Постанова
від 03.05.2022 по справі 120/2819/21-а
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 травня 2022 року

м. Київ

справа № 120/2819/21-а

адміністративне провадження № К/9901/39717/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Тацій Л.В.,

суддів: Бучик А.Ю., Стрелець Т.Г., -

розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області (далі - Управління) на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 05 липня 2021 року (прийняте судом у складі судді Воробйової І.А.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 06 жовтня 2021 року (ухвалену судом у складі: головуючого судді Сапальової Т.В., суддів: Залімського І.Г., Смілянця Е.С.) у справі № 120/2819/21-а за позовом Управління до відділу культури Жмеринської районної державної адміністрації (далі - Відділ культури), третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - управління культури і туризму Жмеринської міської ради, про зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

У квітні 2021 року Управління звернулося до суду з адміністративним позовом про зобов`язання ліквідаційної комісії Відділу культури включити грошові вимоги кредитора (капіталізовані платежі) Управління в сумі 278 668,29 грн до реєстру вимог кредиторів та проміжного ліквідаційного балансу.

Короткий зміст рішень судів першої й апеляційної інстанцій

Вінницький окружний адміністративний суд рішенням від 05.07.2021 відмовив у задоволенні позову.

Сьомий апеляційний адміністративний суд постановою від 06.10.2021 рішення суду першої інстанції залишив без змін.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з рішенням якого погодився і суд апеляційної інстанції, зазначив, що юридична особа, працівником якої є ОСОБА_1 , не ліквідується і в процесі припинення не перебуває, тому відсутні підстави для проведення капіталізації платежів.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

01.11.2021 Управління звернулося до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій просить постановлені у цій справі судові рішення скасувати та прийняти нове - про задоволення позову.

У скарзі зазначає, що в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців відсутні відомості про правонаступників Відділу культури. Відомості про прийняття на роботу та продовження дії трудового договору потерпілої ОСОБА_1 у матеріалах справи відсутні. Крім того, в матеріалах справи відсутні відомості щодо передачі заборгованості, зокрема заборгованості по матеріальному забезпеченню застрахованих осіб (потерпілої на виробництві ОСОБА_1 ) до комунальної власності Жмеринської територіальної громади. У зв`язку з цим висновки про відсутність підстав для проведення капіталізації платежів є необґрунтованими.

У відзиві на касаційну скаргу Відділ культури просить залишити її без задоволення, а судові рішення - без змін.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 01.11.2021 визначено такий склад колегії суддів: головуючий суддя - Юрченко В.П., судді: Васильєва І.А., Пасічник С.С., скаргу передано судді-доповідачу.

У зв`язку з постановленням Верховним Судом 11.11.2021 ухвали про відведення судді-доповідача Юрченко В.П., та суддів Васильєвої І.А., Пасічник С.С. від розгляду матеріалів касаційної скарги Управління на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 12.11.2021 № 2098/0/78-21 призначено повторний автоматизований розподіл касаційної скарги у цій справі та відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 12.11.2021 визначено новий склад колегії суддів: головуючий суддя - Тацій Л.В., судді: Бучик А.Ю., Стрелець Т.Г., скаргу передано судді-доповідачу.

Верховний Суд ухвалою від 18.11.2021 залишив касаційну скаргу без руху, а ухвалою від 15.12.2021 - відкрив касаційне провадження.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

ОСОБА_1 перебуває на обліку в Жмеринському відділенні управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області з 29 листопада 1996 року та має зареєстрований страховий випадок - трудове каліцтво, що сталося 20 грудня 1995 року при виконанні потерпілою трудових обов`язків у Відділі культури. За висновком МСЕК від 20 листопада 2006 року серія 2-18 АВ № 014690 потерпілій встановлена стійка втрата професійної працездатності 30 % та 3 група інвалідності, безстроково.

Постановою Жмеринського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області від 22 квітня 2020 року №0205/40/40/16 потерпілій ОСОБА_1 , номер справи 40, номер випадку 40, призначено перераховану щомісячну страхову виплату в розмірі 1367,63 грн.

Страхувальник - Відділ культури, молоді та спорту Жмеринської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 02226665) перебуває на обліку у Жмеринському відділенні УВД ФССУ у Вінницькій області.

Відповідно до оголошення на офіційному веб-сайті Міністерства юстиції України від 11.01.2021 засновниками Відділу культури, молоді та спорту Жмеринської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 02226665) прийнято рішення щодо припинення юридичної особи в результаті її ліквідації.

Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області, направлено відповідачу вимогу №225-02 від 08.02.2021 у якій Управління просить визнати вимогу та перерахувати в десятиденний термін з моменту отримання вимоги капіталізовані платежі в сумі 278 668 грн 29 коп. на розрахунковий рахунок Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області, вважаючи, що з огляду на ліквідацію страхувальника, для задоволення вимог, що виникли із його зобов`язань внаслідок заподіяння шкоди життю та здоров`ю застрахованої особи, відповідні грошові кошти підлягають капіталізації.

У зв`язку з невиконанням вказаної вимоги позивач звернувся до суду з адміністративним позовом у даній справі.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у межах доводів касаційної скарги перевірив постановлені у цій справі судові рішення, обговорив доводи касаційної скарги і дійшов висновку про таке.

Відповідно до статті 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначає Закон України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 23 вересня 1999 року № 1105-XIV (далі - Закон №1105-XIV, в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до статті 3 Закону № 1105-XIV соціальне страхування здійснюється за принципами:

- обов`язковості страхування осіб відповідно до видів соціального страхування та можливості добровільності страхування у випадках, передбачених законом;

- державних гарантій реалізації застрахованими особами своїх прав;

- обов`язковості фінансування Фондом витрат, пов`язаних із наданням матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг, в обсягах, передбачених цим Законом;

- відповідальності роботодавців та Фонду за реалізацію права застрахованої особи на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за цим Законом.

Згідно з пунктом 1 частини другої статті 15 Закону № 1105-XIV роботодавець зобов`язаний надавати та оплачувати застрахованим особам у разі настання страхового випадку відповідний вид матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг згідно із цим Законом.

Частинами першою, другою статті 4 Закону № 1105-XIV передбачено, що Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом. Фонд є некомерційною самоврядною організацією, що діє на підставі статуту, який затверджується його правлінням.

Відповідно до пункту 5 частини першої статті 11 Закону № 1105-XIV джерелами формування коштів Фонду є, зокрема, капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Порядок капіталізації платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації страхувальників, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 4 грудня 2019 року № 986 (далі - Порядок № 986).

Відповідно до пункту 3 Порядку № 986 капіталізація платежів проводиться щодо кожної застрахованої особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідних подальших платежів для забезпечення страхових виплат і витрат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності. Під час капіталізації платежів враховуються заробітна плата потерпілого, відсоток втрати професійної працездатності, витрати на догляд за потерпілим, на реабілітацію, протезування, придбання транспортних засобів, види соціальної допомоги відповідно до медичного висновку, одноразова допомога в разі стійкої втрати професійної працездатності або смерті потерпілого, а також інші виплати, передбачені законодавством.

Згідно з пунктом 4 Порядку № 986 капіталізація платежів перед застрахованими особами або перед особами, визначеними у статті 41 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування», розраховується на період, що визначається як різниця між середньою очікуваною тривалістю життя для чоловіків і жінок у країні та віком особи на момент її проведення, та обчислюється щодо кожного платежу.

Пунктами 7, 8 Порядку № 986 передбачено, що капіталізація платежів включає заборгованість страхувальника з виплат, пов`язаних із його зобов`язаннями відшкодувати шкоду, заподіяну життю або здоров`ю застрахованої особи, а саме суми одноразової допомоги, щомісячних виплат втраченого заробітку, витрат на догляд за потерпілим і виплат за листками непрацездатності.

У кредиторських вимогах Фонду соціального страхування України до страхувальника, щодо якого розпочато ліквідацію, зазначається сума грошових зобов`язань, обчислена з урахуванням кожного платежу, що підлягає капіталізації.

Суми капіталізованих платежів відповідно до зазначених кредиторських вимог у випадках ліквідації страхувальника перераховуються робочому органу виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України, у якому страхувальник перебуває на обліку.

Таким чином, капіталізація платежів здійснюється у разі ліквідації страхувальника без правонаступника.

Частиною другою статті 1 Закону № 1105-XIV передбачено, що терміни «застрахована особа», «страхувальники» та «роботодавці» вживаються у цьому Законі у значеннях, наведених у Законі України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування".

Згідно з пунктами 3, 10 частини першої статті 1 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» у цьому Законі нижченаведені терміни вживаються в такому значенні:

- застрахована особа - фізична особа, яка відповідно до законодавства підлягає загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачується чи сплачувався у встановленому законом порядку єдиний внесок;

- страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до цього Закону зобов`язані сплачувати єдиний внесок.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 4 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» до роботодавців віднесено підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.

Таким чином, страхувальником у розумінні Закону № 1105-XIV є всі види юридичних осіб, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які, зокрема, використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах та мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.

Відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, юридична особа, орган державної влади - Відділ культури, молоді та спорту Жмеринської районної державної адміністрації (код 02226665), дата реєстрації: 18.09.1999, перебуває в стані припинення з 11.01.2021 за рішенням державного органу про припинення юридичної особи в результаті її ліквідації.

Відповідно до розпорядження Жмеринської районної державної адміністрації від 11 січня 2021 року № 5-рк припинено шляхом ліквідації відділ культури, молоді та спорту Жмеринської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 02226665 ).

Відповідно до акта приймання-передачі майна від 27 січня 2021 року, що затверджений головами Жмеринських районної та міської рад 27 січня 2021 року, проведено обстеження та здійснено передачу цілісного майнового комплексу комунального закладу Жмеринський районний будинок культури (код ЄДРПОУ 05463242), що розташований за адресою: вул. Грушевського, буд. 23, м. Жмеринка, Жмеринський р-н, Вінницька обл.; комісією установлено, що до складу цілісного майнового комплексу, що передається належать: Будівля площею - 1174,2 кв. м; земельна ділянка площею - 0,2006 га; вартість основних фондів - 1 126 531,00 грн; вартість інших необоротних матеріальних активів - 215 183,60 грн.

Рішенням 10 сесії 8 скликання Жмеринської міської ради Вінницької області № 258 від 03.06.2021 доповнено пунктом 3 рішення 4 сесії Жмеринської місткої ради 8 скликання від 29.01.21 № 117 наступного змісту: Визнати, що Жмеринська міська територіальна громада в особі Жмеринської міської ради вступає в права засновника комунального закладу Будинок культури Жмеринської міської ради.

Відповідно до пункту 1.1 статуту КЗ Жмеринський районний будинок культури, затвердженого рішенням 8 сесії районної ради 7 скликання від 17 листопада 2016 року (далі - Статут), що КЗ ЖМЕРИНСЬКИЙ РБК - є бюджетним неприбутковим закладом, який фінансується з бюджету територіальної громади.

Згідно з пунктом 1.2 Статуту засновником є Жмеринська міська рада.

Управління та координацію усіх видів діяльності Будинку культури Жмеринської міської ради здійснює уповноважений засновником орган в особі управління культури і туризму Жмеринської міської ради (далі - орган управління).

Відповідно до записів трудової книжки ОСОБА_1 , з вересня 1986 року вона є працівником районного будинку культури (запис 9).

Згідно із записом № 13 відповідно до рішення 3 позачергової сесії 8 скликання Жмеринської районної ради від 23.12.2020 «Про передачу до комунальної власності Жмеринської територіальної громади цілісних майнових комплексів закладів культури» будинок культури передано до Жмеринської територіальної громади.

Запис 14: відповідно до рішення 4 сесії Жмеринської міської ради 8 скликання від 29.01.2021 №117 «Про прийняття в комунальну власність цілісного майнового комплексу Комунального закладу Жмеринський районний будинок культури перейменовано та передано комунальний заклад Будинок культури Жмеринської міської ради в управління культури і туризму Жмеринської міської ради.

При цьому, записи про звільнення або переведення ОСОБА_1 в трудовій книжці відсутні.

З урахуванням вищенаведеного, колегія суддів погоджується з висновком судів першої та апеляційної інстанцій про те, що разом з передачею Будинку культури до відання Управління культури і туризму Жмеринської міської ради перейшов обов`язок зі сплати страхових внесків за працівників вказаного Будинку культури.

Пунктом 1 частини першої статті 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема, повноваження у сфері управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.

Згідно з частиною другою статті 12 Закону України від 14.12.2010 № 2778-VI «Про культуру» (далі - Закон № 2778-VI) суб`єктами діяльності у сфері культури є, зокрема, держава в особі уповноважених органів виконавчої влади; територіальні громади в особі органів місцевого самоврядування.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 26 Закону № 2778-VI джерелами фінансування закладів культури є кошти державного та місцевих бюджетів.

Згідно з частиною другою статті 26 Закону № 2778-VI заклади культури загальнодержавного та місцевого рівня базової мережі залежно від форми власності утримуються або отримують фінансову підтримку відповідно за рахунок коштів Державного бюджету України, бюджету Автономної Республіки Крим, інших місцевих бюджетів, а також коштів установ, організацій, громадян та їх об`єднань.

З огляду на вищенаведене, у своїй діяльності комунальні некомерційні підприємства та установи не наділенні повною самостійною відповідальністю у відносинах з третіми особами, а така відповідальність субсидіарно покладається на органи місцевого самоврядування, у віданні яких перебувають відповідні підприємства або установи.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 09 червня 2021 року в справі № 804/1317/17.

Таким чином, у зв`язку з переданням на баланс Управління культури і туризму Жмеринської міської ради закладів культури, що перебували до цього на балансі відповідача, джерелами покриття страхових виплат є кошти місцевого бюджету, а отже доводи Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області про необхідність проведення капіталізації платежів не ґрунтуються на положеннях чинного законодавства.

Крім того, суди встановили, що Управління культури і туризму Жмеринської міської ради здійснює нарахування страхових внесків до органу ФСС за ОСОБА_1 .

З огляду на вищезазначене, колегія суддів погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій про те, що ліквідація Відділу культури Жмеринської районної державної адміністрації не є підставою для капіталізації страхових платежів для подальшої їх виплати потерпілим, оскільки його функції зі сплати страхових внесків перейшли до Управління культури і туризму Жмеринської міської ради.

Враховуючи наведене, Суд визнає, що суди не допустили неправильного застосування норм матеріального права чи порушень норм процесуального права при ухваленні судового рішення, внаслідок чого касаційну скаргу слід залишити без задоволення, а судові рішення - без змін.

Відповідно до статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Керуючись статтями 341, 349, 350, 355, 356, 359 КАС України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області залишити без задоволення.

Рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 05 липня 2021 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 06 жовтня 2021 року - залишити без змін.

Постанова є остаточною та оскарженню не підлягає.

Головуючий Л.В. Тацій

Судді : А.Ю. Бучик

Т.Г. Стрелець

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення03.05.2022
Оприлюднено21.06.2022
Номер документу104177727
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного соціального страхування, у тому числі

Судовий реєстр по справі —120/2819/21-а

Постанова від 03.05.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 03.05.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 15.12.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 18.11.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 11.11.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Постанова від 06.10.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Постанова від 06.10.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 14.09.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 06.08.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 06.08.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні