ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 грудня 2021 року ЛуцькСправа № 140/8834/21
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Ксензюка А.Я.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Локачинської селищної ради Волинської області про визнання протиправним та скасування рішення в частині,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулася в суд з позовом до Локачинської селищної ради Волинської області (далі - відповідач) про визнання протиправним та скасування рішення від 21.04.2021 №4/448 Про затвердження Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення, право оренди на які виставлятиметься на земельних трогах у формі аукціону в частині включення до цього рішення земельної ділянки кадастровий номер 0722483900:03:000:0954.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що для отримання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 2,0 га з складу земельної ділянки кадастровий номер 0722483900:03:000:0954 загальною площею 15,0328 га, яка знаходиться за межами населених пунктів Конюхівської сільської ради Локачинського району Волинської області, для передачі її безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства позивач 26.01.2021 на підставі ст.14 Конституції України та у повній відповідності до вимог ст.ст.118, 121 Земельного кодексу України звернулась з заявою до Локачинської селищної ради. До заяви додала графічні матеріали, зокрема, викопіювання бажаної частини земельної ділянки кадастровий номер 0722483900:03:000:0954. Рішенням Локачинської селищної ради Волинської області від 10.06.2021 № 5/366 Про відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 позивачу відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, розташованої за межами с.Конюхи, орієнтовний розмір земельної ділянки 2,00 га, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства у відповідності до частини 3 статті 136 Земельного кодексу України, зокрема у зв`язку із тим, що запропонована до відведення земельна ділянка накладається на земельну ділянку, яка відповідно до рішення Локачинської селищної ради включена до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності для продажу прав оренди на земельних торгах .
Так, рішенням Локачинської селищної ради Волинської області від 21.04.2021 № 4/448 Про затвердження Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення, право оренди на які виставлятиметься на земельних торгах у формі аукціону , саме ця земельна ділянка щодо частини якої позивач намагається отримати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою, відповідачем включена до переліку земельних ділянок, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах.
Позивач вважає вказане рішення в частині включення до затвердженого відповідачем переліку земельної ділянки кадастровий номер 0722483900:03:000:0954 площею 15,0328 га протиправним та таким, що підлягає скасуванню, оскільки відповідачем при розгляді заяви позивача порушено порядок вирішення цього питання, передбачений статтею 118 Земельного кодексу України.
Позивач вказує, що рішення Локачинської селищної ради Волинської області від 10.06.2021 № 5/366 Про відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 оскаржене до суду (справа № 140/8278/21).
ОСОБА_1 вважає, що з прийняттям вказаного рішення в частині включення до цього рішення земельної ділянки кадастровий номер 0722483900:03:000:0954, виникла реальна загроза виставлення відповідачем права оренди вказаної земельної ділянки на земельні торги у формі аукціону, що ускладнить або взагалі унеможливить виконання рішення суду у справі, а відтак унеможливить поновлення її порушеного права на землю, за захистом якого вона звернулась до суду.
Позивач, наголошує, що вона заздалегідь звернулась в установленому законом порядку з заявою про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення її відповідної частини у власність. Постійна депутатська комісія з питань земельних відносин, містобудування та благоустрою території Локачинської селищної ради 11.02.2021 року прийняла рішення про відкладення розгляду заяви до того часу, коли спірна земельна ділянка буде зареєстрована в комунальній власності селищної ради. Незважаючи на відсутність на час прийняття оскарженого рішення у селищної ради права власності на цю земельну ділянку, остання була включена до згаданого переліку, хоча у законній вимозі позивача про надання дозволу радою було відмовлено вже після того, як право комунальної власності на цю земельну ділянку було зареєстровано за радою.
На підставі наведеного просить позов задовольнити.
Ухвалою суду від 25.08.2021 відкрито провадження у справі та ухвалено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
У відзиві на позовну заяву відповідач позовні вимоги не визнав, в обґрунтування своєї позиції зазначив, що Локачинською селищною радою правомірно та обґрунтовано, у відповідності до положень Земельного кодексу України, здійснено заходи щодо підготовки та проведення земельних торгів у формі аукціону шляхом прийняття відповідного рішення від 21.04.2021 №4/448 Про затвердження Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення, право оренди на які виставлятиметься на земельних трогах у формі аукціону щодо подальшого продажу їх права оренди на земельних торгах. Також вказує, що оскаржуване рішення жодним чином не обмежує положень статті 14 Конституції України щодо гарантування права власності на землю, оскільки не містить жодних дискримінаційних положень щодо ОСОБА_1 .
На підставі наведеного відповідач просить відмовити у задоволенні позову повністю.
Інші заяви по суті справи від сторін не надходили. Сторони скористались своїм правом щодо подачі заяв по суті справи.
Перевіривши письмовими доказами доводи сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини.
26.01.2021 позивач ОСОБА_1 звернулася до Локачинської селищної ради із заявою про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності орієнтовною площею 2,0 га з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства (або індивідуального садівництва) за межами населеного пункту с.Конюхи Локачинської об`єднаної територіальної громади Володимир-Волинського району Волинської області. До заяви позивач додала, зокрема, викопіювання бажаної частини земельної ділянки кадастровий номер 0722483900:03:000:0954.
Листом від 26.02.2021 В-181 Локачинська селищна рада повідомила позивача, що постійна комісія з питань земельних відносин, містобудування благоустрою територій селищної ради вирішила відкласти розгляд звернення до часу коли вказана нею земельна ділянка (кадастровий номер: 0722483900:03:000:0954) буде зареєстрована в комунальній власності територіальної громади Локачинської селищної ради в порядку встановленому статтями 117, 125 Земельного кодексу України.
Рішенням Локачинської селищної ради Волинської області від 21.04.2021 №4/448 Про затвердження Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення, право оренди на які виставлятиметься на земельних торгах у формі аукціону включено земельні ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, до переліку земельних ділянок право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах згідно додатку 1. В додатку 1 до рішення Локачинської селищної ради Волинської області від 21.04.2021 №4/448 значиться земельна ділянка площею 15,0328 га кадастровий номер 0722483900:03:000:0954.
Також рішенням Локачинської селищної ради Волинської області від 10.06.2021 №5/366 Про відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр.. ОСОБА_1 відмовлено гр. ОСОБА_1 відмвлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, розташованої за межами с.Конюхи, орієнтовний розмір земельної ділянки 2,00 га, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства у відповідності до частини 3 статті 136 Земельного кодексу України, зокрема у зв`язку із тим, що запропонована до відведення земельна ділянка накладається на земельну ділянку, яка відповідно до рішення Локачинської селищної ради включена до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності для продажу прав оренди на земельних торгах.
Не погоджуючись з рішенням відповідача від 21.04.2021 №4/448 Про затвердження Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення, право оренди на які виставлятиметься на земельних торгах у формі аукціону в частині включення до цього рішення земельної ділянки кадастровий номер 0722483900:03:000:0954, позивач звернулася з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає наступне.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правовідносини у сфері забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель регулюються, зокрема, Земельним кодексом України (далі - ЗК України, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до частини першої статті 134 ЗК України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Частиною другою 134 ЗК України визначено випадки, коли земельні ділянки державної або комунальної власності не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах).
Не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі:
розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб;
використання земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, та спеціального водокористування відповідно до отриманих дозволів;
використання релігійними організаціями, які легалізовані в Україні, земельних ділянок під культовими будівлями;
будівництва об`єктів, що в повному обсязі здійснюється за кошти державного та місцевих бюджетів;
надання земельних ділянок підприємствам, установам і громадським організаціям у сфері культури і мистецтв (у тому числі національним творчим спілкам та їх членам) під творчі майстерні;
надання земельних ділянок в оренду для реконструкції кварталів застарілої забудови, для будівництва соціального та доступного житла, якщо конкурс на його будівництво вже проведено;
розміщення іноземних дипломатичних представництв та консульських установ, представництв міжнародних організацій згідно з міжнародними договорами України;
надання земельної ділянки, викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності для забезпечення таких потреб;
надання земельних ділянок державної або комунальної власності для потреб приватного партнера в рамках державно-приватного партнерства відповідно до закону;
надання земельної ділянки замість викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності та повернення такої земельної ділянки колишньому власнику чи його спадкоємцю (правонаступнику), у разі якщо така потреба відпала;
будівництва, обслуговування та ремонту об`єктів інженерної, транспортної, енергетичної інфраструктури, об`єктів зв`язку та дорожнього господарства (крім об`єктів дорожнього сервісу);
будівництва об`єктів забезпечення життєдіяльності населених пунктів (сміттєпереробних об`єктів, очисних споруд, котелень, кладовищ, протиерозійних, протизсувних і протиселевих споруд);
передачі громадянам земельних ділянок для сінокосіння і випасання худоби, для городництва;
надання земельних ділянок суб`єктам господарювання, що реалізують відповідно до Закону України "Про особливості провадження інвестиційної діяльності на території Автономної Республіки Крим" зареєстровані в установленому порядку інвестиційні проекти. Надання такої земельної ділянки у власність здійснюється згідно із законодавством після завершення строку реалізації інвестиційного проекту за умови виконання суб`єктом господарювання договору про умови реалізації цього інвестиційного проекту на території Автономної Республіки Крим;
поновлення договорів оренди землі, укладення договорів оренди землі на новий строк з використанням переважного права орендаря;
передачі в оренду, концесію майнових комплексів або нерухомого майна, розташованого на земельних ділянках державної, комунальної власності;
надання в оренду земельних ділянок індустріальних парків керуючим компаніям цих індустріальних парків;
надання земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;
надання в оренду земельних ділянок під польовими дорогами, розташованих у масиві земель сільськогосподарського призначення (крім доріг, що обмежують масив), відповідно до статті 37-1 цього Кодексу;
надання в оренду земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами, що обслуговують масив земель сільськогосподарського призначення;
надання земельної ділянки державної або комунальної власності в користування (оренду) інвестору із значними інвестиціями для реалізації інвестиційного проекту із значними інвестиціями.
Відповідно до частини третьої статті 134 ЗК України земельні торги не проводяться при наданні (передачі) земельних ділянок громадянам у випадках, передбачених статтями 34, 36 та 121 цього Кодексу, а також передачі земель загального користування садівницькому товариству та дачному кооперативу. Земельні торги не проводяться при безоплатній передачі земельних ділянок особам, статус учасника бойових дій яким надано відповідно до пунктів 19-21 частини першої статті 6 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту .
Відповідно до частини третьої статті 135 ЗК України організатором земельних торгів є фізична або юридична особа - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки, які уклали з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів.
Відповідно до статті 136 ЗК України організатор земельних торгів визначає перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами. Забороняється вносити до зазначеного переліку призначені під забудову земельні ділянки без урахування у випадках, передбачених законом, результатів громадського обговорення.
У переліку зазначаються місце розташування (адреса) земельної ділянки, її цільове призначення (функціональне використання), площа, кадастровий номер, умови продажу.
Добір земельних ділянок державної чи комунальної власності, у тому числі разом з розташованими на них об`єктами нерухомого майна (будівлями, спорудами) державної чи комунальної власності, які або права на які виставляються на земельні торги, здійснюється з урахуванням затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою, а також маркетингових досліджень, інвестиційної привабливості, звернень громадян та юридичних осіб щодо намірів забудови.
Земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.
Відповідно до статті 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
Локачинська селищна рада, як розпорядник земель комунальної власності, є організатором земельних торгів та відповідно положеннями Земельного кодексу України, сільську раду наділена повноваженнями визначати перелік земельних ділянок державної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги.
У свою чергу, до вказаного переліку може бути включено земельну ділянку лише за умови присвоєння їй кадастрового номеру, тобто сформовану земельну ділянку, оскільки об`єктом продажу на аукціоні може бути земельна ділянка, яка є об`єктом цивільних прав.
Судом встановлено, що спірна земельна ділянка, має кадастровий номер 0722483900:03:000:0954, тобто є сформованою земельною ділянкою.
Статтею 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання..
Відповідно до частини першої статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, зокрема: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Згідно з частиною першою статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Відтак відповідач, реалізовуючи свої повноваження як організатора земельних торгів, прийняв рішення, яким включив спірну земельну ділянку комунальної власності (кадастровий номер 0722483900:03:000:0954) до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення, право оренди на які виставлятиметься на земельних торгах у формі аукціону.
На думку суду, відповідачем доведено правомірність включення спірної земельної ділянки до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення, право оренди на які виставлятиметься на земельних торгах у формі аукціону.
При цьому, певна заінтересованість позивача саме у цій земельній ділянці не може бути підставою для обмеження законних повноважень органу місцевого самоврядування як організатора земельних торгів, і тим більше, для визнання його рішення протиправним саме з цієї підстави.
Тобто, приймаючи рішення від 21.04.2021 №4/448 Про затвердження Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення, право оренди на які виставлятиметься на земельних трогах у формі аукціону в частині включення до переліку земельних ділянок право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах земельної ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, площею 15,0328 га кадастровий номер 0722483900:03:000:0954, відповідач діяв у відповідності до вимог Земельного кодексу України. При цьому, порушення порядку включення даної земельної ділянки до переліку земельних ділянок, права на які будуть виставлені на земельні торги судом не встановлено.
Суд вважає за потрібне зазначити, що системне тлумачення статті 55 Конституції України дозволяє дійти висновку, що частина друга цієї статті гарантує кожному захист своїх прав , які були порушені органами державної влади, місцевого самоврядування, посадовими і службовими особами. Саме в такому значенні сформульовано частина третя, п`ята та шоста статті 55 Конституції України.
В контексті завдань адміністративного судочинства звернення до суду є способом захисту порушених прав, свобод або законних інтересів позивача. Тому особа повинна довести (а суд - встановити), що їй належать права, свободи або законні інтереси, за захистом яких вона звернулася до суду. Права, свободи та законні інтереси, які належать конкретній особі (особам) є предметом судового захисту.
З аналізу вищезазначених норм, слідує, що під час розгляду справи позивач повинен довести, а суд встановити факти або обставини, які б свідчили про порушення індивідуально виражених прав чи інтересів позивача з боку відповідача, внаслідок прийняття оскаржуваного рішення.
На думку суду, оскаржуваним рішенням відповідача жодним чином не порушено право позивача в отриманні безоплатно у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства та жодним чином не обмежено вказане право у протиправний, незаконний спосіб.
Адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень на відповідність закріпленим частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям, не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями. Завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання прав та вимог законодавства, інакше було б порушено принцип розподілу влади.
Принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень - ключовим завданням якого є здійснення правосуддя. Тому завданням адміністративного суду є контроль за легітимністю прийняття рішення.
Враховуючи наведене та встановлені обставини справи, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову
Крім того, оскільки судом відмовлено у задоволенні позову, сплачений при поданні позову судовий збір не підлягає стягненню з відповідачів та залишається за позивачем.
Керуючись статтями 241, 242, 243, 245, 246, 262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Локачинської селищної ради Волинської області про визнання протиправним та скасування рішення в частині відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя А.Я. Ксензюк
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.12.2021 |
Оприлюднено | 09.12.2021 |
Номер документу | 101720751 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Обрізко Ігор Михайлович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ксензюк Андрій Ярославович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ксензюк Андрій Ярославович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ксензюк Андрій Ярославович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні