ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 640/23578/19 Суддя (судді) першої інстанції: Кузьменко В.А.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 листопада 2021 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі: судді-доповідача: Беспалова О. О., суддів: Грибан І. О., Парінова А. Б. розглянувши у порядку письмового провадження у місті Києві апеляційну скаргу Національного банку України на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 09 грудня 2020 року (місце ухвалення: місто Київ, час ухвалення не зазначений, дата складання повного тексту 09.12.2020) у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Факторингові Технології" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг про скасування постанови від 28 серпня 2019 року №705/1250/16-2/13-П,-
В С Т А Н О В И В :
Товариство з обмеженою відповідальністю "Факторингові Технології" звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, в якому просило скасувати постанову 705/1250/16-2/13-П від 28.08.2019, якою відповідач застосував до Товариства штрафну санкцію у розмірі 3400,00 грн.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 09 грудня 2020 р. позов задоволено повністю.
Не погоджуючись з прийнятим судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та прийняте нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі, вважаючи, що оскаржуване рішення прийняте з неповним з`ясуванням судом обставин, що мають значення для справи, неправильним застосуванням норм матеріального права.
Свої вимоги апелянт обґрунтовує, зокрема, тим, що факт подання звітності підтверджується відправленням пакету звітності із наявними кваліфікованими електронними підписами керівника та головного бухгалтера з додаванням кваліфікованої електронної позначки часу в автоматичному режимі програмно-технічними засобами веб-інтерфейсу на веб-сайті Нацкомфінпослуг. Натомість, відсутність кваліфікованого електронного підпису керівника та головного бухгалтера означає неподання такої звітності.
У відповідності до ст. 308 КАС України справа переглядається колегією суддів в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Заслухавши суддю - доповідача, осіб, що з`явились, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів встановила таке.
Як вбачається з матеріалів справи та вірно встановлено судом першої інстанції, в акті про правопорушення, вчинені ТОВ Факторингові Технології на ринку фінансових послуг від 07 серпня 2019 року №1250/16-2/13 встановлено, що позивачем не надано звітні дані за ІІ квартал 2019 року, що свідчить про порушення вимог чинного законодавства у сфері надання фінансових послуг, а саме: підпункту 1 пункту 2, підпункту 2 пункту 4 розділу ІІ Порядку надання звітності фінансовими компаніями, фінансовими установами - юридичними особами публічного права, довірчими товариствами, а також юридичними особами - суб`єктами господарювання, які за своїм правовим статусом не є фінансовими установами, але мають визначену законами та нормативно-правовими актами Держфінпослуг або Нацкомфінпослуг можливість надавати послуги з фінансового лізингу, затвердженого розпорядженням Нацкомфінпослуг від 26 вересня 2017 року №3840 (далі по тексту - Порядок), в частині неподання звітних даних за ІІ квартал 2019 року до Нацкомфінпослуг (далі по тексту - Акт).
На підставі Акта, відповідачем прийнято постанову від 28 серпня 2019 року №705/1250/16-2/13-П, якою за порушення підпункту 1 пункту 2, підпункту 2 пункту 4 розділу ІІ Порядку, до ТОВ Факторингові Технології застосовано штрафну санкцію у розмірі 3 400,00 грн.
Вважаючи спірну постанову № 705/1250/16-2/13-П від 28.08.2019 відповідача протиправною, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Суд першої інстанції, задовольняючи позовні вимоги, дійшов висновку, що 24 липня 2019 року до Нацкомфінпослуг подано звітність за ІІ квартал 2019 року в електронній формі, на підтвердження чого долучено до матеріалів справи скріншот з Комплексної інформаційної системи Нацкомфінпослуг. Зазначене свідчить про підтвердження факту подання позивачем звітності у строк, встановлений Порядком №419.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає про таке.
В силу вимог ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини першої статті 3 Закону України Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг , відносини, що виникають у зв`язку з функціонуванням фінансових ринків та наданням фінансових послуг споживачам, регулюються Конституцією України, цим Законом, іншими законами України з питань регулювання ринків фінансових послуг, а також прийнятими згідно з цими законами нормативно-правовими актами.
Указом Президента України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг" за №1070/2011 від 23.11.2011 р., на виконання Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" утворено Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг та затверджено Положення Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг .
Згідно з пунктами 1, 2 Положення Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг (далі - Нацкомфінпослуг), є державним колегіальним органом, підпорядкованим Президенту України, підзвітним Верховній раді України.
Основним завданням Нацкомфінпослуг є здійснення, в межах своїх повноважень, державного регулювання та нагляду за наданням фінансових послуг і дотримання законодавства у відповідній сфері, а також захист прав споживачів фінансових послуг шляхом застосування у межах свої повноважень заходів впливу з метою запобігання і припинення порушень законодавства на ринку фінансових послуг.
Загальні правові засади у сфері надання фінансових послуг, здійснення регулятивних та наглядових функцій за діяльністю з надання фінансових послуг встановлює Закон України Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг.
Положенням ч. 1 ст. 14 Закону України Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг визначено, що фінансова установа зобов`язана вести облік своїх операцій та надавати звітність відповідно до вимог законів та нормативно-правових актів державних органів з питань регулювання діяльності фінансових установ та ринків фінансових послуг.
Згідно з ч. 1. ст. 11 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні визначено, що підприємства зобов`язані складати фінансову звітність на підставі даних бухгалтерського обліку.
Фінансова звітність підписується керівником (власником) підприємства або уповноваженою особою у визначеному законодавством порядку та бухгалтером або особою, яка забезпечує ведення бухгалтерського обліку підприємства. У разі якщо бухгалтерський облік підприємства ведеться підприємством, що провадить діяльність у сфері бухгалтерського обліку та/або аудиторської діяльності, фінансову звітність підписують керівник підприємства або уповноважена особа, а також керівник підприємства, що провадить діяльність у сфері бухгалтерського обліку та/або аудиторської діяльності, або уповноважена ним особа. При цьому відповідальність підприємства, що провадить діяльність у сфері бухгалтерського обліку та/або аудиторської діяльності, визначається законом та договором про надання бухгалтерськихпослуг.
Порядок надання звітності фінансовими компаніями, фінансовими установами - юридичними особами публічного права, довірчими товариствами, а також юридичними особами - суб`єктами господарювання, які за своїм правовим статусом не є фінансовими установами, але мають визначену законами та нормативно-правовими актами Держфінпослуг або Нацкомфінпослуг можливість надавати послуги з фінансового лізингу, затвердженого розпорядженням Нацкомфінпослуг від 26.09.2017 №3840. зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 24.10.2017 за №1294/31162 (далі - Порядок надання звітності).
Так, в акті про правопорушення, вчинені ТОВ Факторингові Технології на ринку фінансових послуг від 07 серпня 2019 року №1250/16-2/13 встановлено, що товариством не надано звітні дані за ІІ квартал 2019 року, що, на переконання відповідача, свідчить про порушення вимог чинного законодавства у сфері надання фінансових послуг, а саме: підпункту 1 пункту 2, підпункту 2 пункту 4 розділу ІІ Порядку надання звітності фінансовими компаніями, фінансовими установами - юридичними особами публічного права, довірчими товариствами, а також юридичними особами - суб`єктами господарювання, які за своїм правовим статусом не є фінансовими установами, але мають визначену законами та нормативно-правовими актами Держфінпослуг або Нацкомфінпослуг можливість надавати послуги з фінансового лізингу, затвердженого розпорядженням Нацкомфінпослуг від 26 вересня 2017 року №3840 (далі по тексту - Порядок), в частині неподання звітних даних за ІІ квартал 2019 року до Нацкомфінпослуг
Приписами пп.1 п. 2, пп. 2 п. 4 розділу II Порядку надання звітності передбачено, що фінансові компанії (крім фінансових компаній - управителів та фінансових компаній - адміністраторів), фінансові установи - юридичні особи публічного права та довірчі товариства подають до Нацкомфінпослуг такі види звітності: 1) квартальна; 2) річна.
Звітність, що складається відповідно до цього Порядку (крім звітності лізингодавців), подається до Нацкомфінпослуг у такі терміни: 1) за місяць - до 25 числа включно місяця, наступного за звітним; 2) квартальну та річну - у терміни, визначені пунктом 5 Порядку подання фінансової звітності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2000 року № 419.
Згідно з п. 5. Постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2000 р. № 419 Про затвердження Порядку подання фінансової звітності , проміжна фінансова звітність (І квартал, перше півріччя, дев`ять місяців), крім консолідованої, подається підприємствами органам, зазначеним у пункті 2 (крім органів Казначейства), не пізніше 25 числа місяця, що настає за звітним кварталом, а річна - не пізніше 28 лютого наступного за звітним року.
На підставі пункту 10 частини першої статті 28 Закон України Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, у межах своєї компетенції у разі порушення законодавства про фінансові послуги, нормативно-правових актів національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує заходи впливу та накладає адміністративні стягнення.
Такі ж повноваження Нацкомфінпослуг визначені частиною першою статті 39 Закону України Про фінансові послуги та державне регулювання у сфері фінансових послуг , якою передбачено, що у разі порушення законів та інших нормативно-правових актів, що регулюють діяльність з надання фінансових послуг, національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує заходи впливу відповідно до закону.
Як стверджує апелянт, звітність, подана позивачем 24 липня 2019 року не прийнята, оскільки не підписана електронним підписом головного бухгалтера, що є порушенням пункту 1 розділу 5 Порядку, з огляду на те, що штрафні санкції до позивача застосовано за порушення підпункту 1 пункту 2, підпункту 2 пункту 4 розділу ІІ Порядку, в частині неподання звітних даних за ІІ квартал 2019 року.
Так, матеріалами справи підтверджено, що бухгалтерський облік ТОВ Факторингові технології здійснює згідно з договору про надання бухгалтерських послуг №28/1-БО ТОВ Фондовий консалтинг .
Наказом ТОВ Фондовий консалтинг №28/1-БО від 10.07.2019 року ОСОБА_1 призначено особою відповідальною за ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності ТОВ Факторингові технології (ідентифікаційний код 40558935) з правом підпису фінансової звітності.
З матеріалів справи вбачається, що 24 липня 2019 року до Нацкомфінпослуг позивачем подано звітність за ІІ квартал 2019 року в електронній формі, на підтвердження чого долучено до матеріалів справи скріншот з Комплексної інформаційної системи Нацкомфінпослуг, що свідчить про своєчасність подання позивачем звітності до Нацкомфінпослуг за ІІ квартал 2019 року у строк встановлений Порядком №419.
При цьому, матеріали справи не містять спростувань апелянта, що на підпис бухгалтера на звітності ТОВ Менеджмент Інвестицій за ІІ квартал 2019 року накладено саме ЕЦП головного бухгалтера ТОВ Фондовий консалтинг ОСОБА_1
Зважаючи на викладене, вірним є висновок суду першої інстанції про протиправність винесеної відносно ТОВ "Факторингові технології" постанови Нацкомфінпослуг від 28 серпня 2019 року №705/1250/16-2/13-П, що є наслідком її скасування.
Інші доводи апеляційної скарги не спростовують позицію суду першої інстанції та відхиляються колегією суддів за необґрунтованістю.
Згідно з ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
У відповідності до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Підсумовуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції ухвалив оскаржуване рішення відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права, а тому підстави для його скасування або зміни відсутні.
У відповідності до ст. 139 КАС України підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Відповідно до п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України не підлягають касаційному оскарженню судові рішення у справах незначної складності, крім випадків, якщо:
а) касаційна скарга стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики;
б) особа, яка подає касаційну скаргу, відповідно до цього Кодексу позбавлена можливості спростувати обставини, встановлені оскарженим судовим рішенням, при розгляді іншої справи;
в) справа становить значний суспільний інтерес або має виняткове значення для учасника справи, який подає касаційну скаргу;
г) суд першої інстанції відніс справу до категорії справ незначної складності помилково.
Керуючись ст.ст. 229, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 328, 329 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Національного банку України на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 09 грудня 2020 р. у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Факторингові Технології" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг про скасування постанови від 28 серпня 2019 року №705/1250/16-2/13-П залишити без задоволення.
Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 09 грудня 2020 р. залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду в порядку і строки, визначені статтями 328, 329 КАС України.
Суддя-доповідач О. О. Беспалов Суддя І.О. Грибан Суддя А.Б. Парінов
(Повний текст постанови складено 05.11.2021року)
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.11.2021 |
Оприлюднено | 09.11.2021 |
Номер документу | 100902787 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Беспалов Олександр Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Беспалов Олександр Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Беспалов Олександр Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні