ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
06 жовтня 2021 року м. Дніпросправа № 280/6718/20
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Кругового О.О. (доповідач),
суддів: Прокопчук Т.С., Шлай А.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження в місті Дніпро апеляційну скаргу Павлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області
на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 27 січня 2021 року, (суддя суду першої інстанції Кисіль Р.В.), прийняте у відкритому судовому засіданні в м. Запоріжжя, в адміністративній справі №280/6718/20 за позовом Вільнянської міської ради Вільнянського району Запорізької області до Павлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області про визнання протиправним та скасування рішення, -
ВСТАНОВИВ:
23.09.2020 року Вільнянська міська рада Вільнянського району звернулась до суду з адміністративним позовом, в якому просила:
Визнати протиправним та скасувати рішення Павлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області від 5.01.2019 року №2 Про затвердження Генерального плану села Павлівське Вільнянського району Запорізької області .
Адміністративний позов обґрунтований тим, що оскаржене рішення прийняте без погодження із позивачем органом місцевого самоврядування суміжної територіальної громади. Проект Генерального плану села Павлівське Вільнянського району Запорізької області відповідачем позивачу не передавався на погодження.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 27 січня 2021 року позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення Павлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області від 5.01.2019 року №2 Про затвердження Генерального плану села Павлівське Вільнянського району Запорізької області .
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції позивач звернувся з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом вимог норм матеріального та процесуального права просить оскаржуване рішення суду скасувати та прийняти нову постанову про відмову в задоволенні позову.
Апеляційну скаргу обґрунтовано тим, що відповідач здійснив відповідне погодження Генерального плану села Павлівське Вільнянського району Запорізької області та потім своїм листом з невідомих причин, в порушення приписів діючого законодавства та Конституційних засад верховенства права здійснив дію по відкликанню своїх підписів, яка не передбачена чинним законодавством України. Вказане, на думку відповідача, свідчить про правомірність та обґрунтованість прийняття рішення Павлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області від 5.01.2019 року №2 Про затвердження Генерального плану села Павлівське Вільнянського району Запорізької області .
Від Вільнянської міської ради Запорізької області надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому остання посилаючись на необґрунтованість доводів апеляційної скарги, просить рішення суду скасувати та прийняти нову постанову про відмову в задоволенні позову.
Дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, перевіривши в межах доводів апеляційної скарги правильність застосування судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного судового рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що 13 лютого 2018 року відповідач звернувся до Голови Запорізької обласної адміністрації у зв`язку зі спірною ситуацією, яка склалася навколо Вільнянської спеціалізованої загальноосвітньої школи інтернату Запорізької обласної ради, яка була зареєстрована за адресою: Запорізька область, м. Вільнянськ, вул. Шкільна, 5, а фактично знаходилась на території Павлівської сільської ради за адресою: Запорізька область Вільнянський район, с. Павлівське, вул. Степова, 2в. Зазначеним листом відповідач у справі клопотав перед Запорізькою обласною радою щодо здійснення перереєстрації навчального закладу з метою дотримання приписів ст. 63 Податкового кодексу України .
17 квітня 2018 року на адресу відповідача у справі від Запорізької обласної ради надійшов лист за №0933/01-13, в якому надано інформацію, що листом від 21 березня 2018 року №0-02-07/326 Вільнянська міська рада проінформувала, що школа дійсно розташована на території с. Павлівське Павлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області. В свою чергу, виконавчий комітет Вільнянської міської ради не заперечував проти проведення перереєстрації школи за місцем фактичного розташування закладу.
Відповідач своїм рішенням присвоїв спірній школі відповідну адресу.
Судом встановлено, що між сторонами існує спір про розмежування територій суміжних населених пунктів.
Відповідачем було розпочато виконання дій спрямованих на розроблення генерального плану с. Павлівське, Вільнянського району Запорізької області. З приватним підприємством Запоріжбудпроект укладено відповідну угоду та здійснено оплату вартості робіт, які мають бути виконані підрядником.
25 червня 2018 року на адресу підрядника - ПП Запоріжбудпроект від Головного управління ДСУ з Надзвичайних ситуацій у Запорізькій області за №01/7-11/3139 надійшов лист про розгляд розділу ІТЗ ЦЗ у містобудівній документації. Зазначеним листом підрядника було повідомлено про рекомендацію до подальшого розгляду та затвердження на архітектурно-містобудівній раді при Управлінні містобудування та архітектури облдержадміністрації у складі проекту містобудівної документації Генеральний план с. Павлівське Вільнянського району Запорізької області. Оновлення з розширенням меж населеного пункту .
02 жовтня 2018 року на адресу підрядника надійшло повідомлення за №04-11- 14/6268 від Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області, яким повідомлено підрядника про те, що зазначена установа вважає за можливе розгляд проектної документації містобудівною радою.
30 листопада 2018 року на адресу відповідача надійшло повідомлення за №18-8- 0.2-7240/2-18 від Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, в якому зазначено, що Головне управління Держгеокадастру погоджує проект містобудівної документації Генеральний план села Павлівське Вільнянського району Запорізької області та план зонування території села Павлівське Вільнянського району Запорізької області (у складі генерального плану) при умові використання земельних ділянок за їх цільовим призначенням і дотримання вимог ст. 23 Земельного кодексу України . Зазначений лист також спрямовано на адресу Управління містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації.
Протоколом від 21.12.2018 року №15/18 засідання архітектурно - містобудівної ради при Управлінні містобудування та архітектури облдержадміністрації рекомендовано до затвердження проект містобудівної документації - Генерального плану села Павлівське Вільнянського району Запорізької області та плану зонування території села Павлівське Вільнянського району Запорізької області (у складі Генерального плану). На зазначеному засіданні були присутні представники відповідача у справі - Клименко А.В. та представник позивача у справі - начальник відділу архітектури та містобудування виконавчого комітету Вільнянської міської ради Дяченко Інна Іванівна. Радою було прийнято рішення про рекомендацію до затвердження Генеральний план відповідача.
Після отримання зазначених узгоджень відповідач звернувся до позивача з метою графічних матеріалів меж села Павлівське Вільнянського району Запорізької області. Топографічний план с. Павлівське Вільнянського району Запорізької області було підписано міським головою Н.О. Мусієнко, начальником відділу земельних відносин виконавчого комітету Вільнянської міської ради С.О. Руденко, начальником відділу архітектури та містобудування виконавчого комітету Вільнянської міської ради Дяченко І.І.
15 січня 2019 року рішенням Павлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області №2 затверджено Генеральний план села Павлівське Вільнянського району Запорізької області, розроблений ПП Запоріжбудпроект та визнано таким, що втратив чинність Генеральний план села Павлівське, розроблений та затверджений в 1974 році.
19 листопада 2019 року на адресу Павлівської сільської ради від позивача у справі надійшов лист датований 15.11.2019 року № 02-02-12/884, в якому позивач у справі зазначив, що рішенням виконкому Запорізької обласної ради депутатів трудящих від 24 квітня 1968 року № 202 затверджена окружна межа міста Вільнянська та встановлено, що загальна площа земель в межах зовнішньої межі міста Вільнянська складає 1078,6 га, в тому числі землі школи-інтернату - 9 га за рахунок яких були відведенні земельні ділянки площею 0,8660 га кадастровий номер 2321586100:07001:0007 та площею 0,5998 га кадастровий номер 2321586100:07:001:0005. Після подання Павлівською сільською радою до Вільнянської районної ради на погодження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж села Павлівське, стало відомо, що проектом передбачається включення до меж села Павлівське, земель що належать Вільнянській міській раді. Відповідно до частини 8 статті 46 Закону України Про землеустрій проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальної одиниці підлягає погодженню сільськими, селищними, міськими, районними радами, районними державними адміністраціями, за рахунок території яких планується здійснити розширення її меж.
На підставі цього, виконавчий комітет Вільнянської міської ради відкликав підписи: Вільнянського міського голови - Наталі Мусієнко, начальника відділу земельних відносин - Євгенія Руденка, начальника відділу архітектури і містобудування - Інни Дяченко під графічними матеріалами про узгодження меж села Павлівське Павлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області.
Вважаючи рішення відповідача про затвердження Генерального плану протиправним позивач звернувся до суду із цим позовом.
Вирішуючи спір між сторонами та задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем не дотримано процедуру погодження Генерального плану села із позивачем, внаслідок чого прийнято незаконне та необґрунтоване рішення, яке підлягає скасуванню в судовому порядку.
Суд апеляційної погоджується з рішенням суду першої інстанції з огляду на наступне.
Відповідно до п. 42 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання затвердження в установленому порядку місцевих містобудівних програм, генеральних планів забудови відповідних населених пунктів, іншої містобудівної документації.
У відповідності до вимог пп. 6 п. а) ч. 1 ст. 31 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать - власні (самоврядні) повноваження: підготовка і подання на затвердження ради відповідних місцевих містобудівних програм, генеральних планів забудови населених пунктів, іншої містобудівної документації.
За приписами ч. 1 ст. 12 Закону України Про основи містобудування до компетенції сільських, селищних, міських рад у сфері містобудування на відповідній території належить затвердження відповідно до законодавства місцевих програм, генеральних планів відповідних населених пунктів, планів зонування територій, а за відсутності затверджених в установленому законом порядку планів зонування території - детальних планів територій.
Отже, затвердження генеральних планів забудови віднесене до виключної компетенції представницького органу місцевого самоврядування - відповідної ради.
Статтею 17 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.
На підставі затвердженого генерального плану населеного пункту розробляється план земельно-господарського устрою, який після його затвердження стає невід`ємною частиною генерального плану.
Послідовність виконання робіт з розроблення генерального плану населеного пункту та документації із землеустрою визначається будівельними нормами і правилами та завданням на розроблення (внесення змін, оновлення) містобудівної документації, яке складається і затверджується її замовником за погодженням з розробником.
У складі генерального плану населеного пункту може розроблятися план зонування території цього населеного пункту. План зонування території може розроблятися і як окрема містобудівна документація після затвердження генерального плану.
Генеральний план населеного пункту розробляється та затверджується в інтересах відповідної територіальної громади з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.
Для населених пунктів з чисельністю населення до 50 тисяч осіб генеральні плани можуть поєднуватися з детальними планами всієї території таких населених пунктів.
Для населених пунктів, занесених до Списку історичних населених місць України, в межах визначених історичних ареалів у складі генерального плану населеного пункту визначаються режими регулювання забудови та розробляється історико-архітектурний опорний план, в якому зазначається інформація про об`єкти культурної спадщини.
Склад, зміст та порядок розроблення історико-архітектурного опорного плану населеного пункту визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.
Виконавчі органи сільських, селищних і міських рад, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації є замовниками, організовують розроблення, внесення змін та подання генерального плану населеного пункту на розгляд відповідної сільської, селищної, міської ради.
Рішення про розроблення генерального плану приймає відповідна сільська, селищна, міська рада.
Виконавчі органи сільських, селищних і міських рад, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації в установлений строк:
1) подають пропозиції до проекту відповідного місцевого бюджету на наступний рік або про внесення змін до бюджету на поточний рік щодо потреби у розробленні містобудівної документації;
2) визначають в установленому законодавством порядку розробника генерального плану населеного пункту, встановлюють строки розроблення та джерела його фінансування;
3) звертаються до обласної державної адміністрації, Ради міністрів Автономної Республіки Крим (для міст обласного та республіканського Автономної Республіки Крим значення), центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування (для міст Києва та Севастополя) щодо визначення державних інтересів для їх урахування під час розроблення генерального плану населеного пункту;
4) повідомляють через місцеві засоби масової інформації про початок розроблення генерального плану населеного пункту та визначають порядок і строк внесення пропозицій до нього фізичними та юридичними особами;
5) забезпечують попередній розгляд матеріалів щодо розроблення генерального плану населеного пункту архітектурно-містобудівними радами відповідного рівня;
6) узгоджують проект генерального плану населеного пункту з органами місцевого самоврядування, що представляють інтереси суміжних територіальних громад, з метою врегулювання питань планування територій у приміських зонах;
6-1) забезпечують розроблення проекту генерального плану населеного пункту з урахуванням обмежень використання приаеродромної території, встановлених відповідно до Повітряного кодексу України ;
7) забезпечують здійснення стратегічної екологічної оцінки.
Строк дії генерального плану населеного пункту не обмежується.
Зміни до генерального плану населеного пункту можуть вноситися не частіше, ніж один раз на п`ять років.
Такі зміни вносяться органом місцевого самоврядування, який затверджував генеральний план населеного пункту. Питання про дострокове внесення змін до генерального плану населеного пункту може порушуватися за результатами містобудівного моніторингу перед відповідною сільською, селищною, міською радою відповідною місцевою державною адміністрацією.
У разі виникнення державної необхідності рішення щодо доцільності внесення змін до генерального плану населеного пункту приймається Кабінетом Міністрів України.
Генеральні плани населених пунктів та зміни до них розглядаються і затверджуються відповідними сільськими, селищними, міськими радами на чергових сесіях протягом трьох місяців з дня їх подання.
Матеріали генерального плану населеного пункту не можуть містити інформацію з обмеженим доступом та бути обмеженими в доступі. Загальна доступність матеріалів генерального плану населеного пункту забезпечується відповідно до вимог Закону України "Про доступ до публічної інформації" шляхом надання їх за запитом на інформацію, оприлюднення на веб-сайті органу місцевого самоврядування, у тому числі у формі відкритих даних, на єдиному державному веб-порталі відкритих даних, у місцевих періодичних друкованих засобах масової інформації, у загальнодоступному місці у приміщенні органу місцевого самоврядування.
Експертизі містобудівної документації на місцевому рівні підлягають виключно генеральні плани міст.
Отже, до повноважень виконавчих органів місцевого самоврядування віднесене питання узгодження проекту генерального плану населеного пункту з органами місцевого самоврядування, що представляють інтереси суміжних територіальних громад, з метою врегулювання питань планування територій у приміських зонах.
Згідно зі ст. 18 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності план зонування території розробляється на основі генерального плану населеного пункту (у його складі або як окремий документ) з метою визначення умов та обмежень використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон.
План зонування території розробляється з метою створення сприятливих умов для життєдіяльності людини, забезпечення захисту територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, запобігання надмірній концентрації населення і об`єктів виробництва, зниження рівня забруднення навколишнього природного середовища, охорони та використання територій з особливим статусом, у тому числі ландшафтів, об`єктів історико-культурної спадщини, а також земель сільськогосподарського призначення і лісів та підлягає стратегічній екологічній оцінці.
План зонування території встановлює функціональне призначення, вимоги до забудови окремих територій (функціональних зон) населеного пункту, їх ландшафтної організації.
Зонування території здійснюється з дотриманням таких вимог: 1) урахування попередніх рішень щодо планування і забудови території; 2) виділення зон обмеженої містобудівної діяльності; 3) відображення існуючої забудови територій, інженерно-транспортної інфраструктури, а також основних елементів планувальної структури територій; 4) урахування місцевих умов під час визначення функціональних зон; 5) установлення для кожної зони дозволених і допустимих видів використання територій для містобудівних потреб, умов та обмежень щодо їх забудови; 6) узгодження меж зон з межами територій природних комплексів, смугами санітарно-захисних, санітарних, охоронних та інших зон обмеженого використання земель, червоними лініями; 7) відображення меж прибережних захисних смуг і пляжних зон водних об`єктів; 8) відображення обмежень (у тому числі меж) використання приаеродромної території, встановлених відповідно до Повітряного кодексу України .
Параметри використання території та будівель, запропонованих для розташування у межах декількох земельних ділянок або окремої земельної ділянки, зокрема функціональне призначення, граничні поверховість та площа забудови, можливе розміщення на ділянці, є обов`язковими для врахування під час зонування відповідної території.
Перелік зазначених параметрів визначає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.
Внесення змін до плану зонування території допускається за умови їх відповідності генеральному плану населеного пункту.
Склад, зміст, порядок розроблення плану зонування території визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.
За порушення вимог, встановлених планом зонування території, фізичні та юридичні особи несуть відповідальність відповідно до закону.
План зонування території затверджується на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради протягом 30 днів з дня його подання .
План зонування території не підлягає експертизі.
За приписами п. 4.13 ДБН Б.1.1-15:2012 Склад та зміст генерального плану населеного пункту , затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва, та житлово-комунального господарства України від 13.07.2012 №358, розроблення генерального плану, внесення змін до нього здійснюються на актуалізованій картографічній основі у цифровій формі, як набір профільних геопросторових даних у місцевій системі координат, що має зв`язок із державною системою координат УСК-2000. Вихідним масштабом форм картографічної основи для створення містобудівної документації визначення масштабів є масштаб М1:2000.
В п. 5.5 ДБН Б.1.1-15:2012 Склад та зміст генерального плану населеного пункту наведена таблиця 1 Перелік графічних матеріалів генерального плану населеного пункту.
Судом першої інстанції встановлено, що погоджений представниками позивача графічний матеріали узгодження меж села Павлівське Вільнянського району Запорізької області не входить до складу генерального плану цього населеного пункту, а є вихідними даними для розроблення генерального плану, зазначеними в п. 4.13 ДБН Б.1.1-15:2012 Склад та зміст генерального плану населеного пункту .
Також, встановлені обставини справи свідчать, що виконавчими органами відповідача не передавався на погодження позивачу проект Генерального плану відповідача. Крім того, позивач не погоджував актуалізований картографічний матеріал у цифровій формі. Жодних рішень про погодження Генерального плану у відповідності до вимоги чинного законодавства не приймав та відповідного питання не розглядав.
Таким чином, доводи позивача про погодження позивачем Генерального плану відповідачем є необгрунтованими.
Суд апеляційної інстанції зазначає, що посилання відповідача на погодження позивачем генерального плану села є необґрунтованими, оскільки міським головою та начальником відділу архітектури, будівництва та інвестицій було погоджено лише топографічний план села Павлівське, вказаний план був підписаний зазначеними посадовими особами до складання генерального плану села. Більш того, зазначені посадові особи не мають повноважень на одноосібне погодження генерального плану села.
Відтак, судом встановлено, що узгодження з позивачем, що представляє інтереси суміжної територіальної громади, проекту генерального плану в частині врегулювання питань щодо територій спільних інтересів не відбулось.
В обґрунтування порушеного права позивач зазначає, про наявність спірних територій, що увійшли до меж села Павлівське, на які претендує позивач, які внаслідок затвердження Генерального плану увійшли до меж зазначеного населеного пункту.
З урахуванням вищевикладеного, суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що оскільки виконавчими органами відповідача процедура узгодження проекту генерального плану села Павлівське з позивачем не проведена, то рішення про його затвердження не відповідає вимогам законодавства, а тому є протиправним, таким, що порушує законні права позивача, відтак, таке рішення підлягає скасуванню.
З огляду на вищевказане, суд апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позовних вимог.
Колегія судів приходить до висновку, що рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду, а підстави для зміни або скасування рішення суду - відсутні.
Керуючись ст.ст. 243, 308, 311, 315, 317, 321, 325 КАС України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Павлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області - залишити без задоволення.
Рішення Запоріжжя окружного адміністративного суду від 27 січня 2021 року в адміністративній справі №280/6718/20 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку протягом тридцяти днів до Верховного Суду.
Головуючий - суддя О.О. Круговий
суддя Т.С. Прокопчук
суддя А.В. Шлай
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.10.2021 |
Оприлюднено | 13.10.2021 |
Номер документу | 100247959 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Круговий О.О.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Кисіль Роман Валерійович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Кисіль Роман Валерійович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Кисіль Роман Валерійович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Кисіль Роман Валерійович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Кисіль Роман Валерійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні