Постанова
від 02.11.2010 по справі 16/35-10-1020
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУ Д УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 листопада 2010 р. № 16/35-10-1020

Вищий господарський суд У країни у складі: суддя Сел іваненко В.П.- головуючий, судд і Львов Б.Ю. і Харченко В.М.

розглянув касаційну скарг у Одеського обласного тер иторіального відділення Ант имонопольного комітету Укра їни, м. Одеса (далі - територіа льне відділення АМК)

на рішення господарськ ого суду Одеської області ві д 30.04.2010 та

постанову Одеського ап еляційного господарського с уду від 29.06.2010

зі справи № 16/35-10-1020

за позовом фізичної осо би - підприємця ОСОБА_1, м . Одеса (далі - ФОП ОСОБА_1)

до територіального від ділення АМК

про визнання недійсним рішення та

зустрічним позовом тер иторіального відділення АМК

до ФОП ОСОБА_1.

про стягнення 17 000 грн.

За результатами розгляду касаційної скарги Вищий гос подарський суд України

ВСТАНОВИВ:

Первісний позов було подано про визнання недійсни м рішення адміністративної к олегії територіального відд ілення АМК від 29.12.2009 № 53-р ш зі справи № 53-08/2009 (далі - Рішен ня № 53-рш).

Зустрічний позов було пода но про стягнення штрафу в сум і 17 000 грн. згідно з Рішенням № 53-р ш.

Рішенням господарського с уду Одеської області від 30.04.2010 ( суддя Желєзна С.П.), залишеним без змін постановою Одеськог о апеляційного господарсько го суду від 29.06.2010 (колегія судді в у складі: Картере В.І. - г оловуючий, судді Жеков В.І. і Пироговський В.Т.): первісни й позов задоволено; Рішення № 53-рш визнано недійсним; на тер иторіальне відділення АМК по кладено судові витрати у спр аві; у задоволенні зустрічно го позову відмовлено. У прийн ятті зазначених рішення і по станови попередні судові інс танції з посиланням на норми Законів України “Про Антимо нопольний комітет України”, “Про захист економічної конк уренції”, Господарського код ексу України виходили з неві дповідності Рішення № 53-рш вимогам закону.

У касаційній скарзі до Вищо го господарського суду Украї ни територіальне відділення АМК просить скасувати оскар жувані рішення і постанову п опередніх судових інстанцій з даної справи та прийняти но ве рішення, яким “залишити чи нним” Рішення № 53-рш і задовол ьнити вимоги зустрічного поз ову. Скаргу мотивовано поруш енням господарськими судами норм матеріального і процес уального права, в тому числі с татей 7, 14, 17, 22, 221, 25 Закону України “ Про Антимонопольний комітет України”, статей 1, 2, 4, 36, 48, 52 Закон у України “Про захист економ ічної конкуренції”, статей 32, 34, 43 Господарського процесуал ьного кодексу України (далі - Г ПК України).

Відзив на касаційну скаргу не надходив.

Сторони відповідно до стат ті 1114 ГПК України належним чин ом повідомлено про час і місц е розгляду касаційної скарги .

Представники сторін у судо ве засідання не з' явилися.

Згідно з частиною другою с татті 2 Кодексу адміністрати вного судочинства України до адміністративних судів можу ть бути оскаржені будь-які рі шення, дії чи бездіяльність с уб' єктів владних повноваже нь, крім випадків, коли щодо та ких рішень, дій чи бездіяльно сті Конституцією чи законами України встановлено інший п орядок судового провадження . А згідно з частиною другою ст атті 4 названого Кодексу юрис дикція адміністративних суд ів поширюється на всі публіч но-правові спори, крім спорів , для яких законом встановлен ий інший порядок судового ви рішення. Відповідно ж до прип исів статті 60 Закону України “ Про захист економічної конку ренції” рішення органів Анти монопольного комітету Украї ни оскаржуються до господарс ького суду.

У пункті 4 Інформаційного ли ста Верховного Суду України від 26.12.2005 № 3.2-2005 також зазначено: “ Закони України можуть передб ачати вирішення певних катег орій публічно-правових спорі в в порядку іншого судочинст ва (наприклад, стаття 60 Закону України “Про захист економі чної конкуренції” встановлю є, що заявник, відповідач, трет я особа мають право оскаржит и рішення органів АМК до госп одарського суду у двомісячни й строк з дня одержання рішен ня)”.

Отже, спір у цій справі відн оситься до підвідомчості гос подарських судів і підлягає вирішенню за правилами ГПК У країни.

Перевіривши на підставі вс тановлених попередніми судо вими інстанціями фактичних о бставин справи правильність застосування ними норм мате ріального і процесуального п рава, Вищий господарський су д України дійшов висновку пр о відсутність підстав для за доволення касаційної скарги з огляду на таке.

Судовими інстанціями у спр аві встановлено, що:

- рішенням адміністративно ї колегії територіального ві дділення АМК від 05.05.2009 № 19-рш у сп раві № 16-02/2009 (далі - рішення № 19-р ш):

визнано, що відповідно до ча стини другої статті 12 Закону У країни “Про захист економічн ої конкуренції” ТОВ “Ринок П івнічний” (далі - Товариство) на ринку надання комунальних послуг, у тому чи слі із забезпечення електроп остачання на території ринку , в 2008 році займало монопольне с тановище з часткою, що переви щує 35%;

визнано, що дії Товариства у вигляді встановлення таких умов, коли споживачі комунал ьних послуг (орендарі) на рикн у повинні сплачувати за спож иту електричну енергію (далі - електроенергія) двічі: чер ез орендну плату та за показн иками індивідуальних прилад ів обліку електроенергії, є п орушенням законодавства про захист економічної конкурен ції, яке кваліфікується за ча стиною першою та пунктом 1 час тини другої статті 13 названог о Закону як зловживання моно польним становищем;

за зазначене порушення на Т овариство накладено штраф у сумі 10 000 грн. та з обов' язано Товариство в под альшому не допускати порушен ня законодавства про захист економічної конкуренції в ча стині зловживання монопольн им (домінуючим) становищем пр и встановленні тарифів на ор енду тимчасових споруд;

- за твердженням територіал ьного відділення АМК, Рішенн я № 19-рш було вручено СПД ОСО БА_1 07.05.2009 під розпис як предст авникові Товариства;

- Товариство звернулося до с уду з позовом про визнання Рі шення № 19-рш недійсни м;

- у зв' язку з розглядом гос подарським судом Одеської об ласті справи № 13-33/98-09-3730 за цим поз овом з метою з' ясування пит ання щодо отримання Товарист вом Рішення № 19-рш та з посилан ням на статті 7, 17, 22, 221 Закону Укра їни “Про Антимонопольний ком ітет України” територіальне відділення АМК звернулося д о СПД ОСОБА_1. з вимогою від 23.10.2009 № 1973-08/2009 певної інформації т а копій документів у 5-денний с трок з дня отримання цієї вим оги. Зокрема, у СПД ОСОБА_1. витребувалася інформація пр о: особу, від якої йому стало в ідомо про необхідність отрим ання в територіальному відді ленні АМК Рішення № 19-рш та повідомлення від 06.05.2009 № 858-02/2009 про відправлення цього р ішення; те, на підставі яких до кументів, розпоряджень, дого ворів, наказів, доручень, усни х вказівок тощо СПД ОСОБА_1 було отримано під розписку в територіальному відділенні АМК Рішення № 19-рш і згадане по відомлення про відправку цьо го рішення; особу, якій СПД ОСОБА_1 було передан о Рішення № 19-рш та те ж саме пов ідомлення;

- зазначена вимога була отри мана СПД ОСОБА_1 03.11.2009, а 16.11.2009 ос танній звернувся до територі ального відділення АМК з лис том, в якому просив роз' ясни ти, яким чином перевірка Това риства з приводу порушень ви мог законодавства про захист економічної конкуренції сто сується його, СПД ОСОБА_1.;

- територіальне відділення АМК розцінило згаданого лис та як відмову в наданні витре буваної інформації та розпоч ало розгляд справи № 53-08/2009 стосо вно СПД ОСОБА_1. за ознакам и порушення, передбаченого п унктом 13 статті 50 Закону Украї ни “Про захист економічної к онкуренції”;

- розпорядження адміністра тивної колегії територіальн ого відділення АМК від 23.11.2009 про початок розгляду згаданої с прави було направлено на адр есу СПД ОСОБА_1., але отрима не ним не було; так само не отр имано ним подання з попередн іми висновками від 01.12.2009 № 116-ПД у тій же справі;

- повідомлення про час і міс це засідання адміністративн ої колегії територіального в ідділення АМК, призначеного на 29.12.2009, СПД ОСОБА_1 одержано , але вже після такого засідан ня;

- водночас інформацію про ча с відповідного засідання адм іністративної колегії терит оріального відділення АМК бу ло розміщено на офіційному веб-сайті Антимонополь ного комітету України 23.12.2009;

- згідно з Рішенням № 53-рш:

дії СПД ОСОБА_1. у вигляді неподання інформації терито ріальному відділенню АМК у в становлені строки визнано по рушенням законодавства про з ахист економічної конкуренц ії, передбаченим пунктом 13 ста тті 50 Закону України “Про захи ст економічної конкуренції” ;

на СПД ОСОБА_1. відповідн о до частини п' ятої статті 52 названого Закону накладено ш траф у сумі 17 000 грн. (у зв' язку з неподанням СПД ОСОБА_1 ін формації про дохід за 2008 рік);

- Рішення № 53-рш отримане СПД ОСОБА_1 14.01.2010;

- СПД ОСОБА_1 як на час нап равлення йому вимоги територ іального відділення АМК, так і на час розгляду справи № 53-08/200 9 і прийняття Рішення № 53-рш дія льності з виробництва, реалі зації, придбання товарів та і ншої господарської діяльнос ті не здійснював. У липні 2009 рок у ним було прийнято рішення п ро припинення підприємницьк ої діяльності та 30.07.2009 подано де ржавному реєстраторові відп овідну заяву, на підставі яко ї державним реєстратором бул о внесено відповідні відомос ті до Єдиного державного реє стру;

- СПД ОСОБА_1 з 31.12.2006 не переб уває в трудових відносинах з жодним суб' єктом господарю вання;

- у Єдиному державному реєст рі відсутній запис про припи нення підприємницької діяль ності СПД ОСОБА_1

Причиною спору зі справи ст ало питання про наявність аб о відсутність підстав для ви знання недійсним Рішення № 53-р ш і в зв' язку з цим - для стяг нення штрафу згідно із зазна ченим рішенням.

Відповідно до статті 19 Конс титуції України правовий пор ядок в Україні ґрунтується н а засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примуше ний робити те, що не передбаче но законодавством. Орга ни державної влади та органи місцевого самоврядування, ї х посадові особи зобов' язан і діяти лише на підставі, в меж ах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Пунктом 5 частини першої ст атті 17 Закону України “Про Ант имонопольний комітет Україн и” встановлено, що голова тер иторіального відділення Ант имонопольного комітету Укра їни має повноваження при р озгляді заяв і справ про пору шення законодавства про захи ст економічної конкуренції, проведенні перевірки та в ін ших передбачених законом випадках вимагати від с уб' єктів господарювання, об ' єднань, органів влади, орга нів місцевого самоврядуванн я, органів адміністративно-г осподарського управління та контролю, їх посадових осіб і працівників, інших фізичних та юридичних осіб інформаці ю, в тому числі з обмеженим дос тупом.

Аналогічні за змістом прип иси містить й підпункт 5 пункт у 8 Положення про територіаль не відділення Антимонопольн ого комітету України, затвер дженого розпорядженням Анти монопольного комітету Украї ни від 23.02.2001 № 32-р та зареєстрован ого в Міністерстві юстиції У країни 30.03.2001 за № 291/5482.

Системний правовий аналіз наведених норм свідчить про те, що хоча вони й не містять в ичерпного переліку підстав в имагати надання певної інфор мації, але направлення Відді ленням відповідного запиту б уде правомірним лише у випад ку, передбаченому законом.

Водночас згідно з приписа ми частини першої статті 56 Зак ону України “Про захист екон омічної конкуренції”:

- рішення, розпорядження орг анів Антимонопольного коміт ету України надається для ви конання шляхом надсилання аб о вручення під розписку чи до ведення до відома в іншій спо сіб;

- у разі, якщо вручити рішенн я, розпорядження немає можли вості, воно вважається таким , що вручене відповідачу, чере з десять днів з дня оприлюдне ння інформації про прийняте рішення, розпорядження в офі ційному друкованому органі.

З наведеного випливає, що:

територіальне відділення АМК мало вирішувати питання, пов' язані з надсиланням аб о врученням Товариству Рішен ня № 19-рш, самостійно, в порядку , визначеному частиною першо ю статті 56 названого Закону, а не через посередництво СПД ОСОБА_1.;

зазначивши, що останній ніб ито є представником Товарист ва, територіальне відділення АМК насправді не мало достов ірних, документально підтвер джених даних щодо такого пре дставництва, оскільки, як вба чається із з' ясованого попе редніми судовими інстанціям и змісту вимоги територіальн ого відділення АМК, надіслан ої СПД ОСОБА_1, в итребувало інформацію про та кі дані у самого ж СПД ОСОБА _1.;

витребування зазначеної і нформації не пов' язане з ре алізацією передбачених стат тями 3, 7 і 12 Закону України “Про Антимонопольний комітет Укр аїни” завдань і повноважень названого Комітету та його т ериторіальних відділень і ві дтак перебуває поза межами т аких повноважень;

таким чином, Рішення № 53-рш бу ло прийнято з порушенням заз начених норм Закону України “Про Антимонопольний коміте т України”, що згідно з частин ою першою статті 59 Закону Укра їни “Про захист економічної конкуренції” є підставою для визнання даного рішення нед ійсним. У зв' язку з цим відсу тні підстави для задоволення зустрічного позову про стяг нення штрафу.

Пов' язані з цим висновки п опередніх судових інстанцій слід вважати законними й обґ рунтованими.

Водночас Вищий господарсь кий суд України не може погод итися з іншим висновком попе редніх судових інстанцій про те, що “діяльність позивача (С ПД ОСОБА_1.) не належить до с фери контролю Одеського обла сного територіального відді лення Антимонопольного комі тету України” у зв' язку з пр ипиненням СПД ОСОБА_1 підп риємницької діяльності. Тако го висновку суди дійшли з огл яду на відсутність у СПД ОС ОБА_1. доходів від підприємн ицької діяльності; проте згі дно зі статтею 3 Господарсько го кодексу України діяльніст ь може здійснюватись і без ме ти одержання прибутку. Саме п о собі звернення СПД ОСОБА_ 1. до державного реєстратор а із заявою про припинення пі дприємницької діяльності ще не означає фактичного припи нення такої діяльності; тим ч асом частина третя статті 46 За кону України “Про державну р еєстрацію юридичних і фізичн их осіб - підприємців” пов' я зує втрату фізичною особою с татусу підприємця з внесення м до Єдиного державного реєс тру юридичних осіб та фізичн их осіб - підприємців з апису про державну реєстраці ю припинення підприємницько ї діяльності фізичної особи - підприємця, а в даному разі , як встановлено попередніми судовими інстанціями, на час розгляду ними даної справи т акої реєстрації здійснено не було.

Втім, ця помилка названих су дових інстанцій не вплинула на правильність резолютивни х частин оскаржуваних судови х рішень, а тому підстав для ск асування цих останніх не вба чається.

Керуючись статтями 1119, 11111 ГПК України, Вищий господарськи й суд України

ПОСТАНОВИВ:

Рішення господарсько го суду Одеської області від 30.04.2010 та постанову Одеського ап еляційного господарського с уду від 29.06.2010 зі справи № 16/35-10-1020 зал ишити без змін, а касаційну ск аргу Одеського обласного тер иторіального відділення Ант имонопольного комітету Укра їни - без задоволення.

Суддя В. Селіваненко

Суддя Б. Львов

Суддя В. Харченко

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення02.11.2010
Оприлюднено12.11.2010
Номер документу12122966
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —16/35-10-1020

Постанова від 02.11.2010

Господарське

Вищий господарський суд України

Селіваненко В.П.

Ухвала від 04.10.2010

Господарське

Вищий господарський суд України

Селіваненко В.П.

Ухвала від 12.04.2010

Господарське

Господарський суд Одеської області

Желєзна С.П.

Ухвала від 04.03.2010

Господарське

Господарський суд Одеської області

Желєзна С.П.

Рішення від 30.04.2010

Господарське

Господарський суд Одеської області

Желєзна С.П.

Постанова від 29.06.2010

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Картере В.І.

Ухвала від 03.06.2010

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Картере В.І.

Ухвала від 22.03.2010

Господарське

Господарський суд Одеської області

Желєзна С.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні