Рішення
від 29.06.2021 по справі 460/7844/20
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

29 червня 2021 року м. Рівне №460/7844/20

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Дудар О.М., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом

Державної служби геології та надр України доТовариства з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями "КЛМ ЕНЕРГО-ІНВЕСТ" про анулювання дії спеціального дозволу на користування надрами, В С Т А Н О В И В:

Державна служба геології та надр України (далі - позивач) звернулася з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями "КЛМ ЕНЕРГО-ІНВЕСТ" (далі - ТОВ з іноземними інвестиціями "КЛМ ЕНЕРГО-ІНВЕСТ", відповідач) про анулювання дії спеціального дозволу на користування надрами від 03.12.2010 №5238.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідач порушив законодавство у сфері користування надрами (своєчасно не виконував податкових зобов`язань), порушення у визначені строки не усунув, а тому є підстави для припинення права користування надрами.

Ухвалою суду від 27.10.2020 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження та вирішено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження, встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву, призначено підготовче засідання на 26.11.2020.

Ухвалою суду від 26.11.2020 підготовче засідання відкладено на 05.01.2021, продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів.

05.01.2021 відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, за змістом якого позовні вимоги є необґрунтованими та безпідставними, оскільки неналежне повідомлення відповідача про розгляд Державною службою геології та надр України питань щодо зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами позбавило можливості надати пояснення по суті, спростувати або усунути порушення законодавства про надра за їх наявності. Просив суд в задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

05.01.2021 підготовче засідання у справі не відбулося у зв`язку з перебуванням головуючої судді у відпустці. Ухвалою суду від 13.01.2021 відкладено підготовче засідання до 11.02.201.

11.02.2021 закрито підготовче провадження, призначено розгляд справи по суті на 11.03.2021.

Судове засідання 11.03.2021 не відбулося у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю головуючої судді. Ухвалою суду від 15.03.2021 розгляд справи відкладено на 09.04.2021.

Ухвалою суду від 09.04.2021 вирішено перейти до розгляду справи в порядку письмового провадження.

Розглянувши позовну заяву та відзив, дослідивши письмові докази, суд встановив наступні фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини.

Товариство з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями "КЛМ ЕНЕРГО-ІНВЕСТ" (ідентифікаційний номер юридичної особи: 36711088; місцезнаходження: 34200, Рівненська область, Рокитнівський район, смт.Рокитне, вул.Івана Франка, буд.1) зареєстроване як юридична особа 02.11.2009 (номер запису 13041020000001055), з 03.11.2009 перебуває на обліку у контролюючому органі як платник податків, основний вид діяльності товариства за КВЕД - 08.92 Добування торфу (а.с.48).

03 грудня 2010 року Міністерством охорони навколишнього природного середовища України надано ТОВ з іноземними інвестиціями "КЛМ ЕНЕРГО-ІНВЕСТ" спеціальний дозвіл на користування надрами №5238 з метою видобування торфу для виробництва добрив для внесення в ґрунт торф`яних компостів та палива, терміном дії 20 років (а.с.6).

03 грудня 2010 року між Міністерством охорони навколишнього природного середовища України та ТОВ з іноземними інвестиціями "КЛМ ЕНЕРГО-ІНВЕСТ" укладено угоду №5238 про умови користування надрами з метою видобувних корисних копалин, з додатками №№1, 2 (а.а.с.7-19).

Упродовж 2019-2020 років Державна податкова служба України зверталася до Державної служби геології та надр України з листами від 01.10.2019 №827/5/99-00-04-04-01-13, від 17.03.2020 №2766/5/99-00-04-03-01-05, від 22.06.2020 №5955/5/99-00-04-03-01-05 щодо розгляду питання про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами. До даних листів були долучені Переліки суб`єктів господарювання, що не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов`язання з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин (протягом шести місяців) (а.а.с.20-22, 26-28, 33-34).

У даному переліку є ТОВ з іноземними інвестиціями "КЛМ ЕНЕРГО-ІНВЕСТ", сума податкового боргу якого з рентної плати за користування надрами становить 3,2тис.грн.

28 листопада 2019 року Державною службою геології та надр України видано наказ №444 "Про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів для усунення порушень та внесення змін до наказів", яким, зокрема, ТОВ з іноземними інвестиціями "КЛМ ЕНЕРГО-ІНВЕСТ" зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами №5238 від 03.12.2010. Позивачу надано 30 календарних днів на усунення порушень (а.а.с.23-24).

Про зазначений наказ та встановлений для усунення порушень строк позивача повідомлено листом від 10.12.2019 №24478/01/14-19, який згідно з рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення повернуто позивачу, причиною повернення зазначено: "за даною адресою не існує такої фірми" (а.с.25).

27 квітня 2020 року Державною службою геології та надр України видано наказ №145 "Про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів для усунення порушень та внесення змін до наказів", яким ТОВ з іноземними інвестиціями "КЛМ ЕНЕРГО-ІНВЕСТ" зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами №5238 від 03.12.2010. Позивачу надано 30 календарних днів на усунення порушень(а.а.с.29-30).

Державною службою геології та надр України листом від 13.05.2020 №7172/01/01-20 "Щодо надання терміну на усунення порушень" повідомлено відповідача про надання до 01.06.2020 терміну для усунення порушень особливих умов в частині своєчасної і в повному обсязі сплати обов`язкових платежів до Державного бюджету. Вказаний лист повернуто позивачу у зв`язку з закінченням встановленого строку зберігання (а.а.с.31-32).

У зв`язку із неусуненням причин зупинення дії спеціального дозволу, на адресу відповідача направлено лист від 01.07.2020 за №9861/01/07-20 з проханням надати у 15-тиденний строк власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами, згідно з спеціальним дозволом на користування надрами №5238 від 03.12.2010. Даний лист повернуто у зв`язку з закінченням терміну зберігання (а.а.с.35-36).

Оскільки у встановлений строк відповідь (згода/незгода) ТОВ з іноземними інвестиціями "КЛМ ЕНЕРГО-ІНВЕСТ" до Державної служби геології та надр України не надійшла, позивач вважає, що він позбавлений можливості самостійно анулювати спеціальний дозвіл, а тому звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з п.1 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 №1174, Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, є уповноваженим органом з питань реалізації угод про розподіл продукції.

Абзацами 9, 10 пункту 4 вказаного Положення встановлено, що Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.

Відповідно до ч.1 ст.19 Кодексу України про надра, надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр.

Надра надаються у постійне або тимчасове користування. Постійним визнається користування надрами без заздалегідь встановленого строку. Тимчасове користування надрами може бути короткостроковим (до 5 років) і довгостроковим (до 50 років). У разі необхідності строки тимчасового користування надрами може бути продовжено (ч.ч.1-3 ст.15 Кодексу України про надра).

Згідно з ч.2 ст.24 Кодексу України про надра, користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Права та обов`язки користувача надр виникають з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, а в разі надання права користування надрами на умовах угод про розподіл продукції - з моменту набрання чинності такою угодою, якщо інше не передбачено цією угодою.

Частинами 1-3 статті 26 Кодексу України про надра передбачено, що право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.

Відповідно до ст.60 Кодексу України про надра, державний контроль і нагляд за веденням робіт по геологічному вивченню надр, їх використанням та охороною спрямовані на забезпечення додержання всіма державними органами, підприємствами, установами, організаціями та громадянами встановленого порядку користування надрами, виконання інших обов`язків щодо охорони надр, встановлених законодавством України.

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, поновлення дії, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін регулює Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19.02.2020 № 124) (далі - Порядок №615).

Пунктом 21 Порядку №615 передбачено, що дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням Міндовкілля, Держпраці, МОЗ, Держекоінспекції, органів місцевого самоврядування, ДПС у разі порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр.

Після зупинення дії дозволу надрокористувач зобов`язаний зупинити проведення на наданій йому в користування ділянці надр робіт, передбачених дозволом.

Зупинення дії дозволу не звільняє надрокористувача від обов`язку проводити на ділянці надр роботи, пов`язані із запобіганням виникненню надзвичайної ситуації або усуненням її наслідків.

Зупинення дії дозволу не є підставою для переривання строку його дії.

Аналіз наведених норм вказує на те, що право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, самостійно або у судовому порядку. Однією з підстав зупинення дії дозволу на спеціальне використання надр є порушення надрокористувачем умов та порядку користування надрами, невиконання обов`язків, визначених ст.24 Кодексу України про надра.

Відповідно до пп.258.2.2 п.258.2 ст.258 Податкового кодексу України, за фактами, які відбуваються протягом шести місяців, щодо невнесення, несвоєчасного внесення платником рентної плати сум податкових зобов`язань або невиконання платником податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, порушує перед відповідним центральним органом виконавчої влади питання зупинення дії відповідного спеціального дозволу.

У ході розгляду справи судом встановлено, що Державна податкова служба України на виконання вимог пп.258.2.2 п.258.2 ст.258 Податкового кодексу України неодноразово зверталася до Державної служби геології та надр України з листами щодо розгляду питання про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, зокрема, ТОВ з іноземними інвестиціями "КЛМ ЕНЕРГО-ІНВЕСТ" (а.а.с.20-22, 26-28, 33-34).

Як зазначено судом вище, у зв`язку з порушенням особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами в частині своєчасної та в повному обсязі сплати обов`язкових платежів до Державного бюджету Державною службою геології та надр України видано відповідні накази, якими ТОВ з іноземними інвестиціями "КЛМ ЕНЕРГО-ІНВЕСТ" зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами №5238 від 03.12.2010 (а.а.с.23-24, 29-30).

Про видачу вказаних наказів відповідача було повідомлено листами, які ТОВ з іноземними інвестиціями "КЛМ ЕНЕРГО-ІНВЕСТ" отримано не було, про що свідчать рекомендовані повідомлення про вручення поштового відправлення (а.а.с.25, 31-32)

01 липня 2020 року позивач звернувся до відповідача з листом за №9861/01/07-20, в якому просив надати у 15-тиденний строк власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами згідно зі спеціальним дозволом на користування надрами №5238 від 03.12.2010. Даний лист повернуто у зв`язку з закінченням терміну зберігання (а.а.с.35-36).

Будь-яких доказів на підтвердження висловлення ТОВ з іноземними інвестиціями "КЛМ ЕНЕРГО-ІНВЕСТ" незгоди на припинення права користування надрами матеріали справи не містять.

За таких обставин, питання припинення права користування надрами не підлягає розгляду у судовому порядку.

Такі висновки узгоджуються з висновками, викладеними у постанові Верховного Суду від 13.11.2018 у справі №814/1349/17, які в силу вимог ч.5 ст.242 КАС України враховуються судом при прийняті даного рішення.

Крім того, суд зазначає, що підставою звернення до суду є несплата ТОВ з іноземними інвестиціями "КЛМ ЕНЕРГО-ІНВЕСТ" рентної плати за користування надрами.

У ході розгляду справи судом встановлено, що відповідач усунув зазначене порушення, а саме: сплатив грошові зобов`язання у сумі 3230,00грн, що підтверджується платіжним дорученням від 18.01.2021 №1 (а.с.74).

У сукупності викладеного суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для припинення права ТОВ з іноземними інвестиціями "КЛМ ЕНЕРГО-ІНВЕСТ" користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 03.12.2020 №5238.

Ці висновки суду узгоджуються з висновками, викладеними у постановах Верховного Суду від 17.10.2018 у справі №812/1761/17, від 14.05.2020 у справі №805/1765/18-а, від 23.12.2020 у справі № 812/972/18, від 25.02.2021 у справі №812/1105/17.

Відповідно до ч.1, ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Суд дійшов висновку, що позивачем не доводено тих обставин, на яких ґрунтуються його позовні вимоги, а тому в задоволенні позову належить відмовити повністю.

Підстави для розподілу судових витрат відповідно до ст.139 КАС України у суду відсутні.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

У задоволенні позовних вимог Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями "КЛМ ЕНЕРГО-ІНВЕСТ" про анулювання дії спеціального дозволу на користування надрами відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або справу розглянуто в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Державна служби геології та надр України (вул. Цедіка Антона, 16, м.Київ, 03057, ЄДРПОУ 37536031).

Відповідач: Товариство з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями "КЛМ ЕНЕРГО-ІНВЕСТ" (вул.Івана Франка, буд.1, смт.Рокитне, Рокитнівський район, Рівненська область, 34200, ЄДРПОУ 36711088).

Рішення складено 29 червня 2021 року

Суддя О.М. Дудар

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.06.2021
Оприлюднено02.07.2021
Номер документу97972036
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/7844/20

Постанова від 30.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 29.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 29.12.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Постанова від 12.11.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 30.09.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 28.09.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Рішення від 29.06.2021

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Ухвала від 09.04.2021

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Ухвала від 15.03.2021

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Ухвала від 13.01.2021

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні