Постанова
від 19.10.2021 по справі 320/1229/21
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 320/1229/21 Суддя першої інстанції: Головенко О.Д.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 жовтня 2021 року м. Київ

Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого судді - Пилипенко О.Є.

суддів - Глущенко Я.Б. та Собківа Я.М.,

при секретарі - Ткаченко В.В.,

за участю:

представника відповідача: - Зіневича В.Ю.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Київській області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 15 квітня 2021 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю БЦ-ОІЛ ГРУП до Державної податкової служби України та Головного управління Державної податкової служби у Київській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И Л А :

У лютому 2021 року позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю БЦ-ОІЛ ГРУП звернувся до Київського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державної податкової служби України та Головного управління Державної податкової служби у Київській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, в якому просив:

- визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Київській області від 30.12.2020 року № 2284170/43562148, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 1 від 30.10.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних, від 30.12.2020 р. № 2284171/43562148, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 4 від 30.10.2020 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних, від 30.12.2020 р. № 2284172/43562148, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 7 від 16.11.2020 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 1 від 30.10.2020 року, № 4 від 30.10.2020 року та № 7 від 16.11.2020 року, що подані ТОВ БЦ-ОІЛ ГРУП .

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 15 квітня 2021 року адміністративний позов задоволено.

Не погоджуючись з судовим рішенням, відповідачі - Головне управління Державної податкової служби у Київській області, Державна податкова служба України звернулись із апеляційними скаргами, в яких просили скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.

Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 06 вересня 2021 року апеляційну скаргу Державної податкової служби України на рішення Київського окружного адміністративного суду від 15 квітня 2021 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю БЦ-ОІЛ Груп до Державної податкової служби України та Головного управління Державної податкової служби у Київській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії - повернуто апелянту.

Відзив на апеляційну скаргу від Товариства з обмеженою відповідальністю БЦ-ОІЛ ГРУП до суду апеляційної інстанції не надходив.

Відповідно до ч.ч.1, 2, 3 ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

У відповідності до ст.. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Приймаючи рішення про задоволення позову, суд першої інстанції виходив з того, що

Товариством з обмеженою відповідальністю БЦ-ОІЛ ГРУП надані необхідні документи, що пропонувались для надання податковим органом, усі документи підписані обома сторонами, скріплені печатками, що підтверджують факт здійснення господарської операції, останні не мають дефектів форму чи змісту, натомість, рішення Комісії Головного управління ДПС у Київській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації № 1661495/31354329 від 23.06.2020 року про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної позивача № 11 від 31.05.2020 року не містить чіткого визначення підстав для прийняття Комісією рішення про відмову в реєстрації вказаної податкової накладної. Не відповідають вимогам щодо чіткості та зрозумілості, породжують неоднозначне трактування, що у свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платника податків виконати волевиявлення суб`єкта владних повноважень.

Колегія суддів, перевіривши доводи апеляційної скарги, вважає вказаний висновок суду першої інстанції обґрунтованим, з огляду на наступне.

Як встановлено судом та вбачається з наявних матеріалів справи, Товариство з обмеженою відповідальністю БЦ-ОІЛ ГРУП зареєстроване 12.03.2020 року, про що в журналі обліку реєстраційних справ вчинено запис за № 13531020000010020.

Як платник податків та інших обов`язкових зборів ТОВ БЦ-ОІЛ ГРУП взяте на облік 12.03.2020 року за № 102720075169, як платник єдиного внеску взяте на облік 12.03.2020 року за № 10000001768224.

ТОВ БЦ-ОІЛ ГРУП має статус платника податку на додану вартість від 01.05.2020 р. та індивідуальний податковий номер 435621410279.

До основних видів діяльності платника податків за КВЕД є: 01.61 допоміжна діяльність у рослинництві (основний); 98.20 діяльність домашніх господарств як виробників послуг для власного споживання; 49.41 вантажний автомобільний транспорт; 46.12 діяльність посередників у торгівлі паливом, рудами, металами та промисловими хімічними речовинами; 46.71 оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами; 33.12 ремонт і технічне обслуговування машин і устатковання промислового призначення; 45.20 технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів; 45.32 роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; 46.14 діяльність посередників у торгівлі машинами, промисловим устаткованням, суднами та літаками; 46.61 оптова торгівля сільськогосподарськими машинами й устаткованням; 46.90 неспеціалізована оптова торгівля; 68.20 надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; 77.11 надання в оренду автомобілів і легкових автотранспортних засобів; 77.12 надання в оренду вантажних автомобілів; 77.31 надання в оренду сільськогосподарських машин і устатковання.

Фактично ТОВ БЦ-ОІЛ ГРУП здійснює господарську діяльність за таким видом, як допоміжна діяльність у рослинництві, що включає в себе сільськогосподарську діяльність, яку здійснюють за винагороду або на основі контракту: передпосівну підготовку полів, сівбу та садіння сільськогосподарських культур, оброблення сільськогосподарських культур, обприскування сільськогосподарських культур, у т.ч. з повітря, обрізання плодових дерев і виноградників, пересаджування рису, розсаджування та прополювання буряку, збирання врожаю, боротьбу зі шкідниками (у т.ч. із кролями), пов`язану із сільським господарством, підтримку угідь у належному сільськогосподарському й екологічному стані, експлуатацію сільськогосподарського зрошувального устатковання, а також: надання сільськогосподарської техніки разом із обслуговуючим персоналом.

Товариство з обмеженою відповідальністю БЦ-ОІЛ ГРУП має у володінні, користуванні та розпорядженні власні та орендовані основні засоби.

Так, відповідно до договору оренди сільськогосподарської техніки з екіпажем № 26/10/20 від 26.10.2020 р. ТОВ БЦ-ОІЛ ГРУП орендує у ТОВ АГРОТЕХНІК ГРУП (ідентифікаційний код юридичної особи 40238997) сільськогосподарську техніку комбайни зернозбиральні марки CLAAS, моделі LEXION 480, LEXION 460, LEXION 450 та LEXION 580, з державними номерними знаками 10881 АІ, 10298 АІ, 10885 АІ, 10300 АІ (розмір орендної плати 1000,00 грн. за один день оренди техніки з екіпажем). Водії, що обслуговують дану техніку ОСОБА_4, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 .

Відповідно до договору оренди №01/11-20 від 01.11.2020 р. ТОВ БЦ-ОІЛ ГРУП орендує нежитлову будівлю загальною площею 250 кв.м., що знаходиться за адресою: Україна, Київська область, місто Біла Церква, вулиця Івана Кожедуба, будинок 359 у ТОВ БЦ ОКСІМ (ідентифікаційний код юридичної особи 33093097).

Згідно з договором оренди приміщення ТОВ БЦ-ОІЛ ГРУП орендує нежитлову будівлю, складське приміщення літера Б реєстраційний номер об`єкта 1475324032103, загальною площею 188,1 кв.м., що знаходиться за адресою: Україна, Київська область, місто Біла Церква, вулиця Павліченко, будинок 23 у ТОВ ТАТЬЯНА (ідентифікаційний код юридичної особи 43562148).

Відповідно до договору № 2 від оренди сільськогосподарської техніки від 15.10.2020 р. ТОВ БЦ-ОІЛ ГРУП орендує у ТОВ БЦ ОКСІМ (ідентифікаційний код юридичної особи 33093097) сільськогосподарську техніку Комбайн зернозбиральний марки John Deere, моделі 9760 STS, серійний номер №Н09760S705884, державний номерний знак НОМЕР_1 (розмір орендної плати 21 000,00 грн. з урахуванням ПДВ) 2004 року випуску, Комбайн зернозбиральний марки John Deere, моделі 9660 STS, серійний номер № НОМЕР_2 , державний номерний знак НОМЕР_3 (розмір орендної плати 21 000,00 грн. з урахуванням ПДВ) 2004 року випуску.

Відповідно до договору № 12/11/20 від оренди сільськогосподарської техніки від 12.11.2020 р. ТОВ БЦ-ОІЛ ГРУП орендує у ТОВ Торговий Дім ФІНПРОМ (ідентифікаційний код юридичної особи 36629177) сільськогосподарську техніку Комбайн зернозбиральний марки CLAAS, моделі LEXION 580, серійний номер № 58600656, державний номерний знак НОМЕР_4 (розмір орендної плати 10 000,02 грн. з урахуванням ПДВ) 2005 року випуску.

Відповідно до договору № 12/11/20 від оренди сільськогосподарської техніки від 12.11.2020 р. ТОВ БЦ-ОІЛ ГРУП орендує у ТОВ Рубін (ідентифікаційний код юридичної особи 322583343) сільськогосподарську техніку Комбайн зернозбиральний марки CАТ, моделі LEXION 570 R, серійний номер №МВD 01032, державний номерний знак НОМЕР_5 (розмір орендної плати 10 000,02 грн. з урахуванням ПДВ) 2006 року випуску.

Основними контрагентами-постачальниками товарно-матеріальних цінностей ТОВ БЦ-ОІЛ ГРУП в 2020 році були: між ТОВ БЦ-ОІЛ ГРУП (покупець) з ТОВ ПЛАТІНУМОІЛ (ідентифікаційний код юридичної особи 36778818, постачальник) був укладений договір поставки нафтопродуктів №ПО-246 від 04.11.2020 року. На виконання договору та додатків до нього сторонами були вчинені конкретні дії, що складають його зміст. Так, ТОВ БЦ-ОІЛ ГРУП отримано від ТОВ ПЛАТІНУМОІЛ паливно мастильні матеріали, а саме дизельне паливо.

Між ТОВ БЦ-ОІЛ ГРУП (покупець) з ТОВ СОТВІС (ідентифікаційний код юридичної особи 43700918, постачальник) був укладений договір поставки нафтопродуктів. На виконання договору та додатків до нього сторонами були вчинені конкретні дії, що складають його зміст. Так, ТОВ БЦ-ОІЛ ГРУП отримано від ТОВ СОТВІС паливно мастильні матеріали, а саме дизельне паливо.

Також, між ТОВ БЦ-ОІЛ ГРУП (покупець) з ТОВ СТАНДАРТ-АВТО (ідентифікаційний код юридичної особи 30537175, постачальник) та ТОВ МІСЬКБУД БЦ (ідентифікаційний код юридичної особи 40202248, постачальник) було укладено договори постачання автозапчастин.

На виконання договорів та додатків до нього сторонами були вчинені конкретні дії, що складають його зміст. Так, ТОВ БЦ-ОІЛ ГРУП отримано від ТОВ СТАНДАРТ-АВТО та ТОВ МІСЬКБУД БЦ запчастини для сільськогосподарської техніки та автомобільні шини.

У жовтні 2020 року між ТОВ БЦ-ОІЛ ГРУП (виконавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю УЗИН-АГРОІНВЕСТ (замовник, ідентифікаційний код юридичної особи 35528563) було укладено договір № 16/10/20-3 від 16.10.2020 року (далі - договір).

Відповідно до п. 1.1. договору предметом договору є послуги виконавця по проведенню сільськогосподарських робіт зі збирання врожаю сільськогосподарських культур на земельних угіддях замовника, які виконуються технікою виконавця та/або замовника, в порядку та на умовах, визначених цим договором, а замовник зобов`язується прийняти належним чином надані Виконавцем послуги та здійснити їх оплату.

Згідно з п. 2.1. договору відповідно до умов цього договору виконавець приймає на себе наступні зобов`язання надавати послуги, передбачені предметом договору, в терміни, погоджені сторонами;

Пунктом. 3.1. договору визначено, що розмір оплати за послуги за цим договором визначаються у рахунку на оплату, який надається виконавцем замовнику та вартість якого зазначається щомісячно в акті наданих послуг, який підписується обома сторонами.

Відповідно до п. 3.2. договору акт наданих послуг складається та підписується сторонами один раз за один звітний період - календарний місяць.

Згідно п. 3.5. договору оплата послуг за договором здійснюється замовником протягом 30 (тридцяти) календарних днів з дати підписання сторонами відповідного акту наданих послуг.

Відповідно до п. 3.6. договору розрахунки за цим договором здійснюються у національній валюті України у безготівковій формі шляхом банківського переказу грошових коштів на рахунок Виконавця, вказаний в цьому договору.

З метою належного оформлення та відображення у звітних бухгалтерських та податкових документах господарських операцій сторонами були складені відповідні первинні документи, серед яких: рахунок-фактура № 000007 від 30.10.2020 року; акт приймання-передачі наданих послуг №1 від 30.10.2020 року; податкова накладна № 1 від 30.10.2020 року. Про належну оплату контрагентом за виконані роботи ТОВ БЦ-ОІЛ ГРУП свідчить виписка по рахунку за період з 01.11.2020 року по 27.11.2020 року.

Крім того, у жовтні 2020 року між ТОВ БЦ-ОІЛ ГРУП (орендар) та Товариством з обмеженою відповідальністю ПРОМІНЬ (суборендар, ідентифікаційний код юридичної особи 30829348) було укладено договір № 16/10/20-04 від 16.10.2020 року.

Відповідно до п. 1.1. орендар зобов`язується передати у тимчасове, строкове, платне користування сільськогосподарську техніку (названа в подальшому Сільськогосподарська техніка та/або Техніка ), яку суборендар приймає на визначених в цьому договорі умовах для здійснення господарської діяльності, а саме збирання врожаю сільськогосподарських культур.

Згідно з п. 1.2. найменування техніки, що передається в оренду, її кількість та характеристики зазначаються в додатку (акті приймання-передачі) до даного договору, що є його невід`ємною частиною.

Відповідно до п. 1.3. сільськогосподарська техніка передається в оренду з екіпажом.

Згідно п. 2.1. приймання-передача техніки здійснюється уповноваженими представниками сторін за актом-приймання передачі та засвідчується їх підписом.

Відповідно до п. 3.1 строк оренди буде визначатися сторонами в залежності від наявних площ обробітку, погодних умов тощо та вказуватиметься в акті наданих послуг, що є невід`ємною частиною даного договору, однак не пізніше 31.01.2021.

Згідно з п. 4.1. розмір орендної плати за даним договором визначається від площ обробітку за період оренди.

Розмір оренди, порядок та строки її сплати встановлюються сторонами за актом приймання-передачі наданих послуг.

Відповідно до п. 4.2. орендна плата сплачується суборендарем на банківський рахунок Орендаря, у строки та розмірі, визначених згідно рахунку орендаря.

З метою належного оформлення та відображення у звітних бухгалтерських та податкових документах господарських операцій сторонами були складені відповідні первинні документи, серед яких (копії додаються): акт приймання-передачі від 16.10.2020 року; акт приймання-передачі наданих послуг від 30.10.2020 року; податкова накладна № 4 від 30.10.2020 року. Про належну оплату контрагентом за виконані роботи ТОВ БЦ-ОІЛ ГРУП свідчить виписка по рахунку за період з 03.11.2020 року по 24.12.2020 року.

Також, у жовтні 2020 року між ТОВ БЦ-ОІЛ ГРУП (виконавець) та Приватним підприємством ВЕКТОР 2008 (замовник, ідентифікаційний код юридичної особи 35964436) було укладено договір підряду № 25/10-20 від 25.10.2020 року (далі - Договір).

Відповідно до п. 1.1. Підрядник зобов`язується на свій ризик відповідно до завдань Замовника виконати сільськогосподарські роботи: збирання врожаю сільськогосподарських культур, а Замовник зобов`язується прийняти виконані Підрядником сільськогосподарські роботи та оплатити їх вартість в порядку та строки, визначені даним договором.

Згідно з п. 2.1. підрядник забезпечує виконання сільськогосподарських робіт, передбачених цим договором, у терміни із 26.10.2020 року по 15.11.2020 року.

Відповідно до п. 2.9. усі витратні матеріали має забезпечити підрядник.

Пунктом 3.1. договору визначено, що вартість робіт за договором визначається, в актах наданих послуг і сплачується замовником підряднику шляхом перерахування на поточний рахунок підрядника грошових коштів у строк визначений в акті приймання-передачі виконаних робіт. Датою (моментом) оплати вважається дата списання грошових коштів з рахунку Замовника.

Згідно з п. 3.2. загальна вартість сільськогосподарських робіт, фактично виконаних Підрядником за даним Договором, фіксується сторонами в Акті прийома-передачі виконаних робіт.

Відповідно до п. 4.1. прийом-передача виконаних робіт (результату виконаних робіт) здійснюється шляхом підписання сторонами актів прийому-передачі виконаних робіт, що надаються підрядником замовнику та повинні бути повернені замовником протягом 2 (двох) робочих днів з моменту їх надання підрядником.

На виконання договору сторонами були вчинені конкретні дії, що складають його зміст. Так, ТОВ БЦ-ОІЛ ГРУП виконано сільськогосподарські роботи, а саме збирання врожаю сільськогосподарських культур за замовленням ПП ВЕКТОР 2008 .

З метою належного оформлення та відображення у звітних бухгалтерських та податкових документах господарських операцій сторонами були складені відповідні первинні документи, серед яких (копії додаються): акт приймання-передачі наданих послуг від 30.10.2020 року; податкова накладна № 7 від 16.11.2020 року, про належну оплату контрагентом за виконані роботи ТОВ БЦ-ОІЛ ГРУП свідчить виписка по рахунку за період з 03.11.2020 року по 24.12.2020 року.

Позивачем на виконання вимог податкового законодавства, направлено до Єдиного реєстру податкових накладних податкові накладні № 1 від 30.10.2020 року, № 4 від 30.10.2020 року та № 7 від 16.11.2020 року.

Відповідно до квитанцій № 1 про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування кількісних і вартісних показів до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідачем зазначено, що її реєстрація зупинена та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Так, позивач через електронний кабінет направив пояснення та скановані копії документів, щодо зазначених у податкових накладних № 1 від 30.10.2020 року, № 4 від 30.10.2020 року та № 7 від 16.11.2020 року.

За результатами розгляду документів та пояснень Головним управління Державної податкової служби у Київській області прийнято рішення:

від 30.12.2020 року № 2284170/43562148, яким позивачеві відмовлено у реєстрації податкової накладної № 1 від 30.10.2020 року в ЄРПН;

від 30.12.2020 року № 2284171/43562148, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 4 від 30.10.2020 року в ЄРПН;

від 30.12.2020 року № 2284172/43562148, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 7 від 16.11.2020 року в ЄРПН. Вважаючи рішення відповідача про відмову у реєстрації податкових накладних протиправними та такими, що підлягають скасуванню, позивач звернувся до суду з позовом за захистом своїх охоронюваних законом прав та інтересів.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, висновкам суду першої інстанції та доводам апелянта, колегія суддів зазначає наступне.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спеціальним законом з питань оподаткування є Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI, який регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Згідно з підпунктами "а", "б" пункту 185.1 статті 185 ПК України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

У свою чергу, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, згідно положень пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку . Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.

Відповідно до пункту 188.1 статті 188 Податкового кодексу України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою (пункт 201.10 статті 201 Податкового кодексу України).

Пунктом 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабміну України від 29.12.2010 р. № 1246 (із змінами та доповненнями), встановлено, що після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:

відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);

чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;

наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;

наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200 1.3 і 200 1.9 статті 200 1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);

наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;

факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;

наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;

дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Згідно з підпунктом 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України, реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (на час виникнення спірних правовідносин) затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165).

Відповідно до Пункту 3 Порядку № 1165, податкові накладні / розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації):

1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування;

2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних / розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної / розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку;

3) одночасно виконуються такі умови:

загальна сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну / розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну / розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 1 млн. гривень;

значення показника D, розрахованого згідно з цим підпунктом, становить більше 0,05. Показник D розраховується за такою формулою:

D = S/T,

де S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну / розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, платником податку та його відокремленими підрозділами;

T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, зазначеними платником податку в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну / розрахунок коригування;

значення показника P є меншим, ніж значення, розраховане за такою формулою:

P = Pм х 1,4,

де P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної / розрахунку коригування;

Pм - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну / розрахунок коригування.

Значення показників D та P відображаються в електронному кабінеті платнику податку;

4) у податковій накладній / розрахунку коригування відображена операція з товаром за кодом згідно з УКТЗЕД та/або послугою за кодом згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, які зазначені у таблиці даних платника податку, врахованій контролюючим органом.

Відповідно до пунктів 4, 5, 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Відповідно до п. 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Колегія суддів звертає увагу, що зі змісту квитанцій № 1 вбачається, що податкові накладні № 1 від 30.10.2020 року, № 4 від 30.10.2020 року, № 7 від 16.11.2020 року відповідають пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, позаяк код УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 01.61 відсутній в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання.

Так, за змістом пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку № 1165) відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Окрім того, відповідно до пункту 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 (далі - Порядок №520), перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Колегія суддів звертає увагу, що позивачем через систему електронного документообігу подано до контролюючого органу пояснення та копії документів на підтвердження реальності господарської операції та правомірності відображення її у податковому обліку: копії відповідних договорів, актів приймання-передачі; актів приймання-передачі наданих послуг; податкові накладні, виписки по рахунку за період з 03.11.2020 року по 24.12.2020 року. На переконання колегії суддів, позивачем, на підтвердження реальності здійснення господарської операції та з метою реєстрації податкових накладних подано необхідний обсяг первинних бухгалтерських документів, які підтверджують реальність здійснення останньої.

Втім, у спірному рішенні ГУ ДПС у Київській області зазначив, що позивачу відмовлено у реєстрації спірних податкових накладних, підставою зазначеного рішення зазначено неподання платником податку копій документів - первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків - фактури/інвойсів, актів приймання передачі товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити).

Втім, колегія суддів наголошує, що відповідачем не підкреслено та не зазначено, яких саме документів, на переконання контролюючого органу позивачем не було надано.

Крім того, колегія суддів звертає увагу, що підставою для складання спірних податкових накладних стало виконання ТОВ ПК БЦ - ОІЛ Груп робіт для своїх контрагентів, що засвідчено відповідними актами приймання-передачі.

Враховуючи, що першою подією було постачання послуг, надання у даному випадку розрахункових документів для підтвердження реальності здійснення господарської операції, не є необхідною умовою для реєстрації податкової накладної, у зв`язку з чим, колегія суддів вважає необґрунтованими доводи відповідача та заявленого ним клопотання про необхідність витребовування документів від АТ Банк Український капітал щодо проведення платежів банком від ТОВ БЦ-ОІЛ Груп та ТОВ Промінь , ПП Вектор , ТОВ УЗИН-АГРОІНВЕСТ по вказаних у банківських виписках реквізитам, адже отримання коштів не було передумовою для складення спірних податкових накладних.

Також варто зазначити, що суд, як і контролюючий орган, в межах спірних правовідносин не наділений повноваженнями щодо аналізу господарських операцій між позивачем та його контрагентами, оскільки це питання повинно досліджуватись під час здійснення податкового контролю, що відповідно до п. 61.1 ст. 61 ПК України та включає в себе систему заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, зокрема, шляхом здійснення перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.

Реалізація контролюючими органами своїх повноважень, які є законодавчо визначеними, що випливає з положень ч.2 ст. 19 Конституції України, здійснюється в межах відповідної законної дискреції.

У свою чергу, під дискреційними повноваженнями слід розуміти надання органу або посадовій особі повноважень діяти на власний розсуд в межах закону. Зокрема, дискреційні повноваження полягають у тому, що суб`єкт владних повноважень може обирати у конкретній ситуації альтернативне рішення, яке є законним.

Дискреційні повноваження - це комплекс прав і зобов`язань представників влади як на державному, так і на регіональному рівнях, у тому числі представників суспільства, яких уповноважили діяти від імені держави чи будь-якого органу місцевого самоврядування, що мають можливість надати повного або часткового визначення і змісту, і виду прийнятого управлінського рішення.

Під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин, та яке захистить або відновить порушене право.

При цьому, відповідно до правил правозастосування практики Європейського суду з прав людини, суд не може своїм рішенням підмінити рішення суб`єкта владних повноважень.

Так, у відповідності до абз.3 п.10.3 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України від 20.05.2013 р. № 7 "Про судове рішення в адміністративній справі", суд може ухвалити постанову про зобов`язання відповідача прийняти рішення певного змісту за винятком випадків, коли суб`єкт владних повноважень відповідно до закону приймає рішення на власний розсуд.

Суд не може підміняти державний орган, рішення якого оскаржується, приймати замість нього рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, і давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, що належать до компетенції такого суб`єкта владних повноважень, оскільки такі дії виходять за межі визначених йому повноважень законодавцем.

Отже, адміністративний суд, у справах щодо оскарження рішень суб`єктів владних повноважень, виконуючи цілі, встановлені адміністративним судочинством щодо перевірки відповідності їх прийняття (вчинення) передбаченим законодавством критеріям, не втручається і не може втручатися в дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями.

Так, відповідно до ч.1 ст.5 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна особа має право звернутися до суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси. Так, адміністративний позов може містити вимоги про зобов`язання відповідача суб`єкта владних повноважень прийняти рішення або вчинити певні дії і у разі задоволення позову, суд може прийняти постанову про зобов`язання відповідача вчинити певні дії, відповідно.

З системного аналізу положень Кодексу адміністративного судочинства України вбачається, що законодавством передбачено право суду у випадку встановлення порушення прав позивача зобов`язувати суб`єкта владних повноважень приймати рішення або вчиняти певні дії.

Окрім того, варто звернути увагу на приписи пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України 29.12.2010 р. № 1246 (Порядок № 1246), якими передбачено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день: 1) прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; 2) набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення суду). У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених п.12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

У першому випадку податкова накладна, реєстрацію якої в ЄРПН було зупинено, реєструється у день прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, яке ухвалюється саме Комісією ДФС.

У другому випадку податкова накладна, реєстрацію якої в ЄРПН було зупинено, реєструється у день набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію відповідної податкової накладної, при цьому датою реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні або день набрання законної сили рішенням суду.

Отже, нормами Податкового кодексу України та Порядку № 1246 чітко визначено настання такої події, як набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію відповідної податкової накладної та зазначення дати її реєстрації.

З урахуванням викладеного, колегія суддів вважає обґрунтованим висновок суду першої інстанції про необхідність задоволення позовної вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати подані Товариством з обмеженою відповідальністю БЦ-ОІЛ ГРУП податкові накладні № 1, 4, 7 адже це є належний спосіб захисту порушеного права позивача.

Аналогічні висновки викладені, зокрема в постанові Верховного Суду від 23 жовтня 2018 року справа № 822/1817/18.

Інші доводи апеляційної скарги відповідача не спростовують висновків, викладених в рішенні суду першої інстанції.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції було правильно встановлено фактичні обставини справи, надано належну оцінку дослідженим доказам, правильно застосовано норми матеріального та процесуального права. У зв`язку з цим суд вважає необхідним апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Київській області - залишити без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 15 квітня 2021 року - без змін.

Керуючись ст..ст. 241, 242, 308, 310, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Київській області - залишити без задоволення.

Рішення Київського окружного адміністративного суду від 15 квітня 2021 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя: О.Є.Пилипенко

Суддя: Я.Б.Глущенко

Я.М.Собків

Повний текст виготовлено 19 жовтня 2021 року.

Дата ухвалення рішення19.10.2021
Оприлюднено21.10.2021

Судовий реєстр по справі —320/1229/21

Ухвала від 30.06.2022

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Головенко О.Д.

Ухвала від 24.01.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Ухвала від 22.11.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Постанова від 19.10.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Пилипенко Олена Євгеніївна

Постанова від 19.10.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Пилипенко Олена Євгеніївна

Ухвала від 06.09.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Пилипенко Олена Євгеніївна

Ухвала від 06.09.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Пилипенко Олена Євгеніївна

Ухвала від 06.09.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Пилипенко Олена Євгеніївна

Ухвала від 12.07.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Пилипенко Олена Євгеніївна

Рішення від 15.04.2021

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Головенко О.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмТелеграмВайберВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні