Постанова
від 07.10.2021 по справі 640/14816/20
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 640/14816/20 Головуючий у 1 інстанції: Пащенко К.С.

Суддя-доповідач: Вівдиченко Т.Р.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 жовтня 2021 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

Судді-доповідача Вівдиченко Т.Р.

Суддів Коротких А.Ю.

Чаку Є.В.

За участю секретаря Борисовської Л.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за апеляційною скаргою Державної служби геології та надр України на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 05 квітня 2021 року у справі за адміністративним позовом Фермерського господарства "Золоте Руно Д" до Державної служби геології та надр України, треті особи - Міністерство енергетики України, Чернівецька обласна рада, за участю Заступника Генерального прокурора про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИЛА:

Позивач - Фермерське господарство "Золоте Руно Д" (далі - ФГ Золоте Руно Д ) звернувся до суду з позовом до Державної служби геології та надр України (далі - ДСГНУ), треті особи - Міністерство енергетики України, Чернівецька обласна рада, в якому просив:

- визнати протиправним та скасувати наказ Державної служби геології та надр України Про прийняте рішення про відмову в наданні спеціальних дозволів на користування надрами від 13.03.2020 р. № 92 в частині відмови ФГ Золоте Руно Д у наданні спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування пісків та гравійно-піщаної породи на Онутському родовищі, яке розташоване в Заставнівському районі Чернівецької області;

- зобов`язати Державну службу геології та надр України надати ФГ Золоте Руно Д без проведення аукціону спеціальний дозвіл на користування надрами, строком на 20 років, з метою видобування пісків та піщано-гравійних сумішей на Онутівському родовищі в Заставнівському районі Чернівецької області, загальною площею 75,1 га, відповідно до поданої ФГ Золоте Руно Д заяви на отримання спеціального дозволу на користування надрами від 28.08.2019 р. за вихідним №28/08, зареєстрованої в ДСГНУ 30.08.2019 р. за вхідним № 17252/02/12-19, у відповідності до Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 р. № 615 в редакції від 16.08.2019 р.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 05 квітня 2021 року адміністративний позов задоволено повністю.

Визнано протиправним та скасовано наказ Державної служби геології та надр України Про прийняте рішення про відмову в наданні спеціальних дозволів на користування надрами від 13.03.2020 № 92, в частині відмови Фермерському господарству Золоте Руно Д у наданні спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування пісків та гравійно-піщаної породи на Онутському родовищі, яке розташоване в Застанівському районі Чернівецької області.

Зобов`язано Державну службу геології та надр України (адреса: 03680, м. Київ, вул. Антона Цедіка, буд. 16, ідентифікаційний код - 37536031) надати Фермерському господарству Золоте Руно Д (адреса: 59420, Чернівецька область, Заставнівський район, село Веренчанка, вул. Сагайдачного, буд. 2, ідентифікаційний код - 35039843) без проведення аукціону спеціальний дозвіл на користування надрами, строком на 20 років, з метою видобування пісків та піщано-гравійних сумішей на Онутівському родовищі в Заставнівському районі Чернівецької області, загальною площею 75,1 га, відповідно до поданої Фермерським господарством Золоте Руно Д заяви на отримання спеціального дозволу на користування надрами від 28.08.2019 за вихідним № 28/08, зареєстрованої в Державній службі геології та надр України 30.08.2019 за вхідним № 17252/02/12-19, у відповідності до Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 в редакції від 16.08.2019.

Не погодившись з рішенням суду, відповідач - Державна служба геології та надр України звернувся з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким повністю відмовити у задоволенні позовних вимог, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права.

29 червня 2021 року до Шостого апеляційного адміністративного суду від позивача - Фермерського господарства "Золоте Руно Д" надійшов відзив на апеляційну скаргу, яким підтримує позицію суду першої інстанції.

13 липня 2021 року до суду апеляційної інстанції від Заступника Генерального прокурора надійшло повідомлення про вступ прокурора у розгляд справи.

12 серпня 2021 року до Шостого апеляційного адміністративного суду від позивача - Фермерського господарства "Золоте Руно Д" надійшли заперечення на вступ прокурора у розгляд справи.

Протокольною ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 12 серпня 2021 року допущено Заступника Генерального прокурора до розгляду справи.

08 вересня 2021 року до суду апеляційної інстанції від Заступника Генерального прокурора надійшли пояснення разом із судовою практикою.

16 вересня 2021 року до Шостого апеляційного адміністративного суду від позивача - Фермерського господарства "Золоте Руно Д" надійшли пояснення.

Також, 07 жовтня 2021 року до суду апеляційної інстанції від позивача - Фермерського господарства "Золоте Руно Д" надійшли додаткові пояснення.

Заслухавши у відкритому судовому засіданні суддю-доповідача, пояснення учасників процесу, які з`явилися в судове засідання, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Відповідно до частини 1 статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, 28 серпня 2019 року ФГ Золоте Руно Д звернулось до Державної служби геології та надр України з заявою № 28/8 на отримання спеціального дозволу на користування надрами Онутського родовища пісків і піщано-гравійної суміші, яке розташоване в Заставнівському районі Чернівецької області, строком на 20 років, без проведення аукціону, відповідно до Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року № 615 (далі - Порядок № 615).

До поданої заяви ФГ Золоте Руно Д було надано: - довіреність № 124 від 27.08.2019; - витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; - пояснювальну записку; - копію Протоколу № 4816 від 25.06.2019 Державної комісії України по запасах корисних копалин; - каталог географічних координат кутових точок ділянки надр із зазначенням їх площі; - оглядову карту масштабу 1:200 000; - ситуаційний план масштабу 1:25 000; - план підрахунку запасів масштабу 1:1000; - розрізи по лініях І-І, ІІ-ІІ, ІІІ-ІІІ масштабу 1:1000; - програму робіт із введення родовища в експлуатацію; - копію повідомлення про планову діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля (діяльність з видобування корисних копалин на Онутському родовищі пісків і піщано-гравійних сумішей у Заставнівському районі Чернівецької області); - знімки екрану (скріншот) з єдиного реєстру ОВД.

Заява ФГ Золоте Руно Д на отримання спеціального дозволу на користування надрами надійшла до Держгеонадра 30.08.2019 року та була зареєстрована за вхідним номером № 17252/02/12-19.

Протягом семи днів з моменту реєстрації заяви ДСГНУ не повернула пакет документів заявнику, тому, на думку ФГ Золоте Руно Д , підтвердила його відповідність встановленому порядку.

Листом від 30 серпня 2019 року вих. № 1786901/12-19 Держгеонадра звернулась до Міністерства екології та природних ресурсів України та просила надати пропозиції щодо надання спецдозволу ФГ Золоте Руно Д відповідно поданої ним заяви або надати зауваження у визначений Порядком №615 строк.

Крім того, листом від 30 серпня 2019 року № 17869/01/12-19 ДСГНУ звернулась до Чернівецької обласної ради з проханням розглянути на найближчій сесії питання про надання погодження щодо отримання ФГ Золоте Руно Д спеціального дозволу на користування надрами.

Так, листом від 20 вересня 2019 року № 5/1-11/10197-19 Міністерство екології та природних ресурсів України повідомило Держгеонадра, що відповідно до Порядку № 615 ним вже було надано пропозицію щодо отримання спеціального дозволу ФГ Золоте Руно Д з метою видобування піщано-гравійної суміші, пісків Онутського родовища Чернівецької області листом Мінприроди від 23.01.2019 р. № 5/4-11/864-19.

Також, зазначеним листом Міністерство екології та природних ресурсів України, відповідно до пункту 25 Порядку № 615, внесло пропозицію щодо надання спеціального дозволу ФГ Золоте Руно Д з метою видобування піщано-гравійної суміші, пісків Онутського родовища Чернівецької області за умови дотримання вимог природоохоронного та земельного законодавства та проведення процедури оцінки впливу на довкілля.

Листом від 25 вересня 2019 року № 01-06/09-697 Чернівецька обласна рада повідомила про погодження на отримання ФГ Золоте Руно Д спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування піску кварцового та піщано-гравійної суміші Онутського родовища, що знаходиться у Заставнівському районі Чернівецької області та надала рішення Чернівецької обласної ради №177-33/19.

Наказом Державної служби геології та надр України від 13 березня 2020 року № 92 у зв`язку з невідповідністю документів, поданих ФГ Золоте Руно Д вимогам пункту 8 Порядку №615, підпункт 1 якої викладено в новій редакції, позивачу було відмовлено в наданні спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону, про що листом від 23.03.2020 № 4810/01/11-20 було повідомлено ФГ Золоте Руно Д та повернуто заяву з доданими до неї документами.

Не погоджуючись із вищевказаною відмовою, позивач звернувся до адміністративного суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів зазначає наступне.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

В силу вимог статті 2 Кодексу України про надра, його завданням є регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян.

Відповідно до статті 3 Кодексу України про надра, гірничі відносини в Україні регулюються Конституцією України, Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища", цим Кодексом та іншими актами законодавства України, що видаються відповідно до них.

За приписами статті 13 Кодексу України про надра, користувачами надр (далі - надрокористувачі) можуть бути: підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.

Так, статтею 15 Кодексу України про надра встановлено, що надра надаються у постійне або тимчасове користування. Постійним визнається користування надрами без заздалегідь встановленого строку. Тимчасове користування надрами може бути короткостроковим (до 5 років) і довгостроковим (до 50 років). У разі необхідності строки тимчасового користування надрами може бути продовжено.

Перебіг строку користування надрами починається з дня одержання спеціального дозволу (ліцензії) на користування надрами, якщо в ньому не передбачено інше, а в разі укладення угоди про розподіл продукції - з дня, зазначеного в такій угоді.

Положеннями частини 1 статті 16 Кодексу України про надра передбачено, що спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим.

Надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу (частина перша статті 19 Кодексу України про надра).

Постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року №1174 затверджено Положення про Державну службу геології та надр України (далі - Положення №1174).

Згідно з пунктом 1 Положення №1174, Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра енергетики та захисту довкілля і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Відповідно до пункту 3 Положення №1174, основними завданнями Держгеонадра є, у тому числі, реалізація державної політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

За приписами підпункту 9 пункту 4 Положення № 1174, Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами).

Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року №615 (далі - Порядок №615, в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Пунктом 1 Порядку передбачено, що цей Порядок регулює питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін.

В силу вимог п. 2 Порядку №615, дозволи надаються Держгеонадрами переможцям аукціонів з їх продажу та без проведення аукціонів у випадках, передбачених пунктом 8 цього Порядку, Держгеонадрами, крім корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим, дозволи на видобування яких надаються Радою міністрів Автономної Республіки Крим згідно із цим Порядком.

З аналізу норм Положення №1174 та Порядку №615 вбачається, що до повноважень Державної служби геології та надр України відноситься прийняття рішення про надання суб`єктам господарювання спеціальних дозволів на користування надрами.

Відповідно до частини другої статті 16 Кодексу України про надра, спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим. Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Як вбачається з матеріалів справи, ФГ Золоте Руно Д звернулось до Державної служби геології та надр України з заявою від 28 серпня 2019 року № 28/8 на отримання спеціального дозволу на користування надрами Онутського родовища пісків і піщано-гравійної суміші, яке розташоване в Заставнівському районі Чернівецької області, строком на 20 років (Т.1 а.с. 27-28).

До вищевказаної заяви ФГ Золоте Руно Д було надано: 1) довіреність № 124 від 27 серпня 2019 року; 2) Витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; 3) Пояснювальну записку; 4) копію Протоколу № 4816 від 25 червня 2019 року Державної комісії України по запасах корисних копалин; 5) Каталог географічних координат кутових точок ділянки надр із зазначенням їх площі; 6) оглядову карту масштабу 1:200 000; 6) ситуаційний план масштабу 1:25 000; 7) план підрахунку запасів масштабу 1:1000; 8) розрізи по лініях І-І, ІІ-ІІ, ІІІ-ІІІ масштабу 1:1000; 9) програму робіт із введення родовища в експлуатацію; 10) копію повідомлення про планову діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля (діяльність з видобування корисних копалин на Онутському родовищі пісків і піщано-гравійних сумішей у Заставнівському районі Чернівецької області); 11) знімки екрану (скріншот) з Єдиного реєстру ОВД.

Водночас, наказом Державної служби геології та надр України від 13 березня 2020 року № 92, у зв`язку із невідповідністю документів, поданих суб`єктами господарювання, вимогам пункту 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19.02.2020 № 124) (далі - Порядок), керуючись пунктом 19 Порядку та враховуючи пропозиції Робочої групи з питань надрокористування (протокол Робочої групи з питань надрокористування від 28.02.2020 № 2-РГ/2020) - відмовлено ФГ Золоте Руно Д в наданні спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону.

Отже, із зазначеного наказу вбачається, що, відмовляючи позивачу у наданні спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону відповідач керувався пунктом 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615 в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19 лютого 2020 року № 124.

З даного приводу, колегія суддів зазначає наступне.

Постановою Кабінету Міністрів України від 19 лютого 2020 року № 124 Порядок № 615 було викладено в новій редакції, відповідно до якої, підпункт 1 пункту 8 передбачає, що без проведення аукціону дозвіл надається у разі видобування корисних копалин, якщо заявник на підставі спеціального дозволу на користування надрами за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку, та подав документи на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів. Вказана редакція Порядку № 615 набрала чинності 25 лютого 2020 року.

Частиною першою статті 58 Конституції України передбачено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

Згідно абзацу 2 пункту 2 мотивувальної частини Рішення Конституційного суду України від 09.02.1999 року №1-рп/99 (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) за загальновизнаним принципом права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Цей принцип закріплений у частині першій статті 58 Конституції України, згідно з якою дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним сили, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.

Неприпустимість зворотної дії в часі законів та інших нормативно-правових актів є одним з аспектів загальновизнаного принципу правової визначеності як елемента принципу верховенства права, який, відповідно до частини першої статті 8 Конституції України, визнається і діє в Україні.

Отже, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що суб`єкт владних повноважень при прийнятті рішення мав керуватись законодавством чинним на час виникнення спірних правовідносин, а саме, на момент звернення позивача з заявою про отримання спеціального дозволу.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду від 12 грудня 2019 року у справі № 826/16535/17.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що будь-яких належних та допустимих доказів, які б спростовували твердження позивача про недотримання ним процедури визначеної Порядком № 615 та недостатність документів та матеріалів поданих разом з заявою для отримання спеціального дозволу, відповідачем не надано.

Колегія суддів не погоджується із вищезазначеним висновком суду першої інстанції та вважає його помилковим, з огляду на наступне.

Слід наголосити, що Кодексом адміністративного судочинства України розподілено обов`язки щодо доказування і подання доказів між особами, які беруть участь у справі та передбачено активну роль суду в процесі збору доказів і їх застосування, а забезпечення повного з`ясування обставин у справі базується на поєднанні принципів змагальності та офіційності. В свою чергу, суд не є пасивним спостерігачем у збиранні доказів по справі і за потребою може приймати активну участь в такому процесі.

З метою правильного встановлення фактичних обставин справи, суд наділено повноваженнями збирати та оцінювати докази, а також сприяти реалізації прав сторін у справі в частині доказування обставин, шляхом витребовування необхідних доказів у разі потреби.

Виконання завдань адміністративного судочинства залежить від встановлення адміністративним судом у справі об`єктивної істини та правильного застосування норм матеріального та процесуального права, а тому, статтею 9 Кодексу адміністративного судочинства України на суд покладено обов`язок вживати передбачені законом заходи, необхідні для правильного з`ясування всіх обставин справи, у тому числі, щодо виявлення та витребування доказів з власної ініціативи. Дієвість адміністративного судочинства залежить від того, на скільки повно і всебічно будуть підтверджені доказами обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Таким чином, колегія суддів апеляційної інстанції наголошує на тому, що для задоволення позовних вимог суду слід встановити обставини дотримання ФГ Золоте Руно Д процедури, визначеної Порядком № 615 та достатність документів, необхідних для отримання дозволу для видобування корисних копалин без проведення аукціону.

Відповідно до підпункту 1 пункту 8 Прядку №615, в редакції, чинній на час подання ФГ Золоте Руно Д заяви від 28 серпня 2019 року № 28/8, без проведення аукціону дозвіл надається у разі: 1) видобування корисних копалин, якщо заявник на підставі спеціального дозволу на користування надрами за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку, та подав документи на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів; видобування корисних копалин (крім нафти і газу), якщо заявник за власні кошти здійснив апробацію за умови затвердження підрахунку запасів корисних копалин в установленому порядку; геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробка родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ), якщо заявник за власні кошти виключно в результаті геологічного вивчення ділянки надр на підставі відповідного спеціального дозволу на користування надрами здійснив апробацію за умови затвердження в установленому порядку підрахунку запасів корисних копалин після отримання спеціального дозволу.

Отже, підпункт 1 пункту 8 Порядку № 615 передбачає три самостійні виключні підстави надання дозволу без проведення аукціону при дотриманні чітко визначених складових умов кожної з підстав.

Перша підстава передбачає, що без проведення аукціону дозвіл надається у разі видобування корисних копалин, якщо: а) заявник на підставі спеціального дозволу на користування надрами за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку; б) заявник подав документи на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів; видобування корисних копалин (крім нафти і газу).

Друга підстава передбачає, що без проведення аукціону дозвіл надається у разі видобування корисних копалин, якщо заявник за власні кошти здійснив апробацію за умови затвердження підрахунку запасів корисних копалин в установленому порядку

Третя підстава передбачає, що без проведення аукціону дозвіл надається у разі геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробка родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ), якщо заявник за власні кошти виключно в результаті геологічного вивчення ділянки надр на підставі відповідного спеціального дозволу на користування надрами здійснив апробацію за умови затвердження в установленому порядку підрахунку запасів корисних копалин після отримання спеціального дозволу.

Як вбачається із Протоколу Державної комісії України по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України від 25 червня 2019 року №4816, ФГ Золоте Руно Д здійснило апробацію запасів корисних копалин Онутського родовища пісків і піщано-гравійної суміші, яке розташоване в Заставнівському районі Чернівецької області.

Матеріали справи свідчать, що, звертаючись до відповідача із заявою від 28 серпня 2019 року № 28/8 на отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону, ФГ Золоте Руно Д скористалося другою підставою, передбаченою в пп. 1 п. 8 Порядку № 615, для отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону у разі видобування корисних копалин - якщо заявник за власні кошти здійснив апробацію за умови затвердження підрахунку запасів корисних копалин в установленому порядку.

Колегія суддів зазначає, що Порядок № 615 не надає визначення терміну "апробація", а лише визначає його як одну з підстав для отримання спецдозволу на користування надрами з імперативним обов`язком надрокористувача затвердити підрахунок запасів корисних копалин на ньому.

Пунктом 5 Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України; Положення від 22.12.1994 року № 865 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що залежно від ступеня підготовленості до промислового освоєння запасів корисних копалин державна експертиза може завершуватися:

- апробацією запасів корисних копалин попередньо розвіданих родовищ, підготовлених до проведення розвідувальних робіт;

- затвердженням запасів корисних копалин розвіданих родовищ, призначених для проектування й будівництва нових, продовження терміну роботи діючих гірничодобувних і переробних підприємств.

Згідно пункту 28 вищевказаного Положення №865, надання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування корисних копалин та акта про надання гірничого відводу здійснюється після державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин.

Таким чином, Положення №865 передбачає дві різних ситуації, за яких може завершуватися державна експертиза, а саме, апробацією запасів корисних копалин або затвердженням запасів корисних копалин.

Водночас, колегія суддів наголошує на тому, що, як вбачається з аналізу норми підпункту 1 пункту 8 Порядку №615, для отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону за допомогою другої підстави, умовою здійснення заявником за власні кошти апробації є затвердження підрахунку запасів корисних копалин в установленому порядку.

Так, Протокол Державної комісії України по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України від 25 червня 2019 року №4816 містить посилання на протокол УКкрТКЗ щодо затвердження запасів корисних копалин Онутського родовища №4471 від 25 червня 1985 року.

Отже, вищезазначене вказує на те, що, здійснюючи за власні кошти апробацію запасів корисних копалин Онутського родовища пісків і піщано-гравійної суміші, яке розташоване в Заставнівському районі Чернівецької області, заявником - ФГ Золоте Руно Д не було проведено підрахунок запасів корисних копалин.

Колегія суддів зазначає, що наданий Протокол ДКЗ від 25 червня 2019 року №4816 не може розцінюватися як підрахунок запасів корисних копалин, оскільки, відповідно до його змісту, Колегія ДКЗ постановила апробувати балансові запаси пісків і піщано-гравійної суміші Онутського родовища.

Враховуючи вищезазначене, колегія суддів вважає, що, звертаючись до Державної служби геології та надр України із заявою від 28 серпня 2019 року № 28/8 на отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону, ФГ Золоте Руно Д не було дотримано вимог Порядку № 615, а тому, судом першої інстанції безпідставно задоволено позовні вимоги.

Також, колегія суддів звертає увагу на те, що, відповідно до статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу, тому, умови щодо їх використання, зокрема надр без проведення аукціону, є особливо суворими та, як виняток, застосовується до суб`єкта, який забезпечив безумовне дотримання всіх вимог законодавства у сфері надрокористування для отримання спеціального дозволу на користування надрами. Лише зазначене у сукупності дає пільгове право на особливі умови використання надр, як національного багатства.

Суд також враховує, що видача спеціальних дозволів на використання надр через аукціон передбачає проведення процедур, які гарантують отримання від учасників такого аукціону найкращих умов, зокрема, щодо ціни дозволу, що безумовно максимально відповідатиме суспільним інтересам в розумінні статті 13 Конституції України.

При цьому, лише видача спеціальних дозволів на користування надрами через аукціон повною мірою відповідатиме такому, передбаченому пунктом 7 частини другої статті 2 КАС України, принципу прийняття рішення суб`єктом владних повноважень як рівність перед законом та запобігання всім формам дискримінації.

Відповідно до частини 2 статті 6 КАС України, суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.

Колегія суддів приймає до уваги Висновок № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів щодо якості судових рішень (пункти 32-41), в якому зазначено, що при викладенні підстав для прийняття рішення суд повинен надати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави захисту; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення.

Судова колегія, також, враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах Салов проти України (заява № 65518/01; пункт 89), Проніна проти України (заява № 63566/00; пункт 23) та Серявін та інші проти України (заява № 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; пункт 29).

Крім того, у рішеннях ЄСПЛ по справі Ґарсія Руіз проти Іспанії (Garcia Ruiz v. Spain), заява № 30544/96, п. 26, ECHR 1999-1, Суд зазначив, що …хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожний довід… .

Аналізуючи обставини справи та норми чинного законодавства, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції помилково задовольнив позовні вимоги Фермерського господарства "Золоте Руно Д", а тому, рішення суду підлягає скасуванню з прийняттям нового рішення про відмову в задоволенні адміністративного позову.

Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч. 2 ст. 77 КАС України).

При цьому, доводи викладені в апеляційній скарзі знайшли своє підтвердження в суді апеляційної інстанції.

Відповідно до ч. 3 ст. 242 КАС України, обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Таким чином, колегія суддів вважає, що допущені судом першої інстанції порушення норм матеріального та процесуального права призвели до неправильного вирішення справи, а тому, оскаржуване рішення підлягає скасуванню з прийняттям нового рішення.

Згідно з п. 4 ч. 1 ст. 317 КАС України, підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Керуючись ст. ст. 243, 250, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, колегія суддів,-

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України задовольнити.

Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 05 квітня 2021 року скасувати та прийняти нове рішення.

У задоволенні адміністративного позову Фермерського господарства "Золоте Руно Д" відмовити.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду в порядку і строки, визначені статтями 328-329 КАС України.

Суддя-доповідач Вівдиченко Т.Р.

Судді Коротких А.Ю.

Чаку Є.В.

Повний текст постанови виготовлено 12.10.2021 р.

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.10.2021
Оприлюднено18.10.2021
Номер документу100317734
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/14816/20

Постанова від 24.01.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 23.01.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 22.12.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Постанова від 07.10.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Постанова від 07.10.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Ухвала від 28.05.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Ухвала від 28.05.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Рішення від 05.04.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Пащенко К.С.

Ухвала від 11.12.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Пащенко К.С.

Ухвала від 09.07.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Пащенко К.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні