ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 листопада 2021 рокуЛьвівСправа № 460/7844/20 пров. № А/857/16951/21
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді: Гудима Л.Я.,
суддів: Довгополова О.М., Святецького В.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження у м. Львові апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 29 червня 2021 року, головуючий суддя - Дудар О.М., ухвалене у м. Рівне, у справі за адміністративним позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями КЛМ ЕНЕРГО-ІНВЕСТ про анулювання дії спеціального дозволу на користування надрами,-
В С Т А Н О В И В:
В жовтні 2020 року позивач - Державна служба геології та надр України звернулася в суд з позовом до ТзОВ з іноземними інвестиціями КЛМ ЕНЕРГО-ІНВЕСТ , в якому просила анулювати дію спеціального дозволу на користування надрами від 03.12.2010 року №5238.
В обґрунтування своїх позовних вимог посилалася на те, що відповідач порушив законодавство у сфері користування надрами (своєчасно не виконував податкових зобов`язань), порушення у визначені строки не усунув, а тому є підстави для припинення права користування надрами.
Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 29 червня 2021 року в задоволенні адміністративного позову відмовлено.
Не погоджуючись з вищезазначеним рішенням суду першої інстанції, Державна служба геології та надр України оскаржила його в апеляційному порядку, яка, покликаючись на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції вважає встановленими, порушення судом норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою адміністративний позов задовольнити.
Свою апеляційну скаргу обґрунтовує тим, що доказом відсутності заборгованості із рентної плати за користування надрами є довідка про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, відтак висновки суду попередньої інстанції про відсутність заборгованості є передчасними.
На підставі пункту 1 частини 1 статті 311 КАС України розгляд справи проводиться в порядку письмового провадження.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги у їх сукупності, колегія суддів дійшла переконання, що подана апеляційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з наступних підстав.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, Товариство з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями "КЛМ ЕНЕРГО-ІНВЕСТ" (ідентифікаційний номер юридичної особи: 36711088; місцезнаходження: 34200, Рівненська область, Рокитнівський район, смт. Рокитне, вул.Івана Франка, буд.1) зареєстроване як юридична особа 02.11.2009 року (номер запису 13041020000001055), з 03.11.2009 перебуває на обліку у контролюючому органі як платник податків, основний вид діяльності товариства за КВЕД - 08.92 Добування торфу (а.с.48).
03 грудня 2010 року Міністерством охорони навколишнього природного середовища України надано ТзОВ з іноземними інвестиціями "КЛМ ЕНЕРГО-ІНВЕСТ" спеціальний дозвіл на користування надрами №5238 з метою видобування торфу для виробництва добрив для внесення в ґрунт торф`яних компостів та палива, терміном дії 20 років (а.с.6).
03 грудня 2010 року між Міністерством охорони навколишнього природного середовища України та ТзОВ з іноземними інвестиціями "КЛМ ЕНЕРГО-ІНВЕСТ" укладено угоду №5238 про умови користування надрами з метою видобувних корисних копалин, з додатками №№1, 2 (а.с.7-19).
Упродовж 2019-2020 років Державна податкова служба України зверталася до Державної служби геології та надр України з листами від 01.10.2019 року №827/5/99-00-04-04-01-13, від 17.03.2020 року №2766/5/99-00-04-03-01-05, від 22.06.2020 року №5955/5/99-00-04-03-01-05 щодо розгляду питання про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами. До даних листів були долучені Переліки суб`єктів господарювання, що не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов`язання з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин (протягом шести місяців) (а.с.20-22, 26-28, 33-34).
У даному переліку є ТзОВ з іноземними інвестиціями "КЛМ ЕНЕРГО-ІНВЕСТ", сума податкового боргу якого з рентної плати за користування надрами становить 3,2 тис.грн.
28 листопада 2019 року Державною службою геології та надр України видано наказ №444 "Про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів для усунення порушень та внесення змін до наказів", яким, зокрема, ТОВ з іноземними інвестиціями "КЛМ ЕНЕРГО-ІНВЕСТ" зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами №5238 від 03.12.2010 року. Позивачу надано 30 календарних днів на усунення порушень (а.с.23-24).
Про зазначений наказ та встановлений для усунення порушень строк позивача повідомлено листом від 10.12.2019 року №24478/01/14-19, який згідно з рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення повернуто позивачу, причиною повернення зазначено: "за даною адресою не існує такої фірми" (а.с. 25).
27 квітня 2020 року Державною службою геології та надр України видано наказ №145 "Про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів для усунення порушень та внесення змін до наказів", яким ТОВ з іноземними інвестиціями "КЛМ ЕНЕРГО-ІНВЕСТ" зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами №5238 від 03.12.2010 року. Позивачу надано 30 календарних днів на усунення порушень (а.с.29-30).
Державною службою геології та надр України листом від 13.05.2020 року №7172/01/01-20 "Щодо надання терміну на усунення порушень" повідомлено відповідача про надання до 01.06.2020 року терміну для усунення порушень особливих умов в частині своєчасної і в повному обсязі сплати обов`язкових платежів до Державного бюджету. Вказаний лист повернуто позивачу у зв`язку з закінченням встановленого строку зберігання (а.с.31-32).
У зв`язку із неусуненням причин зупинення дії спеціального дозволу, на адресу відповідача направлено лист від 01.07.2020 року за №9861/01/07-20 з проханням надати у 15-тиденний строк власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами, згідно з спеціальним дозволом на користування надрами №5238 від 03.12.2010 року. Даний лист повернуто у зв`язку з закінченням терміну зберігання (а.с.35-36).
Оскільки у встановлений строк відповідь (згода/незгода) ТзОВ з іноземними інвестиціями "КЛМ ЕНЕРГО-ІНВЕСТ" до Державної служби геології та надр України не надійшла, позивач вважає, що він позбавлений можливості самостійно анулювати спеціальний дозвіл, а тому звернувся з даним позовом до суду.
Відмовляючи в задоволенні адміністративного позову, суд першої інстанції виходив з того, що будь-яких доказів на підтвердження висловлення ТОВ з іноземними інвестиціями "КЛМ ЕНЕРГО-ІНВЕСТ" незгоди на припинення права користування надрами матеріали справи не містять. Відтак, питання припинення права користування надрами не підлягає розгляду у судовому порядку.
Такі висновки суду першої інстанції не відповідають фактичним обставинам справи та є помилковими, виходячи з наступного.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з п.1 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 №1174, Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, є уповноваженим органом з питань реалізації угод про розподіл продукції.
Абзацами 9, 10 пункту 4 вказаного Положення встановлено, що Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.
Відповідно до ч.1 ст.19 Кодексу України про надра, надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр.
Надра надаються у постійне або тимчасове користування. Постійним визнається користування надрами без заздалегідь встановленого строку. Тимчасове користування надрами може бути короткостроковим (до 5 років) і довгостроковим (до 50 років). У разі необхідності строки тимчасового користування надрами може бути продовжено (ч.ч.1-3 ст.15 Кодексу України про надра).
Згідно з ч.2 ст.24 Кодексу України про надра, користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Права та обов`язки користувача надр виникають з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, а в разі надання права користування надрами на умовах угод про розподіл продукції - з моменту набрання чинності такою угодою, якщо інше не передбачено цією угодою.
Частинами 1-3 статті 26 Кодексу України про надра передбачено, що право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.
Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
Законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.
Відповідно до ст.60 Кодексу України про надра, державний контроль і нагляд за веденням робіт по геологічному вивченню надр, їх використанням та охороною спрямовані на забезпечення додержання всіма державними органами, підприємствами, установами, організаціями та громадянами встановленого порядку користування надрами, виконання інших обов`язків щодо охорони надр, встановлених законодавством України.
Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, поновлення дії, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін регулює Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19.02.2020 № 124) (далі - Порядок №615).
Пунктом 21 Порядку №615 передбачено, що дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням Міндовкілля, Держпраці, МОЗ, Держекоінспекції, органів місцевого самоврядування, ДПС у разі порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр.
Після зупинення дії дозволу надрокористувач зобов`язаний зупинити проведення на наданій йому в користування ділянці надр робіт, передбачених дозволом.
Зупинення дії дозволу не звільняє надрокористувача від обов`язку проводити на ділянці надр роботи, пов`язані із запобіганням виникненню надзвичайної ситуації або усуненням її наслідків.
Зупинення дії дозволу не є підставою для переривання строку його дії.
Аналіз наведених норм вказує на те, що право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, самостійно або у судовому порядку. Однією з підстав зупинення дії дозволу на спеціальне використання надр є порушення надрокористувачем умов та порядку користування надрами, невиконання обов`язків, визначених ст.24 Кодексу України про надра.
Матеріалами справи підтверджено, що впродовж 2019-2020 років Державна податкова служба України зверталася до Державної служби геології та надр України з листами від 01.10.2019 року №827/5/99-00-04-04-01-13, від 17.03.2020 року №2766/5/99-00-04-03-01-05, від 22.06.2020 року №5955/5/99-00-04-03-01-05 щодо розгляду питання про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами. До даних листів були долучені Переліки суб`єктів господарювання, що не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов`язання з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин.
Відповідачем не вжито заходів для усунення порушень, які стали підставою для зупинення дії спеціального дозволу.
Матеріали справи також не містять доказів про те, що ТзОВ з іноземними інвестиціями "КЛМ ЕНЕРГО-ІНВЕСТ" повідомило позивача про згоду або незгоду на припинення права користування надрами згідно із спеціальним дозволом на користування надрами.
Колегія суддів зазначає, що порушення ТзОВ з іноземними інвестиціями "КЛМ ЕНЕРГО-ІНВЕСТ" вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування надрами, зокрема, своєчасне виконання податкових зобов`язань, є самостійною підставою для припинення права користування ними.
Отже, орган, який надав надра у користування, повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому пунктом 5 частини першої статті 26 Кодексу України Про надра , лише за наявності згоди на це користувача надрами.
З огляду на те, що ТзОВ з іноземними інвестиціями "КЛМ ЕНЕРГО-ІНВЕСТ" не надало згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для припинення цього права в судовому порядку.
Матеріалами справи підтверджено, що накази від 28 листопада 2019 року №444 та від 27 квітня 2020 року №145 надсилались на адресу відповідача рекомендованими листами з повідомленням про вручення поштового відправлення, які повернуті на адресу позивача без вручення адресату. Вказані накази також були оприлюднені на офіційному веб-сайті Державної служби геології та надр України.
Колегія суддів зазначає, що Державною службою геології та надр України вжито необхідні заходи щодо встановлення достатніх строків для усунення відповідачем порушень вимог користування надрами, а також у зв`язку із відсутністю будь-яких відомостей від нього.
З урахуванням наведеного, наявні правові підстави для припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами.
Такого висновку дійшов Верховний Суд у своїй постанові від 03 травня 2018 року у справі №812/1074/17.
У ході розгляду справи судом встановлено, що відповідач усунув зазначене порушення, а саме: сплатив грошові зобов`язання у сумі 3230,00 грн., що підтверджується платіжним дорученням від 18.01.2021 року №1 (а.с.74).
Крім цього, колегія суддів вважає помилковими висновки суду попередньої інстанції про те, що відповідач усунув зазначене порушення, а саме: сплатив грошові зобов`язання у сумі 3230,00грн, що підтверджується платіжним дорученням від 18.01.2021 року №1, оскільки сплата грошового зобов`язання не свідчить про відсутність заборгованості.
Матеріали справи свідчать про те, що грошові зобов`язання відповідача в розмірі 3230,00 грн. існувало станом на 01.10.2019 року, а сплата такого зобов`язання в січні 2021 року не свідчить про його погашення в повному обсязі.
Крім цього, досліджуючи зазначене платіжне доручення від 18.01.2021 року №1, колегія суддів зазначає, що таке не може свідчити про усунення порушення зі сплати грошових зобов`язань, оскільки в призначенні платежу вказано сплата грошових зобов`язань по акту перевірки , тоді як у відповідача наявна заборгованість із рентної плати за користування надрами.
Аналізуючи вищенаведене, колегія суддів дійшла висновку про підставність та обґрунтованість позовних вимог щодо припинення права користування надрами.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
З огляду на вищевикладене, доводи апеляційної скарги є суттєвими і складають підстави для висновку про порушення судом норм матеріального і процесуального права, висновки, викладені у рішенні суду першої інстанції не відповідають обставинам справи, через що судове рішення підлягає скасуванню з прийняттям нового, яким адміністративний позов слід задовольнити.
Керуючись ст.ст. 243, 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд,-
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України задовольнити, рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 29 червня 2021 року у справі №460/7844/20 - скасувати та прийняти нову постанову, якою адміністративний позов задовольнити.
Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 03.12.2010 року №5238 наданого Товариству з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями КЛМ ЕНЕРГО-ІНВЕСТ (код ЄДРПОУ 36711088).
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку, виключно у випадках передбачених частиною 4 статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя Л. Я. Гудим судді О. М. Довгополов В. В. Святецький
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.11.2021 |
Оприлюднено | 17.11.2021 |
Номер документу | 101078657 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні