ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 листопада 2021 р.м. ХерсонСправа № 540/3968/21 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Хом`якової В.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Зеленопідської сільської ради про скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,
встановив:
ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з позовом до Зеленопідської сільської ради територіальної громади Херсонської області (далі - відповідач), в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення № 432 від 30.04.2021 про відмову ОСОБА_1 в затвердженні проекту, виробленого ДП "Херсонський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" щодо відведення земельної ділянки, загальною площею 1,8330 га, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту на території Костогризівської сільської ради Каховського району Херсонської області кадастровий номер - 6523582700:02:001:0773;
- зобов`язати Зеленопідську сільську раду територіальної громади Херсонської області затвердити проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_1 безоплатно у власність земельної ділянки, загальною площею 1,8330 га, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту на території Костогризівської сільської ради Каховського району Херсонської області кадастровий номер - 6523582700:02:001:0773;
- зобов`язати Зеленопідську сільську раду територіальної громади Херсонської області подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
В обґрунтування вимог позову позивачем зазначається, що ним було подано до Зеленопідської сільської ради територіальної громади Херсонської області погоджений проект землеустрою, вироблений ДП "Херсонський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" щодо відведення ОСОБА_1 земельної ділянки загальною площею 1,8330 га із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту на території Костогризівської сільської ради Каховського району Херсонської області, кадастровий номер 6523582700:02:001:0773. 30.04.2021 Зеленопідська сільська рада прийняла рішення №432 про відмову у затвердженні проекту землеустрою у зв`язку з невідповідністю вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно правових актів. Позивач вважає таку відмову неправомірною та стверджує, що Земельний кодекс України не містить такої підстави для відмови в затвердженні проекту землеустрою, зазначеної в оскаржуваному рішенні.
Ухвалою від 09.08.2021 позовну заяву залишено без руху та надано позивачу строк десять днів з дня вручення йому даної ухвали для усунення недоліків, а саме: надання копії дозволу на розробку проекту землеустрою та надання доказів сплати судового збору.
16.08.2021 позивачем подано заяву, якою усунуто недоліки позовної заяви.
Ухвалою від 27.08.2021 відкрито провадження у справі, розгляд справи постановлено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Відповідач не скористався правом на подання письмового відзиву на позов, яке йому було роз`яснено ухвалою від 27.08.2021.
Розглянувши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, що мають значення для вирішення справи, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд дійшов до наступного.
Розпорядженням голови Каховської районної Державної адміністрації Херсонської області №503 від 03.10.2011 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення ОСОБА_1 земельної ділянки орієнтовною площею 1,83 га, для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель державної власності (землі запасу та резерву), розташованих на території Костогризівської сільської ради Каховського району Херсонської області.
У висновку Відділу містобудування, архітектури, розвитку інфраструктури та містобудівного кадастру Каховської районної державної адміністрації від 11.10.2016, зазначено про можливість погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 , для ведення особистого селянського господарства, загальною площею 1,8330 га, із земель запасу державної власності сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів на території Костогризівської сільської ради Каховського району Херсонської області.
ДП "Херсонський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства загальною площею 1,8330 га із земель запасу державної власності сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів на території Костогризівської сільської ради Каховського району Херсонської області.
Експертом державної експертизи Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області ОСОБА_2 сформовано висновок від 28.08.2017 № 3332/82-17 про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_1 , розташованої за межами населених пунктів на території Костогризівської сільської ради Каховського району Херсонської області, загальною площею 1,8330 га.
06.04.2021 позивач звернувся з заявою про затвердження проекту землеустрою до Зеленопідської сільської ради територіальної громади Херсонської області.
Відповідачем прийнято рішення ХІ сесії 8 скликання №432 від 30.04.2021 про відмову гр. ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, площею 1,8330 га за кадастровим №6523582700:02:001:0773 із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності на території Костогризівського старостинського округу Зеленопідської сільської ради, у зв`язку закінченням дворічного терміну дії дозволу на розроблення проекту землеустрою.
Позивач вважає, що відповідач протиправно відмовив йому у затвердженні проекту землеустрою, тому звернувся до суду з позовом.
Вирішуючи цей спір, суд керувався наступними приписами законодавства.
Частиною 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Земельні відносини в Україні, відповідно до ст. 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Громадянам для ведення особистого селянського господарства передаються у власність та надаються у користування землі, віднесені до категорії земель сільськогосподарського призначення (п."а" ч.3 ст. 22 ЗК України).
Відповідно до ч.1 ст. 33 ЗК України громадяни України можуть мати на праві власності та орендувати земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства.
У відповідності до абзацу 1 частини першої статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Згідно з частиною другою статті 116 Земельного кодексу України набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі, зокрема, одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Відповідно до частини 6 статті 118 ЗК України, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, зокрема, для ведення особистого селянського господарства, у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
Частиною 9 статті 118 ЗК України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
За приписами ст. 25 Закону України "Про землеустрій" документація із землеустрою розробляється у вигляді схеми, проекту, робочого проекту або технічної документації, в тому числі у вигляді проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Статтею 30 Закону України "Про землеустрій" передбачено, що погодження і затвердження документації із землеустрою проводиться в порядку, встановленому Земельним кодексом України та цим Законом.
Відповідно до ч.4 ст.123 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.
Частиною першою статті 186-1 Земельного кодексу України, в редакції чинній станом на час виникнення спірних правовідносин, передбачалось, що проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Розробник подає на погодження до органу, визначеного в частині першій цієї статті, за місцем розташування земельної ділянки оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Органи, зазначені в частинах першій - третій цієї статті, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері (ч.ч.4,5 ст.186-1).
Відповідно до вимог ч.6 ст.186-1 Земельного кодексу України підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки могло бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації. У разі якщо проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає обов`язковій державній експертизі землевпорядної документації, погоджений проект подається замовником або розробником до центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин, або його територіального органу для здійснення такої експертизи.
Відповідач в рішенні про відмову позивачу у затвердженні проекту землеустрою вказав, що проект землеустрою був розроблений на підставі розпорядження Каховської РДА, яке на підставі п.2 розділу ІІ Прикінцевих положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо визнання складу, змісту та порядку погодження документації із землеустрою" від 02 червня 2015 року № 497-VIII , вже втратило чинність .
Позивач не заперечує тієї обставини, що даний проект був розроблений на підставі розпорядження голови Каховської РДА від 03.10.2011 №503.
Відповідно до пункту "а" частини 3 статті 122 ЗК України (в редакції, чинній до 01.01.2013), районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності (крім випадків, визначених частиною сьомою цієї статті) у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для сільськогосподарського використання.
З 01 січня 2013 року вступив в силу Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності", яким законодавець вніс зміни до ЗК України, зокрема до ст. 122 ЗК України, яким право на передачу земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності було передано Центральному органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальним органам.
Як передбачено Положенням, що затверджене Постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №15, центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин є Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру, який здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
У відповідності до прийнятих змін, до компетенції Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальні органи увійшли повноваження щодо передачі у власність або у користування земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності. Таким чином, з 01 січня 2013 року районні державні адміністрації позбавлені повноважень щодо розпорядження земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності.
Тобто, станом на час прийняття розпорядження Каховською районною державною адміністрацією про надання позивачу дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства вказана районна державна адміністрація була органом, уповноваженим законодавством на передачу такої земельної ділянки у власність, у розумінні статті 122 ЗК України. Проте, в подальшому органом, уповноваженим статтею 122 ЗК України на передачу у власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, стало ГУ Держгеокадастру у Херсонській області (до набрання чинності Закону "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин" № 1423-ІХ від 28.04.2021, який набрав чинності 27.05.2021).
Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо визначення складу, змісту та порядку погодження документації із землеустрою" від 02.06.2015 № 497-VIII (далі - Закон № 497-VIII) були внесені зміни до ЗК України, зокрема ст. 186 "Погодження і затвердження документації із землеустрою" була викладена у новій редакції, внесені відповідні зміни до Законів України "Про землеустрій", "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних паїв", "Про охорону земель", "Про державний контроль за використанням та охороною земель", "Про державну експертизу землевпорядної документації", "Про державний земельний кадастр" та інші. До Закону України "Про землеустрій" було внесено зміни, зокрема, у ч. 4 ст. 35, де слова "технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчує право на земельну ділянку" замінено словами "документації із землеустрою, за якою здійснювалося формування земельних ділянок або технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості)".
Пунктом 2 розділу ІІ Прикінцевих та перехідних положень Закону № 497-VIII встановлено, що прийняті і не виконані до набрання чинності цим Законом (тобто до 27.06.2015) рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо створення нових та впорядкування існуючих землеволодінь і землекористувань зберігають чинність протягом двох років з дня набрання чинності цим Законом (тобто до 27.06.2017), а розроблені відповідно до цих рішень проекти землеустрою після погодження в порядку, встановленому ст. 186-1 ЗК України, підлягають затвердженню органом, який надав дозвіл на їх розроблення, та є підставою для внесення відповідних відомостей до Державного земельного кадастру.
Таким чином, як законодавчий орган Держави, Верховна Рада Україна, впроваджуючи нову процедуру, надала можливість ще два роки подавати на затвердження проекти землеустрою, розроблені за старою процедурою, наданого терміну було цілком достатньо для реалізації позивачем раніше отриманого дозволу.
З огляду на те, що дозвіл на розроблення проекту землеустрою отримано позивачем у 2011 році, проект землеустрою погоджено у встановленому на той час порядку у серпні 2017 року, після спливу дворічного строку, та враховуючи, що за цей час законодавчо змінено порядок отримання земельних ділянок у користування, позивачем пропущений строк для звернення із заявою (клопотанням) про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність до РДА.
Відповідно до Указу Президента України від 15.10.2020 № 449 "Про деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин" Постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2020 № 1113 "Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин" передбачено, що з метою забезпечення здійснення реформ у сфері земельних відносин та створення умов для реалізації прав громадян України і територіальних громад у цій сфері, починаючи з 17.11.2020 земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності належить передати у комунальну власність територіальних громад.
Розпорядження Каховської РДА про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою втратило чинність 27.06.2017 у відповідності до норм чинного законодавства, на підставі положень Закону України № 509-VI, що виключає необхідність його скасування в судовому порядку або шляхом прийняття відповідного владного рішення суб`єктом владних повноважень.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що оскільки позивачем не було своєчасно реалізовано розпорядження Каховської РДА Херсонської області від 03.10.2011 № 503, та враховуючи, що за цей час законодавчо змінено порядок отримання земельних ділянок у власність, у Зеленопідської сільської ради відсутні правові підстави для затвердження наданої позивачем документації. Суб`єктом, який здійснює затвердження погоджених у порядку, встановленому статтею 186-1 ЗК України (станом на 30.04.2021), проектів землеустрою, що були розроблені на підставі рішень уповноважених органів, прийнятих та не виконаних до набрання чинності Законом №497-VIII, може бути виключно той орган, який надавав дозвіл на їх розроблення.
Таким чином, відсутні підстави для задоволення позовних вимог ОСОБА_1 .
Статтею 242 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
При цьому, оцінка поданих особами і самостійно зібраних судом доказів в адміністративних справах здійснюється судом за правилами статті 90 КАС України в порядку, що встановлений законодавчими приписами цього кодексу.
Згідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідач належними та допустимими доказами довів правомірність відмови у затвердженні проекту землеустрою.
Враховуючи що суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог, судові витрати позивачу не відшкодовуються.
Керуючись ст.ст. 243-246, 250, 255 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
Відмовити ОСОБА_1 у задоволенні позову про визнання протиправним та скасувати рішення ХІ сесії VIII скликання від 30 квітня 2021 року №432 Зеленопідської сільської ради Територіальної громади Херсонської області про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства громадянину ОСОБА_1 , та про зобов`язання Зеленопідську сільську раду Територіальної громади Херсонської області затвердити ОСОБА_1 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,8330 га, кадастровий номер 6523582700:02:001:0773, за межами населеного пункту на території Костогризівської сільської ради Каховського району Херсонської області, у власність для ведення особистого селянського господарства.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до П`ятого апеляційного адміністративного суду, шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя В.В. Хом`якова
кат. 109020100
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.11.2021 |
Оприлюднено | 17.11.2021 |
Номер документу | 101113463 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Хом'якова В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні