ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"22" листопада 2021 р. Справа № 922/3903/21
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Байбака О.І.
при секретарі судового засідання Політучій В.В.
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження справу
за позовом Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Харківміськгаз" (адреса: 61004, м. Харків, вул. Москалівська, буд. 57/59; код ЄДРПОУ 03359552) до Товариства з обмеженою відповідальністю "БТК - Україна" (адреса: 61140, м. Харків, вул. Польова, буд. 140; код ЄДРПОУ 34332271) про стягнення 484425,56 грн. за участю представників сторін:
позивача - Зубрич Д.О. (довіреність № 007Др-156-1220 від 30.12.2020);
відповідача - Новосельцев В.І. (витяг з ЄДРПОУ).
ВСТАНОВИВ:
Акціонерне товариство "Оператор газорозподільної системи "Харківміськгаз" (далі за текстом - позивач) звернулось до господарського суду Харківської області з позовною заявою, в якій просить суд стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "БТК - Україна" (далі за текстом - відповідач) 484425,56 грн. заборгованості у вигляді донарахованого об`єму природного газу за період з 18.12.2020 по 22.03.2021.
В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на те, що, він як Оператор ГРМ на підставі умов договору № 09420Y987JAP016 надає відповідачу, як споживачу, послуги з розподілу природного газу. 22.03.2021 працівниками підприємства позивача здійснено обстеження газового обладнання відповідача за результатами якого було встановлено несанкціоноване втручання в газовий лічильник - GMS G25-40 № 126131 про що складено акт про порушення № 105/21 від 22.03.2021. В подальшому протоколом № 1788/2 від 30.06.2021 постійно діючої комісії з питань, пов`язаних з розглядом актів про порушення, складених у разі виявлення порушень, споживачем (несанкціонованим споживачем), що не є побутовим, вимог Кодексу газорозподільних систем, розглянувши акт про порушення № 105/21 від 22.03.2021, винесено рішення щодо задоволення акту про порушення та проведення розрахунку згідно з Кодексу газорозподільних систем - за номінальною потужністю неопломбованого газоспоживаючого обладнання за період з 18.12.2020 по 22.03.2021. Позивач вказує, що за період з 18.12.220 по 22.03.2021 ним було донараховано відповідачу об`єм природного газу в обсязі 49761,88 м. куб. вартість якого складає 484425,56 грн. Як зазначає позивач, відповідач в добровільному порядку відмовився оплачувати вартість донарахованого об`єму природного газу в зазначеній сумі.
Ухвалою Господарського суду Харківської області від 28.09.2021 зазначену позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі; вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін, та призначено розгляд справи по суті на 25.10.2021.
В судових засіданнях 25.10.2021 та 15.11.2021 оголошувалась перерва.
В процесі розгляду справи відповідач подав до суду відзив (вх. № 24894 від 25.10.2021), в якому зазначає про те, що ним не визнаються заявлені позивачем вимоги та звертає увагу суду на те, що обставини несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ/лічильника газу вимагають доведення не лише факту пошкодження конструкції ЗВТ/лічильника, а також і факту викривлення даних обліку природного газу (коли витрати природного газу комерційним вузлом обліку не обліковуються, обліковуються частково чи з порушенням) внаслідок втручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку. Разом з тим, на думку відповідача, позивачем жодним чином не доведено факт протиправного втручання відповідача у роботу ЗВТ/лічильника, а саме, наявності викривлення даних обліку природного газу та відповідного причинно-наслідкового зв`язку між втручанням і викривленням обліку.
Позивач не скористався правом щодо подачі відповіді на відзив у порядку та строк, встановлені ухвалою господарського суду Харківської області від 28.09.2021.
На судове засідання 22.11.2021 прибули представники сторін.
Представник позивача підтримує вимоги, викладені у позовній заяві, та просить суд їх задовольнити у повному обсязі.
Представник відповідача просить суд відмовити у позові.
Перевіривши матеріали справи, оцінивши надані суду докази та доводи, суд встановив.
Як свідчать матеріали справи, між позивачем, як оператором ГРМ, та відповідачем, як споживачем, укладено договір на розподіл природного газу шляхом підписання відповідачем заяви - приєднання до умов договору розподілу природного газу № 09420Y987JAP016 (далі за текстом - договір; а. с. 8).
Вищевказаний договір є типовим і затверджений постановою НКРЕ КП № 2498 від 30.09.2015.
Договір розподілу природного газу є публічним та укладається з урахуванням ст. 633, 634, 641, 642 Цивільного Кодексу України за формою Типового договору розподілу природного газу.
Згідно Кодексу газорозподільних систем, договір розподілу природного газу між оператором ГРМ та споживачем укладається шляхом підписання заяви-приєднання споживача до умов договору розподілу природного газу, що відповідає Типовому договору розподілу природного газу, розміщеному на офіційному веб-сайті регулятора та оператора ГРМ та/або в друкованих виданнях, що публікуються на території його ліцензованої діяльності з розподілу газу, і не потребує двостороннього підписання сторонами письмової форми договору.
Відповідно до п. 1.3 договору фактом приєднання споживача до умов договору (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти договір, зокрема надання підписаної споживачем заяви-приєднання за формою.
Відповідно до додатка № 4 до договору, позивач, як оператор ГРМ, зобов`язувався надати послуги з розподілу природного газу на об`єкт відповідача, як споживача, що знаходиться за адресою: м. Харків, вул. Польова, буд. 140 (на якому встановлений вузол обліку (лічильник газу) - GMS G25-40 № 126131, а також газоспоживаюче обладнання - котел Ferroli), а останній зобов`язувався прийняти послугу та оплатити її вартість у розмірі, строки та порядку, визначених договором.
Як свідчать матеріали справи, в ході обстеження працівниками позивача 22.03.2021 газового обладнання відповідача встановлено несанкціоноване втручання в лічильник газу GMS G25-40 № 126131, який передбачено п. 7 гл. 9 розділу Х кодексу ГРС. За даним фактом складено акт про порушення № 105/21 від 22.03.2021 (а. с. 10), який підписаний з боку обох сторін уповноваженими представниками сторін та без будь-яких заперечень з боку відповідача.
Лічильник знято 22.03.2021 та направлено на позачергову експертну повірку, що підтверджується актами щодо направлення ЗВТ на позачергову чи експертну повірку № 694/21 від 22.03.2021 (а. с. 12) та № 694/21-1 від 22.03.2021 (а. с. 13), які також містять підписи представника відповідача без зауважень щодо вказаного.
Згідно з актом експертизи ЗВТ та пломб № 12ПЕ від 23.03.2021 комісія АТ Харківміськгаз спільно з ДП Укрметртестстандарт виявила що при обстеженні пломб на лічильнику GMS G25-40 № 126131 виявлено невідповідність геометричних розмірів символів на відбитку повір очного тавра на свинцевій пломбі, яка встановлена на корпусі відлікового пристрою з лівого боку. Як наслідок, комісією виявлено втручання в газовий лічильник. За рішенням комісії лічильник вирішено направити до Дніпропетровського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру МВС України для проведення додаткової експертизи.
Після проведення експертизи проведена позачергова повірка лічильника газу, про що ДП Укрметртестстандарт надано довідку № 39-1-4/855 від 23.03.2021 про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки. Згідно з даною довідкою лічильник газу роторний GMS G25-40 № 126131 визнано таким, що не відповідає вимогам п.п. 6.1. GMS.407273.001МП Інструкція. Лічильники газу роторні GMS . Методики повірки в зв`язку з браком за зовнішнім виглядом та наявними ознаками фальсифікації відбитка повір очного тавра на захисному пломбуванні лічильника.
Відповідно до висновку експертного дослідження № ЕД-19/104-21/11922-ТР від 07.05.2021 (а. с. 17-25) складеного Дніпропетровським науково-дослідним експертно-криміналістичним центром МВС України, встановлено наступне:
1. У відбитку матриці пломбувальних лещат на лицевій стороні досліджуваної пломби (свинцева пломба розташована ліворуч відлікового механізму (суматору) лічильника газу „GMS G25-40» , заводський №126131) та у наданому відбитку матриці пломбувальних лещат з тіла пломби на полімерному зліпку, встановлена розбіжність у відображенні символу „Т» (на наданому зліпку вказаний символ відображений неповно). Визначити причину встановленої у ході порівняльного дослідження розбіжності (недостатня якість зліпку, дефект на плашці, відбитки залишені різними плашками, тощо), не надається можливим, у зв`язку з відсутністю ознак, які б вказували на це.
Всі інші символи, відображені на досліджуваній свинцевій пломбі, відповідають (у тому числі і за геометричними розмірами) символам, наявним на наданому полімерному зліпку.
2. На досліджуваній свинцевій пломбі (ліворуч відлікового механізму (суматору) лічильника газу „GMS G25-40» , заводський №126131) наявні пошкодження у вигляді деформацій на тілі пломби та краях її отворів, порушення цілісності пломбувального елементу (линви), додаткових вм`ятин на внутрішніх поверхнях (каналах) пломби.
3. Пломбувальний елемент (линва) досліджуваної свинцевої пломби (ліворуч відлікового механізму) розділений зі сторони петлі шляхом розрізу, з подальшим приховуванням та обтисненням розділених кінців, у попередньо розширеному отворі каналу пломби.
4. Свинцева пломба, розташована ліворуч відлікового механізму (суматору) лічильника газу „GMS G25-40» , заводський №126131, піддавалася переопломбуванню (несанкціонованому зніманню та повторному навішуванню) шляхом порушення цілісності пломбувального елементу (линви) зі сторони петлі, з подальшим приховуванням та обтисненням розділених кінців, у попередньо розширеному отворі каналу пломби.
5. На деталях відлікового механізму (суматору) лічильника газу „GMS G25-40» , заводський №126131, а саме на поверхнях трьох відлікових коліс старшого розряду (четвертого, п`ятого та сьомого, від колеса молодшого розряду), встановлена наявність механічних пошкоджень у вигляді численних вм`ятин та подряпин. Встановити механізм утворення вказаних пошкоджень (у тому числі чи були вони утворені в результаті втручання в механізм лічильника), не надалось можливим, у зв`язку з відсутністю орієнтуючих ознак, які б вказували на це.
6. У відліковому механізмі (суматорі) лічильника газу „GMS G25-40» , заводський №126131, розбіжностей між складовими частинами відлікового механізму лічильника газу та наданою технічною документацією не виявлено. Передаточне зубчасте колесо у відліковому механізмі, за своєю конструкцією (формі, розмірним характеристикам, наявністю та взаєморозташуванням конструктивних елементів) відповідає наданому кресленику окремої деталі (колеса зубчастого GMS.721135.001). Встановити повну відповідність деталей досліджуваного відлікового механізму лічильника конструкції, передбаченій заводом виробником, не надається можливим, у зв`язку з тим, що технічна документація заводу виробника надана не в повній мірі.
Згідно з протоколом № 1788/2 від 30.06.2021 (а. с. 30) постійно діючої комісії з питань, пов`язаних з розглядом актів про порушення, складених у разі виявлення порушень, споживачем (несанкціонованим споживачем), що не є побутовим, вимог Кодексу газорозподільних систем, розглянувши акт про порушення № 105/21 від 22.03.2021, винесено рішення про задоволення акту про порушення та проведення розрахунку згідно з Кодексу газорозподільних систем - за номінальною потужністю неопломбованого газоспоживаючого обладнання за період з 18.12.2020 по 22.03.2021.
На засіданні комісії був присутній представник відповідача Сусойкін В.А., про що свідчить особистий підпис останнього на протоколі. Будь-яких заперечень з приводу прийнятого комісією рішення останній в протоколі № 1788/2 від 30.06.2021 не вказував.
З урахуванням викладеного, за період з 18.12.2020 по 22.03.2021 позивачем донараховано відповідачу 49761,88 м. куб. спожитого природного газу, у зв`язку з чим, здійснено відповідний розрахунок (а. с. 31) та нараховано відповідачу до сплати його вартість в розмірі 484425,56 грн.
З метою оплати донарахованого обсягу спожитого природного газу позивач виставив відповідачу рахунок на оплату № 61006424 від 05.07.2021 (а. с. 32).
Однак, зазначена заборгованість залишилась відповідачем не сплаченою.
Обставини щодо стягнення зазначеної заборгованості стали підставами для звернення позивача до суду з позовом у даній справі.
Надаючи правову кваліфікацію відносинам, що стали предметом спору, суд виходить з наступного.
Відповідно до ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Згідно з вимогами ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Згідно з п. 1 ст. 76, п. 1 ст. 77 ГПК України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Згідно з ч. 1, 2 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
За змістом ст. 11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є завдання майнової (матеріальної) та моральної шкоди іншій особі.
Відповідно до абз. 2 ч. 1 ст. 193 Господарського кодексу України, до виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Відповідно до ч. 1 ст. 628 ЦК України, зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Відповідно до ст. 629 ЦК України, договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Відповідно до ст.526 ЦК України, зобов`язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Згідно з п. п. 7 п. 7.4 укладеного договору розподілу природного газу, споживач зобов`язаний дотримуватись інших вимог цього договору та Кодексу газорозподільних систем.
Відповідно до ч. ч. 1-3 ст. 18 Закону України «Про ринок природного газу» приладовий облік природного газу здійснюється з метою отримання та реєстрації достовірної інформації про обсяги і якість природного газу під час його транспортування, розподілу, постачання, зберігання та споживання. Приладовий облік природного газу здійснюється з метою визначення за допомогою вузла обліку природного газу обсягів його споживання та/або реалізації, на підставі яких проводяться взаєморозрахунки суб`єктів ринку природного газу.
Згідно глави 6 розділу X Кодексу газорозподільних систем власник комерційного ВОГ або суб`єкт господарювання, що здійснює його експлуатацію на підставі відповідного договору з власником, забезпечує належний технічний стан комерційного ВОГ та його складових (зокрема ЗВТ), а також проведення періодичної повірки ЗВТ (крім населення) в порядку, визначеному главою 7 цього розділу, та відповідає за дотримання правил експлуатації комерційного вузла обліку та його складових (ЗВТ).
Засоби вимірювальної техніки, які є складовими комерційного ВОГ, підлягають періодичній повірці відповідно до вимог чинного законодавства та з урахуванням вимог глав 7 та 8 цього розділу.
За змістом п. 1 ч. 3 розділу IX визначення об`єму споживання (розподілу) природного газу по об`єкту споживача, що не є побутовим, здійснюється на межі балансової належності між оператором ГРМ і споживачем на підставі даних комерційних ВОГ, визначених договором розподілу природного газу між оператором ГРМ і споживачем, та з урахуванням вимог цього Кодексу та договору.
Відповідно до абз. 6 п. 2 ч. 2 розділу Х Кодексу до складу комерційного ВОГ з використанням побутового лічильника газу входять: лічильник газу, фільтр газу, якщо це передбачено технічними умовами та проєктом, автоматизовані пристрої передачі результатів вимірювання вузла обліку, якщо це передбачено технічними умовами, вимикаючі засувки на вході до комерційного ВОГ, автоматизовані пристрої приведення об`ємів природного газу до стандартних умов (коректор об`єму газу, що складається з обчислювача, коректора, вимірювального перетворювача температури газу, вбудованої механічної системи приведення до стандартних умов, інші пристрої та засоби, передбачені діючими стандартами. Такі пристрої можуть не застосовуватися в разі встановлення побутового лічильника в опалювальному приміщенні та розміщення вхідного штуцера лічильника на відстані не менше 1,5 м від входу до опалювального приміщення), захисні шафи комерційного ВОГ та/або його елементів.
Згідно з ст. 8 Закону України Про метрологію та метрологічну діяльність у сфері законодавчо регульованої метрології застосовуються засоби вимірювальної техніки, які відповідають вимогам щодо точності, регламентованим для таких засобів, у встановлених умовах їх експлуатації.
Експлуатація засобів вимірювальної техніки, які застосовуються у сфері законодавчо регульованої метрології (далі - законодавчо регульовані засоби вимірювальної техніки), здійснюється з дотриманням правил застосування таких засобів, встановлених у нормативно-правових актах, і вимог щодо їх експлуатації, встановлених в експлуатаційних документах на такі засоби.
Законодавчо регульовані засоби вимірювальної техніки, які мають елементи або функції настроювання, повинні мати захист від вільного доступу до зазначених елементів і функцій (включаючи програмне забезпечення) з метою запобігання несанкціонованому втручанню.
Законодавчо регульовані засоби вимірювальної техніки дозволяється застосовувати, випускати з виробництва, ремонту та в продаж і видавати напрокат лише за умови їх відповідності цьому Закону та іншим нормативно-правовим актам, що містять вимоги до таких засобів вимірювальної техніки.
Відповідно до гл. 7 розділу X Кодексу ГРС встановлений порядок періодичної повірки ЗВТ по об`єктах споживачів, що не є побутовими, а саме власники ЗВТ, що є елементами комерційних ВОГ, зобов`язані забезпечити належний контроль за строками спливу міжповірочних інтервалів ЗВТ та організацію проведення їх періодичної повірки. Здійснення періодичної повірки ЗВТ забезпечується власником ЗВТ за власний рахунок.
За змістом ч. ч. 1-2 ст. 6 розділу X цього ж Кодексу власник комерційного ВОГ або суб`єкт господарювання, що здійснює його експлуатацію на підставі відповідного договору з власником, забезпечує належний технічний стан комерційного ВОГ та його складових (зокрема ЗВТ), а також проведення періодичної повірки ЗВТ (крім населення) в порядку, визначеному главою 7 цього розділу, та відповідає за дотримання правил експлуатації комерційного вузла обліку та його складових (ЗВТ).
Технічне обслуговування елементів комерційного ВОГ, зокрема, здійснення ревізії запірних пристроїв та фільтрів, повірки та ремонту ЗВТ, проводить власник цього комерційного ВОГ або суб`єкти господарювання, що здійснюють його експлуатацію на підставі відповідного договору з власником, згідно з експлуатаційними документами в спеціалізованих сервісних центрах.
Протягом експлуатації комерційного ВОГ та його складових оператор ГРМ та споживач (суміжний суб`єкт ринку природного газу) проводять такі спільні дії:
контрольне зняття показань ЗВТ (лічильника газу);
перевірку комерційного ВОГ та його складових відповідно до вимог цього Кодексу, зокрема контрольний огляд вузла обліку;
монтаж/демонтаж ЗВТ на повірку (періодичну, позачергову, експертну), експертизу та/або ремонт.
Контрольне зняття показань ЗВТ (лічильника газу) здійснюється оператором ГРМ відповідно до власного графіка обходу споживачів та позапланово (за необхідності).
Контрольний огляд вузла обліку здійснюється оператором ГРМ за необхідності, але не рідше ніж один раз на шість місяців.
Контрольний огляд вузла обліку - виконання комплексу робіт з метою візуального обстеження цілісності ЗВТ (корпусу, скла, кріплення, з`єднання тощо), цілісності встановлених згідно з актом про пломбування пломб та наявності відбитків їх тавр, зняття показань ЗВТ, а також з метою виявлення без використання спеціальних технічних засобів та/або часткового демонтажу будівельних конструкцій чи оздоблювальних матеріалів несанкціонованого втручання в роботу ГРМ та/або ЗВТ/лічильника газу (п. 4 гл. 1 розділу І Кодексу).
За змістом п. 7 гл. 9 розділу Х у разі виявлення під час перевірки комерційного ВОГ чи його складових або контрольного огляду вузла обліку ознак нижченаведених порушень представник оператора ГРМ на місці перевірки складає у порядку, визначеному цим Кодексом, акт про порушення, зокрема про:
1) пошкодження пломб;
2) пошкодження ЗВТ (лічильника газу);
3) наявність зміни параметрів параметризації обчислювача чи коректора об`єму газу;
4) непрацездатність комерційного ВОГ чи його складових та/або його (їх) невідповідність умовам експлуатації чи узгодженій проєктній документації або умовам договору;
5) наявність ознак несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ;
6) наявність несанкціонованого газопроводу;
7) несанкціоноване підключення газових приладів, внаслідок чого перевищується діапазон обчислення лічильника газу (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення лічильником газу).
Розрахунок необлікованого або облікованого частково об`єму природного газу внаслідок порушення здійснюється за наявності акта про порушення та у порядку, визначеному в розділі ХІ цього Кодексу.
В п. 4.1 глави 4 розділу XI Кодексу ГРС прописаний порядок визначення необлікованих об`ємів природного газу споживачу, що є не побутовим, у разі виявлення пропущення строку періодичної повірки лічильника природного газу, а саме, при визначенні лічильника газу або звужуючого пристрою (перетворювача різниці тиску) непридатними до застосування за результатами позачергової або експертної повірки, а також при пропущенні строку періодичної повірки лічильника газу або звужуючого пристрою з вини споживача об`єм переданого (прийнятого) газу розраховується за номінальною потужністю неопломбованого газоспоживаючого обладнання - перерахунок проводиться за період з дати виходу з ладу ЗВТ (з дати початку прострочення періодичної повірки) до моменту встановлення та опломбування справного та повіреного ЗВТ. У разі якщо дату виходу з ладу ЗВТ неможливо достовірно визначити, перерахунок проводять з початку розрахункового періоду до дати встановлення та опломбування справного та повіреного ЗВТ.
Акт про порушення має бути розглянутим в порядку, визначеним п. 8 глави 5 розділу XI Кодексу.
Відповідно до п. 11 глави 5 розділу XI Кодексу ГРМ за результатами розгляду акта про порушення на засіданні комісії може бути прийнято рішення про його задоволення (повністю або частково), або необхідність додаткового обстеження чи перевірки, або додаткових пояснень тощо, або скасування акта про порушення.
При задоволенні комісією акта про порушення складається акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості.
У даному випадку, як вже зазначалося, згідно з протоколом № 1788/2 від 30.06.2021 (а. с. 30) постійно діючої комісії з питань, пов`язаних з розглядом актів про порушення, складених у разі виявлення порушень, споживачем (несанкціонованим споживачем), що не є побутовим, вимог Кодексу газорозподільних систем, зазначена комісія розглянувши акт про порушення № 105/21.2021 винесла рішення про задоволення акта про порушення та прийняла рішення про проведення розрахунку згідно Кодексу газорозподільних систем - за номінальною потужністю неопломбованого газоспоживаючого обладнання за період з 18.12.2020 по 22.03.2021.
Зазначене рішення постійно діючої комісії з питань пов`язаних з розглядом актів про порушення вказане в протоколі 1788/2 від 30.06.2021 є чинним, та відповідачем в передбаченому законом порядку не оскаржувалося. Таким чином, позивачем в подальшому правомірно донараховано відповідачу 49761,88 м. куб. природного газу за період з 18.12.2020 по 22.03.2021, вартість якого складає 484425,56 грн. Вартість донарахованого позивачем об`єму природного газу підлягає оплаті відповідачем.
При цьому, суд критично ставиться до посилань відповідача про те, що позивачем при зверненні до суду з позовом у даній справі не доведено факту викривлення даних обліку природного газу (коли витрати природного газу комерційним вузлом обліку не обліковуються, обліковуються частково чи з порушенням) внаслідок втручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку, як обов`язкової умови проведення розрахунку згідно Кодексу газорозподільних систем - за номінальною потужністю неопломбованого газоспоживаючого обладнання.
Дійсно, обов`язковою умовою для донарахування споживачу обсягів не облікованих об`ємів природного газу є не лише доведення факту несанкціонованого втручання в роботу комерційного вузла обліку газу, а й встановлення факту викривлення даних обліку природного газу (коли витрати природного газу комерційним вузлом обліку не обліковуються, обліковуються частково чи з порушенням).
Разом з тим, відповідно до ст. 79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування.
Стандарт доказування вірогідності доказів , на відміну від достатності доказів , підкреслює необхідність співставлення судом доказів, які надає позивач та відповідач.
Тлумачення змісту ст. 79 ГПК України свідчить, що нею покладено на суд обов`язок оцінювати докази, обставини справи з огляду на їх вірогідність, яка дозволяє дійти висновку, що факти які розглядаються скоріше були (мали місце), аніж не були.
Такий правовий висновок викладено в постанові Верховного Суду від 21.08.2020 у справі № 904/2357/20.
Як вже зазначалося, згідно з п.п. 3 п. 1 гл. 2 розділу ХІ Кодексу до порушень споживача, які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ та внаслідок яких щодо них здійснюється нарахування необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу, належить несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ зокрема лічильника газу).
В даному випадку, згідно з актом експертизи ЗВТ та пломб № 12ПЕ від 23.03.2021 комісія АТ Харківміськгаз спільно з ДП Укрметртестстандарт виявила що при обстеженні пломб на лічильнику GMS G25-40 № 126131 виявлено невідповідність геометричних розмірів символів на відбитку повір очного тавра на свинцевій пломбі, яка встановлена на корпусі відлікового пристрою з лівого боку. Як наслідок, комісією виявлено втручання в газовий лічильник. За рішенням комісії лічильник вирішено направити до Дніпропетровського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру МВС України для проведення додаткової експертизи.
ДП Укрметртестстандарт надано довідку № 39-1-4/855 від 23.03.2021 про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки. Згідно з даною довідкою лічильник газу роторний GMS G25-40 № 126131 визнано таким, що не відповідає вимогам п. п. 6.1. GMS.407273.001МП Інструкція. Лічильники газу роторні GMS . Методики повірки в зв`язку з браком за зовнішнім виглядом та наявними ознаками фальсифікації відбитка повір очного тавра на захисному пломбуванні лічильника.
Відповідно до висновку експертного дослідження № ЕД-19/104-21/11922-ТР від 07.05.2021 (а. с. 17-25) складеного Дніпропетровським науково-дослідним експертно-криміналістичним центром МВС України, встановлено що на досліджуваній свинцевій пломбі (ліворуч відлікового механізму (суматору) лічильника газу „GMS G25-40» , заводський №126131) наявні пошкодження у вигляді деформацій на тілі пломби та краях її отворів, порушення цілісності пломбувального елементу (линви), додаткових вм`ятин на внутрішніх поверхнях (каналах) пломби; що пломбувальний елемент (линва) досліджуваної свинцевої пломби (ліворуч відлікового механізму) розділений зі сторони петлі шляхом розрізу, з подальшим приховуванням та обтисненням розділених кінців, у попередньо розширеному отворі каналу пломби; що свинцева пломба, розташована ліворуч відлікового механізму (суматору) лічильника газу „GMS G25-40» , заводський №126131, піддавалася переопломбуванню (несанкціонованому зніманню та повторному навішуванню) шляхом порушення цілісності пломбувального елементу (линви) зі сторони петлі, з подальшим приховуванням та обтисненням розділених кінців, у попередньо розширеному отворі каналу пломби; що на деталях відлікового механізму (суматору) лічильника газу „GMS G25-40» , заводський №126131, а саме на поверхнях трьох відлікових коліс старшого розряду (четвертого, п`ятого та сьомого, від колеса молодшого розряду), встановлена наявність механічних пошкоджень у вигляді численних вм`ятин та подряпин, тощо.
Таким чином, зазначеним експертним висновком доведено факт несанкціонованого втручання в роботу лічильника, в т.ч. факт пошкодження, знімання, повторного навішування та переопломбування пломби на лічильнику газу відповідача. Крім того, виявлені пошкодження на деталях відлікового пристрою. Зазначені обставини свідчать про правомірність доводів позивача стосовно того, що встановлені порушення в експлуатації лічильника газу „GMS G25-40» , заводський №126131 давали відповідачу реальну можливість впливати на покази приладу обліку.
До того ж, абзацом 1 пункту 13 глави 3 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем передбачено, що у разі своєчасного (до виявлення порушення представником Оператора ГРМ) письмового повідомлення споживачем Оператора ГРМ про пошкодження лічильника газу або пошкодження пломби (крім її відсутності) за умови відсутності несанкціонованого втручання в роботу лічильника газу чи пошкодження пломби з прихованими заходами процедура, передбачена цією главою, не застосовується (крім періоду відсутності пошкодженого лічильника газу, який був направлений на експертизу та/або позачергову чи експертну повірку).
В даному ж випадку відповідач не тільки не повідомляв про пошкодження лічильника газу, а навпаки шляхом перепломбування пломби намагався приховати факт несанкціонованого втручання в його роботу.
За вказаних обставин, суд погоджується з думкою представника позивача, висловленою в судовому засіданні в процесі розгляду даної справи, стосовно того, що в даному випадку несанкціоноване втручання в роботу лічильника газу „GMS G25-40» , заводський №126131 мало тільки одну мету - викривлення даних обліку природного газу.
Таким чином, позивачем за допущені порушення правомірно донараховано відповідачу 49761,88 м. куб. природного газу за період з 18.12.2020 по 22.03.2021, вартість якого складає 484425,56 грн.
При цьому, суд також вважає безпідставним посилання відповідача на правові висновки, викладені в постановах Верховного суду від 24.10.2018 по справі № 914/2384/17, від 12.02.2020 по справі № 922/1850/19, від 17.02.2021 по справі № 914/375/18, оскільки відповідні судові рішення приймалися стосовно інших обставин (в т.ч. пошкодження пломб лічильника без наявності доказів безпосереднього втручання в роботу ЗВТ) та на підставі інших доказів ніж ті, що розглядаються судом в межах даної судової справи.
До того ж, правова позиції щодо порядку застосування відповідних положень чинного законодавства України також відображена в Постанові Верховного Суду від 18.06.2019 по справі № 904/2318/18, в зв`язку з доведеністю факту несанкціонованого втручання споживача в роботу лічильника судом задоволено відповідний позов Оператора ГРМ до споживача про стягнення заборгованості за необлікований (донарахований) обсяг природного газу.
Зазначені обставини в своїй сукупності свідчать про наявність правових підстав для задоволення заявленого позову та стягнення з відповідача на користь позивача 484425,56 грн. заборгованості у вигляді донарахованого об`єму природного газу за період з 18.12.2020 по 22.03.2021
Крім того, з урахуванням вимог ст. 123, 126, 129 ГПК України, за наслідками розгляду справи з відповідача на користь позивача також підлягає стягненню судовий збір в сумі 7266,38 грн.
Керуючись ст. ст. 73-74, 76-80, 123, 126, 129, 232-233, 237-238, 240-241 ГПК України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "БТК - Україна" (адреса: 61140, м. Харків, вул. Польова, буд. 140; код ЄДРПОУ 34332271) на користь Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Харківміськгаз" (адреса: 61004, м. Харків, вул. Москалівська, буд. 57/59; код ЄДРПОУ 03359552; п/р НОМЕР_1 в АБ Кліринговий дім , м. Київ):
484425,56 грн. заборгованості у вигляді донарахованого об`єму природного газу за період з 18.12.2020 по 22.03.2021;
7266,38 грн. судового збору.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано в строки та в порядку визначеному ст. 256, 257 ГПК України з урахуванням п. 17.5 Перехідних положень ГПК України.
Повне рішення складено "26" листопада 2021 р.
Суддя О.І. Байбак
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 22.11.2021 |
Оприлюднено | 28.11.2021 |
Номер документу | 101401413 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Крестьянінов Олексій Олександрович
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Крестьянінов Олексій Олександрович
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Крестьянінов Олексій Олександрович
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Крестьянінов Олексій Олександрович
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Крестьянінов Олексій Олександрович
Господарське
Господарський суд Харківської області
Байбак О.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні