ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 320/7878/21
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 січня 2022 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Судді-доповідача: Бужак Н. П.
Суддів: Костюк Л.О., Степанюка А.Г.
За участю секретаря: Шевченко Е.П.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Зазимської сільської ради Броварського району Київської області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 21 вересня 2021 року, суддя Панова Г.В., у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Зазимської сільської ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
У С Т А Н О В И Л А:
ОСОБА_1 звернувся до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Зазимської сільської ради в якому просив:
- визнати протиправним та скасувати рішення Зазимської сільської ради від 24.06.2021 року № 1449-14-VІІІ про відмову в затверджені проекту землеустрою земельної ділянки площею 0.35 га з подальшою передачі її у приватну власність ОСОБА_1 ;
- зобов`язати Зазимську сільську раду Броварського району Київської області затвердити проект землеустрою земельної ділянки площею 0.35 га для особистого селянського господарства з кадастровим номером в межах Зазимської сільської ради в с. Пухівка Броварського району Київської області та передати земельну ділянку площею 0.35 га у приватну власність ОСОБА_1 в двотижневий термін після набрання рішенням суду законної сили.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 21 вересня 2021 року адміністративний позов задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано рішення Зазимської сільської ради від 24.06.2021 року № 1449-14-VІІІ Про відмову у затверджені проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність для ведення особистого селянського господарства с. Пухівка ОСОБА_1 . Зобов`язано Зазимську сільську раду Броварського району Київської області затвердити проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0.35 га у приватну власність для ведення особистого селянського господарства с. Пухівка в межах Зазимської сільської ради Броварського району Київської області ОСОБА_1 .
У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.
Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду, Зазимська сільська рада звернулась з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, заслухавши осіб, що з`явились в судове засідання, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Судом встановлено, що на виконання постанови Київського апеляційного адміністративного суду у справі №810/202/18 Пухівською сільською радою Броварського району Київської області прийнято рішення Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_1 від 06.11.2020 №1668-L-VII, пунктом 1 якого встановлено надати ОСОБА_1 дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, площею 0,3500 га для ведення особистого селянського господарства в с.Пухівка.
Пунктами 2,3 вказаного рішення рекомендовано позивачу звернутися до землевпорядної організації з метою замовлення робіт по розробці проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність та встановлено розробити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та погодити його згідно норм чинного законодавства України.
Броварським районним виробничим відділом Київської обласної філії ДП Центр державного земельного кадастру на замовлення позивача було виготовлено проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність для ведення особистого селянського господарства в с. Пухівка в межах Зазимської сільської ради Броварського району Київської області.
Згідно відомостей витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 04.02.2021 № НВ-6314721432021 на підставі вказаного проекту землеустрою 04.02.2021 Відділом у Краснокутському районі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області було здійснено державну реєстрацію земельної ділянки, площею 0,3500 га., з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, яка розташована в с.Пухівка, Броварський р-н., Київська область, та присвоєно їй кадастровий номер 3221286801:01:051:0052.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції зазначив, що рішення Зазимської сільської ради від 24.06.2021 Про відмову у затвердженні проекту зеслеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність для ведення особистого селянського господарства с. Пухівка ОСОБА_1 не містить законодавчо визначених підстав для відмови у затвердженні проекту землеустрою, а відтак є протипраним та підлягає задоволенню.
Колегія суддів не може погодитись з такими висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.
Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 №715-р Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Київської області визначено адміністративні центри та затверджено території територіальних громад Київської області, зокрема, Зазимську територіальну громаду із центром у с. Зазим`є, до складу якої входять Зазимська, Літківська, Літочківська, Погребська, Пухівська, Рожнівська територіальні громади, території яких входять до складу території Зазимської територіальної громади.
Згідно з пунктом 1 постанови Верховної Ради України від 15.07.2020 №795-ІХ Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25.10.2020. Водночас пунктом 5 указаної Постанови визначено, що чергові місцеві вибори не проводяться в разі призначення перших виборів депутатів відповідних місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на 25.10.2020.
Постановою Центральної виборчої комісії від 08.08.2020 №160 Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року призначено на неділю, 25.10.2020, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, зокрема у Зазимській сільській територіальній громаді перші вибори депутатів Зазимської сільської ради Броварського району Київської області та Зазимського сільського голови Броварського району Київської області.
25.10.2020 проведені перші вибори депутатів Зазимської сільської ради Броварського району Київської області та Зазимського сільського голови Броварського району Київської області.
Згідно з підпунктом 2 пункту 2 розділу II ;Прикінцеві положення Закону України Про внесення змін до деяких законів України щодо визначення територій та адміністративних центрів територіальних громад від 16 квітня 2020 року № 562-IX (далі - Закон №562-ІХ) установлено, що у 2020 році перші місцеві вибори депутатів сільських, селищних, міських рад і відповідних сільських, селищних, міських голів територіальних громад, території яких затверджено Кабінетом Міністрів України на підставі Закону, проводяться одночасно з черговими місцевими виборами 2020 року.
Відповідно до пунктів 3, 4 пункту 2 розділу ІІ Прикінцевих положень Закону №562-ІХ:
- вибори депутатів сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, старост сіл, селищ територіальних громад, які увійшли до складу територіальних громад, території яких затверджено Кабінетом Міністрів України на підставі цього Закону, не проводяться;
- повноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, старост сіл, селищ територіальних громад, які увійшли до складу територіальних громад, території яких затверджено Кабінетом Міністрів України на підставі цього Закону, припиняються в день набуття повноважень сільських, селищних, міських рад, обраних на перших місцевих виборах у 2020 році відповідно до підпункту 2 цього пункту.
Отже, територія Пухівської сільської ради Броварського району Київської області увійшла до складу Зазимської сільської територіальної громади, а відтак повноваження Пухівської сільської ради Броварського району Київської області припинені в день набуття повноважень Зазимської сільської ради Броварського району Київської області.
Відповідні повноваження Зазимською сільською радою Броварського району Київської області були набуті 26 листопада 2020 року, що підтверджується її протокольним рішенням № 01-01-VІII, розміщеним на офіційному веб-сайті (http://zotg.gov.ua/index.php/rishennya/rishennya/category/8-01-sesiia-8-sklykannia-26112020).
Окрім того, рішення Зазимської сільської ради Броварського району Київської області від 04.03.2021 №683-07-позачергової -VIII завершено процес реорганізації юридичної особи Пухівської сільської ради шляхом приєднання до Зазимської сільської ради.
Позивач ОСОБА_1 24 лютого 2021 року подав до Зазимської сільської ради клопотання у якому просив затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність для ведення особистого селянського господарства площею 0,35 га з кадастровим номером 3221286801:01:051:0052, яка розташована по АДРЕСА_1 .
У подальшому, 22 березня 2021 року, 08.04.2021року, 22.06.2021 року позивач повторно звертався із відповідними клопотаннями до Зазимської сільської ради.
За результатами розгляду проекту землеустрою Зазимською сільської радою Броварського району Київської області прийнято рішення від 04.03.2021 № 786-07-позачергової-VIII, пунктом 1 якого встановлено доручити комісії з питань визначення стану зелених насаджень та їх відновної вартості на території Зазимської сільської ради та комісії з питань земельних відносин, агропромислового комплексу, планування території, архітектури та містобудування, обстежити земельну ділянку з кадастровим номером 3221286801:01:051:0052 на наявність земельних насаджень та об`єктів нерухомості, залучивши до комісії розробника землевпорядної документації, оскільки саме розробники документації із землеустрою несуть відповідно до закону відповідальність за достовірність, якість і безпеку заходів, передбачених цією документацією.
Пунктом 2 рішення встановлено ініціювати проведення державної експертизи БРВВ КОФ ДП "ЦДЗК" проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства с.Пухівка в межах Зазимської сільської ради Броварського району Київської області, Державним управлінням ГУ Держгеокадастр у Київській області, з метою експертного дослідження, перевірки, аналізу і оцінки проекту землеустрою. Встановлено долучити до проекту акт обстеження земельної ділянки та довідку державної статистичної звітності по формі 6-зем.
Встановлено після доповнення проекту землеустрою відповідними матеріалами та проходження державної експертизи подати проект на розгляд Зазимської сільської ради.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 13.07.2021 у справі № 320/3756/21 визнано протиправним та скасовано рішення Зазимської сільської ради Броварського району Київської області від 04.03.2021 №786-07 позачергової-VIII Про розгляд проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність для ведення особистого селянського господарства в с.Пухівка ОСОБА_1 .
За результатами розгляду клопотання позивача від 22.06.2021 Зазимська сільська рада Броварського району Київської області прийняла рішення від 24.06.2021 №1449-14 позачергової-VІІІ Про відмову у затвердженні проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність для ведення особистого селянського господарства с. Пухівка ОСОБА_1 .
Підставою для відмови в затвердженні розробленого БРВВ КОВ ДП ЦДЗК стала невідповідність проекту землеустрою вимогам чинного законодавства.
Під час відмови у затвердженні проекту на сесії були розглянуті розроблений БРВВ КОВ ДП ЦДЗК проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність для ведення особистого селянського господарства в с. Пухівка в межах Зазимської сільської ради Броварського району Київської області позивачу, витяг з державного Земельного кадастру про земельну ділянку від 04.02.2021 № 6314721432021, земельна ділянка площею 0,3500 га, кадастровий номер 3221286801:01:051:0052, акт обстеження земельної ділянки від 25.03.2021 про наявність на земельній ділянці шести дерев`яних будиночків для літнього відпочинку та свердловини, про які відсутня інформація у розробленому проекті.
Окрім того, відповідач взяв до уваги рекомендації постійної комісії з питань земельних відносин, агропромислового комплексу, планування території, архітектури та містобудування від 18.06.2021, та керувався п.34 ч.1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , п.5 ст. 16 Закону України Про Державний земельний кадастр ст. 50 Закону України Про землеустрій , ч.4 ст.24 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , ст.ст.20, 186 Земельного кодексу України, Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин ,
Згідно із ст. 78 Земельного кодексу України право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них. Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.
Громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі, зокрема, безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності (п. б , ч. 1 ст. 81 Земельного кодексу України).
За змістом положень ст. 122 Земельного кодексу України вирішення питань стосовно передачі земельних ділянок у власність або у користування із земель державної чи комунальної власності належить до компетенції відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Зокрема, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Відповідно до частин 1-3 ст. 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Частиною першою статті 121 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах, зокрема, для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.
Відповідно до частини шостої статті 118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, клопотання подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Згідно з частиною сьомої статті 118 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність особи, якій належить право власності на об`єкт нерухомості (жилий будинок, іншу будівлю, споруду), розташований на такій земельній ділянці, або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, які є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
У разі надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, що передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня прийняття рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або з дня повідомлення особою, зацікавленою в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, про замовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у порядку, передбаченому цією частиною, відобразити на картографічній основі Державного земельного кадастру орієнтовне місце розташування земельної ділянки, зазначити дату та номер відповідного рішення, а також майбутнє цільове призначення земельної ділянки. Зазначена інформація оприлюднюється на безоплатній основі на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Колегією суддів встановлено, що позивач неодноразово звертався до Зазимської сільської ради з клопотаннями про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність для ведення особистого земельного господарства ОСОБА_1 площею 0, 35 га з кадастровим номером 3221286801:01:051:0052, яка розташована по АДРЕСА_1 .
Проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність для ведення особистого селянського господарства с. Пухівка ОСОБА_1 було розроблено ДП Центр державного земельного кадастру Киїська обласна філія, Броварський районний виробничий відділ.
Проект затверджено сертифікованим інженером-землевпорядником ОСОБА_2 та начальником відділу В.І. Пильтяй.
В матеріалах проекту знаходиться викопіювання з Генерального плану с. Пухівка, затверженого рішенням №1265-ХХХІУ-У Пухівської сільської ради від 25.06.2010 року.
Згідно даного викопіювання, позначено місце розташування земельної ділянки на яку претендує позивач (а.с.87).
Станом на час прийняття Зазимською сільською радою рішення від 24 червня 2021 року, статтю 186 -1 виключено на підставі Закону № 1423-IX від 28.04.2021.
Відповідно до ч.7 ст. 185 ЗК України в редакції станом на час прийняття оскаржуваного рішення, підставою для відмови у погодженні та затвердженні документації із землеустрою може бути лише невідповідність її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації.
Згідно з ч. 6 ст. 186-1 ЗК України станом на час подання позивачем першого клопотання 24 лютого 2021 підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.
Як на підставу для відмови у погодженні проекту відповідач послався на відповідні норми Законів та зазначив наступне.
Не було взято до уваги акт комісії від 25.03.2021 з питань визначення стану зелених насаджень та їх вартості, яка виїзджала на місце знаходження земельної ділянки та на якій виявила багаторічні зелені насадження у кількості 40 штук, які вказані в акті обстеження зелених насаджень від 25.93.2021.
Окрім того, 25.03.2021 року членами комісії з питань земельних відносин, агропромислового комплексу, планування території, архітектури та містобудування за участю розробника проекту із землеустрою виїздили до спірної земельної ділянки, де виявили дерев`яні житлові будиночки для сезонного (літнього) проживиання у кількості шести штук на основі фундаменту з окремих бетонованих паль та одну свердловину у незадовільному стані.
В ході апеляційного розгляду справи відповідач вказав, що земельна ділянка за вищезазначеним кадастровим номером відноситься до земель житлової забудови, а не для ведення особистого селянського господарства.
Водночас, відповідач постався на Генеральний план даного населеного пункту с. Пухівка згідно якого дана земельна ділянка віднесена до земель житлової та громадської забудови, і на даній земельній ділянці розташовані будинки, дерева, свердловина.
Окрім того, як зазначив відповідач, при розробленні проекту землеустрою були порушені вимоги Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та закріплення їх межовими знаками, у частині повідомлення власників (користувачів) суміжних земельних ділянок про дату і час проведення робіт із закріплення межовими знаками меж земельної ділянки.
Як убачається із документації із землеустрою викопіювання з Генерального плану населедного пункту с. Пухівка, Броварського району Київської області на спірній земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна.
Згідно ст. 19 Закону України Про землеустрій до повноважень сільських, селищних, міських рад у сфері землеустрою на території сіл, селищ, міст належать:
а) організація і здійснення землеустрою;
б) здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою;
в) координація здійснення землеустрою та контролю за використанням і охороною земель комунальної власності;
г) інформування населення про заходи, передбачені землеустроєм;
ґ) вирішення інших питань у сфері землеустрою відповідно до закону.
За змістом ст. 22 зазначеного Закону землеустрій здійснюється на підставі:
а) рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою;
б) укладених договорів між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою;
в) судових рішень.
Рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування про надання дозволу на розробку документації із землеустрою приймається виключно у строки та лише у випадках, передбачених цим Законом та Земельним кодексом.
Статтею 28 Закону визначено, що розробники документації із землеустрою мають право:
а) виконувати роботи із складання документації із землеустрою;
б) погоджувати із замовником наукові, технічні, економічні та інші вимоги до документації із землеустрою, строк виконання робіт, їх вартість та порядок оплати;
в) вимагати індексації вартості виконаних робіт із землеустрою в порядку, встановленому законом;
г) авторства на створену ними документацію із землеустрою;
ґ) здійснювати авторський нагляд за реалізацією заходів, передбачених документацією із землеустрою;
д) вимагати зупинення робіт, що виконуються з порушенням документації із землеустрою і призводять до нецільового використання земель та їх псування;
е) вносити пропозиції щодо оновлення застарілої або розробки нової документації із землеустрою.
Розробники документації із землеустрою несуть відповідно до закону відповідальність за достовірність, якість і безпеку заходів, передбачених цією документацією.
Погодження і затвердження документації із землеустрою проводиться в порядку, встановленому Земельним кодексом України, цим Законом (ст. 30 Закону).
Згідно зі ст. 50 Закону проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок.
Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються та затверджуються в порядку, встановленому Земельним кодексом України.
Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок включають:
завдання на розроблення проекту землеустрою;
пояснювальну записку;
копію клопотання (заяви) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у разі формування та/або зміни цільового призначення земельної ділянки за рахунок земель державної чи комунальної власності);
рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у випадках, передбачених законом);
письмову згоду землевласника (землекористувача), засвідчену нотаріально (у разі викупу (вилучення) земельної ділянки в порядку, встановленому законодавством), або рішення суду;
матеріали геодезичних вишукувань та землевпорядного проектування (у разі формування земельної ділянки);
відомості про обчислення площі земельної ділянки (у разі формування земельної ділянки);
копії правовстановлюючих документів на об`єкти нерухомого майна для об`єктів будівництва, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми та значними наслідками, які розташовані на земельній ділянці;
розрахунок розміру втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва (у випадках, передбачених законом);
розрахунок розміру збитків власників землі та землекористувачів (у випадках, передбачених законом);
акт приймання-передачі межових знаків на зберігання (у разі формування земельної ділянки);
акт перенесення в натуру (на місцевість) меж охоронних зон, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель за їх наявності (у разі формування земельної ділянки);
перелік обмежень у використанні земельних ділянок;
викопіювання з кадастрової карти (плану) або інші графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки (у разі формування земельної ділянки);
кадастровий план земельної ділянки;
матеріали перенесення меж земельної ділянки в натуру (на місцевість) (у разі формування земельної ділянки);
матеріали погодження проекту землеустрою.
Відповідно до ст. 20 Земельного Кодексу України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.
Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.
Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Отже, зміна цільового призначення земель проводиться за проектами землеустрою органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачі цих земельних ділянок у власність.
Із долученого до справи витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, кадастровий номер 3221286801:01:051:0052 убачається, що цільове призначення земельної ділянки зазначено - для ведення особистого селянського господарства. Категорія земель - землі сільськогосподарського призначення. Вид використання - для ведення особистого селянського господарства.
Відомості про державну реєстрацію земельної ділянки - проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок, 06.01.2021: БРВВ КОФ ДП ЦДЗК ОСОБА_3 , орган, який зареєстрував земельну ділянку: відділ у Краснокутському районі ГУ Держгеокадастру у Харківській області, дата реєстрації 04.02.2021.
Отже, відомості про цільове призначення спірної земельної ділянки були внесені за інформацією працівника ДП Центр Державного земельного кадастру Броварський районний виробничий відділ, інженера-землевпорядника ОСОБА_4 після виготовлення проекту землеустрою.
Згідно листа ДП Український науково-дослідний і проектний інститут цивільного будівництва УкрНДПІЦИВІЛЬБУД від 23.12.2021 №447/1 на даний час ділянка з кадастровим номером 3221286801:01:05:0052 площею 0,35 га відповідно до діючого Генерального плану с. Пухівка за функціональним призначенням під житлову забудову, не змінювалась.
Окрім того, у листі вказано, що за існуючим станом, на момент розроблення генерального плану, територія ділянки використовувалась як база відпочинку Берізка на території якої були розміщені дерев`яні будинку для літнього відпочинку та зелені насадження, що підтверджується топографічними зніманнями даної території, територія ділянки знаходиться в середині кварталу перспективної житлової забудови в центральній частині села.
Доводи позивача про те, що невідомо де знаходиться Генеральний план та, що дані у викопіюванні з Генерального плану села є невірними, колегія суддів не приймає до уваги.
Як убачається із матеріалів справи, зокрема із розробленого проекту землеустрою, під час складання проекту були використані документи із Генерального плану с. Пухівка, зокрема викопіювання з Генерального плану на якому чітко вказано місце розташування спірної земельної ділянки, знаходження на ній нерухомого майна.
Сам факт, як те зазначає позивач у своїх поясненнях, зникнення Генерального плану с. Пухівка не свідчить про його відсутність, неприйняття сільською радою та не розроблення відповідною установою.
Так, листом від 23.12.2021 №4347/1 ДП Україський науково-дослідний інститут цивільного будівництва УКРНДПІЦИВІЛЬБУД повідомило, що підприємством на підставі виконаного комплекснолго містобудівного аналізу планування рішень генерального плану с. Пухівка, було враховано фунціональне використання території, суміжність територій, споріднених за використанням, наявність виробничих, громадських та житлових утворень, внутрішньої та зовнішньої вулично-дорожньої мережі.
Із дослідженого судом викопіювання із Генерального плану, що наданий ДП УКРНДПІЦИВІЛЬБУД , убачається, що на спірній земельній ділянці розміщені будиночки та зелені насадження.
Також в листі зазначено, що на даний час спірна земельна ділянка відповідно до діючого Генерального плану с. Пухівка за функціональним призначенням під житлову забудову, не змінювалася.
В ході розгляду справи позивач не надав доказів того, що звертався до відповідача із заявою про зміну цільового призначення земельної ділянки та, що таке рішення відповідачем взагалі вирішувалось та в судовому засіданні не виявив бажання відповісти на таке запитання суду.
Згідно ст. 12 Земельного Кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить:
а) розпорядження землями територіальних громад;
б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу;
в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу;
г) вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу;
ґ) викуп земельних ділянок для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст;
д) організація землеустрою.
Відповідно до ст. 34 Закону України Про державний земельний кадастр на кадастровому плані земельної ділянки відображаються:
площа земельної ділянки;
зовнішні межі земельної ділянки (із зазначенням суміжних земельних ділянок, їх власників, користувачів суміжних земельних ділянок державної чи комунальної власності);
координати поворотних точок земельної ділянки;
лінійні проміри між поворотними точками меж земельної ділянки;
кадастровий номер земельної ділянки;
кадастрові номери суміжних земельних ділянок (за наявності);
межі земельних угідь;
межі частин земельних ділянок, на які поширюється дія обмежень у використанні земельних ділянок, права суборенди, сервітуту;
контури об`єктів нерухомого майна, розташованих на земельній ділянці.
Таблиці із зазначенням координат усіх поворотних точок меж земельної ділянки, переліку земельних угідь, їх площ, відомостей про цільове призначення земельної ділянки та розробника документації із землеустрою на земельну ділянку є невід`ємною частиною кадастрового плану земельної ділянки.
Судовою колегією береться до уваги поданий відповідачем доказ, а саме витяг з протоколу засідання №4 від 28.09.2021 Кваліфікаційної комісії щодо розгляду скарги, поданої Зазимською сільською радою стосовно інженера-землевпорядника ОСОБА_2 .
Як вказано в протоколі, за наслідками проведеного засідання встановлено, що відповідно до Генерального плану населеного пункту, затвердженого рішенням №1265-ХХХХІУ від 25.06.2010 спірна земельна ділянка віднесена до земель житлової і громадської забудови та на цій ділянці розташоване нерухоме майно, а саме будинки на пальовій основі для літнього відпочинку, свердловина та розміщені дерева. Проте, зазначена інформація у матеріалах проекту не була відображена, у т.ч. і на кадастровому плані, що є порушенням вимог ст. 34 Закону України Про Державний земельний кадастр . В матералах проекту відсутні відомості чи матеріали, які підтверджують право власності чи користування об`єктом нерухомості, що розташоані в межах запропоноваї до відведення земельної ділянки, що є порушенням ст.12 ЗК України та ст.377 ЦК України.
Таким чином, Кваліфікаційною комісією було встановлено вчинення інженером-землевпорядником ОСОБА_2 під час виготовлення документації проекту землеустрою грубих порушень вимог чинного законодавства України.
На зазначені порушення посилався і відповідач під час прийняття оскаржуваного рішення.
Щодо рішення Київського окружного адміністративного суду про визнання протиправним та скасування рішення Зазимської сільської ради від 04.03.3021 №786-07, то дане рішення ніяким чином не впливає на права та обов`язки сторін у даній справі, оскільки рішення сільської ради від 04 березня 2021 стосувалось визначення стану зелених насаджень та їх вартості, ініціювання проведення державної експертизи проекту землеустрою, тоді як даний спір стосується питання законності рішення Зазимської міської ради про відмову в затвердженні розробленого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Що стосується рішення Пухівської сільської ради від 06.11.2020 №1668-L-УІ, то воно стосується надання дозволу позивачу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність.
Наявність такого рішення не є обов`язковою підставою для прийняття органом місцевого самоврядування позитивного рішення про затвердження розробленого проекту землеустрою.
Окрім того, відповідно до ст. 28 Закону України Про землеустрій документація із землеустрою, складена з порушенням вимог цієї статті, не може бути затверджена.
Щодо довідки №984 від 28.12.2020 виданої Зазимською сільською радою (а.с.13), то вона не містить даних про те, що на спірній земельній ділянці відсутні будинки та дерева, а лише зазначено, що відсутні ЛЕП, газопровід, водопровід, телефонний кабель.
Відповідно до ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи беіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конститукцією і законами України.
З огляду на вищевикладене, з урахуванням встановлених у справі обставин, колегія суддів вважає, що Зазимська сільська рада при прийнятті рішення про відмову у затвердженні проекту із землеустрою стосовно відведення земельної ділянки у приватну власність для ведення особистого селянського господарства с. Пухівка ОСОБА_1 від 24 червня 2021 №1449-14, діяла на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конститукцією і законами України.
Окрім того, колегія суддів зазначає, що відповідач відмовив позивачу у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність у зв`язку з невідповідностю його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації. Посилання на порушені норми Закону під час оформлення документації із землеустрою відповідачем зазначено в оскаржуваном у рішенні.
За таких обставин, колегія суддів приходить до висновку, що рішення суду першої інстанції прийнято з неповним з`ясуванням судом обставин, що мають значення для справи та неправильним застосуванням норм матеріального права або норм процесуального права, а тому таке рішення не можна вважати законним, а отже таке рішення підлягає скасуванню з ухваленням нового судового рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.
При цьому судовою колегією враховується, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Відповідно до ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Згідно ст 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право: 2) скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Відповідно до ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: 1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; 4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Керуючись ст. ст. 241, 242, 243, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, колегія суддів,-
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу Зазимської сільської ради задовольнити.
Рішення Київського окружного адміністративного суду від 21 вересня 2021 року скасувати та ухвалити у справі нове судове рішення, яким у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 відмовити у повному обсязі.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду у строк визначений ст. 329 КАС України.
Суддя-доповідач: Бужак Н.П.
Судді: Костюк Л.О.
Степанюк А.Г.
Повний текст виготовлено: 19 січня 2022 року.
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.01.2022 |
Оприлюднено | 01.02.2022 |
Номер документу | 102850986 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Бужак Наталія Петрівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Бужак Наталія Петрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні