Рішення
від 08.12.2021 по справі 496/4336/20
БІЛЯЇВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 496/4336/20

Провадження № 2/496/521/21

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 грудня 2021 року Біляївський районний суд Одеської області у складі:

головуючого - судді Галич О.П.,

за участю:

секретаря - Ткаченко В.М.,

представника позивача - Похилюк С.Л.,

представника відповідача - Масловського І.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Біляївка Одеської області в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу

за позовом: Одеського обласного центру занятості, місце знаходження: 65007, м. Одеса, вул. Адм. Лазарєва,10 до

відповідача: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 ,

вимоги позивача: про стягнення заборгованості,

В С Т А Н О В И В:

І. Виклад позиції позивача та заперечень відповідача.

1. 20 жовтня 2020 року представник Одеського обласного центру зайнятості - С.В. Гаценко (далі - позивач) звернулася до суду з позовом до ОСОБА_1 , в якому просить суд: стягнути з відповідача до бюджету Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття заборгованість з виплаченої допомоги по безробіттю у розмірі 32 340,36 грн. та судові витрати по справі.

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ОСОБА_1 звернувся до Біляївської районної філії Одеського обласного центру зайнятості за сприянням у працевлаштуванні. Його було зареєстровано в центрі зайнятості та на підставі поданої заяви про надання (поновлення) статусу безробітного від 27 грудня 2019 року, відповідно до ч. 1 ст. 43 Закону України Про зайнятість населення від 05 липня 2012 року № 5067-VІ, Наказом від 27 грудня 2019 року № НТ 191227, йому було надано статус безробітного з 27 грудня 2019 року. Також, на підставі заяви про призначення (поновлення) виплати допомоги по безробіттю від 03 січня 2020 року, відповідно до ч. 1, 3, 4 ст. 22, ч. 1 ст. 23 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття від 02 березня 2000 року №1533-111 (із змінами), Наказом від 03 січня 2020 року № НТ 200103 йому було призначено та розпочато виплату допомоги по безробіттю з 03 січня 2020 року. При реєстрації у Біляївській районній філії Одеського ОЦЗ відповідачем було пред`явлено пенсійне посвідчення № НОМЕР_1 серія НОМЕР_2 , копію довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією серія 12 ААБ № 716260 та індивідуальну програму реабілітації інваліда №1445. Під час реєстрації, відповідач був належним чином ознайомлений з правами, обов`язками та відповідальністю зареєстрованого безробітного, в тому числі обов`язком своєчасно подавати відомості про обставини, що впливають на умови виплати матеріального забезпечення, надання соціальних послуг та припинення реєстрації та відповідальністю за достовірність даних та документів, на підставі яких приймається рішення про надання статусу безробітного та призначення матеріального забезпечення, надання соціальних послуг, що визначені Законами України Про зайнятість населення та Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття , що підтверджується власноруч підписаними: заявою про надання (поновлення статусу безробітного від 27 грудня 2019 року, додатком 2 до Індивідуального плану працевлаштування безробітного від 27 грудня 2019 року. На підставі Порядку здійснення верифікації та моніторингу достовірності інформації, поданої фізичними особами для нарахування та отримання соціальних виплат, пільг, субсидій, пенсій, заробітної плати, інших виплат, що здійснюються за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, коштів Пенсійного фонду України, фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування на випадок безробіття, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 лютого 2016 року № 136, Біляївською районною філією Одеського ОЦЗ було здійснено верифікацію та моніторинг достовірності інформації, поданої ОСОБА_1 під час реєстрації. В результаті обміну інформації між Біляївською районною філією Одеського ОЦЗ та Пенсійним фондом України, згідно Довідника ПОУ (ЄДРС) встановлено дані про перебування відповідача у трудових відносинах з ТОВ Виробниче підприємство Суми олія (ЄДРПОУ 42989758) з 19 грудня 2019 року по 31 березня 2020 року під час знаходження на обліку в центрі зайнятості в статусі безробітного з 27 грудня 2019 року. На підтвердження вищезазначеного факту Біляївською районною філією Одеського ОЦЗ отримано лист Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області від 22 липня 2020 року №1500-0602-6/49917. У зв`язку з тим, що згідно Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань місцезнаходженням ТОВ Виробниче підприємство Суми олія (ЄДРПОУ 42989758) є Київська обл., Вишгородський район, м. Вишгород, вул. Ватутіна, 69-г,офіс 1/2, Біляївською районною філією Одеського ОЦЗ було направлено запит до Вишгородської районної філії Київського обласного центру зайнятості, щодо проведення розслідування страхового випадку на підприємстві ТОВ Виробниче підприємство Суми олія щодо відповідача, де спеціалістами Вишгородської районної філії Київського обласного центру зайнятості було проведено відповідне розслідування та видано акт розслідування від 21 липня 2020 року № 48/39.02-24. Згідно до акта розслідування Вишгородською районною філією Київського обласного центру зайнятості було направлено лист роботодавцю ТОВ Виробниче підприємство Суми олія про проведення перевірки (звірки) даних про трудові відносини з ОСОБА_1 , однак відповіді на вказаний лист отримано не було. Також представником центру зайнятості було здійснено вихід на юридичну адресу ТОВ Виробниче підприємство Суми олія а саме: АДРЕСА_2 . За відповідною адресою роботодавця не розшукано. Номери телефонів, вказані у паспорті ПОУ та у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб підприємців не обслуговуються. Вищезазначений акт розслідування було направлено до Біляївської районної філії Одеського ОЦЗ 21 липня 2020 року та отримано 28 липня 2020 року за вхід. № 28 липня 2020 року. Разом з цим Біляївською районною філією Одеського ОЦЗ також було проведено розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення по ОСОБА_1 та видано акт розслідування від 30 липня 2020 року № 6. Відповідно до акта розслідування, окрім зазначених раніше доказів на підтвердження факту перебування у трудових відносинах ОСОБА_1 з ТОВ Виробниче підприємство Суми олія (ЄДРПОУ 42989758) під час реєстрації в центрі зайнятості, спеціалістами центру зайнятості було отримано Форму ОК-5 ПФУ Реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування індивідуальні відомості про застраховану особу ОСОБА_1 . Так згідно зазначеної Форми, в період з грудня 2019 року по березень 2020 року, у ТОВ Виробниче підприємство Суми олія ОСОБА_1 було відпрацьовано: у грудні 2019 року: 13 календарних днів та отримано заробітну плату у розмірі 1680,72 грн.; у січні 2020 року: 31 календарний день та отримано заробітну плату у розмірі 4800,00 грн.; у лютому 2020 року: 29 календарних днів та отримано заробітну плату у розмірі 4800,00 грн.; у березні 2020 року: 31 календарний день та отримано заробітну плату у розмірі 4800,00 грн. Згідно даних про особу з ДРЗДСС, електронного файлу від 23 липня 2020 року, у зазначений період ТОВ Виробниче підприємство Суми олія по ОСОБА_1 сплачувався ЄСВ, а саме: за грудень 2019 року було сплачено ЄСВ на суму 369,76 грн., за січень 2020 року - 1056,00 грн., за лютий 2020 року - 1056,00 грн., за березень 2020 року - 1056,00 грн. Із зазначеного вбачається, що ОСОБА_1 порушив ч. 2 ст. 36 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття , а саме - ним не було своєчасно подано відомості про обставини, що впливають на умови виплати йому забезпечення та надання соціальних послуг. На підставі п. 8 ч. 1 ст. 45 Закону України Про зайнятість населення , п. 8 ч. 1 ст. 31 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття , абз. 17 пп. 1 п. 1 Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 792від 19 вересня 2018 року, Наказом від 30 липня 2020 року № НТ 200730 ОСОБА_1 було знято з обліку у Біляївській районній філії Одеського ОЦЗ та припинено виплату допомоги по безробіттю з 30 липня 2020 року. В результаті приховування інформації щодо свого працевлаштування у ТОВ Виробниче підприємство Суми олія (ЄДРПОУ 42989758) під час перебування на обліку у Біляївській районній філії Одеського громадянином ОСОБА_1 було незаконно отримано матеріальне забезпечення - допомогу по безробіттю у сумі 32 340,36 грн. 14 серпня 2020 року Біляївською районною філією Одеського ОЦЗ був виданий Наказ № 20 про стягнення незаконно виплачених коштів з вини особи - ОСОБА_1 за період з 03 січня 2020 року по 29 липня 2020 року у сумі 32 340,36 грн. 17 серпня 2020 року Біляївською районною філією Одеського ОЦЗ було вручено Претензію № 4 з вимогою у п`ятнадцятиденний термін сплатити борг у сумі 32 340,36 грн. наручно ОСОБА_1 , що підтверджується особистим підписом боржника на копії зазначеної претензії. Однак, станом на теперішній час, добровільно кошти не повернуто. У зв`язку з викладеним, представник позивача звернувся до суду з вказаним позовом.

3. Відповідач надав до суду відзив на позовну заяву, в якій просив відмовити у задоволенні позову. В обґрунтування відзиву зазначив, що відповідачем до Біляївського ВП ГУНП України в Одеській області була направлена заява щодо неправомірних дій посадових осіб ТОВ Виробниче підприємство Суми олія , які порушили Закон України Про захист персональних даних , а саме використали без відома відповідача його паспорт громадянина України та код для оформлення останнього як працівника на вище зазначене підприємство. На даному підприємству відповідач жодного дня не працював, заробітну плату не отримував, про те що там оформлений йому стало відомо після зустрічі з працівниками Центру зайнятості. До цього моменту відповідач на законних підставах отримував відповідну соціальну допомогу в статусі безробітного. Про даний факт відповідач неодноразово повідомляв працівників позивача.

3. В судовому засіданні представник позивача - ОСОБА_2 позовні вимоги підтримала та зазначила, що відповідач у судовому засіданні не заперечував той факт, що грошові кошти йому були перераховані та ним отримані.

4. В судовому засіданні представник відповідача - ОСОБА_3 заперечував проти задоволення позову та зазначив, що відсутні докази перерахування та отримання грошових коштів відповідачем і не надано відповідний розрахунок стороною позивача.

ІІ. Інші процесуальні дії у справі.

5. Згідно автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 20 жовтня 2020 року, цивільну справу № 496/4336/20, передано судді Біляївського районного суду Одеської області Галич О.П.

6. Ухвалою Біляївського районного суду Одеської області від 03 листопада 2020 року було прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження.

7. Ухвалою Біляївського районного суду Одеської області від 03 серпня 2021 року клопотання представника позивача про витребування доказів залишено без задоволення.

8. Ухвалою Біляївського районного суду Одеської області від 08 грудня 2021 року клопотання представника відповідача про витребування доказів та зупинення провадження у справі залишено без задоволення.

ІІІ. Фактичні обставини, встановлені Судом та зміст спірних правовідносин.

9. Судом встановлено, що ОСОБА_1 27 грудня 2019 року звертався до керівника Біляївської районної філії Одеського обласного центру зайнятості - ОСОБА_4 з заявою про надання (поновлення) статусу безробітного, в якій просив надати йому статус безробітного відповідно до Закону України Про зайнятість населення . Зазначив, що через відсутність роботи не має заробітку або інших доходів, не отримує допомогу від держави. (а.с. 25)

10. 27 грудня 2021 року ОСОБА_1 також було написано заяву про призначення (поновлення) виплати допомоги по безробіттю керівнику Біляївської районної філії Одеського обласного центру зайнятості - ОСОБА_4 , в якій просив призначити йому виплату допомоги по безробіттю в розмірі, передбаченому Законом України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття з 8-го дня після реєстрації (або з дня поновлення статусу безробітного 27 грудня 2019 року). (а.с. 26)

11. На ОСОБА_1 була заведена персональна картка № НОМЕР_3 , в якій зазначені усі дані відповідача. (а.с. 27-28)

12. ОСОБА_1 були встановлені відповідні дні для відвідування центру зайнятості, починаючи з 27 грудня 2019 року по 30липня 2020 року. (а.с. 29-30)

13. Згідно Додатку № 2 до Персональної картки № 150719122700002, 27 грудня 2019 року було прийнято рішення про надання ОСОБА_1 статусу безробітного, з 03січня 2020 року прийнято рішення про нарахування виплати останньому та 30 липня 2020 року прийнято рішення про припинення статусу безробітного у зв`язку з поданням недостовірних даних. (а.с. 31)

14. Згідно додатку № 4 до Персональної картки № 150719122700002, ОСОБА_1 за період перебування на обліку у центрі зайнятості у статусі безробітної особи були нараховані грошові кошти у сумі - 32340, 36 грн. (а.с. 32-37)

15. Згідно пенсійного посвідчення № НОМЕР_1 , серії НОМЕР_2 , ОСОБА_1 є інвалідом 2-ї групи загального захворювання. Термін дії посвідчення - 01.12.2020 року. (а.с. 38)

16. Згідно довідки до акта огляду медичко-соціальною експертною комісією, серії 12 ААБ № 716260, ОСОБА_1 є інвалідом 2-ї групи загального захворювання, інвалідність встановлена на строк до 01 грудня 2020 року. (а.с. 39)

17. Згідно індивідуальної програми реабілітації інваліда № 1445 від 12 листопада 2019, ОСОБА_1 є інвалідом 2-ї групи загального захворювання. (а.с. 40-41)

18. ОСОБА_1 27 грудня 2019 року був ознайомлений з правами та обов`язками зареєстрованих безробітних, про що свідчить його підпис у додатку № 2 до Індивідуального плану працевлаштування безробітного. (а.с. 42)

19. Згідно листа Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області на адресу Біляївської районної філії Одеського обласного центру зайнятості від 29 липня 2020 року № 102, ОСОБА_1 перебував у трудових відносинах з ТОВ ВП Суми олія у період з 19 грудня 2019 року по 31 березня 2020 року.

20. ТОВ ВП Суми олія , код ЄДРПОУ 42989758, місцезнаходження: 07301, Київська область, Вишгородський район, м. Вишгород, вул. Ватутіна, буд. 69-г, офіс 1/2, зареєстроване в єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що підтверджується витягом з нього. (а.с. 44-49)

21. Актом розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення № 48/39.02-24, проведеного Вишгородською районною філією Київського обласного центру зайнятості від 21 липня 2020 року встановлено дані про перебування ОСОБА_1 в трудових відносинах з ТОВ Виробниче підприємство Суми олія з 19 грудня 2019 року по 31 березня 2020 року, перебуваючи при цьому з 27 грудня 2019 року на обліку в службі зайнятості в статусі безробітної особи. Роботодавцю ТОВ Виробниче підприємство Суми олія було направлено рекомендований лист про проведення перевірки (звірки) даних про трудові відносини з ОСОБА_1 , але відповідь не отримана. По прибуттю за юридичною адресою ТОВ Виробниче підприємство Суми олія , роботодавця не розшукано. (а.с. 51-52)

22. Актом розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення № 6, проведеного Біляївською районною філією Одеського обласного центру зайнятості від 30 липня 2020 року встановлено факт подання недостовірних даних та документів, на підставі яких було прийнято рішення про надання ОСОБА_1 статусу безробітного, призначення виплати матеріального забезпечення на випадок безробіття та надання соціальних послуг, чим порушив ч. 2 ч. 3 ст. 36 ЗУ Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття . ОСОБА_1 повинен повернути допомогу по безробіттю, нараховану за період з 03 січня 2020 року по 29 липня 2020 року. З вказаним актом ОСОБА_1 , ознайомлений, про що свідчить його підпис. Зазначив, що на вказаному підприємстві не працював. (а.с. 54-55, 81-83, 120-122)

23. Згідно індивідуальних відомостей про застраховану особу, в період з грудня 2019 року по березень 2020 року, у ТОВ Виробниче підприємство Суми олія ОСОБА_1 було відпрацьовано: у грудні 2019 року - 13 календарних днів та отримано заробітну плату у розмірі 1680,72 грн.; у січні 2020 року - 31 календарний день та отримано заробітну плату у розмірі 4800,00 грн.; у лютому 2020 року - 29 календарних днів та отримано заробітну плату у розмірі 4800,00 грн.; у березні 2020 року - 31 календарний день та отримано заробітну плату у розмірі 4800,00 грн. (а.с. 56-59)

24. У наказі Біляївської районної філії Одеського обласного центру зайнятості від 14 серпня 2020 року № 20 зазначено, що необхідно вжити заходи по відшкодування коштів Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування на випадок безробіття з ОСОБА_1 в сумі 32340, 36 грн. Провідному фахівцю з питань зайнятості відділу навчання соціальних послуг ОСОБА_2 надіслати ОСОБА_1 претензію з повідомленням, протягом двох робочих днів, про необхідність відшкодування коштів у сумі 32340, 36 грн. протягом 15 календарних днів з дня отримання повідомлення. У разі відмови особи добровільно відшкодувати кошти або у разі неповернення їх у встановлений термін, ОСОБА_2 , передати до Одеського обласного центру зайнятості справу для вжиття заходів щодо стягнення коштів у судовому порядку. (а.с. 60-61)

25. 17 серпня 2020 року за № 725/2-20 ОСОБА_1 було надіслано претензію № 4 про відшкодування незаконно виплачених коштів у сумі 32340, 36 грн., з якою він ознайомився у цей же день, про що свідчить його підпис у претензії. (а.с. 62-63)

26. Згідно пенсійного посвідчення № НОМЕР_1 , серії НОМЕР_2 , ОСОБА_1 є інвалідом 2-ї групи загального захворювання. Термін дії посвідчення 30листопада 2022 року. (а.с. 84, 118)

27. Згідно консультації гастроентеролога від 18 вересня 2019 року, ОСОБА_1 перебував на огляді у лікаря гастроентеролога у м. Тель-Авів. (а.с. 85-86, 123-124)

28. ОСОБА_1 перебував на консультації у лікаря у м. Тель-Авів, де йому був встановлений певний діагноз, що підтверджуються висновком від 20 вересня 2019 року. (а.с. 87-90, 125-128)

29. 25 жовтня 2019 року у м. Тель-Авів ОСОБА_1 була проведена операція, що підтверджується післяопераційним епікризом. (а.с. 92- 94, 130-133)

30. 30 жовтня 2019 року ОСОБА_1 було виписано з лікарні та надано рекомендації, зокрема відпустка строком дві неділі у зв`язку з хворобою. (а.с. 95-96, 129)

31. 10 серпня 2020 року ОСОБА_1 звертався до Біляївського ВП ГУНП в Одеській області з заявою, в якій просив прийняти міри до посадових осіб ТОВ Виробниче підприємство Суми олія , які без його відома скористалися особистими даними та оформили останнього на роботу. (а.с. 97, 113)

32. Згідно відомостей з Державного реєстру фізичних осіб-платників податків ДПС України про суми виплачених доходів від 04 серпня 2020 року, ОСОБА_1 в період з 01 жовтня 2019 року по 31 березня 2020 року отримував доходи з таких джерел: 26 грудня 2019 року у ТОВ Промринок - 19285, 79 грн.; 19 грудня 2019 року у ТОВ ВП Суми олія - 1680,72 грн.; у Одеському обласному центрі зайнятості - 13127,74 грн., дата отримання не зазначена; 31 березня 2020 року у ТОВ ВП Суми олія - 14400,00 грн. (а.с. 99, 109)

33. Згідно довідки про доходи № 7481194548481433, ОСОБА_1 була нарахована пенсія за період з 01 жовтня 2020 року по 31 березня 2021 року у сумі 10500 грн. (а.с. 11)

34. Листом Біляївського ВП ГУНП в Одеській області від 09 вересня 2020 року за № 43/460-Д було надано відповідь ОСОБА_1 , в якій зазначено, що за фактом порушень законодавства посадовими особами ТОВ Виробниче підприємство Суми олія було проведено перевірку на підставі Закону України Про звернення громадян було прийнято рішення про списання матеріалів перевірки до номенклатурної справи Біляївського ВП з організації розгляду звернень громадян. За даним фактом до Біляївського центру зайнятості направлено запит на інформацію. Остаточне рішення буде прийняте після надходження відповіді. (а.с. 112, 98)

35. Згідно довідки до акту огляду медичко-соціальною експертною комісією, серії 12 ААБ № 161190, ОСОБА_1 є інвалідом 2-ї групи загального захворювання, інвалідність встановлена на строк до 01 грудня 2022 року. (а.с. 114)

36. Згідно індивідуальної програми реабілітації інваліда № 1267 від 10 листопада 2020 року , ОСОБА_1 є інвалідом 2-ї групи загального захворювання. Рекомендовано нагляд сімейного лікаря, зазначено, що можлива праця без фізичних перенавантажень у сприятливих кліматичних умовах. (а.с. 115)

37. Біляївською районною філією Одеського обласного центру зайнятості 12 липня 2021 року №229/2-21 було надіслано лист начальнику ГУ ДПС у Київській області, в якій просили надати інформацію, що підтверджує факт подання повідомлення про прийняття ОСОБА_1 на роботу підприємством ТОВ ВП Суми олія у грудні 2019 року та надати копію повідомлення про прийняття ОСОБА_1 на роботу. (а.с. 143-144)

38. 01 вересня 2021 року Головним управлінням ДПС у Сумській області було надіслано лист на адресу Біляївської районної філії Одеського обласного центру зайнятості, в якому зазначено, що до ГУ ДПС у Сумській області у грудні 2019 року ТОВ ВП Суми олія було подано повідомлення про прийняття працівника на роботу стосовно найманої особи ОСОБА_1 з 19 грудня 2019 року. (а.с. 160)

39. Головним управлінням ДПС у Київській області було надіслано лист на адресу Біляївської районної філії Одеського обласного центру зайнятості, в якому зазначено, що згідно інформаційної системи Податковий блок , ТОВ ВП Суми олія подано до ГУ ДПС у Сумській області повідомлення про прийняття ОСОБА_1 на роботу у грудні 2019 року. (а.с. 161)

40. Відповідно до бухгалтерської довідки № 68 від 12 серпня 2020 року, ОСОБА_1 здійснений розрахунок допомоги по безробіттю за період з 03 січня 2020 року по 29 липня 2020 року у сумі - 32340, 36 грн. (а.с. 166)

41.Допитаний у судовому засіданні свідок ОСОБА_5 пояснив, що з ОСОБА_1 у ТОВ ВП Суми олія не влаштовувалися на роботу. У 2019 році приїжджали з перевіркою з м. Києва не відомі особи та розпитували за вказані обставини. Свідок не звертався до правоохоронних органів з заявою щодо неправомірних дій фірми, які використали особисті дані його та відповідача. Грошові кошти у ТОВ ВП Суми олія не отримували, у трудових відносин з вказаною фірмою не перебували. Зазначив, що офіційно не працює з 2019 року. Через деякий час дізнався, що ОСОБА_1 перебував на обліку у центрі зайнятості.

42. Допитаний у судовому засіданні свідок ОСОБА_6 пояснив, що відповідач є його рідним братом. Зазначив, що у ТОВ ВП Суми олія з братом ніколи не працювали, заяву на працевлаштування не писали, грошові кошти не отримували. ОСОБА_1 восени 2019 року перебував на лікуванні. Свідок не звертався до правоохоронних органів з заявою щодо неправомірних дій фірми, які використали особисті дані. Свідку було відомо, що відповідач перебував на обліку у центрі зайнятості. Пояснив, що коли до нього приїжджала працівники податкової поліції, були відібрані пояснення. Свідок копії особистих документів нікому не надавав. Зазначив, що після 2019 року офіційно не працював, договори на працевлаштування не укладав.

ІV. Оцінка Суду.

43. Законом України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття визначено, що функції виконавчої дирекції Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття (далі - Фонд) виконує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, та його територіальні органи, що здійснюють свою діяльність відповідно до Закону України Про зайнятість населення та цього Закону.

44. Відповідно до п. 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 05 березня 2014 № 90 Деякі питання державного управління у сфері зайнятості населення до внесення змін до Законів України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття та Про зайнятість населення служба зайнятості продовжує виконувати завдання і функції у сфері зайнятості населення, трудової міграції та соціального захисту від безробіття, а також функції виконавчої дирекції Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування на випадок безробіття і фінансуються за рахунок і в межах коштів, передбачених у бюджеті Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування на випадок безробіття.

45. У відповідності до п. п. 1, 18, 19 ч. 2 ст.22 Закону України Про зайнятість населення центри зайнятості здійснюють управління та оперативне розпорядження фінансовими ресурсами Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, проводять розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення, здійснюють контроль за використанням коштів Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, застосовують в установленому законодавством порядку фінансові санкції та накладають адміністративні штрафи.

46.Статтею 2 Закону України Про зайнятість населення визначено, що безробітними визнаються працездатні громадяни працездатного віку, які через відсутність роботи не мають заробітку або інших передбачених законодавством доходів і зареєстровані у державній службі зайнятості як такі, що шукають роботу, готові та здатні приступити до підходящої роботи. Безробітними визнаються також інваліди, які не досягли пенсійного віку, не працюють та зареєстровані як такі, що шукають роботу.

47. Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 43 Закону України Про зайнятість населення статус безробітного може набути особа з інвалідністю, яка не досягла встановленого статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" пенсійного віку та отримує пенсію по інвалідності або соціальну допомогу відповідно до законів України Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю та Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю .

48. Відповідно до ч. 2 цієї ж статті статус безробітного надається зазначеним у ч. 1 ст. 43 особам за їх особистою заявою у разі відсутності підходящої роботи з першого дня реєстрації у територіальних органах центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, незалежно від зареєстрованого місця проживання чи місця перебування.

49. Згідно ч. 1 ст. 22 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття право на допомогу по безробіттю залежно від страхового стажу мають застраховані особи, визнані у встановленому порядку безробітними, страховий стаж яких протягом 12 місяців, що передували реєстрації особи як безробітної, становить не менше ніж шість місяців за даними Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

50. У ч. 3 ст. 22 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття зазначено, що допомога по безробіттю виплачується з 8 дня після реєстрації застрахованої особи у встановленому порядку в державній службі зайнятості.

51. У п. 2 ч. 1 ст. 44 Закону України Про зайнятість населення передбачено, що зареєстровані безробітні мають право на матеріальне забезпечення на випадок безробіття та соціальні послуги відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття та цього Закону.

52. Судом встановлено, що 27 грудня 2019 року ОСОБА_1 звернувся до Біляївської районної філії Одеського обласного центру зайнятості з заявою про надання (поновлення) йому статусу безробітного та про призначення (поновлення) виплати допомоги по безробіттю.

53. Згідно підписаної відповідачем заяви про надання (поновлення) статусу безробітного від 27 грудня 2019 року, відповідач був належним чином ознайомлений з правами та обов`язками зареєстрованого безробітного та відповідальністю за достовірність даних та документів, на підставі яких приймається рішення про надання статусу безробітного та призначення матеріального забезпечення, надання соціальних послуг, що визначені Законами України Про зайнятість населення та Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття .

54. Відповідно до абз. 5 ч. 1 ст. 34 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття Фонд загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття має право стягувати відповідно до Закону кошти Фонду, виплачені особам, зареєстрованим як безробітні, у вигляді матеріального забезпечення на випадок безробіття та витрачені на надання соціальних послуг безробітним у разі встановлення факту їх отримання на підставі недостовірних відомостей, поданих особою.

55. Також відповідно до абз. З п. 6 Порядку розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення безробітним , затвердженого спільним Наказом Міністерства праці та соціальної політики України і ДПА України № 60/62 від 13 лютого 2009 року в разі, якщо відомості про доходи є недостовірними з вини особи, центри зайнятості припиняють відповідні виплати, а суми здійснених виплат з дня їх призначення повертаються особою відповідно до п. 7 цього Порядку.

56. Пунктом 7 цього ж Порядку передбачено, що рішення про повернення коштів особою чи роботодавцем оформлюється наказом. Протягом двох робочих днів після прийняття рішення центр зайнятості надсилає особі чи роботодавцю рекомендованим листом повідомлення про необхідність протягом 15 календарних днів з дня отримання повідомлення повернути незаконно виплачені кошти.

57. Також абз. 1 п. 6 Порядку розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення безробітним , затвердженого спільним Наказом Міністерства праці та соціальної політики України і ДПА України № 60/62 від 13 лютого 2009 року встановлено, що у разі встановлення центром зайнятості відповідно до цього Порядку належності безробітної особи до категорії зайнятих така особа знімається з обліку як безробітна в установленому законодавством порядку та повертає суму незаконно отриманого матеріального забезпечення і вартості наданих соціальних послуг з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати матеріального забезпечення та надання соціальних послуг.

58. Відповідно до п.8 ч.1 ст. 31 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття , виплата допомоги по безробіттю припиняється у разі призначення виплати на підставі документів, що містять неправдиві відомості.

59. За змістом п.п.1,8 ч.1 ст. 45 Закону України Про зайнятість населення , реєстрація безробітного в територіальному органі центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, припиняється у разі зайнятості особи; встановлення факту подання особою недостовірних даних та документів, на підставі яких було прийнято рішення про надання їй статусу безробітного, призначення (виплати) матеріального забезпечення на випадок безробіття та надання соціальних послуг.

60. Відповідно до ч.1 ст.1166 ЦК України, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

61. Відповідно до ч. 1 ст.1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

62. У ч. 3 ст. 44 Закону України Про зайнятість населення визначено, що відповідальність за достовірність поданих до територіального органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, даних та документів, на підставі яких приймається рішення щодо реєстрації безробітного та призначення матеріального забезпечення, надання соціальних послуг, покладається на зареєстрованого безробітного.

63. Відповідно ч. 2 ст. 36 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття - застраховані особи, зареєстровані в установленому порядку як безробітні, зобов`язані своєчасно подавати відомості про обставини, що впливають на умови виплати їм забезпечення та надання соціальних послуг.

64. Згідно ч. 3 ст. 36 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття - сума виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг застрахованій особі внаслідок умисного невиконання нею своїх обов`язків та зловживання ними стягується з цієї особи відповідно до законодавства України з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати їй забезпечення та надання соціальних послуг.

65. В результаті ненадання інформації щодо свого працевлаштування у ТОВ Виробниче підприємство Суми олія під час перебування на обліку у Біляївській районній філії Одеського обласного центру зайнятості громадянином ОСОБА_1 було незаконно отримано матеріальне забезпечення - допомогу по безробіттю у сумі 32 340,36 грн.

66. Верховний Суд України в постанові від 17 лютого 2015 року по справі № 21-20а-15 дійшов до висновку про те, що застраховані особи, зареєстровані в установленому порядку як безробітні, зобов`язані своєчасно подавати відомості про обставини, що впливають на умови виплати їм забезпечення та надання соціальних послуг.

67. ОСОБА_1 порушив ч. 2 ст. 36 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття , а саме - ним не було своєчасно подано відомості про обставини, що впливають на умови виплати йому забезпечення та надання соціальних послуг.

68. У постанові Верховного суду України від 26 вересня 2018 року у справі № 545/164/17-ц зазначено, що сума виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг застрахованій особі внаслідок умисного невиконання нею своїх обов`язків та зловживання ними стягується з цієї особи відповідно до законодавства з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати їй забезпечення та надання соціальних послуг.

69. Отже, неповідомлення відповідачем про його працевлаштування, тобто про обставину, яка не дає йому право для визнання його безробітним, свідчить про невиконання ним своїх обов`язків та відповідно до ч. 3 ст. 36 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття є підставою для стягнення суми виплаченого забезпечення.

70. У постанові від 04 квітня 2018 року у справі № 367/2095/17, провадження № 367/2095/17, прийнятій Верховним Судом у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду, зроблено висновок про те, що укладення застрахованою особою, яка має статус безробітної, цивільно-правової угоди є обставиною, що впливає на умови виплати їй допомоги по безробіттю, тому неповідомлення цією особою центру зайнятості про виникнення такої свідчить про невиконання нею своїх обов`язків та відповідно до частини третьої статті 36 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття є підставою для стягнення з відповідача суми виплаченого забезпечення за період з 03 січня 2020 року по 29 липня 2020 року в сумі 32340,36 грн.

71. Посилання відповідача на обставину, що він не мав змоги працевлаштуватися до ТОВ ВП Суми олія у зв`язку з перебування на лікуванні не знайшли свого підтвердження у судовому засіданні, оскільки з наданих відповідачем доказів вбачається, що відповідач перебував на лікуванні за кордоном у вересні 2019 року, а працевлаштованим був у грудні 2019 року.

72. Крім того, посилання представника відповідача у судовому засіданні на ту обставину, що відповідач не отримував заробітну плату та допомогу по безробіттю спростовуються наявними в матеріалах справи доказами, зокрема: 1) індивідуальними відомостями про застраховану особу, в період з грудня 2019 року по березень 2020 року, де зазначена кількість відпрацьованих днів у ТОВ ВП Суми олія та сума грошових коштів, яка була нарахована; 2) додатком № 4 до Персональної картки № 150719122700002, де зазначено, що ОСОБА_1 за період перебування на обліку у центрі зайнятості у статусі безробітної особи були нараховані грошові кошти у сумі - 32340, 36 грн. Також посилання представника відповідача на відсутності розрахунку отриманих відповідачем коштів спростовуються дослідженими доказами у судовому засіданні, а саме додатком № 4 до Персональної картки № 150719122700002, ОСОБА_1 за період перебування на обліку у центрі зайнятості у статусі безробітної особи були нараховані грошові кошти у сумі - 32340, 36 грн. та перераховані на особовий рахунок ФЮГРУ ПАТ ПриватБанк та зазначені номер платіжного доручення і дата (а.с. 32-37).

73. Враховуючи викладене, оцінюючи всі досліджені судом докази в їх сукупності, беручи до уваги вимоги чинного законодавства, що регулюють даний вид правовідносин, суд приходить до висновку, що відповідачем під час подання заяви про надання статусу безробітного було подано недостовірні дані та документи, на підставі яких йому було надано статус безробітного та призначено виплату допомоги по безробіттю, у зв`язку з чим, позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

V. Розподіл судових витрат між сторонами.

74. Статтею 141 ЦПК України передбачено, що судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються у разі задоволення позову - на відповідача.

75. Однак, у зв`язку з тим, що відповідач є інвалідом 2-ї групи, суд вважає необхідним звільнити його від стягнення з нього сплаченого судового збору позивачем, у зв`язку з чим, позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.

Керуючись ст. ст.13, 76-81, 89, 95, 133-142,258-268, 354 ЦПК України, ЗУ Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття та ЗУ Про зайнятість населення суд-

У Х В А Л И В:

1. Позовну заяву Одеського обласного центру зайнятості до ОСОБА_1 про стягнення заборгованості - задовольнити частково.

2. Стягнути з ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ) в бюджет фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття (н/р UA928201720355409300700706397, отримувач Одеський обласний центр зайнятості, код ЄДРПОУ отримувача 03491435, банк отримувача: державна казначейська служба України, м. Київ, МФО банку 820172) заборгованість з виплаченої допомоги по безробіттю у розмірі 32340,36 (тридцять дві тисячі триста сорок гривень тридцять шість копійок) грн.

3. В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.

4. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

5. Рішення може бути оскаржене до Одеського апеляційного суду на протязі 30 днів з дня його проголошення шляхом подання апеляційної скарги.

6. Повний текст рішення буде складено 14 грудня 2021 року.

Суддя О.П. Галич

Дата ухвалення рішення08.12.2021
Оприлюднено15.12.2021
Номер документу101899767
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —496/4336/20

Постанова від 20.10.2023

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Громік Р. Д.

Ухвала від 20.10.2023

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Громік Р. Д.

Ухвала від 13.03.2022

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Громік Р. Д.

Ухвала від 10.01.2022

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Громік Р. Д.

Рішення від 08.12.2021

Цивільне

Біляївський районний суд Одеської області

Галич О. П.

Ухвала від 08.12.2021

Цивільне

Біляївський районний суд Одеської області

Галич О. П.

Рішення від 08.12.2021

Цивільне

Біляївський районний суд Одеської області

Галич О. П.

Ухвала від 08.12.2021

Цивільне

Біляївський районний суд Одеської області

Галич О. П.

Ухвала від 03.08.2021

Цивільне

Біляївський районний суд Одеської області

Галич О. П.

Ухвала від 03.08.2021

Цивільне

Біляївський районний суд Одеської області

Галич О. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні