ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 листопада 2021 рокуЛьвівСправа № 140/1367/21 пров. № А/857/14546/21
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючий-суддя Довга О.І.,
суддя Глушко І.В.,
суддя Запотічний І.І.
секретар судового засідання Волошин М.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Ківерцівської міської ради на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 24 червня 2021 року (головуючий суддя Ковальчук В.Д., м.Луцьк, проголошено 10:43:16) у справі № 140/1367/21 за адміністративним позовом Державної екологічної інспекції у Волинській області до Ківерцівської міської ради про зупинення виконання робіт, -
В С Т А Н О В И В:
04.02.2021 позивач звернувся в суд першої інстанції з адміністративним позовом до Ківерцівської міської ради в якому просив зупинити виконання робіт шляхом тимчасової заборони вивезення та захоронення побутових відходів на несанкціоноване сміттєзвалище Ківерцівської міської ради, що розташоване біля села Заброди Сокиричівського старостинського округу на земельній ділянці площею близько 4,0 га., координати: географічна широта - 50.869666, географічна довгота - 25.442316, до усунення порушень вимог законодавства, а саме: забезпечити первинний поточний облік кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються та видаляються в процесі господарської діяльності міської територіальної громади та в процесі господарської діяльності закладів, віднесених до компетенції гуманітарного відділу міської ради; забезпечити укладення договорів про передачу на утилізацію небезпечних відходів, що утворюються в процесі господарської діяльності гуманітарного відділу міської ради; забезпечити роздільне збирання компонентів твердих побутових відходів; забезпечити розробку та погодження схем санітарного очищення населених пунктів, що увійшли до складу ОТГ; забезпечити погодження схеми санітарного очищення міста в порядку передбаченому чинним законодавством; забезпечити максимально виконання Програми поводження з твердими побутовими відходами на території Ківерцівської ОТГ на 2020 рік , затвердженої рішенням сесії № 15/24 від 20.03.2020; забезпечити введення в експлуатацію полігону для захоронення твердих побутових відходів, що утворюються на території Ківерцівської міської ради; забезпечити розробку проекту рекультивації сміттєзвалища, на якому здійснюється захоронення твердих побутових відходів з території Ківерцівської міської ради; забезпечити проведення робіт щодо рекультивації сміттєзвалища Ківерцівської міської ради; забезпечити ліквідацію несанкціонованих сміттєзвалищ, виявлених на території старостинських округів; забезпечити паспортизацію місць видалення відходів (сільські сміттєзвалища).
Позов обґрунтовує тим, що в ході перевірки було встановлено вивезення та захоронення побутових відходів на несанкціоноване сміттєзвалище Ківерцівської міської ради, що розташоване біля села Заброди Сокиричівського старостинського округу на земельній ділянці площею близько 4,0 га. Вивіз твердих побутових відходів (ТПВ) з території м. Ківерці здійснюється автотранспортом Ківерцівського міського виробничого управління житлово-комунального господарства (Ківерцівське МВУЖКГ) та приватними перевізниками. При виїзді на міське сміттєзвалище встановлено факт розміщення ТПВ в смузі відводу автомобільної дороги. Також встановлено, що на сміттєзвалищі здійснюється захоронення неперероблених (необроблених) побутових відходів, що є порушенням пункту і статті 32 Закону України "Про відходи". Крім того, під час перевірки встановлено відсутність схеми санітарного очищення населених пунктів Ківерцівської ОТГ. По м. Ківерці схема санітарного очищення розроблена, але не погоджена Державною екологічною інспекцією у Волинській області. Зазначає, що акт перевірки та припис Ківерцівський міський голова підписав без зауважень, письмових пояснень щодо їх змісту не надав, а також не звертався до суду з вимогою про їх скасування. Враховуючи факт порушення вимог законодавства у сфері поводження з відходами, а також те, що на момент подання позовної заяви вимоги по усуненню цих порушень відповідачем не виконано та не вжито належних заходів щодо їх виконання, Державна екологічна інспекція у Волинській області вважає обґрунтованою вимогу про необхідність застосування до відповідача заходів реагування у вигляді зупинення виконання робіт шляхом тимчасової заборони вивезення та захоронення побутових відходів на несанкціоноване сміттєзвалище Ківерцівської міської ради, що розташоване на земельній ділянці площею 4,6413 га, кадастровий номер 0721886600:08:000:0161,до усунення порушень вимог законодавства про відходи.
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 24 червня 2021 року в адміністративний позов задоволено. Зобов`язано Ківерцівську міську раду зупинити виконання робіт шляхом тимчасової заборони вивезення та захоронення побутових відходів на несанкціоноване сміттєзвалище Ківерцівської міської ради, що розташоване біля села Заброди Сокиричівського старостинського округу на земельній ділянці площею близько 4,0 га, координати: географічна широта - 50.869666, географічна довгота - 25.442316, до усунення порушень вимог законодавства, а саме: забезпечити первинний поточний облік кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються та видаляються в процесі господарської діяльності міської територіальної громади та в процесі господарської діяльності закладів, віднесених до компетенції гуманітарного відділу міської ради; забезпечити укладення договорів про передачу на утилізацію небезпечних відходів, що утворюються в процесі господарської діяльності гуманітарного відділу міської ради; забезпечити роздільне збирання компонентів твердих побутових відходів; забезпечити розробку та погодження схем санітарного очищення населених пунктів, що увійшли до складу ОТГ; забезпечити погодження схеми санітарного очищення міста в порядку передбаченому чинним законодавством; забезпечити максимально виконання Програми поводження з твердими побутовими відходами на території Ківерцівської ОТГ на 2020 рік , затвердженої рішенням сесії № 15/24 від 20.03.2020; забезпечити введення в експлуатацію полігону для захоронення твердих побутових відходів, що утворюються на території Ківерцівської міської ради; забезпечити розробку проекту рекультивації сміттєзвалища, на якому здійснюється захоронення твердих побутових відходів з території Ківерцівської міської ради; забезпечити проведення робіт щодо рекультивації сміттєзвалища Ківерцівської міської ради; забезпечити ліквідацію несанкціонованих сміттєзвалищ, виявлених на території старостинських округів забезпечити паспортизацію місць видалення відходів (сільські сміттєзвалища).
Не погоджуючись з прийнятим судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, покликаючись на порушенням норм матеріального права зазначив, що земельна ділянка, де знаходиться несанкціоноване сміттєзвалище, перебуває у державній власності, а несанкціоноване звалище не перебуває на балансі ні Ківерцівської міської ради, ні Ківерцівського ВУЖКГ. Вважає, що саме розпорядник даної земельної ділянки має вжити заходи щодо усунення порушення порядку землекористування у разі їх наявності. Вказує, що оскільки зазначена земельна ділянка розташована за межами населеного пункту, а тому Ківерцівська міська рада не є її розпорядником та не може реалізувати права, передбачені щодо даної земельної ділянки та вжити заходи для усунення порушень. Аналіз публічної карти свідчить про те, що вказана земельна ділянка є неінвентаризованою і у розпорядженні відповідача як комунальна власність не знаходиться. Просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позову.
Представник позивача подав клопотання про відкладення розгляду справи.
Представник відповідача подав клопотання про розгляд справи без їхньої участі.
З огляду на викладене, зважаючи на те, що учасники справи, в тому числі і позивач, були належним чином повідомлені про дату, час та місце розгляду справи, явка учасників справи у суд апеляційної інстанції не є обов`язковою, та беручи до уваги, що наявних у справі матеріалів достатньо для вирішення справи, колегія суддів визнала за можливе розглядати справу без учасників справи та дійшла висновку про відмову у задоволенні клопотання позивача про відкладення розгляду справи.
Згідно ст.229 Кодексу адміністративного судочинства України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, суд приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з огляду на наступні підстави.
Судом встановлені наступні обставини.
Державною екологічною інспекцією у Волинській області на підставі наказу від 20.01.2020 №17 та направлення від 22.01.2020 року №70 в період з 18.02.2020 по 28.02.2020 проведено планову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища Ківерцівською міською радою, за результатами якої складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від "18-28" лютого 2020 року.
Перевіркою, зокрема, встановлено наступне.
Ківерцівська міська рада зареєстрована, відповідно до виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 21.05.1997, та здійснює діяльність за адресою: вул. Шевченка, 14, м. Ківерці, 45200.
Рішенням Ківерцівської міської ради від 09 січня 2019 року № 1/6 утворено 2 старостинських округи, а саме: Сокиричівський (с. Сокиричі, Бодячів, Дідовичі, Заброди, Конопелька, Муравище), Суський (с. Суськ, Звози, Словатичі та с. Славне).
Представлено рішення виконавчого комітету Ківерцівської міської ради від 05 квітня 2018 року № 47 про затвердження протоколу конкурсної комісії з визначення виконавця послуг із збирання та вивезення твердих побутових відходів з території м. Ківерці. Виконавцем послуг визнано Ківерцівське міське виробниче управління житлово-комунального господарства з терміном до 20.03.2023 року. Вивіз твердих побутових відходів з території м. Ківерці здійснюється автотранспортом Ківерцівського МВУЖКГ та приватними перевізниками на міське сміттєзвалище, розташоване біля села Заброди Сокиричівського старостинського округу площею біля 4,0 га. Документ на право користування земельною ділянкою під ним відсутній. Представлена інформація відділу земельних ресурсів Ківецівської районної державної адміністрації від 21.10.1999 № 95, в якій зазначено що в користуванні Ківерцівської міської ради рахується земельна ділянка площею 8,5 га під сміттєзвалищем м. Ківерці (с. Заброди), асенізаційні поля площею 2,0 га в селі Муравище.
Централізованим вивозом твердих побутових відходів охоплено тільки м. Ківерці. Вивіз ТПВ з приватного сектору міста здійснюється відповідно до графіка затвердженого начальником Ківерцівського МВУЖКГ. В районах багатоповерхової забудови встановлено 35 контейнерів для збору ТПВ. В приватному секторі населення пакує ТПВ в одноразову тару та мішки.
При виїзді на міське сміттєзвалище встановлено факт розміщення ТПВ в смузі відводу автомобільної дороги. Також встановлено, що на сміттєзвалищі здійснюється захоронення неперероблених (необроблених) побутових відходів, що є порушенням пункту і статті 32 Закону України "Про відходи". Пересипка ґрунтом відходів на сміттєзвалищі не здійснюється, що призводить до розвіювання легкої фракції відходів і захаращення прилеглої території.
Поряд із сміттєзвалищем знаходиться недобудована І черга полігону ТПВ (викопаний котлован). Представлений витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності на земельну ділянку площею 4,6413 га з кадастровим номером 0721886600:08:000:0161 від 23.01.2020 № 197333214 та технічний паспорт на об`єкт незавершеного будівництва полігон ТПВ для м. Ківерці, розроблений Приватним підприємством "Волиньексперт" на підставі договору від 03.06.2019 № 11-19.
На відведення земельних ділянок під сміттєзвалища в с. Муравище площею 0,05 га і в с. Сокиричі площею 0,06 га представлено рішення Сокиричівської сільської ради від 24.05.1995 № 4/7. Документи на право користування даними земельними ділянками не отримано. Паспортизація даних сміттєзвалищ не проведена, що є порушенням ст. 33 Закону України "Про відходи". При виїзді на місце виявлено факт існування несанкціонованого сміттєзвалища площею 0,036 га, неподалік відведеного. Площа земельної ділянки, зайнятої сміттям у виділеному місці складає 0,4 га.
Рішення про відведення земельних ділянок під сміттєзвалища для населених пунктів Суської сільської ради, яка увійшла до Ківерцівської об`єднаної територіальної громади, не представлені, вони також не паспортизовані. Біля с. Суськ знаходиться сміттєзвалище площею 4,0 га з об`ємом відходів 8 тис. м. куб.
Схема санітарного очищення населених пунктів Ківерцівської ОТГ, відповідно до наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 23.03.2017 № 57, відсутня. По м. Ківерці схема санітарного очищення розроблена, але не погоджена з екологічною інспекцією.
Рішенням Ківерцівської міської ради №17/12 від 23.03.2017 затверджено Правила благоустрою в м. Ківерці.
Роздільне збирання відходів (ПЕТ-пляшка) організовано тільки в м. Ківерці, встановлено 40 металевих сіток для їх збирання. В сільських населених пунктах роздільне збирання ТПВ не організовано.
У зв`язку з виявленими порушеннями Ківерцівському міському голові Ківерцівської міської ради Жгутову Володимиру Володимировичу видано припис від 27.02.2020 №000076, яким зобов`язано усунути порушення природоохоронного законодавства, зафіксовані актом перевірки від "18-28".02.2020, зокрема: забезпечити первинний поточний облік кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються та видаляються в процесі господарської діяльності міської територіальної громади та в процесі господарської діяльності закладів, віднесених до компетенції гуманітарного відділу міської ради; забезпечити укладення договорів про передачу на утилізацію небезпечних відходів, що утворюються в процесі господарської діяльності гуманітарного відділу міської ради; забезпечити роздільне збирання компонентів твердих побутових відходів; забезпечити розробку та погодження схем санітарного очищення населених пунктів, що увійшли до складу ОТГ; забезпечити погодження схеми санітарного очищення міста в порядку передбаченому чинним законодавством; забезпечити повне виконання Програми поводження з твердими побутовими відходами на території Ківерцівської ОТГ на 2020 рік , затвердженої рішенням сесії № 15/24 від 20.03.2020; забезпечити введення в експлуатацію полігону для захоронення твердих побутових відходів, що утворюються на території Ківерцівської міської ради; забезпечити розробку проекту рекультивації сміттєзвалища, на якому здійснюється захоронення ТПВ з території Ківерцівської міської ради; забезпечити проведення робіт щодо рекультивації сміттєзвалища Ківерцівської міської ради; забезпечити ліквідацію несанкціонованих сміттєзвалищ, виявлених на території старостинських округів; забезпечити паспортизацію місць видалення відходів (сільські сміттєзвалища).
Термін виконання припису щодо окремих порушень зазначений до 26.03.2020, щодо інших - до 26.07.2020.
При ознайомленні з актом перевірки від "18-28".02.2020 та приписом від 27.02.2020 посадові особи Ківерцівської міської ради підписали вказані документи без зауважень, письмових пояснень щодо їх змісту не надавали. Припис в судовому порядку відповідач не оскаржував.
В подальшому, з метою перевірки виконання вимог припису від 27.02.2020 №000076, начальником Державної екологічної інспекції у Волинській області видано наказ від 09 листопада 2020 року №331, та направлення від 09 листопада 2020 року №501 на проведення позапланової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів та проведено в період з 14 грудня 2020 року по 18 грудня 2020 року позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Ківерцівською міською радою.
За наслідками позапланової перевірки складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від "14-18" грудня 2020 року, яким встановлено, що пункти припису не виконано в повному обсязі, що є порушенням ст.20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища".
Зокрема, під час позапланової перевірки встановлено наступне.
Не в повній мірі забезпечено ведення первинного поточного обліку кількості, типу і складу відходів, що утворюються згідно встановленої форми 1 ВТ. Не укладено угоди про передачу небезпечних відходів (відпрацьованих люмінесцентних ламп) спеціалізованим підприємствам. Проект рекультивації сміттєзвалища, розташованого біля с. Заброди Ківерцівської об`єднаної територіальної громади не розроблено.
При виїзді на міське сміттєзвалище встановлено факт захоронення неперероблених (необроблених) побутових відходів, що є порушенням пункту і статті 32 Закону України "Про відходи". Пересипка ґрунтом відходів на сміттєзвалищі не здійснюється, що призводить до розвіювання легкої фракції відходів і захаращення прилеглої території.
Поряд із сміттєзвалищем знаходиться недобудована І черга полігону ТПВ (викопаний котлован). Представлений витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності на земельну ділянку площею 4,6413 га з кадастровим номером №0721886600:08:000:0161 від 23.01.2020 року №197333214 та технічний паспорт на об`єкт незавершеного будівництва полігон ТПВ для м. Ківерці, розробленого ПП "Волиньексперт" на підставі договору від 03.06.2019 №11-19.
Схема санітарного очищення населених пунктів об`єднаної територіальної громади, відповідно до наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 23.03.2017 № 57, відсутня. По м. Ківерці схема санітарного очищення розроблена, але не погоджена з екологічною інспекцією.
Оскільки припис від 27.02.2020 № 000076 не виконано в повному обсязі, голові Ківерцівської міської об`єднаної територіальної громади Ковальчуку Олександру Миколайовичу видано новий припис від 18.12.2020 №000497, яким зобов`язано усунути порушення природоохоронного законодавства, виявлені під час проведення перевірки, а саме в частині невиконання вимог припису від 27.02.2020 №000076. Встановлено термін виконання припису щодо усунення одних порушень до 18.02.2021, а щодо інших - до 18.05.2021.
Припис підписано міським головою без зауважень, в судовому порядку відповідач припис не оскаржував.
У зв`язку з невиконанням вимог припису від 27.02.2020 №000076 старшим державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Волинської області Джамом Юрієм Івановичем притягнуто до адміністративної відповідальності начальника відділу комунального ремонту, комунального господарства і майна Ківерцівської міської ради Сурмика Богдана Ігоровича за ст. 188-5 КУпАП та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 255 грн., про що винесено постанову про накладення адміністративного стягнення від 15.12.2020 № 000822.
Зазначена постанова Сурмиком Б.І. не оскаржувалась, відповідно до квитанції №0.0.1961601115.1 штраф сплачено 30.12.2020.
Крім того, у зв`язку з невиконанням вимог припису старшим державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Волинської області Мовяк Антоніною Богданівною притягнуто до адміністративної відповідальності інженера фінансово- господарської групи гуманітарного відділу Ківерцівської міської ради Тутейка Андрія Валентиновича за ст. 188-5 КУпАП та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 255 грн., про що винесено постанову від 16.12.2020 № 000974.
Зазначена постанова Тутейком А.В. не оскаржувалась, відповідно до квитанції №0.0.1961601115.1 штраф сплачено 24.12.2020.
Приймаючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції дійшов висновку, що невиконання відповідачем в повному обсязі вимог інспекції про усунення порушень природоохоронного законодавства створює загрозу для життя та здоров`я людей.
Суд апеляційної інстанції погоджується з таким висновком з огляду на наступне.
Згідно із положеннями частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Відповідно до статті 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 2017 року №275 (Положення №275), Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Згідно з п.п. "л" п.п. 2 п. 4 Положення № 275 Держекоінспекція відповідно до покладених на неї завдань: здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства з питань поводження з відходами, зокрема щодо: дотримання вимог документів дозвільного характеру на здійснення операцій у сфері поводження з відходами; складення і ведення реєстру об`єктів утворення, оброблення та утилізації відходів, реєстру місць видалення відходів; перевезення небезпечних відходів територією України та транскордонних перевезень відходів; збирання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, знешкодження, видалення, захоронення відходів (у тому числі недопущення змішування та захоронення відходів, які можуть бути утилізовані); ведення первинного обліку кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються, подання відповідної статистичної звітності в установленому порядку та паспортизації таких відходів; дотримання вимог нормативно-технічної та технологічної документації, погодженої в установленому порядку, під час виробництва продукції (крім дослідних зразків) з відходів чи з їх використанням; дотримання правил і режиму експлуатації установок, виробництв з оброблення та утилізації відходів; дотримання вимог екологічної безпеки під час транспортування, зберігання, використання, знешкодження та захоронення хімічних засобів захисту рослин, мінеральних добрив, токсичних речовин і відходів; своєчасного та повного здійснення заходів із захисту земель від засмічення та забруднення відходами.
Відповідно до п.п. 3, 5 п. 4 Положення № 275 Держекоінспекція: проводить перевірки (у тому числі документальні) із застосуванням інструментально-лабораторного контролю, складає відповідно до законодавства акти за результатами здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства з питань, що належать до її компетенції, надає обов`язкові до виконання приписи щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства та здійснює контроль за їх виконанням і здійснює лабораторні вимірювання (випробування); звертається до суду із позовом щодо: обмеження чи зупинення діяльності суб`єктів господарювання і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів в атмосферне повітря забруднюючих речовин, впливу фізичних та біологічних факторів, лімітів скидів забруднюючих речовин; визнання протиправними дій чи бездіяльності фізичних і юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців, органів державної влади та місцевого самоврядування, їх посадових осіб, про визнання недійсними індивідуальних актів або їх окремих частин, правочинів, що порушують вимоги законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Відповідно до пункту 7 вказаного Положення Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Згідно з пунктом 1 Положення про територіальні та міжрегіональні територіальні органи Держекоінспекції, затвердженого наказом Міністерства енергетики та захисту довкілля України від 07 квітня 2020 року №230 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16 квітня 2020 року за №350/34633, Державна екологічна інспекція відповідної області (Інспекція) є територіальним органом Держекоінспекції та їй підпорядковується.
Повноваження Інспекції поширюються на територію Автономної Республіки Крим, відповідних областей, міст Києва та Севастополя, внутрішні морські води, територіальне море, виключну (морську) економічну зону України, континентальний шельф України та лимани. Таким чином, Державна екологічна інспекція України та її територіальні органи, зокрема, Державна екологічна інспекція у Волинській області є уповноваженим органом щодо реалізації державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Згідно з частиною першою статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Частиною п`ятою статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Відповідно до частина сьомої статті 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
Відповідно до частини шостої статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акту; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
Нормами частини першої статті 8 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначено, що орган державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, під час здійснення державного нагляду (контролю) має право: вимагати від суб`єкта господарювання усунення виявлених порушень вимог законодавства; вимагати припинення дій, які перешкоджають здійсненню державного нагляду (контролю); відбирати зразки продукції, призначати експертизу, одержувати пояснення, довідки, документи, матеріали, відомості з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), у випадках та порядку, визначених законом; надавати (надсилати) суб`єктам господарювання обов`язкові для виконання приписи про усунення порушень і недоліків; застосовувати санкції до суб`єктів господарювання, їх посадових осіб та вживати інших заходів у межах та порядку, визначених законом.
Колегія суддів зазначає, що Державною екологічною інспекцією у Волинській області проведено планову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища Ківерцівською міською радою, за результатами якої складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від "18-28" лютого 2020 року, в якому зафіксовано порушення відповідачем, зокрема, вимог щодо поводження з відходами на території Ківерцівської міської ради та на території населених пунктів, що увійшли до складу Ківерцівської ОТГ.
Правові, організаційні та економічні засади діяльності, пов`язаної із запобіганням або зменшенням обсягів утворення відходів, їх збиранням, перевезенням, зберіганням, сортуванням, обробленням, утилізацією та видаленням, знешкодженням та захороненням, а також з відверненням негативного впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров`я людини на території України визначає Закон України "Про відходи".
Відповідно до ст. 21 вказаного Закону органи місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами забезпечують: а) виконання вимог законодавства про відходи; б)розроблення та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів; в)організацію збирання і видалення побутових відходів, у тому числі відходів дрібних виробників, створення полігонів для їх захоронення, а також організацію роздільного збирання корисних компонентів цих відходів; г) затвердження місцевих і регіональних програм поводження з відходами та контроль за їх виконанням; д) вжиття заходів для стимулювання суб`єктів господарювання, які здійснюють діяльність у сфері поводження з відходами; е) вирішення питань щодо розміщення на своїй території об`єктів поводження з відходами; є) координацію діяльності суб`єктів підприємницької діяльності, що знаходяться на їх території, в межах компетенції; з) здійснення контролю за раціональним використанням та безпечним поводженням з відходами на своїй території; и) ліквідацію несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів; і) сприяння роз`ясненню законодавства про відходи серед населення, створення необхідних умов для стимулювання залучення населення до збирання і заготівлі окремих видів відходів як вторинної сировини; ї) здійснення інших повноважень відповідно до законів України; й) надання згоди на розміщення на території села, селища, міста місць чи об`єктів для зберігання та захоронення відходів, сфера екологічного впливу функціонування яких згідно з діючими нормативами включає відповідну адміністративно-територіальну одиницю; м) здійснення контролю за додержанням юридичними та фізичними особами вимог у сфері поводження з виробничими та побутовими відходами відповідно до закону та розгляд справ про адміністративні правопорушення або передача їх матеріалів на розгляд інших державних органів у разі порушення законодавства про відходи.
Органи місцевого самоврядування приймають рішення про відвід земельних ділянок для розміщення відходів і будівництва об`єктів поводження з відходами.
Статтею 28 Закону України "Про відходи" визначено, що реєстр місць видалення відходів ведеться на підставі відповідних паспортів, звітних даних виробників відходів, відомостей уповноважених органів виконавчої влади у сфері поводження з відходами. Дані реєстру підлягають щорічному уточненню.
Згідно зі ст. 29 Закону України "Про відходи" з метою визначення та прогнозування впливу відходів на навколишнє природне середовище, своєчасного виявлення негативних наслідків, їх відвернення та подолання виробники відходів, їх власники, а також центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації, а на території Автономної Республіки Крим - орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища здійснюють моніторинг місць утворення, зберігання і видалення відходів.
Статтею 32 цього Закону передбачено, що з метою обмеження та запобігання негативному впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров`я людини забороняється: а) провадити будь-яку господарську діяльність, пов`язану з утворенням відходів, без одержання від місцевих органів виконавчої влади дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами відповідно до вимог цього Закону; б) використовувати результати наукових досліджень, впроваджувати в практику винаходи, застосовувати нову техніку, імпортне устаткування, технології та системи, якщо вони не передбачають запобігання чи мінімізацію обсягів утворення відходів на всіх стадіях технологічного процесу, їх утилізацію та безпечне видалення; в) визначати місця розміщення підприємств, установок, полігонів, комплексів, сховищ та інших об`єктів поводження з відходами, проектувати та будувати регіональні і міжрегіональні комплекси оброблення, знешкодження, утилізації та видалення відходів, якщо вони не відповідають екологічним та санітарно-гігієнічним вимогам; г) приймати рішення про розміщення і розвиток міст та інших населених пунктів без визначення технічних та інших заходів щодо створення умов для утилізації чи видалення побутових відходів; д) вводити в дію нові і реконструйовані підприємства та інші об`єкти, не забезпечені устаткуванням і технологіями для безпечного поводження з відходами, та в разі відсутності даних, необхідних для оцінки їх впливу на навколишнє природне середовище та здоров`я людини, згідно з установленим порядком; е) передавати чи продавати небезпечні відходи громадянам, підприємствам, установам та організаціям, якщо вони не забезпечують утилізації чи видалення цих відходів екологічно безпечним способом; є) залучати дітей і підлітків до організованого збирання відходів (як вторинної сировини), небезпечних для здоров`я; ж) порушувати строки переробки відходів, ввезених в Україну відповідно до встановлених квотами умов; з) порушувати встановлені квоти на ввезення в Україну відходів як вторинної сировини; и) ввезення в Україну, за винятком транзитного перевезення, будь-яких відходів з метою їх зберігання чи видалення; і) з 1 січня 2018 року захоронення неперероблених (необроблених) побутових відходів.
Законодавством України можуть передбачатися й інші спеціальні заходи щодо обмеження та запобігання негативному впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров`я людини.
Відповідно до ч. 4 ст. 33 Закону України "Про відходи" зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства, за наявності спеціальних дозволів, у яких визначені види та кількість відходів, загальні технічні вимоги, заходи безпеки, відомості щодо утворення, призначення, методів оброблення відповідно до встановлених лімітів та умови їх зберігання.
Стаття 33 даного Закону передбачає вимоги щодо зберігання та видалення відходів, зокрема на кожне місце чи об`єкт зберігання або видалення відходів складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об`єктів зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об`єктів.
Відповідно до ч. 2 ст. 55 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" розміщення відходів дозволяється лише за наявності спеціального дозволу на визначених місцевими радами територіях у межах установлених лімітів з додержанням санітарних та екологічних норм.
Апеляційний суд вказує, що під час перевірки екологічною інспекцією встановлено вивезення та захоронення побутових відходів на несанкціоноване сміттєзвалище, що розташоване біля села Заброди Сокиричівського старостинського округу Ківерцівської ОТГ на земельній ділянці площею близько 4,0 га., координати: географічна широта - 50.869666, географічна довгота - 25.442316.
Апелянт не заперечує, що вказане несанкціоноване звалище відходів експлуатується Ківерцівською міською радою. Водночас у відповідача відсутні правовстановлюючі документи на право користування земельною ділянкою, на якій розташоване зазначене несанкціоноване сміттєзвалище, що є порушенням норм ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України. Разом з тим, відповідачем не надано суду доказів використання місць чи об`єктів зберігання або видалення відходів на території Ківерцівської ОТГ з дотриманням вимог земельного та природоохоронного законодавства на підставі спеціальних дозволів, у яких визначені види та кількість відходів, загальні технічні вимоги, заходи безпеки, відомості щодо утворення, призначення, методів оброблення відповідно до встановлених лімітів та умови їх зберігання.
При цьому, на час розгляду справи не забезпечено введення в експлуатацію полігону, що розташований поряд із несанкціонованим сміттєзвалищем на земельній ділянці площею 4,6413 га з кадастровим номером №0721886600:08:000:0161, для захоронення твердих побутових відходів, що утворюються на території Ківерцівської міської ради.
Колегія суддів вказує, що використання відповідачем неінвентаризованої земельної ділянки площею близько 4,0 га., що знаходиться за координатами: географічна широта - 50.869666, географічна довгота - 25.442316, біля села Заброди Сокиричівського старостинського округу Ківерцівської ОТГ, та яка не перебуває у комунальній власності Ківерцівської міської ради не звільняє від обов`язку дотримуватись природоохоронного законодавства у сфері поводження з відходами.
Доводи апелянта про те, що він не є розпорядником цієї земельної ділянки та не може реалізувати права, передбачені щодо даної земельної ділянки апеляційний суд до уваги не бере, оскільки відповідач не заперечує використання цієї земельної ділянки як несанкціоноване сміттєзвалище для твердих побутових відходів, що вивозяться з території міськради, а тому саме відповідач, як орган місцевого самоврядування, зобов`язаний вжити заходів для припинення порушень природоохоронного законодавства на території об`єднаної територіальної громади. До того ж, відповідач не заперечує виявлених порушень природоохоронного законодавства та не спростовує законність вимог інспекції у вищенаведених приписах від 27.02.2020 № 000076 та від 18.12.2020 №000497, які Ківерцівською міською радою не оскаржувались. Також не оскаржувались посадовими особами Ківерцівської міської ради постанови про притягнення їх до адміністративної відповідальності за порушення законодавства у сфері поводження з виробничими та побутовими відходами та за невиконання в повному обсязі вимог інспекції щодо усунення таких порушень.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції, зробивши системний аналіз положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, дійшов вірного висновку про задоволення позову, а тому апеляційну скаргу слід відхилити.
Згідно з ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Зазначене положення поширюється на доказування правомірності оскаржуваного рішення (дії чи бездіяльності). Окрім доказування правових підстав для рішення (тобто правомірності), суб`єкт владних повноважень повинен доказувати фактичну підставу, тобто наявність фактів, з якими закон пов`язує можливість прийняття рішення, вчинення дії чи утримання від неї.
В розумінні ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним, обґрунтованим та відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
За наведених обставин колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та прийняв рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду, тому оскаржуване рішення слід залишити без змін.
Відповідно до ст. 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст. ст.242, 243, 315, 316, 321, 322, 325, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
апеляційну скаргу Ківерцівської міської ради залишити без задоволення, а рішення Волинського окружного адміністративного суду від 24 червня 2021 року у справі №140/1367/21 - без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня проголошення, у разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя О. І. Довга судді І. В. Глушко І. І. Запотічний Повне судове рішення складено 22 листопада 2021 року
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.11.2021 |
Оприлюднено | 24.11.2021 |
Номер документу | 101258167 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довга Ольга Іванівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ковальчук Володимир Дмитрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні