ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 лютого 2022 року Справа № 906/209/21
Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
Головуючий суддя Розізнана І.В., суддя Філіпова Т.Л. , суддя Бучинська Г.Б.
секретар судового засідання Дика А.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Коростишівської міської ради на рішення Господарського суду Житомирської області від 04.11.2021 (суддя Маріщенко Л.О.) у справі № 906/209/21
за позовом 1) Харитонівської сільської ради
2) Старосілецької сільської ради
до Коростишівської районної ради Житомирської області
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Коростишівська міська рада
про визнання протиправним та скасування рішення №744 від 21.10.2020
за участю представників сторін:
позивача -1- Ткачук А.О.
позивача-2- Ткачук А.О.
відповідача - не з`явився
третьої особи - Дяков С.М., Новік О.І., Полєшко О.Ю.
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Господарського суду Житомирської області від 04.11.2021 у справі №906/209/21 позов задоволено.
Визнано незаконним та скасовано рішення сорок третьої (скликаної позачергово) сесії VII скликання Коростишівської районної ради Житомирської області "Про безоплатну передачу із спільної власності територіальних громад сіл, міста Коростишівського району" від 21.10.2020 №744.
Стягнуто з Коростишівської районної ради Житомирської області (код ЄДРПОУ 13576931) на користь Харитонівської сільської ради Коростишівського району, Житомирської області (код ЄДРПОУ 04348740) - 2 270,00 грн. судового збору.
Стягнуто з Коростишівської районної ради Житомирської області (код ЄДРПОУ 13576931) на користь Старосілецької сільської ради Коростишівського району, Житомирської області (код ЄДРПОУ 04348705) - 2 270,00 грн. судового збору.
Не погоджуючись з ухваленим судом першої інстанції рішенням від 04.11.2021 у справі №906/209/21 Коростишівська міська рада звернулась до Північно-західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення Господарського суду Житомирської області від 04.11.2021 у справі №906/209/21, а справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції. Стягнути з позивачів судовий збір у сумі 6810,00 грн.
Скаржник вважає рішення таким, що прийняте на підставі не повністю досліджених доказів, з порушенням норм матеріального права і при недотриманні норм процесуального права.
Апелянт не погоджується з тим, що відповідачем було допущено ряд порушень Регламенту роботи Коростишівської районної ради VII скликання, затвердженою рішенням першої сесії VII скликання Коростишівської районної ради від 02.02.2015 №13. Вважає, що Коростишівською районною радою, дотримані вимоги чинного законодавства України, нормативні документи Коростишівської районної ради (Регламент), якими врегульована процедура підготовки питань для розгляду та прийняття відповідних рішень сесією.
Вважає, що Господарський суд Житомирської області, ухвалюючи оскаржуване рішення, належним чином не дослідив докази, які знаходяться у справі (Розпорядження №38, Положення ради, Протокол №44), не врахував вимоги Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Зазначає, що суд допустився помилки, щодо обов`язку комісії районної ради підготувати проект рішення та рекомендацій щодо підтримання проекту цього рішення, оскільки чинне законодавство України, Положення ради такого обов`язку у комісії відповідно не вимагає.
Звертає увагу, що Коростишівська міська рада була єдиним ініціатором з органів місцевого самоврядування, яким дотримано вимоги Законів України та ініційовано передачу майна з прийняттям рішення на пленарному засіданні Коростишівської міської ради. Лист міської ради від 15.10.2020 №03-31/1960, яким направлялися до Коростишівської районної ради копії рішення ради, не взято до уваги судом та не оцінено як належний доказ.
Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 24.12.2021 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Коростишівської міської ради на рішення Господарського суду Житомирської області від 04.11.2021 у справі №906/209/21; розгляд апеляційної скарги призначено на 01.02.2022 об 14:30 год. у приміщенні Північно-західного апеляційного господарського суду за адресою: 33001 м. Рівне вул. Яворницького, 59 у залі судових засідань №1.
Запропоновано позивачам та відповідачу - у строк до 25.01.2022 надіслати до Північно-західного апеляційного господарського суду відзив на апеляційну скаргу, в порядку передбаченому ст.263 ГПК України та докази надсилання копії відзиву та доданих до нього документів іншим учасникам справи.
Також роз`яснено сторонам по справі право участі особи у судовому засіданні в режимі відеоконференції згідно з правилами статті 197 Господарського процесуального кодексу України.
З матеріалів справи вбачається, що Північно-західним апеляційним господарським судом своєчасно, в установленому порядку направлено ухвалу про відкриття апеляційного провадження учасникам справи.
27.01.2022 на поштову адресу Північно-західного апеляційного господарського суду надійшов відзив на апеляційну скаргу від Харитонівської сільської ради та Старосілецької сільської ради, в якому з підстав викладених у ньому просять суд апеляційної інстанції відмовити у задоволенні апеляційної скарги Коростишівської міської ради на рішення Господарського суду Житомирської області від 04.11.2021 у справі №906/209/21.
Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 01.02.2022 розгляд апеляційної скарги відкладено на 15.02.2022 об 12:00 год. у приміщенні Північно-західного апеляційного господарського суду за адресою: 33001 м. Рівне вул. Яворницького, 59 у залі судових засідань №1.
В судовому засіданні 15.02.2022 представники Коростишівської міської ради підтримали доводи апеляційної скарги з підстав викладених у ній та просять суд апеляційної інстанції скасувати рішення Господарського суду Житомирської області від 04.11.2021, направити справу № 906/209/21 на новий розгляд до суду першої інстанції. Представник позивачів заперечив доводи апеляційної скарги та надав свої пояснення.
Відповідач не забезпечив участь в судовому засіданні представника; повідомлявся судом про дату, час та місце розгляду справи в установленому порядку.
Згідно із ч. 1 ст. 202 ГПК України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Відповідно до ст.269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Дослідивши матеріали справи та обставини на предмет повноти їх встановлення, надання їм судом першої інстанції належної юридичної оцінки, беручи до уваги межі перегляду справи у апеляційній інстанції, обговоривши доводи апеляційної скарги та заперечення викладені у відзиві стосовно дотримання судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, заслухавши пояснення представників позивачів та третьої особи у судовому засіданні, колегія суддів Північно-західного апеляційного господарського суду дійшла наступного висновку.
Під час дослідження матеріалів справи апеляційним судом встановлено наступне.
21 жовтня 2020 року сорок третьою сесією VII скликання Коростишівської районної ради Житомирської області, скликаною позачергово, серед інших, прийнято рішення за № 744 "Про безоплатну передачу із спільної власності територіальних громад сіл, міста Коростишівського району", яке прийняте районною радою за результатами розгляду клопотання Коростишівської міської ради від 15.10.2020 № 03-31/1960 та відповідно до статей 43, 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", враховуючи рекомендації постійної комісії районної ради з питань бюджету, комунальної власності та адміністративно-територіального устрою від 21.10.2020 /а.с. 29 у т.1/.
15 жовтня 2020 року до Коростишівської районної ради Житомирської області від Коростишівської міської ради за № 03-31/1960 надійшло клопотання про передачу із спільної власності територіальних громад сіл, міста Коростишівського району у комунальну власність Коростишівської міської ради ряду об`єктів нерухомого майна, серед яких: цілісний майновий комплекс та інше нерухоме майно, основні засоби, необоротні активи комунального підприємства "Коростишівське архітектурно-планувальне бюро" за адресою: м. Коростишів, вул. Дарбіняна, 1-А; адмінбудинок з господарськими спорудами по вул. Дарбіняна, 11 балансовою вартістю 623 113,00 грн.; адміністративна будівля з будівлями гаражів по вул. Соборна Площа, 18, балансовою вартістю 367 193,00 грн.; адміністративна будівля з господарськими спорудами по вул. Святотроїцька, 18, балансовою вартістю 197 197,00 грн.; частина приміщення по вул. Шевченка, 1, балансовою вартістю 20 251,00 грн.
16 жовтня 2020 року головою Коростишівської районної ради Житомирської області Бондарчуком С.В. видано розпорядження № 38 "Про проведення сорок третьої (скликаної позачергово) сесії районної ради сьомого скликання", згідно змісту якого, відповідно до ст. 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", статей 19, 20 Регламенту роботи районної ради VII скликання /а.с. 30-36 у т.1/, скликано позачергову сорок третю сесію районної ради сьомого скликання на 10 годину 21 жовтня 2020 року в залі засідань районної ради /а.с. 62 у т.1/.
Вказаним розпорядженням на розгляд сесії внесено такі питання:
1. Про внесення змін до районного бюджету на 2020 рік.
2. Про затвердження розпоряджень голови райдержадміністрації.
3. Про затвердження розпоряджень голови районної ради.
4. Про безоплатну передачу із спільної власності територіальних громад сіл, міста Коростишівського району комунальних підприємств, установ та об`єктів нерухомого майна.
5. Про безоплатну передачу із спільної власності територіальних громад сіл, міста Коростишівського району закладів освіти.
6. Про внесення змін до рішення сорок першої (скликаної позачергово) сесії районної ради сьомого скликання від 29.08.2019 № 637 "Про безоплатну передачу із спільної власності територіальних громад сіл, міста Коростишівського району закладів освіти".
7. Питання комунальної власності.
20 жовтня 2020 року від Харитонівської сільської ради Коростишівського району Житомирської області до Коростишівської районної ради Житомирської області надійшло звернення з клопотанням про безоплатну передачу із спільної власності територіальних громад сіл, селищ району у власність Харитонівської сільської ради об`єднаної територіальної громади нерухомого майна згідно переліку (додатку), а саме: адмінприміщення з господарськими будівлями по вул. Дарбіняна, 11; адмінбудівлі з господарськими приміщеннями по вул. Соборна площа, 18; приміщення адмінбудівлі з господарськими спорудами по вул. Святотроїцька, 18; приміщення по вул. Дарбіняна, 1-А /а.с.48 у т.1/.
Відповідно до протоколу № 44 від 21 жовтня 2020 року спільного засідання постійної комісії Коростишівської районної ради з питань бюджету, комунальної власності та адміністративно-територіального устрою, президії, районної ради до порядку денного на розгляд винесено 16 питань, серед яких під № 16 "Про безоплатну передачу із спільної власності територіальних громад сіл, міста Коростишівського району комунальних підприємств, установ та об`єктів нерухомого майна" /а.с.45-47 у т.1/.
За результатами розгляду вказаного питання на спільному засіданні постійної комісії Коростишівської ради з питань бюджету, комунальної власності та адміністративно-територіального устрою, президії районної ради було прийнято рішення: рекомендувати дане питання внести на розгляд районної ради.
Позивачі звертають увагу, що вказана комісія лише рекомендувала внести дане питання на розгляд сесії районної ради. Будь-яка інформація щодо наявності на час засідання постійної комісії районної ради підготовленого нею проекту рішення з даного питання та рекомендацій щодо підтримання проекту цього рішення та винесення його на розгляд сесії районної ради в протоколі № 44 від 21.10.2021 відсутня.
На офіційному веб-сайті Коростишівської районної ради Житомирської області проекти рішень, які вносились на розгляд сорок третьої позачергової сесії VII скликання Коростишівської районної ради - не оприлюднювались.
Згідно, змісту протоколу сорок третьої (скликаної позачергово) сесії VII скликання Коростишівської районної ради Житомирської області від 21 жовтня 2020 року, у ньому відсутня інформація про назву документів, поширених серед депутатів для цього засідання /а.с. 37-44 у т.1/.
За пропозицією голови районної ради Бондарчука С.В. до порядку денного сесії внесено зміни в частині послідовності розгляду питань порядку денного: питання № 4
"Про безоплатну передачу із спільної власності територіальних громад сіл, міста Коростишівського району комунальних підприємств, установ та об`єктів нерухомого майна".
Під час розгляду питання "Про безоплатну передачу із спільної власності територіальних громад сіл, міста Коростишівського району комунальних підприємств, установ та об`єктів нерухомого майна" присутні на сесії депутати заслухали інформацію з цього питання керуючої справами виконавчого комітету районної ради Надточій М. В., яка також зачитала звернення Харитонівської територіальної громади щодо передачі певних об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, міста району до власності цієї громади.
Про зміст звернення Коростишівської міської ради щодо передачі із спільної власності територіальних громад сіл, міста району комунальних підприємств, установ та об`єктів нерухомого майна депутатам повідомив голова районної ради Бондарчук С.В.
За пропозицією голови районної ради Бондарчука С.В. депутати, як за окреме рішення, проголосували за рішення в редакції "Про передачу із спільної власності територіальних громад сіл, міста Коростишівського району у комунальну, власність Коростишівської міської ради таких комунальних підприємств, установ та їх майна":
- статутний фонд в розмірі 100,00 грн. та цілісний майновий комплекс КНП "Центральну районна лікарня ім. Д.І.Потєхіна" Коростишівської районної ради за адресою: місто Коростишів, вул. Героїв Небесної Сотні, 58;
- статутний фонд в розмірі 1 000,00 грн., цілісний майновий комплекс комунального некомерційного підприємства "Центр первинної медико-санітарної допомоги" Коростишівської районної ради за адресою: місто Коростишів, вул. Героїв небесної Сотні, 58;
- статурний фонд в розмірі 54 000,00 грн., цілісний майновий комплекс комунального підприємства "Коростишівська центральна районна аптека № 1" за адресою: місто Коростишів, вул. Київська, 103.
Згідно змісту протоколу пленарного засідання сесії від 21.10.2020, після голосування по вищевказаному питанню, голова районної ради Бондарчук С.В. запропонував депутатам ради перейти до розгляду питання передачі інших підприємств та установ, а також об`єктів нерухомого майна, що належать до спільної власності територіальних громад сіл, міста району, так як є спірні питання.
В обговоренні вказаних питань прийняли участь та виступили:
Харитонівський сільський голова Зубленко З.С., заступник Харитонівського сільського голови Котенко Н.М., заступник Старосілецького сільського голови Путято Є.В., які зазначили, що в Коростишівському районі утворилось три громади і об`єкти спільної власності забезпечують їх роботу, а також те, що об`єкти одній громаді передаються в тому випадку, коли забезпечують діяльність виключно однієї громади.
Водночас, КП "Коростишівське архітектурно-планувальне бюро", адмінбудинок з господарськими спорудами по вул. Дарбіняна, 11 в м. Коростишів, адміністративна будівля з будівлями гаражів по вул. Соборна Площа, 18, адмінбудівля з господарськими спорудами по вул. Святотроїцька, 18 в м. Коростишів, частина приміщення по вул. Шевченка, 1 в м. Коростишів забезпечують діяльність всіх трьох громад, тому запропонували районній раді визначити частку для Харитонівської та Старосілецької громади для забезпечення їх діяльності, передавши у власність майно.
Позивачі вважають, що під час підготовки та проведення 21 жовтня 2020 року сорок третьої (скликаної позачергово) сесії VII скликання Коростишівської районної ради Житомирської області, прийнятті рішень за № 743 "Про безоплатну передачу із спільної власності територіальних громад сіл, міста Коростишівського району комунальних підприємств установ та об`єктів нерухомого майна" та № 744 "Про безоплатну передачу із спільної власності територіальних громад сіл, міста Коростишівського району", відповідачем були порушені положення не тільки чинного законодавства України, а й нормативних документів Коростишівської районної ради Житомирської області (Регламенту роботи Коростишівської районної ради VII скликання, Положення про постійні комісії районної ради VII скликання ), якими врегульовано процедуру підготовки, проведення сесії, прийняття відповідних рішень.
Крім того, позивачі вважають, що розпорядившись майном спільної власності трьох територіальних громад сіл Коростишівського району, дві з яких (Харитонівська та Старосілецька) були проти безоплатної передачі вказаного майна Коростишівській міській раді, відповідач прийняв оскаржувані рішення поза межами наданих йому повноважень. Також, позивачі наголошують на тому, що рішень щодо відчуження, безоплатної передачі часток із спільної власності територіальних громад та щодо передачі таких повноважень Коростишівській районній раді Житомирської області Харитонівська та Старосілецька сільські ради Коростишівського району не приймали.
Надаючи в процесі апеляційного перегляду оцінку обставинам справи в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів зазначає, що відповідно до ч.1 ст.15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Згідно із частинами першою та четвертою статті 11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. У випадках, установлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.
За приписами ст.16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Способи захисту цивільних прав та інтересів визначені частиною 2 статті 16 ЦК України.
Цивільні права та інтереси суд може захистити в спосіб визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб (пункт 10 частини другої статті 16 ЦК України).
Відповідно до ст. 55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.
Рішення суб`єкта владних повноважень у сфері права власності може оспорюватися з точки зору його законності, а вимога про визнання рішення незаконним - розглядатися в порядку цивільного або господарського судочинства, якщо за результатами реалізації рішення у фізичної чи юридичної особи виникло право цивільне й спірні правовідносини, на яких ґрунтується позов, мають приватноправовий характер. У такому випадку позовну вимогу про визнання рішення незаконним можна розглядати як спосіб захисту порушеного цивільного права за статтею 16 ЦК України та пред`являти до суду для розгляду в порядку цивільного або господарського судочинства, якщо фактично підґрунтям і метою пред`явлення такої позовної вимоги є оспорювання цивільного речового права особи, що виникло в результаті та після реалізації рішення суб`єкта владних повноважень.
Відносини, які склалися між сторонами, виникли з приводу права на нерухоме майно комунальної власності. У таких відносинах рада здійснює правомочності власника комунального майна, тобто не реалізує в цій частині владних управлінських функцій.
Оскільки відповідач в спірних правовідносинах не здійснює владних управлінських функцій, а в основі цього спору лежать правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, то й спір у цій справі не є публічно-правовим та належить до юрисдикції господарських судів.
Позивачі звернулись до господарського суду з позовом про визнання протиправним та скасування рішення від 21.10.2020 №744 Коростишівської районної ради Житомирської області "Про безоплатну передачу із спільної власності територіальних громад сіл, міста Коростишівського району", такий спір підлягає розгляду за правилами господарського судочинства, оскільки його вирішення впливає на цивільні права (інтерес) та обов`язки сторін справи.
Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог колегія суддів зазначає наступне.
Стаття 19 Конституції України визначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ч. 3 ст. 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України.
Позивач доводить, що при прийнятті рішення від 21.10.2020 №744 Коростишівської районної ради Житомирської області "Про безоплатну передачу із спільної власності територіальних громад сіл, міста Коростишівського району" відповідач порушив норми чинного законодавства, Регламент роботи Коростишівської міської ради VII скликання, Положення про постійні комісії районної ради VII скликання, якими врегульовано процедуру підготовки, проведення сесії та прийняття відповідних рішень. Також доводить, що відчуження, безоплатна передача часток із спільної власності територіальних громад (в т.ч. Харитонівської та Старосілецької сільських рад) порушує права/інтерес позивачів, оскільки останні рішень про таке не приймали.
Згідно з ст. 4 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" одними із принципів місцевого самоврядування є принцип законності та гласності.
Відповідно до ст. 140 Конституції України місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи. Органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, є районні та обласні ради.
Територіальні громади набувають і здійснюють цивільні права та обов`язки через органи місцевого самоврядування у межах їхньої компетенції, встановленої законом (ст.172 ЦК України).
Згідно зі ст. 327 ЦК України у комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.
Згідно абз. 15 ст. 1 Закону "Про місцеве самоврядування в Україні" право комунальної власності - право територіальної громади володіти, доцільно, економно, ефективно користуватися і розпоряджатися на свій розсуд і в своїх інтересах майном, що належить їй, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування.
Як вбачається з матеріалів справи, на офіційному веб-сайті Коростишівської районної ради Житомирської області розміщено перелік підприємств (установ, організацій, закладів), що перебували у спільній власності територіальних громад сіл, міста Коростишівського району станом на 01 січня 2017 року, згідно якого в м. Коростишів по вул. Дарбіняна, 1-а знаходиться Комунальне підприємство "Коростишівське архітектурно-планувальне бюро" /а.с. 63 у т.1/.
Статутом Комунального підприємства "Коростишівське архітектурно-планувальне бюро", затвердженого рішенням 26 сесії 5 скликання Коростишівської районної ради № 591 від 12.05.2010 визначено, що підприємство створене шляхом реорганізації госпрозрахункового проектно-виробничого архітектурно-планувального бюро при головному архітектору Коростишівського району на підставі наказу Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України № 248 від 01.11.2000, засноване на спільній власності територіальних громад сіл, міста району і перебуває в управлінні Коростишівської районної ради (орган управління майном).
Відповідно до п. 4.2 ст. 4 Статуту майно підприємства є спільною власністю територіальних громад сіл, міста району і закріплюється за ним на праві господарського відання /а.с. 68-72 у т.1/.
Також, на офіційному веб-сайті Коростишівської районної ради Житомирської області розміщено перелік нерухомого майна спільної комунальної власності територіальних громад сіл, міста, району станом на 01 січня 2017 року /а.с. 66 у т.1/, згідно якого:
- в м.Коростишів по вул. Дарбіняна, 11 знаходяться адмінбудинок з господарськими спорудами, по вул. Соборна Площа, 18 знаходяться адміністративна будівля з будівлями гаражів (вказані об`єкти перебувають на балансі Коростишівської районної ради);
- в м. Коростишів по вул. Дарбіняна, 1-а знаходяться нежитлова будівля з господарськими спорудами, по вул. Шевченка, 1 знаходиться захисна споруда цивільного захисту (вказані об`єкти перебувають на балансі КП "Коростишівське архітектурно-планувальне бюро";
- в м. Коростишів по вул. Святотроїцька, 18 знаходяться адмінбудівля з господарськими спорудами (вказані об`єкти перебувають і на балансі Територіального центру соціального обслуговування).
Відповідно до п.20 ч.1 ст.43 Закону "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються питання щодо управління об`єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.
Відповідно до ч. ч. 2, 4, 5, 8 ст. 60 Закону "Про місцеве самоврядування в Україні" підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом. Районні та обласні ради від імені територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюють управління об`єктами їхньої спільної власності, що задовольняють спільні потреби територіальних громад. Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду. Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.
Згідно п. 51 ч.1 ст. 26 Закону "Про місцеве самоврядування в Україні" така згода надається на пленарному засіданні відповідної ради та віднесена до виключної компетенції органу місцевого самоврядування. Отже, обов`язковою умовою передачі об`єктів є прийняття відповідними радами рішення про згоду на таку передачу, якщо інше не встановлено законом.
21 жовтня 2020 року сорок третьою сесією VII скликання Коростишівської районної ради Житомирської області, скликаною позачергово, серед інших, прийнято рішення за № 744 "Про безоплатну передачу із спільної власності територіальних громад сіл, міста Коростишівського району", яким із спільної власності територіальних громад сіл, міста Коростишівського району у комунальну власність Коростишівської міської ради передано: цілісний майновий комплекс та інше нерухоме майно, основні засоби, необоротні активи комунального підприємства "Коростишівське архітектурно-планувальне бюро" за адресою: м. Коростишів, вул. Дарбіняна, 1-А; адмінбудинок з господарськими спорудами по вул. Дарбіняна, 11 балансовою вартістю 623 113,00 грн.; адміністративну будівлю з будівлями гаражів по вул. Соборна Площа, 18, балансовою вартістю 367 193,00 грн.; адміністративну будівлю з господарськими спорудами по вул. Святотроїцька, 18, балансовою вартістю 197 197,00 грн.; частину приміщення по вул. Шевченка, 1, балансовою вартістю 20 251,00 грн. /а.с. 29 у т.1/.
Разом з тим, колегія суддів вважає, що при ухваленні оскаржуваного рішення органу місцевого самоврядування було допущено ряд порушень в т.ч. Регламенту роботи Коростишівської міської ради VII скликання та Положення про постійні комісії районної ради VII скликання.
Відповідно до положень статті 47 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні":
- постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету (частина 1);
- постійні комісії обираються радою на строк її повноважень у складі голови і членів комісії (частина 2);
- постійні комісії за дорученням ради або за власного ініціативою попередньо розглядають проекти програм соціально-економічного і культурного розвитку, місцевого бюджету, звіти про виконання програм і бюджету, вивчають і готують питання про стан та розвиток відповідних галузей господарського і соціально-культурного будівництва, інші питання, які вносяться на розгляд ради, розробляють проекти рішень ради та готують висновки з цих питань, виступають на сесіях ради з доповідями і співдоповідями (частина 4);
- організація роботи постійної комісії ради покладається на голову комісії.
Голова комісії скликає і веде засідання комісії, дає доручення членам комісії, представляє комісію у відносинах з іншими органами, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями, а також громадянами, організуй роботу по реалізації висновків і рекомендацій комісії (частина 8);
- засідання постійної комісії скликається в міру необхідності і є правомочний, якщо в ньому бере участь не менш як половина від загального складу комісії (частина 9);
- за результатами вивчення і розгляду питань постійні комісії готують висновки і рекомендації. Висновки і рекомендації постійної комісії приймаються більшістю голосів від загального складу комісії і підписуються головою комісії, а в разі його відсутності - заступником голови або секретарем комісії, протоколи засідань комісії підписуються головою і секретарем комісії. Висновки і рекомендації постійної комісії, протоколи її засідань є відкритими та оприлюднюються і надаються на запит відповідно до Закону України: "Про доступ до публічної інформації" (частина 10);
- питання, які належать до відання кількох постійних комісія, можуть за ініціативою комісій, а також за дорученням ради, її голови, відповідно заступника голови районної у місті, районної ради чи першого заступника, заступника голови обласної ради, секретаря сільської, селищної, міської ради розглядатися постійними комісіями спільно. Висновки і рекомендації, прийняті постійними комісіями на їх спільних засіданнях, підписуються головами відповідних постійних комісій (частина 12);
- перелік, функціональна спрямованість і порядок організації роботи постійних комісій визначаються регламентом відповідної ради та положенням про постійні комісії, що затверджується радою з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" щодо реалізації повноважень ради у здійсненні державної регуляторної політики постійними комісіями відповідної ради (частина 15).
На засіданні постійної комісії Коростишівської районної ради з питань бюджету, комунальної власності та адміністративно-територіального устрою, яке відбулося 21.10.2020, питання "Про безоплатну передачу із спільної власності територіальних громад сіл, міста Коростишівського району комунальних підприємств, установ та об`єктів нерухомого майна" фактично не розглядалось та його обговорення головою районної ради Бондарчуком С.В. було припинено /а.с.45-47 у т.1/.
Висновків та рекомендацій щодо вирішення вказаного питання у відповідності до вимог чинного законодавства постійною комісією Коростишівської районної ради з питань бюджету, комунальної власності та адміністративно-територіального устрою не приймалось.
Колегія суддів також враховує, що матеріали справи не містять доказів оприлюднення висновку/рекомендації постійної комісії, як передбачено ч. 10 ст. 47 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Апелянт доводить, що текст протоколу №44 від 21.10.2020 сесії підтверджує існування проекту рішення, оскільки по тексту протоколу двічі зазначено про проект рішення, який був розданий депутатам.
Так, зі змісту протоколу 43 позачергової сесії сьомого скликання Коростишівської районної ради від 21 жовтня 2020 року (ст. 10, абз. 5,6) вбачається, що: "головуючий на засіданні Бондарчук С.В. звернувся до депутатів вдруге стосовно поділу цього питання на дві частини, зазначивши, що якщо пройде той проект рішення, що розданий депутатам, воно буде оскаржене Харитонівською сільською радою. Якщо таке рішення буде скасовано судом, не факт, що Коростишівська районна рада буде існувати, як юридична особа, це питання прийдеться вирішувати в Житомирській районній раді. Тобто, пропоную ці підприємства, за передачу яких ми проголосували вище, прийняти одним рішенням, а щодо всіх інших об`єктів, прийняти другим (окремим) рішенням. Заглада Н.В., депутат районної ради, наполягла на голосуванні того проекту рішення, який роздано депутатам".
Колегія суддів зазначає, що хоча зі змісту протоколу від 21.10.2020 вбачається, що депутати отримали проект рішення, однак матеріали справи його не містять, тому неможливо достовірно встановити, що саме за проект рішення був розданий, його зміст, тощо. Також матеріали справи не містять доказів офіційного оприлюднення проекту рішення на офіційному веб-сайті Коростишівської районної ради, як визначено Законом України "Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації" і Регламентом роботи Коростишівської районної ради VII скликання, затвердженим рішенням першої сесії VII скликання Коростишівської районної ради від 02.12.2015 № 13.
Таким чином рада/відповідач порушила процедуру підготовки та оприлюднення рішення органу місцевого самоврядування, який порушує права та охоронювані законом інтереси позивачів.
Отже, винесення вказаного питання до порядку денного 43 сесії Коростишівської районної ради було необґрунтованим та передчасним.
Відповідно до п. 1 Положення про постійні комісії районної ради VII скликання (далі - Положення), затвердженого рішенням першої сесії VII скликання Коростишівської районної ради Житомирської області "Про Положення про постійні комісії районної ради VII скликання" від 22.12.2015 № 22, постійні комісії ради, у своїй роботі керуються Законами України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про статус депутатів місцевих рад", іншими законами, регламентом ради та цим положенням.
Згідно п. 8 Положення комісії діють за дорученнями ради або з власної ініціативи. На своїх засіданнях комісії готують та визначають проекти рішень, проекти програм, бюджету, звітів, вивчають і готують питання місцевого значення, які вносяться на розгляд ради, готують висновки та рекомендації, виступають на сесіях ради з доповідями і співдоповідями за підсумками вивченого та з`ясованого.
Пунктом 10 Положення визначено, що у випадку, якщо станом на час розгляду проекту рішення на пленарному засіданні ради відомо, що даний проект рішення не був розглянутий хоча би однією з постійних комісій ради, головуючий зобов`язаний оголосити про причини такої ситуації, зокрема про відсутність кворуму в комісіях напередодні, відмову комісій розглядати зазначений проект рішення або ж оголосити інші причини, відсутності попереднього розгляду проекту рішення хоча б однією комісією ради. У випадку, якщо одна та більше комісій розглянули проект рішення, але висновки та рекомендації до проекту відсутні, головуючий не проводить з`ясування та оголошення причин такої поведінки комісій.
Порядок діяльності Коростишівської районної ради Житомирської області, її органів та посадових осіб, депутатських фракцій, груп, депутатів Коростишівської районної ради, формування виконавчого органу Коростишівської районної ради, а також порядок взаємодії Коростишівської районної ради та її виконавчого органу встановлений Регламентом роботи Коростишівської районної ради VII скликання, затвердженим рішенням першої сесії VII скликання Коростишівської районної ради від 02.12.2015 № 13 (далі - Регламент роботи ради).
Статтею 1 Регламенту роботи ради визначено, що Коростишівська районна рада є органом місцевого самоврядування, що представляє спільні інтереси територіальних громад сіл, міста району у межах повноважень, визначених Конституцією України, Закону України "Про місцеве самоврядування Україні", іншими законами, а також повноважень, переданих їй сільськими та міською радами.
Статтею 6 Регламенту ради визначено, що засідання районної ради, її президії, постійних комісій є гласними та відкритими (частина 1); районна рада систематично інформує населення про свою діяльність, прийняті рішення, хід їх виконання, реалізацію наказів виборців (частина 2); відкритість та гласність роботи ради забезпечується завчасним оприлюдненням проектів рішень ради з метою громадського обговорення та внесення пропозицій (частина 6).
Згідно положень статті 11 Регламенту ради, сесія ради є основною організаційно-правовою формою діяльності ради. Вона складається з пленарний засідань, засідань постійних комісій районної ради.
Згідно положень статті 24 Регламенту ради, підготовку питань на розгляд сесії ради організовує керуючий справами районної ради. Винесенню питання на розгляд пленарного засідання ради передує його підготовка у відповідних постійних комісіях ради та президії ради.
Статтею 26 Регламенту ради визначено порядок складання проекту рішення, що виноситься на розгляд ради, його форма. Також вказаною статтею Регламенту ради передбачено, що проект рішення повинен мати погоджувальні підписи (візи) відповідної галузевої постійної комісії, радника голови районної ради з питань юридичного забезпечення, заступника голови районної ради, керуючого справами районної ради, автора проекту (частина 4). Візування проекту рішення є: обов`язковим (частина 6). З метою забезпечення громадського обговорення та внесення можливих пропозицій, проекти рішень ради підлягають розміщенню на офіційному Веб-сайті Коростишівської районної ради, а також можуть публікуватися - в друкованих засобах масової інформації не пізніш, як за 20 робочих днів до дати їх розгляду на сесії ради (частина 8).
Згідно статті 28 Регламенту ради, проекти рішень, інші документи і матеріали з питань, що вносяться на розгляд ради, подаються постійними комісіями разом з висновками і рекомендаціями щодо їх готовності про включення чи не включення до порядку денного сесії у виконавчий апарат ради не пізніше, ніж за 10 днів та доводяться до відома депутатів, як правило, не пізніше, ніж за 1 день до відкриття чергової сесії, а у виняткових випадках, в день проведення сесії.
Згідно вимог частини 2 статті 30 Регламенту ради, до порядку денного сесії президією ради включаються лише ті питання, документи з яких підготовлені відповідно до вимог цього Регламенту.
Відповідно до положень статті 31 Регламенту ради:
- частина 1 - узгоджений проект порядку денного сесії ради готується президією ради та повідомляється депутатам не пізніше, як за 1 день до відкриття чергової сесії, а у виняткових випадках, не пізніше як у день проведення сесії;
- частина 3 - пропозиції до проекту порядку денного сесії вносяться головою районної ради, депутатами, постійними комісіями та головою районної державної адміністрації, як правило, не пізніше, як за 20 днів до відкриття чергової сесії. У випадку виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом проекти рішень районної ради оприлюднюються негайно після їх підготовки;
- частина 4 - президія ради організовує їх попередній розгляд у термін, визначений в ч. 1 цієї статті;
- частина 5 - за наслідками розгляду президією ради проекту порядку денного сесії надаються рекомендації щодо внесення на розгляд пленарного засідання певного переліку питань;
- частина 6 - на засіданнях президії, засіданнях постійних комісій та пленарних засіданнях районної ради з питань порядку денного сесії доповідають розробники проектів рішень ради, зокрема:
1. проектів, розроблених районною державною адміністрацією - заступники голови районної державної адміністрації, керівники структурних підрозділів райдержадмістрації, а у виняткових випадках - уповноважені ними особи;
2. проектів, розроблених фракціями - керівники фракцій або уповноважені фракціями особи;
3. проектів, розроблених постійними або тимчасовими комісіями - голова комісії або уповноважена комісією особа:
частина 7- у разі відсутності зазначених осіб на засіданні постійної комісії, комісія має право не розглядати питання, які пропонуються розробниками для внесення до порядку денного сесії ради;
-частина 9 - пропозиції до порядку денного сесії, внесені пізніше як, за 20 днів до відкриття чергової сесії, а у виняткових випадках, не пізніше як за день до сесії можуть бути включені до порядку денного сесії після їх попереднього розгляду постійною комісією ради.
-частину 10 - пропозиція щодо кожного питання, яке пропонується включити до проекту порядку денного сесії або до затвердженого порядку денного сесії, подається керуючому справами ради із супровідною і запискою (обґрунтуванням) і проектом рішення чи іншого документу, завізованими усіма зацікавленими сторонами, який пропонується прийняти за цією пропозицією.
Статтею 85 Регламенту ради визначено, що засідання ради протоколюються. Ведення протоколу засідання здійснює виконавчий апарат ради. Протокол засідання ради підписується головуючим на засіданні. У протоколі засіданні ради зазначається: дата , час і місце засідання, кількість присутніх депутатів на засіданні, внесенні на розгляд питання порядку денного; назви документів, поширених серед депутатів для цього засідання; прізвища головуючого на засіданні і виступаючих; всі внесення на голосування питання.
Як встановлено судом, постійна комісії Коростишівської ради з питань бюджету, комунальної власності та адміністративно-територіального устрою, за результатами розгляду питання "Про безоплатну передачу із спільної власності територіальних громад сіл, міста Коростишівського району комунальних підприємств, установ та об`єктів нерухомого майна" рекомендувала внести дане питання на розгляд сесії районної ради.
Враховано також, що будь-яка інформація щодо наявності на час засідання постійної комісії районної ради підготовленого нею проекту рішення з даного питання та рекомендацій щодо підтримання проекту цього рішення та винесення його на розгляд сесії районної ради в протоколі № 44 від 21.10.2021 відсутня.
Також колегія суддів враховує, що згідно розпорядження голови Коростишівської районної ради Житомирської області Бондарчука С.В. від 16.10.2020 № 38 на розгляд сорок третьої (скликаної позачергово) сесії VII скликання Коростишівської районної ради було внесено сім питань. Після відкриття пленарного засідання головою постійної комісії районної ради з питань бюджету, комунальної власності та адміністративно-територіального устрою Загладою Н.В. до порядку денного вказаної сесії було внесено 16 питань, частина з яких жодного відношення до переліку та змісту питань, вказаних у розпорядженні голови районної ради від 16.10.2020 № 38 - не має.
Судом враховується, що від двох рад надійшло клопотання до відповідача про передачу майна у власність їхніх територіальних громад. Суду як з матеріалів справи так і з пояснень представників в судовому засіданні не вдалось встановити за яким принципом відбулась передача майна саме третій особі, які критерії лягли в основу прийнятого рішення, а також з яких обґрунтованих підстав було відхилено клопотання одного позивача про передачу майна, яке було підтримане також іншим позивачем.
Таким чином, суд встановив, що при прийняті спірного рішення відповідачем були допущені законодавчо унормовані принципи діяльності органів місцевого самоврядування (законність, гласність тощо) та допущено ряд порушень Регламенту роботи Коростишівської районної ради VII скликання, затвердженим рішенням першої сесії VII скликання Коростишівської районної ради від 02.12.2015 № 13, у зв`язку з чим рішення сорок третьої (скликаної позачергово) сесії VII скликання Коростишівської районної ради Житомирської області "Про безоплатну передачу із спільної власності територіальних громад сіл, міста Коростишівського району" від 21.10.2020 №744 підлягає скасуванню.
З урахуванням вищевикладеного, місцевий господарський суд дійшов правильного висновку про задоволення позову.
Як вбачається із прохальної частини апеляційної скарги, скаржник просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення Господарського суду Житомирської області від 04.11.2021 у справі №906/209/21, а справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.
Відповідно до ст. 275 ГПК України суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право:
1) залишити судове рішення без змін, а скаргу без задоволення;
2) скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове рішення у відповідній частині або змінити рішення;
3) визнати нечинним судове рішення суду першої інстанції повністю або частково у передбачених цим Кодексом випадках і закрити провадження у справі у відповідній частині;
4) скасувати судове рішення повністю або частково і у відповідній частині закрити провадження у справі повністю або частково або залишити позовну заяву без розгляду повністю або частково;
5) скасувати судове рішення і направити справу для розгляду до іншого суду першої інстанції за встановленою підсудністю;
6) скасувати ухвалу, що перешкоджає подальшому провадженню у справі, і направити справу для продовження розгляду до суду першої інстанції;
7) у передбачених цим Кодексом випадках скасувати свою постанову (повністю або частково) і прийняти одне з рішень, зазначених у пунктах 1-6 частини першої цієї статті.
Тобто, за змістом ст. 275 ГПК України у суду апеляційної інстанції відсутні повноваження направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції, як просить скаржник в своїй апеляційній скарзі.
Згідно ч. 1 ст. 9 Конституції України та беручи до уваги ратифікацію Законом України від 17.07.1997 №475/97-ВР Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і Першого протоколу та протоколів № 2,4,7,11 до Конвенції та прийняття Закону України від 23.02.2006 № 3477-IV (3477-15) "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", суди також повинні застосовувати Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод (Рим, 4 листопада 1950 року) та рішення Європейського суду з прав людини як джерело права.
Європейський суд з прав людини неодноразово наголошував, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) від 9 грудня 1994 року).
У відповідності з п. 3 ч. 2 ст. 129 Конституції України та ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Відповідно до частини 1 статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
За таких обставин, колегія суддів вважає доводи скаржника, викладені в апеляційній скарзі, безпідставними та документально необґрунтованими. Суд першої інстанції повно з`ясував обставини справи і дав їм правильну юридичну оцінку. Порушень чи неправильного застосування норм матеріального чи процесуального права при розгляді справи судом першої інстанції, судовою колегією не встановлено, тому мотиви, з яких подана апеляційна скарга, не можуть бути підставою для скасування прийнятого у справі судового рішення, а наведені в ній доводи не спростовують висновків суду.
На підставі ст.129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір за розгляд апеляційної скарги покладається на апелянта.
Керуючись ст. ст. 129, 227, 229, 269, 270, 273, 275, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Коростишівської міської ради на рішення Господарського суду Житомирської області від 04.11.2021 у справі №906/209/21 залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
2. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання повного судового рішення до Верховного Суду, відповідно до ст. ст. 287-291 ГПК України.
3. Справу повернути до Господарського суду Житомирської області.
Повний текст постанови складений 24.02.2022
Головуючий суддя Розізнана І.В.
Суддя Філіпова Т.Л.
Суддя Бучинська Г.Б.
Суд | Північно-західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 14.02.2022 |
Оприлюднено | 28.02.2022 |
Номер документу | 103561334 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань |
Господарське
Північно-західний апеляційний господарський суд
Розізнана І.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні