ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 жовтня 2022 рокуЛьвівСправа № 140/8834/21 пров. № А/857/5048/22
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Обрізко І.М.,
суддівІщук Л.П., Шинкар Т.І.,
розглянувши у порядку письмового провадження у місті Львові апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 08 грудня 2021 року, прийняте суддею Ксензюком А.Я. у місті Луцьку, у справі за позовом ОСОБА_1 до Локачинської селищної ради Волинської області про зобов`язання вчинити певні дії,-
встановив:
ОСОБА_1 (надалі позивач) звернулася з адміністративним позовом до Локачинської селищної ради Волинської області (надалі відповідач) про визнання протиправним та скасування рішення від 21.04.2021 №4/448 «Про затвердження Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення, право оренди на які виставлятиметься на земельних трогах у формі аукціону» в частині включення до цього рішення земельної ділянки кадастровий номер 0722483900:03:000:0954.
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 08 грудня 2021 відмовлено в задоволенні позову.
Відмовляючи в задоволенні позову, суд виходив з того, що відповідач, як розпорядник земель комунальної власності, є організатором земельних торгів та відповідно положеннямиЗемельного кодексу України, сільську раду наділено повноваженнями визначати перелік земельних ділянок державної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги.
У свою чергу, до вказаного переліку може бути включено земельну ділянку лише за умови присвоєння їй кадастрового номеру, тобто сформовану земельну ділянку, оскільки об`єктом продажу на аукціоні може бути земельна ділянка, яка є об`єктом цивільних прав.
Спірна земельна ділянка, має кадастровий номер 0722483900:03:000:0954, тобто є сформованою земельною ділянкою.
Суд зазначив, що приймаючи оскаржуване рішення від 21.04.2021 №4/448 в частині включення до переліку земельних ділянок право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах земельної ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, площею 15,0328 га кадастровий номер 0722483900:03:000:0954, відповідачдіяв у відповідності до вимогЗемельного кодексу України.
Крім того, на думку суду, оскаржуваним рішенням відповідача жодним чином не порушено право позивача в отриманні безоплатно у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства та жодним чином не обмежено вказане право у протиправний, незаконний спосіб.
Не погодившись із зазначеним судовим рішенням, ОСОБА_1 подала апеляційну скаргу. Вважає, що судом першої інстанції ухвалено рішення із неповним з`ясуванням судом обставин, що мають значення для справи, та неправильним застосуванням норм матеріального права.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що імітуючи процедуру реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку, знаючи про те, що на отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення відповідних частин саме цієї земельної ділянки в селищній раді наявні ще 4 аналогічних заяви інших громадян, з метою протиправного перешкоджання у наданні цим громадянам дозволів, Локачинський селищний голова впродовж 5 місяців лише створював видимість державної реєстрації права власності на цю земельну ділянку.
Відповідачем, з метою незаконного перешкоджання позитивному вирішенню питання відповідно до закону, навмисно порушено порядок його вирішення, що у сукупності з іншими доказами у цій справі є безспірним доказом протиправності вказаного рішення селищної ради.
Висновок про те, що Локачинська селищна рада є легітимним організатором земельних торгів є неправомірним, оскільки затвердження нею 21.04.2021 переліку земельних ділянок, право оренди на які виставлятиметься на земельних торгах, не можна визнати підготовчим етапом торгів.
Просить скасувати рішення суду та прийняти нове, яким задовольнити позов.
Також представником позивача адвокатом Рязанцевим О.Є. подано клопотання про залучення в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача- ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 .
З приводу даного клопотання, останнє до задоволення не підлягає, враховуючи наступне.
Відповідно до п.1 ч.1 ст. 306 КАС України суддя-доповідач в порядку підготовки справи до апеляційного розгляду, зокрема, з`ясовує склад учасників судового процесу. У разі встановлення, що рішення суду першої інстанції може вплинути на права та обов`язки особи, яка не брала участі у справі, залучає таку особу до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору.
Судом не встановлено, що вирішення даної справи може вплинути на права та обов`язки зазначених осіб.
Відповідно по п.3 ч.1 ст.311 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Колегія суддів заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, приходить до наступного.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Розглядаючи спір, судова колегія вважає, що місцевий суд в повній мірі дослідив і оцінив обставини по справі, надані сторонами докази.
Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що 26.01.2021 позивач звернулася до Локачинської селищної ради із заявою про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності орієнтовною площею 2,0 га з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства (або індивідуального садівництва) за межами населеного пункту с.Конюхи Локачинської об`єднаної територіальної громади Володимир-Волинського району Волинської області. До заяви позивач додала, зокрема, викопіювання бажаної частини земельної ділянки кадастровий номер 0722483900:03:000:0954.
Листом від 26.02.2021 В-181 Локачинська селищна рада повідомила позивача, що постійна комісія з питань земельних відносин, містобудування благоустрою територій селищної ради вирішила відкласти розгляд звернення до часу коли вказана нею земельна ділянка (кадастровий номер: 0722483900:03:000:0954) буде зареєстрована в комунальній власності територіальної громади Локачинської селищної ради в порядку встановленому статтями117,125 Земельного кодексу України.
Рішенням Локачинської селищної ради Волинської області від 21.04.2021 №4/448 «Про затвердження Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення, право оренди на які виставлятиметься на земельних торгах у формі аукціону»включено земельні ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, до переліку земельних ділянок право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах згідно Додатку 1. В Додатку 1 до рішення Локачинської селищної ради Волинської області від 21.04.2021 №4/448 значиться земельна ділянка площею 15,0328 га кадастровий номер 0722483900:03:000:0954.
Також рішенням Локачинської селищної ради Волинської областівід 10.06.2021 №5/366«Про відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 » відмовлено останній у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, розташованої за межами с.Конюхи, орієнтовний розмір земельної ділянки 2,00 га, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства у відповідності до частини 3статті 136 Земельного кодексу України, зокрема у зв`язку із тим, що запропонована до відведення земельна ділянка накладається на земельну ділянку, яка відповідно до рішення Локачинської селищної ради включена до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності для продажу прав оренди на земельних торгах.
Правовідносини у сфері забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель регулюються, зокрема,Земельним кодексом України(далі -ЗК України, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до частини першоїстатті 134 ЗК Україниземельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Організатором земельних торгів в даному випадку є орган місцевого самоврядування (Відповідач), що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки, які уклали з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів.
Частиною другою 134ЗК Українивизначено випадки, коли земельні ділянки державної або комунальної власності не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах).
Не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі:
розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб;
використання земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, та спеціального водокористування відповідно до отриманих дозволів;
використання релігійними організаціями, які легалізовані в Україні, земельних ділянок під культовими будівлями;
будівництва об`єктів, що в повному обсязі здійснюється за кошти державного та місцевих бюджетів;
надання земельних ділянок підприємствам, установам і громадським організаціям у сфері культури і мистецтв (у тому числі національним творчим спілкам та їх членам) під творчі майстерні;
надання земельних ділянок в оренду для реконструкції кварталів застарілої забудови, для будівництва соціального та доступного житла, якщо конкурс на його будівництво вже проведено;
розміщення іноземних дипломатичних представництв та консульських установ, представництв міжнародних організацій згідно з міжнародними договорами України;
надання земельної ділянки, викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності для забезпечення таких потреб;
надання земельних ділянок державної або комунальної власності для потреб приватного партнера в рамках державно-приватного партнерства відповідно до закону;
надання земельної ділянки замість викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності та повернення такої земельної ділянки колишньому власнику чи його спадкоємцю (правонаступнику), у разі якщо така потреба відпала;
будівництва, обслуговування та ремонту об`єктів інженерної, транспортної, енергетичної інфраструктури, об`єктів зв`язку та дорожнього господарства (крім об`єктів дорожнього сервісу);
будівництва об`єктів забезпечення життєдіяльності населених пунктів (сміттєпереробних об`єктів, очисних споруд, котелень, кладовищ, протиерозійних, протизсувних і протиселевих споруд);
передачі громадянам земельних ділянок для сінокосіння і випасання худоби, для городництва;
надання земельних ділянок суб`єктам господарювання, що реалізують відповідно доЗакону України «Про особливості провадження інвестиційної діяльності на території Автономної Республіки Крим»зареєстровані в установленому порядку інвестиційні проекти. Надання такої земельної ділянки у власність здійснюється згідно із законодавством після завершення строку реалізації інвестиційного проекту за умови виконання суб`єктом господарювання договору про умови реалізації цього інвестиційного проекту на території Автономної Республіки Крим;
поновлення договорів оренди землі, укладення договорів оренди землі на новий строк з використанням переважного права орендаря;
передачі в оренду, концесію майнових комплексів або нерухомого майна, розташованого на земельних ділянках державної, комунальної власності;
надання в оренду земельних ділянок індустріальних парків керуючим компаніям цих індустріальних парків;
надання земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;
надання в оренду земельних ділянок під польовими дорогами, розташованих у масиві земель сільськогосподарського призначення (крім доріг, що обмежують масив), відповідно достатті 37-1 цього Кодексу;
надання в оренду земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами, що обслуговують масив земель сільськогосподарського призначення;
надання земельної ділянки державної або комунальної власності в користування (оренду) інвестору із значними інвестиціями для реалізації інвестиційного проекту із значними інвестиціями.
Відповідно до частини третьоїстатті 134 ЗК Україниземельні торги не проводяться при наданні (передачі) земельних ділянок громадянам у випадках, передбачених статтями34,36та121цьогоКодексу, а також передачі земель загального користування садівницькому товариству та дачному кооперативу. Земельні торги не проводяться при безоплатній передачі земельних ділянок особам, статус учасника бойових дій яким надано відповідно до пунктів 19-21 частини першоїстатті 6 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».
Відповідно до частини третьоїстатті 135 ЗК Україниорганізатором земельних торгів є фізична або юридична особа - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки, які уклали з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів.
Відповідно достатті 136 ЗК Україниорганізатор земельних торгів визначає перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами. Забороняється вносити до зазначеного переліку призначені під забудову земельні ділянки без урахування у випадках, передбачених законом, результатів громадського обговорення.
Земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.
Пунктом 4 ч. 4ст. 136 ЗК Українипередбачено, що підготовка лотів до проведення земельних торгів включає державну реєстрацію земельної ділянки.
Аналогічний правовий висновок викладений у постановах Верховного Суду від 03.04.2018 у справі №815/3059/17 та від 17.10.2019 у справі №823/1120/16, від 08.11.2019 у справі №420/914/19.
Аналіз наведених правових норм також дає змогу дійти висновку, що перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги, серед іншого, в обов`язковому порядку має містити кадастровий номер відповідної земельної ділянки. При цьому фактично формуванню переліку земельної ділянки передує процедура підготовки лоту до торгів, в межах якої організатор торгів, зокрема, здійснює відведення такої земельної ділянки та державну реєстрацію останньої із присвоєнням відповідного кадастрового номеру (аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 19.02.2019 у справі №815/905/17).
Як встановлено судом, земельна ділянка, дозвіл на розробку проекту землеустрою на яку просив позивач, є частиною іншої земельної ділянки, яка зареєстрована в базі даних Державного земельного кадастру з кадастровим номером 0722483900:03:000:0954, та має загальну площу 15,0328 га.
Рішенням Локачинської селищної ради Волинської області від 21.04.2021 №4/448 було включено земельну ділянку з кадастровим номером 0722483900:03:000:0954 до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги.
Отже, станом на момент прийняття рішення Локачинської селищної ради Волинської області від 10.06.2021 № 5/366 про відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою позивачу, земельна ділянка, частину якої хотіла отримати у власність позивач, була включена до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення, право оренди на які виставлятиметься на земельних трогах у формі аукціону .
Покликання апелянта на те, що посадовими особами сільської ради створено перешкоди позивачу на шляху реалізації права на отримання земельної ділянки у власність є передчасними, оскільки позивач не позбавлена права вибрати іншу земельну ділянку сільськогосподарського призначення та звернутися до відповідача для отримання дозволу на розробку проекту землеустрою.
Крім того, колегія суддів звертає увагу на те, що позивач не оскаржувала рішення Локачинської селищної ради Волинської областівід 10.06.2021 №5/366«Про відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 ».
Згідно з абзацом 3 частини сьомоїстатті 118 ЗК Україниособа має право замовити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки без згоди уповноваженого органу, якщо уповноважений орган у місячний строк не надав ні дозволу на його розроблення, ні мотивованої відмови у наданні такого дозволу.
Отже, цією нормою закріплено виключно право, а не обов`язок громадянина замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу та жодним чином не позбавляє його права на отримання від уповноваженого органу після спливу місячного строку дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або вмотивованої відмови у його наданні, а також права на судовий захист у випадку неможливості реалізації права на отримання відповідного дозволу (бездіяльності суб`єкта владних повноважень) або відмови у його наданні після спливу місячного строку (аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 10 липня 2018 в справі № 806/3095/17, від 17 грудня 2018 у справі №№509/4156/15-а).
Відтак, позивач могла оскаржити бездіяльність відповідача щодо своєчасного розгляду її клопотання, або ж самостійно розробити проект землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення, що відповідає позиції Верховного Суду, викладеній у постанові від 19.02.2019 у справі №815/905/17.
Затверджуючи Перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення, право оренди на які виставлятиметься на земельних трогах у формі аукціону, відповідач діяв правомірно, виходячи з такого.
Згідно зіст. 136 ЗК України організатор земельних торгів визначає перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами. Добір земельних ділянок державної чи комунальної власності, у тому числі разом з розташованими на них об`єктами нерухомого майна (будівлями, спорудами) державної чи комунальної власності, які або права на які виставляються на земельні торги, здійснюється з урахуванням затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою, а також маркетингових досліджень, інвестиційної привабливості, звернень громадян та юридичних осіб щодо намірів забудови.
Як обґрунтування протиправності оскаржуваного рішення сільської ради позивач зазначає про те, що на момент прийняття такого рішення вона вже звернулася до відповідача з клопотанням про отримання дозволу на розробку проекту землеустрою на частину земельної ділянки з кадастровим номером 0722483900:03:000:0954.
Відповідно дост. 79 ЗК України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.
Частина 1ст. 79-1 ЗК Українипередбачає, що формування земельних ділянок здійснюється, серед іншого: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок.
Тобто, за приписамиЗК Українирозподілено способиформування земельної ділянки, а саме: у порядку відведення земельної ділянки із земель комунальної власності (за відсутності на даній частині земної поверхні сформованих та зареєстрованих земельних ділянок) та шляхом поділу раніше сформованої земельної ділянки.
На одній частині земної поверхні неможливим є існування двох одночасно зареєстрованих земельних ділянок, координати яких перетинаються, адже ч. 2ст. 79 ЗК Українивстановлює, що право власності на земельну ділянку поширюється в її межах на поверхневий шар.
Враховуючи існування земельної ділянки з кадастровим номером 0722483900:03:000:0954, яка має загальну площу 15,0328 га, реєстрація іншої земельної ділянки в таких межах є неможливою для державного кадастрового реєстратора, адже відповідно до абз. 4 п. 6ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр», підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.
З урахуванням викладеного можна зробити висновок, що передача бажаної для позивача земельної ділянки за рахунок земельної ділянки з кадастровим номером 0722483900:03:000:0954 шляхом надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки є неможливою з точки зору чинного законодавства, оскільки стосується частини земної поверхні, де вже сформована та зареєстрована земельна ділянки.
Своєю чергою, будь-які зміни в площі, місці розташуванні, конфігурації земельної ділянки з кадастровим номером 0722483900:03:000:0954, яка має загальну площу 15,0328 га можливі лише на підставі технічної документації із землеустрою щодо поділу земельних ділянок.
Так, ч. 2статті 25 Закону України «Про землеустрій»розділяють технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок та проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки як окремі види документації із землеустрою, які не є взаємозамінними або тотожними.
Аналогічні положення викладені в ч. 1ст. 79-1 ЗК України- відведення земельної ділянки за рахунок існуючої і зареєстрованої є неможливим з точки зору законодавства.
Отже, висновки суду першої інстанції про відмову у задоволенні позову, є вірним, що відповідає позиції Верховного Суду, викладеній у постанові від 23 січня 2020 у справі №620/1058/19 з подібних правовідносин.
Апеляційний суд при прийнятті даного рішення також застосовує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану в п. 58 рішення у справі «Серявін та інші проти України» (заява №4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча п.1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії», заява №303-A, п. 29).
Судові витрати розподілу не підлягають з огляду на результат вирішення апеляційної скарги та виходячи з вимог ст. 139 КАС України.
Отже, доводи апеляційної скарги дають підстави для висновку про правильне застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, які призвели до правильного вирішення справи.
Керуючись ст.ст. 308, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
постановив:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, рішення Волинського окружного адміністративного суду від 08 грудня 2021 року у справі №140/8834/21 - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків встановлених ч.5 ст.328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя І. М. Обрізко судді Л. П. Іщук Т. І. Шинкар
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.10.2022 |
Оприлюднено | 28.10.2022 |
Номер документу | 106962777 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Обрізко Ігор Михайлович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ксензюк Андрій Ярославович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ксензюк Андрій Ярославович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ксензюк Андрій Ярославович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні