Ухвала
від 21.10.2021 по справі 9901/248/21
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

УХВАЛА

про залучення третіх осіб

21 жовтня 2021 року

м. Київ

справа №9901/248/21

провадження №П/9901/248/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді -доповідача Єзерова А.А.,

суддів Берназюка Я.О., Коваленко Н.В., Кравчука В.М., Шарапи В.М.

за участю секретаря судового засідання Мороз Ю.М.,

представника позивача Літинського О.П.

представника відповідача Басая В.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні клопотання відповідача про залучення третіх осіб у справі №9901/248/21

за позовом ОСОБА_1

до Президента України Зеленського Володимира Олександровича

про визнання протиправними та скасування Указу Президента від 21.05.2021 №203/2021,

У С Т А Н О В И В :

24 червня 2021 року до Верховного Суду як суду першої інстанції надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Президента України Зеленського Володимира Олександровича, у якій позивач просить:

- визнати протиправним та скасувати Указ Президента України від 21.05.2021 № 203/2021 "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 14 травня 2021 року "Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)" у частині введення в дію Рішення Ради національної безпеки та оборони України від 14 травня 2021 року "Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)", а саме позиції 650 додатку № 1, відповідно до якої застосовано санкції до ОСОБА_1 .

Відповідачем подано клопотання про залучення до справи у якості третіх осіб без самостійних вимог Раду національної безпеки та оборони України, Кабінет Міністрів України та Міністерство внутрішніх справи України.

В обґрунтування цього клопотання зазначено, що рішення, ухвалене за результатами розгляду цієї справи, вплине на право Ради національної безпеки і оборони України приймати рішення про внесення змін чи скасування застосованих санкцій та у випадку ухвалення рішення про скасування оскаржуваного Указу відбудеться зміна правовідносин за участю Ради національної безпеки і оборони України. Також зазначено, що ухвалене у цій справі рішення впливатиме на права, інтереси та обов`язки Кабінету Міністрів України як суб`єкта, на підставі пропозицій якого прийнято рішення Ради національної безпеки і оборони України про застосування санкцій відносно позивача, зокрема права на внесення пропозицій до Ради національної безпеки і оборони України про внесення змін чи скасування санкцій, застосованих до Позивача.

Розглянувши клопотання представників Позивача про залучення третіх осіб, Верховний Суд дійшов наступних висновків з огляду на таке.

Відповідно до частини другої статті 49 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, можуть вступити у справу на стороні позивача або відповідача до закінчення підготовчого засідання або до початку першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження, у разі коли рішення у справі може вплинути на їхні права, свободи, інтереси або обов`язки. Вони можуть бути залучені до участі у справі також за клопотанням учасників справи. Якщо адміністративний суд при вирішенні питання про відкриття провадження у справі або при підготовці справи до судового розгляду встановить, що судове рішення може вплинути на права та обов`язки осіб, які не є стороною у справі, суд залучає таких осіб до участі в справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору. Вступ третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, не має наслідком розгляд адміністративної справи спочатку.

Згідно з частиною четвертою статті 49 КАС України у заявах про залучення третіх осіб і у заявах третіх осіб про вступ у справу на стороні позивача або відповідача зазначається, на яких підставах третіх осіб належить залучити до участі у справі.

Про залучення третіх осіб до участі у справі суд постановляє ухвалу, в якій зазначає, на які права чи обов`язки такої особи та яким чином може вплинути рішення суду у справі (частина п`ята статті 49 КАС України).

Предметом позову у справі, що розглядається, є Указ Президента України від 21 травня 2021 року №203/2021 "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 14 травня 2021 "Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)" в частині введення в дію персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) щодо ОСОБА_3 (пункт 650 Додатку №1).

Необхідність залучення до участі у справі Кабінету Міністрів України як третьої особи пов`язана з тим, що рішення Ради національної безпеки і оборони України про застосування, зокрема, до позивача санкцій відповідно до Закону України "Про санкції" прийнято на основі пропозицій/подання цього органу. Указом №203/2021 ці санкції введено в дію.

Відповідно до частини першої та третьої статті 5 Закону України "Про санкції" пропозиції щодо застосування, скасування та внесення змін до санкцій виносяться на розгляд Ради національної безпеки та оборони України Верховною Радою України, Президентом України, Кабінетом Міністрів України, Національним банком України, Службою безпеки України.

Рішення щодо застосування, скасування та внесення змін до санкцій щодо окремих іноземних юридичних осіб, юридичних осіб, які знаходяться під контролем іноземної юридичної особи чи фізичної особи-нерезидента, іноземців, осіб без громадянства, а також суб`єктів, які здійснюють терористичну діяльність (персональні санкції), передбачених пунктами 1-21, 23-25 частини першої статті 4 цього Закону, приймається Радою національної безпеки та оборони України та вводиться в дію указом Президента України. Відповідне рішення набирає чинності з моменту видання указу Президента України і є обов`язковим до виконання.

Зважаючи на законодавчо встановлений механізм застосування санкцій і взаємопов`язаність спірного Указу з діями і рішеннями Кабінету Міністрів України та Ради національної безпеки і оборони України, розгляд цієї справи безвідносно до обставин і їхнього документального підтвердження, за яких ухвалювалося рішення Ради національної безпеки і оборони України (введене в дію Указом №203/2021) буде неповним. З`ясування цих обставин опосередковано передбачатиме правове оцінювання дій/рішень Кабінету Міністрів України і Ради національної безпеки і оборони України у контексті підстав позову, а тому судове рішення за наслідками розгляду цієї справи може мати правові наслідки для зазначених суб`єктів.

З огляду на вказані норми, предмет судового оскарження, клопотання про залучення до участі у справі Ради національної безпеки і оборони України і Кабінету Міністрів України як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача, підлягає задоволенню, оскільки існує обґрунтоване припущення, що судове рішення може вплинути на права та обов`язки вказаних осіб, зокрема у частині застосування, продовження й внесення інших змін до рішень про застосування обмежувальних заходів (санкцій) до позивача у майбутньому.

Разом з тим, колегія суддів не знайшла підстав для залучення як третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Міністерства внутрішніх справ України.

Керуючись статтями 49, 248, 250, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд

У Х В А Л И В :

Клопотання представника відповідача про залучення до участі у справі третіх осіб задовольнити частково.

Залучити до участі у справі за позовом ОСОБА_1 до Президента України про визнання протиправним та скасування Указу Раду національної безпеки та оборони України та Кабінет Міністрів України у якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача.

Направити Раді національної безпеки та оборони України та Кабінету Міністрів України копію цієї ухвали та копії позовної заяви з додатками і встановити строк для надання пояснень третіх осіб - десять днів з моменту отримання копії цієї ухвали.

Іншим учасникам справи встановити строк для надання відповіді на пояснення третьої особи - п`ять днів з моменту отримання таких пояснень.

Роз`яснити третій особі, що пояснення повинні містити перелік документів та інших доказів, що додаються до них, та зазначення доказів, які не можуть бути подані разом із поясненнями, із зазначенням причин їх неподання.

До пояснень третьої особи мають бути додані також докази, які підтверджують обставини, на яких ґрунтуються пояснення, якщо такі докази не надані позивачем, а також документи, що підтверджують надіслання (надання) пояснень і доданих до них доказів іншим учасникам справи.

Ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення і окремо від рішення суду оскарженню не підлягає.

Головуючий суддя А.А. Єзеров

Судді Я.О Берназюк

Н.В. Коваленко

В.М. Кравчук

В.М. Шарапа

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення21.10.2021
Оприлюднено27.10.2021
Номер документу100593174
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —9901/248/21

Окрема думка від 19.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 04.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 04.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 11.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 11.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 12.01.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 12.01.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 21.10.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 21.10.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 25.06.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні