викорис тання земельних ділянок не з а цільовим призначенням, зня ття ґрунтового покриву (родю чого шару ґрунту) без спеціал ьного дозволу.
Крім того, наказом Міністер ства охорони навколишнього п риродного середовища від 04.04.0 7р. №149 затверджена Методика ви значення розмірів шкоди, зум овленої забрудненням і засмі ченням земельних ресурсів че рез порушення природоохорон ного законодавства.
На підставі вищевказаних М етодик позивачем розрахован а відповідачу сума шкоди, зап одіяної державі внаслідок са мовільного зайняття земельн их ділянок, яка складає відпо відно 55,33грн. та 8485,69грн. Загальн ий розмір шкоди заподіяної д ержаві ФОП ОСОБА_2 внаслід ок порушення вимог природоох оронного законодавства стан овить 8541,02грн., що підтверджуєт ься розрахунком позивача (а.с .6).
Таким чином, заборгованіст ь відповідача станом на день пред'явлення позову станови ть 8541,02грн. збитків, заподіяних державі внаслідок самовільн ого зайняття та засмічення з емельних ділянок.
Оцінивши наявні докази гос подарський суд Житомирської області дійшов висновку, що п озовні вимоги є обґрунтовани ми та підлягають задоволенню з наступних підстав:
Відповідно до статті 13 Конс титуції України земля, її над ра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах територ ії України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економі чної зони є об'єктами права вл асності Українського народу . Від імені Українського наро ду права власника здійснюють органи державної влади та ор гани місцевого самоврядуван ня в межах, визначених цією Ко нституцією.
Згідно з ч.1 ст.4 Закону Україн и "Про охорону навколишнього природного середовища" прир одні ресурси України є власн істю народу України, який має право на володіння, використ ання та розпорядження природ ними багатствами республіки .
Відповідно до пункту "а" ст.15 Закону України "Про відходи" в ід 05.03.1998р. №187/98-ВР (далі-Закон), гром адяни України, іноземці та ос оби без громадянства зобов'я зані дотримуватися вимог ць ого Закону та інших норматив но-правових актів у сфері пов одження з відходами.
Пунктами "а", "б", "з", "и" ч.1 ст.17 Зак ону України "Про відходи" від 0 5.03.1998р. №187/98-ВР передбачено, що суб 'єкти господарської діяльнос ті у сфері поводження з відхо дами зобов'язані запобігати утворенню та зменшувати обся ги утворення відходів; забез печувати приймання та утиліз ацію використаних пакувальн их матеріалів і тари, в яких зн аходилася продукція цих підп риємств, установ та організа цій - суб'єктів господарської діяльності, або укладати уго ди з відповідними організаці ями на їх збирання та утиліза цію"; не допускати зберігання та видалення відходів у неса нкціонованих місцях чи об'єк тах; здійснювати контроль за станом місць чи об'єктів розм іщення власних відходів.
Відповідно до ст.32 Закону, з м етою обмеження та запобіганн я негативному впливу відході в на навколишнє природне сер едовище та здоров'я людини за бороняється: вести будь-яку г осподарську діяльність, пов' язану з утворенням відходів, без одержання від спеціальн о уповноважених органів вико навчої влади у сфері поводже ння з відходами лімітів на об сяги утворення та розміщення відходів; використовувати р езультати наукових дослідже нь, впроваджувати в практику винаходи, застосовувати нов у техніку, імпортне устаткув ання, технології та системи, я кщо вони не передбачають зап обігання чи мінімізацію обся гів утворення відходів на вс іх стадіях технологічного пр оцесу, їх утилізацію та безпе чне видалення; визначати міс ця розміщення підприємств, у становок, полігонів, комплек сів, сховищ та інших об'єктів п оводження з відходами, проек тувати та будувати регіональ ні і міжрегіональні комплекс и оброблення, знешкодження, у тилізації та видалення відхо дів, якщо вони не відповідают ь екологічним та санітарно-г ігієнічним вимогам; приймати рішення про розміщення і роз виток міст та інших населени х пунктів без визначення тех нічних та інших заходів щодо створення умов для утилізац ії чи видалення побутових ві дходів; вводити в дію нові і ре конструйовані підприємства та інші об'єкти, не забезпечен і устаткуванням і технологія ми для безпечного поводження з відходами, та в разі відсутн ості даних, необхідних для оц інки їх впливу на навколишнє природне середовище та здор ов'я людини, згідно з установл еним порядком; передавати чи продавати небезпечні відход и громадянам, підприємствам, установам та організаціям, я кщо вони не забезпечують ути лізації чи видалення цих від ходів екологічно безпечним с пособом; залучати дітей і під літків до організованого зби рання відходів (як вторинної сировини), небезпечних для зд оров'я; порушувати строки пер еробки відходів, ввезених в У країну відповідно до встанов лених квотами умов; порушува ти встановлені квоти на ввез ення в Україну відходів як вт оринної сировини; ввезення в Україну відходів з метою їх з берігання чи захоронення. За конодавством України можуть передбачатися й інші спеціа льні заходи щодо обмеження т а запобігання негативному вп ливу відходів на навколишнє природне середовище та здоро в'я людини.
Згідно з положеннями ст.33 За кону, зберігання та видаленн я відходів здійснюються відп овідно до вимог екологічної безпеки та способами, що забе зпечують максимальне викори стання відходів чи передачу їх іншим споживачам (за винят ком захоронення); на кожне міс це чи об'єкт зберігання або ви далення відходів складаєтьс я спеціальний паспорт, в яком у зазначаються найменування та код відходів (згідно з держ авним класифікатором відход ів), їх кількісний та якісний с клад, походження, а також техн ічні характеристики місць чи об'єктів зберігання чи видал ення і відомості про методи к онтролю та безпечної експлуа тації цих місць чи об'єктів; ви далення відходів здійснюєть ся відповідно до встановлени х законодавством вимог еколо гічної безпеки з обов'язкови м забезпеченням можливості у тилізації чи захоронення зал ишкових продуктів за погодже нням з державною санітарно-е підеміологічною службою Укр аїни; зберігання та видаленн я відходів здійснюються в мі сцях, визначених органами мі сцевого самоврядування з вра хуванням вимог земельного та природоохоронного законода вства, за наявності спеціаль них дозволів, у яких визначен і обсяги відходів відповідно до встановлених лімітів та у мови їх зберігання; визначен і для зберігання та видаленн я відходів місця чи об'єкти по винні використовуватися лиш е для заявлених на одержання дозволу відходів; забороняє ться змішування чи захоронен ня відходів, для утилізації я ких в Україні існує відповід на технологія; забороняється несанкціоноване скидання і розміщення відходів у підзем них горизонтах, на території міст та інших населених пунк тів, на територіях природно-з аповідного фонду, на землях п риродоохоронного, оздоровчо го, рекреаційного та історик о-культурного призначення, в межах водоохоронних зон та з он санітарної охорони водних об'єктів, у інших місцях, що мо же створювати небезпеку для навколишнього природного се редовища та здоров'я людини; з ахоронення відходів у надрах допускається у виняткових в ипадках за результатами спец іальних досліджень з дотрима нням стандартів, норм і прави л, передбачених законодавств ом України.
Відповідно до пунктів "а", "б", г" ч.1 ст.42 Закону, особи, винні в порушенні законодавства про відходи, несуть дисциплінар ну, адміністративну, цивільн у чи кримінальну відповідаль ності за:
- порушення встановленого п орядку поводження з відходам и, що призвело або може призве сти до забруднення навколишн ього природного середовища, прямого чи опосередкованого шкідливого впливу на здоров 'я людини та економічних збит ків;
- самовільне розміщення чи в идалення відходів;
- невиконання розпоряджень і приписів органів, що здійсн юють державний контроль та н агляд за операціями поводжен ня з відходами та за місцями ї х видалення.
Направлена позивачем на ад ресу відповідача претензія №4118/2 від 14.11.2008р. (а.с.8-9) про доброві льне відшкодування заподіян их державі збитків залишена відповідачем без відповіді т а задоволення.
Згідно зі ст.43, 44 Закону, підпр иємства, установи, організац ії та громадяни України, а так ож іноземні юридичні і фізич ні особи та особи без громадя нства зобов'язані відшкодува ти шкоду, заподіяну ними внас лідок порушення законодавст ва про відходи, в порядку і роз мірах, встановлених законода вством України. Спори, що вини кають у сфері поводження з ві дходами, вирішуються судом у встановленому законодавств ом порядку.
Відповідно до ст.46 Закону Ук раїни "Про охорону земель" від 19.06.03р. № 962-IV, при здійсненні госп одарської діяльності, пов' язаної із зберіганням, оброб ленням, утилізацією та видал енням, знешкодженням і захор оненням відходів, забезпечую ться: виконання заходів щ одо запобігання або зменше ння обсягів утворення відхо дів та екологічно безпечне п оводження з ними. Підприємст ва, установи та організації, а також громадяни, діяльніс ть яких пов'язана з накопиче нням відходів, зобов'язані за безпечувати своєчасне вивез ення таких відходів на спе ціальні об'єкти, що викорис товуються для їх збирання, зберігання, оброблення, утил ізації, видалення, знешкодже ння і захоронення.
Статтею 20 Закону України „П ро охорону навколишнього при родного середовища” та Полож енням про Державну екологічн у інспекцію в Житомирській о бласті, затвердженим наказом Міністерства охорони навкол ишнього природного середови ща України від 19.02.2007р. № 55, передб ачено, що екологічна інспекц ія має право подавати позови про відшкодування збитків і втрат, завданих внаслідок по рушення вимог законодавства про охорону навколишнього п риродного середовища.
Згідно зі ст.ст.68, 69 Закону Укр аїни "Про охорону навколишнь ого природного середовища" в ідповідач несе зобов' язанн я відшкодувати збитки, запод іяні порушенням природоохор онного законодавства, як пра вило, в повному обсязі.
Крім того, відповідно до ч. 5 с т.68 вищевказаного Закону заст осування заходів дисципліна рної, адміністративної або к римінальної відповідальнос ті не звільняє винних від ком пенсації шкоди, заподіяної з абрудненням навколишнього п риродного середовища та погі ршенням якості природних рес урсів.
Чинне законодавство не над ає право господарському суду зменшувати розмір заподіяни х збитків (шкоди) з урахування м фінансового становища та п ричин порушення норм природо охоронного.
Відповідно до ст.33 ГПК Украї ни кожна сторона повинна дов ести ті обставини, на які вона посилається як на підставу с воїх вимог і заперечень.
Відповідач доказів сплати заборгованості не надав, в су довому засіданні позовні вим оги визнав у повному обсязі.
Враховуючи викладене, суд п риходить до висновку, що позо в обґрунтований та підлягає задоволенню в повному обсязі - в сумі 8541,02грн.
Крім того, керуючись ст.121 ГПК України, враховуючи важкий ф інансовий стан відповідача, що підтверджується наданими відповідачем доказами, суд з адовольняє клопотання про ро зстрочку виконання рішення г осподарського суду Житомирс ької області до 20.12.2010р.
Судові витрати по сплаті де ржавного мита та за інформац ійно-технічне забезпечення с удового процесу покладаютьс я на відповідача, оскільки ві н спонукав позивача звернути сь з позовом до суду.
На підставі Закону України "Про охорону навколишнього п риродного середовища" від 25.06.19 91р. №1264-ХІІ, Закону України "Про в ідходи" від 05.03.1998р. №187/98-ВР, Закону України "Про охорону земель" в ід 19.06.03р. № 962-IV, керуючись ст.ст.49, 82- 85, 121 ГПК України, господарський суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Фізичної особи -підприємця ОСОБА_2 (АДРЕ СА_1, ідентифікаційний номе р НОМЕР_1):
- в дохід спеціального фонду бюджету Торчинської сільськ ої ради Коростишівського рай ону на р/р 31512921700288 ГУДКУ в Житомир ській області, МФО 811039, ЗКПО 22062697, к од платежу 24062100 - 8541,02грн. збитків;
- в доход державного бюджету України - 102,00грн. державного ми та;
- в доход Державного бюджету України 236,00грн. витрат за інф ормаційно-технічне забезпеч ення судового процесу (отрим увач - УДК в м.Житомирі, п/р 31218259703002 , ГУДКУ у Житомирській област і, МФО 811039, код доходу 22050000, ЄДРПОУ 22062319).
3. Розстрочити виконання рі шення господарського суду Жи томирської області до 20.12.2010р. зг ідно наступного графіку:
- до 20.05.2010р. - 1067,63грн.;
- до 20.06.2010р. - 1067,63грн.;
- до 20.07.2010р. - 1067,63грн.;
- до 20.08.2010р. - 1067,63грн.;
- до 20.09.2010р. - 1067,63грн.;
- до 20.10.2010р. - 1067,63грн.;
- до 20.11.2010р. - 1067,63грн.;
- до 20.12.2010р. - 1067,63грн.
Рішення господарського су ду набирає законної сили піс ля закінчення десятиденного строку з дня його прийняття.
Суддя Соловей Л.А.
Віддрукувати 3 прим:
1 - в справу
2,3 - сторонам
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 20.04.2010 |
Оприлюднено | 12.10.2010 |
Номер документу | 10002735 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні