КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21 вересня 2021 року м. Київ № 320/7878/21
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Панової Г.В., при секретарі судового засідання Повх І.С.,
за участю представників сторін:
позивача - ОСОБА_1,
від відповідача - не з`явились,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1
до Зазимської сільської ради
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
До Київського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 (далі по тексту - позивач, ОСОБА_1 ) з позовом до Зазимської сільської ради (далі по тексту - відповідач), в якому позивач просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення Зазимської сільської ради від 24.06.2021 року № 1449-14-VІІІ про відмову в затверджені проекту землеустрою земельної ділянки площею 0.35 га з подальшою передачі її у приватну власність ОСОБА_1 ;
- зобов`язати Зазимську сільську раду Броварського району Київської області затвердити проект землеустрою земельної ділянки площею 0.35 га для особистого селянського господарства з кадастровим номером в межах Зазимської сільської ради в с. Пухівка Броварського району Київської області та передати земельну ділянку площею 0.35 га у приватну власність ОСОБА_1 в двотижневий термін після набрання рішенням суду законної сили.
В обґрунтування позову позивач зазначив, 06.11.2020 Зазимською сільською радою Броварського району Київської області було прийнято рішення про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 0,3500 га для ведення особистого селянського господарства в с. Пухівка. Після розробки проекту землеустрою, який було погоджено ГУ Держгеокадастру у Рівненській області, позивач 24.02.2021 звернувся до Зазимської сільської ради з заявою про затвердження проекту землеустрою, однак рішенням від 04.03.2021 №786-07 позачергової-VIII, відповідач замість затвердження відповідного проекта землеустрою доручив комісії з питань визначення стану зелених насаджень та їх відновної вартості на території Зазимської сільської ради та комісії з питань земельних відносин, агропромислового комплексу, планування території, архітектури та містобудування, обстежити відповідну земельну ділянку на наявність земельних насаджень та об`єктів нерухомості та ініціював проведення державної експертизи проекту землеустрою.
Позивач наголосив, що розглянувши заяву позивача та розробника проекту землеустрою відповідач не ухвалив рішення згідно приписів ч.9 ст. 118 Земельного кодексу України.
Позивач зазначив, що у подальшому йому довелося чотири рази подавати до Зазимської сільської ради заяви про затвердження проекту землеустрою земельної ділянки площею 0, 35 га та за результатом розгляду однієї із заяв відповідачем прийнято рішення від 24.06.2021 Про відмову у затвердженні проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність для ведення особистого селянського господарства в с. Пухівка ОСОБА_1
Позивач не погоджується зі спірним рішенням та стверджує, що поданий ним проект землеустрою був погоджений належним чином територіальним органом Держгеокадастру, а тому відсутні перешкоди для затвердження землевпорядної документації.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 07.07.2021 суд відмовив у задоволенні заяви ОСОБА_1 про забезпечення позову.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 07.07.2021 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами загального позовного провадження, розпочато підготовку справи до судового розгляду та призначено підготовче засідання.
Відповідач, заперечуючи проти позовних вимог подав до суду відзив на позовну заяву, у якому зазначив про те, що колегіальний орган Зазимської сільської ради Броварського району Київської області розглянувши рекомендації постійної комісії з питань земельних відносин, агропромислового комплексу, планування території, архітектури та містобудування , а також матеріали проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,3500 га, кадастровий номер 3221286801:01:051:0052 у приватну власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства у с. Пухівка Броварського району Київської області прийняв мотивоване рішення від 24.06.2021 № 1449-14.
Відповідач додав, що за результатами вивчення матеріалів розробленого проекту землеустрою було встановлено, що відповідно до Генерального плану села Пухівка Броварського району Київської області, затвердженого рішенням від 25.06.2010 №1265-ХХХІV-V, спірна земельна ділянка відноситься до житлової забудови, на якій знаходяться житлові будинки, зелені насадження та водний об`єкт (свердловина).
Відповідач зауважив, що наданий позивачем проект землеустрою не може бути затверджений без належної грошової оцінки нерухомого майна, а відповідно, земельна ділянка не може бути передана у власність фізичній особі без відшкодування збитків.
Крім того, відповідач зазначив, що поданий позивачем проект землеустрою не містить підпису інженера-землевпорядника ОСОБА_2 , що не відповідає вимогам Закону України Про землеустрій .
Протокольною ухвалою Київського окружного адміністративного суду 05.08.2021 суд поновив відповідачу строк для подання відзиву на позов.
Протокольною ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 05.08.2021 суд закрив підготовче провадження у справі № 320/7878/2 та призначив справу до розгляду по суті на 21.09.2021.
У судове засідання, призначене у справі на 21.09.2021 з`явився позивач. Відповідач у судове засідання не з`явився, хоча був належним чином повідомлений про дату, час та місце судового розгляду справи у передбачений законодавством строк.
Присутній у судовому засіданні позивач просив позов задовольнити та зазначив, що відповідач не надав жодного доказу на підтвердження правомірності відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність
Заслухавши позивача, розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Пухівською сільською радою Броварського району Київської області прийнято рішення Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_1 від 06.11.2020 №1668-L-VII, пунктом 1 якого встановлено надати ОСОБА_1 дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, площею 0,3500 га для ведення особистого селянського господарства в с.Пухівка.
Пунктами 2,3 вказаного рішення рекомендовано позивачу звернутися до землевпорядної організації з метою замовлення робіт по розробці проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність та встановлено розробити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та погодити його згідно норм чинного законодавства України.
З матеріалів справи вбачається, що Броварським районним виробничим відділом Київської обласної філії ДП Центр державного земельного кадастру на замовлення позивача було виготовлено проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність для ведення особистого селянського господарства в с.Пухівка в межах Зазимської сільської ради Броварського району Київської області.
Згідно відомостей витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 04.02.2021 № НВ-6314721432021 на підставі вказаного проекту землеустрою 04.02.2021 Відділом у Краснокутському районі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області було здійснено державну реєстрацію земельної ділянки, площею 0,3500 га., з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, яка розташована в с.Пухівка, Броварський р-н., Київська область, та присвоєно їй кадастровий номер 3221286801:01:051:0052.
Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 №715-р Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Київської області визначено адміністративні центри та затверджено території територіальних громад Київської області, зокрема, Зазимську територіальну громаду із центром у с. Зазим`є, до складу якої входять Зазимська, Літківська, Літочківська, Погребська, Пухівська, Рожнівська територіальні громади, території яких входять до складу території Зазимської територіальної громади.
Згідно з пунктом 1 постанови Верховної Ради України від 15.07.2020 №795-ІХ Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25.10.2020. Водночас пунктом 5 указаної Постанови визначено, що чергові місцеві вибори не проводяться в разі призначення перших виборів депутатів відповідних місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на 25.10.2020.
Постановою Центральної виборчої комісії від 08.08.2020 №160 Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року призначено на неділю, 25.10.2020, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, зокрема у Зазимській сільській територіальній громаді перші вибори депутатів Зазимської сільської ради Броварського району Київської області та Зазимського сільського голови Броварського району Київської області.
25.10.2020 проведені перші вибори депутатів Зазимської сільської ради Броварського району Київської області та Зазимського сільського голови Броварського району Київської області.
Згідно з підпунктом 2 пункту 2 розділу II Прикінцеві положення Закону України Про внесення змін до деяких законів України щодо визначення територій та адміністративних центрів територіальних громад від 16 квітня 2020 року № 562-IX (далі - Закон №562-ІХ) установлено, що у 2020 році перші місцеві вибори депутатів сільських, селищних, міських рад і відповідних сільських, селищних, міських голів територіальних громад, території яких затверджено Кабінетом Міністрів України на підставі Закону, проводяться одночасно з черговими місцевими виборами 2020 року.
Відповідно до пунктів 3, 4 пункту 2 розділу ІІ Прикінцевих положень Закону №562-ІХ:
- вибори депутатів сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, старост сіл, селищ територіальних громад, які увійшли до складу територіальних громад, території яких затверджено Кабінетом Міністрів України на підставі цього Закону, не проводяться;
- повноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, старост сіл, селищ територіальних громад, які увійшли до складу територіальних громад, території яких затверджено Кабінетом Міністрів України на підставі цього Закону, припиняються в день набуття повноважень сільських, селищних, міських рад, обраних на перших місцевих виборах у 2020 році відповідно до підпункту 2 цього пункту.
Наведене свідчить, що територія Пухівської сільської ради Броварського району Київської області увійшла до складу Зазимської сільської територіальної громади, а відтак повноваження Пухівської сільської ради Броварського району Київської області припинені в день набуття повноважень Зазимської сільської ради Броварського району Київської області.
Відповідні повноваження Зазимською сільською радою Броварського району Київської області були набуті 26 листопада 2020 року, що підтверджується її протокольним рішенням № 01-01-VІII, розміщеним на офіційному веб-сайті (http://zotg.gov.ua/index.php/rishennya/rishennya/category/8-01-sesiia-8-sklykannia-26112020).
Судом встановлено, що на підставі рішення Зазимської сільської ради Броварського району Київської області від 04.03.2021 №683-07-позачергової -VIII завершено процес реорганізації юридичної особи Пухівської сільської ради шляхом приєднання до Зазимської сільської ради.
З матеріалів справи вбачається, що 24.02.2021 позивачем було подано до Зазимської сільської ради клопотання про затвердження проекту землеустрою.
За результатами розгляду вказаного проекту землеустрою Зазимською сільської радою Броварського району Київської області було прийнято рішення від 04.03.2021 № 786-07-позачергової-VIII, пунктом 1 якого встановлено доручити комісії з питань визначення стану зелених насаджень та їх відновної вартості на території Зазимської сільської ради та комісії з питань земельних відносин, агропромислового комплексу, планування території, архітектури та містобудування, обстежити земельну ділянку з кадастровим номером 3221286801:01:051:0052 на наявність земельних насаджень та об`єктів нерухомості, залучивши до комісії розробника землевпорядної документації, оскільки саме розробники документації із землеустрою несуть відповідно до закону відповідальність за достовірність, якість і безпеку заходів, передбачених цією документацією.
Пунктом 2 рішення встановлено ініціювати проведення державної експертизи БРВВ КОФ ДП "ЦДЗК" проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства с.Пухівка в межах Зазимської сільської ради Броварського району Київської області ОСОБА_1 , Державним управлінням ГУ Держгеокадастр у Київській області, з метою експертного дослідження, перевірки, аналізу і оцінки проекту землеустрою. Встановлено долучити до проекту акт обстеження земельної ділянки та довідку державної статистичної звітності по формі 6-зем.
Встановлено після доповнення проекту землеустрою відповідними матеріалами та проходження державної експертизи подати проект на розгляд Зазимської сільської ради.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 13.07.2021 у справі № 320/3756/21 визнано протиправним та скасовано рішення Зазимської сільської ради Броварського району Київської області від 04.03.2021 №786-07 позачергової-VIII Про розгляд проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність для ведення особистого селянського господарства в с.Пухівка ОСОБА_1 .
Слід зазначити, що 22.06.2021 позивачем було подано до Зазимської сільської ради Броварського району Київської області клопотання про затвердження документації із землеустрою. Так, у клопотанні від 22.06.2021 позивач вказав, що 25.02.2021 ОСОБА_1 та начальником Броварського районного виробничого відділу Київської обласної філії ДП Центр державного земельного кадастру Віктором Пильтяєм було подано до Зазимської сільської ради клопотання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,35 га з кадастровим номером 3221286801:01:051:0052у власність ОСОБА_1 земельної ділянки.
За результатами розгляду клопотання позивача від 24.06.2021 Зазимська сільська рада Броварського району Київської області прийняла рішення від 24.06.2021 №1449-14 позачергової-VІІІ Про відмову у затвердженні проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність для ведення особистого селянського господарства с. Пухівка ОСОБА_1 .
Так, у вказаному рішенні зазначено, що розглянувши розроблений БРВВ КОВ ДП ЦДЗК проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність для ведення особистого селянського господарства в с. Пухівка в межах Зазимської сільської ради Броварського району Київської області ОСОБА_1 , витяг з державного земельного кадастру про земельну ділянку від 04.02.2021 № 6314721432021, земельна ділянка площею 0,3500 га, кадастровий номер 3221286801:01:051:0052, акт обстеження земельної ділянки від 25.03.2021 про наявність на земельній ділянці шести дерев`яних будиночків для літнього відпочинку та свердловини, про які відсутня інформація у розробленому проекті, враховуючи рекомендації постійної комісії з питань земельних відносин, агропромислового комплексу, планування території, архітектури та містобудування від 18.06.2021, керуючись п.34 ч.1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , п.5 ст. 16 Закону України Про Державний земельний кадастр ст. 50 Закону України Про землеустрій , ч.4 ст.24 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , ст.ст.20,186 Земельного кодексу України, Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин , Зазимська сільська рада вирішила відмовити в затвердження розробленого БРВВ КОВ ДП ЦДЗК проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність для ведення особистого селянського господарства в с. Пухівка в межах Зазимської сільської ради Броварського району Київської області ОСОБА_1 , земельна ділянка площею 0,3500 га, кадастровий номер: 3221286801:01:051:0052.
Не погоджуючись з правомірністю прийняття відповідачем спірного рішення, позивач звернувся з даним позовом до суду про визнання його протиправним та скасування, з приводу чого суд зазнає таке.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Статтею 14 Конституції України закріплено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Згідно із ст. 78 Земельного кодексу України право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них. Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.
Громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі, зокрема, безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності (п. б , ч. 1 ст. 81 Земельного кодексу України).
За змістом положень ст. 122 Земельного кодексу України вирішення питань стосовно передачі земельних ділянок у власність або у користування із земель державної чи комунальної власності належить до компетенції відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Зокрема, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Відповідно до частин 1-3 ст. 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Частиною першою статті 121 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах, зокрема, для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.
Системний аналіз наведених норм права дає підстави вважати, що ними встановлені підстави, порядок, строки передачі земельної ділянки у власність громадян та органи, уповноважені розглядати ці питання. Вони передбачають, зокрема, що для передачі земельної ділянки у власність зацікавлена особа звертається до відповідних органів із заявами про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність, за результатами розгляду яких визначені в статті 118 ЗК України органи приймають одне з відповідних рішень.
Відповідно до частини шостої статті 118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, клопотання подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Згідно з частиною сьомої статті 118 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність особи, якій належить право власності на об`єкт нерухомості (жилий будинок, іншу будівлю, споруду), розташований на такій земельній ділянці, або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, які є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
У разі надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, що передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня прийняття рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або з дня повідомлення особою, зацікавленою в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, про замовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у порядку, передбаченому цією частиною, відобразити на картографічній основі Державного земельного кадастру орієнтовне місце розташування земельної ділянки, зазначити дату та номер відповідного рішення, а також майбутнє цільове призначення земельної ділянки. Зазначена інформація оприлюднюється на безоплатній основі на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Суд зазначає, що станом на час подання відповідачу розробленого БРВВ КОВ ДП ЦДЗК проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність для ведення особистого селянського господарства в с. Пухівка в межах Зазимської сільської ради Броварського району Київської області ОСОБА_1 , земельна ділянка площею 0,3500 га, кадастровий номер: 3221286801:01:051:0052 (24.02.2021) діючими були норми частини восьмої статті 118 Земельного кодексу України, якою було визначено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу. Згідно з частиною першою статті 186-1 Земельного кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Частиною четвертою статті 186-1 Земельного кодексу України передбачено, що розробник подає на погодження до органу, визначеного в частині першій цієї статті, за місцем розташування земельної ділянки оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а до органів, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, - завірені ним копії проекту, а щодо земельної ділянки зони відчуження або зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, розробник подає оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на погодження до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а до органів, зазначених у частині третій цієї статті, - завірені ним копії проекту.
Відповідно до частин п`ятої-шостої статті 186-1 Земельного кодексу України органи, зазначені в частинах першій - третій цієї статті, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері.
З матеріалів справи вбачається, що на момент звернення позивача до відповідача з першим клопотанням про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (24.02.2021), відповідний проект землеустрою був погоджений ГУ Держгеокадастру у Рівненській області, що підтверджується наявним у матеріалах справи висновком про розгляд документації із землеустрою від 18.01.2021 № 1055/82-21. Так, у пункті 10 вказаного висновку зазначено про те, що Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність для ведення особистого селянського господарства с. Пухівка в межах Зазимської сільської ради Броварського району Київської області ОСОБА_1 погоджується.
Частиною дев`ятою - десятою статті 118 Земельного кодексу України визначено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
Зі змісту норм чинного на момент подання позивачем документації із землеустрою (24.02.2021) до відповідача вбачається, що законом передбачався певний алгоритм та етапність процесу безоплатної передачі земельних ділянок державної та комунальної власності у власність громадян, а саме:
1) подання громадянином клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування щодо отримання земельної ділянки у власність;
2) отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (або мотивовану відмову у його наданні);
3) після розроблення проекту землеустрою такий проект погоджується, зокрема з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин у відповідності до приписів статті 186-1 ЗК України;
4) здійснення державної реєстрації сформованої земельної ділянки у Державному земельному кадастрі;
5) подання громадянином погодженого проекту землеустрою до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність, про що, в свою чергу, такий орган у двотижневий строк, зобов`язаний прийняти відповідне рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність або рішення про відмову передання земельної ділянки у власність чи залишення клопотання без розгляду.
Відповідно до приписів частини сьомої статті 186 ЗК України підставою для відмови у погодженні та затвердженні документації із землеустрою може бути лише невідповідність її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації.
Отже, за змістом вищенаведених норм ЗК України підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою може бути лише те невідповідність її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації.
Жодних інших правових підстав для відмови у затвердженні проекту землеустрою норми статті 118 цього Кодексу не містять. При цьому перевірка на відповідність проекту землеустрою вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів має здійснюватися саме на етапі погодження такого проекту.
Відповідно до норм частини першої ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
Згідно з частинами 1, 2 статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Виходячи з наведених правових норм, рішення про затвердження або відмову у затвердженні проекту землеустрою належить до виключних повноважень сільської ради шляхом прийняття відповідних рішень на пленарному засіданні. Рішення, дії або бездіяльність міської ради про затвердження або відмову у затвердженні проекту землеустрою, надання земельних ділянок, залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
Умови, за яких орган відмовляє у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, визначені законом. Якщо такі умови відсутні, орган повинен прийняти відповідне рішення про затвердження проекту землеустрою. Ці повноваження та порядок їх реалізації передбачають лише один вид правомірної поведінки відповідного органу - затвердити проект землеустрою або відмовити в його затвердженні, якщо для цього є законні підстави. За законом у цього органу немає вибору між декількома можливими правомірними рішеннями. Тому зазначені повноваження не є дискреційними.
Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку про те, що спірним рішенням відповідач фактично відмовив позивачу у затвердженні поданого позивачем проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства с.Пухівка в межах Зазимської сільської ради Броварського району Київської області, однак підстави для відмови у тексті спірного рішення не зазначено.
При цьому, відповідач як на підставу щодо відмови у затвердженні проекту землеустрою посилається на акт обстеження земельної ділянки від 25.03.2021 про наявність на земельній ділянці шести дерев`яних будиночків для літнього відпочинку та свердловини, про які відсутня інформація у розробленому проекті та рекомендації постійної комісії з питань земельних відносин, агропромислового комплексу, планування території, архітектури та містобудування від 18.06.2021, як на підставу прийняття рішення від 24.06.2021 №1449-14 позачергової -VІІІ.
З матеріалів справи вбачається, що за дорученням колегіального органу Зазимської сільської ради Броварського району Київської області, що знайшло своє відображення у рішенні від 04.03.2021 №786-07 позачергової VIII, члени комісії з питань земельних відносин, агропромислового комплексу, планування території, архітектури та містобудування за участю розробника проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,3500 га, кадастровий номер 3221286801:01:051:0052 здійснили виїзд на місце де виявили дерев`яні житлові будинки для сезонного (літнього) проживання у кількості 6 (шість) штук задовільного стану на основі фундаменту з окремих бетонованих паль та одну свердловину у незадовільному стані за статусом як водний об`єкт, що вказані в акті обстеження земельної ділянки від 25.03.2021.
Слід зазначити, що наявність на запланованій до відведення земельній ділянці самосійних і порослевих дерев не є підставою для відмови у затвердженні погодженого проекту землеустрою з відведення такої ділянки.
Так, постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2006 р. № 1045 затверджено Порядок видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах, пунктом 2 якого визначено, що видалення зелених насаджень здійснюється, зокрема, у разі знесення аварійних, сухостійних і фаутних дерев, а також самосійних і порослевих дерев з діаметром кореневої шийки не більш як 5 сантиметрів
Пунктом 11 цього Порядку закріплено, що відновна вартість зелених насаджень, розташованих на земельній ділянці, що відведена в установленому порядку фізичній або юридичній особі (крім відновної вартості зелених насаджень, посаджених (створених) цією особою), сплачується під час передачі такої ділянки у власність відповідної особи.
Крім того, суд зазначає, що позивачем долучено до матеріалів справи довідку виконавчого комітету Зазимської сільської ради Броварського району Київської області від 28.12.2020 №984, в якій вказано, що на земельній ділянці, площею 0,5 га, що розташована по АДРЕСА_1 , відсутні комунікації (ЛЕП, газопровід, водопровід, телефонний кабель) та зелені насадження.
Разом з тим, як вбачається з пункту 9.2.2 розділу 9 висновку Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області від 18.01.2021 № 1055/82-21 про розгляд документації із землеустрою (проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність для ведення особистого селянського господарства с.Пухівка в межах Зазимської сільської ради Броварського району Київської області ОСОБА_1 ), згідно даних ДЗК на запроектованій земельній ділянці наявна деревна та чагарникова рослинність, а в проекті землеустрою відсутній розрахунок збитків. Обґрунтувати.
Однак, суд наголошує на тому, що у пункті 10 висновку (підсумкова оцінка документації із землеустрою) вказано про погодження поданого позивачем проекту землеустрою, відтак, матеріали справи свідчать про погодження Головним управлінням Держгеокадастру у Рівненській області наданого позивачем проекту із землеустрою, що у розумінні вимог Земельного кодексу України, є передумовою для затвердження органом місцевого самоврядування відповідного проекту землеустрою.
Вказаний висновок відповідачем не оскаржувався до суду.
Щодо посилань відповідача у відзиві на позовну заяву на неналежне оформлення відповідного проекту землеустрою у зв`язку з відсутністю у документі підпису інженера-землевпорядника ОСОБА_2 , то суд зазначає, що у спірному рішенні не зазначені вказані мотиви. Отже, враховуючи ту обставину, що відповідач у спірному рішення не посилався на це як на підставу для відмову у затвердженні проекту землеустрою, дані заперечння відповідача не приймаються судом до уваги.
З матеріалів справи судом встановлено, що до Зазимської ради на затвердження позивачем подано проект землеустрою, який погоджений ГУ Держгеокадастру у Рівненській області висновком №1055/82-21 від 18.01.2021 року, та на підставі поданого позивачем проекту землеустрою здійснено державну реєстрацію земельної ділянки, визначено її кадастровий номер 3221286801:01:051:0052 та сформовано витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 04.02.2021 №НВ-6314721432021 на підставі вказаного проекту землеустрою , який надавався позивачем разом із проектом землеустрою.
Отже, реєстрація державним кадастровим реєстратором земельної ділянки на підставі поданого проекту землеустрою відповідно до статей 9, 24 Закону України Про Державний земельний кадастр свідчить про відповідність проекту землеустрою вимогам законодавства та документації із землеустрою, а тому суд доходить висновку про відсутність підстав для відмови у затвердженні проекту землеустрою, передбачених частиною дев`ятою статті 118 ЗК України.
Таким чином, суд дійшов висновку, що рішення Зазимської сільської ради від 24.06.2021 року № 1449-14-VІІІ Про відмову у затверджені проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність для ведення особистого селянського господарства с. Пухівка ОСОБА_1 не містить законодавчо визначених підстав для відмови у затвердженні проекту землеустрою, а відтак є протиправним та підлягає скасуванню, а позов у цій частині позовних вимог слід задовольнити.
Надаючи правову оцінку вимогам позивача в частині відповідача затвердити проект землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки у власність, суд виходить з наступного.
Частиною третьою статті 245 КАС України встановлено, що у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
У рішенні від 16 вересня 2015 року у справі № 21-1465а15 Верховний Суд України вказав, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у постанові від 19 лютого 2020 року у справі № 591/5935/17 Велика палата Верховного Суду дійшла висновку, що належним способом захисту прав позивача (у подібних правовідносинах) є зобов`язання відповідача затвердити проект землеустрою земельної ділянки та передати її у власність.
Виходячи із фактичних обставин у справі, приписів частини дев`ятої статті 118 Земельного кодексу України та правових висновків Верховного Суду, суд доходить висновку, що у цій справі повноваження відповідача не є дискреційними та у відповідача є лише один варіант поведінки - затвердити проект землеустрою.
Враховуючи викладене, суд вважає за можливе задовольнити вказану вимогу позивача та зобов`язати відповідача затвердити проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0.35 га у приватну власність для ведення особистого селянського господарства с. Пухівка в межах Зазимської сільської ради Броварського району Київської області ОСОБА_1 .
При цьому суд не вбачає підстав для задоволення вимоги позивача в частині позовних вимог про зобов`язання відповідача передати земельну ділянку площею 0.35 га у приватну власність ОСОБА_1 в двотижневий термін після набрання рішенням суду законної сили, оскільки вказана вимога є передчасною, з огляду на ту обставину, що на даному етапі суд зобов`язав відповідача затвердити проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0.35 га у приватну власність для ведення особистого селянського господарства с. Пухівка в межах Зазимської сільської ради Броварського району Київської області ОСОБА_1 .
В частині 2 ст. 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з нормами ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Частиною 1 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
При цьому, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Беручи до уваги зазначене, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України, доказів, наявних в матеріалах справи, суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позовну.
Відповідно до частини третьої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Суд, зазначає, що при зверненні до суду позивачем було сплачено судовий збір у розмірі 908,00 грн., що підтверджується відомостями квитанції №0.0.2182296817.1 від 02.07.2021.
Враховуючи часткове задоволення позовних вимог, вирішуючи питання щодо стягнення судового збору пропорційно до розміру задоволених позовних вимог а також з урахуванням тієї обставини, що вимоги позивача носять немайновий характер, суд дійшов висновку, що на користь позивача підлягає стягненню сума судового збору в розмірі 908,00 грн.
Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
1. Адміністративний позов задовольнити частково.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення Зазимської сільської ради від 24.06.2021 року № 1449-14-VІІІ Про відмову у затверджені проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність для ведення особистого селянського господарства с. Пухівка ОСОБА_1 .
3. Зобов`язати Зазимську сільську раду Броварського району Київської області затвердити проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0.35 га у приватну власність для ведення особистого селянського господарства с. Пухівка в межах Зазимської сільської ради Броварського району Київської області ОСОБА_1 .
4. У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
5. Стягнути на користь ОСОБА_1 ( НОМЕР_1 ; місце проживання: АДРЕСА_2 ) з Зазимської сільської ради (код ЄДРПОУ 04363876; місцезнаходження: 07415, Київська область, Броварський район, с. Зазим`є, вул. Широка, 6) сплачений ним судовий збір у розмірі 908 (дев`ятсот вісім) грн. 00 коп.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення .
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.
Суддя Панова Г. В.
Дата виготовлення і підписання повного тексту рішення - 01 жовтня 2021 р.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.09.2021 |
Оприлюднено | 05.10.2021 |
Номер документу | 100070665 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Бужак Наталія Петрівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Бужак Наталія Петрівна
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Панова Г. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні