Справа № 539/1100/21
Провадження №2/574/234/2021
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 листопада 2021 року м. Буринь
Буринський районний суд Сумської області в складі:
головуючого судді Гука Т.Р.,
з участю секретаря судового засідання Божок В.М.,
представника позивача Усенка В.Ф. ,
представника відповідача Салашного М.О. ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Буринського районного суду Сумської області в порядку загального позовного провадження справу за позовом Буринської міської ради Сумської області до ОСОБА_3 про стягнення безпідставно збережених коштів за користування земельною ділянкою,
в с т а н о в и в:
Буринська міська рада Сумської області звернулася в суд із позовом до ОСОБА_3 про стягнення безпідставно збережених коштів за користування земельною ділянкою.
Позов мотивує тим, що ОСОБА_3 є власником нерухомого майна ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , відповідно до договору купівлі-продажу нерухомого майна №6046 від 15.07.2019 року. На момент укладення зазначеного договору купівлі-продажу, нерухоме майно ІНФОРМАЦІЯ_1 знаходилось на земельній ділянці загальною площею 3,7371 га, кадастровий номер: 5920910100:00:014:0014, яка перебувала у комунальній власності Буринської міської ради. Рішенням 36 сесії 7 скликання Буринської міської ради від 26.09.2019 року затверджена технічна документація із землеустрою щодо поділу вищезазначеної земельної ділянки, в результаті чого було сформовано 9 земельних ділянок, на 5 з яких розташовані об`єкти нерухомості, споруди, які перебувають у власності ОСОБА_3 , а саме: кадастровий номер земельної ділянки 5920910100:00:013:0066, площа 7013м2, на якій розташовані вбиральня Н, огорожа літера N; кадастровий номер земельної ділянки 5920910100:00:013:0067, площа 2007м2, на якій розташована операторська 1,Б; кадастровий номер земельної ділянки 5920910100:00:013:0069, площа 490м2, на якій розташований тарний склад; кадастровий номер земельної ділянки 5920910100:00:013:0070, площа 790м2, на якій розташований гараж; кадастровий номер земельної ділянки 5920910100:00:013:0071, площа 8565м2, на якій розташована розливочна 1И, насосна з навісом 1,3, склад з навісом 1-к, промисловий блок 1-а, промисловий блок 2-г з погребом.
ОСОБА_3 не набув належних прав власності або користування на вищевказані земельні ділянки, на яких знаходяться об`єкти нерухомості, а тому використовує їх без достатніх правових підстав.
Внаслідок невжиття відповідачем заходів щодо належним чином оформлення права землекористування, Буринська міська рада не отримала плату за використання земельних ділянок у вигляді збережених без достатньої правової підстави коштів орендної плати за користування земельними ділянками комунальної власності за період з 27.09.2019 року по 31.12.2020 року в сумі 248191,35 грн. Повідомлення з пропозицією добровільно відшкодувати збитки відповідачем проігноровано, що і стало підставою для звернення до суду з даним позовом.
На підставі викладеного, Буринська міська рада просить суд стягнути з ОСОБА_3 на свою користь суму безпідставно збережених коштів за користування вказаними земельними ділянками, загальною площею 1,8865 га, що розташовані за адресою: АДРЕСА_1 , в період з 27.09.2019 року по 31.12.2020 року в розмірі 248191 грн. 35 коп..
Ухвалою Буринського районного суду Сумської області від 17.05.2021 року відкрито провадження у даній справі та призначено підготовче судове засідання.
21.07.2021 року від представника відповідача ОСОБА_3 - адвоката Салашного М.О. надійшов відзив на позов, в якому він позовні вимоги не визнав та вказав, що 15.07.2019 року між АТ КБ ПриватБанк та ОСОБА_3 укладено договір купівлі-продажу нерухомого майна, який зареєстрований в реєстрі №2366, відповідно до якого ОСОБА_3 є власником нерухомого майна - ІНФОРМАЦІЯ_1, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 . Майно розташоване на земельній ділянці площею 3,7371 га, кадастровий номер 5920910100:00:014:0014, цільове призначення для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку). У серпні 2019 року ОСОБА_3 отримав від Буринської міської радим Сумської області листа №1744 від 24.07.2019 року про заключення договору оренди. 16.08.2019 року ОСОБА_3 звернувся до Буринської міської ради із заявою про укладення договору оренди землі з проектом підписаного ним договору оренди землі. Відповідно до п.4.1 проекту Договору оренди землі пропонувалось встановити орендну плату в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік, що складає 452029,62 грн. Зазначена заява отримана Буринською міською радою 29.08.2019 року та зареєстрована за №К-687-з. Лише 01.10.2019 року за вих. №2151 на лист ОСОБА_3 щодо надання в оренду земельної ділянки Буринська міська рада повернула підписаний ОСОБА_3 договір оренди землі з проханням надіслати підписаний примірник договору оренди, в якому буде встановлений 4% від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки та в пункті 4.2 Договору, зазначено, що за попередній рік вноситься одноразово протягом 5 днів, після його підписання. 20.11.2019 року ОСОБА_3 отримав лист Буринської міської ради №2151 та повторно, 26.11.2019 року направив Буринській міській раді 2 примірники підписаних договорів оренди землі, в якому розмір орендної плати визначений у розмірі 4 %, що в грошовому виразі складало 602706,16 грн. Викладати пунк 4.2 Договору у новій редакції ОСОБА_3 відмовився.
Лише через деякий час ОСОБА_3 стало відомо про те, що ще 26.09.2019 року рішенням Буринської міської ради "Про року затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності по АДРЕСА_1 кадастровий номер - 5920910100:00:014:0014" затверджено технічну документацію, щодо поділу вказаної земельної ділянки комунальної власності 9 земельних ділянок.
Інформація про реєстрацію права власності в ДРРП на вказані земельні ділянки за Буринською міською радою до відома ОСОБА_3 , не доводилась. Письмових пропозицій щодо укладення договорів оренди ОСОБА_3 від Буринської міської ради не надходило. Не отримував ОСОБА_3 і листа про сплату безпідставно збережених коштів. Звертає увагу, що саме у зв`язку із умисними діями Буринської міської ради, які були пов`язані з незрозумілим поділом земельної ділянки з кадастровим номером 5920910100:00:014:0014 на п`ять земельних ділянок, про що відповідача не було повідомлено належним чином не було укладено ні договір оренди вищевказаної земельної ділянки ні договорів оренди п`яти земельних ділянок. Крім того, Буринська міська рада не приймала жодного рішення щодо передачі ОСОБА_3 земельних ділянок з кадастровими номерами 5920910100:00:013:0066, 5920910100:00:013:0067, 5920910100:00:013:0069, 5920910100:00:013:0070, 5920910100:00:013:0071. У зв`язку з чим вважає позов передчасним та безпідставним.
Ухвалою Буринського районного суду Сумської області від 30.09.2021 року закрито підготовче провадження у справі та призначено її до судового розгляду по суті.
06.10.2021 року від Буринської міської ради Сумської області надійшла відповідь на відзив, в якому відповідач просить відхилити відзив виходячи з наступного. Предметом позову у справі є вимога Буринської міськради про стягнення ОСОБА_3 , як власника об`єктів не рухомого майна, безпідставно збережених коштів орендної плати за фактичне користування без належних на те правових підстав, земельними ділянками комунальної власності, на яких розташовані об`єкти. Позовна заява жодним чином не стосується укладання договорів оренди землі з ОСОБА_3 .. В даному випадку не була досягнута згода, що спричинило не укладення договору оренди землі, як зазначає представник відповідача саме через не впорядкування Буринською міською радою відносин із землекористування між сторонами. Вважають, що міська рада діяла в межах чинного законодавства, а останнє не є підставою для звільнення відповідача від обов`язку сплачувати за користування сформованими земельними ділянками. Дійсно рішенням 36 сесії 7 скликання Буринської міської ради від 26.09.2019 року затверджена технічна документація із землеустрою щодо поділу земельної ділянки/кадастровий номер 5920910100:00:014:0014 комунальної власності по АДРЕСА_1 в результаті чого було сформовано 9 земельних ділянок, на 5 з яких розташовані об`єкти нерухомості, спорудим, які згідно Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №240852862 від 18.01.2021 року зареєстровані 27.09.2019 року та перебуває у власності ОСОБА_3 . Земельні ділянки після поділу підлягають державній реєстрації, проте законом не передбачено обов`язок міської ради повідомляти про це ОСОБА_3 , який не набув належних прав власності або користування на вказані вище земельні ділянки, під якими знаходяться об`єкти нерухомості, тому використовує їх без достатніх правових підстав. Заходи досудового врегулювання проводились шляхом направлення відповідачу рекомендованого листа 02.03.2021 за №4170002571215 за зареєстрованим місцем його поживання з вимогою сплатити кошти за користування земельною ділянкою від 03.03.2020 року за №279, відповідь на який Буринська міська рада не отримала. Об`єктом поштового зв`язку Лубни 1 17.02.2021 року адресату повідомлено повторно про надходження на його адресу поштового відправлення за номером: 4170002571215 проте ОСОБА_3 умисно не отримав зазначене поштове відправлення. Буринська міська рада визнає такі дії відповідача як небажання сплатити безпідставно збережені кошти.
В судовому засіданні представник позивача Усенко В.Ф. заявлені позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив їх задовольнити з підстав викладених в позовній заяві.
Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги не визнав повністю з підстав, зазначених у відзиві на позовну заяву та додатково зазначив, що ОСОБА_3 вживались заходи для укладення договору оренди земельної ділянки, на якій знаходилось його нерухоме майно та саме з вини міської ради такий договір не було укладено. На його думку позивачем не доведено використання ОСОБА_3 земельних ділянок комунальної власності, оскільки він не є суб`єктом підприємницької діяльності, будь-якої господарської діяльності в приміщенні ІНФОРМАЦІЯ_1 не здійснював, оскільки вона ним придбавалось з метою подальшого перепродажу. Крім того, на даний час всі належні ОСОБА_3 приміщення, які знаходились на земельних ділянках відповідача, повністю розібрані, однак відповідач ще не оформив відповідні документи для виключення з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно записів про його право власності на ці приміщення.
Заслухавши доводи представників сторін, повно та всебічно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються заявлені вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення її по суті, суд приходить до наступних висновків.
Судом встановлено, що ОСОБА_3 на підставі договору купівлі-продажу нерухомого майна від 15.07.2019 року, посвідченого приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Гуревічовим О.М., зареєстрованого в реєстрі за №6046, придбав у власність нафтобазу, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , що розташована на земельній ділянці площею 3,7371 га, кадастровий номер 5920910100:00:014:0014, цільове призначення для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку), що підтверджується копією договору купівлі-продажу нерухомого майна від 15.07.2019 року (а.с.9-14).
Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно на підставі вказаного договору купівлі-продажу за ОСОБА_3 зареєстровано право приватної власності на об`єкт нерухомого майна нафтобазу, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , та складовими частинами якої є: промисловий блок - 1, 1, А; операторська - 1, Б; тарний склад - 1, В; промисловий блок - 2 з погрібом - Г; насосна з навісом - 1, З; розливочна - 1, И; склад з навісом - 1, К; вбиральня - Н; огорожа; гараж - 1, Д (а.с. 35-38).
16.08.2019 року ОСОБА_3 звернувся з листом до Буринської міської ради про укладення договору оренди землі, до якого було додано проект, підписаного ним, договору оренди землі від 16.08.2019 року (а.с.135-140).
Відповідно до п.4.1 вказаного проекту договору оренди землі пропонувалось встановити орендну плату в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік, що складає 452029,62 грн.
З листа Буринської міської ради від 01.10.2019 року, адресованого ОСОБА_3 , вбачається, що міська рада просить надіслати підписаний примірник договору оренди в якому буде встановлений 4 % від нормативної грошової оцінки и земельної ділянки та в пункті 4.2. Договору, зазначити, що за перший рік вноситься одноразово протягом 5 днів, після його підписання ( а.с.141).
Згідно листа ОСОБА_3 від 26.11.2019 року адресованого на адресу Буринської міської ради, ОСОБА_3 було направлено підписанні примірники договору оренди земельної ділянки загальною площею 3,7371 га кадастровий номер 5920910100:00:014:0014, яка знаходиться в АДРЕСА_1 , в якому розмір орендної плати встановлений у розмірі 4%, що в грошовому виразі складає 602706 грн. 16 коп. Також, в листі відповідачем було зазначено, що зважаючи на те, що згідно п.16.1 Договору оренди право оренди за даним договором виникає з моменту його державної реєстрації, то викласти п.4.2 Договору у запропонованій міською радою редакції не вбачається за можливе ( а.с.148-154).
Рішенням тридцять шостої сесії сьомого скликання Буринської міської ради від 26.09.2019 Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності по АДРЕСА_1 (кадастровий номер - 5920910100:00:014:0014) затверджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу вищезазначеної земельної ділянки за цільовим призначенням: 03.10 Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку), загальною площею 3,7371 га, на земельні ділянки: 1.1. з кадастровим номером 5920910100:00:013:0071, площею 0,8565 га, за цільовим призначенням: 03.10 Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку); 1.2. з кадастровим номером 5920910100:00:013:0074, площею 0,7899 га, за цільовим призначенням: 03.10 Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку); 1.3. з кадастровим номером 5920910100:00:013:0073, площею 0,0380 га, за цільовим призначенням: 03.10 Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку); 1.4. з кадастровим номером 5920910100:00:013:0072, площею 01,0197 га, за цільовим призначенням: 03.10 Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку); 1.5. з кадастровим номером 5920910100:00:013:0070, площею 0,0790 га, за цільовим призначенням: 03.10 Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку); 1.6. з кадастровим номером 5920910100:00:013:0069, площею 0,0490 га, за цільовим призначенням: 03.10 Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку); 1.7. з кадастровим номером 5920910100:00:013:0068, площею 0,0030 га, за цільовим призначенням: 03.10 Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку); 1.8. з кадастровим номером 5920910100:00:013:0067, площею 0,2007 га, за цільовим призначенням: 03.10 Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку); 1.9. з кадастровим номером 5920910100:00:013:0066, площею 0,7013 га, за цільовим призначенням: 03.10 Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку (а.с. 47-48).
Із витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 5920910100:00:013:0071, площею 0,8565 га, за цільовим призначенням: 03.10 Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку) вбачається, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки за 2019 рік становить 3453331,64 грн. (а.с.15).
Із витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 5920910100:00:013:0070, площею 0,0790 га, за цільовим призначенням: 03.10 Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку) вбачається, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки за 2019 рік становить 318520,96 грн. (а.с.16).
Із витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 5920910100:00:013:0069, площею 0,0490 га, за цільовим призначенням: 03.10 Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку) вбачається, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки за 2019 рік становить 197563,63 грн. (а.с.17).
Із витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 5920910100:00:013:0067, площею 0,2007 га, за цільовим призначенням: 03.10 Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку) вбачається, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки за 2019 рік становить 809204,51 грн. (а.с.18).
Із витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 5920910100:00:013:0066, площею 0,7013 га, за цільовим призначенням: 03.10 Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку вбачається, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2827579,08 грн. (а.с.19).
Із витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 5920910100:00:013:0071, площею 0,8565 га, за цільовим призначенням: 03.10 Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку) вбачається, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 3453331,64 грн. (а.с.20).
Із витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 5920910100:00:013:0070, площею 0,0790 га, за цільовим призначенням: 03.10 Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку) вбачається, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки за становить 318520,96 грн. (а.с.21).
Із витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 5920910100:00:013:0069, площею 0,0490 га, за цільовим призначенням: 03.10 Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку) вбачається, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 197563,63 грн. (а.с.22).
Із витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 5920910100:00:013:0067, площею 0,2007 га, за цільовим призначенням: 03.10 Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку) вбачається, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 809204,51 грн. (а.с.23).
Із витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 5920910100:00:013:0066, площею 0,7013 га, за цільовим призначенням: 03.10 Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку) вбачається, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2827579,08 грн. (а.с.24).
27.09.2019 року за Буринською міською радою зареєстровано право комунальної власності на вищевказані земельні ділянки, що підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (а.с. 25-34).
03.02.2021 року Буринською міською радою на адресу відповідача було надіслано лист №279 з розрахунком суми грошових коштів за користування земельними ділянками загальною площею 18865 м2, які розташовані за адресою: АДРЕСА_1 , в сумі 248191,35 грн, які міський бюджет не отримав у зв`язку з тим, що ОСОБА_3 не набув належних прав власності або користування на земельні ділянок, а тому використовує їх без достатніх правових підстав. Також відповідача повідомлено, що у разі несплати заборгованості Буринська міська рада буде змушена звернутися до суду з метою захисту своїх порушених прав та законних інтересів а також стягнення зазначеної суми коштів в судовому порядку. Для подальшого законного використання зазначених земельних ділянок просять укласти відповідний договір оренди земельних ділянок з Буринською міською радою, що вбачається з копії листа, копією поштової квитанції (а.с.49-51).
Відповідно до ст.13 Конституції України земля є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Суб`єктами права на землі комунальної власності згідно зі ст.80 ЗК України є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.
Загальне правило щодо підстав та порядку набуття права на землю із земель комунальної власності визначено ст.116 ЗК України, згідно з частинами 1, 2 якої громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Особливості набуття права на земельну ділянку у разі набуття права на жилий будинок, будівлю або споруду визначені ст.120 ЗК України та ст.377 ЦК України.
Так відповідно до ч.ч.1, 2 ст.120 ЗК України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення.
Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.
За ст.125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Виходячи зі змісту ст.120 ЗК України, норма щодо переходу права на земельну ділянку у разі переходу права на будинок, будівлю і споруду може бути застосована у випадках, якщо земельна ділянка перебуває у власності або у користуванні колишнього власника будівлі.
Однак, зважаючи на положення ст.125 ЗК України, новий власник об`єкта нерухомості не звільняється від необхідності оформлення права на земельну ділянку відповідно до вимог законодавства.
Таким чином, з моменту виникнення права власності на нерухоме майно у відповідача виник обов`язок оформити та зареєструвати речове право на земельну ділянку, яка знаходиться під нежитловими приміщеннями, відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на майно та їх обтяжень .
Згідно з абзацом 1 ч.1 ст.123 ЗК України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Відповідно до ч.1 ст.124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними ст.122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Статтею 206 ЗК України визначено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Згідно зі ст.14 ПК України визначено, що плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (п. 14.1.147).
Відповідач не є власником та постійним землекористувачем земельної ділянки, а тому не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку, при цьому, єдина можлива форма здійснення плати за землю для нього, як землекористувача, є орендна плата.
Підпунктом 14.1.136 п. 14.1 ст.14 ПК України визначено, що орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Згідно зі ст.288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (п. 288.1). Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем та визначається на підставі законодавчих актів, тобто є регульованою ціною (п. 288.4, п. 288.5).
Оскільки відповідачем речові права на земельні ділянки не реєструвалися, останній не набув належних прав власності або користування щодо земельних ділянки, що свідчить про використовування земельної ділянки без достатніх правових підстав.
Відносини з фактичного користування земельними ділянками без укладання договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондиційними. Для кондиційних зобов`язань вина не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої.
Відповідно до ч.1 ст.1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Частиною 2 ст. 1212 ЦК України встановлено, що положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Таким чином, фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі ч.1 ст.1212 ЦК України.
Такі правові висновки викладені в постанові Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі №629/4628/16-ц, провадження №14-77цс18.
Відповідно розрахунку безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати на землю за період з 27.09.19 по 31.12.2020 під спорудами за адресою АДРЕСА_1 , ОСОБА_3 безпідставно збережено кошти у розмірі орендної плати за землю за період з 27.09.2019 по 31.12.2020 у сумі 248191,35 грн. (а.с.46).
Будь-яких доказів на спростування правильності вищевказаного розрахунку відповідачем та його представником суду не надано.
Згідно листа фінансового управління Буринської міської ради, кошти орендної плати за землю та земельного податку за 2019 та 2020 року від фізичної особи ОСОБА_3 до бюджету Буринської міської ОТГ не надходили (а.с.52).
Доводи представника відповідача про недоведеність позивачем користування ОСОБА_3 , вказаними у позові, земельними ділянками є безпідставними, оскільки знаходження на них об`єктів нерухомості, які належать відповідачу, свідчить про користування ними.
При цьому представником відповідача не було надано суду жодних доказів на підтвердження своїх доводів про те, що на вищевказаних земельних ділянках фактично не існує жодних об`єктів нерухомого майна, оскільки вони були розібрані уповноваженими особами ОСОБА_3 .
Крім того, представник відповідача не зміг вказати в судовому засіданні навіть приблизного часу демонтажу відповідачем належних йому приміщень.
Матеріали справи також не містять жодних даних, які б свідчили про демонтаж належних відповідачу будівель та, що такий демонтаж був здійснений саме в період з 27.09.2019 року по 31.12.2020 року, за який позивач просить стягнути кошти за користування земельними ділянками.
Разом з цим, пояснення представника про здійснення відповідачем демонтажних робіт ще раз підтверджують користування відповідачем земельними ділянками комунальної власності.
Покликання представника відповідача на те, що договір оренди земельних ділянок, на яких знаходилось належне ОСОБА_3 нерухоме майно, не було укладено з вини міської ради, а не відповідача, не заслуговують на увагу, оскільки недосягнення між сторонами згоди щодо істотних умов договору оренди не звільняє відповідача від обов`язку сплати коштів за користування земельними ділянками комунальної власності.
Що стосується доводів представника відповідача про безпідставний поділ міською радою без повідомлення відповідача земельної ділянки, на якій були розташовані придбані ОСОБА_3 , приміщення ІНФОРМАЦІЯ_1, на дев`ять самостійних земельних ділянок, то рішення Буринської міської ради від 26.09.2019 року, яким було затверджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки, є чинним та відповідачем не оскаржувалось.
З огляду на викладене, враховуючи, що ОСОБА_3 використовував земельні ділянки комунальної власності, розташовані за адресою: АДРЕСА_1 , з кадастровими номерами 5920910100:00:013:0071, площею 0,8565 га; 5920910100:00:013:0070, площею 0,0790 га; 5920910100:00:013:0069, площею 0,0490 га; 5920910100:00:013:0067, площею 0,2007 га; 5920910100:00:013:0066, площею 0,7013 га, загальною площею 1,8865 га, в період з 27.09.2019 року по 31.12.2020 року, не сплачував за користування земельними ділянками орендну плату, в результаті чого безоплатно користувався цими земельними ділянками, тобто безпідставно зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування ними, порушене право Буринської міської ради підлягає захисту шляхом стягнення з відповідача на її користь безпідставно збережених коштів.
Таким чином, суд дійшов висновку, що позовні вимоги обґрунтовані та підлягають задоволенню.
У відповідності до ч.1 ст.141 ЦПК України з відповідача підлягає стягненню на користь позивача судові витрати, понесені по сплаті судового збору, в сумі 3722 грн.87 коп.
Керуючись ст.ст.10, 12, 13, 23, 89, 141, 258, 259, 265, 263, 264, 265, 268, 352, 354, 355 ЦПК України, суд -
у х в а л и в:
Позов Буринської міської ради Сумської області до ОСОБА_3 про стягнення безпідставно збережених коштів за користування земельною ділянкою задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_3 на користь Буринської міської ради Сумської області суму безпідставно збережених коштів за користування земельними ділянками: кадастровий номер 5920910100:00:013:0071, площею 0,8565 га; кадастровий номер 5920910100:00:013:0070, площею 0,0790 га; кадастровий номер: 5920910100:00:013:0069, площею 0,0490 га; кадастровий номер: 5920910100:00:013:0067, площею 0,2007 га; кадастровий номер 5920910100:00:013:0066, площею 0,7013 га, загальною площею 1,8865 га, що розташовані за адресою: АДРЕСА_1 , в період з 27.09.2019 року по 31.12.2020 року в розмірі 248191 (двісті сорок вісім тисяч сто дев`яносто одна) грн. 35 коп.
Стягнути з ОСОБА_3 на користь Буринської міської ради Сумської області судові витрати, понесені по сплаті судового збору, в сумі 3722 (три тисячі сімсот двадцять дві) грн. 87 коп.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сумського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Позивач - Буринська міська рада Сумської області, місцезнаходження: 41700, Сумська область, м. Буринь, вул. Першотравнева, 1; ЄДРПОУ: 04058025.
Відповідач - ОСОБА_3 , місце проживання: АДРЕСА_2 ; РНОКПП: НОМЕР_1 .
Повне судове рішення складено 22.11.2021 року.
Суддя Т.Р. Гук
Суд | Буринський районний суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 12.11.2021 |
Оприлюднено | 22.11.2021 |
Номер документу | 101226660 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Буринський районний суд Сумської області
Гук Т. Р.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні