ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 листопада 2021 року м. ПолтаваСправа № 440/10862/21
Полтавський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Сич С.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Приватного підприємства "САЛІК ГРУП" до Слобожанського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Полтавської області, Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови, -
В С Т А Н О В И В:
15 вересня 2021 року Приватне підприємство "Салік Груп" (надалі - позивач; ПП "Салік Груп") звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Слобожанського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про визнання протиправною та скасування постанови Слобожанського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу від 16.08.2021 №189267.
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що Управлінням Укртрансбезпеки у Полтавській області винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №189267 від 16.08.2021 за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10%, але не більше 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу. Позивач не погоджується з цією постановою про застосування адміністративно-господарського штрафу та вважає її протиправною, посилаючись на те, що зважування транспортного засобу здійснено з порушенням встановленого порядку та обладнанням, на яке відсутні сертифікат відповідності та свідоцтво про повірку, акт перевірки водію не вручено, транспортний засіб не затримано, у оскаржуваній постанові не вказано суть порушення, позивача позбавлено участі у розгляді справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт та прийнятті постанови.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 20 вересня 2021 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, залучено до участі у справі в якості другого відповідача Державну службу України з безпеки на транспорті, вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), витребувано докази.
04 жовтня 2021 року до суду надійшов відзив на позовну заяву /а.с. 62-67/, у якому представник відповідачів просить у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі, посилаючись на те, що 16.07.2021 при проведенні рейдової перевірки, місце перевірки: а/д М-22 52 км відповідно до направлення на перевірку № 008136 від 12.07.2021 інспекторами Управління Укртрансбезпеки перевірено транспортний засіб (далі - ТЗ) марки ДАФ, д.н.з. НОМЕР_1 , який належить ПП "Салік груп", за кермом якого перебував водій ОСОБА_1 . Під час перевірки виявлено перевищення ТЗ нормативних вагових парламентів, а саме, навантаження на строєну вісь ТЗ 25,44 т при допустимих 22 т. Вказує, що за результатами перевірки складено: акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів №0067003 від 16.07.2021, довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю транспортного засобу № 050045 від 16.07.2021, розрахунок №0067003 плати за проїзд великовагових транспортних засобів від 16.07.2021 (надалі - розрахунок) та акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час перевезення пасажирів та вантажів автомобільним транспортом №250268 від 16.07.2021. Зазначає, що оскаржувана постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу винесена обґрунтовано, за порушення, що мало місце, із дотримання процедури, визначеної законодавством про автомобільний транспорт.
12 жовтня 2021 року до суду надійшла відповідь позивача на відзив /а.с. 103-108/, у якій зазначено, що станом на 16.07.2021 відсутня методика, затверджена спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології, відсутні вимоги до нормативів навантаження транспортних засобів з сипучим видом вантажу, загальна маса ТЗ не перевищувала дозволені вагові параметри, зважування проведено не у спосіб, встановлений законодавством, зі складених під час перевірки документів неможливо ідентифікувати найменування, модель, серійний номер габаритно-зважувального комплексу, акт перевірки водію на місці проведення зважування не вручався, транспортний засіб відповідачем не затримувався, а продовжив рух, відповідачем допущено порушення порядку розгляду справи та прийняття оспорюваної постанови внаслідок не обізнаності позивача з датою та часом розгляду справи, постанова не містить опису порушення та норму, яку було порушено.
Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось на підставі частини 4 статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України.
Дослідивши письмові докази і письмові пояснення сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини та спірні правовідносини.
ПП "Салік Груп" зареєстроване як юридична особа 23.04.2008, має право на здійснення такого виду економічної діяльності як 49.41 Вантажний автомобільний транспорт, місцезнаходженням позивача є Україна, 39600, Полтавська область, м. Кременчук, пров. Жовтневий, 38, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо ПП "Салік Груп" /а.с. 29-35/.
16.07.2021 о 23 год. 39 хв. на ділянці автодороги М-22 Полтава-Олександрія 52 км старшим державним інспектором Управління Укртрансбезпеки Костіним Д.П. відповідно до направлення на рейдову перевірку №008136 від 12.07.2021 /а.с. 73/ перевірено транспортний засіб марки DAF FT XF 95.430, д.р.н. НОМЕР_1 , який належить ОСОБА_2 та перебуває в оренді у ПП "Салік Груп" на підставі договору №2ТЗ оренди транспортного засобу від 01.09.2020 /а.с.85-87, 89/, за кермом якого перебував водій ОСОБА_1 /а.с. 89/.
За результатами перевірки складено акт №250268 про проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 16.07.2021 /а.с.70/, акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів №0067003 від 16.07.2021 /а.с. 80/, довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю №050045 від 16.07.2021 /а.с. 79/.
Акт №250268 про проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 16.07.2021 /а.с.70/ та акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів №0067003 від 16.07.2021 /а.с. 80/ підписані водієм ОСОБА_1 .
Зокрема, в акті №250268 про проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 16.07.2021 водій зазначив заперечення, за змістом яких вказано, що здійснював перевезення сипучих вантажів, а саме Щ.П.С. 0-40 без перевантаження, загальна маса згідно вагових норм за результатом зважування склала 40,040 кг, що відповідає вимогам діючого законодавства, зважування проводилось у темну пору з порушенням п. 8 наказу №879 від 27.06.2007, у отриманні копії сертифікату на ваги, наказу на виїзну перевірку було відмовлено /а.с.70-71/.
У акті №250268 про проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 16.07.2021 зафіксовано порушення: надання послуг з вантажних перевезень згідно ТТН від 16.02.2021 з перевищенням вагових обмежень, а саме, навантаження на строєну вісь складає 25,44 т при допустимій 22,00 т, що на 15,64% перевищує нормативні та є порушенням статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" - перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10%, але не більше 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу /а.с. 70/.
У акті про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів №0067003 від 16.07.2021 /а.с. 80/ та довідці про результати здійснення габаритно-вагового контролю №050045 від 16.07.2021 /а.с. 79/ зафіксовано навантаження на строєну ось 25,44 т при нормативно допустимому 22 т. Водночас, фактична маса ТЗ зазначена 40,04 т при нормативно допустимій 40,00 т.
30.07.2021 Слобожанським міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки Полтавської області направлено на адресу позивача повідомлення № 60622/28.3/24-21 від 29.07.2021 про розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт, призначеної з 10:00 до 12:00 16.08.2021, яке згідно пояснень позивача вручено йому 19.08.2021, що не заперечується відповідачами та підтверджується відомостями з веб-сайту АТ "Укрпошта" щодо відстеження поштового відправлення № 3602023701856 /а.с. 18, 72, 76/.
Розглянувши справу про порушення законодавства про автомобільний транспорт ПП "Салік Груп" в.о. начальника Слобожанського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Полтавської області Лисенко С.О. прийнято постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №189267 від 16.08.2021, якою стягнуто з ПП "Салік Груп" адміністративно-господарський штраф у сумі 17000 грн. /а.с. 15/. В обґрунтування вказаної постанови зазначено, що ПП "Салік Груп" 16.07.2021, а/д М-22, км 52, Т/З DAF, д.н. НОМЕР_1 , допущено перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10%, але не більше 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу, відповідальність за яке передбачена абзацом 15 частиною 1 статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт".
Позивач не погодився з постановою Слобожанського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Полтавської області про застосування адміністративно-господарського штрафу №189267 від 16.08.2021, у зв`язку з чим звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку оскаржуваній постанові Слобожанського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Полтавської області про застосування адміністративно-господарського штрафу №189267 від 16.08.2021, суд дійшов таких висновків.
Габаритно-ваговий контроль транспортних засобів під час їх проїзду автомобільними дорогами загального користування здійснюється відповідно до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Законів України "Про автомобільний транспорт", "Про дорожній рух", "Про автомобільні дороги", "Про міліцію", Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року N 1306 (далі - Правила дорожнього руху), Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 року N 30 (далі - Правила проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів), Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 червня 2007 року N 879.
Згідно з положеннями статті 1 Закону України "Про автомобільний транспорт" від 05.04.2001 № 2344-III автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами; вантажні перевезення - перевезення вантажів вантажними автомобілями; великоваговий транспортний засіб - транспортний засіб з вантажем або без вантажу, хоча б один з вагових параметрів якого перевищує встановлені на території України допустиму максимальну масу чи осьове навантаження; габаритно-ваговий контроль - контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів, що включає перевірку на відповідність встановленим законодавством нормативам вагових або габаритних параметрів таких транспортних засобів, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів.
Статтею 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" від 05.04.2001 № 2344-III встановлено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.
Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.
У разі перевезення небезпечних вантажів крім документів, передбачених частиною другою цієї статті, обов`язковими документами також є: для автомобільного перевізника - ліцензія на надання відповідних послуг; для водія - свідоцтво про допущення транспортного засобу до перевезення певних небезпечних вантажів, свідоцтво про підготовку водіїв транспортних засобів, що перевозять небезпечні вантажі, письмові інструкції на випадок аварії або надзвичайної ситуації.
У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше семи відсотків.
Згідно з частиною 2 статті 29 Закону України "Про дорожній рух" від 30.06.1993 № 3353-XII з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Механізм здійснення габаритно-вагового контролю великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів (далі - великовагові та/або великогабаритні транспорті засоби), що використовуються на автомобільних дорогах загального користування визначено Порядком здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 № 879 /у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, надалі - Порядок № 879/.
Згідно з підпунктами 3, 4, 5 пункту 2 Порядку № 879 великовагові та великогабаритні транспортні засоби - транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені у пункті 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 р. N 1306 (Офіційний вісник України, 2001 р., N 41, ст. 1852). При цьому транспортний засіб не може вважатися великоваговим та/або великогабаритним, якщо його параметри не перевищують нормативи більш як на 2 відсотки; габаритно-ваговий контроль - контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів; дозвіл на рух - єдиний уніфікований документ, що видається уповноваженим органом відповідно до Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 р. N 30 "Про проїзд великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами" (Офіційний вісник України, 2001 р., N 3, ст. 75), після внесення в установлених порядку і розмірі плати за проїзд таких транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, в якому визначаються умови експлуатації транспортних засобів протягом певного часу за встановленим маршрутом і який дає право на проїзд за таких умов.
Пунктом 3 Порядку №879 передбачено, що габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції.
Відповідно до пункту 6 Порядку №879 габаритно-ваговий контроль, крім документального, здійснюється виключно в пунктах габаритно-вагового контролю посадовими особами та/або працівниками відповідних органів.
Згідно з приписами п.п. 9 п. 2 розділу ІІІ Вимог до облаштування та технічного оснащення пунктів габаритно-вагового контролю на автомобільних дорогах загального користування, затверджених наказом Міністерства інфраструктури України від 28.07.2016 №255 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22.08.2016 за №1171/29301, стаціонарний пункт габаритно-вагового контролю повинен мати стаціонарні ваги для точного зважування транспортних засобів у русі.
Пунктом 12 Порядку № 879 встановлено, що вимірювальне і зважувальне обладнання для здійснення габаритно-вагового контролю повинне утримуватись у робочому стані; періодично проводиться повірка (метрологічна атестація) такого обладнання з подальшим клеймуванням (пломбуванням) та видачею відповідного свідоцтва спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології.
Під час здійснення габаритно-вагового контролю не допускається використання вимірювального і зважувального обладнання, періодична повірка (метрологічна атестація) якого не проведена, а також обладнання, що перебуває у несправному стані (пункт 13 Порядку №879).
Із аналізу наведених норм слідує, що зважування транспортних засобів здійснюється за допомогою вимірювального (зважувального) обладнання габаритно-вагових параметрів фактичної маси та навантаження на вісь (осі) транспортного засобу, яке повинне утримуватись у робочому стані, періодично проводиться повірка (метрологічна атестація) такого обладнання з подальшим клеймуванням (пломбуванням) та видачею відповідного свідоцтва спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології.
На підтвердження утримання зважувального обладнання для здійснення габаритно-вагового контролю у робочому стані представником відповідача надано до суду копію декларації про відповідність №2050 на прилад 20ВА-Д-2-1WWS-0,9, зав. номер 2050, ваги автомобільні для зважування в русі ВА-Д, у якому зазначено, що ваги автомобільні для зважування в русі ВА-Д пройшли оцінку відповідності Технічному регламенту законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України № 94, за модулем В (перевірка типу), сертифікат перевірки типу: №UA.ТR.113-078-18 версія 2 від 11.09.2020 /а.с. 84/ та копію сертифікату відповідності №UA.ТR.113-078-18 версія 2 від 11.09.2020, виданого 17.09.2020 ООВ "Метрологія" ННЦ "Інститут метрології" на ваги автомобільні для зважування в русі, чинного до 16.09.2021 /а.с. 83/.
За визначенням статті 1 Закону України "Про технічні регламенти та оцінку відповідності" документ про відповідність - декларація (в тому числі декларація про відповідність), звіт, висновок, свідоцтво, сертифікат (у тому числі сертифікат відповідності) або будь-який інший документ, що підтверджує виконання заданих вимог, які стосуються об`єкта оцінки відповідності.
Технічний регламент у законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 94 від 13.01.2016, встановлює вимоги, яким повинні відповідати засоби вимірювальної техніки, які призначені для застосування у сфері законодавчо регульованої метрології (далі - засоби вимірювальної техніки), коли вони надаються на ринку та/або вводяться в експлуатацію для виконання завдань, пов`язаних з вимірюваннями.
У наданому відповідачами до суду документі про зважування транспортного засобу НОМЕР_1 від 16.07.2021 зазначено номер вагів № 2050 /а.с. 82/, який відповідає зав. номеру 2050, використаних для зважування вагів автомобільних для зважування в русі ВА-Д, тобто відповідне обладнання можливо ідентифікувати.
Таким чином, станом на час проведення перевірки та зважування транспортного засобу, 16.07.2021, використане відповідачем зважувальне обладнання перебувало у робочому стані та могло використовуватися для виконання завдань, пов`язаних з вимірюваннями.
Суд також відхиляє доводи позивача про протиправність оскаржуваної постанови з посиланням на відсутність методики виконання вимірювань поосьових навантажень та маси вантажних транспортних засобів, затвердженої спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології, оскільки за змістом статей 4 і 29 Закону №3353-XII, статті 33 Закону України від 08.09.2005 №2862-IV "Про автомобільні дороги" визначення порядку здійснення габаритно-вагового контролю віднесено до компетенції Кабінету Міністрів України, і такий механізм здійснення габаритно-вагового контролю великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів визначено Порядком №879, яким керувався орган Укртрансбезпеки.
Наведене узгоджується з подальшим нормативним регулюванням спірних правовідносин, а саме скасуванням пункту 19 Порядку №879 Постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №671 без визначення необхідності застосування затвердженою Мінекономрозвитку або іншою методикою.
Аналогічний правовий висновок щодо застосування норм права висловлено Верховним Судом у постанові від 21.09.2018 у справі №804/5296/17.
Судом встановлено, що в акті №250268 про проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 16.07.2021 водій ОСОБА_1 зазначив пояснення, зокрема, про те, що зважування проводилось у темну пору з порушенням пункту 8 Наказу №879 від 27.06.2007 /а.с.70-71/.
Оцінюючи вказані вище твердження, суд зазначає таке.
Пунктом 8 Порядку № 879 передбачено, що у темну пору доби місце здійснення габаритно-вагового контролю повинне бути освітленим.
Відповідно до приписів пункту 1.10 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306, темна пора доби - частина доби від заходу до сходу сонця.
Чеком зважування підтверджено, що здійснення габаритно-вагового контролю проведено 16.07.2021 о 23:39, тобто проведено у темну пору доби.
Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Проте, відповідачами не надано до суду належних, допустимих та достовірних доказів на підтвердження того, що саме 16.07.2021 місце здійснення габаритно-вагового контролю транспортного засобу, який був здійснений відповідачем 16.07.2021 о 23:39, було освітленим.
Відтак Державною службою України з безпеки на транспорті при здійсненні габаритно-вагового контролю 16.07.2021 о 23:39 транспортного засобу, який знаходиться у користуванні позивача, допущено порушення вимог пункту 8 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 № 879.
Статтею 6 Закону України "Про автомобільний транспорт", зокрема, встановлено, що державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі).
Згідно з пунктами 20, 21 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1567 від 08.11.2006 /надалі - Порядок №1567/, виявлені під час перевірки порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом зазначаються в акті з посиланням на порушену норму.
У разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовими особами, що провели перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.
Пунктом 3 Порядку взаємодії Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті, Міністерства внутрішніх справ України, Державного агентства автомобільних доріг України під час організації та проведення робіт із зважування та здійснення габаритно-вагового контролю транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів на автомобільних дорогах загального користування, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України, Міністерства внутрішніх справ України 10.12.2013 № 1007/1207, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 04 лютого 2014 р. за N 215/24992, визначено, що габаритно-ваговий контроль транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів під час їх проїзду автомобільними дорогами загального користування проводиться посадовими особами Укртрансінспекції та працівниками відповідних підрозділів МВС.
Відповідно до пункту 4 цього Порядку посадові особи Укртрансінспекції під час здійснення габаритно-вагового контролю: 1) визначають місця проведення габаритно-вагового контролю за погодженням з відповідним підрозділом МВС відповідно до вимог Порядку здійснення габаритно-вагового контролю; 2) розробляють та погоджують з відповідними підрозділами МВС, службами автомобільних доріг графіки роботи пунктів габаритно-вагового контролю в частині організації та проведення робіт зі зважування транспортних засобів; 3) здійснюють зупинку транспортного засобу для здійснення габаритно-вагового контролю у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) з дотриманням Правил дорожнього руху та Порядку зупинення транспортного засобу, що здійснює автомобільні перевезення пасажирів та вантажів, посадовими особами Державної інспекції з безпеки на наземному транспорті та її територіальних органів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 травня 2013 року № 422; 4) видають довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю (додаток 1); 5) складають акт про перевищення транспортним засобом нормативних габаритних або вагових параметрів та визначають суму плати за проїзд за формулою розрахунку відповідно до пунктів 30 - 31-1 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю; 6) у разі невиконання водієм транспортного засобу вимог посадових осіб Укртрансінспекції щодо зупинки транспортного засобу для проведення габаритно-вагового контролю повідомляють про це працівників відповідних підрозділів МВС; 7) у разі відмови водія транспортного засобу від проходження габаритно-вагового контролю складають акт про відмову водія від проходження габаритно-вагового контролю (додаток 2); 8) реєструють транспортні засоби, щодо яких здійснювався габаритно-ваговий контроль і параметри яких перевищують нормативні, у журналі обліку великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів (додаток 3); 9) при здійсненні габаритно-вагового контролю перевіряють у водіїв великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів наявність дозволів на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, оформлених та виданих в установленому законодавством порядку; 10) у разі відсутності документів, визначених статтею 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» , застосовують до автомобільних перевізників адміністративно-господарські штрафи, визначені статтею 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» .
Аналізуючи наведені норми права, суд дійшов висновку, що здійснення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом та здійснення габаритно-вагового контролю Укртрансбезпеки є необхідною передумовою для винесення постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу у разі встановлення порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом, дотримання яких контролюється органами Укртрансбезпеки. Носієм доказової інформації про виявлення органами Укртранбезпеки порушень вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом та перевищення вагових або габаритних параметрів є акт про проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів та довідка про результати здійснення габаритно-вагового контролю.
Частиною 2 статті 74 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд не бере до уваги докази, які одержані з порушенням порядку, встановленого законом.
Таким чином, оскільки габаритно-ваговий контроль 16.07.2021 о 23 год. 39 хв. на ділянці автодороги М-22 Полтава-Олександрія 52 км транспортного засобу марки DAF FT XF 95.430, д.р.н. НОМЕР_1 , який належить ОСОБА_2 та перебуває в оренді у ПП "Салік Груп" на підставі договору №2ТЗ оренди транспортного засобу від 01.09.2020, за кермом якого перебував водій ОСОБА_1 , було проведено з порушенням вимог пункту 8 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 №879, надані до суду акт про проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів та довідка про результати здійснення габаритно-вагового контролю є недопустимими доказами у розумінні статті 74 Кодексу адміністративного судочинства України на підтвердження наявності складу порушення законодавства про автомобільний транспорт, покладеного в основу прийняття оспорюваної постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу, тому відповідачами не доведено факт порушення ПП "Салік Груп" абзацу 15 частини 1 статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт", за яке з позивача стягнуто штраф у сумі 17000 грн. постановою про застосування адміністративно-господарського штрафу №189267 від 16.08.2021.
Згідно з пунктом 25 Порядку №1567 справа про порушення розглядається в органі державного контролю за місцезнаходженням суб`єкта господарювання або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи суб`єкта господарювання) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення.
Відповідно до пунктів 26, 27 Порядку №1567 справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи суб`єкта господарювання. Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа суб`єкта господарювання повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням.
У разі неявки уповноваженої особи суб`єкта господарювання справа про порушення розглядається без її участі. За наявності підстав керівник органу державного контролю або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5.
Таким чином, вказаним нормативно-правовим актом визначено обов`язок органу державного контролю повідомити уповноважену особу суб`єкта господарювання під розписку чи рекомендованим листом про час і місце розгляду справи про порушення з метою забезпечення права такої особи на участь у розгляді справи про порушення.
Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, позивач надіслав до Слобожанського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Полтавської області лист від 17.07.2021 №17-07-2021, який був отриманий адресатом 22.07.2021 /а.с. 19, зворот а.с. 19/, у якому окремо зазначив адресу для листування: а/с 109, м. Кременчук, 39600 та адресу електронної пошти.
30.07.2021 Слобожанським міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки Полтавської області направлено на адресу позивача (за місцезнаходженням юридичної особи) повідомлення № 60622/28.3/24-21 від 29.07.2021 про розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт, призначеної з 10:00 до 12:00 16.08.2021, яке згідно пояснень позивача вручено йому 19.08.2021, що не заперечується відповідачами та підтверджується відомостями з веб-сайту АТ "Укрпошта" щодо відстеження поштового відправлення №3602023701856 /а.с. 18, 72, 76/.
Відповідно до пункту 118 Правил надання послуг поштового зв`язку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 5 березня 2009 р. № 270, поштові відправлення (крім відправлень "EMS"), поштові перекази за заявою відправника/адресата можуть бути доставлені на іншу адресу за окрему плату згідно із встановленими тарифами.
Внаслідок подальшого досилання поштовою організацією рекомендованого листа на зазначену позивачем у листі від 17.07.2021 №17-07-2021 адресу для листування, вказаний рекомендований лист з повідомленням № 60622/28.3/24-21 від 29.07.2021 про розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт, призначеної з 10:00 до 12:00 16.08.2021, надійшов до відповідного відділення зв`язку 16.08.2021, тоді як на цю ж саму дату на першу половину дня (з 10.00 до 12.00 години) була призначена до розгляду відповідна справа.
Відтак, у даному випадку відсутні підстави вважати, що позивач мав можливість отримати повідомлення про розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт до дня та часу розгляду відповідачем відповідної справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт та реалізувати своє право на участь у процесі прийняття оскаржуваного рішення.
Підсумовуючи вищевикладене, за встановлених обставин та наведених вище норм права, якими врегульовані спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що постанова Слобожанського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Полтавської області про застосування адміністративно-господарського штрафу №189267 від 16.08.2021 прийнята відповідачем не на підставі, не у спосіб, що визначені законодавством України, та необґрунтовано, а тому є протиправною та підлягає скасуванню.
Відповідно до статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
При прийнятті рішення у даній справі суд враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки інших аргументів учасників справи), сформовану, зокрема у справах «Салов проти України» (заява № 65518/01; від 6 вересня 2005 року; пункт 89), «Проніна проти України» (заява № 63566/00; 18 липня 2006 року; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (заява № 4909/04; від 10 лютого 2010 року; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; 09 грудня 1994 року, пункт 29).
Таким чином, позовні вимоги Приватного підприємства "САЛІК ГРУП" обґрунтовані та підлягають задоволенню.
Частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
При зверненні до суду з даним позовом позивачем сплачено судовий збір у розмірі 2270 грн., що підтверджується платіжним дорученням № 1861 від 10.09.2021 /а.с. 37/ та випискою про зарахування судового збору до спеціального фонду Державного бюджету України /а.с. 42/.
Отже, при задоволенні позову ПП "Салік Груп" суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті на користь Приватного підприємства "САЛІК ГРУП" судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2270 грн.
На підставі вищевикладеного, керуючись статтями 2, 3, 6-10, 77, 139, 229, 241-245, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Приватного підприємства "САЛІК ГРУП" (пров. Жовтневий, 38, м. Кременчук, Полтавська область, 39600, ідентифікаційний код 35869191) до Слобожанського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Полтавської області (вул. Європейська, 155, м. Полтава, 36008), Державної служби України з безпеки на транспорті (проспект Перемоги, 14, м. Київ, 03135, ідентифікаційний код 39816845) про визнання протиправною та скасування постанови задовольнити.
Визнати протиправною та скасувати постанову Слобожанського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Полтавської області про застосування адміністративно-господарського штрафу №189267 від 16 серпня 2021 року.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті (проспект Перемоги, 14, м. Київ, 03135, ідентифікаційний код 39816845) на користь Приватного підприємства "САЛІК ГРУП" (пров. Жовтневий, 38, м. Кременчук, Полтавська область, 39600, ідентифікаційний код 35869191) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2270 грн. (дві тисячі двісті сімдесят гривень).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя С.С. Сич
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.11.2021 |
Оприлюднено | 24.11.2021 |
Номер документу | 101254195 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
С.С. Сич
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні