Справа № 712/11348/19
Провадження № 2/712/99/21
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 жовтня 2021 року Соснівський районний суд м. Черкаси в складі:
головуючого- судді- Пироженко В.Д.
при секретарі - Жук О.М.
за участі представника позивача прокурора Святокума О.С.
за участі представника відповідача Черкаської міської ради Кирмана В.О.
за участі представника відповідача ОСОБА_1 - адвоката Плахи А.В.
розглянувши у відкритомусудовому засіданні цивільну справу за позовом Черкаської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області до Черкаської міської ради, ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_1 про визнання незаконним та скасування рішення міської ради, скасування державної реєстрації права власності, витребування земельної ділянки,
В С Т А Н О В И В:
Черкаська місцева прокуратура в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області звернулася до суду з позовом до Черкаської міської ради, ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_1 про визнання незаконним та скасування рішення міської ради, скасування державної реєстрації права власності, витребування земельної ділянки.
Свої вимоги обґрунтовує тим, що Черкаською місцевою прокуратурою за результатами моніторингу офіційного порталу Черкаської міської ради, міського голови, виконавчого комітету за електронною адресою http://www.rada.cherkassy.ua в базі нормативних документів Черкаської міської ради виявлено прийняття Черкаською міською радою рішення № 2-1091, 2-1096 від 20.09.2016 Про передачу земельної ділянки у власність по АДРЕСА_1 громадянину ОСОБА_2 (вільна земельна ділянка) .
Відповідно до рішення ОСОБА_2 затверджено проект землеустрою та передано безоплатно у власність для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) земельну ділянку по АДРЕСА_1 , площею 0,1 га ( кадастровий номер 7110136700:02:005:0095).
Одночасно було встановлено, що згідно з документацією із землеустрою та висновками управління планування та архітектури департаменту архітектури та містобудування № 4927-з від 11.04.2016 вказана земельна ділянка площею 0,1000га у відповідності до містобудівної документації потрапляє в заповідну територію Черкаські берегові схили , та належить до лікувальної зони Г-4 та перспективної зони насаджень в санітарно-захисних зонах С-6п .
Як наслідок, за результатами проходження погоджувальної процедури, постійною комісією з питань земельних відносин на розгляд Черкаської міської ради було винесено проект рішення № 928-8-з Про відмову в передачі земельної ділянки у власність по АДРЕСА_1 громадянину ОСОБА_2 (вільна земельна ділянка) . .
Однак, органом місцевого самоврядування, незважаючи на наявні містобудівні обмеження, прийнято рішення про надання вказаної земельної ділянки у приватну власність.
У подальшому, до спірного рішення Черкаської міської ради № 2-1091 від 20.09.2016 були внесені зміни з метою усунення технічної помилки в частині площі, що передавалася ОСОБА_2 у власність, а саме було змінено площу земельної ділянки з 0,1 га на 0,0999га .
З метою набуття права власності на дану земельну ділянку, Державним реєстратором Департаменту організаційного забезпечення Черкаської міської ради Великою О.В. 29.12.2016 прийнято рішення, індексний номер :33277827 про державну реєстрацію права приватної власності за ОСОБА_2 ділянки під кадастровим номером 7110136700:02:005:0095, про що до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено запис про право власності № 18409132 від 26.12.2016.
Аналогічно встановлено, що рішенням Черкаської міської ради № 2-1096 від 20.09.2016 Про передачу земельної ділянки у власність по АДРЕСА_1 громадянці ОСОБА_3 (вільна земельна ділянка) ОСОБА_4 затверджено проект землеустрою та передано безоплатно у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд земельну ділянку по АДРЕСА_1 , площею 0,1 га (кадастровий номер 7110136700:02:005:0108).
Одночасно було встановлено, що згідно з документацією із землеустрою та висновками управління планування та архітектури департаменту архітектури та містобудування № 4922-з від 11.04.2016 на земельну ділянку наявні містобудівні обмеження та обтяження землекористування, пов`язані із розташуванням земельної ділянки в заповідній зоні Черкаські берегові схили та із реалізацією містобудівної документації.
Вказана земельна ділянка площею 0,1000га у відповідності до містобудівної документації належить до лікувальної зони Г-4 та перспективної зони насаджень в санітарно-захисних зонах С-6п .
Як наслідок, за результатами проходження погоджувальної процедури, постійною комісією з питань земельних відносин на розгляд Черкаської міської ради було винесено проект рішення № 934-8-з Про відмову в передачі земельної ділянки у власність по АДРЕСА_1 громадянці ОСОБА_4 (вільна земельна ділянка) . .
Однак, органом місцевого самоврядування, незважаючи на наявні містобудівні обмеження, прийнято рішення про надання вказаної земельної ділянки у приватну власність.
В подальшому, з метою набуття права власності на дану земельну ділянку, Державним реєстратором Департаменту організаційного забезпечення Черкаської міської ради Криловою Л.М. 31.10.2016 прийнято рішення, індексний номер 32137223 про державну реєстрацію права приватної власності за ОСОБА_4 ділянки під кадастровим номером 7110136700:02:005:0108, про що до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено запис про право власності № 17189896 від 25.10.2016.
Вважають рішення Черкаської міської ради незаконним та таким що підлягає скасування, оскільки ними здійснено зміну функціональних можливостей використання земельних ділянок по АДРЕСА_1 із земель оздоровчого призначення та рекреації на землі житлової забудови, а тому останні прийнято всупереч чинної містобудівної документації в м. Черкаси.
Законність прийнятих рішень була предметом документальної перевірки Управління з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Черкаській області.
За результатами проведеної перевірки контролюючим органом у сфері земельних відносин вказано на порушення Черкаською міською радою вимог ст. 83 та ст. 118 Земельного кодексу України, зокрема, було зауважено про неможливість передачі у приватну власність земель комунальної форми власності за рахунок земель загального користування та в розріз діючій містобудівній документації.
Як наслідок, Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області на адресу Черкаської міської ради 16.05.2019 внесено клопотання за № 164-ДК/0039/КВ/06/01/-19 та 164-ДК/0032/КВ//06/01/-19 про недотримання Черкаською міською радою вимог земельного законодавства під час прийняття спірного рішення, яке, за повідомленням органу державного контролю від 03.07.2019, залишилось міською радою без задоволення.
У свою чергу, згідно даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно було встановлено, що спірна земельна ділянка під кадастровим номером 7110136700:02:005:0095 на підставі договору купівлі-продажу № 740 від 15.08.2018 ОСОБА_2 була відчужена на користь ОСОБА_1 .
Рішення про державну реєстрацію права власності на вказану земельну ділянку 7110136700:02:005:0095 за ОСОБА_1 15.08.2018 прийнято приватним нотаріусом Черкаського міського нотаріального округу Лічевецькою Л.Г. (індексний номер 42548718) та 15.08.2018 року нею вчинено запис про державну реєстрацію права власності за № 27496053.
Згідно даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно було встановлено, що спірна земельна ділянка під кадастровим номером 7110136700:02:005:0108, на підставі договору купівлі-продажу № 641 від 08.08.2018, ОСОБА_4 була відчужена на користь ОСОБА_1 .
Рішення про державну реєстрацію права власності на вказану земельну ділянку 7110136700:02:005:0108 за ОСОБА_1 08.08.2018 прийнято приватним нотаріусом Черкаського міського нотаріального округу Плахою Т.І. (індексний номер 42445381) та 08.08.2018 року нею вчинено запис про державну реєстрацію права власності за № 27399301.
У подальшому, за даними Державного реєстру речових прав на нерухоме було встановлено, що земельні ділянки під кадастровими номерами 7110136700:02:005:0108 та 7110136700:02:005:0095 були об`єднані в одну під кадастровим номером 7110136700:02:005:0125, загальною площею 0,1999 га, про що 21.09.2018 державним реєстратором Департаменту організаційного забезпечення Черкаської міської ради Гриценко М.О. 21.09.2018 року вчинено запис про реєстрацію відповідного права приватної власності за ОСОБА_1 під номером НОМЕР_1 .
На даний час земельна ділянка під номером 7110136700:02:005:0125 поділена на дві, внаслідок чого були створені нові ділянки під кадастровим номером 7110136700:02:005:0128, площею 0,1107 га із цільовим призначенням для іншої житлової та громадської забудови та 7110136700:02:005:0127, площею 0,0892 га із цільовим призначенням для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови.
Підставами для реєстрації відповідних змін для державного реєстратора стали виключно відомості з Державного земельного кадастру на вказані земельні ділянки. Відомості про розроблення та затвердження проектної документації на такі зміни в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно - відсутні.
Обидві новостворені земельні ділянки на підставі рішень державного реєстратора КП Реєстраційний центр Каленчука М.А. від 14.05.2019 під індексними номерами 46845391 та 46845022 на праві приватної власності були зареєстровані за ОСОБА_1 , про що 11.05.2019 року до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено відповідні записи за №№ 31530293 та 31530047.
Отже, ОСОБА_2 та ОСОБА_4 , отримуючи спірні земельні ділянки у власність для індивідуального житлового будівництва, могли усвідомлювати, що їх надання відбувається Черкаською міською радою на підставі рішення № 2-1091 та 2-1096 від 20.09.2016 року з порушенням вимог земельного законодавства України, оскільки на розгляд сесії міської ради були внесені відповідні проекти про відмову у її наданні з посиланням на конкретні норми Земельного кодексу України.
При цьому, ОСОБА_1 набула спірні земельні ділянки у власність у осіб, які, з огляду на зазначені обставини, не мали права її отримувати та відчужувати та які усвідомлювали, що зловживають своїми правами.
Просить визнати незаконним та скасувати рішення Черкаської міської ради № 2-1091 від 20.09.2016 року Про передачу земельної ділянки у власність по АДРЕСА_1 громадянину ОСОБА_2 (вільна земельна ділянка) з урахуванням внесених до нього змін рішенням Черкаської міської ради № 2-1456 від 02.12.2016 Про внесення змін до рішення Черкаської міської ради від 20.09.2016 № 2-1091 (усунення технічної помилки) .
Визнати незаконним та скасувати рішення Черкаської міської ради № 2-1096 від 20.09.2016 Про передачу земельної ділянки у власність по АДРЕСА_1 громадянці ОСОБА_4 (вільна земельна ділянка) .
Витребувати у ОСОБА_1 на користь територіальної громади м. Черкаси в особі Черкаської міської ради земельну ділянку площею 0,0892 га, кадастровий номер 7110136700:02:005:0127.
Витребувати у ОСОБА_1 на користь територіальної громади м. Черкаси в особі Черкаської міської ради земельну ділянку площею 0,1107 га, кадастровий номер 7110136700:02:005:0128.
Визнати незаконним та скасувати запис про державну реєстрацію права власності від 11.05.2019 № 31530293 на земельну ділянку загальною площею 0,0892 га, кадастровий номер 7110136700:02:005:0127 за ОСОБА_1 , внесеного державним реєстратором КП Реєстраційний центр Каленчуком М.А.
Визнати незаконним та скасувати запис про державну реєстрацію права власності від 11.05.2019 № 31530047 на земельну ділянку загальною площею 0,1107 га, кадастровий номер 7110136700:02:005:0128 за ОСОБА_1 , внесеного державним реєстратором КП Реєстраційний центр Каленчуком М.А.
Стягнути з відповідачів на користь прокуратури Черкаської області на р/р UА138201720343160001000003751, код класифікації видатків бюджету - 2800) судовий збір у розмірі 20883,53 грн.
Ухвалою Соснівського районного суду м. Черкаси від 29.08.2019 року відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження.
Ухвалою Соснівського районного суду м. Черкаси від 22.12.2020 року справу прийнято до свого провадження та призначено до розгляду.
У встановлений законом строк відповідачами подано відзиви на позовну заяву в якій позовні вимоги позивача не визнають.
20.09. 2019 року відповідач Черкаська міська рада надала до суду відзив на позовну заяву в якому зазначено наступне: прокуратурою необґрунтовано належним чином наявність підстав для звернення до суду з таким позовом в інтересах Головного управління Держгеокадастру та в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність її захисту. Крім того, рішення прийнято в межах повноважень та порядку передбаченому чинним законодавством. Прийнятим рішенням не було допущено порушень містобудівного законодавства. Дані рішення прийняті з відповідними умовами та обмеженнями. Просять в позові позивачу відмовити.
27.09.2019 першим заступником керівника Черкаської місцевої прокуратури Троцько Є. скеровано до суду відповідь на відзив Черкаської міської ради в якому зазначено, що спір, що виник порушує інтереси територіальної громади м. Черкаси, як законного власника спірної земельної ділянки, а відсутність належного владного контролю на вказаному напрямі створює сприятливі умови для незаконного використання земель. Тому пред`явлення даного позову спрямоване на відновлення порушеного права територіальної громади м. Черкаси на належне розпорядження землями комунальної форми власності, інститут якого закріплений Державою на конституційному та державному рівні в частинні гарантування можливості розпоряджатись землями загального користування представниками всієї територіальної громади. Також зазначено, що спірна земельна ділянка має містобудівні обмеження та обтяження землекористування, пов`язаної з розташуванням земельної ділянки в заповідній зоні Черкаські берегові схили . Відповідно реєстрація наявних обтяжень щодо використання та забудови земельних ділянок жодним чином не дає права Черкаській міській раді діяти всупереч нормам Земельного кодексу.
24.09.2019 року від відповідача ОСОБА_1 надійшов відзив на позовну заяву позивача в якій зазначає, що нею, на підставі договору купівлі-продажу № 641 від 08.08.2018 року придбана земельна ділянка у ОСОБА_4 та вона набула право власності на дану земельну ділянку. На підставі договору купівлі-продажу № 740 від 15.08.2018 року, вона у ОСОБА_2 придбала земельну ділянку та набула право власності. Жодних заборон відчуження або арешту щодо земельних ділянок придбаних по вказаних договорах купівлі-продажу не було. Дані земельні ділянки віднесені до земель житлової та громадської забудови. Придбані нею земельні ділянки були об`єднані в одну земельну ділянку, а після позитивного висновку Департаменту культури та взаємозв`язків з громадськістю щодо можливості будівництва на земельній ділянці підприємства громадського обслуговування, дані земельні ділянки були розділені на дві. Просила в позові позивачу відмовити.
08.10.2019 року відповідач ОСОБА_4 направила до суду відзив на позовну заяву позивача вказуючи, що у прокурора відсутні підстави для звернення з позовною заявою в інтересах Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області. Крім того, їй було передано земельну ділянку по АДРЕСА_1 з вказанням відповідних умов та обмежень. Нею жодних будівельних робіт не проводилось, умов та обмежень нею не порушувалось. Просила в позові позивачу відмовити.
08.10.2019 року від відповідача ОСОБА_2 надійшов відзив на позовну заяву позивача в якій зазначено, що відсутні підстави для звернення з позовною заявою прокурора в інтересах Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області. Крім того, йому було передано земельну ділянку по АДРЕСА_1 з вказанням відповідних умов та обмежень. Ним жодних будівельних робіт не проводилось, умов та обмежень нею не порушувалось. 15.08.2019 року він дану земельну ділянку продав. Просив в позові позивачу відмовити.
12.01.2021 Черкаська місцева прокуратура подала заяву про уточнення позовних вимог в якій просила: п.6 та 7 прохальної частини позовної заяви від 27.08.2019 року викласти в нові редакції та скасувати державну реєстрацію права приватної власності на земельну ділянку площею 0,0892 га ( кадастровий номер 7110136700:02:005:0127) за ОСОБА_1 та припинити за нею набуте право приватної власності на вказаний об`єкт нерухомості в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
Скасувати державну реєстрацію права приватної власності на земельну ділянку площею 0,1107 га ( кадастровий номер 7110136700:02:005:0128) за ОСОБА_1 та припинити за нею набуте право приватної власності на вказаний об`єкт нерухомості в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
В судовому засіданні представник позивача прокурор Святокум О.С. позовні вимоги з викладеними уточненнями підтримав та просив їх задовольнити.
В судовому засіданні представник відповідача Черкаської міської ради Кирман В.О. позовні вимоги не визнав та заперечував проти задоволення позову з підстав зазначених в скерованому 20.092019 року до суду відзиві. Також зазначив, що рішенням Черкаської міської ради від 13.05.2021 № 5-318 затверджено містобудівну документацію Внесення змін до генерального плану міста Черкаси (Актуалізація) і спірні земельні ділянки віднесені до житлової та громадської забудови.
В судовому засіданні представник відповідача ОСОБА_1 - адвокат Плаха А.В. в позові позивачу просив відмовити посилаючись на те, що ОСОБА_1 на підставі договору купівлі-продажу № 641 від 08.08.2018 року придбана земельна ділянка у ОСОБА_4 та вона набула право власності на дану земельну ділянку. На підставі договору купівлі-продажу № 740 від 15.08.2018 року, ОСОБА_1 у ОСОБА_2 придбала земельну ділянку та набула право власності на неї. Жодних заборон відчуження або арешту щодо земельних ділянок придбаних по вказаних договорах купівлі-продажу не було. Крім того, рішенням Черкаської міської ради щодо актуалізації, пунктом 4 даного рішення зупинено дію плану зонування територій міста Черкаси від 04.12.2014 року та віднесено дану земельну ділянку до житлової та громадської забудови.
Представник Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області в судове засідання не з`явився, скерував до суду клопотання про розгляд справи без участі представника.
Відповідачі ОСОБА_4 , ОСОБА_2 в судове засідання не з`явилися, причини неявки суду не відомі, про час та місце розгляду справи повідомлялися належним чином.
Заслухавши учасників процесу, дослідивши матеріали справи, судом встановлені наступні факти та відповідні їм правовідносини.
В судовому засіданні встановлено, що Черкаською міською радою 20.09.2016 прийнято рішення № 2-1091 Про передачу земельної ділянки у власність по АДРЕСА_1 громадянину ОСОБА_2 (вільна земельна ділянка) .
Відповідно до даного рішення ОСОБА_2 затверджено проект землеустрою та передано безоплатно у власність для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) земельну ділянку по АДРЕСА_1 , площею 0,1 га ( кадастровий номер 7110136700:02:005:0095).
Пунктом 2 даного рішення зазначено, що згідно з висновком управління планування та архітектури департаменту архітектури, містобудування та інспектування № 4927-з від 11.04.2016 року на земельну ділянку по АДРЕСА_1 , наявні містобудівні обмеження щодо землекористування, а саме: земельна ділянка (кадастровий номер 7110136700:02:012:0030, площею 0,1000 га потрапляє в заповідну територію Черкаські берегові схили . Земельна ділянка належить до лікувальної зони Г-4 та перспективної зони насаджень в санітарно-захисних зонах С-6п .
Оформлення прав на земельну ділянку необхідно проводити згідно чинного законодавства за умови внесення в приватизаційні документи запису про встановлення обмеження містобудівного характеру - нове будівництво на даній земельній ділянці без відповідного рішення , передбаченого законодавством, не допускається.
Пунктом 3 рішення визначено: за основним цільовим призначенням земельну ділянку віднести до категорії земель житлової та громадської забудови. Попередити землекористувача про необхідність виконання вимог природоохоронного законодавства, а саме, використовувати земельну ділянку за цільовим призначенням, з додержанням вимог природоохоронного законодавства, забезпечити максимальне збереження площі земельної ділянки з грунтовим і рослинним покровом , забезпечити благоустрій прилеглої території.
Рішенням Черкаської міської ради № 2-1091 від 20.09.2016 були внесені зміни з метою усунення технічної помилки в частині площі, що передавалася ОСОБА_2 у власність, а саме було змінено площу земельної ділянки з 0,1 га на 0,0999га .
Державним реєстратором Департаменту організаційного забезпечення Черкаської міської ради Великою О.В. 29.12.2016 прийнято рішення, індексний номер: 33277827 про державну реєстрацію права приватної власності за ОСОБА_2 ділянки під кадастровим номером 7110136700:02:005:0095, про що до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено запис про право власності № 18409132 від 26.12.2016 з зазначеними вище обмеженнями, що підтверджується інформаційними довідками з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта № 176476232 від 06.08.2019 року.
Рішенням Черкаської міської ради № 2-1096 від 20.09.2016 Про передачу земельної ділянки у власність по АДРЕСА_1 громадянці ОСОБА_4 (вільна земельна ділянка) ОСОБА_4 затверджено проект землеустрою та передано безоплатно у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд земельну ділянку по АДРЕСА_1 , площею 0,1 га (кадастровий номер 7110136700:02:005:0108).
Пунктом 2 даного рішення зазначено, що згідно з висновком управління планування та архітектури департаменту архітектури, містобудування та інспектування № 4927-з від 11.04.2016 року на земельну ділянку по АДРЕСА_1 , наявні містобудівні обмеження щодо землекористування, а саме: земельна ділянка (кадастровий номер 7110136700:02:005:0108, площею 0,1000 га потрапляє в заповідну територію Черкаські берегові схили . Земельна ділянка належить до лікувальної зони Г-4 та перспективної зони насаджень в санітарно-захисних зонах С-6п .
Оформлення прав на земельну ділянку необхідно проводити згідно чинного законодавства за умови внесення в приватизаційні документи запису про встановлення обмеження містобудівного характеру - нове будівництво на даній земельній ділянці без відповідного рішення , передбаченого законодавством, не допускається.
Пунктом 3 визначено: за основним цільовим призначенням земельну ділянку віднести до категорії земель житлової та громадської забудови. Попередити землекористувача про необхідність виконання вимог природоохоронного законодавства, а саме, використовувати земельну ділянку за цільовим призначенням, з додержанням вимог природоохоронного законодавства, забезпечити максимальне збереження площі земельної ділянки з грунтовим і рослинним покровом , забезпечити благоустрій прилеглої території
Державним реєстратором Департаменту організаційного забезпечення Черкаської міської ради Криловою Л.М. 31.10.2016 прийнято рішення, індексний номер 32137223 про державну реєстрацію права приватної власності за ОСОБА_4 ділянки під кадастровим номером 7110136700:02:005:0108, про що до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено запис про право власності № 17189896 від 25.10.2016 з зазначеними вище обмеженнями, що підтверджується інформаційними довідками з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта.
Судом встановлено, що земельна ділянка під кадастровим номером 7110136700:02:005:0095, на підставі договору купівлі-продажу № 740 від 15.08.2018, ОСОБА_2 була відчужена на користь ОСОБА_1 .
Рішення про державну реєстрацію права власності на вказану земельну ділянку 7110136700:02:005:0095 за ОСОБА_1 15.08.2018 прийнято приватним нотаріусом Черкаського міського нотаріального округу Лічевецькою Л.Г. (індексний номер 42548718) та 15.08.2018 року нею вчинено запис про державну реєстрацію права власності за № 27496053.
Згідно даних Державного реєстру речових прав на нерухоме було встановлено, що спірна земельна ділянка під кадастровим номером 7110136700:02:005:0108 на підставі договору купівлі-продажу № 641 від 08.08.2018 ОСОБА_4 була відчужена на користь ОСОБА_1 .
Рішення про державну реєстрацію права власності на вказану земельну ділянку 7110136700:02:005:0108 за ОСОБА_1 08.08.2018 прийнято приватним нотаріусом Черкаського міського нотаріального округу Плахою Т.І. (індексний номер 42445381) та 08.08.2018 року нею вчинено запис про державну реєстрацію права власності за № 27399301.
У подальшому, за даними Державного реєстру речових прав на нерухоме було встановлено, що земельні ділянки під кадастровими номерами 7110136700:02:005:0108 та 7110136700:02:005:0095 були об`єднані в одну під кадастровим номером 7110136700:02:005:0125, загальною площею 0,1999 га, про що 21.09.2018 державним реєстратором Департаменту організаційного забезпечення Черкаської міської ради Гриценко М.О. 21.09.2018 року вчинено запис про реєстрацію відповідного права приватної власності за ОСОБА_1 під номером НОМЕР_1 .
На даний час земельна ділянка під номером 7110136700:02:005:0125 поділена на дві, внаслідок чого були створені нові ділянки під кадастровим номером 7110136700:02:005:0128, площею 0,1107 га із цільовим призначенням для іншої житлової та громадської забудови та 7110136700:02:005:0127, площею 0,0892 га із цільовим призначенням для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови.
Обидві новостворені земельні ділянки на підставі рішень державного реєстратора КП Реєстраційний центр Каленчука М.А. від 14.05.2019 під індексними номерами 46845391 та 46845022 на праві приватної власності були зареєстровані за ОСОБА_1 , про що 11.05.2019 року до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено відповідні записи за №№ 31530293 та 31530047.
Таким чином, земельні ділянки перебувають у власності ОСОБА_1 .
Законність прийнятих рішень Черкаської міської ради від 20.09.2016 № 2-1091, 2-1096 на запит Черкаська місцевої прокуратури була предметом документальної перевірки Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області.
ГУ Держгеокадастру у Черкаській області на адресу Черкаської міської ради 16.05.2019 року були внесені клопотання щодо порушення Черкаською міською радою вимог земельного законодавства про передачу земель комунальної власності за рахунок земель загального користування та в розріз діючій містобудівній документації.
Відповідно до генерального плану міста, затвердженого рішенням Черкаської міської ради від 29.11.2011 № 3-505, на вищевказаних земельних ділянках передбачено розміщення лікувальних закладів та санітарно-захисних насаджень.
Згідно плану зонування території міста Черкаси, затвердженого рішенням Черкаської міської ради від 04.12.2014 № 2-513, спірна земельна ділянка належала до лікувальної зони Г-4 та перспективної зони насаджень в санітарно-захисних зонах С-6п .
В той же час, з інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку кадастровий номер 7110136700:02:005:0127, 7110136700:02:005:0128, вбачається, що цільове призначення вказаних земельних ділянок для будівництва і обслуговування інших будівель громадської забудови та для іншої житлової забудови для будівництва і обслуговування паркінгів та автостоянок на землях житлової та громадської забудови.
Відповідно до листа начальника управління планування та архітектури Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради від 02.05.2019 року № 32642, адресований ОСОБА_1 , згідно плану зонування території м. Черкаси, затвердженого рішенням Черкаської міської ради від 04.12.2014 року № 2-513, земельна ділянка належить до лікувальної зони Г-4 , серед супутніх видів використання є підприємства громадського обслуговування, споруди для тимчасового зберігання транспортних засобів та перспективної зони зелених насаджень в санітарно-захисних зонах С-6п .
Згідно висновку департаменту культури та взаємозв`язків з громадськістю щодо можливості будівництва підприємства громадського обслуговування та споруд для тимчасового зберігання транспортних засобів земельної ділянки в межах площею 0,1999 га у АДРЕСА_2 , зазначена земельна ділянка знаходиться за межами пам`яток археології та їх охоронних зон та не заперечує щодо будівництва підприємства громадського обслуговування та споруд для тимчасового зберігання транспортних засобів .
В ході розгляду справи представником відповідача Черкаської міської ради надано рішення Черкаської міської ради від 13.05.2021 року № 5-318 Про затвердження містобудівної документації Внесення змін до генерального плану міста Черкаси (Актуалізація), яким, вирішено наступне:
1.Затверджено містобудівну документацію Внесення змін до генерального плану міста Черкаси (Актуалізація) , розроблену ТОВ Інститут Харківпроект ;
2. Внесено зміни до генерального плану міста Черкаси, затвердженого рішенням від 29.12.2011 № 3-505 Про затвердження Генерального плану міста Черкаси згідно з містобудівною документацією, затвердженого пунктом 1 цього рішення;
3.Встановлено, що після набрання чинності цим рішенням, застосуванню підлягають положення Генерального плану міста Черкаси з урахуванням внесених змін (актуалізації);
4.Зупинено дію Плану зонування території міста Черкаси, затвердженого рішенням Черкаської міської ради від 04.12.2014 № 2-513 Про затвердження Плану зонування території міста Черкаси , в частині, що суперечить внесеним змінам до Генерального плану міста.
Отже, у відповідності змін до генерального плану міста, спірні земельні ділянки з кадастровими номерами 7110136700:02:005:0127, 7110136700:02:005:0128 відноситься до території садибної забудови.
Частиною 1 ст. 10 ЗУ Про місцеве самоврядування визначено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Статтею 12 ЗУ Про місцеве самоврядування передбачено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить, зокрема, розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Згідно ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Таким чином, саме Черкаська міська рада приймає рішення про передачу земельних ділянок фізичним та юридичним особам з метою приватизації в межах норм визначених чинним законодавством.
Відповідно до ст. 317, 319 ЦК України, саме власнику належить право розпоряджатися своїм майном за власною волею.
Положеннями ст. 328 ЦК України передбачено, що право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.
Відповідно до ст.330 ЦК України, якщо майно відчужене особою, яка не мала на це права, добросовісний набувач набуває право власності на нього, якщо відповідно до ст. 388 цього Кодексу майно не може бути у нього витребуване.
Згідно ст. 387 ЦК України власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконного, без відповідної правової підстави заволоділа ним, а ст. 388 ЦК України встановлено право власника на витребування майна від добросовісного набувача, у разі, якщо майно вибуло з володіння власника, або особи, якій він передав майно у володіння, не з їхньої волі іншим шляхом.
Право власності дійсного власника презюмується і не припиняється із втратою ним цього майна, відтак право держави на спірну земельну ділянку підлягає захисту шляхом пред`явлення віндикаційного позову.
Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ зазначив, що у разі, коли між особами відсутні договірні відносини або відносини пов`язані із застосуванням наслідків недійсності правочину, спір про повернення майна власнику підлягає вирішенню за правилами ст. 387, 388 ЦК України.
Статтею 13 Конституції України передбачено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Кожний громадянин має право користуватися природними об`єктами права власності народу відповідно до закону. Власність зобов`язує. Власність не повинна використовуватися на шкоду людині і суспільству. Держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб`єкти права власності рівні перед законом.
Статтею 14 Конституції України передбачено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 182 ЦК України визначено, що право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації. Державна реєстрація прав на нерухомість є публічною, здійснюється відповідним органом, який зобов`язаний надавати інформацію про реєстрацію та зареєстровані права в порядку, встановленому законом.
Статтею 2 ЗУ Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень визначено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Так, ч. 1 ст. 5 ЗУ Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.
Згідно ст. 26 ЗУ Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно за результатом розгляду документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор на підставі прийнятого ним рішення про державну реєстрацію прав вносить відомості про речові права, обтяження речових прав до Державного реєстру прав. У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України (у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону) проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону.
Згідно з п. 1 ч. 3 ст. 10 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень під час вчинення реєстраційних дій державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов`язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом; відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав; відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов`язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації.
Таким чином, державна реєстрація права власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 7110136700:02:005:0127, 7110136700:02:005:0128 за ОСОБА_1 відбулася згідно законодавства України, оскільки не порушує інтереси ні позивача, ні Черкаської міської ради.
Статтею 58 Конституції України закріплено принцип сучасного права - закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі.
Отже, із викладеного вбачається, що хоча на момент відчуження спірних земельних ділянок ОСОБА_2 та ОСОБА_4 на користь ОСОБА_1 не було прийнято рішення щодо актуалізації земельної ділянки, проте на момент розгляду справи таке рішення було прийнято, а тому суд вважає, що відчуження земельних ділянок відбулося правомірно та підстав для витребування земельних ділянок від ОСОБА_1 суд не вбачає.
Посилання прокурора на Постанову ВС від 11.09.2019 року у справі № 924/174/18 якою зазначено, що внесення відповідачем в оспорювані рішення подальші зміни не прийняті судом до уваги з огляду на ту обставину, що при вирішені спору про визнання незаконними та скасування рішень відповідача господарський суд повинен виходити з оцінки дій органу місцевого самоврядування, вчинених останнім на момент прийняття оскаржуваних рішень, не може бути застосована до даних правовідносин. Дане рішення стосувалось проведення відповідачем інвентаризації землі при наявній у відповідача інформації про належність її до земель оборони та про їх право власності на дані землі.
Згідно ч. 1 ст. 81 Цивільного процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Статтею 89 Цивільного процесуального кодексу України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Таким чином, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, дослідивши всебічно, повно, безпосередньо та об`єктивно наявні у справі докази, оцінив їх належність, допустимість, достовірність, достатність і взаємний зв`язок у сукупності, з`ясувавши усі обставини справи, на які посилався позивач, як на підставу своїх вимог і заперечень, беручи до уваги той факт, що рішеннями Черкаської міської ради 13.05.2021 № 5-318 Про затвердження містобудівної документації Внесення змін до генерального плану міста Черкаси (Актуалізація) затверджено відповідні зміни до Генерального плану міста Черкаси, та у відповідності до змін до генерального плану міста, спірні земельні ділянки з кадастровим номером 7110136700:02:005:0127, 7110136700:02:005:0128 відноситься до території садибної забудови, тому в даному випадку, суд не вбачає порушення прав та інтересів як позивача так і Черкаської міської ради, як розпорядника земель територіальної громади. За таких обставин суд вважає, що зазначене є підставою для відмови в задоволенні позовних вимог.
Посилання відповідачів на те, що прокурор не може бути стороною в даному провадженні, постільки прокуратурою не обгрунтовано належним чином наявність підстав для звернення з таким позовом до суду в інтересах Головного управління Держгеокадастру та в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, не може бути взято судом до уваги.
Відповідно до ПВС від 05.11.2019 у справі № 804/4885/18 зазначено, що під інтересом держави слід розуміти, у тому числі, такий, який охоплює інтереси мешканців територіальної громади. Як зазначив позивач, орган контролю не вжив заходів в межах власної компетенції для усунення порушень з метою захисту інтересів держави, тому і був поданий вказаний до суду позов.
Європейський суд з прав людини звертав увагу на участь прокурора в суді на боці однієї із сторін як обставину, що може впливати на дотримання принципу рівності сторін. Так у справі Менчинська проти Російської Федерації справа № 42454/02 від 15.)1.2009 року, ЄСПЛ зазначив, що сторонами цивільного провадження виступають позивач та відповідач, яким надаються рівні права. Підтримка, що надається прокуратурою одній із сторін, може бути виправдана за певних обставин, наприклад, коли відповідним правопорушенням зачіпаються інтереси великого числа громадян, або у випадку, коли потрібно захистити інтереси держави.
На підставі викладеного, керуючись ст. 6, 12, 13, 18, 263, 265, 268, 274, 279 ЦПК України, ст. 16, 182, 328, 387, 388 ЦК України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Позов Прокурора Черкаської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області до Черкаської міської ради, ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_1 про визнання незаконним та скасування рішення міської ради, скасування державної реєстрації права власності, витребування земельної ділянки залишити без задоволення.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Черкаського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом 30 днів (ст.ст.354, 355 ЦПК України). Якщо в судовому засіданні проголошено лише вступну та резолютивну частину судового рішення або у разі розгляду справи без повідомлення учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складання повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Головуючий:
Позивач: Черкаська окружна прокуратура (м. Черкаси вул. Б. Хмельницького 60 ЄДРПОУ 02911119).
Відповідачі: Черкаська міська рада (м. Черкаси , вул. Б.Вишневецького, 36, код ЄДРПОУ 25212542).
ОСОБА_2 (іпн. НОМЕР_2 , АДРЕСА_3 ).
ОСОБА_5 (іпн. НОМЕР_3 , прож. АДРЕСА_4 ).
ОСОБА_1 (іпн. НОМЕР_4 , прож. АДРЕСА_5 ).
Повний текст рішення складено 25.10.2021
Суд | Соснівський районний суд м.Черкас |
Дата ухвалення рішення | 25.10.2021 |
Оприлюднено | 26.10.2021 |
Номер документу | 100557008 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Соснівський районний суд м.Черкас
Пироженко (В.Д.) В. Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні