Справа № 420/17259/21
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 грудня 2021 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Потоцької Н.В.
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (в порядку ст. 262 КАС України) адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Союзюгпром до Державного агентства рибного господарства України, Управління Державного агентства рибного господарства у Одеській області (Одеський рибоохоронний патруль), третя особа на стороні відповідачів, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Товариство з обмеженою відповідальністю Сідіміт про визнання протиправними дій, що пов`язані з погодженням режиму,
ВСТАНОВИВ:
В провадженні Одеського окружного адміністративного суду перебуває адміністративна справа за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Союзюгпром до Державного агентства рибного господарства України, Управління Державного агентства рибного господарства у Одеській області (Одеський рибоохоронний патруль), третя особа на стороні відповідачів, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Товариство з обмеженою відповідальністю Сідіміт в якому позивач просить:
визнати протиправними дії Державного агентства рибного господарства України, що пов`язані з погодженням 10.01.2019 р. режиму рибогосподарської експлуатації озера Китай в умовах спеціального товарного рибного господарства для Товариства з обмеженою відповідальністю Сідіміт ;
визнати протиправними дії Управління Державного агентства рибного господарства у Одеській області, що пов`язані з погодженням 18.12.2018 р. режиму рибогосподарської експлуатації озера Китай в умовах спеціального товарного рибного господарства для Товариства з обмеженою відповідальністю Сідіміт ;
скасувати режим рибогосподарської експлуатації озера Китай в умовах спеціального товарного рибного господарства, терміном дії з 10.01.2019 року до 31.12.2028 року, для Товариства з обмеженою відповідальністю Сідіміт ;
В обґрунтування позовних вимог зазначено , що з 2013 року і до теперішнього часу ТОВ Союзюгпром здійснює промисел водних біологічних ресурсів в озері Китай на підставі режиму рибогосподарської експлуатації озера Китай в умовах спеціального товарного рибного господарства (СТРГ) терміном дії з 2013 року до 2022 року та відповідно до вимог Порядку спеціального використання водних біоресурсів.
04.12.2018 року наказом Державного агентства рибного господарства України №495 було скасовано Режим, погоджений для ТОВ Союзюгпром .
07.12.2018 року ТОВ Союзюгпром звернулося до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Державного агентства рибного господарства України про скасування наказу №495 від 04.12.2021 року Про скасування режиму рибогосподарської експлуатації водного об`єкта .
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 20.03.2019 року позов було задоволено та відповідно скасовано наказ Державного агентства рибного господарства України № 495 від 04.12.2018 року Про скасування режиму рибогосподарської експлуатації водного об`єкта .
Не погодившись з рішенням суду, Державне агентство рибного господарства України оскаржило його до П`ятого апеляційного адміністративного суду. Проте, постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 05.12.2019 року дане рішення залишено без змін.
У зв`язку із закінченням строку дії Режиму 31.12.2022 року, ТОВ Союзюгпром готуються документи для погодження Режиму СТРГ на наступний період. Під час підготовки стало відомо, що на теперішній час наявний ще один Режим СТРГ, погоджений для ТОВ Сідіміт , терміном дії з 10.01.2019 року до 31.12.2028 року.
З відповіді Управління Державного агенства рибного господарства у Одеській області на адвокатський запит від 17.08.2021 року № 35-1 вбачається, що погодження режиму рибогосподарської експлуатації ТОВ „Сідіміт" відбулося у період дії наказу Держрибагенства від 04.12.2018 року №495 Про скасування Режиму рибогосподарської експлуатації водного об`єкта , яким було скасовано Режим рибогосподарської експлуатації озера Китай в умовах спеціального товарного рибного господарства (СТРГ) (2013-2022 рр.) (з доповненням) для ТОВ Союзюгпром .
На момент погодження Режиму для ТОВ Сідіміт провадження у справі про скасування наказу Державного агенства рибного господарства № 495 від 04.12.2018 року вже було відкрито (07.12.2018 року), а ТОВ Союзюгпром продовжувало безперервно здійснювати рибогосподарську діяльність. Враховуючи наявність постійного користувача, всупереч пп. 2.1.6 п. 2 Інструкції № 4 при розробці Режиму ТОВ Сідіміт не отримано згоди ТОВ Союзюгпром (користувача, який традиційно (3 і більше років) здійснює спеціальне використання ВЖР на вищезазначеному водному об`єкті). Тобто, погодження Режиму для ТОВ „Сідіміт" відбулося з порушенням, з огляду на некомплектність поданих ним документів.
Також зазначено, що рибогосподарська діяльність ТОВ Сідіміт не здійснювалась взагалі. Єдиним постійним користувачем озера Китай є ТОВ Союзюгпром . Тобто, Режим погоджений для ТОВ Сідіміт за своєю суттю є формальним, а невиконання умов та заходів передбачених Режимом є підставою для його скасування.
Зважаючи на приписи п.2.8 Інструкції № 4, погодження режиму рибогосподарської експлуатації озера Китай для ТОВ Сідіміт призводить до порушення прав ТОВ Союзюгпром , в тому числі на одноосібне право на спеціальне використання ВЖР у цьому рибогосподарському водному об`єкті.
Процесуальні дії
Ухвалою суду від 27.09.2021 р. залишено позовну заяву без руху у зв`язку з пропуском строку звернення до суду.
Ухвалою суду від 18.10.2021 р. визнано поважними причини пропуску строку звернення до суду та відкрито провадження по справі в порядку спрощеного позовного провадження (відповідно до ст. 262 КАСУ) без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
09.11.2021 року за вх. №ЕП/30760/21 від ГУ ПФУ в Одеській області надійшов відзив на позовну заяву , в якому відповідач зазначив, що відповідно до Положення, Держрибагентство погоджує режими рибогосподарської експлуатації водних об`єктів та контролює діяльність спеціальних товарних рибних господарств.
Режим рибогосподарської експлуатації озера Китай погоджений Держрибагентством 10.01.2019 для користувача ТОВ СІДІМІТ (ЄДРПОУ 41522208). Термін дії режиму від 10.01.2019р. до 31.12.2028р.
Погодження Режиму рибогосподарської експлуатації озера Китай ТОВ СІДІМІТ відбулося у період дії наказу Держрибагентства від 04.12.2018 №495 Про скасування режиму рибогосподарської експлуатації водного об`єкта , яким було скасовано Режим рибогосподарської експлуатації озера Китай в умовах спеціального товарного рибного господарства (СТРГ) на 2013-2022 погодженого для Позивача.
ТОВ СІДІМІТ (ЄДРПОУ 41522208), до Державного агентства рибного господарства України, для здійснення штучного розведення, вирощування ВЖР та їх використання, подано наступні документи (додаються до відзиву):
заяву від 11.12.2018 про погодження Режиму рибогосподарської експлуатації озера Китай, яке розташовано у Кілійському районі Одеської області;
Режим рибогосподарської експлуатації озера Китай, розроблений ДП ОдЦПівденНІРО погоджений Управлінням Державного агентства рибного господарства у Одеські області;
Науково-біологічне обґрунтування експлуатації озера Китай у режимі спеціального товарного рибного господарства, затверджене ДП ОдЦПівденНІРО ;
карту-схему озера Китай;
копію статуту ТОВ СІДІМІТ .
Отже, ТОВ СІДІМІТ повністю виконані вимоги пункту 2 Інструкції про порядок здійснення штучного розведення, вирощування риби, інших водних живих ресурсів та їх використання в спеціальних товарних рибних господарствах, затверджена наказом Державного комітету рибного господарства України від 15.01.2008 № 4, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 28.01.2008 за № 64/14755.
Враховуючи викладене, Державне агентство меліорації та рибного господарства України при погодженні Режиму рибогосподарської експлуатації озера Китай діяло на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачений Конституцією та Законами України, а отже, жодним чином не порушуючи прав позивача по справі.
19.11.2021 року за вхід. №64713/21 та 26.11.2021 року за вхід. №66503/21 до суду надійшла відповідь на відзив, а обґрунтування якої зазначено, що до відзиву додана заява про погодження Режиму з додатками ТОВ „Сідіміт" (на фірмовому бланку підприємства), яка була складена 01.12.2018 року, а прийнята та зареєстрована Управлінням Держрибагенства у Одеській області 11.12.2018 року. Тобто, заява була складена під час діючого Режиму ТОВ „Союзюгпром", адже наказ про скасування Режиму ТОВ „Союзюгпром був виданий 04.12.2018 року. Враховуючи дані обставини можна зробити висновок, що ТОВ „Сідіміт" заздалегідь було відомо про наміри Держрибагенства щодо скасування Режиму для ТОВ „Союзюгпром".
Також Позивач звертає увагу суду, що у додатках до заяви від 01.12.2021 року начебто додане науково-біологічне обґрунтування, яке було затверджене 10.12.2018 року (після складання заяви).
Науково-біологічне обґрунтування передбачає комплекс заходів щодо збору, зберігання, транспортування на обробку проб заростаємості озера, зоопланктону...і т. і.. Іхтіологічні дослідження проводяться шляхом аналізу уловів зі ставних сіток, закидних неводів та ятерів.
ТОВ „Союзюгпром" не припиняло діяльність після скасування Режиму 04.12.2018 року та продовжувало забезпечувати охорону об`єкта озера Китай, що унеможливлювало проведення цих заходів розробником науково-біологічного обґрунтування.
Тобто, науково-біологічне обґрунтування на замовлення ТОВ „Сідіміт" формальне та складене на підставі даних, які були отримані розробником раніше в процесі співпраці з ТОВ „Союзюгпром". З дня скасування Режиму ТОВ „Союзюгпром 04.12.2018 року до затвердження науково-біологічного обґрунтування директором ДП „ОдЦПівденНІРО" 10.12.2018 року були розроблені науково-біологічне обґрунтування та Режим рибогосподарської експлуатації озера Китай для ТОВ „Сідіміт", загальний строк виготовлення яких склав три робочі дні, що само по собі не можливо з огляду на складність та об`єм даної роботи.
Отже, беручи до уваги дату складання заяви про погодження Режиму (01.12.2018 року) ТОВ „Сідіміт", всупереч пп. 2.1.6 п. 2 Інструкції № 4 при розробці Режиму ТОВ Сідіміт не отримано згоди ТОВ Союзюгпром (користувача, який традиційно (3 і більше років) здійснює спеціальне використання ВЖР на вищезазначеному водному об`єкті).
Також зауважимо, що Режим СТРГ передбачає комплекс щорічних заходів для поліпшення стану та відтворення водних живих ресурсів озера Китай. Так, щороку ТОВ „Союзюгпром" здійснює зариблення (вселення зарибку рослиноїдних риб та коропу) та меліорацію (виставлення штучних нерестових гнізд для підвищення чисельності судака). Контроль за виконанням вказаних заходів здійснюється органами рибоохорони на підставі біологічних обґрунтувань ОдЦПівденНІРО.
З наявних у справі відповідей Держрибагенства вбачається, що ТОВ „Сідіміт" ніколи не здійснювало рибогосподарську діяльність на озері Китай, отже не виконувало умови погодженого для них Режиму. Невиконання умов Режиму тягне за собою його скасування, проте Держрибагентством і до теперішнього часу не вжито ніяких заходів щодо здійснення перевірки цього факту та скасування Режиму для ТОВ „Сідіміт .
ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Товариство з обмеженою відповідальністю "Союзюгпром" (ТОВ "Союзюгпром") з 2013 року здійснює промисел водних біологічних ресурсів в озері Китай на підставі режиму рибогосподарської експлуатації озера Китай в умовах спеціального товарного рибного господарства (СТРГ) терміном дії з 2013 року до 2022 року та відповідно до вимог Порядку спеціального використання водних біоресурсів.
04.12.2018 року наказом Державного агенства рибного господарства України № 495 було скасовано Режим, погоджений для ТОВ Союзюгпром .
07.12.2018 року ТОВ Союзюгпром звернулося до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Державного агенства рибного господарства України про скасування наказу №495 від 04.12.2021 року Про скасування режиму рибогосподарської експлуатації водного об`єкта .
ТОВ СІДІМІТ (ЄДРПОУ 41522208), до Державного агентства рибного господарства України, для здійснення штучного розведення, вирощування ВЖР та їх використання, подано наступні документи (додаються до відзиву):
заяву від 11.12.2018 про погодження Режиму рибогосподарської експлуатації озера Китай, яке розташовано у Кілійському районі Одеської області;
Режим рибогосподарської експлуатації озера Китай, розроблений ДП ОдЦПівденНІРО погоджений Управлінням Державного агентства рибного господарства у Одеські області;
Науково-біологічне обґрунтування експлуатації озера Китай у режимі спеціального товарного рибного господарства, затверджене ДП ОдЦПівденНІРО ;
карту-схему озера Китай;
копію статуту ТОВ СІДІМІТ .
10.01.2019 Держрибагентством погоджений Режим рибогосподарської експлуатації озера Китай для користувача ТОВ СІДІМІТ (ЄДРПОУ 41522208). Термін дії режиму від 10.01.2019р. до 31.12.2028р.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду по справі №420/6342/18 від 20.03.2019 року, позов було задоволено та скасовано наказ Державного агенства рибного господарства України №495 від 04.12.2018 року Про скасування режиму рибогосподарської експлуатації водного об`єкта .
Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 05.12.2019р. у справі № 420/6342/18 апеляційну скаргу Державного агенства рибного господарства України залишено без задоволення, рішення Одеського окружного адміністративного суду залишено без змін.
ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА ВИСНОВКИ СУДУ
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 1 ст. 9 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Зазначені критерії є вимогами для суб`єкта владних повноважень, який приймає відповідне рішення, вчиняє дії чи допускає бездіяльність.
Таким чином, суд з`ясовує, чи використане повноваження, надане суб`єкту владних повноважень, з належною метою; обґрунтовано, тобто вчинено через вмотивовані дії; безсторонньо, тобто без проявлення неупередженості до особи, стосовно якої вчиняється дія; добросовісно, тобто щиро, правдиво, чесно; розсудливо, тобто доцільно з точки зору законів логіки і загальноприйнятих моральних стандартів; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації, тобто з рівним ставленням до осіб; пропорційно та адекватно; досягнення розумного балансу між публічними інтересами та інтересами конкретної особи.
Так, відповідно до статті 6 Водного кодексу України води (водні об`єкти) є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування.
Закон України Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів від 8 липня 2011 року № 3677-VI (далі - Закон № 3677-VI) визначає основні засади діяльності та державного регулювання в галузі рибного господарства, збереження та раціонального використання водних біоресурсів, порядок взаємовідносин між органами державної влади, місцевого самоврядування і суб`єктами господарювання, які здійснюють рибогосподарську діяльність у внутрішніх водних об`єктах України, внутрішніх морських водах і територіальному морі, континентальному шельфі, виключній (морській) економічній зоні України та відкритому морі.
Відповідно до ст. 6 Закону № 3677-VI державне управління та регулювання у галузі рибного господарства здійснюють Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері рибного господарства та рибної промисловості, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері рибного господарства, та інші центральні органи виконавчої влади відповідно до їх повноважень, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації.
Згідно ст.ст. 9, 10 Закону № 3677-VI до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері рибного господарства, відповідно до покладених на нього завдань належать, зокрема, погодження режимів рибогосподарської експлуатації водних об`єктів та контроль за діяльністю спеціальних товарних рибних господарств.
Посадові особи органів рибоохорони здійснюють державний контроль та управління в галузі охорони, використання і відтворення водних біоресурсів та мають, зокрема, повноваження погоджувати режими рибогосподарської експлуатації водних об`єктів та забезпечувати державний контроль (нагляд) за їх дотриманням.
Державне агентство рибного господарства України (Держрибагентство) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра енергетики та захисту довкілля і який реалізує державну політику у сфері рибного господарства та рибної промисловості, охорони, використання та відтворення водних біоресурсів, регулювання рибальства, безпеки мореплавства суден флоту рибного господарства (п.1 Положення про Державне агентство рибного господарства України, затвердженого Указом Президента України №895 від 30.092015р. (далі - Положення №895).
Держрибагентство відповідно до покладених на нього завдань погоджує режими рибогосподарської експлуатації водних об`єктів та контролює діяльність спеціальних товарних рибних господарств (пп. 44 п. 4 Положення №895).
Згідно ст.1 Закону № 3677-VI режим рибогосподарської експлуатації водного об`єкта - установлена на відповідний термін сукупність вимог, умов та заходів щодо обсягів робіт з відтворення водних біоресурсів за їх віковими та видовими характеристиками, строків лову, типів і кількості знарядь та засобів лову, обсягів вилучення, регламентації любительського і спортивного рибальства, ощадливого використання водних біоресурсів рибогосподарського водного об`єкта (його частини).
Спеціальне товарне рибне господарство - діяльність, яка включає комплекс заходів, основною метою яких є підвищення рибопродуктивності рибогосподарського водного об`єкта (його частини) шляхом штучного відтворення водних біоресурсів, а також шляхом збереження та раціонального використання видів водних біоресурсів, які раніше перебували у рибогосподарському водному об`єкті (його частині).
За приписами ч. 3 ст. 31 Закону № 3677-VI, з метою забезпечення охорони, раціонального використання окремих видів водних біоресурсів, а також для доповнення, уточнення або зміни зазначених правил можуть розроблятися режими для окремих рибогосподарських водних об`єктів (їх частин). Режими затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері рибного господарства та рибної промисловості.
Інструкція про порядок здійснення штучного розведення, вирощування риби, інших водних живих ресурсів та їх використання в спеціальних товарних рибних господарствах, затверджена наказом Державного комітету рибного господарства України № 4 від 15.01.2008р. (далі - Інструкція № 4), регламентує порядок здійснення штучного розведення, вирощування риби, інших водних живих ресурсів та їх використання в спеціальних товарних рибних господарствах.
Відповідно до п. 2.14 Інструкції № 4 контроль за виконанням Режиму, спеціальним використанням ВЖР під час проведення рибогосподарської експлуатації водних об`єктів СТРГ та охороною користувачем водних живих ресурсів здійснюється спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань рибного господарства України, територіальними органами рибоохорони та іншими органами відповідно до законодавства України.
Згідно абз.2 п.1.3 Інструкції № 4 режим рибогосподарської експлуатації водного об`єкта (далі - Режим) - установлена на відповідний термін сукупність вимог, умов та заходів щодо обсягів робіт з відтворення ВЖР за їх віковими та видовими характеристиками, строків лову, типів і кількості знарядь та засобів лову, обсягів вилучення, регламентації любительського і спортивного рибальства, ощадливого використання туводних видів, виконання якого забезпечує раціональне використання ВЖР рибогосподарського водного об`єкта або його ділянки.
Відповідно до п. 2.1 Інструкції № 4 для здійснення штучного розведення, вирощування ВЖР та їх використання користувач подає до спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань рибного господарства України:
Заяву (додаток 1), погоджену з територіальним органом рибоохорони, у зоні контролю якого перебуває рибогосподарський водний об`єкт (його ділянка).
Режим (додаток 2), погоджений з територіальним органом рибоохорони та територіальним органом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України, у зоні діяльності яких є рибогосподарський водний об`єкт, який розробляється на підставі науково-біологічного обґрунтування.
Науково-біологічне обґрунтування (далі -НБО) щодо рибогосподарського водного об`єкта (його ділянки), на якому створюється СТРГ, повинне містити таку інформацію: загальна характеристика; гідрологічний та гідрохімічний режими; видовий, віковий, розмірно-ваговий склад ВЖР; обсяги запасів, визначені за даними проведених досліджень; рибопродуктивність за видами ВЖР; строки заборони лову (добування) ВЖР; видовий склад водних рослин, зоопланктону, фітопланктону, бентосу, їх біомаса, ефективність використання кормової бази; розрахунки обсягів вселення цінних видів ВЖР та проведення рибоводно-меліоративних робіт; розрахунки обсягів (лімітів) вилову туводних ВЖР та планові показники з вилову видів - вселенців; наявність чи відсутність видів рослин і тварин, занесених до Червоної книги України, та ендемічних видів; заходи з недопущення погіршення екологічного стану, а також запобіжні заходи з недопущення зменшення чисельності або знищення цінних та рідкісних видів туводних ВЖР;
регламентація ведення любительського та спортивного рибальства, яка повинна включати виділення ділянок для любительського та спортивного рибальства на умовах загального та спеціального використання ВЖР та не суперечити чинним нормативно-правовим актам у галузі регулювання любительського та спортивного рибальства;
для мідійно-устричних господарств - характеристика технології та технічних засобів для вирощування (носії, спеціалізація, установка).
Карту-схему розташування СТРГ.
Документи (засвідчені у встановленому законодавством порядку копії):
свідоцтво про державну реєстрацію суб`єкта підприємницької діяльності (для фізичної особи);
статут, свідоцтво про державну реєстрацію суб`єкта підприємницької діяльності (для юридичної особи);
при розробці Режиму на водні об`єкти об`ємом більше 1 млн куб.м (водосховища) - ліцензію на право господарської діяльності, пов`язаної з промисловим виловом риби на промислових ділянках рибогосподарських водойм, крім внутрішніх водойм (ставків) господарств.
За змістом пп. 2.1.6 п. 2 Інструкції № 4 при розробці Режиму на водні об`єкти, де вже здійснювалась рибогосподарська діяльність, відносини між користувачами, які традиційно (3 і більше років) здійснюють спеціальне використання ВЖР, та суб`єктом господарювання, що подає Режим на затвердження, урегульовуються шляхом згоди всіх користувачів щодо участі в створеному СТРГ або затвердженням спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань рибного господарства України Режимів на окремі ділянки водного об`єкта.
Відповідно до приписів п. 2.3 Інструкції № 4 Режим погоджується територіальним органом рибоохорони, у зоні якого здійснюватимуть діяльність, та територіальним органом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України протягом місяця з дня його отримання. Якщо Режим не погоджується, то в місячний термін він надсилається користувачу з мотивованим повідомленням та відправляється на доопрацювання.
Суд зазначає, що скасування акта суб`єкта владних повноважень як способу захисту порушеного права позивача застосовується тоді, коли спірний акт не породжує жодних правових наслідків від моменту прийняття такого акта. Аналогічна правова позиція неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 31.07.2018 р. у справі №814/1189/16, 31.07.2018 р. у справі №814/1189/16.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду по справі №420/6342/18 від 20.03.2019 року, позов було задоволено та скасовано наказ Державного агенства рибного господарства України №495 від 04.12.2018 року Про скасування режиму рибогосподарської експлуатації водного об`єкта .
Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 05.12.2019 р. у справі №420/6342/18 апеляційну скаргу Державного агенства рибного господарства України залишено без задоволення, рішення Одеського окружного адміністративного суду залишено без змін.
З урахуванням наведеного, наказ Держрибагенства №495 від 04.12.2018 р. є таким, що не породжує для ТОВ "Союзюгпром" жодних правових наслідків з моменту його прийняття.
Згідно п. 2.8 Інструкції № 4 користувач, якому видано Режим, має одноосібне право на спеціальне використання ВЖР у цьому рибогосподарському водному об`єкті. У разі неможливості виконання умов Режиму власними силами може на підставі договору залучати інші організації або установи.
У п. 15.1 Режиму рибогосподарської експлуатації озера Китай (2013-2022 рр.), погодженого 24.09.2013 р. для ТОВ "Союзюгпром", зазначено щодо одноосібного права на вилучення водних біоресурсів в озері Китай.
Враховуючи факт скасування наказу Державного агентства рибного господарства України №495 від 04.12.2018 р., зважаючи на приписи п. 2.8 Інструкції № 4, погодження режиму рибогосподарської експлуатації озера Китай, в умовах спеціального товарного рибного господарства, для ТОВ СІДІМІТ призводить до порушення прав позивача, в тому числі на одноосібне право на спеціальне використання ВЖР у цьому рибогосподарському водному об`єкті.
Всупереч пп. 2.1.6 п. 2 Інструкції № 4 при розробці Режиму ТОВ СІДІМІТ не отримано згоди ТОВ "Союзюгпром" (користувачем, який традиційно (3 і більше років) здійснює спеціальне використання ВЖР на вищезазначеному об`єкті).
Як встановлено судом, дії Управління Державного агентства рибного господарства у Одеській області, що пов`язані з погодженням 18.12.2018 р. Режиму рибогосподарської експлуатації озера Китай, в умовах спеціального товарного рибного господарства погодженого для ТОВ СІДІМІТ є протиправними, в зв`язку з чим позовні вимоги в цій частині підлягають задоволенню.
З урахуванням приписів п. 2.3 Інструкції № 4 Режим погоджується територіальним органом рибоохорони, у зоні якого здійснюватимуть діяльність, та територіальним органом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України протягом місяця з дня його отримання. Якщо Режим не погоджується, то в місячний термін він надсилається користувачу з мотивованим повідомленням та відправляється на доопрацювання.
Згідно п. 2.4 Інструкції № 4 спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань рибного господарства України протягом місяця після отримання розглядаються надіслані користувачем документи і приймається відповідне рішення щодо затвердження Режиму.
Судом встановлено, що подана ТОВ СІДІМІТ заява датована 11.12.2018 р. (вх. №17/4005), Управлінням Державного агентства рибного господарства в Одеській області погоджено Режим 18.12.2018 року, а Державним агентством рибного господарства України - 10.01.2019 р., а запис про погодження Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Одеській області взагалі відсутній.
Як встановлено судом, рішення щодо затвердження Режиму рибогосподарської експлуатації озера Китай, в умовах спеціального товарного рибного господарства погодженого для ТОВ СІДІМІТ прийняте без дотримання вимог чинного законодавства, в зв`язку з чим позовні вимоги щодо визнання дій Державного агентства рибного господарства України, що пов`язані з погодженням 10.01.2019 р. режиму рибогосподарської експлуатації озера Китай в умовах спеціального товарного рибного господарства для Товариства з обмеженою відповідальністю "Сідіміт" підлягають задоволенню.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку щодо наявності підстав для задоволення позову.
Частиною 2 ст. 6 КАС України передбачено, що суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Закон України Про судоустрій і статус суддів встановлює, що правосуддя в Україні здійснюється на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів та спрямоване на забезпечення права кожного на справедливий суд.
Відповідно до статей 1 та 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.
Так, Європейський суд з прав людини у рішенні по справі Рисовський проти України (№ 29979/04) підкреслив особливу важливість принципу належного урядування . Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси.
Суд також враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах Салов проти України (заява № 65518/01; від 6 вересня 2005 року; пункт 89), Проніна проти України (заява № 63566/00; 18 липня 2006 року; пункт 23) та Серявін та інші проти України (заява № 4909/04; від 10 лютого 2010 року; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v.) серія A. 303-A; 09 грудня 1994 року, пункт 29).
Відповідно до ч. 1 ст. 72 та ч. 2 ст. 73 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування.
Частиною 1 ст. 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Згідно ч.ч.1, 3 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
З урахуванням наведеного, враховуючи задоволення позову, суд дійшов висновку про необхідність стягнення солідарно з відповідачів за рахунок їх бюджетних асигнувань на користь позивача судового збору у розмірі 2270,00 грн.
Керуючись ст. ст. 2-9, 139, 242, 246, 250, 251, 255, 262, 295, 297 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю Союзюгпром до Державного агентства рибного господарства України, Управління Державного агентства рибного господарства у Одеській області (Одеський рибоохоронний патруль), третя особа на стороні відповідачів, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Товариство з обмеженою відповідальністю Сідіміт про визнання протиправними дій, що пов`язані з погодженням режиму - задовольнити повністю.
Визнати протиправними дії Державного агентства рибного господарства України, що пов`язані з погодженням 10.01.2019 р. режиму рибогосподарської експлуатації озера Китай в умовах спеціального товарного рибного господарства для Товариства з обмеженою відповідальністю "Сідіміт".
Визнати протиправними дії Управління Державного агентства рибного господарства у Одеській області, що пов`язані з погодженням 18.12.2018 р. режиму рибогосподарської експлуатації озера Китай в умовах спеціального товарного рибного господарства для Товариства з обмеженою відповідальністю "Сідіміт".
Скасувати режим рибогосподарської експлуатації озера Китай в умовах спеціального товарного рибного господарства, терміном дії з 10.01.2019 року до 31.12.2028 року, для Товариства з обмеженою відповідальністю "Сідіміт".
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Союзюгпром" судові витрати за сплату судового збору у розмірі 908 (дев`ятсот вісім гривень) грн. 00 коп., сплачені за квитанції №45 від 14.09.2021 року, солідарно за рахунок бюджетних асигнувань Державного агентства рибного господарства України та Управління Державного агентства рибного господарства у Одеській області (Одеський рибоохоронний патруль).
Рішення набирає законної сили згідно ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст. 293, 295 та п. 15-5 розділу VII Кодексу адміністративного судочинства України.
Товариство з обмеженою відповідальністю Союзюгпром (адреса: 68303, Одеська область, Ізмаїльський район, м. Кілія, вул. Миру, буд. 129, код ЄДРПОУ 38900328, телефон: (096) 924 43 73)
Державне агентство рибного господарства України (адреса: 04053, м. Київ, вул. Січових Стрільців, 45, код ЄДРПОУ 37472282)
Управління Державного агентства рибного господарства у Одеській області (Одеський рибоохоронний патруль) (адреса: 65006, м. Одеса, вул. Балківська, 12-В, код ЄДРПОУ 40605109)
Товариство з обмеженою відповідальністю "Сідіміт" (адреса: 68100, м. Татарбунари Одеської області, вул. Соборна, буд. 8, кв. 24, код ЄДРПОУ 41522208)
Головуючий суддя Н.В. Потоцька
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.12.2021 |
Оприлюднено | 16.12.2021 |
Номер документу | 101885979 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Потоцька Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні