Рішення
від 04.11.2021 по справі 906/209/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ



майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,

e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ 03499916

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"04" листопада 2021 р. м. Житомир Справа № 906/209/21

Господарський суд Житомирської області у складі:

судді Маріщенко Л.О.

секретар судового засідання: Малярчук Р.А.

за участю представників сторін:

від позивача-1 : Котенко Н.М. - рішення від 25.11.2020

від позивача - 2: не з`явився

від відповідача: не з`явився

від третьої особи:Новік О.І. - виписка з ЄДРПОУ

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу

за позовом 1) Харитонівської сільської ради

2) Старосілецької сільської ради

до Коростишівської районної ради Житомирської області

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Коростишівська міська рада

про визнання протиправним та скасування рішення

Харитонівська сільська рада та Старосілецька сільська рада звернулися до господарського суду Житомирської області з позовом до Коростишівської районної ради в якому просять визнати протиправним та скасувати рішення сорок третьої (скликаної позачергово) сесії VII скликання Коростишівської районної ради Житомирської області "Про безоплатну передачу із спільної власності територіальних громад сіл, міста Коростишівського району" від 21.10.2020 №744.

Ухвалою суду від 03.03.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі 906/209/21 за правилами загального позовного провадження. Залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Коростишівську міську раду.

26.03.2021 від третьої особи до суду надійшли письмові пояснення на позовну заяву у яких просить в задоволенні позову відмовити. При цьому зазначає, що з огляду на принцип обов`язковості виконання вимог законодавства, зокрема дотримання територіальності та з метою безконфліктного використання і належного фінансування об`єктів комунальної власності, поділ таких об`єктів на частки між декількома власниками є неприпустимим. При цьому Коростишівська міська рада вважає, що оскаржуване рішення прийнято відповідно до норм чинного законодавства та не підлягає до визнання його протиправним та скасуванню.

Ухвалою суду від 05.04.2021 строк підготовчого провадження продовжено.

В судовому засідання, яке відбулося 01.06.2021, представник відповідача позовні вимоги визнав, письмового відзиву на позовну заяву суду не надав.

01.06.2021 ухвалою суду закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

27.08.2021 від відповідача до суду надійшла заява у якій просить розглядати справу без участі відповідача.

23.09.2021 від відповідача повторно надійшла заява про розгляд справи без його участі.

В судовому засіданні представник відповідача-1 позовні вимоги підтримав.

Представник третьої особи проти позовних вимог заперечує.

Представник позивача-2 та представник відповідача в судове засідання не з`явились, хоча були належним чином повідомлені про час, день та місце розгляду справи, що підтверджується рекомендованими повідомленнями про врученнями поштового відправлення.

04.11.2021 від представника позивачів Ткачук А.О. надійшло клопотання, у якому просить провести судове засідання без його участі. При цьому позовні вимоги підтримує та просить задовольнити.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача-1 та представника третьої особи, проаналізувавши наявні у справі докази у сукупності та давши їм відповідну правову оцінку, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

21 жовтня 2020 року сорок третьою сесією VII скликання Коростишівської районної ради Житомирської області, скликаною позачергово, серед інших, прийнято рішення за № 744 «Про безоплатну передачу із спільної власності територіальних громад сіл, міста Коростишівського району» .

Як зазначено в рішенні, воно прийняте районною радою за результатами розгляду клопотання Коростишівської міської ради від 15.10.2020 № 03-31/1960 та відповідно до статей 43, 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» , враховуючи рекомендації постійної комісії районної ради з питань бюджету, комунальної власності та адміністративно-територіального устрою від 21.10.2020.

15 жовтня 2020 року до Коростишівської районної ради Житомирської області від Коростишівської міської ради за № 03-31/1960 надійшло клопотання про передачу із спільної власності територіальних громад сіл, міста Коростишівського району у комунальну власність Коростишівської міської ради ряду об`єктів нерухомого майна, серед яких: цілісний майновий комплекс та інше нерухоме майно, основні засоби, необоротні активи комунального підприємства «Коростишівське архітектурно-планувальне бюро» за адресою: м. Коростишів, вул. Дарбіняна, 1-А; адмінбудинок з господарськими спорудами по вул. Дарбіняна, 11 балансовою вартістю 623 113,00 грн.; адміністративну будівлю з будівлями гаражів по вул. Соборна Площа, 18, балансовою вартістю 367 193,00 грн.; адміністративну будівлю з господарськими спорудами по вул. Святотроїцька, 18, балансовою вартістю 197 197,00 грн.; частину приміщення по вул. Шевченка, 1, балансовою вартістю 20 251,00 грн.

16 жовтня 2020 року головою Коростишівської районної ради Житомирської області Бондарчуком С.В. видано розпорядження № 38 «Про проведення сорок третьої (скликаної позачергово) сесії районної ради сьомого скликання» , згідно змісту якого, відповідно до ст. 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» , статей 19, 20 Регламенту роботи районної ради VII скликання, скликано позачергову сорок третю сесію районної ради сьомого скликання на 10 годину 21 жовтня 2020 року в залі засідань районної ради.

Вказаним розпорядженням на розгляд сесії внесено такі питання:

1. Про внесення змін до районного бюджету на 2020 рік.

2. Про затвердження розпоряджень голови райдержадміністрації.

3. Про затвердження розпоряджень голови районної ради.

4. Про безоплатну передачу із спільної власності територіальних громад сіл, міста Коростишівського району комунальних підприємств, установ та об`єктів нерухомого майна.

5. Про безоплатну передачу із спільної власності територіальних громад сіл, міста Коростишівського району закладів освіти.

6. Про внесення змін до рішення сорок першої (скликаної позачергово) сесії районної ради сьомого скликання від 29.08.2019 № 637 «Про безоплатну передачу із спільної власності територіальних громад сіл, міста Коростишівського району закладів освіти» .

7. Питання комунальної власності.

20 жовтня 2020 року від Харитонівської сільської ради Коростишівського району Житомирської області до Коростишівської районної ради Житомирської області надійшло звернення з клопотанням про безоплатну передачу із спільної власності територіальної громади сіл, селищ району у власність Харитонівської сільської ради об`єднаної територіальної громади нерухомого майна згідно переліку (додатку), а саме: адмінприміщення з господарськими будівлями по вул. Дарбіняна, 11; адмінбудівлі з господарськими приміщеннями по вул. Соборна площа, 18; приміщення адмінбудівлі з господарськими спорудами по вул. Святотроїцька, 18; приміщення по вул. Дарбіняна, 1-А.

Відповідно до протоколу № 44 від 21 жовтня 2020 року спільне засідання постійної комісії Коростишівської районної ради з питань бюджету, комунальної власності та адміністративно-територіального устрою, президії, районної ради до порядку денного на розгляд винесено 16 питань, серед яких під № 16 - «Про безоплатну передачу із спільної власності територіальних громад сіл, міста Коростишівського району комунальних підприємств, установ та об`єктів нерухомого майна» .

За результатами розгляду вказаного питання на спільному засіданні постійної комісії Коростишівської ради з питань бюджету, комунальної власності та адміністративно-територіального устрою, президії районної ради було прийнято рішення: рекомендувати дане питання внести на розгляд районної ради.

При цьому, позивачі в позовній заяві звертають увагу, що вказана комісія лише рекомендувала внести дане питання на розгляд сесії районної ради. Будь-яка інформація щодо наявності на час засідання постійної комісії районної ради підготовленого нею проекту рішення з даного питання та рекомендацій щодо підтримання проекту цього рішення та винесення його на розгляд сесії районної ради в протоколі № 44 від 21.10.2021 відсутня.

На офіційному веб-сайті Коростишівської районної ради Житомирської області проекти рішень, які вносились на розгляд сорок третьої позачергової сесії VII скликання Коростишівської районної ради - не оприлюднювались.

Згідно, змісту протоколу сорок третьої (скликаної позачергово) сесії VII скликання Коростишівської районної ради Житомирської області від 21 жовтня 2020 року, у ньому відсутня інформація про назву документів, поширених серед депутатів для цього засідання.

Крім цього, незважаючи на те, що згідно розпорядження голови Коростишівської районної ради Житомирської області Бондарчука С.В. від 16.10.2020 № 38 на розгляд сорок третьої (скликаної позачергово) сесії VII скликання Коростишівської районної ради було внесено сім питань, після відкриття пленарного засідання головою постійної комісії районної ради з питань бюджету, комунальної власності та адміністративно-територіального устрою Загладою Н.В. до порядку денного вказаної сесії було внесено 16 питань, частина з яких жодного відношення до переліку та змісту питань, вказаних у розпорядженні голови районної ради від 16.10.2020 № 38 - не має.

За пропозицією голови районної ради Бондарчука С.В. до порядку денного сесії внесено зміни в частині послідовності розгляду питань порядку денного: питання № 4 «Про безоплатну передачу із спільної власності територіальних громад сіл, міста Коростишівського району комунальних підприємств, установ та об`єктів нерухомого майна» .

В послідуючому, під час розгляду питання «Про безоплатну передачу із спільної власності територіальних громад сіл, міста Коростишівського району комунальних підприємств, установ та об`єктів нерухомого майна» присутні на сесії депутати заслухали інформацію з цього питання керуючої справами виконавчого комітету районної ради Надточій М. В., яка також зачитала звернення Харитонівської територіальної громади щодо передачі певних об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, міста району до власності цієї громади.

Про зміст звернення Коростишівської міської ради щодо передачі із спільної власності територіальних громад сіл, міста району комунальних підприємств, установ та об`єктів нерухомого майна депутатам повідомив голова районної ради Бондарчук С.В.

За пропозицією голови районної ради Бондарчука С.В. депутати, як за окреме рішення, проголосували за рішення в редакції «Про передачу із спільної власності територіальних громад сіл, міста Коростишівського району у комунальну, власність Коростишівської міської ради таких комунальних підприємств, установ та їх майна» :

- статутний фонд в розмірі 100,00 грн. та цілісний майновий комплекс КНП «Центральну районна лікарня ім. Д.І.Потєхіна» Коростишівської районної ради за адресою: місто Коростишів, вул. Героїв Небесної Сотні, 58;

- статутний фонд в розмірі 1 000,00 грн., цілісний майновий комплекс комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Коростишівської районної ради за адресою: місто Коростишів, вул. Героїв небесної Сотні, 58;

- статурний фонд в розмірі 54 000,00 грн., цілісний майновий комплекс комунального підприємства «Коростишівська центральна районна аптека № 1» за адресою: місто Коростишів, вул. Київська, 103.

Згідно змісту протоколу пленарного засідання сесії від 21.10.2020, після голосування по вищевказаному питанню, голова районної ради Бондарчук С.В. запропонував депутатам ради перейти до розгляду питання передачі інших підприємств та установ, а також об`єктів нерухомого майна, що належать до спільної власності територіальних громад сіл, міста району, так як є спірні питання.

В обговоренні вказаних питань прийняли участь та виступили:

Харитонівський сільський голова Зубленко З.С., заступник Харитонівського сільського голови Котенко Н.М., заступник Старосілецького сільського голови Путято Є.В., які зазначили, що в Коростишівському районі утворилось три громади і об`єкти спільної власності забезпечують їх роботу, а також те, що об`єкти одній громаді передаються в тому випадку, коли забезпечуюсь діяльність виключно однієї громади.

Водночас, КП «Коростишівське архітектурно-планувальне бюро» , адмінбудинок з господарськими спорудами по вул. Дарбіняна, 11 в м. Коростишів, адміністративна будівля з будівлями гаражів по вул. Соборна Площа, 18, адмінбудівля з господарськими спорудами по вул. Святотроїцька, 18 в м. Коростишів, частина приміщення по вул. Шевченка, 1 в м. Коростишів забезпечують діяльність всіх трьох громад, тому запропонували районній раді визначити частку для Харитонівської та Старосілецької громади для забезпечення їх діяльності, передавши у власність майно.

Натомість, позивачі вважають, що під час підготовки та проведення 21 жовтня 2020 року сорок третьої (скликаної позачергово) сесії VII скликання Коростишівської районної ради Житомирської області, прийнятті рішень за № 743 «Про безоплатну передачу із спільної власності територіальних громад сіл, міста Коростишівського району комунальних підприємств установ та об`єктів нерухомого майна» та № 744 «Про безоплатну передачу із спільної власності територіальних громад сіл, міста Коростишівського району» , відповідачем були порушені положення не тільки чинного законодавства України, а й нормативних документів Коростишівської районної ради Житомирської області (Регламенту роботи Коростишівської районної ради VII скликання, Положення про постійні комісії районної ради VII скликання ), якими врегульовано процедуру підготовки, проведення сесії, прийняття відповідних рішень.

Крім того, позивачі вважають, що розпорядившись майном спільної власності трьох територіальних громад сіл, міста Коростишівського району, дві з яких (Харитонівська та Старосілецька) були проти безоплатної передачі вказаного, майна Коростишівській міській раді, відповідач прийняв оскаржувані рішення поза межами наданих йому повноважень.

Також, позивачі наголошують на тому, що рішень щодо відчуження, безоплатної передачі часток із спільної власності територіальних громад та щодо передачі таких повноважень Коростишівській районній раді Житомирської області Харитонівська та Старосілецька сільські ради Коростишівського району не приймали.

Дослідивши матеріали справи, суд зазначає наступне.

На офіційному веб-сайті Коростишівської районної ради Житомирської області розміщено перелік підприємств (установ, організацій, закладів), що перебували у спільній власності територіальних громад сіл, міста Коростишівського району станом на 01 січня 2017 року, згідно якого:

- в м. Коростишів по вул. Дарбіняна, 1-а знаходиться Комунальне підприємство «Коростишівське архітектурно-планувальне бюро» .

Згідно положень Статуту Комунального підприємства «Коростишівське архітектурно-планувальне бюро» , затвердженого рішенням 26 сесії 5 скликання Коростишівської районної ради № 591 від 12.05.2010, вказане підприємство створене шляхом реорганізації госпрозрахункового проектно-виробничого архітектурно-планувального бюро при головному архітектору Коростишівського району на підставі наказу Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України № 248 від 01.11.2000, засноване на спільній власності територіальних громад сіл, міста району і перебуває в управлінні Коростишівської районної ради (орган управління майном).

Відповідно до п. 4.2 ст. 4 Статуту, визначено, що майно підприємства є спільною власністю територіальних громад сіл, міста району і закріплюється за ним на праві господарського відання.

Також, на офіційному веб-сайті Коростишівської районної ради Житомирської області розміщено перелік нерухомого майна спільної комунальної власності територіальних громад сіл, міста, району станом на 01 січня 2017 року, згідно якого:

- в м.Коростишів по вул. Дарбіняна, 11 знаходяться адмінбудинок з господарськими спорудами, по вул. Соборна Площа, 18 знаходяться адміністративна будівля з будівлями гаражів (вказані об`єкти перебувають на балансі Коростишівської районної ради);

- в м. Коростишів по вул. Дарбіняна, 1-а знаходяться нежитлова будівля з господарськими спорудами, по вул. Шевченка, 1 знаходиться захисної споруди цивільного захисту (вказані об`єкти перебувають на балансі КП «Коростишівське архітектурно-планувальне бюро» ;

- в м. Коростишів по вул. Святотроїцька, 18 знаходяться адмінбудівля з господарськими спорудами (вказані об`єкти перебувають і на балансі Територіального центру соціального обслуговування).

Згідно ст. 19 Конституції України, ст.24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією, законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України.

Одними із принципів місцевого самоврядування є принцип законності та гласності (ст. 4 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Відповідно до ст. 140 Конституції України місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи. Органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, є районні та обласні ради.

Територіальні громади набувають і здійснюють цивільні права та обов`язки через органи місцевого самоврядування у межах їхньої компетенції, встановленої законом (ст.172 ЦК України).

Згідно зі ст. 327 ЦК України у комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.

Право комунальної власності - право територіальної громади володіти, доцільно, економно, ефективно користуватися і розпоряджатися на свій розсуд і в своїх інтересах майном, що належить їй, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування ( абз. 15 ст. 1 Закону "Про місцеве самоврядування в Україні").

Виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються питання: вирішення в установленому законом порядку питань щодо управління об`єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, що перебувають в управлінні районних і обласних рад (п.20 ч.1 ст.43 Закону "Про місцеве самоврядування в Україні").

Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом (ч. 2 ст. 60 Закону "Про місцеве самоврядування в Україні").

Районні та обласні ради від імені територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюють управління об`єктами їхньої спільної власності, що задовольняють спільні потреби територіальних громад. Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду. Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом (ч. ч. 4, 5, 8 ст. 60 Закону "Про місцеве самоврядування в Україні").

До відносин, пов`язаних з передачею майна з спільної власності територіальних громад у власність окремої територіальної громади, як аналогію закону, на думку суду, слід застосувати норми Закону України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності" та постанову КМ України Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності від 21.09.1998 р. N 1482, які регулюють подібні відносини.

Передача об`єктів з державної у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах здійснюється за наявності згоди відповідних сільських, селищних, міських, районних у містах рад, якщо інше не передбачено законом, а у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст - за наявності згоди районних або обласних рад, якщо інше не передбачено законом (п.2 ч.1 ст. 4 Закону "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності").

Відповідно до п. 51 ч.1 ст. 26 Закону "Про місцеве самоврядування в Україні" така згода надається на пленарному засіданні відповідної ради та віднесена до виключної компетенції органу місцевого самоврядування. Отже, обов`язковою умовою передачі об`єктів є прийняття відповідними радами рішення про згоду на таку передачу, якщо інше не встановлено законом.

У пропозиціях сільських, селищних, міських рад щодо передачі нерухомого майна зазначаються: у разі - передачі закріпленого за підприємством нерухомого майна та/або іншого окремого індивідуально визначеного майна - назва майна, його місцезнаходження, найменування підприємства-балансоутримувача, його місцезнаходження та ідентифікаційний код згідно з Єдиним державним реєстром юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, найменування органу, що здійснює функції з управління майном підприємства та, зокрема, додаються:- техніко-економічне обґрунтування забезпечення ефективного використання цього майна за цільовим призначенням з визначенням обсягів та джерел фінансування видатків на його утримання, добудову, реконструкцію, технічне переоснащення, капітальний та поточний ремонт; - витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно щодо об`єктів, права на які підлягають державній реєстрації. Така передача оформляється актом приймання-передачі, який підписується головою і членами комісії, форма якого затверджена постановою КМ України від 21.09.1998 р. N 1482 та зміст якого містить інформацію про балансову та залишкову вартість майна (ч.4 ст.4, ч.1 ст. 6 Закону "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності").

Основним нормативним документом, який регламентує механізм передачі- приймання державного і комунального майна між суб`єктами управлінця є постанова Кабінету Міністрів України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності» від 21.09.1998 № 1482 (далі - постанова № 1482), пунктом 3 якої встановлено, що передача об`єктів з комунальної у державну власність здійснюється за рішенням районних, обласних рад - щодо об`єктів права спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, що перебувають в управлінні районних, обласних рад.

Згідно пункту 2 постанови № 1482, ініціатива щодо передачі об`єктів з комунальної у державну власність може виходити, від органів місцевого самоврядування.

В даному випадку така ініціатива щодо передачі майна спільної власності територіальних громад сіл, міста Коростишівського району виходила від Коростишівської міської ради (лист від 15.10.2020 N 03-31/1960) та Харитонівської сільської ради Коростишівського району (лист від 20.10.2020).

Згідно абз. 1, 2 пункту 4 постанови № 1482, ініціатор передачі об`єктів з комунальної у державну власність погоджує пропозиції щодо їх передачі з відповідним органом місцевого самоврядування.

Абз. 4 пункту 4 постанови № 1482 визначено, що у разі недосягнення згоди між сторонам, що передають і приймають об`єкти передачі, або з іншими сторонами, що погоджують передачу об`єкта, спільним рішенням цих сторін за участю ініціатора передачі може створюватися тимчасова узгоджувальна робочі група для опрацювання взаємоприйнятних рішень та визначення у разі потреби додаткових умов запропонованої передачі. Якщо виконання зазначених додаткових умов передачі залежить від органу, не задіяного раніше у процесі передачі, ініціатор передачі погоджує додаткові умови з цим органові.

Незважаючи на вищевказані положення постанови № 1482 і наявність двох ініціаторів передачі об`єктів зі спільної власності територіальних громад (Коростишівська міська рада, Харитонівська сільська рада) та недосягнення згоди між ними з цих питань, Коростишівською районною радою Житомирської області тимчасова узгоджувальна робоча група для опрацювання взаємоприйнятних рішень - не створювалась.

Відповідно до положень частини 3 статті 8 Закону України «Про добровільне об`єднання територіальних громад» , об`єднана територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальних громад, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою. У разі об`єднання всіх територіальних громад одного району в одну об`єднану територіальну громаду все майно спільної власності територіальних громад такого району є комунальною власністю об`єднаної територіальної громади, а пов`язані з таким майном права та обов`язки належать об`єднаній територіальній громаді з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою.

Відповідно до положень статті 47 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» :

-постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету (частина 1);

-постійні комісії обираються радою на строк її повноважень у складі голови і членів комісії (частина 2);

-постійні комісії за дорученням ради або за власного ініціативою попередньо розглядають проекти програм соціально-економічного і культурного розвитку, місцевого бюджету, звіти про виконання програм і бюджету, вивчають і готують питання про стан та розвиток відповідних галузей господарського і соціально-культурного будівництва, інші питання, які вносяться на розгляд ради, розробляють проекти рішень ради та готують висновки з цих питань, виступають на сесіях ради з доповідями і співдоповідями (частина 4);

- організація роботи постійної комісії ради покладається на голову комісії.

Голова комісії скликає і веде засідання комісії, дає доручення членам комісії, представляє комісію у відносинах з іншими органами, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями, а також громадянами, організуй роботу по реалізації висновків і рекомендацій комісії (частина 8);

-засідання постійної комісії скликається в міру необхідності і є правомочний, якщо в ньому бере участь не менш як половина від загального складу комісії (частина 9);

-за результатами вивчення і розгляду питань постійні комісії готують висновки і рекомендації. Висновки і рекомендації постійної комісії приймаються більшістю голосів від загального складу комісії і підписуються головою комісії, а в разі його відсутності - заступником голови або секретарем комісії, протоколи засідань комісії підписуються головою і секретарем комісії. Висновки і рекомендації постійної комісії, протоколи її засідань є відкритими та оприлюднюються і надаються на запит відповідно до Закону України: «Про доступ до публічної інформації» (частина 10);

-питання, які належать до відання кількох постійних комісія, можуть за ініціативою комісій, а також за дорученням ради, її голови, відповідно заступника голови районної у місті, районної ради чи першого заступника, заступника голови обласної ради, секретаря сільської, селищної, міської ради розглядатися постійними комісіями спільно. Висновки і рекомендації, прийняті постійними комісіями на їх спільних засіданнях, підписуються головами відповідних постійних комісій (частина 12);

- перелік, функціональна спрямованість і порядок організації роботи постійних комісій визначаються регламентом відповідної ради та положенням про постійні комісії, що затверджується радою з урахуванням вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» щодо реалізації повноважень ради у здійсненні державної регуляторної політики постійними комісіями відповідної ради (частина 15).

На засіданні постійної комісії Коростишівської районної ради з питань бюджету, комунальної власності та адміністративно-територіального устрою, яке відбулося 21.10.2020, питання «Про безоплатну передачу із спільної власності територіальних громад сіл, міста Коростишівського району комунальних підприємств, установ та об`єктів нерухомого майна'' фактично не розглядалось та його обговорення головою районної ради Бондарчуком С.В. було припинено.

Висновків та рекомендацій щодо вирішення вказаного питання у відповідності до вимог чинного законодавства постійною комісією Коростишівської районної ради з питань бюджету, комунальної власності та адміністративно-територіального устрою не приймалось, що дає підстави стверджувати про неналежну підготовку вказаного питання.

Відповідно до п. 1 Положення про постійні комісії районної ради VII скликання (далі - Положення), затвердженого рішенням першої сесії VII скликання Коростишівської районної ради Житомирської області «Про Положення про постійні комісії районної ради VII скликання» від 22.12.2015 № 22, постійні комісії ради ,у своїй роботі керуються Законами України «Про місцеве самоврядування в Україні» , «Про статус депутатів місцевих рад» , іншими законами, регламентом ради та цим положенням.

Згідно п. 8 Положення комісії діють за дорученнями ради або з власної ініціативи. На своїх засіданнях комісії готують та визначають проекти рішень, проекти програм, бюджету, звітів, вивчають і готують питання місцевого значення, які вносяться на розгляд ради, готують висновки та рекомендації, виступають на сесіях ради з доповідями і співдоповідями за підсумками вивченого та з"ясованого.

Пунктом 10 Положення визначено, що у випадку, якщо станом на час розгляду проекту рішення на пленарному засіданні ради відомо, що даний проект рішення не був розглянутий хоча би однією з постійних комісій ради, головуючий зобов`язаний оголосити про причини такої ситуації, зокрема про відсутність кворуму в комісіях напередодні, відмову комісій розглядати зазначений проект рішення або ж оголосити інші причини, відсутності попереднього розгляду проекту рішення хоча б однією комісією ради. У випадку, якщо одна та більше комісій розглянули проект рішення, але висновки та рекомендації до проекту відсутні, головуючий не проводить з`ясування та оголошення причин такої поведінки комісій.

Порядок діяльності Коростишівської районної ради Житомирської області, її органів та посадових осіб, депутатських фракцій, груп, депутатів Коростишівської районної ради, формування виконавчого органу Коростишівської районної ради, а також порядок взаємодії Коростишівської районної ради та її виконавчого органу встановлений Регламентом роботи Коростишівської районної ради VII скликання, затвердженим рішенням першої сесії VII скликання Коростишівської районної ради від 02.12.2015 № 13 (далі - Регламент роботи ради).

Статтею 1 Регламенту роботи ради визначено, що Коростишівська районна рада є органом місцевого самоврядування, що представляє спільні інтереси територіальних громад сіл, міста району у межах повноважень, визначених Конституцією України, Закону України «Про місцеве самоврядування Україні» , іншими законами, а також повноважень, переданих їй сільськими та міською радами.

Статтею 6 Регламенту ради визначено, що засідання районної ради, її президії, постійних комісій є гласними та відкритими (частина 1); районна рада систематично інформує населення про свою діяльність, прийняті рішення, хід їх виконання, реалізацію наказів виборців (частина 2); відкритість та гласність роботи ради забезпечується завчасним оприлюдненням проектів рішень ради з метою громадського обговорення та внесення пропозицій (частина 6).

Згідно положень статті 11 Регламенту ради, сесія ради є основною організаційно-правовою формою діяльності ради. Вона складається з пленарний засідань, засідань постійних комісій районної ради.

Згідно положень статті 24 Регламенту ради, підготовку питань на розгляд сесії ради організовує керуючий справами районної ради. Винесенню питання на розгляд пленарного засідання ради передує його підготовка у відповідних постійних комісіях ради та президії ради.

Статтею 26 Регламенту ради визначено порядок складання проекту рішення, що виноситься на розгляд ради, його форма. Також вказаною статтею Регламенту ради передбачено, що проект рішення повинен мати погоджувальні підписи (візи) відповідної галузевої постійної комісії, радника голови районної ради з питань юридичного забезпечення, заступника голови районної ради, керуючого справами районної ради, автора проекту (частина 4). Візування проекту рішення є: обов`язковим (частина 6). З метою забезпечення громадського обговорення та внесення можливих пропозицій, проекти рішень ради підлягають розміщенню на офіційному Веб-сайті Коростишівської районної ради, а також можуть публікуватися - в друкованих засобах масової інформації не пізніш, як за 20 робочих днів до дати їх розгляду на сесії ради (частина 8).

Згідно статті 28 Регламенту ради, проекти рішень, інші документи і матеріали з питань, що вносяться на розгляд ради, подаються постійними комісіями разом з висновками і рекомендаціями щодо їх готовності про включення чи не включення до порядку денного сесії у виконавчий апарат ради не пізніше, ніж за 10 днів та доводяться до відома депутатів, як правило, не пізніше, ніж за 1 день до відкриття чергової сесії, а у виняткових випадках, в день проведення сесії.

Згідно вимог частини 2 статті 30 Регламенту ради, до порядку денного сесії президією ради включаються лише ті питання, документи з яких підготовлені відповідно до вимог цього Регламенту.

Відповідно до положень статті 31 Регламенту ради:

- частина 1 - узгоджений проект порядку денного сесії ради готується президією ради та повідомляється депутатам не пізніше, як за 1 день до відкриття чергової сесії, а у виняткових випадках, не пізніше як у день проведення сесії;

- частина 3 - пропозиції до проекту порядку денного сесії вносяться головою районної ради, депутатами, постійними комісіями та головою районної державної адміністрації, як правило, не пізніше, як за 20 днів до відкриття чергової сесії. У випадку виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом проекти рішень районної ради оприлюднюються негайно після їх підготовки;

- частина 4 - президія ради організовує їх попередній розгляд у термін, визначений в ч. 1 цієї статті;

- частина 5 - за наслідками розгляду президією ради проекту порядку денного сесії надаються рекомендації щодо внесення на розгляд пленарного засідання певного переліку питань;

- частина 6 - на засіданнях президії, засіданнях постійних комісій та пленарних засіданнях районної ради з питань порядку денного сесії доповідають розробники проектів рішень ради, зокрема:

1. проектів, розроблених районною державною адміністрацією - заступники голови районної державної адміністрації, керівники структурних підрозділів райдержадмістрації, а у виняткових випадках - уповноважені ними особи;

2. проектів, розроблених фракціями - керівники фракцій або уповноважені фракціями особи;

3. проектів, розроблених постійними або тимчасовими комісіями - голова комісії або уповноважена комісією особа:

частина 7- у разі відсутності зазначених осіб на засіданні постійної комісії, комісія має право не розглядати питання, які пропонуються розробниками для внесення до порядку денного сесії ради;

-частина 9 - пропозиції до порядку денного сесії, внесені пізніше як, за 20 днів до відкриття чергової сесії, а у виняткових випадках, не пізніше як за день до сесії можуть бути включені до порядку денного сесії після їх попереднього розгляду постійною комісією ради.

-частину 10 - пропозиція щодо кожного питання, яке пропонується включити до проекту порядку денного сесії або до затвердженого порядку денного сесії, подається керуючому справами ради із супровідною і запискою (обґрунтуванням) і проектом рішення чи іншого документу, завізованими усіма зацікавленими сторонами, який пропонується прийняти за цією пропозицією.

Статтею 85 Регламенту ради визначено, що засідання ради протоколюються. Ведення протоколу засідання здійснює виконавчий апарат ради. Протокол засідання ради підписується головуючим на засіданні. У протоколі засіданні ради зазначається: дата , час і місце засідання, кількість присутніх депутатів на засіданні, внесенні на розгляд питання порядку денного; назви документів, поширених серед депутатів для цього засідання; прізвища головуючого на засіданні і виступаючих; всі внесення на голосування питання.

Як встановлено судом, постійна комісії Коростишівської ради з питань бюджету, комунальної власності та адміністративно-територіального устрою, за результатами розгляду питання "Про безоплатну передачу із спільної власності територіальних громад сіл, міста Коростишівського району комунальних підприємств, установ та об`єктів нерухомого майна" лише рекомендувала внести дане питання на розгляд сесії районної ради. Будь-яка інформація щодо наявності на час засідання постійної комісії районної ради підготовленого нею проекту рішення з даного питання та рекомендацій щодо підтримання проекту цього рішення та винесення його на розгляд сесії районної ради в протоколі № 44 від 21.10.2021 відсутня.

Також, згідно, змісту протоколу сорок третьої (скликаної позачергово) сесії VII скликання Коростишівської районної ради Житомирської області від 21 жовтня 2020 року, у ньому відсутня інформація про назву документів, поширених серед депутатів для цього засідання.

Крім цього, незважаючи на те, що згідно розпорядження голови Коростишівської районної ради Житомирської області Бондарчука С.В. від 16.10.2020 № 38 на розгляд сорок третьої (скликаної позачергово) сесії VII скликання Коростишівської районної ради було внесено сім питань, після відкриття пленарного засідання головою постійної комісії районної ради з питань бюджету, комунальної власності та адміністративно-територіального устрою Загладою Н.В. до порядку денного вказаної сесії було внесено 16 питань, частина з яких жодного відношення до переліку та змісту питань, вказаних у розпорядженні голови районної ради від 16.10.2020 № 38 - не має.

Також, в порушення положень постанови КМУ "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності" від 21.09.1998 №1482, при наявності двох ініціаторів передачі об`єктів зі спільної власності територіальних громад (Коростишівська міська рада, Харитонівська сільська рада) та недосягнення згоди між ними з цих питань, Коростишівською районною радою тимчасова узгоджувальна робоча група для опрацювання взаємоприйнятних рішень - не створювалась.

Таким чином, при прийняті спірного рішення відповідачем було допущено ряд порушень Регламенту роботи Коростишівської районної ради VII скликання, затвердженим рішенням першої сесії VII скликання Коростишівської районної ради від 02.12.2015 № 13, у зв`язку з чим рішення сорок третьої (скликаної позачергово) сесії VII скликання Коростишівської районної ради Житомирської області "Про безоплатну передачу із спільної власності територіальних громад сіл, міста Коростишівського району" від 21.10.2020 №744 підлягає скасуванню.

Згідно зі ст.73 Господарського процесуального Кодексу України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно до ст.74 Господарського процесуального Кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Приписами ст. 79 Господарського процесуального Кодексу України передбачено, що наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування.

Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Відповідно до п. 1 ст. 86 Господарського процесуального Кодексу України, Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Враховуючи усе вищевикладене, оцінюючи докази у справі в їх сукупності, законодавство, що регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку щодо наявності підстав для задоволення позовних вимог.

Витрати по сплаті судового збору, відповідно до ст. 129 ГПК України, покладаються на відповідача.

Керуючись статтями 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,-

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Визнати незаконним та скасувати рішення сорок третьої (скликаної позачергово) сесії VII скликання Коростишівської районної ради Житомирської області "Про безоплатну передачу із спільної власності територіальних громад сіл, міста Коростишівського району" від 21.10.2020 №744.

3. Стягнути з Коростишівської районної ради Житомирської області (12501, Житомирська область, м. Коростишів, вул. Дарбіняня,11, код ЄДРПОУ 13576931) на користь Харитонівської сільської ради Коростишівського району, Житомирської області ( 12525, Житомирська область, Коростишівський район, с. Харитонівка, вул. Перемоги,23, код ЄДРПОУ 04348740) - 2 270,00 грн судового збору.

4.Стягнути з Коростишівської районної ради Житомирської області (12501, Житомирська область, м. Коростишів, вул. Дарбіняня,11, код ЄДРПОУ 13576931) на користь Старосілецької сільської ради Коростишівського району, Житомирської області ( 12515, Житомирська область, Коростишівський район, с. Старосільці, вул. Шевченка,20 А, код ЄДРПОУ 04348705) - 2 270,00 грн судового збору

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено: 12.11.21

Суддя Маріщенко Л.О.

Віддрукувати:

1- в справу

2-3 - позивачам (рек)

4- відповідачу (рек)

5- третій особі (рек)

СудГосподарський суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення04.11.2021
Оприлюднено15.11.2021
Номер документу101026247
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —906/209/21

Постанова від 14.02.2022

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Розізнана І.В.

Ухвала від 01.02.2022

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Розізнана І.В.

Ухвала від 28.01.2022

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Розізнана І.В.

Ухвала від 24.12.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Розізнана І.В.

Рішення від 04.11.2021

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Маріщенко Л.О.

Ухвала від 23.09.2021

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Маріщенко Л.О.

Ухвала від 31.08.2021

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Маріщенко Л.О.

Ухвала від 01.06.2021

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Маріщенко Л.О.

Ухвала від 05.04.2021

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Маріщенко Л.О.

Ухвала від 03.03.2021

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Маріщенко Л.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні