Ухвала
від 29.09.2021 по справі 440/6544/21
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

29 вересня 2021 року м. ПолтаваСправа № 440/6544/21

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

судді - Канигіної Т.С.,

за участю:

секретаря судового засідання - Ніценко А.О.,

представника позивача - Репети Г.В.,

представника відповідача-1 - Бибика В.А.,

розглянувши у підготовчому засіданні справу за позовом ОСОБА_1 до Скороходівської селищної ради Полтавського району Полтавської області, Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області про визнання дій протиправними, визнання протиправним та скасування наказу, скасування реєстрації,

В С Т А Н О В И В:

17.06.2021 ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Скороходівської селищної ради Полтавського району Полтавської області, Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області про визнання дій протиправними, визнання протиправним та скасування наказу, а саме просить:

- визнати протиправними дії Скороходівської селищної ради Полтавського району Полтавської області щодо реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 5325483700:00:004:0336 площею 17,9157 га без урахування наказу Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 24.12.2020 №56-ОТГ "Про внесення змін до наказу Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 15.12.2020 №48-ОТГ "Про передачу земельних ділянок державної власності у власність" та акта приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 24.12.2020;

- визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 15.12.2021 №48-ОТГ "Про передачу земельних ділянок державної власності у власність", акт приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 15.12.2020 та додаток до них у частині включення до них земельної ділянки з кадастровим номером 5325483700:00:004:0336 площею 17,9157 га;

- скасувати державну реєстрацію права комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 5325483700:00:004:0336 площею 17,9157 га за Скороходівською селищною радою Чутівського району Полтавської області, номер запису про право власності/довірчої власності: 40064672, дата, час державної реєстрації: 04.01.2021 13:12:37.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 22.06.2021 позовну заяву залишено без руху /а.с. 52/.

07.07.2021 на виконання вимог ухвали суду надані додаткові докази у справі /а.с. 54-63/.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 09.07.2021 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі №440/6544/21; вирішено розглядати справу за правилами загального позовного провадження; підготовче засідання призначено на 04.08.2021 /а.с. 64/.

22.07.2021 представником відповідача-2 (Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області) надано клопотання про закриття провадження у справі /а.с. 69-74/.

22.07.2021 представником відповідача-1 (Скороходівської селищної ради Полтавського району Полтавської області) надано клопотання про закриття провадження у справі /а.с.125-127/.

Протокольною ухвалою суду від 04.08.2021 підготовче засідання відкладено на 29.09.2021 з огляду на задоволення клопотання представника позивача про відкладення підготовчого засідання /а.с. 147/.

У судовому засіданні 29.09.2021 представник відповідача-1 підтримав клопотання про закриття провадження у справі, представник позивача заперечувала проти його задоволення, посилалась на необхідність захисту прав позивача.

Заслухавши пояснення представників позивача, відповідача-1, розглянувши клопотання відповідачів про закриття провадження у справі та матеріали справи, суд дійшов наступних висновків.

За змістом частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно зі статтею 4 Кодексу адміністративного судочинства України публічно-правовий спір - спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи;

позивач - особа, на захист прав, свобод та інтересів якої подано позов до адміністративного суду, а також суб`єкт владних повноважень, на виконання повноважень якого подано позов до адміністративного суду;

відповідач - суб`єкт владних повноважень, а у випадках, визначених законом, й інші особи, до яких звернена вимога позивача;

суб`єкт владних повноважень - орган державної влади (у тому числі без статусу юридичної особи), орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.

Частиною першою статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

Положеннями частини першої статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950 (далі - Конвенція) кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

Європейський суд з прав людини у справі "Zand v. Austria" від 12.10.1978 вказав, що словосполучення "встановлений законом" поширюється не лише на правову основу самого існування "суду", але й на дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність. Поняття "суд, встановлений законом" у частині першій статті 6 Конвенції передбачає "усю організаційну структуру судів, включно з питаннями, що належать до юрисдикції певних категорій судів ". З огляду на це не вважається "судом, встановленим законом" орган, котрий, не маючи юрисдикції, судить осіб на підставі практики, яка не передбачена законом.

Отже, поняття "суду, встановленого законом" зводиться не лише до правової основи самого існування "суду", але й дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність, тобто охоплює всю організаційну структуру судів, включно з питаннями, що належать до юрисдикції певних категорій судів.

Пунктом 1 частини першої статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема: спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними під час здійснення владних управлінських функцій, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.

Водночас, неправильним є поширення юрисдикції адміністративних судів на той чи інший спір тільки тому, що відповідачем у справі є суб`єкт владних повноважень. Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.

Як наведено у постанові Верховного Суду від 27.04.2021 у справі №826/6795/17, розгляду адміністративними судами підлягають спори, що мають в основі публічно-правовий характер, тобто випливають із владно-розпорядчих функцій або виконавчо-розпорядчої діяльності публічних органів. Якщо в результаті прийняття рішення особа набуває речового права на об`єкт нерухомого майна, то спір стосується цивільного права і за суб`єктним складом сторін має розглядатися за правилами цивільного чи господарського судочинства.

Так, з матеріалів справи вбачається, що згідно з рішенням Скороходівської селищної ради Полтавського району Полтавської області від 27.11.2020 № 45 вирішено надати згоду на прийняття Скороходівською селищною радою земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність.

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 15.12.2020 №48- ОТГ "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" наказано передати Скороходівській селищній раді Полтавського району Полтавської області у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 1450,2774 га, які розташовані за межами населених пунктів, згідно з актом приймання-передачі.

Згідно з актом приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 15.12.2020 передані відповідні земельні ділянки (додаток до акта) із земель державної власності у комунальну власність.

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 24.12.2021 №56-ОТГ "Про внесення змін до наказу Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 15.12.2020 №48- ОТГ "Про передачу земельних ділянок державної власності у власність" внесено зміни до наказу від 15.12.2020 №48-ОТГ, а саме: у пункти 1 слова та цифри "загальною площею 1450,2774 га" замінено на слова та цифри "загальною площею 1476,2435 га"; додаток до акта приймання-передачі викладено в новій редакції.

Рішенням Скороходівської селищної ради Полтавського району Полтавської області від 09.02.2021 № 286 "Про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки кадастровий номер 5325483700:00:004:0336" надано згоду Скороходівській селищній раді (як розпоряднику земельної ділянки) на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки кадастровий номер 5325483700:00:004:0336 тощо.

Рішенням Скороходівської селищної ради Полтавського району Полтавської області від 17.03.2021 № 322 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки кадастровий номер 5325483700:00:004:0336" затверджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки кадастровий номер 5325483700:00:004:0336, а саме: на утворені в результаті поділу відповідні земельні ділянки.

Відповідно до листа Відділу у Чутівському районі Головного управління Держгеокадястру у Полтавській області №90/418-21 від 20.07.2021 земельна ділянка з кадастровим номером 5325483700:00:004:0336 поділена, з огляду на що відбулось формування земельних ділянок з кадастровими номерами 5325483700:00:004:0435 (перебуває у приватній власності ОСОБА_2 ), 5325483700:00:004:0436 (перебуває приватній власності ОСОБА_3 ), 5325483700:00:004:0437 (перебуває у приватній власні ОСОБА_4 ), 5325483700:00:004:0438 (перебуває у приватній власності ОСОБА_5 ), 5325483700:00:004:0439 (перебуває у приватній власності ОСОБА_6 ), 5325483700:00:004:0440 (перебуває приватній власності ОСОБА_7 ), 5325483700:00:004:0441 (перебуває у приватній власності ОСОБА_8 ), 5325483700:00:004:0442 (перебуває у приватній власності ОСОБА_9 ), 5325483700:00:004:0443 (перебуває у приватній власності ОСОБА_10 ) /а.с. 71/. На підтвердження зазначеного наявні в матеріалах справи Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна стосовно права власності на ці земельні ділянки, які сформовані у ході поділу земельної ділянки з кадастровим номером 5325483700:00:004:0336.

Водночас, предметом позову у цій справі є:

визнання протиправними дії Скороходівської селищної ради Полтавського району Полтавської області щодо реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 5325483700:00:004:0336 площею 17,9157 га без урахування наказу Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 24.12.2021 №56-ОТГ "Про внесення змін до наказу Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 15.12.2020 №48-ОТГ "Про передачу земельних ділянок державної власності у власність" та акта приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 24.12.2020;

скасування державної реєстрацію права комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 5325483700:00:004:0336 площею 17,9157 га за Скороходівською селищною радою Чутівського району Полтавської області, номер запису про право власності/довірчої власності: 40064672, дата, час державної реєстрації: 04.01.2021 13:12:37.

Позивач зазначає, що отримав дозвіл на розроблення документації із землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності (наказ відповідача-2 від 28.12.2020), орієнтовний розмір земельної ділянки 2,00 га; на підставі чого розробив проект землеустрою, але отримав відмову у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру про проведення перевірки електронного документа. За доводами позивача, Скороходівською селищною радою Полтавського району Полтавської області здійснені протиправні дії щодо набуття права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 5325483700:00:004:0336.

Конституційний Суд України у Рішенні від 16.04.2009 № 7-рп/2009 зазначив, що органи місцевого самоврядування, вирішуючи питання місцевого значення, представляючи спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, приймають нормативні та ненормативні акти. До нормативних належать акти, які встановлюють, змінюють чи припиняють норми права, мають локальний характер, розраховані на широке коло осіб та застосовуються неодноразово, а ненормативні - це акти, які передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб`єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію.

Отже, у разі прийняття органом місцевого самоврядування рішення про передачу земельних ділянок у власність чи оренду (тобто ненормативного акта, який вичерпує свою дію після його реалізації) подальше оспорювання правомірності набуття фізичною чи юридичною особою спірної земельної ділянки має вирішуватися у порядку цивільної юрисдикції, оскільки виникає спір про цивільне право.

Спір у цій справі стосується права позивача на набуття частини земельної ділянки з кадастровим номером 5325483700:00:004:0336, яка поділена, з огляду на що відбулось формування земельних ділянок з іншими кадастровими номерами та частина з них перебуває у приватній власності.

Водночас, наявність зареєстрованого у встановленому законом порядку права приватної власності на відповідні земельні ділянки свідчить про можливість порушення права власності фізичних осіб, які на цей час є їх власниками.

Суд також зазначає, що відповідно до вимог статті 1 Закону України "Про Державний земельний кадастр" (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера; кадастровий номер земельної ділянки - індивідуальна, що не повторюється на всій території України, послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування.

Згідно з частиною шостою статті 16 Закону України "Про Державний земельний кадастр" кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Зміна власника чи користувача земельної ділянки, зміна відомостей про неї не є підставою для скасування кадастрового номера.

Відповідно до частин першої-другої статті 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Згідно з частиною десятою статті 24 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: поділу чи об`єднання земельних ділянок; якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника; ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Ухвалення судом рішення про визнання нечинним рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, за якою була сформована земельна ділянка, щодо якої виникли речові права, а також про скасування державної реєстрації такої земельної ділянки, що допускається за умови визнання нечинним рішення про затвердження такої документації (за його наявності) та припинення таких прав (за їх наявності).

Таким чином, спір у цій справі не пов`язаний із захистом прав, свобод чи інтересів позивача у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органу місцевого самоврядування, а стосується захисту його приватних інтересів.

Суд наголошує на тому, розгляду адміністративними судами підлягають спори, що мають в основі публічно-правовий характер, тобто випливають з владно-розпорядчих функцій або виконавчо-розпорядчої діяльності публічних органів. Якщо в результаті прийняття рішення або здійснення дій порушується право особи на земельну ділянку, то спір стосується приватноправових відносин і підлягає розгляду в порядку цивільного чи господарського судочинства залежно від суб`єктного складу сторін спору.

Аналогічну правову позицію у подібних правовідносинах неодноразово висловлював Верховний Суд, зокрема, у постановах Великої Палати Верховного Суду від 26.06.2018 у справі № 902/517/17, від 20.11.2019 у справі № 526/138/17, у постанові Верховного Суду від 11.08.2021 у справі № 160/14938/20.

Позивач також оскаржує наказ відповідача-2 про передачу земельних ділянок із державної власності до комунальної власності, акт приймання-передачі та додаток до них, а саме просить: визнання протиправним та скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 15.12.2021 №48-ОТГ "Про передачу земельних ділянок державної власності у власність", акт приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 15.12.2020 та додаток до них у частині включення до них земельної ділянки з кадастровим номером 5325483700:00:004:0336 площею 17,9157 га.

Отже, позивач у цій частині оспорює право комунальної власності відповідача-1 на відповідні земельні ділянки.

Зазначене також не свідчить про наявність у позивача з відповідачем-2 публічно-правових відносин, тобто спір у цій частині позовних вимог не пов`язаний із захистом прав, свобод чи інтересів позивача у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єкта владних повноважень.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що позов не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства України.

Згідно з частиною другою статті 183 Кодексу адміністративного судочинства України за результатами підготовчого засідання суд постановляє ухвалу, зокрема, про закриття провадження у справі.

Пунктом 1 частини першої статті 238 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд закриває провадження у справі, якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

За таких обставин, суд дійшов висновку про задоволення клопотання відповідачів та закриття провадження у справі.

Згідно з частиною першою статті 239 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо провадження у справі закривається з підстави, встановленої пунктом 1 частини першої статті 238 цього Кодексу, суд повинен роз`яснити позивачеві, до юрисдикції якого суду віднесено розгляд справи.

Враховуючи суб`єктний склад сторін, суд дійшов висновку, що цей спір підлягає розгляду господарським судом у порядку провадження, передбаченому Цивільним процесуальним кодексом України.

Керуючись статтями 4, 9, 183, 238, 248, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

У Х В А Л И В:

Клопотання Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області та Скороходівської селищної ради Полтавського району Полтавської області про закриття провадження у справі задовольнити.

Провадження у справі за позовом ОСОБА_1 до Скороходівської селищної ради Полтавського району Полтавської області, Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області про визнання дій протиправними, визнання протиправним та скасування наказу, скасування реєстрації закрити.

Роз`яснити позивачу право звернутись з цим позовом до суду у порядку, визначеному Цивільним процесуальним кодексом України.

Роз`яснити позивачу, що повторне звернення до суду зі спору між тими самими сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав не допускається.

Копію ухвали надіслати учасникам справи.

Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення.

Ухвала суду може бути оскаржена в апеляційному порядку протягом п`ятнадцяти днів з дня її складення до Другого апеляційного адміністративного суду.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України від 03.10.2017 № 2147-VIII.

Повний текст ухвали складено 04.10.2021.

Суддя Т.С. Канигіна

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.09.2021
Оприлюднено08.10.2021
Номер документу100181579
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/6544/21

Постанова від 13.01.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Курило Л.В.

Постанова від 13.01.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Курило Л.В.

Ухвала від 12.01.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Курило Л.В.

Ухвала від 12.01.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Курило Л.В.

Ухвала від 11.01.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Курило Л.В.

Ухвала від 23.12.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Курило Л.В.

Ухвала від 07.12.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Курило Л.В.

Ухвала від 07.12.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Курило Л.В.

Ухвала від 22.11.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Курило Л.В.

Ухвала від 22.11.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Курило Л.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні