П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 120/2819/21-а
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Воробйова І.А.
Суддя-доповідач - Сапальова Т.В.
06 жовтня 2021 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Сапальової Т.В.
суддів: Залімського І. Г. Смілянця Е. С. ,
за участю:
секретаря судового засідання: Чорнокнижник О.В.,
представника позивача: Кожухара В.В.,
представниці відповідача: Гуменюк В.М.,
представника третьої особи: Кожухара В.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 05 липня 2021 року у справі за адміністративним позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області до Відділу культури Жмеринської районної державної адміністрації, третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - управління культури і туризму Жмеринської міської ради про зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
в квітні 2021 року Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області звернулося до Вінницького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Відділу культури Жмеринської районної державної адміністрації, третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Управління культури і туризму Жмеринської міської ради про зобов`язання ліквідаційної комісії Відділу культури, молоді та спорту Жмеринської районної державної адміністрації включити грошові вимоги кредитора (капіталізовані платежі) Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області в сумі 278668,29 грн. в реєстр вимог кредиторів та проміжний ліквідаційний баланс.
Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 05 липня 2021 року у задоволенні позову відмовлено.
Не погодившись з прийнятим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та задовольнити позовні вимоги. В обґрунтування апеляційної скарги позивач зазначає про те, що в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців відсутні відомості про правонаступників Відділу культури, молоді та спорту Жмеринської районної державної адміністрації. Відомості про прийняття на роботу та продовження дії трудового договору потерпілої ОСОБА_1 у матеріалах справи відсутні. Крім того, в матеріалах справи відсутні відомості щодо передачі заборгованості, зокрема заборгованості по матеріальному забезпеченню застрахованих осіб (потерпілої на виробництві ОСОБА_2 ) до комунальної власності Жмеринської териториторіальної громади. У зв`язку з цим висновки суду першої інстанції про відсутність підстав для проведення капіталізації платежів є необґрунтованими.
Відповідач у відзиві на апеляційну скаргу заперечив проти її доводів і зазначив, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, у зв`язку з чим просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Відзив третьої особи на апеляційну скаргу на адресу Сьомого апеляційного адміністративного суду не надходив, що відповідно до ч.4 ст.304 КАС України не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.
Представник позивача в судовому засіданні підтримав вимоги апеляційної скарги та просив її задовольнити.
Представниця відповідача в судовому засіданні заперечила проти доводів апеляційної скарги, у зв`язку з чим просила залишити її без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Представник третьої особи в судовому засіданні заперечив проти доводів апеляційної скарги, у зв`язку з чим просив залишити її без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін, виходячи з наступного.
Судом першої інстанції встановлено, що ОСОБА_2 перебуває на обліку в Жмеринському відділенні управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області з 29 листопада 1996 року та має зареєстрований страховий випадок - трудове каліцтво, що сталося 20 грудня 1995 року при виконанні потерпілою трудових обов`язків у Відділі культури молоді та спорту Жмеринської районної державної адміністрації. За висновком МСЕК від 20 листопада 2006 р. серія 2-18 АВ № 014690 потерпілій встановлена стійка втрата професійної працездатності 30 % та 3 група інвалідності, безстроково.
Постановою Жмеринського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області від 22 квітня 2020 року №0205/40/40/16 потерпілій ОСОБА_2 , номер справи 40, номер випадку 40, призначено перераховану щомісячну страхову виплату в розмірі 1367,63 грн.
Страхувальник - Відділ культури, молоді та спорту Жмеринської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 02226665) перебуває на обліку у Жмеринському відділенні УВД ФССУ у Вінницькій області.
Відповідно до оголошення на офіційному веб-сайті Міністерства юстиції України від 11.01.2021 року засновниками Відділу культури, молоді та спорту Жмеринської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 02226665) прийнято рішення щодо припинення юридичної особи в результаті її ліквідації.
Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області, направлено відповідачу вимогу №225-02 від 08.02.2021 року (а.с. 14-15) у якій Управління просить визнати вимогу та перерахувати в десятиденний термін з моменту отримання вимоги капіталізовані платежі в сумі 278668 грн. 29 коп. на розрахунковий рахунок Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області, вважаючи, що з огляду на ліквідацію страхувальника, для задоволення вимог, що виникли із його зобов`язань внаслідок заподіяння шкоди життю та здоров`ю застрахованої особи, відповідні грошові кошти підлягають капіталізації.
У зв`язку з невиконанням вказаної вимоги позивач звернувся до суду з адміністративним позовом у даній справі.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що юридична особа, працівником якої є ОСОБА_2 , не ліквідується і в процесі припинення не перебуває, тому відсутні підстави для проведення капіталізації платежів.
Відповідно до ч.1 ст.308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції по суті заявлених позовних вимог, виходячи з наступного.
Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначає Закон України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23 вересня 1999 року №1105-XIV (далі - Закон №1105-XIV в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до ст. 3 Закону №1105-XIV соціальне страхування здійснюється за принципами:
- обов`язковості страхування осіб відповідно до видів соціального страхування та можливості добровільності страхування у випадках, передбачених законом;
- державних гарантій реалізації застрахованими особами своїх прав;
- обов`язковості фінансування Фондом витрат, пов`язаних із наданням матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг, в обсягах, передбачених цим Законом;
- відповідальності роботодавців та Фонду за реалізацію права застрахованої особи на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за цим Законом.
Згідно з п.1 ч.2 ст. 15 Закону №1105-XIV роботодавець зобов`язаний надавати та оплачувати застрахованим особам у разі настання страхового випадку відповідний вид матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг згідно із цим Законом.
Ч.ч.1-2 ст. 4 Закону №1105-XIV передбачено, що Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом. Фонд є некомерційною самоврядною організацією, що діє на підставі статуту, який затверджується його правлінням.
Відповідно до п.5 ч.1 ст.11 Закону №1105-XIV джерелами формування коштів Фонду є, зокрема, капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Порядок капіталізації платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації страхувальників, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 4 грудня 2019 року №986 (далі - Порядок №986).
Відповідно до п.3 Порядку №986 капіталізація платежів проводиться щодо кожної застрахованої особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідних подальших платежів для забезпечення страхових виплат і витрат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності. Під час капіталізації платежів враховуються заробітна плата потерпілого, відсоток втрати професійної працездатності, витрати на догляд за потерпілим, на реабілітацію, протезування, придбання транспортних засобів, види соціальної допомоги відповідно до медичного висновку, одноразова допомога в разі стійкої втрати професійної працездатності або смерті потерпілого, а також інші виплати, передбачені законодавством.
Згідно з п.4 Порядку №986 капіталізація платежів перед застрахованими особами або перед особами, визначеними у статті 41 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування , розраховується на період, що визначається як різниця між середньою очікуваною тривалістю життя для чоловіків і жінок у країні та віком особи на момент її проведення, та обчислюється щодо кожного платежу
Пунктами 7, 8 Порядку №986 передбачено, що капіталізація платежів включає заборгованість страхувальника з виплат, пов`язаних із його зобов`язаннями відшкодувати шкоду, заподіяну життю або здоров`ю застрахованої особи, а саме суми одноразової допомоги, щомісячних виплат втраченого заробітку, витрат на догляд за потерпілим і виплат за листками непрацездатності.
У кредиторських вимогах Фонду соціального страхування України до страхувальника, щодо якого розпочато ліквідацію, зазначається сума грошових зобов`язань, обчислена з урахуванням кожного платежу, що підлягає капіталізації.
Суми капіталізованих платежів відповідно до зазначених кредиторських вимог у випадках ліквідації страхувальника перераховуються робочому органу виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України, у якому страхувальник перебуває на обліку.
Таким чином, капіталізація платежів здійснюється у разі ліквідації страхувальника без правонаступника.
Ч.2 ст.1 Закону №1105-XIV передбачено, що терміни "застрахована особа", "страхувальники" та "роботодавці" вживаються у цьому Законі у значеннях, наведених у Законі України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування".
Згідно з п.3, 10 ч.1 ст.1 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у цьому Законі нижченаведені терміни вживаються в такому значенні:
- застрахована особа - фізична особа, яка відповідно до законодавства підлягає загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачується чи сплачувався у встановленому законом порядку єдиний внесок;
- страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до цього Закону зобов`язані сплачувати єдиний внесок.
Відповідно до п.1 ч.1 ст. 4 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування до роботодавців віднесено підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.
Таким чином, страхувальником у розумінні Закону № 1105-XIV є всі види юридичних осіб, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які, зокрема, використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах та мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.
Відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, юридична особа, орган державної влади - Відділ культури, молоді та спорту Жмеринської районної державної адміністрації (код 02226665), дата реєстрації: 18.09.1999, перебуває в стані припинення з 11.01.2021 за рішенням державного органу про припинення юридичної особи в результаті її ліквідації.
Відповідно до розпорядженням Жмеринської районної державної адміністрації від 11 січня 2021 року №5-рк припинено шляхом ліквідації відділ культури, молоді та спорту Жмеринської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 02226665 ).
Відповідно до акта приймання-передачі майна від 27 січня 2021 року, що затверджений головами Жмеринських районної та міської рад 27 січня 2021 року, проведено обстеження та здійснено передачу цілісного майнового комплексу комунального закладу Жмеринський районний будинок культури (код ЄДРПОУ 05463242), що розташований за адресою: вул. Грушевського, буд.23, м. Жмеринка, Жмеринський р-н, Вінницька обл.; комісією установлено, що до складу цілісного майнового комплексу, що передається належать: Будівля площею - 1174,2 м2; Земельна ділянка площею - 0,2006 га; вартість основних фондів - 1126531,00 грн.; вартість інших необоротних матеріальних активів - 215183,60 грн.
Рішенням 10 сесії 8 скликання Жмеринської міської ради Вінницької області № 258 від 03.06.2021 р. доповнено пунктом 3 рішення 4 сесії Жмеринської місткої ради 8 скликання від 29.01.21 р. № 117 наступного змісту: Визнати, що Жмеринська міська територіальна громада в особі Жмеринської міської ради вступає в права засновника комунального закладу Будинок культури Жмеринської міської ради .
Відповідно до п. 1.1 статуту КЗ Жмеринський районний будинок культури , затвердженого рішенням 8 сесії районної ради 7 скликання від 17 листопада 2016 року (далі - Статут), що КЗ ЖМЕРИНСЬКИЙ РБК - є бюджетним неприбутковим закладом, який фінансується з бюджету територіальної громади (а.с.138-149).
Згідно з п.1.2 Статуту засновником є Жмеринська міська рада.
Управління та координацію усіх видів діяльності Будинку культури Жмеринської міської ради здійснює уповноважений засновником орган в особі управління культури і туризму Жмеринської міської ради (надалі - орган управління).
Відповідно до записів трудової книжки ОСОБА_2 (а.с. 60-61), з вересня 1986 року вона є працівником районного будинку культури (запис 9).
Згідно із записом № 13 відповідно до рішення 3 позачергової сесії 8 скликання Жмеринської районної ради від 23.12.2020 року «Про передачу до комунальної власності Жмеринської територіальної громади цілісних майнових комплексів закладів культури» будинок культури передано до Жмеринської територіальної громади.
Запис 14: відповідно до рішення 4 сесії Жмеринської міської ради 8 скликання від 29.01.2021 року №117 «Про прийняття в комунальну власність цілісного майнового комплексу Комунального закладу Жмеринський районний будинок культури перейменовано та передано комунальний заклад Будинок культури Жмеринської міської ради в управління культури і туризму Жмеринської міської ради.
При цьому записи про звільнення або переведення ОСОБА_2 в трудовій книжці відсутні.
З урахуванням вищенаведеного колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що разом з передачею будинку культури до відання Управління культури і туризму Жмеринської міської ради перейшов обов`язок зі сплати страхових внесків за працівників вказаного будинку культури.
П.1 ч.1 ст.32 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема, повноваження у сфері управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.
Згідно з ч.2 ст.12 ЗУ Про культуру від 14.12.2010 № 2778-VI (далі - Закон №2778-VI) суб`єктами діяльності у сфері культури є, зокрема, держава в особі уповноважених органів виконавчої влади; територіальні громади в особі органів місцевого самоврядування.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.26 Закону №2778-VI джерелами фінансування закладів культури є кошти державного та місцевих бюджетів.
Згідно з ч.2 ст.26 Закону №2778-VI заклади культури загальнодержавного та місцевого рівня базової мережі залежно від форми власності утримуються або отримують фінансову підтримку відповідно за рахунок коштів Державного бюджету України, бюджету Автономної Республіки Крим, інших місцевих бюджетів, а також коштів установ, організацій, громадян та їх об`єднань.
З огляду на вищенаведене, колегія суддів дійшла висновку про те, що у своїй діяльності комунальні некомерційні підприємства та установи не наділенні повною самостійною відповідальністю у відносинах з третіми особами, а така відповідальність субсидіарно покладається на органи місцевого самоврядування, у віданні яких перебувають відповідні підприємства або установи.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 09 червня 2021 року в справі № 804/1317/17.
Відповідно до ч.5 ст.242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Таким чином, у зв`язку з переданням на баланс Управління культури і туризму Жмеринської міської ради закладів культури, що перебували до цього на балансі відповідача, джерелами покриття страхових виплат є кошти місцевого бюджету, а отже доводи Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області про необхідність проведення капіталізації платежів не ґрунтуються на положеннях чинного законодавства.
Крім того, судом встановлено, що Управління культури і туризму Жмеринської міської ради здійснює нарахування страхових внесків до органу ФСС за ОСОБА_2 (а.с.115).
З огляду на вищезазначене, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що ліквідація Відділу культури Жмеринської районної державної адміністрації не є підставою для капіталізації страхових платежів для подальшої їх виплати потерпілим, оскільки його функції зі сплати страхових внесків перейшли до Управління культури і туризму Жмеринської міської ради.
Таким чином, доводи апеляційної скарги не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, яке регулює спірні правовідносини, та повністю спростовуються встановленими у справі обставинами.
Відповідно до статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
На підставі вищевикладеного колегія суддів дійшла висновку про те, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, а тому рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 05 липня 2021 року слід залишити без змін.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області залишити без задоволення, а рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 05 липня 2021 року - без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати прийняття відповідно до ч.1 ст.325 КАС України та може бути оскаржена в касаційному порядку виключно з підстав, передбачених ч.4 ст.328 КАС України.
Згідно з ч.1 ст. 329 КАС України касаційна скарга на судове рішення подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Постанова суду складена в повному обсязі 11 жовтня 2021 року.
Головуючий Сапальова Т.В. Судді Залімський І. Г. Смілянець Е. С.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.10.2021 |
Оприлюднено | 13.10.2021 |
Номер документу | 100284398 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Сапальова Т.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні