Рішення
від 21.10.2021 по справі 500/4033/21
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/4033/21

21 жовтня 2021 рокум.Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:

головуючої судді Дерех Н.В. за участю:

секретаря судового засідання Галінська А.В.

представника позивача Гукалюк Н.П.

представника відповідача Захарчишин О.І.

представника третьої особи Папа Н.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у Тернопільській області до Приватного агропромислового підприємства "Весна" третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Головне управління Державної казначейської служби України у Тернопільській області про стягнення податкового боргу, -

ВСТАНОВИВ:

Головне управління ДПС у Тернопільській області (надалі, позивач) звернулося до Тернопільського окружного адміністративного суду з позовом до Приватного агропромислового підприємства "Весна" (надалі, відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Головне управління Державної казначейської служби України у Тернопільській області, в якому просило ухвалити рішення про стягнення з рахунків у банках приватного агропромислового підприємства ВЕСНА , що обслуговують такого платника та за рахунок готівки, що належить ПАП ВЕСНА кошти за простроченою заборгованістю перед бюджетом України за бюджетними позичками у розмірі 159444,88 грн. в т.ч.: основного боргу по позичці за держзамовленням 1996 року у розмірі 130000,00 грн., основного боргу по позичці за держзамовленням 1997 року у розмірі 21100,00 грн., пені на основну заборгованість по позичці за держзамовленням 1997 року у розмірі 5292,53 грн., основного боргу відповідно до Постанови КМУ від 11.09.1997 №1003 у розмірі 1350,00 грн., пені на основну заборгованість відповідно до Постанови КМУ від 11.09.1997 №1003 у розмірі 895,43 грн., основного боргу відповідно до Постанови КМУ від 10.12.1998 №1953 у розмірі 250,00 грн., пені на основну заборгованість відповідно до Постанови КМУ від 10.12.1998 №1953 у розмірі 505,68 грн. пені на основну заборгованість по позичці за держзамовленням 1996 року у розмірі 87,24 грн.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що Головним управлінням державної казначейської служби України у Тернопільській області на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 02.03.2011 № 174 "Питання обліку заборгованості, в тому числі простроченої, перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками/фінансовою допомогою, наданими Міністерством фінансів у 1993-1998 роках, нарахування пені та списання безнадійної заборгованості" скеровано на адресу Головного ДПС у Тернопільській області подання від 19.01.2021 №134/1, №135/1, №136/1, №137/1, №138/1, №139/1, №140/1, №141/1 для здійснення заходів щодо стягнення простроченої заборгованості з ПАП "Весна". Станом на 01.01.2021 заборгованість перед державою за кредитами (позиками), залученими державою або під державні (місцеві) гарантії становить 159444,58 грн., з яких 152700,00 грн. - основна сума боргу, 6744,88 грн. - пеня.

Ухвалою суду від 15.07.2021 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в даній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи. Даною ухвалою відповідачу встановлено 15-денний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву.

Представник відповідача подав до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що відповідних договорів до справи позивач не надав, хочу, на думку відповідача, і повинен був надати, а лише посилався на відповідні подання казначейської служби, з яких вбачається, що боржником є ПАП "Весна". Вказав, що із поданих позивачем документів видно, що граничним терміном повернення всіх кредитів була дата 01.10.1999. Звернув увагу суду на тому, що в справі немає жодних доказів про те, що позивачем та третьою особою вживалися належні заходи щодо повернення кредитів особою, яка їх отримувала, і лише більше як за 21 рік після закінчення граничних термінів повернення поза межами будь-яких розумних строків позовної давності заявлено позов до ПАП "Весна". Просить врахувати, що ПАП "Весна" створено в 2000 році, і не є правонаступником боргів особи, яка отримувала кредити від держави. Крім цього, вказав, що на даний час ПАП "Весна" обробляє лише 40 га колишніх земель, які обробляла с/с "Україна", а тому вимога про повернення колишніх боргів с/с "Україна" є безнадійною. Вважає, що позивачем повинні були вжитись заходи до списання даної заборгованості як безнадійної.

Ухвалою суду від 12.08.2021 постановлено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін. Судове засідання у справі призначено на 29.09.2021 о 10:00 год.

29.09.2021 у відкритому судовому засіданні оголошено перерву до 06.10.2021 о 15:30 год.

06.10.2021 у відкритому судовому засіданні розгляд справи відкладено до 21.10.2021 о 12:00 год.

21.10.2021 у відкритому судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав, просив позов задовольнити повністю з мотивів, наведених у позовній заяві.

Представник відповідача у відкритому судовому засіданні проти позову заперечив, просив відмовити в його задоволенні повністю з мотивів, наведених у відзиві на позовну заяву.

Представник третьої особи у відкритому судовому засіданні позовні вимоги підтримала, просила позов задовольнити повністю з мотивів, наведених представником позивача.

Судом встановлено, що згідно Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань у Тернопільському управління Головного управління ДПС у Тернопільській області ПАП "Весна" перебуває за основним місцем обліку.

Головним управлінням державної казначейської служби України у Тернопільській області на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 02.03.2011 № 174 "Питання обліку заборгованості, в тому числі простроченої, перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками/фінансовою допомогою, наданими Міністерством фінансів у 1993-1998 роках, нарахування пені та списання безнадійної заборгованості" скеровано на адресу Головного ДПС у Тернопільській області подання від 19.01.2021 №134/1, №135/1, №136/1, №137/1, №138/1, №139/1, №140/1, №141/1 для здійснення заходів щодо стягнення простроченої заборгованості з ПАП "Весна".

Оскільки станом на 01.01.2021 заборгованість відповідача перед державою за кредитами (позиками), залученими державою або під державні (місцеві) гарантії становить 159444,58 грн., з яких 152700,00 грн. - основна сума боргу, 6744,88 грн. - пеня, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Згідно з пунктом 31 частини першої статті 2 Бюджетного кодексу України кредитування бюджету - операції з надання коштів з бюджету на умовах повернення, платності та строковості, внаслідок чого виникають зобов`язання перед бюджетом (надання кредитів з бюджету), та операції з повернення таких коштів до бюджету (повернення кредитів до бюджету). Для цілей цього Кодексу до кредитів з бюджету також належать бюджетні позички та фінансова допомога з бюджету на поворотній основі.

Відповідно до частини дев`ятої статті 17 Бюджетного кодексу України прострочена заборгованість суб`єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою чи міською територіальною громадою) за кредитом (позикою), залученим державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою чи міською територіальною громадою) або під державну (місцеву) гарантію, а також за кредитом з бюджету (включаючи плату за користування такими кредитами (позиками) та пеню) стягується з такого суб`єкта господарювання податковими органами, що є органами стягнення такої заборгованості у порядку, передбаченому Податковим кодексом України або іншим законом, включаючи погашення такої заборгованості за рахунок майна цього суб`єкта господарювання.

Позовна давність на вимоги щодо погашення такої заборгованості суб`єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою чи міською територіальною громадою) не поширюється.

2 березня 2011 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 174 «Питання обліку заборгованості, в тому числі простроченої, перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками / фінансовою допомогою, наданими Міністерством фінансів у 1993 - 1998 роках, нарахування пені та списання безнадійної заборгованості» , якою з метою забезпечення виконання статті 17 Бюджетного кодексу України затверджено Порядок обліку заборгованості, в тому числі простроченої, перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками / фінансовою допомогою, наданими Міністерством фінансів у 1993 - 1998 роках, нарахування пені та списання безнадійної заборгованості (далі - Порядок №174).

Згідно з пунктом 1 Порядку №174 цей Порядок регламентує дії органів виконавчої влади та банків-агентів, які від імені або за дорученням центральних органів виконавчої влади надали суб`єктам господарювання кредити, залучені державою або під державні гарантії, а також дії Мінфіну, який надав бюджетні позички / фінансову допомогу у 1993 - 1998 роках, та які здійснюють їх обслуговування і ведуть облік заборгованості за ними з метою забезпечення реалізації права вимоги погашення простроченої заборгованості перед державою за такими кредитами, бюджетними позичками / фінансовою допомогою; встановлює механізм нарахування пені Мінфіном на суми простроченої заборгованості перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, та територіальними органами Державної казначейської служби на суми простроченої заборгованості за бюджетними позичками / фінансовою допомогою, наданими Мінфіном у 1993 - 1998 роках.

Згідно з п. 2 Порядку №174, боржник - суб`єкт господарювання, який отримав кредит, залучений державою або під державні гарантії, бюджетну позичку / фінансову допомогу на умовах, визначених кредитною (субкредитною) угодою, угодою про надання бюджетної позички / фінансової допомоги, та не забезпечив своєчасне і повне виконання своїх зобов`язань за такою угодою; бюджетна позичка / фінансова допомога - сума коштів, надана Мінфіном у 1993 - 1998 роках позичальнику на поворотній основі за рахунок коштів державного бюджету на умовах угоди про надання бюджетної позички / фінансової допомоги; заборгованість за кредитом, бюджетною позичкою/фінансовою допомогою - зобов`язання перед державою, що виникають у суб`єкта господарювання, який отримав кредит, залучений державою або під державні гарантії, бюджетну позичку / фінансову допомогу на умовах, визначених кредитною (субкредитною) угодою, угодою про надання бюджетної позички / фінансової допомоги; пеня - сума коштів, яку боржник зобов`язаний сплатити у разі порушення ним зобов`язань за кредитною (субкредитною) угодою, угодою про надання бюджетної позички / фінансової допомоги; прострочена заборгованість за бюджетною позичкою / фінансовою допомогою - заборгованість боржника перед державою за бюджетною позичкою / фінансовою допомогою (в тому числі за основним боргом, відсотками тощо), не погашена у строк, визначений угодою про надання бюджетної позички / фінансової допомоги.

Згідно з пунктом 6 Порядку №174 облік простроченої заборгованості за бюджетними позичками / фінансовою допомогою ведеться органами Державної казначейської служби у валюті бюджетної позички / фінансової допомоги, в якій вони надані.

Пунктом 10 Порядку №174 встановлено, що з метою примусового стягнення в установленому законодавством порядку простроченої заборгованості з боржника територіальні органи Державної казначейської служби до кінця місяця, що настає за звітним періодом: інформують органи державної податкової служби за місцем реєстрації боржника про зміну розміру простроченої заборгованості за кредитами та суму нарахованої на неї пені; нараховують пеню та інформують органи державної податкової служби за місцем реєстрації боржника про зміну розміру простроченої заборгованості за бюджетними позичками / фінансовою допомогою та суму нарахованої на неї пені.

Відповідно до пункту 15 Порядку №174 прострочена заборгованість за кредитами, бюджетними позичками / фінансовою допомогою, яка не погашена боржником протягом 30 календарних днів після настання строку платежу, а також нарахована на суму простроченої заборгованості за кредитом, бюджетною позичкою / фінансовою допомогою пеня стягуються в установленому законодавством порядку органами державної податкової служби за місцем реєстрації боржника відповідно до подання територіальних органів Державної казначейської служби, яке подається у строки, визначені пунктом 10 цього Порядку за встановленою згідно з додатком 1 формою.

Пункт 8 частини другої Порядку №174 містить визначення пені, відповідно до якого пеня - сума коштів, яку боржник зобов`язаний сплатити у разі порушення ним зобов`язань за кредитною (субкредитною) угодою, угодою про надання бюджетної позички/фінансової допомоги.

Частиною тринадцятою Порядку №174 встановлено, що пеня нараховується у гривнях на суми простроченої заборгованості за кредитами, бюджетними позичками/фінансовою допомогою (в тому числі за основним боргом, відсотками, платою за надання гарантій або кредитів, залучених державою) у порядку, передбаченому відповідними законодавчими актами чи кредитною (субкредитною) угодою, угодою про надання бюджетною позички/фінансової допомоги.

Отже, Порядок №174 передбачає можливість нарахування пені у випадках, передбачених договором або відповідними законодавчими актами.

Відповідно до частини другої статті 50 Бюджетного кодексу України податкові органи визначаються органами стягнення простроченої заборгованості суб`єктів господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим, територіальною громадою) за кредитами з бюджету.

На позивача як контролюючий орган в силу підпункту 19-1.1.38 пункту 19-1.1 статті 19-1 покладено функцію забезпечувати стягнення сум простроченої заборгованості суб`єктів господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитами (позиками), залученими державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державні (місцеві) гарантії, а також за кредитами із бюджету в порядку, визначеному цим Кодексом та іншими законами України.

Як слідує з матеріалів справи, позивачем надано копію доручення голови районної державної адміністрації від 18.07.2005 №43 про повернення бюджетної позички, наданої урядом сільськогосподарським товаровиробникам 1994-1997 рр., а також фінансової допомоги, що надавалась 1997-1998 рр., разом з Додатком 1, відповідно до кого отримувач - С/С Україна, найменування нового боржника ПАП "Весна" (С/С України (ЄДРПОУ - 03780725).

У відповідності до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, 20.10.2004 відбулася державна реєстрація припинення юридичної особи - С/С "України в результаті її реорганізації.

Крім цього, позивачем у справі долучено зведений графік погашення сум заборгованості, реструктуризованих згідно із розпорядженням Кабінету Міністрів України від 03.04.2002 №186-р по Тернопільській області.

Так, згідно з п. п. 20.1.19 п. 20,1 ст. 20 цього Кодексу, контролюючі органи мають право застосовувати до платників податків передбачені законом фінансові (штрафні) санкції (штрафи) за порушення податкового чи іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи; стягувати до бюджетів та державних цільових фондів суми грошових зобов`язань та/або податкового боргу у випадках, порядку та розмірі, встановлених цим Кодексом та іншими законами України; стягувати суми недоїмки із сплати єдиного внеску; стягувати суми простроченої заборгованості суб`єктів господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитами (позиками), залученими державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державні (місцеві) гарантії, а також за кредитами із бюджету в порядку, визначеному цим Кодексом та іншими законами України.

Відтак, суд вважає, що контролюючий орган, отримавши подання органу державного казначейства щодо наявності непогашеної податкової заборгованості суб`єкта господарювання перед державою за надану останньому фінансову допомогу, а також пені, нарахованої на таку заборгованість, вправі звертатися до суду з відповідним позовом про стягнення такої заборгованості без обмеження строками позовної давності.

Аналогічні висновки щодо застосування норм права викладені в постанові Верховного Суду від 29.01.2019 по справі №807/257/14 (адміністративне провадження №К/9901/4647/18).

Аналізуючи в сукупності вищевикладене та враховуючи підтвердження матеріалами справи наявності боргу відповідача та дотримання податковим органом законодавчо встановленої процедури стягнення боргу, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню у повному обсязі.

Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Таким чином за відсутності понесених судових витрат у даній справі, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертизи, такі судові витрати не підлягають стягненню з відповідача на користь суб`єкта владних повноважень.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з Приватного агропромислового підприємства "Весна" на користь Головного управління ДПС у Тернопільській області з рахунків у банках Приватного агропромислового підприємства ВЕСНА , що обслуговують такого платника та за рахунок готівки, що належить Приватному агропромисловому підприємству ВЕСНА кошти за простроченою заборгованістю перед бюджетом України за бюджетними позичками у розмірі 159444,88 грн. в т.ч., з них:

- основний борг по позичці за держзамовленням 1996 року у розмірі 130000,00 грн. шляхом перерахування на рахунок UA228999980313390452000619554, код одержувача 37977599, банк одержувача - Казначейство України (ЕАП), МФО 899998, код бюджетної класифікації 01201173;

- основний борг по позичці за держзамовленням 1997 року у розмірі 21100,00 грн. шляхом перерахування на рахунок UA288999980313360453000619554, код одержувача 37977599, банк одержувача - Казначейство України (ЕАП), МФО 899998, код бюджетної класифікації 01201174;

- пеня на основну заборгованість по позичці за держзамовленням 1997 року у розмірі 5292,53 грн. шляхом перерахування на рахунок UA358999980313020115000019554, код одержувача 37977599, банк одержувача - Казначейство України (ЕАП), МФО 899998, код бюджетної класифікації 24060300;

- основний борг відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 11.09.1997 №1003 у розмірі 1350,00 грн. шляхом перерахування на рахунок UA658999980313380404000619554, код одержувача 37977599, банк одержувача - Казначейство України (ЕАП), МФО 899998, код бюджетної класифікації 00263100;

- пеня на основну заборгованість відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 11.09.1997 №1003 у розмірі 895,43 грн. шляхом перерахування на рахунок UA358999980313020115000019554, код одержувача 37977599, банк одержувача -Казначейство України (ЕАП), МФО 899998, код бюджетної класифікації 24060300;

- основний борг відповідно до Постанови Кабінету Міністрів від 10.12.1998 №1953 у розмірі 250,00 грн. шляхом перерахування на рахунок UA778999980313320406000619554, код одержувача 37977599, банк одержувача - Казначейство України (ЕАП), МФО 899998, код бюджетної класифікації 00263300;

- пеня на основну заборгованість відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 10.12.1998 №1953 у розмірі 505,68 грн. шляхом перерахування на рахунок UA358999980313020115000019554, код одержувача 37977599, банк одержувача -Казначейство України (ЕАП), МФО 899998, код бюджетної класифікації 24060300;

- пеня на основну заборгованість по позичці за держзамовленням 1996 року у розмірі 87,24 грн. шляхом перерахування на рахунок UA358999980313020115000019554, код одержувача 37977599, банк одержувача - Казначейство України (ЕАП), МФО 899998, код бюджетної класифікації 24060300.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено та підписано 26 жовтня 2021 року.

Реквізити учасників справи:

позивач - Головне управління ДПС у Тернопільській області (місцезнаходження: вул. Білецька, 1, м. Тернопіль,46003 код ЄДРПОУ 44143637);

відповідач - Приватне агропромислове підприємство "Весна" (місцезнаходження:с. Старі Петликівці, Чортківський район, Тернопільська область, 48413 код ЄДРПОУ:30811812);

третя особа - Головне управління Державної казначейської служби України у Тернопільській області (місцезнаходження бульвар Шевченка,39, м. Тернопіль,46001 код ЄДРПОУ 37977599).

Головуюча суддя Дерех Н.В.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.10.2021
Оприлюднено28.10.2021
Номер документу100584865
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —500/4033/21

Постанова від 12.04.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 04.04.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 31.03.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 17.03.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 15.02.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 11.01.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 03.12.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Рішення від 21.10.2021

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Дерех Надія Володимирівна

Рішення від 21.10.2021

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Дерех Надія Володимирівна

Ухвала від 12.08.2021

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Дерех Надія Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні