Постанова
від 29.06.2010 по справі 16/35-10-1020
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГО СПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"29" червня 2010 р. Справа № 16/35-10-1020

Одеський апеляційний г осподарський суд у складі ко легії суддів:

головуючого Картер е В.І.

суддів: Жекова В .І., Пироговського В.Т.

при секретарі судового зас ідання - Хом' як О.С.

за участю представників:

від ФОП ОСОБА_1 - ОСОБ А_2, ОСОБА_3,

від Одеського обласного те риторіального відділення Ан тимонопольного комітету Укр аїни - Мурафи Д.Д.

розглянувши у відкритому с удовому засіданні апеляці йну скаргу Одеського обла сного територіального відді лення Антимонопольного комі тету України

на рішення господарськ ого суду Одеської області ві д 30.04.2010р.

по справі № 16/35-10-1020

за позовом Фізичної осо би-підприємця ОСОБА_1

до Одеського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету У країни

про визнання недійсним рішення

та

за зустрічним позовом О деського обласного територі ального відділення Антимоно польного комітету України

до Фізичної особи-підпр иємця ОСОБА_1

про стягнення 17 000,00 грн.

ВСТАНОВИВ:

02.03.2010р. Фізична особа-підпр иємець (далі - ФОП) ОСОБА_1 з вернувся до господарського с уду Одеської області з позов ною заявою до Одеського обла сного територіального відді лення Антимонопольного комі тету України (далі - відділе ння АМК України), в якому проси в визнати недійсними пункт 1 т а 2 рішення адміністративної колегії Одеського Обласного територіального відділення Антимонопольного комітету У країни „Про порушення законо давства про захист економічн ої конкуренції та накладення штрафу” № 53-рш від 29.12.2009р., якими д ії позивача у вигляді непода ння інформації у встановлені головою територіального від ділення строки визнано поруш енням, передбаченим п.13 ст.50 Зак ону України „Про захист екон омічної конкуренції” та накл адено штраф у розмір 17 000,00 грн.

Обґрунтовуючи позовні ви моги позивач посилається на те, що відділення АМК України не проводило перевірки діял ьності позивача, так як з 30.07.2009р . позивач не здійснює господа рську діяльність, а тому вимо га відповідача про надання к опії свідоцтва про державну реєстрацію та інформації про дохід була, на думку позивача , незаконною.

07.04.2010р. Одеське обласне терит оріальне відділення Антимон опольного комітету України з вернулось до господарського суду Одеської області з зуст річною позовною заявою до Фі зичної особи - підприємця О СОБА_1 (а.с.23), відповідно до як ої просило стягнути з останн ього штраф у розмірі 17 000,00 грн.

Зустрічні позовні вимоги о бґрунтовано із посиланням на приписи ч.3 ст. 56 Закону України „Про захист економічної кон куренції”, відповідно до яки х особа, на яку накладено штра ф за рішенням органу Антимон опольного комітету України, сплачує його у двомісячний с трок з дня одержання рішення про накладення штрафу.

Рішенням господарського с уду Одеської області від 30.04.2010р . (суддя Желєзна С.П.) первісні п озовні вимоги задоволено пов ністю, у задоволенні зустріч них позовних вимог відділенн я АМК України - відмовлено.

Задовольняючи первісні по зовні вимоги місцевий господ арський суд дійшов висновку, що незважаючи на відсутніст ь у Єдиному державному реєст рі запису про припинення під приємницької діяльності ФОП ОСОБА_1, останній не підпа дає під категорію суб'єкта го сподарювання у розмінні Зако ну України „Про захист еконо мічної конкуренції”, тобто д іяльність позивача не належи ть до сфери контролю Одесько го обласного територіальног о відділення Антимонопольно го комітету України, а тому ви требування головою Одеськог о обласного територіального відділення Антимонопольног о комітету України документі в, пов'язаних із діяльністю ФО П ОСОБА_1, було здійснено з перевищенням визначеної зак оном компетенції.

Не погодившись із зазначен им судовим рішенням, Одеське обласне територіальне відді лення Антимонопольного комі тету України подало апеляцій ну скаргу, в якій просить:

- рішення господарського су ду першої інстанції скасуват и;

- рішення Одеського Обласно го територіального відділен ня Антимонопольного комітет у України „Про порушення зак онодавства про захист економ ічної конкуренції та накладе ння штрафу” № 53-рш від 29.12.2009р. виз нати дійсним;

- задовольнити зустрічні по зовні вимоги.

Обґрунтовуючи апеляційну скаргу апелянт, посилаючись на приписи ст.ст. 1, 3, 7 Закону Укр аїни „Про Антимонопольний ко мітет України” зазначає, що о ргани Антимонопольного комі тету України в межах своїх по вноважень мають право запиту вати у суб' єктів господарюв ання інформацію і у тих випад ках, коли вона не стосується й ого основного виду діяльност і, а обов' язок надання інфор мації на запит Антимонопольн ого комітету України повинен виконуватись суб' єктом гос подарювання незалежно від то го, чи розпочата Антимонопол ьним комітетом України справ а про порушення конкурентног о законодавства чи ні.

Крім того, апелянт зазначає про неврахування судом перш ої інстанції того факту, що по зивач не надав відповідачу і нформацію та відповідні доку менти щодо припинення своєї підприємницької діяльності , і така інформація була надан а ним лише у судовому засідан ні.

Також апелянт звертає уваг у апеляційного господарсько го суду на те, що у Єдиному дер жавному реєстрі не має запис у про припинення підприємниц ької діяльності ФОП ОСОБА_1 , тому останній підпадає під категорію суб' єкта господа рювання в розумінні Закону У країни „Про захист економічн ої конкуренції”, а витребува ння головою територіального відділення АМК України доку ментів, пов' язаних з діяльн істю ФОП ОСОБА_1, було здій снено у межах визначеної зак оном компетенції.

Факт призупинення ведення господарської діяльності ФО П ОСОБА_1 на час направлен ня вимоги відділення АМК Укр аїни та прийняття рішення ві дповідача №53-рш від 29.12.2009р., ну ду мку апелянта, не виключає під став для кваліфікації дій ФО П ОСОБА_1 як порушення, пер едбаченого п.13 ст.50 Закону Укра їни „Про захист економічної конкуренції”.

Відповідач надав відзив н а апеляційну скаргу, відпові дно до якого просить оскаржу ване судове рішення залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Заслухавши пояснення пред ставників учасників процесу присутніх у судовому засіда нні, дослідивши наявні у спра ві докази, та проаналізувавш и на підставі встановлених п о справі фактичних обставин правильність застосування с удом першої інстанції при пр ийнятті оскаржуваного рішен ня норм матеріального та про цесуального права, апеляційн ий господарський суд вважає, що апеляційна скарга не підл ягає задоволенню з огляду на наступне:

29.12.2009р. адміністративною ко легією Одеського обласного т ериторіального відділення А МК України прийнято рішення №53-рш по справі №53-08/2009 „Про поруш ення законодавства про захис т економічної конкуренції та накладення штрафу”, яким дії ФОП ОСОБА_1 у вигляді непо дання інформації територіал ьному відділенню у встановле ні головою територіального в ідділення строки визнано пор ушенням, передбаченим п.12 ст.50 З акону України „Про захист ек ономічної конкуренції” та на кладено штраф у розмірі 17 000,00 гр н.

Оспорюване рішення відділ ення АМК України прийнято у з в'язку з тим, що 25.10.2009р. відділенн я АМК надіслало ФОП ОСОБА_1 вимогу №1973-08/2009.

В зазначеній вимозі відділ ення АМК просило відповідача надати:

- копію свідоцтва про держав ну реєстрацію ФОП ОСОБА_1;

- інформацію про дохід (виру чку) ФОП ОСОБА_1 у 2008 році та підтверджуючі документи;

- інформацію стосовно того, від кого ФОП ОСОБА_1 стало відомо про необхідність отр имання в Одеському обласному територіальному відділенні АМК України рішення відділе ння АМК України №19-рш від 05.05.2009р. та повідомлення №858-02-2009 від 06.05.2009р . про відправлення вказаного рішення;

- інформацію, на підставі як их документів, розпоряджень, договорів, наказів, доручень , усних вказівок ФОП ОСОБА_1 07.05.2009р. отримав під розписку у в ідділенні АМК України рішенн я відділення АМК України №19-рш від 05.05.2009р. та повідомлення №858-02-2 009 від 06.05.2009р. про відправлення вк азаного рішення;

- пояснення стосовно того, к ому ФОП ОСОБА_1 надав ріше ння відділення АМК України № 19-рш від 05.05.2009р. та повідомлення № 858-02-2009 від 06.05.2009р. про відправлення вказаного рішення, які були о тримані ФОП ОСОБА_1 під ро зписку у відділенні АМК Укра їни.

Відповідну інформацію бул о запропоновано надати у 5-ден ий термін з дня отримання вим оги.

Відповідно до ст. 1 Закону Ук раїни „Про Антимонопольний к омітет України” Антимонопол ьний комітет України є держа вним органом із спеціальним статусом, метою діяльності я кого є забезпечення державно го захисту конкуренції у під приємницькій діяльності та у сфері державних закупівель.

Згідно ст. 3 Закону України „ Про Антимонопольний комітет України” основним завданням Антимонопольного комітету У країни є участь у формуванні та реалізації конкурентної політики в частині:

1) здійснення державного кон тролю за дотриманням законод авства про захист економічно ї конкуренції на засадах рів ності суб'єктів господарюван ня перед законом та пріорите ту прав споживачів, запобіга ння, виявлення і припинення п орушень законодавства про за хист економічної конкуренці ї;

2) контролю за концентрацією , узгодженими діями суб'єктів господарювання та регулюван ням цін (тарифів) на товари, що виробляються (реалізуються) суб'єктами природних монопо лій;

3) сприяння розвитку добросо вісної конкуренції;

4) методичного забезпечення застосування законодавства про захист економічної конк уренції;

5) здійснення контролю щодо створення конкурентного сер едовища та захисту конкуренц ії у сфері державних закупів ель.

Для реалізації завдань, пок ладених на Антимонопольний к омітет України, в Автономній Республіці Крим, областях, мі стах Києві і Севастополі утв орюються територіальні відд ілення Антимонопольного ком ітету України, повноваження яких визначаються названим К омітетом у межах його компет енції. Повноваження територі альних відділень Антимонопо льного комітету України визн ачаються цим Законом, іншими актами законодавства (ч.ч. 1, 2 с т. 12 Закону України „Про Антим онопольний комітет України” ).

Відповідно до п.п. 5, 7 ч. 5 ст. 14 За кону України „Про Антимонопо льний комітет України” адмін істративна колегія територі ального відділення Антимоно польного комітету України ма є, зокрема, повноваження пров одити дослідження ринку, виз начати межі товарного ринку, а також становище, в тому числ і монопольне (домінуюче), суб'є ктів господарювання на цьому ринку та приймати відповідн і рішення (розпорядження). При цьому, при розгляді заяв і спр ав про порушення законодавст ва про захист економічної ко нкуренції, проведенні переві рки та в інших передбачених з аконом випадках вимагати від суб'єктів господарювання, об 'єднань, органів влади, органі в місцевого самоврядування, органів адміністративно-гос подарського управління та ко нтролю, їх посадових осіб і пр ацівників, інших фізичних та юридичних осіб інформацію, в тому числі з обмеженим досту пом.

Відповідно до п. 5 ст. 17 Закону України „Про Антимонопольни й комітет України” голова те риторіального відділення Ан тимонопольного комітету Укр аїни має, зокрема, такі повнов аження: при розгляді заяв і сп рав про порушення законодавс тва про захист економічної к онкуренції, проведенні перев ірки та в інших передбачених законом випадках вимагати в ід суб'єктів господарювання, об'єднань, органів влади, орга нів місцевого самоврядуванн я, органів адміністративно-г осподарського управління та контролю, їх посадових осіб і працівників, інших фізичних та юридичних осіб інформаці ю, в тому числі з обмеженим дос тупом.

Згідно зі ст. 22-1 Закону Украї ни „Про Антимонопольний комі тет України” суб'єкти господ арювання, об'єднання, органи в лади, органи місцевого самов рядування, органи адміністра тивно-господарського управл іння та контролю, інші юридич ні особи, їх структурні підро зділи, філії, представництва , їх посадові особи та працівн ики, фізичні особи зобов'язан і на вимогу органу Антимоноп ольного комітету України, го лови територіального відділ ення Антимонопольного коміт ету України, уповноважених н ими працівників Антимонопол ьного комітету України, його територіального відділення подавати документи, предмет и чи інші носії інформації, по яснення, іншу інформацію, в то му числі з обмеженим доступо м та банківську таємницю, нео бхідну для виконання Антимон опольним комітетом України, його територіальними відділ еннями завдань, передбачених законодавством про захист е кономічної конкуренції.

Відповідно до ст. 22 Закону Ук раїни „Про Антимонопольний к омітет України” розпоряджен ня, рішення та вимоги органу А нтимонопольного комітету Ук раїни, голови територіальног о відділення Антимонопольно го комітету України, вимоги у повноважених ними працівник ів Антимонопольного комітет у України, його територіальн ого відділення в межах їх ком петенції є обов'язковими для виконання у визначені ними с троки, якщо інше не передбаче но законом.

Отже, виходячи з наведених п риписів законодавства, витре бування головою територіаль ного відділення Антимонопол ьного комітету України інфор мації є правомірним лише в пр оцесі виконання покладених н а нього завдань в межах надан их йому повноважень у сфері а нтимонопольного законодавс тва, захисту економічної кон куренції та здійсненні контр олю за узгодженими діями.

Статтею 2 Закону України „Пр о захист економічної конкуре нції” визначено, що цим Закон ом регулюються відносини орг анів державної влади, органі в місцевого самоврядування, органів адміністративно-гос подарського управління та ко нтролю із суб'єктами господа рювання; суб'єктів господарю вання з іншими суб'єктами гос подарювання, із споживачами, іншими юридичними та фізичн ими особами у зв'язку з економ ічною конкуренцією. Цей Зак он застосовується до відно син, які впливають чи можуть в плинути на економічну конкур енцію на території України.

Відповідно до статті 1 Закон у України „Про захист економ ічної конкуренції” суб'єкт г осподарювання - це юридична особа незалежно від організ аційно-правової форми та фор ми власності чи фізична особ а, що здійснює діяльність з ви робництва, реалізації, придб ання товарів, іншу господарс ьку діяльність, у тому числі я ка здійснює контроль над інш ою юридичною чи фізичною осо бою; група суб'єктів господар ювання, якщо один або декільк а з них здійснюють контроль н ад іншими.

Суб'єктами господарювання визнаються також органи дер жавної влади, органи місцево го самоврядування а також ор гани адміністративно-господ арського управління та контр олю в частині їх діяльності з виробництва, реалізації, при дбання товарів чи іншої госп одарської діяльності. Господ арською діяльністю не вважає ться діяльність фізичної осо би з придбання товарів народ ного споживання для кінцевог о споживання.

В свою чергу, відповідно до ст. 3 Господарського кодексу У країни під господарською дія льністю розуміється діяльні сть суб'єктів господарювання у сфері суспільного виробни цтва, спрямована на виготовл ення та реалізацію продукції , виконання робіт чи надання п ослуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність . Господарська діяльність, що здійснюється для досягнення економічних і соціальних ре зультатів та з метою одержан ня прибутку, є підприємництв ом, а суб'єкти підприємництва - підприємцями. Господарська діяльність може здійснювати сь і без мети одержання прибу тку (некомерційна господарсь ка діяльність). За змістом ст. 42 цього ж Кодексу підприємниц тво визначено як самостійна, ініціативна, систематична, н а власний ризик господарська діяльність, що здійснюється суб'єктами господарювання (п ідприємцями) з метою досягне ння економічних і соціальних результатів та одержання пр ибутку.

З наявних у матеріалах спра ви документів вбачається, що ФОП ОСОБА_1, як на час напра влення вимоги відділення АМК України №1973-08/2009 від 23.10.2009р. про над ання інформації, так і на час р озгляду справи № 53-08/2009 і прийнят тя оскаржуваного рішення від ділення АМК України, діяльні сть з виробництва, реалізаці ї, придбання товарів та будь-я ка інша господарська діяльні сть не здійснювалась.

Так, у липні 2009 року позиваче м прийнято рішення про припи нення підприємницької діяль ності, у зв'язку з чим 30.07.2009р. ним подано державному реєстрато ру заяву про припинення підп риємницької діяльності Фізи чної особи - підприємця та коп ію квитанції, що підтверджує внесення плати за публікаці ю повідомлення про прийняття Фізичною особою-підприємцем рішення щодо припинення під приємницької діяльності

На підставі наведених доку ментів, державним реєстратор ом внесено відповідні відомо сті до Єдиного державного ре єстру. Наведені обставини пі дтверджуються наявними у мат еріалах справи описом докуме нтів, що надавались Фізичною особою-підприємцем державно му реєстратору для проведенн я реєстраційної дії „Внесенн я рішення фізичної особи про припинення підприємницької діяльності” (а.с.9), довідкою з Є диного державного реєстру юр идичних осіб та фізичних осі б-підприємців Серії АД № 260059 ві д 27.04.2010р.

Нездійснення позивачем пі дприємницької діяльності та кож підтверджується відсутн істю у позивача доходів від п ідприємницької діяльності у цей період, що вбачається з ко пій декларацій про доходи, ск ладені за період з 01.01.2009р. по 31.03.2010р . (а.с.93-98).

Крім того, як вбачається з к опії трудової книжки, ФОП О СОБА_1 з 31.12.2006р. не перебуває у т рудових відносинах з жодним суб'єктом господарювання (а.с .99).

Положення антимонопольног о законодавства, яке є спеціа льним, не розповсюджуються н а усіх без винятків суб'єктів цивільного права, а повинно з астосовуватися лише до тих о сіб, які є суб'єктами господар ювання у розумінні статті 1 За кону України „Про захист еко номічної конкуренції”.

Враховуючи наведене, місце вий господарський суд цілком обґрунтовано дійшов висновк у, що незважаючи на відсутніс ть у Єдиному державному реєс трі запису про припинення пі дприємницької діяльності ФО П ОСОБА_1, останній не підп адає під категорію суб'єкта г осподарювання у розмінні Зак ону України „Про захист екон омічної конкуренції”, а тому діяльність позивача не нале жить до сфери контролю Одесь кого обласного територіальн ого відділення Антимонополь ного комітету України, що сві дчить про відсутність у відп овідача за первісним позовом правових підстав для витреб ування у позивача документів , пов'язаних з його господарсь кою діяльністю.

З огляду на викладене, апеля ційний господарський суд пог оджується із висновком місце вого господарського суду про відсутність також і правови х підстав для кваліфікації д ій позивача щодо неподання і нформації на вимогу голови О деського обласного територі ального відділення Антимоно польного комітету України за пунктом 13 статті 50 Закону Укра їни „Про захист економічної конкуренції”.

Відповідно до п. 2 Роз'ясненн я Вищого господарського суду України „Про деякі питання п рактики вирішення спорів, по в'язаних з визнанням недійсн ими актів державних чи інших органів” №02-5/35 від 26.01.2000р. підстав ами для визнання акта недійс ним є невідповідність його в имогам чинного законодавств а та/або визначеній законом к омпетенції органу, який вида в цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є та кож порушення, у зв'язку з прий няттям відповідного акта, пр ав та охоронюваних законом і нтересів підприємства чи орг анізації - позивача у справі.

З урахуванням наведеного, м ісцевий господарський суд ці лком правомірно дійшов висно вку щодо наявності правових підстав для задоволення перв існих позовних вимог та відм ови у задоволенні зустрічних .

Доводи апелянта, викладені в апеляційній скарзі, спрост овуються наведеним вище, а то му не приймаються апеляційни м господарським судом до ува ги.

За таких обставин, оскаржен е рішення суду першої інстан ції є законним та обґрунтова ним і підстави для його для ск асування або зміни відсутні.

Керуючись ст.ст. 85, 99, 101-105 ГПК Укр аїни, апеляційний господарсь кий суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Рішення господарського суду Одеської області від 30.04.2 010р. по справі № 16/35-10-1020 - залишити без змін, а апеляційну скаргу Одеського обласного територ іального відділення Антимон опольного комітету України - без задоволення.

Постанова в порядку ст. 105 ГПК України набирає законної си ли з дня її прийняття і може бу ти оскаржена в касаційному п орядку.

Головуючий суддя: В.І . Картере

Судді: В.І. Жеков

В.Т. Пироговський

Повний текст постанови п ідписаний 30.06.2010р.

СудОдеський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення29.06.2010
Оприлюднено20.08.2010
Номер документу10178743
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —16/35-10-1020

Постанова від 02.11.2010

Господарське

Вищий господарський суд України

Селіваненко В.П.

Ухвала від 04.10.2010

Господарське

Вищий господарський суд України

Селіваненко В.П.

Ухвала від 12.04.2010

Господарське

Господарський суд Одеської області

Желєзна С.П.

Ухвала від 04.03.2010

Господарське

Господарський суд Одеської області

Желєзна С.П.

Рішення від 30.04.2010

Господарське

Господарський суд Одеської області

Желєзна С.П.

Постанова від 29.06.2010

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Картере В.І.

Ухвала від 03.06.2010

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Картере В.І.

Ухвала від 22.03.2010

Господарське

Господарський суд Одеської області

Желєзна С.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні