Постанова
від 17.11.2021 по справі 620/6621/20
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 620/6621/20 Суддя (судді) першої інстанції: Баргаміна Н.М.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 листопада 2021 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Федотова І.В.,

суддів: Єгорової Н.М. та Сорочка Є.О.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Чернігівського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 14 травня 2021 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Сновського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки, Чернігівського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки, третя особа: ОСОБА_2 про визнання протиправними та скасування акту та висновку,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Сновського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки, Чернігівського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки, в якому просив:

- визнати протиправним та скасувати акт обстеження сімейного стану військовослужбовця Збройних Сил України ОСОБА_2 від 02.09.2020, проведеного представниками від Сновського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки та представниками виконавчого комітету;

- визнати протиправним та скасувати висновок ТВО військового комісара Чернігівського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки полковника Ю. Борисова від 08.09.2020 щодо підстав для звільнення зі строкової військової служби військовослужбовця ОСОБА_2 , як такий, що не відповідає фактичним обставинам.

Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 14 травня 2021 року адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано висновок ТВО військового комісара Чернігівського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки полковника Ю. Борисова від 08.09.2020 щодо відсутності підстав для дострокового звільнення зі строкової військової служби військовослужбовця ОСОБА_2 . Зобов`язано Сновський районний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки повторно провести обстеження сімейного стану військовослужбовця Збройних Сил України ОСОБА_2 за зверненням ОСОБА_1 щодо дострокового звільнення ОСОБА_2 зі строкової служби за сімейними обставинами з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні. В іншій частині позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись із вказаним рішенням, відповідачем подано апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та ухвалити нове судове рішення, яким у задоволенні адміністартивного позову відмовити повністю.

Доводи апелянта ґрунтуються на тому, що підставою для дострокового звільнення за сімейними обставинами є виникнення у них права на відстрочку чи звільнення внаслідок зміни сімейних обставин, однак під час проходження військової служби у військовослужбовця строкової військової служби сина позивача ОСОБА_2 зміни сімейних обставин не відбулося, сімейні обставини, які існували до його призову на строкову військову службу, залишились існувати і під час проходження ним строкової військової служби.

Крім того, на думку апелянта, позивач не підпадає під норму п.1ч.2 ст.17 ЗУ «Про військовий обов`язок і військову службу», оскільки він має інших прецездатних осіб, а саме дві доньки, зобов`язаних відповідно до законодавства його утримувати.

Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 28 жовтня 2021 року до участі в розгляді справи № 620/6921/20 в якості третьої особи, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору, залучено ОСОБА_2 .

Апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження, згідно з п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України, яким передбачено, що суд апеляційної інстанції може розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на основі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні).

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи апеляційної скарги та перевіривши матеріали справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, ОСОБА_2 наказом військового комісара Сновського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки від 06.10.2019 № 230 було призвано на строкову військову службу.

Військовому комісару Сновського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки надійшла вимога військового комісара Чернігівського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки від 31.08.2020 № 4/230 на підставі звернення ОСОБА_1 до Президента України про проведення обстеження сімейно-майнового стану сім`ї військовослужбовця ОСОБА_2 .

02.09.2020 комісією у складі представників від Сновського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки та представника виконавчого комітету Сновської міської ради здійснена перевірка сімейного стану родичів військовослужбовця строкової військової служби ОСОБА_2 , за результатами якої складено акт обстеження сімейного стану військовослужбовця, згідно висновків якого в результаті перевірки сімейного стану реальних підстав для дострокового звільнення ОСОБА_2 зі строкової служби на підставі пункту «в» частини другої статті 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» не встановлено. Аналогічно, згідно висновку військового комісара Сновського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки підстав для звільнення зі строкової служби ОСОБА_2 не встановлено, з вказаним, згідно відповідного висновку, також згоден військовий комісар Чернігівського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки.

Не погоджуючись із висновком акту обстеження та висновку військового комісара, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом.

Приймаючи рішення про часткове задоволення позовних вимог суд першої інстанції виходив з того, що обстеження сімейного стану військовослужбовця, ОСОБА_2 , членами комісії було проведено формально, без з`ясування всіх обставин та фактів, які мали впливове значення для вирішення питання про дострокове звільнення військовослужбовця зі строкової військової служби за сімейними обставинами.

Колегія суддів погоджується із зазначеними висновками суду першої інстанції, виходячи з наступного.

Відповідно до ч. ч. 1, 2, 7 ст. 1 Закон України «Про військовий обов`язок і військову службу» від 25.03.1992 № 2232-ХІІ (далі Закон № 2232-ХІІ), захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України.

Військовий обов`язок установлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення (далі - Збройні Сили України та інші військові формування), посади в яких комплектуються військовослужбовцями.

Виконання військового обов`язку громадянами України забезпечують державні органи, органи місцевого самоврядування, утворені відповідно до законів України військові формування, підприємства, установи і організації незалежно від підпорядкування і форм власності в межах їх повноважень, передбачених законом, та районні (об`єднані районні), міські (об`єднані міські) військові комісаріати (далі - районні (міські) військові комісаріати), військові комісаріати Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя, а також територіальні центри (в Автономній Республіці Крим, областях, місті Києві) та філіали (в районах та містах) комплектування військовослужбовцями за контрактом.

Частиною 2 ст. 2 Закону № 2232-ХІІ, передбачено, що проходження військової служби здійснюється, зокрема громадянами України - у добровільному порядку (за контрактом) або за призовом.

Згідно ч. ч. 1, 3, 4 ст. 15 Закону № 2232-ХІІ, на строкову військову службу призиваються придатні для цього за станом здоров`я громадяни України чоловічої статі, яким до дня відправлення у військові частини виповнилося 18 років, та старші особи, які не досягли 27-річного віку і не мають права на звільнення або відстрочку від призову на строкову військову службу (далі - громадяни призовного віку).

Призов громадян України на строкову військову службу включає проходження ними призовної комісії та відправлення їх до військових частин.

Організація підготовки та проведення призову громадян України на строкову військову службу здійснюється міськими (районними) державними адміністраціями (виконавчими органами міських рад) у взаємодії з міськими (районними) військовими комісаріатами.

Відповідно до ч. ч. 1, 5 ст. 16 Закону № 2232-ХІІ, для проведення призову громадян України на строкову військову службу в районах (містах) утворюються призовні комісії.

Рішення призовної комісії може бути оскаржено громадянином України до призовної комісії вищого рівня або до суду в порядку, передбаченому законом.

Відповідно до п. «в» ч. 2 ст. 26 Закону № 2232-ХІІ, військовослужбовці строкової військової служби звільняються із служби, зокрема, за сімейними обставинами - у разі виникнення у них права на відстрочку чи звільнення внаслідок зміни сімейних обставин. Військовослужбовці, які мають право на звільнення зі служби за цією підставою, можуть його не використовувати.

Положенням про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України затверджене Указом Президента України від 10 грудня 2008 року №1153/2008 (далі Положення № 1153/2008), визначається порядок проходження громадянами України (далі - громадяни) військової служби у Збройних Силах України та регулюються питання, пов`язані з проходженням такої служби під час виконання громадянами військового обов`язку в запасі (п. 1).

Відповідно до п. 213 Положення № 1153/2008, військовослужбовці строкової військової служби можуть бути звільнені зі строкової військової служби достроково відповідно до пунктів «б» «в» «г» частини другої статті 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу».

У разі надходження рапорту від військовослужбовця або заяви від його родичів про дострокове звільнення в запас за сімейними обставинами командир військової частини зобов`язаний надіслати у триденний строк до відповідного військового комісаріату за місцем проживання сім`ї військовослужбовця запит для перевірки його сімейного стану.

Як вбачається з матеріалів та було вірно встановлено судом першої інстанції, ОСОБА_1 звернувся до Президента України із заявою про дострокове звільнення в запас його сина за сімейними обставинами. На підставі цього звернення 02.09.2020 комісією у складі представників від Сновського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки та представників виконавчого комітету Сновської міської ради була здійснена перевірка сімейного стану родичів військовослужбовця строкової військової служби ОСОБА_2 .

Відповідно до акту обстеження сімейного стану військовослужбовця від 02.09.2020, до сім`ї військовослужбовця входить батько ОСОБА_2 , який є пенсіонером за віком, посвідченням серії НОМЕР_1 .

Крім того, згідно з випискою № 0315 із медичної карти амбулаторного (стаціонарного) хворого від 03.09.2020, довідкою від 03.09.2020 підтверджується, що ОСОБА_1 потребує постійного стороннього догляду.

Відповідно до частини четвертої статті 1 Закону України «Про прожитковий мінімум» до осіб, які втратили працездатність, відносяться особи, які досягли встановленого законом пенсійного віку, особи, які досягли пенсійного віку, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах, та непрацюючі особи, визнані особами з інвалідністю в установленому порядку.

Отже, позивач є непрацездатною особою, яка потребує постійного стороннього догляду.

При цьому, згідно з довідкою від 15.04.2021 № 258, яка була видана старостою села Старі Боровичі Шевардіною А., доньки позивача, ОСОБА_3 , 1967 року народження, та ОСОБА_4 , 1968 року народження, мають громадянство Республіки Білорусь, постійно проживають в Білорусії, з позивачем з 1997 року не спілкуються. Колишня дружина, ОСОБА_5 , 1938 року народження, проживає в АДРЕСА_1 , жінка потребує стороннього догляду, з ОСОБА_1 зовсім не спілкується.

До того ж, довідкою від 22.02.2021 № 205/13-17, виданою Староборовицьким старостинським округом Сновської міської ради за підписом старости ОСОБА_6 , підтверджується, що ОСОБА_1 дійсно проживає один.

З огляду на зазначене, апеляційний суд дійшов висновку, що син позивача, військовослужбовець ОСОБА_2 , є єдиним членом сім`ї непрацездатного батька, який потребує постійного стороннього догляду, що не було враховано військовим комісаром у висновку до акта від 02.09.2020.

Відтак, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що обстеження сімейного стану військовослужбовця, ОСОБА_2 , членами комісії було проведено формально, без з`ясування всіх обставин та фактів, які мали впливове значення для вирішення питання про дострокове звільнення військовослужбовця зі строкової військової служби за сімейними обставинами.

Таким чином, акт обстеження сімейного стану військовослужбовця Збройних Сил України ОСОБА_2 від 02.09.2020, проведеного представниками від Сновського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки та представниками виконавчого комітету, є протиправним та підлягає скасуванню.

При цьому, відповідно до п. 213 Положення № 1153/2008 районний військовий комісар, одержавши документи від командира військової частини або заяву безпосередньо від родичів військовослужбовця про дострокове звільнення в запас, призначає комісію, яка перевіряє в десятиденний строк сімейний стан родичів військовослужбовця. За результатами перевірки складається акт обстеження, який надсилається для розгляду обласному військовому комісару.

Обласний військовий комісар зобов`язаний у триденний строк розглянути документи про дострокове звільнення військовослужбовця зі строкової військової служби і за наявності законних підстав надіслати їх командиру військової частини, де проходить службу військовослужбовець.

Згідно з п. 214 Положення № 1153/2008, командир військової частини не пізніше трьох діб після отримання від обласних військових комісарів акта обстеження сімейного стану родичів військовослужбовця та нотаріально завірених копій документів, що підтверджують причину дострокового звільнення, зобов`язаний, зокрема, за наявності законних підстав для дострокового звільнення військовослужбовця, за винятком зміни сімейних обставин, пов`язаної з народженням у нього дитини, надіслати документи за підпорядкованістю.

Рішення про дострокове звільнення військовослужбовця приймається не пізніше ніж через три дні з дати надходження відповідних документів начальником штабу виду Збройних Сил України, оперативного командування, а для військових частин центрального підпорядкування - начальником структурного підрозділу Генерального штабу Збройних Сил України, який відповідає за кадрову роботу. Командир військової частини на підставі одержаного рішення не пізніше ніж через три дні звільняє військовослужбовця достроково в запас за сімейними обставинами.

З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що військовим комісаром не належним чином проаналізовано акт обстеження сімейно-майнового стану сім`ї від 02.09.2020, а тому для ефективного способу порушених прав позивача необхідно зобов`язати Сновський районний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки повторно провести обстеження сімейного стану військовослужбовця Збройних Сил України ОСОБА_2 за зверненням ОСОБА_1 щодо дострокового звільнення ОСОБА_2 зі строкової служби за сімейними обставинами з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Таким чином, суд апеляційної інстанції не вбачає підстав для задоволення апеляційної скарги, оскільки суд першої інстанції правильно встановив обставини справи, які мають значення для її вирішення, судове рішення ухвалено з додержанням норм процесуального права та правильним застосуванням норм матеріального права

Згідно пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, оскільки ґрунтуються на невірному трактуванні норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини.

Керуючись ст. ст. 242 - 244, 250, 308, 311, 315, 316, 317, 321, 322, 325 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Чернігівського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки залишити без задоволення, а рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 14 травня 2021 року - без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена у випадках, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства Українипротягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду. В інших випадках постанова не підлягає касаційному оскарженню.

Головуючий суддя: І.В. Федотов

Судді:Н.М. Єгорова

Є.О. Сорочко

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.11.2021
Оприлюднено29.08.2022
Номер документу101230299
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них

Судовий реєстр по справі —620/6621/20

Постанова від 17.11.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Федотов Ігор В'ячеславович

Ухвала від 27.10.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Федотов Ігор В'ячеславович

Ухвала від 29.08.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Федотов Ігор В'ячеславович

Ухвала від 28.06.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Федотов Ігор В'ячеславович

Ухвала від 28.06.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Федотов Ігор В'ячеславович

Рішення від 13.05.2021

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Баргаміна Н.М.

Рішення від 13.05.2021

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Баргаміна Н.М.

Ухвала від 06.04.2021

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Баргаміна Н.М.

Ухвала від 17.03.2021

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Баргаміна Н.М.

Ухвала від 17.01.2021

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Баргаміна Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні