ЧЕРКАСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
Номер провадження 22-ц/821/288/22Головуючий по 1 інстанції Справа № 712/11348/19 Категорія: Пироженко В.Д. Доповідач в апеляційній інстанції Бондаренко С. І.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 січня 2022 року Черкаський апеляційний суд в складі:
суддів Бондаренка С. І., Вініченка Б.Б., Фетісової Т.Л.
за участю секретаря Чуйко А.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Черкаси апеляційну скаргу заступника керівника Черкаської обласної прокуратури на рішення Соснівського районного суду м. Черкаси від 18 жовтня 2021 року, ухвалене в складі судді Пироженко В.Д., у справі за позовом Черкаської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області до Черкаської міської ради, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 про визнання незаконними та скасування рішень органу місцевого самоврядування, скасування державної реєстрації права власності, припинення права власності та витребування земельних ділянок із чужого незаконного володіння, повний текст рішення складено 25 жовтня 2021 року, -
в с т а н о в и в :
У серпні 2019 року Черкаська місцева прокуратура в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області звернулася до суду з позовом до Черкаської міської ради, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 про визнання незаконними та скасування рішень органу місцевого самоврядування, визнання незаконними та скасування записів про державну реєстрацію права власності та витребування земельних ділянок із чужого незаконного володіння.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Черкаською місцевою прокуратурою за результатами моніторингу офіційного порталу Черкаської міської ради, міського голови, виконавчого комітету за електронною адресою http://www.rada.cherkassy.ua в базі нормативних документів Черкаської міської ради виявлено прийняття Черкаською міською радою рішень № 2-1091, 2-1096 від 20 вересня 2016 року про безоплатну передачу земельних ділянок у приватну власність, які мають містобудівні обмеження, оскільки знаходяться в зонах зелених насаджень та лікувальних установ.
Рішенням Черкаської міської ради № 2-1091 від 20 вересня 2016 року Про передачу земельної ділянки у власність по АДРЕСА_1 громадянину ОСОБА_1 (вільна земельна ділянка) ОСОБА_1 затверджено проект землеустрою та передано безоплатно у власність для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд земельну ділянку по АДРЕСА_1 , площею 0,1 га (кадастровий номер 7110136700:02:005:0095).
Попередньо було встановлено, що згідно з висновком управління планування та архітектури департаменту архітектури, містобудування та інспектування № 4927-з від 11 квітня 2016 року вказана земельна ділянка площею 0,1000га у відповідності до містобудівної документації по м.Черкаси потрапляє в заповідну територію Черкаські берегові схили , та належить до лікувальної зони Г-4 та перспективної зони насаджень в санітарно-захисних зонах С-6п .
Як наслідок, за результатами проходження погоджувальної процедури, постійною комісією з питань земельних відносин на розгляд Черкаської міської ради було винесено проект рішення № 929-8-з Про відмову в передачі земельної ділянки у власність по АДРЕСА_1 громадянину ОСОБА_1 (вільна земельна ділянка) . .
Однак, органом місцевого самоврядування, незважаючи на наявні містобудівні обмеження, прийнято рішення про надання вказаної земельної ділянки у приватну власність.
У подальшому, до спірного рішення Черкаської міської ради № 2-1091 від 20 вересня 2016 року рішенням ради №2-1456 від 2 грудня 2016 року були внесені зміни з метою усунення технічної помилки в частині площі, що передавалася ОСОБА_1 у власність, а саме було змінено площу земельної ділянки з 0,1 га на 0,0999га .
З метою набуття права власності на дану земельну ділянку, Державним реєстратором Департаменту організаційного забезпечення Черкаської міської ради Великою О.В. 29 грудня 2016 року прийнято рішення, індексний номер :33277827 про державну реєстрацію права приватної власності за ОСОБА_1 ділянки під кадастровим номером 7110136700:02:005:0095, про що до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено запис про право власності № 18409132 від 26 грудня 2016 року.
Аналогічно встановлено, що рішенням Черкаської міської ради № 2-1096 від 20 вересня 2016 року Про передачу земельної ділянки у власність по АДРЕСА_1 громадянці ОСОБА_2 (вільна земельна ділянка) ОСОБА_4 затверджено проект землеустрою та передано безоплатно у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд земельну ділянку по АДРЕСА_1 , площею 0,1 га (кадастровий номер 7110136700:02:005:0108).
Також було встановлено, що згідно з документацією із землеустрою та висновками управління планування та архітектури департаменту архітектури та містобудування № 4922-з від 11 квітня 2016 року на земельну ділянку наявні містобудівні обмеження та обтяження землекористування, пов`язані із розташуванням земельної ділянки в заповідній зоні Черкаські берегові схили та із реалізацією містобудівної документації.
Вказана земельна ділянка площею 0,1000га у відповідності до містобудівної документації належить до лікувальної зони Г-4 та перспективної зони зелених насаджень в санітарно-захисних зонах С-6п .
Як наслідок, за результатами проходження погоджувальної процедури, постійною комісією з питань земельних відносин на розгляд Черкаської міської ради було винесено проект рішення № 934-8-з Про відмову в передачі земельної ділянки у власність по АДРЕСА_1 громадянці ОСОБА_4 (вільна земельна ділянка) . .
Однак, органом місцевого самоврядування, незважаючи на наявні містобудівні обмеження, прийнято рішення про надання вказаної земельної ділянки у приватну власність.
В подальшому, з метою набуття права власності на дану земельну ділянку, Державним реєстратором Департаменту організаційного забезпечення Черкаської міської ради Криловою Л.М. 31 жовтня 2016 року прийнято рішення, індексний номер 32137223 про державну реєстрацію права приватної власності за ОСОБА_4 ділянки під кадастровим номером 7110136700:02:005:0108, про що до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено запис про право власності № 17189896 від 25 жовтня 2016 року.
Позивач вважає рішення Черкаської міської ради незаконними та таким що підлягає скасування, оскільки ними здійснено зміну функціональних можливостей використання земельних ділянок по АДРЕСА_1 із земель оздоровчого призначення та рекреації на землі житлової забудови, а тому останні прийнято всупереч чинної містобудівної документації в м. Черкаси.
Законність прийнятих рішень була предметом документальної перевірки Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області.
За результатами проведеної перевірки контролюючим органом у сфері земельних відносин вказано на порушення Черкаською міською радою вимог ст. 83 та ст. 118 Земельного кодексу України, зокрема, було зауважено про неможливість передачі у приватну власність земель комунальної форми власності за рахунок земель загального користування та в розріз діючій містобудівній документації.
Як наслідок, Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області на адресу Черкаської міської ради 16 травня 2019 внесено клопотання за № 164-ДК/0039/КВ/06/01/-19 та 164-ДК/0032/КВ//06/01/-19 про недотримання Черкаською міською радою вимог земельного законодавства під час прийняття спірного рішення, яке, за повідомленням органу державного контролю від 03 липня 2019 року залишились міською радою без задоволення.
Згідно даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно було встановлено, що спірна земельна ділянка під кадастровим номером 7110136700:02:005:0095 на підставі договору купівлі-продажу № 740 від 15 серпня 2018 року ОСОБА_1 була відчужена на користь ОСОБА_3 .
Рішення про державну реєстрацію права власності на вказану земельну ділянку 7110136700:02:005:0095 за ОСОБА_3 15 серпня 2018 року прийнято приватним нотаріусом Черкаського міського нотаріального округу Лічевецькою Л.Г. (індексний номер 42548718) та 15 серпня 2018 року нею вчинено запис про державну реєстрацію права власності за № 27496053.
Згідно даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно було встановлено, що спірна земельна ділянка під кадастровим номером 7110136700:02:005:0108, на підставі договору купівлі-продажу № 641 від 08 серпня 2018 року ОСОБА_4 була відчужена на користь ОСОБА_3 .
Рішення про державну реєстрацію права власності на вказану земельну ділянку 7110136700:02:005:0108 за ОСОБА_3 08 серпня 2018 року прийнято приватним нотаріусом Черкаського міського нотаріального округу Плахою Т.І. (індексний номер 42445381) та 08 серпня 2018 року нею вчинено запис про державну реєстрацію права власності за № 27399301.
У подальшому, за даними Державного реєстру речових прав на нерухоме було встановлено, що земельні ділянки під кадастровими номерами 7110136700:02:005:0108 та 7110136700:02:005:0095 були об`єднані в одну під кадастровим номером 7110136700:02:005:0125, загальною площею 0,1999 га, про що 21 вересня 2018 державним реєстратором Департаменту організаційного забезпечення Черкаської міської ради Гриценко М.О. 21 вересня 2018 року вчинено запис про реєстрацію відповідного права приватної власності за ОСОБА_3 під номером НОМЕР_1 .
На даний час земельна ділянка під номером 7110136700:02:005:0125 поділена на дві, внаслідок чого були створені нові ділянки під кадастровим номером 7110136700:02:005:0128, площею 0,1107 га із цільовим призначенням для іншої житлової забудови, для будівництва і обслуговування паркінгів та автостоянок на землях житлової і громадської забудови та 7110136700:02:005:0127, площею 0,0892 га із цільовим призначенням для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови.
Підставами для реєстрації відповідних змін для державного реєстратора стали виключно відомості з Державного земельного кадастру на вказані земельні ділянки. Відомості про розроблення та затвердження проектної документації на такі зміни в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно - відсутні.
Обидві новостворені земельні ділянки на підставі рішень державного реєстратора КП Реєстраційний центр Каленчука М.А. від 14 травня 2019 року під індексними номерами 46845391 та 46845022 на праві приватної власності були зареєстровані за ОСОБА_3 , про що 11 травня 2019 року до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено відповідні записи за №№ 31530293 та 31530047.
Отже, ОСОБА_1 та ОСОБА_4 , отримуючи спірні земельні ділянки у власність для індивідуального житлового будівництва, могли усвідомлювати, що їх надання відбувається Черкаською міською радою на підставі рішення № 2-1091 та 2-1096 від 20 вересня 2016 року з порушенням вимог земельного законодавства України, оскільки на розгляд сесії міської ради були внесені відповідні проекти про відмову у її наданні з посиланням на конкретні норми Земельного кодексу України.
При цьому, ОСОБА_3 набула спірні земельні ділянки у власність у осіб, які, з огляду на зазначені обставини, не мали права їх отримувати та відчужувати та які усвідомлювали, що зловживають своїми правами.
На підставі викладеного позивач просив суд, з врахуванням поданої у січні 2021 року заяви про уточнення позовних вимог (т.2 а.с. 1-4), визнати незаконним та скасувати рішення Черкаської міської ради № 2-1091 від 20 вересня 2016 року Про передачу земельної ділянки у власність по АДРЕСА_1 громадянину ОСОБА_1 (вільна земельна ділянка) з урахуванням внесених до нього змін рішенням Черкаської міської ради № 2-1456 від 02 грудня 2016 року Про внесення змін до рішення Черкаської міської ради від 20 вересня 2016 № 2-1091 (усунення технічної помилки) .
Визнати незаконним та скасувати рішення Черкаської міської ради № 2-1096 від 20 вересня 2016 року Про передачу земельної ділянки у власність по АДРЕСА_1 громадянці ОСОБА_4 (вільна земельна ділянка) .
Витребувати у ОСОБА_3 на користь територіальної громади м. Черкаси в особі Черкаської міської ради земельну ділянку площею 0,0892 га, кадастровий номер 7110136700:02:005:0127.
Витребувати у ОСОБА_3 на користь територіальної громади м. Черкаси в особі Черкаської міської ради земельну ділянку площею 0,1107 га, кадастровий номер 7110136700:02:005:0128.
Скасувати державну реєстрацію права приватної власності на земельну ділянку загальною площею 0,0892 га (кадастровий номер земельної ділянки - 7110136700:02:005:0127) за ОСОБА_3 та припинити за нею набуте право приватної власності на вказаний об`єкт нерухомості в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
Скасувати державну реєстрацію права приватної власності на земельну ділянку загальною площею 0,1107 га (кадастровий номер 7110136700:02:005:0128) за ОСОБА_3 та припинити за нею набуте право приватної власності на вказаний об`єкт нерухомості в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
Рішенням Соснівського районного суду м. Черкаси від 18 жовтня 2021 року у задоволенні позову відмовлено.
Ухвалюючи рішення про відмову у задоволенні позову суд першої інстанції виходив з того, що рішеннями Черкаської міської ради 13 травня 2021 року № 5-318 Про затвердження містобудівної документації Внесення змін до генерального плану міста Черкаси (Актуалізація) затверджено відповідні зміни до Генерального плану міста Черкаси, та у відповідності до змін до генерального плану міста, спірні земельні ділянки з кадастровим номером 7110136700:02:005:0127, 7110136700:02:005:0128 відносяться до території садибної забудови, тому в даному випадку, суд не вбачав порушення прав та інтересів як позивача так і Черкаської міської ради, як розпорядника земель територіальної громади.
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції заступник керівника Черкаської обласної прокуратури подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення норм процесуального права, неправильне застосування норм матеріального права та невідповідність висновків суду обставинам справи, просить рішення скасувати та ухвалити нове рішення про задоволення позову.
Апеляційна скарга вмотивована тим, що спірні земельні ділянки на час прийняття оспорюваних рішень не могли бути передані Черкаською міською радою ОСОБА_1 та ОСОБА_4 з метою їх житлової та громадської забудови, оскільки не відповідали чинній на той час містобудівній документації м. Черкаси, а саме Генеральному плану м. Черкаси. Також судом не взято до уваги, що за інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно під час здійснення державної реєстрації права приватної власності щодо вказаної земельної ділянки державним реєстратором внесено відомості про містобудівні обмеження та обтяження, оскільки вона потрапляє в зону особливого режиму забудови та охоронну зону навколо об`єкта культурної спадщини. Про факт наявності містобудівних обмежень та обтяжень на земельні ділянки, що потрапляють в зону особливого режиму забудови та охоронну зону навколо об`єкта природно - заповідного фонду та культурної спадщини зазначено у наявних у матеріалах справи витягах з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, яким судом першої інстанції не надано належної оцінки.
Актуалізація Генерального плану м. Черкаси щодо спірних земельних ділянок на момент прийняття оспорюваних рішень міської ради від 20 вересня 2016 року проведена не була. Надання представником міської ради до суду рішення Черкаської міської ради від 13 травня 2021 року № 5-318 Про затвердження містобудівної документації Внесення змін до генерального плану міста Черкаси (Актуалізація), та фрагменту внесення змін до генерального плану міста Черкаси, з якого вбачається, що земельні ділянки з кадастровими номерами 7110136700:02:005:0127 та 7110136700:02:005:0128 відносяться до території садибної забудови, підлягають критичній оцінці, оскільки вказаними документами можуть регулюватися лише ті правовідносини, які виникли на момент їх прийняття. Правовий висновок про те, що при вирішенні спору про визнання незаконними та скасування рішень органу місцевого самоврядування суд повинен виходити з оцінки дій такого органу, вчинених останнім на момент прийняття оскаржуваного рішення, зроблений Великою Палатою Верховного суду у п. 66 постанови від 11 вересня 2019 року у справі № 924/174/18.
Відповідачі, отримуючи спірну земельну ділянку під індивідуальну житлову забудову за рахунок земель загального користування, отримали від розпорядника земель - Черкаської міської ради, незаконні переваги порівняно з іншими громадянами, чим порушено суспільний інтерес на законність в цій сфері, оскільки землі загального користування, до того ж такі, що мають чітко встановлені обмеження у використанні у зв`язку з приналежністю до природно - заповідного та історико-культурного призначення, не можуть передаватись у приватну власність. Отже пред`явлення даного позову спрямоване на відновлення порушеного права територіальної громади м. Черкаси на належне розпорядження землями комунальної форми власності.
У відзиві на апеляційну скаргу Черкаська міська рада, вказуючи на те, що рішення суду у даній справі прийняте з додержанням норм матеріального та процесуального права, просить апеляційну скаргу залишити без задоволення. Зазначає, що Головне управління Держгеокадастру не наділене повноваженнями на звернення до суду з позовами про скасування рішень органу місцевого самоврядування, які не стосуються земель сільськогосподарського призначення. Таким чином, Черкаська місцева прокуратура, яка діє в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області не має процесуальної правоздатності пред`являти позов до Черкаської міської ради про скасування її рішень.
Твердження прокуратури про те, що рішення Черкаської міської ради № 2-1091 та № 1-1096 від 20 вересня 2016 року прийняте з порушенням ч.7 ст. 118 ЗК України, яка встановлює вимоги до землевпорядної документації, є безпідставними, оскільки рішення місцевої ради про передачу земельної ділянки не охоплюється поняттям землевпорядної документації . Також, оспорюваними рішеннями спірні земельні ділянки були передані у власність ОСОБА_1 та ОСОБА_4 з відповідними умовами та обмеженнями. На момент прийняття вказаних рішень Черкаської міської ради порушень містобудівного законодавства допущено не було. Подальші дії ОСОБА_3 , яка набувала права власності на спірні земельні ділянки, не можуть визнаватися в якості критерія правомірності чи неправомірності рішень Черкаської міської ради від 20 вересня 2016 року.
Також вказує на те, що позов про витребування спірних земельних ділянок пред`явлено особою, яка не є їх власником, тому не вправі витребовувати їх з чужого незаконного володіння. Крім того, земельні ділянки з кадастровим номером 7110136700:02:005:0127, 7110136700:02:005:0128 відносяться до території садибної забудови, тому відсутнє порушення прав та інтересів як позивача, так і Черкаської міської ради, як розпорядника земель територіальної громади.
Заслухавши доповідача, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції, апеляційний суд приходить до висновку, що апеляційна скарга підлягає до часткового задоволення виходячи з наступного.
Конституція України (статті 13, 14) визначає, що зокрема земля, водні ресурси, які знаходяться в межах території України є об`єктом права власності Українського народу, від імені якого права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
До земель України належать усі землі в межах її території, в тому числі острови та землі, зайняті водними об`єктами, які за основним цільовим призначенням поділяються на категорії. Категорії земель України мають особливий правовий режим. Земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадян чи юридичних осіб, можуть перебувати у запасі (ч.ч. 1,2 ст. 18, ст. 19 ЗК України).
Рішенням Черкаської міської ради від 20 вересня 2016 року № 2-1091 Про передачу земельної ділянки у власність по АДРЕСА_1 громадянину ОСОБА_1 (вільна земельна ділянка) затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передано ОСОБА_1 безоплатно у власність для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) земельну ділянку по АДРЕСА_1 , площею 0,1000 га ( кадастровий номер 7110136700:02:005:0095). (т.1 а.с. 22)
У п. 2 даного рішення зазначено, що згідно з висновком управління планування та архітектури департаменту архітектури, містобудування та інспектування № 4927-з від 11 квітня 2016 року на земельну ділянку по АДРЕСА_1 , наявні містобудівні обмеження щодо землекористування, а саме: земельна ділянка (кадастровий номер 7110136700:02:012:0030), площею 0,1000 га потрапляє в заповідну територію Черкаські берегові схили . Земельна ділянка належить до лікувальної зони Г-4 та перспективної зони насаджень в санітарно-захисних зонах С-6п .
Пунктом 3 рішення визначено: що за основним цільовим призначенням земельну ділянку віднести до категорії земель житлової та громадської забудови.
Рішенням Черкаської міської ради № 2-1456 від 02 грудня 2016 року були внесені зміни до рішення Черкаської міської ради від 20 вересня 2016 року №2-1091 з метою усунення технічної помилки в частині площі, що передавалася ОСОБА_1 у власність, а саме було змінено площу земельної ділянки з 0,1000 га на 0,0999га (т. 1 а.с. 27).
Відповідно інформації з державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 176475229 від 06 серпня 2019 року державним реєстратором Департаменту організаційного забезпечення Черкаської міської ради Великою О.В. 29 грудня 2016 року прийнято рішення, індексний номер: 33277827 про державну реєстрацію права приватної власності за ОСОБА_1 ділянки під кадастровим номером 7110136700:02:005:0095, про що до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено запис про право власності № 18409132 від 26 грудня 2016 року з зазначеними вище обмеженнями (т. 1 а.с. 32-33).
Відповідно до клопотання Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 16 травня 2019 року, до прийняття Черкаською міською радою рішення від 20 вересня 2016 року №2-1091 вказана земельна ділянка, згідно з довідкою з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за даними форми 6-зем) обліковувалась як землі загального користування зелені насадження.
Рішенням Черкаської міської ради № 2-1096 від 20 вересня 2016 року Про передачу земельної ділянки у власність по АДРЕСА_1 громадянці ОСОБА_4 (вільна земельна ділянка) ОСОБА_4 затверджено проект землеустрою та передано безоплатно у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд земельну ділянку по АДРЕСА_1 , площею 0,1000 га (кадастровий номер 7110136700:02:005:0108) (т. 1 а.с. 28).
В пункті 2 даного рішення зазначено, що згідно з висновком управління планування та архітектури департаменту архітектури, містобудування та інспектування № 4922-з від 11 квітня 2016 року на земельну ділянку по АДРЕСА_1 , наявні містобудівні обмеження щодо землекористування, пов`язані із розташуванням земельної ділянки в заповідній території Черкаські берегові схили та із реалізацією містобудівної документації. Земельна ділянка належить до лікувальної зони Г-4 та перспективної зони насаджень в санітарно-захисних зонах С-6п .
Пунктом 3 визначено:що за основним цільовим призначенням земельну ділянку віднести до категорії земель житлової та громадської забудови.
Відповідно інформації з державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна державним реєстратором Департаменту організаційного забезпечення Черкаської міської ради Криловою Л.М. 31 жовтня 2016 року прийнято рішення, індексний номер 32137223 про державну реєстрацію права приватної власності за ОСОБА_4 ділянки під кадастровим номером 7110136700:02:005:0108, про що до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено запис про право власності № 17189896 від 25 жовтня 2016 року з зазначеними вище обмеженнями (т. 1 а.с. 34-35).
Відповідно до клопотання Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 16 травня 2019 року, до прийняття Черкаською міською радою рішення від 20 вересня 2016 року №2-1096 вказана земельна ділянка, згідно з довідкою з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за даними форми 6-зем) обліковувалась як землі загального користування зелені насадження.(т.1 а.с.47)
Відповідно до п.а) частини 4 статті 83 ЗК України до земель комунальної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать землі загального користування населених пунктів (майдани, вулиці, проїзди, шляхи, набережні, пляжі, парки, сквери, бульвари, кладовища, місця знешкодження та утилізації відходів тощо).
Оскільки вказані докази підтверджують, що на час прийняття оспорюваних рішень , зазначені земельні ділянки обліковувались як землі загального користування, Черкаська міська рада незаконно прийняла рішення про їх передачу у приватну власність.
Окрім цього згідно з генеральним планом міста Черкаси, затвердженого рішенням Черкаської міської ради від 29 грудня 2011 року № 3-505, на вищевказаних земельних ділянках передбачено розміщення лікувальних закладів та санітарно-захисних зелених насаджень (т. 2 а.с. 142, 145).
Відповідно до плану зонування території міста Черкаси, затвердженого рішенням Черкаської міської ради від 04 грудня 2014 року № 2-513, спірні земельні ділянки належали до лікувальної зони Г-4 та перспективної зони зелених насаджень в санітарно-захисних зонах С-6п (т.2 а.с. 143, 146).
Таким чином оскаржувані рішення не відповідали генеральному плану міста Черкаси та плану зонування території, і такі обставини були підставою для відмови в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, що встановлено частиною 7 статті 118 ЗК України, в редакції чинній на час прийняття оскаржуваних рішень, згідно якої відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Однак Черкаська міська рада зазначених вимог закону не дотрималась, при цьому правового значення подальше внесення відповідних змін до таких документів не має, оскільки законність рішення яке приймав орган місцевого самоврядування перевіряється на час його прийняття.
Земельна ділянка (кадастровий номер 7110136700:02:005:0095) на підставі договору купівлі-продажу № 740 від 15 серпня 2018 року ОСОБА_1 була відчужена на користь ОСОБА_3 ( т.1 а.с. 114-116).
Рішення про державну реєстрацію права власності на вказану земельну ділянку за ОСОБА_3 15 серпня 2018 року прийнято приватним нотаріусом Черкаського міського нотаріального округу Лічевецькою Л.Г. та вчинено запис про державну реєстрацію права власності за № 27496053.
Спірна земельна ділянка під кадастровим номером 7110136700:02:005:0108 на підставі договору купівлі-продажу № 641 від 08 серпня 2018 року ОСОБА_4 була відчужена на користь ОСОБА_3 ( т.1 а.с. 117-119).
Рішення про державну реєстрацію права власності на вказану земельну ділянку 7110136700:02:005:0108 за ОСОБА_3 08 серпня 2018 року прийнято приватним нотаріусом Черкаського міського нотаріального округу Плахою Т.І. та нею вчинено запис про державну реєстрацію права власності за № 27399301.
У подальшому земельні ділянки під кадастровими номерами 7110136700:02:005:0108 та 7110136700:02:005:0095 були об`єднані в одну під кадастровим номером 7110136700:02:005:0125, загальною площею 0,1999 га, про що 21 вересня 2018 року державним реєстратором Департаменту організаційного забезпечення Черкаської міської ради Гриценко М.О. вчинено запис про реєстрацію відповідного права приватної власності за ОСОБА_3 під номером НОМЕР_1 ( т. 1 а.с. 36,40)
На даний час земельна ділянка під номером 7110136700:02:005:0125 поділена на дві, внаслідок чого були створені нові ділянки під кадастровим номером 7110136700:02:005:0128, площею 0,1107 га із цільовим призначенням для іншої житлової та громадської забудови та 7110136700:02:005:0127, площею 0,0892 га із цільовим призначенням для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови.
Обидві новостворені земельні ділянки на підставі рішень державного реєстратора КП Реєстраційний центр Каленчука М.А. від 14.05.2019 під індексними номерами 46845391 та 46845022 на праві приватної власності були зареєстровані за ОСОБА_3 , про що 11 травня 2019 року до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено відповідні записи за №№ 31530293 та 31530047 (т. 1 а.с.38,39).
За змістом ст. ст. 80, 83 ЗК України, суб 'єктами права власності на землю є, зокрема, територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування - на землі комунальної власності. Землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають, зокрема, усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.
Діючи від імені територіальної громади міста Черкаси, Черкаська міська рада, приймаючи рішення щодо передачі у власність спірних земельних ділянок, в порушення вимог Закону України Про місцеве самоврядування в Україні діяла не в інтересах відповідної територіальної громади.
Так, реалізація права в цивільних правовідносинах від імені територіальної громади міста відповідає її волі лише тоді, коли здійснюється на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України, як це передбачено ст. 19 Конституції України та ст. 24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні .
Відповідно до ст.ст. 317, 319 ЦК України саме власнику належить право розпоряджатися своїм майном за власною волею.
При цьому, ч. 2 ст. 328 ЦК України передбачено, що право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.
Власник з дотриманням вимог статті 388 Цивільного кодексу України може витребувати належне йому майно від особи, яка є останнім його набувачем, незалежно від того, скільки разів це майно було відчужене до того, як воно потрапило у володіння останнього набувача. Для такого витребування не потрібно визнавати недійсними рішення органів державної влади чи місцевого самоврядування, які вже були реалізовані і вичерпали свою дію, оскаржувати весь ланцюг договорів та інших правочинів щодо спірного майна.
У спорах про витребування майна суд має встановити обставини незаконного вибуття майна власника на підставі наданих сторонами належних, допустимих і достатніх доказів. При цьому закон не вимагає встановлення судом таких обставин у іншій судовій справі, зокрема не вимагає визнання незаконними рішень, відповідно до яких відбулось розпорядження майном на користь фізичних осіб, у яких на підставі цих рішень виникли права.
Оскільки вимога про визнання наказу Головного управління Держземагентства незаконним та його скасування, вимога про визнання договору оренди недійсним не є ефективним способом захисту, адже задоволення таких вимог не призвело б до відновлення володіння відповідною земельною ділянкою, то такі вимоги не є нерозривно пов`язаними з вимогою про витребування земельної ділянки із чужого незаконного володіння. При цьому позивач у межах розгляду справи про витребування земельної ділянки із чужого незаконного володіння вправі посилатися, зокрема, на незаконність зазначених наказів без заявлення вимоги про визнання їх незаконними та скасування, оскільки такі рішення за умови їх невідповідності закону не тягнуть правових наслідків, на які вони спрямовані.
Такий правовий висновок викладений в Постанові Великої Палати Верховного Суду від 11 лютого 2020 року справа №922/614/19.
Таким чином спірні земельні ділянки перебували у власності територіальної громади, а орган місцевого самоврядування приймаючи рішення про їх відчуження діяв з порушенням закону, а відтак такі земельні ділянки вибули з володіння власника поза його волею, а тому підлягають витребуванню на підставі статті 388 ЦК України.
Разом з тим, виходячи з вище зазначених мотивів, вимоги про визнання незаконними та скасування рішення Черкаської міської ради, не є ефективним способом захисту, а тому не підлягають задоволенню.
Виходячи зі змісту статей 13,14 Конституції України власником землі є Український народ, орган місцевого самоврядування, розпоряджаючись землею, лише діє від імені власника.
Тому прокурор, пред`являючи даний позов, діяв саме в інтересах територіальної громади, як складової Українського народу, а відтак мав підстави для звернення до суду.
Суд першої інстанції, вказані обставини справи та вимоги закону не враховував, а тому помилково прийшов до висновку про відмову в задоволенні позовних вимог.
За таких обставин, апеляційний суд, приходить до висновку про скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового про часткове задоволення позовних вимог.
Керуючись ст. ст. 367, 368, 374, 376, 381, 382, 383, 384 ЦПК України, апеляційний суд, -
п о с т а н о в и в :
Апеляційну скаргу заступника керівника Черкаської обласної прокуратури - задовольнити частково, а рішення Соснівського районного суду м. Черкаси від 18 жовтня 2021 року - скасувати.
Ухвалити нове рішення яким:
Позовні вимоги Черкаської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області до Черкаської міської ради, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 про визнання незаконними та скасування рішень органу місцевого самоврядування, скасування державної реєстрації права власності, припинення права власності та витребування земельних ділянок із чужого незаконного володіння - задовольнити частково.
Витребувати у ОСОБА_3 на користь територіальної громади м. Черкаси в особі Черкаської міської ради земельну ділянку площею 0,0892 га, кадастровий номер 7110136700:02:005:0127.
Витребувати у ОСОБА_3 на користь територіальної громади м. Черкаси в особі Черкаської міської ради земельну ділянку площею 0,1107 га, кадастровий номер 7110136700:02:005:0128.
Скасувати державну реєстрацію права приватної власності на земельну ділянку загальною площею 0,0892 га (кадастровий номер земельної ділянки - 7110136700:02:005:0127) за ОСОБА_3 та припинити за нею набуте право приватної власності на вказаний об`єкт нерухомості.
Скасувати державну реєстрацію права приватної власності на земельну ділянку загальною площею 0,1107 га (кадастровий номер 7110136700:02:005:0128) за ОСОБА_3 та припинити за нею набуте право приватної власності на вказаний об`єкт нерухомості.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Стягнути з Черкаської міської ради, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 на користь Черкаської обласної прокуратури судовий збір пропорційно задоволеним позовним вимогам по 11611 гривень 46 копійок з кожного.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до суду касаційної інстанції протягом 30 днів з дня складення повного тексту судового рішення.
Повний текст постанови виготовлений 27 січня 2022 року.
Судді
Суд | Черкаський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.01.2022 |
Оприлюднено | 31.01.2022 |
Номер документу | 102800886 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Черкаський апеляційний суд
Бондаренко С. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні