Рішення
від 23.09.2021 по справі 160/1191/21
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 вересня 2021 року Справа № 160/1191/21 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіЗахарчук-Борисенко Н. В., за участі секретаря судового засіданняНагри Д.О., за участі: представника позивача представника відповідача третьої особи Тума О.В. Таран А.М., Божко В.В., Сокол І.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю Горка до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Дніпровська міська рада про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

25.01.2021 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю Горка до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Дніпровська міська рада, в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області у формі відповіді Відділу у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області № РВ -1201591562020 від 10.08.2020 року про відмову у внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру;

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області у формі відповіді Відділу у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області № РВ -1201591591572020 від 10.08.2020 року про відмову у внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру;

- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області внести зміни до відомостей Державного земельного кадастру про вид цільового призначення земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:03:074:0026, розташованої за адресою м. Дніпропетровськ, вул. Космічна, 20, площею 0,1246 га, з виду цільового призначення код КВЦПЗ 03.10 для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької діяльності та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку) на вид цільового призначення код КВЦПЗ 07.02 Для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту ;

- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області внести зміни до відомостей Державного земельного кадастру про вид цільового призначення земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:03:074:0025, розташованої за адресою м. Дніпропетровськ, вул. Космічна, 20, площею 3,1646 га, з виду цільового призначення код КВЦПЗ 03.10 для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької діяльності та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку) на вид цільового призначення код КВЦПЗ 07.02 Для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту ;

- визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області в частині застосування коефіцієнту функціонального призначення, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) у розмірі 2,50 при видачі витягів з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:03:074:0025, 1210100000:03:074:0026, розташованих за адресою м. Дніпропетровськ, вул. Космічна, 20;

- визнати протиправним та скасувати витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:03:074:0025 від 19.10.2020 за №2555/0/197-20, від 15.07.2019 №1507-4535; від 15.07.2019 №1507-4534; кадастровий номер 1210100000:03:074:0026 від 19.10.2020 за №2554/0/197-20 видані Відділом у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області;

- зобов`язання Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області сформувати та видати Товариству з обмеженою відповідальністю Горка (49000, місто Дніпро, вул. Космічна, буд. 20, код ЄДРПОУ 31509023) Витяги із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки із застосуванням коефіцієнта функціонального використання земельної ділянки, за адресою: м. Дніпро, вул. Космічна 20 з коефіцієнтом який характеризує функціональне використання земельних ділянок 0,5.

Підставою для звернення до суду з позовною заявою стало, прийняття оскаржуваного рішення відповідачем про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру та витяги з технічної документації.

На думку позивача, відповідачем неправомірно застосовано до земельних ділянок кадастровий номер 1210100000:03:074:0025, 1210100000:03:074:0026, розташованих за адресою м. Дніпропетровськ, вул. Космічна, 20, коефіцієнт функціонального використання 2,50 , цільове призначення земельних ділянок не змінювалося з 2008 року та відповідає Кф 0,5.

Позивачем також зазначено, що зміна відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, цільового призначення земельної ділянки, а, відповідно, і коефіцієнта, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) - на 2,50 без розроблення нової технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та без затвердження її рішенням органу місцевого самоврядування суперечить вимогам Закону України Про оцінку земель та не відповідає повноваженням відповідача, оскільки повноважень щодо самовільної зміни вказаних показників технічної документації відповідачеві не надано.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28 січня 2021 року відкрито провадження в адміністративній справі 160/1191/21. Розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) сторін.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06 квітня 2021 року клопотання представника позивача про розгляд справи у судовому засіданні з викликом сторін в адміністративній справі № 160/1191/21 задоволено, призначено справу до розгляду в судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін.

16.04.2021 від відповідача до суду надійшов відзив на позов відповідно до якого представник відповідача заперечував проти задоволення позовних вимогу у повному обсязі вважав їх необґрунтованими та безпідставними. Зазначено, що рішення Відділу у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області № РВ - 1201591562020 від 10.08.2020 та № РВ - 1201591591572020 від 10.08.2020 року про відмову у внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру є правомірними, оскільки до вищевказаних договорів оренди землі змін щодо цільового призначення та функціонального використання не вносилися, а земельні ділянки фактично використовуються в комерційних цілях.

До Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшли письмові пояснення, у яких представник третьої особи заперечував проти задоволення позовних вимог, зазначивши, про неналежний спосіб правового захисту, обраний позивачем при зверненні до суду з позовом в частині скасування витягів з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Позивачем у зв`язку з отриманням відповідей на адвокатські запити від Дніпровської міської ради Департаменту по роботі з активами від 18.06.2021 року №8/11-1303 та від Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 13.05.2021 року №29-4-0 221-3961/2-21 надано до суду письмові пояснення. У вказаних поясненнях зазначено, з відповіді Дніпровської міської ради Департаменту по роботі з активами вбачається, що заява з якою звертався уповноважений представник міської ради (працівник Департаменту) через центр надання адміністративних послуг м. Дніпра Правобережний містила лише вимогу про приведення інформації про цільове призначення земельної ділянки у відповідність до Класифікації видів цільового призначення земель (КВЦПЗ), а саме змінення значення коду УКЦВЗ на значення коду КВЦПЗ, відповідно до наказу Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року №548 . Тоді як рішення про внесення змін до відомостей Державного земельного кадастру про вид цільового призначення, з УКЦВЗ 1.11.6 інша комерційна діяльність на КВЦПЗ 03.10 для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької діяльності та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку) було прийнято самостійно державним кадастровим реєстратором.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримала повністю, просила їх задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечував, просив відмовити у його задоволенні в повному обсязі, та підтримав обставини, викладені у відзиві на позов.

Представник третьої особи в судовому просив відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, заслухавши пояснення представників сторін та третьої особи, суд встановив такі обставини справи.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що рішенням Дніпровської міської ради від 06.11.2002 №295/4 було затверджено проект відведення земельної ділянки площею 6,5240 га (кадастровий номер 1210100000:03:074:0007), який складено ДП Дніпропетровський міський центр державного земельного кадастру і передано Товариству з обмеженою відповідальністю Горка для будівництва спортивно-оздоровчого комплексу з гірськолижною трасою в районі вул. Космічної, за рахунок земель, не переданих у власність або користування терміном на три роки.

16.12.2002 року між Товариством з обмеженою відповідальністю Горка (Орендар) та Дніпропетровською міською радою (Орендодавець) було укладено договір оренди земельної ділянки, відповідно п.1.1 вказаного договору Орендодавець передає, а Орендар приймає в оренду на умовах вказаного договору земельну ділянку площею 6,5240 га, що знаходиться за адресою: м. Дніпропетровськ, Жовтневий район, в районі вул. Космічної для будівництва спортивно-оздоровчого комплексу з гірськолижною трасою, яка зареєстрована в Державному земельному кадастрі м. Дніпропетровська за кодом 1210100000:03:074:0007 згідно з планом земельної ділянки.

Рішенням Дніпропетровської міської ради від 21.05.08 №162/32 Про передачу ТОВ Горка , код ЄДРПОУ 31509023, земельних ділянок по вул. Космічній, 20 (Жовтневий район) в оренду по фактичному розміщенню першої черги спортивно-оздоровчого комплексу з гірськолижною трасою була затверджена технічна документація із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельні ділянки позивача Спортивно-оздоровчий комплекс з гірськолижною трасою Перша черга - фактичне розміщення, друга черга - завершення будівництва по вул. Космічна, 20 виготовлена Бізнес-Експерт , 2007 р. Крім того віднесено земельні ділянки за основним цільовим призначенням до категорії Землі рекреаційного призначення .

Згідно рішення Дніпропетровської міської ради від 29.02.12 № 234/21 було продовжено строк укладання договорів оренди земельних ділянок та звернення до відповідних установ для забезпечення державної реєстрації договорів на три місяці згідно з Додатком до цього рішення. Перелік рішень міської ради, відповідно до яких продовжується строк укладання договорів оренди земельних ділянок відповідно до Додатку до рішення міської ради від 29.02.2012 №234/21 є рішення від 21.05.08 №162/32 Про передачу ТОВ Горка , код ЄДРПОУ 31509023, земельних ділянок по вул. Космічній, 20 в оренду по фактичному розміщенню першої черги спортивно-оздоровчого комплексу з гірськолижною трасою та рішення від 21.05.08 №196/32 Про передачу ТОВ Горка , коди ЄДРПОУ 31509023, земельних ділянок в районі вул. Космічної в оренду для завершення будівництва спортивно - оздоровчого комплексу з гірськолижною трасою (ІІ черга)

06.04.2012 між Товариством з обмеженою відповідальністю Горка (Орендар) та Дніпропетровською міською радою (Орендодавець) був укладений договір оренди земельної ділянки, відповідно до умов якого в оренду передається земельна ділянка загальною площею 3,1646 га (кадастровий номер 1210100000:03:074:0025), по фактичному розміщенню першої черги спортивно-оздоровчого комплексу з гірськолижною трасою. Категорія землі згідно зі ст.19 Земельного кодексу України: землі рекреаційного призначення (п.2.1 договору оренди); Цільове призначення земельної ділянки: землі рекреаційного призначення (п.2.2 договору оренди); Код (УКЦВЗ) 1.11.6 - інша комерційна діяльність (п.2.3 договору оренди); Функціональне використання: по фактичному розміщенню першої черги спортивно-оздоровчого комплексу з гірськолижною трасою (п.2.4 договору оренди); Термін дії договору на п`ятнадцять років.

06.04.2012 між Товариством з обмеженою відповідальністю Горка (Орендар) та Дніпропетровською міською радою (Орендодавець) був укладений договір оренди земельної ділянки, відповідно до умов якого в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,1246 га (кадастровий номер 1210100000:03:074:0026), по фактичному розміщенню першої черги спортивно-оздоровчого комплексу з гірськолижною трасою. Категорія землі згідно зі ст.19 Земельного кодексу України: землі рекреаційного призначення (п.2.1 договору оренди); Цільове призначення земельної ділянки: землі рекреаційного призначення (п.2.2 договору оренди); Код (УКЦВЗ) 1.11.6 - інша комерційна діяльність (п.2.3 договору оренди); Функціональне використання: по фактичному розміщенню першої черги спортивно-оздоровчого комплексу з гірськолижною трасою (п.2.4 договору оренди); Термін дії договору на п`ятнадцять років.

Згідно витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, кадастровий номер - 1210100000:03:074:0025, сформованого відділом у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 15.07.2019 № 1507-4535 на запит Департаменту економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради по ТОВ ГОРКА , нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.01.2017 по м. Дніпро, Соборний р-н, вул. Космічна, буд. 20, площею 3,1646 га Категорія земель: 500 землі рекреаційного призначення. Цільове призначення земельної ділянки: - 03.10. для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури.

Згідно витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, кадастровий номер - 1210100000:03:074:0025, сформованого відділом у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 15.07.2019 №1507-4534 на запит Департаменту економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради по ТОВ ГОРКА , нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.01.2018 по м. Дніпро, Соборний р-н, вул. Космічна, буд. 20, площею 3,1646 га. Категорія земель: 500 землі рекреаційного призначення. Цільове призначення земельної ділянки: - 03.10 для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури.

За змістом вищевказаних витягів, зокрема коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) зазначено - 2,50; код цільового призначення земельної ділянки (КВЦПЗ) зазначено - 03.10.

ТОВ Горка через Центр надання адміністративних послуг (ЦНАП) звернулось до Відділу у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області із заявами про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 1210100000:03:074:0025 та кадастровий номер 1210100000:03:074:0026, розташованих м. Дніпропетровськ, вул. Космічна, 20 з вимогою змінити індекс цільового призначення земельної ділянки з КВЦПЗ - 03.10, який є невірним, на індекс (КВЦПЗ) 07.02 для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури (чим привести його у відповідність до Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року N 548, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 01 листопада 2010 року за N 1011/18306).

Відділ у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області направив рішення №РВ-1201591562020, №РВ-1201591572020 в яких зазначив, про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру з підстав невідповідності поданих документів законодавству, а саме зміна цільового призначення земельних ділянок відбувається на основі розроблених проектів землеустрою згідно положень ст. 20 Земельного кодексу України.

Відповідно до Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 19.10.2020 №2555/0/197-20 видного Відділом у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області вказано наступне:

- ТОВ Горка , кадастровий номер 1210100000:03:074:0025;

- Місце розташування земельної ділянки: м. Дніпропетровськ, вул. Космічна, 20, Дніпропетровська область;

- Категорія земель: 500 Землі рекреаційного призначення;

- Цільове призначення земельної ділянки: 03.10 Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку);

- Площа земельної ділянки, кв. м.: 31646;

- Середня (базова) вартість земель населеного пункту, грн./кв. м.: 306,35;

- Номер економіко-планувальної зони 37;

- Кофіціент Кф 2,50

Відповідно до Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 19.10.2020 №2554/0/197-20 видного Відділом у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області вказано наступне:

- ТОВ Горка , кадастровий номер 1210100000:03:074:0026;

- Місце розташування земельної ділянки: м. Дніпропетровськ, вул. Космічна, 20, Дніпропетровська область;

- Категорія земель: 500 Землі рекреаційного призначення;

- Цільове призначення земельної ділянки: 03.10 Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку);

- Площа земельної ділянки, кв.м.: 1246;

- Середня (базова) вартість земель населеного пункту, грн./кв.м.: 306,35;

- Номер економіко-планувальної зони 37;

- Коефіціент Кф 2,50;

Зі змісту ст. 20 Земельного кодексу України і поєднанні з ч. 2 ст. 21 Закону України Про Державний земельний кадастр вбачається, що поняття цільового призначення охоплює (поглинає) і категорію землі, і види використання земельної ділянки.

Згідно із ст.15 Закону України Про Державний земельний кадастр визначено перелік відомостей про земельну ділянку, які включаються до Державного земельного кадастру, зокрема, цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель).

Пунктом б ч.2 ст.21 цього Закону передбачено, що відомості про цільове призначення земельних ділянок вносяться до Державного земельного кадастру щодо виду використання земельної ділянки в межах певної категорії земель:

на підставі відповідної документації із землеустрою, яка розробляється при формуванні земельних ділянок, - щодо земельних ділянок, які формуються;

на підставі письмової заяви власника (користувача) земельної ділянки державної чи комунальної власності, - у разі зміни виду використання земельної ділянки (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони);

на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яким передбачена зміна її цільового призначення.

Отже, цільове призначення конкретної земельної ділянки фіксується у рішенні уповноваженого органу про передачу її у власність або надання у користування та в документі, що посвідчує право на земельну ділянку.

Рішенням Дніпропетровської міської ради №162/32 від 21.05.2008 року Про передачу ТОВ Горка , код 31509023, земельних ділянок по вул. Космічній, 20 в оренду по фактичному розміщенню першої черги спортивно-оздоровчого комплексу з гірськолижною трасою було віднесено земельні ділянки площею 3,1646 га (кадастровий номер 1210100000:03:074:0025) та площею 0,1246 га (кадастровий номер 1210100000:03:074:0026) за основним цільовим призначенням до категорії Землі рекреаційного призначення .

Технічна документація із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельні ділянки Товариство з обмеженою відповідальністю Горка Спортивно-оздоровчий комплекс з гірськолижною трасою Перша черга - фактичне розміщення, друга черга - завершення будівництва вул. Космічна, 20 Жовтневий район виготовлена ТОВ Бізнес-Експерт у 2007 році. Площа земельних ділянок, яку передбачено передати в оренду ТОВ Горка складають 3,1646 га (кадастровий номер 1210100000:03:074:0025) і 0,1246 га (кадастровий номер 1210100000:03:074:0026) в оренду строком на п`ятнадцять років по фактичному розміщенню першої черги спортивно-оздоровчого комплексу з гірськолижною трасою по вул. Космічної, 20 Жовтневий район; та земельних ділянок площею 0,9430 га (кадастровий номер 1210100000:03:074:002), 1,9577 га (кадастровий номер 1210100000:03:074:0023), 0,3341 га (кадастровий номер 1210100000:03:074:0024) в оренду для завершення будівництва спортивно-оздоровчого комплексу з гірськолижною трасою (ІІ черга), код цільового використання землі (УКЦПЗ) 1.11.6 (інша комерційна діяльність).

У технічній документації вказано наступне:

- у містобудівному висновку Головного архітектурно-планувального управління Дніпропетровської міської ради від 05.06.07 №09/1001 зазначено За матеріалами Генерального плану розвитку м. Діпропетровська (затвердженого рішенням міської ради від 21.01.02 №19/26) земельні ділянки по вул. Космічній 20, фактично зайняті оздоровчим комплексом з гірськолижною трасою, розташовані в ландшафтно-рекреаційному районі Центрального ландшафтно-рекреаційного комплексу та у висновку Головного архітектурно-планувального управління міської ради від 19.04.07 №09/999-2007 вказано: Розміщення зазначеного об`єкта відповідає вимогам забудови зазначеного планувального району. Рекомендовано віднести до земель рекреаційного призначення ;

- у висновку Державного управління екології та природних ресурсів в Дніпропетровській області 2006 №4-399-12-3 вказано: провівши обстеження земельної ділянки, Держупраління не заперечує проти подальшого використання земельної ділянки по вул. Космчній, 20, м. Дніпропетровська (Жовтневий район) за зазначеним цільовим призначенням, а саме: під спортивно-оздоровчий комплекс з гірськолижною трасою за умовами дотримання вимог природоохоронного законодавства України ;

- у висновку Дніпропетровського міського управління земельних ресурсів від 10.09.07 №281-07/Ш-ю зазначено: Відповідно до п. г ч.1 ст.19 та ст.50 Земельного кодексу України земельні ділянки, які передбачаються до відведення за основним цільовим призначенням відносяться до земель - Землі рекреаційного призначення ;

- у листі Зеленбуд від 14.10.05 №25 зазначено: Зеленбуд вважає за можливе погодити продовження терміну дії договору оренди земельної ділянки, виділеної ТОВ Горка по вул.Космічній, 20 для розташування спортивно-оздоровчого комплексу з гірськолижною трасою за умовами дотримання вимог природоохоронного законодавства та збереження зелених насаджень, що ростуть на ділянці відведення та за її межами ;

Слід зазначити, що Український класифікатор цільового використання землі був затверджений листом Держкомзему України від 24 квітня 1998року №14-1-7/1205 відповідно до якого код 1.11.6 - Іншої комерційної діяльності. Зазначений код містився в категорії земель - землі населених пунктів.

Згідно ч. 1 ст. 19 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільського господарства; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; г) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики. Оборони та іншого призначення.

У вказаному земельному кодексі України такої категорії земель, як землі населених пунктів не існує.

Категорія земель - землі населених пунктів була передбачена у Земельному кодексу України від 18.12.90 №561 в редакції Закону №2196-XI від 13.03.92, що був чинний до 01.01.2002 року.

Відповідно до Інформації Державного земельного кадастру станом на 15.07.2019р. та станом на 19.10.2020 року у відомостях про земельні ділянки кадастровий номер 1210100000:03:074:0025; 1210100000:03:074:0026 було зазначено: цільове призначення земельної ділянки - 03.10 Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку), тобто було зазначено код за КВЦПЗ який не відповідає категорії земель: землі рекреаційного призначення.

Відповідно до статті 50 Земельного кодексу України до земель рекреаційного призначення належать землі, які використовуються для організації відпочинку населення, туризму та проведення спортивних заходів.

За приписами статті 51 Земельного кодексу України до земель рекреаційного призначення належать земельні ділянки зелених зон і зелених насаджень міст та інших населених пунктів, навчально-туристських та екологічних стежок, маркованих трас, земельні ділянки, зайняті територіями будинків відпочинку, пансіонатів, об`єктів фізичної культури і спорту, туристичних баз, кемпінгів, яхт-клубів, стаціонарних і наметових туристично-оздоровчих таборів, будинків рибалок і мисливців, дитячих туристичних станцій, дитячих та спортивних таборів, інших аналогічних об`єктів, а також земельні ділянки, надані для дачного будівництва і спорудження інших об`єктів стаціонарної рекреації.

Згідно з п. 2 Наказу Державного комітету України із земельних ресурсів № 548 від 23.07.2010 року Про затвердження Класифікації видів цільового призначення земель , встановлюється, що Голові республіканського комітету по земельних ресурсах автономної Республіки Крим, начальникам головних управлінь Держкомзему в областях, містах Києві та Севастополі, керівникам підприємств, що належать до сфери управління Держкомзему забезпечити використання Класифікації видів цивільного призначення земель при веденні державного земельного кадастру та державного реєстру земель, функціонуванні автоматизованої системи державного земельного кадастру .

Класифікація видів цільового призначення земель /КВЦПЗ/ застосовується для використання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, організаціями, підприємствами, установами для ведення обліку земель та формування звітності із земельних ресурсів (п.1.3 розділу І).

КВЦПЗ визначає поділ земель на окремі види цільового призначення земель, які характеризуються власним правовим режимом, екосистемними функціями, типами забудови, типами особливо цінних об`єктів (п.1.4 розділу І).

Так, Розділ - Секція Е 07 Класифікації видів цільового призначення земель передбачає категорію земель - землі рекреаційного призначення (земельні ділянки зелених зон і зелених насаджень міст та інших населених пунктів, навчально-туристських та екологічних стежок, маркових трас, земельні ділянки, зайняті територіями будинків відпочинку, пансіонатів, об`єктів фізичної культури і спорту, туристичних баз, кемпінгів, яхт-клубів, стаціонарних і наметових туристично-оздоровчих таборів, будинків рибалок і мисливців, дитячих туристичних станцій, дитячих туристичних станцій, дитячих та спортивних таборів, інших аналогічних об`єктів, а також земельні ділянки, надані для дачного будівництва і спорудження інших об`єктів стаціонарної рекреації).

Рішенням Дніпропетровської міської ради від 22.07.2015 року №54/66 було затверджено план зонування території м. Дніпропетровська. У плані зонування території м. Дніпропетровстка зазначено, що зонування м. Дніпропетровська розроблено на основі рішень генерального плану виконаного Державним науково-дослідницьким інститутом проектування міст Дніпромісто .

Згідно схеми зонування міста М 1:10 000 встановлений тип територіальної зони Р-3, в тому числі, земельних ділянок, які перебувають в оренді Товариства з обмеженою відповідальністю Горка кадастрові номери 1210100000:03:074:0025 та 1210100000:03:074:0026.

Згідно таблиці №1 пункту 2.4 Класифікації територіальних зон Розділу 2 Плану зонування території міста Дніпропетровська вказано, що рекреаційні зони включають: Р3 - рекреаційна зона озеленених територій загального користування.

Код 03.10 Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку) міститься у Секції В 03 землі громадської забудови категорія земель - землі житлової та громадської забудови Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів 23.07.2010 №548, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 1 листопада 2010р. за №1011/18306.

Відповідно до ст. 24 ЗУ Про регулювання містобудівної діяльності , зміна цільового призначення земельної ділянки, яка не відповідає плану зонування території та/або детальному плану території, заборонена.

Докази переведення земельних ділянок, що складають площу 3,1646 га (кадастровий номер 1210100000:03:074:0025) і площу 0,1246 га (кадастровий номер 1210100000:03:074:0026) із категорії земель - землі рекреаційного призначення в іншу категорію земель після прийнятого рішення Дніпропетровської міської ради від 21.05.2008 року №162/32 Про передачу ТОВ Горка , код 31509023, земельних ділянок по вул.Космічній, 20 (Жовтневий район) в оренду по фактичному розміщенню першої черги спортивно-оздоровчого комплексу з гірськолижною трасою та віднесенням земельних ділянок за основним цільовим призначенням до категорії Землі рекреаційного призначення в матеріалах справи відсутні.

Зі змісту рішень Відділу у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області №РВ-1201591562020, №РВ-1201591572020 про відмову у внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру вбачається, що фактично заява позивача по суті не розглядалася, жодної мотивованої відповіді із зазначенням підстав передбачених відповідними нормами законодавства для відмови в задоволенні чи задоволення заяви щодо можливості внесення змін до відомостей про земельну ділянку, а саме змінити значення коду КВЦПЗ 03.10 на значення коду КВЦПЗ 07.02 Відповідачами надано не було.

У своїх рішеннях відповідач зазначив, що зміна цільового призначення земельних ділянок відбувається на основі розроблених проектів землеустрою згідно положень ст.20 Земельного кодексу України.

При цьому, зміна цільового призначення, про яку йдеться в абз.2 ч.1 та ч.3 ст.20 Земельного кодексу України, - це зміна категорії землі, тобто переведення земельної ділянки з однієї категорії земель в іншу та саме така зміна має відбуватися шляхом розроблення, погодження та затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. При цьому, рішення про зміну цільового призначення (категорії) земельної ділянки, яка перебуває у приватній власності, приймає не її власник, а відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. Власник наділений лише правом ініціювати це питання перед відповідним органом влади.

Разом з цим, для зміни виду використання земельної ділянки в межах однієї категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони), тобто у разі, коли категорія землі (її основне цільове призначення), не змінюється, приписами ч.5 ст.20 Земельного кодексу України передбачений інший порядок, а саме: види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.

Тобто, Земельним кодексом України чітко встановлено, що зміна категорії (основного цільового призначення) земельної ділянки приватної власності та зміна виду її використання (в межах однієї категорії) відбуваються за різними процедурами: зміна основного цільового призначення (категорії) земельної ділянки здійснюється рішенням органу державної влади чи органу місцевого самоврядування за проектом землеустрою щодо її відведення, який має бути погоджений у встановленому законом порядку та затверджений відповідним органом; зміна виду використання земельної ділянки в межах однієї категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) здійснюється рішенням власника такої ділянки, яке він приймає самостійно, без розробки проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, без його подальшого погодження і затвердження.

Зміна виду використання земельної ділянки в межах однієї категорії земель не є зміною її цільового призначення, а отже, не потребує проходження процедур, які згідно з ч.1-ч.3 ст.20 Земельного кодексу України застосовуються при зміні цільового призначення земельної ділянки (розробки проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, отримання погоджень органів влади тощо).

Отже, зміна відомостей про земельну ділянку у Державному земельному кадастрі, яку просив здійснити позивач (зміна коду КВЦПЗ з 03.10 на 07.02), у розумінні ст.20 Земельного кодексу України, не є зміною її цільового призначення, а є приведенням у відповідність виду її використання до Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року N 548, яке відбувається в межах однієї категорії земель та у відповідності до містобудівної документації.

За таких обставин рішення №РВ -1201591562020, №РВ -1201591591572020 від 10.08.2020 про відмову у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру є протиправним та підлягає скасуванню.

З огляду на вищевикладене, зміна відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, цільового призначення земельної ділянки, а, відповідно, і коефіцієнта, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) - на 2,50 без розроблення нової технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та без затвердження її рішенням органу місцевого самоврядування суперечить вищенаведеним вимогам Закону України Про оцінку земель та не відповідає повноваженням відповідача, оскільки повноважень щодо самовільної зміни вказаних показників технічної документації Відповідачеві не надано.

Також Департамент по роботі з активами Дніпровської міської ради (далі Департамент) у відповіді від 18.06.2021 року №8/11-1303 на адвокатський запит зазначив що: листом від 12.03.2018 року №2/11-32 Департамент звертався до відділу у місті Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області стосовно приведення у відповідність відомостей про земельні ділянки згідно переліку, а саме зміни значення коду УКЦВЗ на відповідне значення коду КВЦПЗ. Серед переліку містились земельні ділянки за кадастровими номерами 1210100000:03:074:0025 та 1210100000:03:074:0026.

Відділ у місті Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області листом від 10.04.2018 року та від 24.04.2018 року як уповноважений орган повідомив про те, який код виду цільового призначення згідно діючої редакції Наказу №548 має бути вказаний. На запитувані земельні ділянки це код 03.10 для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офіcних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку .

За результатами розгляду заяви та документів рішення про внесення відомостей до Державного земельного кадастру приймається самостійно державним кадастровим реєстратором .

Отже, з вказаної відповіді вбачається, що заява з якою звертався уповноважений представник міської ради (працівник Департаменту) через центр надання адміністративних послуг м. Дніпра Правобережний містила лише вимогу про приведення інформації про цільове призначення земельної ділянки у відповідність до Класифікації видів цільового призначення земель (КВЦПЗ), а саме змінення значення коду УКЦВЗ на значення коду КВЦПЗ, відповідно до наказу Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року №548 .

Тоді як рішення про внесення змін до відомостей Державного земельного кадастру про вид цільового призначення, з УКЦВЗ 1.11.6 інша комерційна діяльність на КВЦПЗ 03.10 для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької діяльності та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку) було прийнято самостійно державним кадастровим реєстратором.

Відповідно до частини 2 статті 20 та частини 3 статті 23 Закону України Про оцінку земель , дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Як вбачається з оскаржуваних витягів, при формуванні витягів у них була інформація про категорію земельної ділянки (землі рекреаційного призначення), її цільове призначення (03.10 Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку) Кофіціент Кф 2,50

Відповідачем неправомірно застосовано до спірної земельної ділянки коефіцієнт функціонального використання 2,50 , оскільки цільове призначення земельних ділянок не змінювалося з 2008 року та відповідає Кф 0,5.

Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани територій, відомості Державного земельного кадастру, дані інвентаризації земель та державної статистичної звітності.

В основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель.

Відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 №489, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19 грудня 2016 року за №1647/29777 (набув чинності з 01.01.2017 року) передбачено, що коефіцієнт який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), встановлюється на підставі Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року №548, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 01 листопада 2010 року за №1011/18306 (Додаток 1).

Згідно Додатку 1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки Розділ - секція Е - землі рекреаційного призначення 07 підрозділи:

07.01 - Для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення - 0,5;

07.02 - Для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту - 0,5;

07.03 - Для будівництва індивідуального дачного будівництва - 0,5;

07.04 - Для колективного дачного будівництва - 0,5;

07.05 - Для цілей підрозділів 07.01-07.04 та для збереження і використання земель природно-заповідного фонду - 0,5;

При цьому відповідно до Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Держкомзему України від 23.07.2010 №548, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 01 листопада 2010 року за №1011/18306 та Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 №489, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19 грудня 2016 року за №1647/29777, підрозділ: - 03.10 - для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної отриманням прибутку) міститься в секції В - Землі житлової та громадської забудови, 03 - землі громадської забудови.

Слід зазначити, що технічна документація із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельні ділянки Товариство з обмеженою відповідальністю Горка Спортивно-оздоровчий комплекс з гірськолижною трасою Перша черга - фактичне розміщення, друга черга - завершення будівництва по вул. Космічна, 20 Жовтневий район, виготовлена ТОВ Бізнес - Експерт , 2007р., рішення Дніпропетровської міської ради від 21.05.08 №162/32 Про передачу ТОВ Горка , код 31509023, земельних ділянок по вул. Космічній, 20 (Жовтневий район) в оренду по фактичному розміщенню першої черги спортивно-оздоровчого комплексу з гірськолижною трасою ; договір оренди землі між Дніпропетровською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю Горка 06.04.2012 року, що зареєстрований в Управлінні Держкомзему у м. Дніпропетровськ від 13 червня 2012 року №121010004000571; договір оренди землі між Дніпропетровською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю Горка 06.04.2012 року, що зареєстрований в Управлінні Держкомзему у м. Дніпропетровськ від 13 червня 2012 року за №121010004000567 не містить інформації щодо перебування (віднесення) земельних ділянок до категорії земель - землі житлової та громадської забудови.

На підставі вищевикладеного коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки (Кф) при видачі посадовими особами Відділу у місті Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області витягів з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровими номерами 1210100000:03:074:0026, 1210100000:03:074:0025 станом на 19.10.2020р. та 15.07.2019р. застосований не вірно.

Разом з тим, суд звертає увагу, що позивачем отримано Висновок експерта за результатами проведення судової експертизи з питань землеустрою від 15.12.2020 року №4510-20.

Згідно висновку проведеного експертного дослідження: коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки (Кф) при видачі посадовими особами Відділу у місті Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області витягів з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровими номерами 1210100000:03:074:0026, 1210100000:03:074:0025 станом на 19.10.2020р. застосований не вірно. Повинен бути застосований коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки Кф при видачі посадовими особами Відділу у місті Дніпро Головного управління Держгеокадастру витягів з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровими номерами 1210100000:03:074:0026, 1210100000:03:074:0025 враховуючи Класифікацію видів цільового призначення земель (КВЦПЗ) (розділ - Секція Е 07, категорія земель - землі рекреаційного призначення) затверджену наказом Держкомзему України від 23.07.2010 №548 відповідно до укладених договорів оренди землі від 06.04.2012 року, зареєстрованих в Управлінні Держкомзему у м. Дніпропетровськ Дніпропетровської області 13 червня 2012 року за №121010004000571 та №121010004000567 та Додатку №1 до порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів затвердженого наказом Міністерства аграрної політки та продовольства від 25.11.2016 №489, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19 грудня 2016 року за №1647/29777

Отже, з урахуванням результатів експертного дослідження, можна зробити висновок, що повинен бути застосований коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки Кф при видачі посадовими особами Відділу у місті Дніпро Головного управління Держгеокадастру витягів з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:03:074:0026, 1210100000:03:074:0025 враховуючи Класифікацію видів цільового призначення земель (КВЦПЗ) - 0,5.

Відтак, дії відповідача щодо самовільної зміни категорії функціонального використання земельної ділянки при формуванні вищенаведених Витягів, протиправні та підлягають скасуванню, також Відповідач зобов`язаний видати Витяги із застосуванням коефіцієнту (Кф), який характеризує функціональне використання земельної ділянки на рівні - 0,5, - Для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту - 07.02, оскільки чинне законодавство не передбачає права відповідача самовільно змінювати категорію функціонального використання земельної ділянки, наслідком чого є зміна коефіцієнту Кф, що характеризує функціональне використання земельної ділянки, що тягне за собою збільшення суми орендної плати у порушення прав і інтересів позивача.

Щодо заперечень представника третьої особи та відповідача про неналежний спосіб правового захисту, обраний позивачем при зверненні до суду з позовом в частині скасування витягів з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, Суд зазначає таке.

Згідно ч. 2 ст. 20 Закону України Про оцінку земель дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

У письмових поясненнях Дніпровської міської ради, представником Третьої особи, зазначено, що витяг з технічної документації це адміністративна послуга, яку надають органи Держгеокадастру.

Позиція представника Третьої особи базується на постановах Верховного Суду від 12.11.2018 року у справі № 814/789/17, від 27.11.2018 року у справі №817/1819/17, від 17.10.2019 у справі №817/1814/17, від 29.07.2020 у справі №810/4275/17, від 28.09.2020 у справі № 808/995/18.

Поняття індивідуального акту як раз наведено у вищезазначених постановах Верховного Суду, на які посилаються представник третьої особи.

Так, Верховний Суд зазначив, що в контексті завдань адміністративного судочинства звернення до суду є способом захисту порушених прав, свобод або законних інтересів позивача. Тому особа повинна довести (а суд - встановити), що їй належать права, свободи або законні інтереси, за захистом яких вона звернулася до суду. Права, свободи та законні інтереси, які належать конкретній особі (особам) є предметом судового захисту.

Згідно з ч. 1ст. 4 КАС України рішення суб`єкта владних повноважень є нормативно-правовим або індивідуальним актом.

Нормативно-правовий акт - акт управління (рішення) суб`єкта владних повноважень, який встановлює, змінює, припиняє (скасовує) загальні правила регулювання однотипних відносин, і який розрахований на довгострокове та неодноразове застосування.

Індивідуальний акт - акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк.

Визначальною особливістю нормативного акта є його спрямованість на врегулювання відносин множинної кількості суб`єктів відповідних правовідносин - двох чи більше учасників певного виду відносин. Тобто об`єктом правового регулювання є встановлення загальних правил поведінки між декількома суб`єктами, що беруть на себе права чи обов`язки, що призводить до виникнення, зміни чи припинення відповідних правовідносин. Адресата юридичних приписів нормативного акта неможливо чітко ідентифікувати, оскільки ним потенційно може бути кожна особа, що зацікавлена у реалізації свого суб`єктивного права або охоронюваного законом інтересу .

Отже, з викладених позицій Верховного Суду у постановах від 12.11.2018 року у справі №814/789/17, від 27.11.2018 року у справі №817/1819/17, від 17.10.2019 у справі №817/1814/17, від 29.07.2020 у справі №810/4275/17, від 28.09.2020 у справі №808/995/18, відомо, що індивідуальний акт - акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк.

Відповідна позиція Верховного Суду кореспондується з п.19 ч. 1 ст. 4 Кодексу адміністративного судочинства України.

Отже, сформований витяг з технічної документації в результаті надання адміністративної послуги є індивідуальним актом.

Відповідно до ч.1 ст. 19 Кодексу адміністративного судочинства України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема: спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

Згідно з ч.2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Виходячи із законодавчо встановленої предметної підсудності адміністративних справ щодо розгляду правомірності прийняття суб`єктами владних повноважень індивідуальних актів, витяг є результатом наданої адміністративної послуги, отже, право Позивача на звернення до суду з позовом про визнання протиправним та скасування акту індивідуальної дії, отриманого в результаті наданої суб`єктом владних повноважень адміністративної послуги, яким є Витяг з технічної документації, передбачено прямими нормами процесуального законодавства та не може бути обмежено судом.

Крім того, рішення суб`єкта владних повноважень має багато форм та складових, тобто для віднесення документа до рішення, яке може бути оскаржене до адміністративного суду, необхідно встановити чи є такий документ індивідуальним актом.

З огляду на викладене наданий відповідачем Витяг з технічної документації є результатом адміністративної послуги, а тому є індивідуальним актом.

В той же час у постановах Верховного Суду від 12.11.2018 року у справі №814/789/17, від 27.11.2018 року у справі №817/1819/17, від 17.10.2019 у справі №817/1814/17, від 29.07.2020 у справі №810/4275/17, від 28.09.2020 у справі №808/995/18 зазначає, що Верховний Суд приходить до переконання в тому, що витяг з технічної документації про грошову оцінку землі не є рішенням суб`єкта владних повноважень, оскільки не зумовлює виникнення будь-яких прав і обов`язків для осіб, а лише носить інформаційний характер.

Проте вказана позиція суперечить позиції та правовому висновку Великої палати Верховного Суду від 20.06.2018 року у справі № 823/902/17, а також висновкам Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, викладеним в постановах від 03.12.2018 року у справі №815/927/15, від 05.02.2019 року у справі №804/6692/17.

Так, вказаними постановами Верховного суду зазначено, зокрема, наступне.

У правовідносинах, пов`язаних з оцінкою земель та земельних ділянок. Держгеокадастр і його територіальні органи здійснюють публічно-владні управлінські функції. Тому перевірка законності їх дій (бездіяльності), рішень, зокрема під час формування даних про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, оформлення таких даних у вигляді витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, є предметом судового розгляду та має здійснюватися адміністративним судом.

Крім цього, витяг про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки є однією з підстав визначення розміру орендної плати за користування земельною ділянкою. Отже, оформлюваний Держгеокадастру витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, у якому визначено конкретний розмір такої оцінки, безпосередньо пов`язаний з колом прав та обов`язків користувача відповідної земельної ділянки.

Відповідна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 03.12.2018 року у справі №815/927/15.

Законодавство розрізняє нормативну грошову оцінку земельних ділянок, за результатами якої складається технічна документація, і дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, які оформлюються як Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Базою оподаткування земельним податком (згідно п. 289.1 ст.289 ПК України), який є обов`язковим платежем землекористувача, є саме нормативна грошова оцінка цієї земельної ділянки, визначена у Витязі.

Зазначене свідчить, що висновок про те, що Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки носить виключно інформаційний характер і не створює виникнення будь-яких прав і обов`язків для землекористувачів є невірним.

Відповідна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 05.02.2019 року у справі №804/6692/17.

Правова позиція щодо того, що у правовідносинах, пов`язаних з оцінкою земель та земельних ділянок Держгеокадастр і його територіальні органи здійснюють публічно-владні управлінські функції, тому перевірка законності їх дій (бездіяльності), рішень, зокрема під час формування даних про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, оформлення таких даних у вигляді витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, має здійснюватися адміністративним судом, викладена у рішенні Великої палати Верховного суду від 20.06.2018 року (Справа № 823/902/17).

Викладені вище висновки Верховного Суду щодо вірного застосування норм права у аналогічних правовідносинах зводяться до того, що з огляду на повноваження, які законодавець закріпив за Держгеокадастром, а також на можливість самостійного застосування останнім (через відповідні територіальні підрозділи) коефіцієнтів, які змінюють остаточний розмір нормативної грошової оцінки, що має в основі затверджену відповідною районною радою технічну документацію, витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку, який надає територіальний орган Держгеокадастру, є не просто фіксацією інформації, а саме рішенням, яке впливає на права та законні інтереси позивача в розумінні КАС України і має обов`язковий характер для будь-якого суб`єкта земельних правовідносин.

Таким чином, з огляду на множинність позицій Верховного Суду та судової практики з розгляду відповідної категорії спорів, для визначення права позивача на звернення до суду з позовом про визнання протиправними та скасування витягів з технічної документації, необхідно встановити, чи порушені права та законні інтереси Позивача вказаними актами індивідуальної дії витягами з технічної документації.

Верховний Суд у постановах, на які посилається представник третьої особи зазначив, що особа повинна довести (а суд - встановити), що їй належать права, свободи або законні інтереси, за захистом яких вона звернулася до суду. Права, свободи та законні інтереси, які належать конкретній особі (особам) є предметом судового захисту. Ненормативні акти мають своїм предметом вплив на чітко визначеного суб`єкта права, якому надаються певні права або на якого покладається певні обов`язки. І об`єктом правового регулювання тут виступає потреба закріплення певної суб`єктивної волі щодо конкретної особи, що зумовлює виникнення певних змін у правовому статусі цієї особи.

Отже, необхідно встановити чи порушені права та законні інтереси позивача оскаржуваними витягами.

Факт того, що оскаржувані витяги створюють обов`язки для позивача в конкретній справі, що розглядається судом, підтверджується матеріалами справи, зокрема, проведеною перевіркою на підставі виданих витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку від 15.07.2019 року.

Так, актом перевірки ГУ ДПС у Дніпропетровській області від 14.08.2019 року №45434/04-36-14-04/31509023 встановлено порушення позивачем, внаслідок чого встановлено заниження орендної плати за земельну ділянку, площею 3,1646 га за 2017 рік на суму 271 388,91 грн. та за 2018 рік на суму 984 696,24 грн.

Такого висновку податковий орган дійшов на підставі витягів від 15.07.2019 року за №1507-4534 та 1507-4535, правова оцінка яким надається у цій справі.

Те, що оскаржувані витяги створюють зміни в майновому стані позивача, тобто безпосередньо, а не ілюзорно впливають на його права, підтверджується судовою справою

Враховуючи, що в справі №160/1191/21 предметом спору є правомірність/протиправність оскаржуваних витягів, а також правомірність/протиправність дій Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області із застосування під час формування Витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок з кадастровими номерами 1210100000:03:074:0025 та 1210100000:03:074:0026 від 15.07.2019 року, 19.10.2020 року коефіцієнтів, що характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф) зі значенням 2,50 відомостями з яких керувався відповідач при прийнятті оскаржуваного податкового повідомлення-рішення від 12.09.2019 № 000047504 по справі №160/12644/19, суд дійшов висновку про необхідність зупинення провадження в адміністративній справі №160/12644/19 до набрання законної сили судовим рішенням у справі №160/1192/21, оскільки при вирішенні такої справи судом будуть встановлені обставини, які матимуть значення для вирішення цієї справи по суті заявлених позовних вимог.

З аналізу судової справи №160/1191/21 встановлено, що від факту визначення питання правомірності видачі оскаржуваних витягів, безпосередньо залежить питання сплати ТОВ Горка податкових зобов`язань з орендної плати.

Отже, вплив оскаржуваних Витягів на права та обов`язки позивача є доведеним та таким, що не підлягає сумніву, а тому відповідні витяги як акти індивідуальної дії підлягають розгляду адміністративним судом.

В інакшому випадку відбудеться порушення права позивача на доступ до правосуддя та відновлення порушених прав, що призведе до надмірного та протиправного покладення на позивача податкових зобов`язань.

Відтак, не відступаючи від правової позиції Верховного Суду, можливо встановити наявність у позивача права на звернення до суду з відповідним позовом та розглядом судом заявлених позовних вимог, оскільки Верховним Судом у наведених вище постановах неодноразово було викладено позиції щодо обов`язку суду встановити наявність впливу на права та законні інтереси позивача оскаржуваними витягами.

В той час як позиція Верховного Суду щодо неналежності розгляду судом правомірності винесення витягу з технічної документації ґрунтувалась виключно на обставинах конкретної справи, що переглядалась судом, та матеріалами яких не було встановлено вплив на права та інтереси позивачів у тих справах.

З аналізу вищевикладеного, Позивачем при зверненні до суду з позовними вимогами в частині скасування витягів з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки , обраний належним спосіб правового захисту.

Згідно із ст.90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Частиною 2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Завданням адміністративного суду є контроль за легітимністю прийняття рішення.

Адміністративний суд не наділений повноваженнями втручатися у вільний розсуд (дискрецію) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за критеріями, визначеними ст. 2 КАС України.

Завдання правосуддя полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше порушується принцип розподілу влади. Принцип розподілу влади не допускає надання адміністративному суду адміністративно - дискреційних повноважень - єдиним критерієм здійснення правосуддя є право. Тому завданням адміністративного суду є контроль за легітимністю прийняття рішень.

Відповідно до ч. 4 ст. 245 КАС України у випадку, визначеному п. 4 ч.2 цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Виходячи зі змісту положень КАС України щодо компетенції адміністративного суду, останній не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції цього органу державної влади.

Повно та всебічно дослідивши матеріали справи, проаналізувавши чинне законодавство України, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог в наступній редакції:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області у формі відповіді Відділу у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області № РВ -1201591562020 від 10.08.2020 року про відмову у внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру;

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області у формі відповіді Відділу у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області № РВ -1201591591572020 від 10.08.2020 року про відмову у внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру;

- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області внести зміни до відомостей Державного земельного кадастру про вид цільового призначення земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:03:074:0026, розташованої за адресою м. Дніпропетровськ, вул. Космічна, 20, площею 0,1246 га, з виду цільового призначення код КВЦПЗ 03.10 для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької діяльності та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку) на вид цільового призначення код КВЦПЗ 07.02 Для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту , за наявності необхідних документів передбачених законодавством;

- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області внести зміни до відомостей Державного земельного кадастру про вид цільового призначення земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:03:074:0025, розташованої за адресою м. Дніпропетровськ, вул. Космічна, 20, площею 3,1646 га, з виду цільового призначення код КВЦПЗ 03.10 для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької діяльності та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку) на вид цільового призначення код КВЦПЗ 07.02 Для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту , за наявності необхідних документів передбачених законодавством;

- визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області в частині застосування коефіцієнту функціонального призначення, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) у розмірі 2,50 при видачі витягів з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:03:074:0025, 1210100000:03:074:0026, розташованих за адресою м. Дніпропетровськ, вул. Космічна, 20;

- визнати протиправним та скасувати витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:03:074:0025 від 19.10.2020 за №2555/0/197-20, від 15.07.2019 №1507-4535; від 15.07.2019 №1507-4534; кадастровий номер 1210100000:03:074:0026 від 19.10.2020 за №2554/0/197-20 видані Відділом у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області;

- зобов`язання Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області сформувати та видати Товариству з обмеженою відповідальністю Горка (49000, місто Дніпро, вул. Космічна, буд. 20, код ЄДРПОУ 31509023) Витяги із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки із застосуванням коефіцієнта функціонального використання земельної ділянки, за адресою: м. Дніпро, вул. Космічна 20 з коефіцієнтом який характеризує функціональне використання земельних ділянок 0,5 за наявності необхідних документів передбачених законодавством;

Відповідно до ч.1 ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

З урахуванням зазначеного, сплачений позивачем судовий збір за подання позову до суду в сумі 15890,00 грн. (квитанція № 1309 від 21.01.2021 року) підлягає стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись ст. ст. 9,77,139, 241-243, 246, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю Горка (49000, м. Дніпро, вул. Космічна, б. 20, код ЄДРПОУ: 31509023) до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (49006, м. Дніпро, вул. Філософська, 39-А, код ЄДРПОУ: 39835428) третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Дніпровська міська рада (49000, м. Дніпро, проспект Дмитра Яворницького, 75, код ЄДРПОУ: 26510514) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області у формі відповіді Відділу у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області № РВ -1201591562020 від 10.08.2020 року про відмову у внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області у формі відповіді Відділу у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області № РВ -1201591591572020 від 10.08.2020 року про відмову у внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру.

Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області внести зміни до відомостей Державного земельного кадастру про вид цільового призначення земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:03:074:0026, розташованої за адресою м. Дніпропетровськ, вул. Космічна, 20, площею 0,1246 га, з виду цільового призначення код КВЦПЗ 03.10 для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької діяльності та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку) на вид цільового призначення код КВЦПЗ 07.02 Для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту , за наявності необхідних документів передбачених законодавством.

Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області внести зміни до відомостей Державного земельного кадастру про вид цільового призначення земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:03:074:0025, розташованої за адресою м. Дніпропетровськ, вул. Космічна, 20, площею 3,1646 га, з виду цільового призначення код КВЦПЗ 03.10 для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької діяльності та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку) на вид цільового призначення код КВЦПЗ 07.02 Для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту , за наявності необхідних документів передбачених законодавством.

Визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області в частині застосування коефіцієнту функціонального призначення, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) у розмірі 2,50 при видачі витягів з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:03:074:0025, 1210100000:03:074:0026, розташованих за адресою м. Дніпропетровськ, вул. Космічна, 20.

Визнати протиправним та скасувати витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:03:074:0025 від 19.10.2020 за №2555/0/197-20, від 15.07.2019 №1507-4535; від 15.07.2019 №1507-4534; кадастровий номер 1210100000:03:074:0026 від 19.10.2020 за №2554/0/197-20 видані Відділом у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області.

Зобов`язання Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області сформувати та видати Товариству з обмеженою відповідальністю Горка (49000, місто Дніпро, вул. Космічна, буд. 20, код ЄДРПОУ 31509023) Витяги із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки із застосуванням коефіцієнта функціонального використання земельної ділянки, за адресою: м. Дніпро, вул. Космічна 20 з коефіцієнтом який характеризує функціональне використання земельних ділянок 0,5 за наявності необхідних документів передбачених законодавством.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (49006, м. Дніпро, вул. Філософська, 39-А, код ЄДРПОУ: 39835428) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Горка (49000, м. Дніпро, вул. Космічна, б. 20, код ЄДРПОУ: 31509023) судові витрати з оплати судового збору у розмірі 15890,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення суду складений 28 вересня 2021 року.

Суддя Н.В. Захарчук-Борисенко

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.09.2021
Оприлюднено07.10.2021
Номер документу100114472
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/1191/21

Ухвала від 07.12.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Постанова від 30.05.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Ухвала від 21.04.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Ухвала від 17.04.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Ухвала від 03.12.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Ухвала від 03.12.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Рішення від 23.09.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна

Рішення від 23.09.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна

Ухвала від 03.06.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна

Ухвала від 06.04.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні