Україна
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІ НІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 червня 2010 р. сп рава № 2а-9087/10/0570
Приміщення суду за адре сою: 83052, м.Донецьк, вул. 50-ої Гвард ійської дивізії, 17
час прийняття постанови: < година >
Донецький окружний адміні стративний суд в складі:
головуючого судді Шинкарь ової І.В.
при секретарі Могилевсько ї І.Б.
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом Товариства з обм еженою відповідальністю «На уково - виробниче підприємс тво «Пласт»
до Державної податкової ін спекції у Калінінському райо ні м. Донецька, третя особа, як а не заявляє самостійних вим ог на предмет спору Акціоне рний комерційний банк «Нац іональний кредит»,
про скасування податкових повідомлень-рішень від 02.02.2010 ро ку № 0000701540/0 та № 0000711540/0, скасування п ершої податкової вимоги від 25.02.2010 року № 1/187, звільнення актив ів з податкової застави,
за участю представників:
від позивача: Лішефай С.М. , Лішефай Т.С., - за дов.,
від відповідача: Бойка В.В ., Мельникова Н.І. - за до в.
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою від повідальністю „Науково-виро бниче підприємство „Пласт” ( далі - позивач) звернулося з ад міністративним позовом до Де ржавної податкової інспекці ї у Калінінському районі м. До нецька, за участю третьої осо би, яка не заявляє самостійни х вимог на предмет спору на ст ороні відповідача Акціоне рного комерційного банку „ Національний кредит”, про ск асування акту про результати невиїзної документальної пе ревірки своєчасності сплати податку на прибуток № 615/15/111-3/19385528 в ід 20.01.10, скасування першої пода ткової вимоги від 25.02.10 № 1/187, звіл ьнення активів з податкової застави.
Заявою про зміну позовних в имог від 10.06.2010 р. № 25 позивач змін ив предмет позову, та просить скасувати податкові повідом лення-рішень № 0000701540/0 від 02.02.10 про з астосування штрафу в сумі 9608,62 грн., № 0000711540/0 від 02.02.10 про застосув ання штрафу в сумі 1060,16 грн., скас увати першу податкову вимогу від 25.02.10 № 1/187, звільнити активи з податкової застави.
В обґрунтування позовних в имог позивач посилається на те, що АКБ „Національний кред ит”, в якому позивач має розра хунковий рахунок, не виконан о два платіжні доручення на п лату податку на прибуток під приємства, а саме платіжне до ручення № 280 від 06.11.2008 року в сумі 26532,00 грн. та № 329 від 30.12.2008 р. в сумі 10000, 00 грн.
Позивач вказує, що ним своєч асно були направлені до АКБ „ Національний кредит” платіж ні доручення на сплату подат кових зобов' язань з податку на прибуток підприємства: п латіжне доручення № 280 від 06.11.2008 р оку в сумі 26532,00 грн. для сплати п одаткового зобов' язання за третій квартал 2008 р.; платіжне доручення № 329 від 30.12.2008 р. в сумі 10000,00 грн. для сплати податковог о зобов' язання за 11 місяців 2 008 р.
Незважаючи на невиконання АКБ „Національний кредит” з обов' язань щодо перерахува ння коштів, позивач частково го погасив податковий борг, щ о виник за 9 місяців 2008 р., в сумі 11000,00 з іншого поточного рахунк у.
29.07.2009 р. позивач знайшов можли вість переказу заблокованих коштів з АКБ „Національний к редит” на інший поточний рах унок., та 31.07.2009 р. повністю розрах увався с бюджетом з податку н а прибуток за 9 та 11 місяців 2008 р. , переказавши погоджену з від повідачем суму в 18350,00 грн. платі жним дорученням № 124.
Позивач вважає, що ним викон анні умови чинного законодав ства щодо сплати податку на п рибуток, незважаючи на невик онання АКБ „Національний кре дит” своїх зобов' язань, але 20.01.2010 р. отримав акт про результ ати невиїзної документально ї перевірки своєчасності спл ати податку на прибуток № 615/15/111- 3/19385528 від 20.01.2010 р. При цьому в акті н е вказано причину появи пода ткового боргу, тобто невикон ання АКБ „Національний кред ит” доручень клієнта.
В даному випадку підлягає з астосуванню п.п. 16.5.1. п. 16.5 ст. 16 Зак ону України „Про порядок пог ашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондам и”, згідно з яким за порушення строків перерахування подат ків, зборів (обов'язкових плат ежів) до бюджетів або державн их цільових фондів, встановл ених Законом України "Про пла тіжні системи та переказ гро шей в Україні" банк сплачує пе ню за кожний день прострочен ня, включаючи день сплати, у ро змірах, встановлених підпунк том 16.4.1 пункту 16.4 статті 16, та штр афні санкції, встановлені пі дпунктом 17.1.7 пункту 17.1 статті 17 ц ього Закону, а також несе іншу відповідальність, встановле ну цим Законом, за порушення п орядку своєчасного та повног о внесення податку, збору (обо в'язкового платежу) до бюджет у або державного цільового ф онду. При цьому платник подат ків, зборів (обов'язкових плат ежів) звільняється від відпо відальності за несвоєчасне а бо неповне зарахування таких платежів до бюджетів та держ авних цільових фондів, включ аючи нараховану пеню або штр афні санкції.
Також в акті не вказано час виникнення податкового борг у з податку на прибуток підпр иємства - 10.11.2008 р., тобто податк овий борг виник за 9 місяців 2008 року. Відповідно до п. 8.1 ст. 8 За кону України „Про платіжні с истеми та переказ коштів в Ук раїні” банк зобов'язаний ви конати доручення клієнта, що міститься в розрахунков ому документі, який надійшо в протягом операційного час у банку, в день його надходжен ня.
Відповідач не мав права спр ямовувати кошти на погашення податкового боргу не зважаю чи на призначення платежу в п латіжних дорученнях.
Позивачем спрямовувався л ист до відповідача та скарга до ДПА у Донецькій області що до неправомірних дій при скл аданні акту, але доводи позив ача не були взяті до уваги.
В березні відповідачем отр имано першу податкову вимогу від 25.02.10 № 1/187 з повідомленням пр о виникнення податкової заст ави на його активи.
Тому просив суд задовольни ти позовні вимоги у повному о бсязі.
Відповідач проти задоволе ння позовних вимог заперечує , надавши письмові заперечен ня, відповідно до яких зазнач ив, що акт про результати пере вірки не може бути оскаржено в порядку адміністративного судочинства.
Відповідно до п.п. 6.2.1 п. 6.2 ст. 6 За кону України „Про порядок по гашення зобов'язань платникі в податків перед бюджетами т а державними цільовими фонда ми” у разі коли платник подат ків не сплачує узгоджену сум у податкового зобов'язання в установлені строки, податко вий орган надсилає такому пл атнику податків податкові ви моги.
Згідно з п.п. 8.2.1 п. 8.2 ст. 8 Закону України „Про порядок погашен ня зобов'язань платників под атків перед бюджетами та дер жавними цільовими фондами” п раво податкової застави вини кає у разі несплати у строки, в становлені цим Законом, суми податкового зобов'язання, ви значеної контролюючим орган ом, - з дня, наступного за остан нім днем граничного строку т акого погашення, визначеного у податковому повідомленні.
Відповідач вказує, що право податкової застави виникає згідно із законом та не потре бує письмового оформлення.
У зв' язку з тим, що позивач ем не були сплачені штрафні с анкції на підставі податкови х повідомлень-рішень № 0000701540/0 ві д 02.02.10 про застосування штрафу в сумі 9608,62 грн., № 0000711540/0 від 02.02.10 про з астосування штрафу в сумі 1060,16 грн., які були винесені на підс таві акту про результати нев иїзної документальної перев ірки своєчасності сплати под атку на прибуток № 615/15/111-3/19385528 від 2 0.01.2010 р., тому відповідачем було сформовано першу податкову в имогу № 1/187 від 25.02.2010 р. та виникло право податкової застави
На підставі викладеного, пр осив суд у задоволенні позов у відмовити.
Представник третьої особи , яка не заявляє самостійних в имог на предмет спору, Акці онерного комерційного бан ку «Національний кредит», в с удове засідання не з' явився , про час і місце судового розг ляду повідомлений належний ч ином.
Вислухавши у судовому засі данні представників сторін, дослідивши та оцінивши надан і докази за своїм внутрішнім переконанням, суд встановив наступне.
Товариство з обмеженою від повідальністю „Науково-виро бниче підприємство „Пласт” є юридичною особою, включено д о ЄДРПОУ за № 19385528, знаходиться н а податковому обліку в Держа вній податковій інспекції у Калінінському районі м. Доне цька.
06.11.2008 р. позивач надав до Калін інської філії АКБ „Національ ний кредит” платіжне доручен ня № 280 від 06.11.2008 р. в сумі 26532,00 грн.. В реквізиті "Призначення плат ежу" вчинено запис: „податок н а прибуток за 3 квартал 2008 р., пов н. перерахований до бюджету. Т ермін сплати - 09.11.2008 р.”
26.12.2008 р. до Донбаської філії ВА Т „Кредитпромбанк” позиваче м подано платіжне доручення № 327 від 26.12.2008 р. в сумі 7137,00 грн. (а.с. 16). В реквізиті "Призначення пла тежу" вчинено запис: „податок на прибуток за 11 місяців 2008 р., п овн. перерахований до бюджет у. Термін сплати - 30.12.2008 р.”
30.12.2008 р. до Калінінської філії АКБ „Національний кредит” п озивачем подано платіжне до ручення № 329 від 30.12.2008 р. в сумі 10000,00 г рн. (а.с. 15). В реквізиті "Призначе ння платежу" вчинено запис: „п одаток на прибуток за 11 місяці в 2008 р., повн. перерахований до б юджету. Термін сплати - 30.12.2008 р .”
Позивачем з метою сплати по даткового зобов' язання за д екларацією з податку на приб уток підприємства за 1 кварта л 2009 р. 06.05.2009 р. подано до Донбасько ї філії ВАТ „Кредитпромбанк” платіжне доручення № 83 від 05.05. 2009 р. в сумі 7382,00 грн. В реквізиті "П ризначення платежу" вчинено запис: „податок на прибуток з а 1 квартал 2009 р., повн. перерахов аний до бюджету. Термін сплат и - 08.05.2009 р.”
31.07.2009 р. позивачем подано до До нбаської філії ВАТ „Кредитпр омбанк” платіжне доручення № 124 від 31.07.2009 р. в сумі 18350,00 грн. (а.с. 18) . В реквізиті "Призначення пла тежу" вчинено запис: „податок на прибуток за 2 квартал 2009 р., по вн. перерахований до бюджету . Термін сплати - 09.08.2009 р.”
Позивач звертався до АКБ „ Національний кредит” з листо м від 25.11.2008 р. за № 24 з проханням ви конати платіжні доручення.
З листа Калінінської філії АКБ „Національний кредит” в ід 10.06.09 вбачається, що, зокрема, платіжні доручення № 280 від 06.11.20 08 р., № 329 від 30.12.2008 р. прийняті банко м в картотеку до позабалансо вого рахунку 9804 „Розрахункові документи, що несплачені з ви ни банку” у зв' язку з відсут ністю коштів на кореспондент ському рахунку. Згідно з пост ановою Правління Національн ого банку України № 439 від 19.12.2008 р . в АКБ "Національний кредит" в ведено тимчасову адміністра цію строком на 1 рік і накладен о мораторій на задоволення в имог кредиторів строком до 18.0 6.2009 р. На період дії мораторію к оштами, які надходять на раху нок банку розпоряджається ти мчасовий адміністратор.
Податковим органом провед ена невиїзна документальна п еревірка своєчасності сплат и податку на прибуток до бюдж ету, за результатами якої скл адений акт № 615/15/111-3/19385528 від 20.01.2010 р.
В акті зазначено, що позивач ем подано до відповідача дек ларацію з податку на прибуто к підприємства за 11 місяців 2008 р., згідно з якою самостійно ви значено податкове зобов' яз ання до сплати 17136,0 грн. (термін с плати 30.12.2008 р.) та декларацію з по датку на прибуток підприємст ва з 1 квартал 2009 р., самостійно в изначено податкове зобов' я зання до сплати 7382,0 грн. (термін сплати 20.05.2009 р.). На особовому рах унку підприємства станом на вказані дати рахувався подат ковий борг з податку на прибу ток підприємства.
Позивач платіжні дорученн я на перерахування податку н а прибуток за 11 місяців 2008 р. № 327 в ід 26.12.2008 р. на суму 7137,0 грн. (а.с. ) та № 329 від 30.12.2008 р. на суму 10000,00 грн. нада в до Калінінської філії АКБ „ Національний кредит” м. Доне цька своєчасно - 26.12.2008 р. та 30.12.2008 р. Згідно з постановою Правлі ння Національного банку Укра їни № 439 від 19.12.2008 р. в АКБ "Націонал ьний кредит" призначена тимч асова адміністрація та уведе ний мораторій на задоволення вимог кредиторів строком на шість місяців.
Платіжне доручення № 327 від 26 .12. на суму 7137,00 грн. виконано своє часно, однак, зараховано в час ткове погашення боргу. Згідн о з повідомленням Калінінськ ої філії АКБ „Національний к редит” м. Донецька від 30.12.2008 р. № 5 12 про невиконання розрахунко вого документу платіжне дору чення № 329 від 30.12.2008 р. на суму 10000,00 гр н. прийняті банком в картотек у до позабалансового рахунку 9804 „Розрахункові документи, щ о несплачені з вини банку” у з в' язку з відсутністю коштів на кореспондентському рахун ку.
Відповідно до ч. 2 ст. 58 Закону України „Про банки і банківс ьку діяльність” банк не відп овідає за невиконання або не своєчасне виконання зобов'яз ань у разі оголошення морат орію на задоволення вимог к редиторів, зупинення операц ій по рахунках, арешту власни х коштів банку на його рахунк ах уповноваженими органами д ержавної влади.
У зв' язку з невиконанням К алінінською філією АКБ „Наці ональний кредит” м. Донецька своїх обов' язків щодо пере рахування коштів до бюджету, у позивача виникла заборгов аність по несплаті податково го зобов' язання за 11 місяців 2008 р., яку сплачено через інші у станови банку, при цьому пози вачем самостійно прийняті рі шення щодо відкликання платі жного доручення № 329 від 30.12.2008 р. н а суму 10000,00 грн. з Калінінської філії АКБ „Національний кре дит” м. Донецька.
Позивач платіжне дорученн я на перерахування податку н а прибуток за 1 квартал 2009 р. № 83 в ід 06.05.2009 р. на суму 7382,00 грн. надано д о іншої установи банку своєч асно - 06.05.2009 р., але у зв' язку із наявністю станом на 06.05.2009 р. под аткового боргу, направлено н а погашення податкового зобо в' язання з податку на прибу ток підприємства за попередн ій період, а податкове зобов' язання за 1 квартал 2009 р. залиши лося несплаченим у зазначени й термін, але погашене платіж ним дорученням № 124 від 31.07.2009 р. в с умі 18350,00 грн. та декларацією з по датку на прибуток підприємст ва за 1 півріччя 2009 р. від 19.08.09 (до з меншення 2168,00 грн.)
Таким чином, позивачем несв оєчасно сплачено податкове з обов' язання з податку на пр ибуток підприємства за 11 міся ців 2008 року в сумі 17136,00 грн. та з 1 к вартал 2009 р. в сумі 7382,00 грн., що є по рушенням п. 16.4 ст. 16 Закону Украї ни „Про оподаткування прибут ку підприємств” та п.п. 5.3.1 п. 5.3 с т. 5 Закону України „Про порядо к погашення зобов'язань плат ників податків перед бюджета ми та державними цільовими ф ондами”.
Відповідальність за несво єчасну сплату узгодженої сум и податкового зобов'язання п ротягом граничних строків пе редбачена п.п. 17.1.7 п. 17.1 ст. 17 Закону України „Про порядок погаше ння зобов'язань платників по датків перед бюджетами та де ржавними цільовими фондами” .
На підставі вказаного акту за несплату узгодженої суми податкового зобов'язання пр отягом граничних строків до позивача застосовані штрафн і санкції на підставі п.п. 17.1.7 п. 17.1 ст. 17 Закону України „Про пор ядок погашення зобов'язань п латників податків перед бюдж етами та державними цільовим и фондами”:
1) податкове повідомлення-рі шень № 0000701540/0 від 02.02.10 про застосув ання штрафу в сумі 9608,62 грн.;
2) податкове повідомлення-рі шення № 0000711540/0 від 02.02.10 про застосу вання штрафу в сумі 1060,16 грн.
Вказані податкові по відомлення-рішення спрямова ні позивачу поштою, отримані 10.02.2010 р., що підтверджується пов ідомленням про вручення пошт ового відправлення.
Позивач звертався до відповідача з листом від 25.01.10 в якому зазначав, що підстави д ля застосування штрафів до п озивачів немає.
Позивач звертався зі скаргою на дії відповідача в ід 18.02.2010 р. до ДПА у Донецькій обл асті з проханням скасувати а кт № 615/15/111-3/19385528 від 20.01.2010 р., що складе ний відповідачем. ДПА у Донец ькій області залишила скаргу позивача без розгляду.
Відповідачем направл ена позивачу перша податкова вимога від 25.02.2010 № 1/87. Сума податк ового боргу з податку на приб уток підприємства, що визнач ена в першій податковій вимо зі, становить за штрафами (фін ансовими) санкціями 10552,88 грн.
Суд не погоджується з висновками відповідача з ог лядом на наступне.
Проблемою спору щодо скасу вання оскаржуваних податков их повідомлень-рішень є прав ильність застосування подат ковим органом правової норми , що міститься у п.п. 17.1.7 п. 17.1 ст. 17 За кону України „Про порядок по гашення зобов'язань платникі в податків перед бюджетами т а державними цільовими фонда ми”, при сплаті позивачем под аткового зобов' язання за де кларацією з податку на прибу ток підприємства за 11 місяців 2008 р. в сумі 17136,00 грн. (термін сплат и 30.12.2008 р.) та 1 квартал 2009 р. в сумі 7382 ,00 грн. (термін сплати 20.05.2009 р.).
Відповідно до п.п. 17.1.7 п. 17.1 ст. 17 З акону України „Про порядок п огашення зобов'язань платник ів податків перед бюджетами та державними цільовими фонд ами” у разі коли платник пода тків не сплачує узгоджену су му податкового зобов'язання протягом граничних строків, визначених цим Законом, так ий платник податку зобов'яза ний сплатити штраф у таких ро змірах:
при затримці до 30 календар них днів, наступних за останн ім днем граничного строку с плати узгодженої суми под аткового зобов'язання, - у р озмірі десяти відсотків по гашеної суми податкового бо ргу;
при затримці від 31 до 90 кален дарних днів включно, наступн их за останнім днем граничн ого строку сплати узгоджен ої суми податкового зобов'я зання, - у розмірі двадцяти від сотків погашеної суми податк ового боргу;
при затримці, що є більшою 90 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку сплати узгодженої су ми податкового зобов'язання, - у розмірі п'ятдесяти відс отків погашеної суми податко вого боргу.
Платник податків сплачує о дин із зазначених у цьому під пункті штрафів відповідно д о загального строку затримк и незалежно від того, чи були застосовані штрафи, визначе ні у підпунктах 17.1.1- 17.1.6 цього пун кту, чи ні.
Умовою застосування цієї п равової норми є обставина на явності несвоєчасної сплати платником податків узгоджен ої суми податкового зобов' я зання протягом граничних стр оків. Розмір штрафу диференц іюється залежно від кількост і днів затримки сплати.
З акту перевірки позивача (а .с. 21) вбачається, що податковий орган дійшов висновку, що под аткове зобов' язання з подат ку на прибуток підприємства за 11 місяців 2008 р. в сумі 17136,00 грн. б уло сплачено платіжним доруч енням № 83 від 06.05.2009 р., кількість д нів затримки становить 127 днів ., платіжним дорученням № 124 від 31.07.2009 р. , кількість днів затрим ки становить 213 днів.
В свою чергу, податкове зобо в' язання з податку на прибу ток підприємства за 1 квартал 2009 р. в сумі 7382,00 грн. було сплачен о платіжним дорученням № 124 ві д 31.07.2009 р., кількість днів затрим ки становить 72 днів, та зменше но згідно з декларацією з под атку на прибуток підприємств а з 1 півріччя 2009 р.
Але в платіжних дорученнях позивач визначив спрямуванн я коштів для погашення подат кових зобов' язань інших пер іодів, тобто відповідач само стійно змінив призначення пл атежу.
П. 7.7 ст. 7 Закону України „Про п орядок погашення зобов'язань платників податків перед бю джетами та державними цільов ими фондами” визначений прин цип рівності бюджетних інтер есів. Установлено, що податко вий борг погашається поперед ньо погашенню податкових зоб ов'язань, які не є податковим б оргом, у порядку календарної черговості його виникнення, а в разі одночасного його вин икнення за різними податками , зборами (обов'язковими плате жами) - у рівних пропорціях.
Як визначено п.п. 7.1.1 п. 7.7 статті 7 Закону України „Про порядок погашення зобов'язань платн иків податків перед бюджетам и та державними цільовими фо ндами”, джерелами самостійно ї сплати податкових зобов'яз ань або податкового боргу пл атника податку є будь-які вла сні кошти такого платника по датку. Отже, грошовий платіж є єдиною формою сплати податк ових зобов'язань і погашення податкового боргу.
Згідно з п. 6 ст. 7 Закону Украї ни "Про Національний банк Укр аїни" Національний банк Укра їни визначає систему, порядо к і форми платежів.
Пунктом 1.7 Інструкції про бе зготівкові розрахунки в Укра їні в національній валюті, за твердженої постановою Правл іння Національного банку Укр аїни від 21.01.2004 N 22, зареєстрованої в Міністерстві юстиції Укра їни 29.03.2004 за N 377/89/76, кошти з рахункі в клієнтів банки списують ли ше за дорученнями власників цих рахунків (включаючи дого вірне списання коштів згідно з главою 6 цієї Інструкції) аб о на підставі платіжних вимо г стягувачів у разі примусов ого списання коштів згідно з главою 5 цієї Інструкції. При цьому згідно з пунктом 3.8 зазн аченої Інструкції реквізит " Призначення платежу" платіжн ого доручення заповнюється п латником так, щоб надавати по вну інформацію про платіж та документи, на підставі яких з дійснюється перерахування к оштів отримувачу. Повноту ін формації визначає платник з урахуванням вимог законодав ства України. Платник відпов ідає за дані, що зазначені в ре квізиті платіжного дорученн я "Призначення платежу". Банк п еревіряє заповнення цього ре квізиту на відповідність уст ановленим вимогам лише за зо внішніми ознаками.
Із наведеного випливає, що п раво визначати призначення п латежу відповідно до чинного законодавства України належ ить виключно платнику. Тому с уми податкових зобов'язань а бо податкового боргу з ураху ванням підпункту 16.5.2 пункту 16.5 с татті 16 Закону України „Про по рядок погашення зобов'язань платників податків перед бюд жетами та державними цільови ми фондами” слід вважати спл аченими у день реєстрації ба нківською установою платіжн ого документа із зазначеним у ньому призначенням платежу на сплату відповідних подат кових зобов'язань або податк ового боргу, визначених плат ником податків.
Відповідно до частини друг ої статті 19 Конституції Украї ни органи державної влади та органи місцевого самоврядув ання, їх посадові особи зобов 'язані діяти лише на підставі , в межах повноважень та у спос іб, що передбачені Конституц ією та законами України.
Законом України "Про порядо к погашення зобов'язань плат ників податків перед бюджета ми та державними цільовими ф ондами", який є спеціальним за коном з питань оподаткування і установлює порядок погаше ння зобов'язань юридичних аб о фізичних осіб перед бюджет ами та державними цільовими фондами з податків і зборів (о бов'язкових платежів), нараху вання і сплати пені та штрафн их санкцій, що застосовуютьс я до платників податків, визн ачено вичерпний перелік захо дів, які вживаються контролю ючим органом з метою погашен ня платниками податків подат кового боргу. Серед таких зах одів немає зміни призначення платежу, самостійно визначе ного платником податків.
Таким чином, у разі недотрим ання платником податків поря дку погашення податкового бо ргу та виконання податкових зобов'язань, передбаченого п унктом 7.7 статті 7 Закону Украї ни „Про порядок погашення зо бов'язань платників податків перед бюджетами та державни ми цільовими фондами”, подат ковий орган не наділений пра вом чи обов'язком змінювати п ризначення платежу, визначен е платником податків.
За таких обставин самостій не зарахування податковим ор ганом сплачених платником по датку сум у рахунок податков ого боргу або тих податкових зобов'язань, які не вказані в призначенні платежу під час перерахування платником под атків коштів до бюджету, є неп равомірним.
Також є безпідставни м висновок відповідача про т е, що подання позивачем декла рації з податку на прибуток п ідприємства за 1 півріччя 2009 р. (а.с. 71-72), в якій задекларовано по даткове зобов' язання звітн ого періоду в сумі 5214 грн. при с умі нарахованого податку за попередній період поточного року - 7382 грн., є сплатою подат кового зобов' язання за декл арацією за 1 квартал 2009 р. із зат римкою в 91 день. Висновок пода ткового органу спростовуєть ся положенням п.п.7.1.1 п. 7.7 ст. 7 Зак ону України „Про порядок пог ашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондам и”, що передбачає грошовий пл атіж єдиною формою сплати по даткових зобов'язань і погаш ення податкового боргу. В сво ю чергу, умовою застосування п.п. 17.1.7 п. 17.1 ст. 17 Закону України „ Про порядок погашення зобов' язань платників податків пер ед бюджетами та державними ц ільовими фондами” є наявніст ь несвоєчасної сплати узгодж еного податкового зобов' яз ання.
Враховуючи вищевикла дене, податкові повідомлення -рішення № 0000701540/0 від 02.02.10 про засто сування штрафу в сумі 9608,62 грн., № 0000711540/0 від 02.02.10 про застосування ш трафу в сумі 1060,16 грн. підлягают ь скасуванню.
Проблемою спору при с касуванні першої податкової вимоги № 1/187 від 25.02.10 та звільнен і активів позивача з податко вої застави є встановлення ф акту наявності податкового б оргу зі сплати штрафних санк цій як підстави для направле ння першої податкової вимоги та виникнення права податко вої застави.
Відповідно до п.п. 6.2.1 п. 6.2 ст. 6 За кону України „Про порядок по гашення зобов'язань платникі в податків перед бюджетами т а державними цільовими фонда ми” у разі коли платник подат ків не сплачує узгоджену сум у податкового зобов'язання в установлені строки, податк овий орган надсилає такому п латнику податків податкові в имоги.
Згідно з п.п. 6.2.3 п. 6.2 ст. 6 За кону України „Про порядок по гашення зобов'язань платникі в податків перед бюджетами т а державними цільовими фонда ми” податкові вимоги надсила ються:
а) перша податкова в имога - не раніше першого роб очого дня після закінчення граничного строку сплати узгодженої суми податковог о зобов'язання. Перша пода ткова вимога містить повід омлення про факт узгодженн я податкового зобов'язання та виникнення права податко вої застави на активи платни ка податків, обов'язок погас ити суму податкового боргу та можливі наслідки непогаш ення його у строк;
б) друга податкова вимога - н е раніше тридцятого календар ного дня від дня направленн я (вручення) першої податково ї вимоги, у разі непогашення платником податків суми по даткового боргу у встановле ні строки. Друга податков а вимога додатково до відо мостей, викладених у першій п одатковій вимозі, може міст ити повідомлення про дату т а час проведення опису актив ів платника податків, що пере бувають у податковій заставі , а також про дату та час прове дення публічних торгів з їх п родажу.
Таким чином, підставо ю надіслання першої податков ої вимоги є наявність неспла ченої узгодженої суми податк ового зобов'язання в устано влені строки.
З першої податкової в имоги № 1/187 від 25.02.10 вбачається, щ о вона надіслана позивачу за несплату штрафних (фінансов их санкцій) з податку на прибу ток підприємства в сумі 10552,88 гр н. Вказана заборгованість ви никла на підставі оскаржуван их повідомлень-рішень, що під тверджується зворотнім боко м облікової картки платника податків.
Відповідно до п. 1.5 ст. 1 З акону України „Про порядок п огашення зобов'язань платник ів податків перед бюджетами та державними цільовими фонд ами” штрафна санкція (штраф) - плата у фіксованій сумі або у вигляді відсотків від сум и податкового зобов'язання (без урахування пені та штра фних санкцій), яка справляєть ся з платника податків у зв'я зку з порушенням ним прави л оподаткування, визначених відповідними законами.
Згідно з п. 1.3 ст. 1 Закону України „Про порядок погаше ння зобов'язань платників по датків перед бюджетами та де ржавними цільовими фондами” податковий борг (недоїмка) - п одаткове зобов'язання (з ура хуванням штрафних санкцій за їх наявності), самостій но узгоджене платником пода тків або узгоджене в адмініс тративному чи судовому поря дку, але не сплачене у встано влений строк, а також пеня, на рахована на суму такого пода ткового зобов'язання.
Скасування оскаржува них податкових повідомлень-р ішень обумовлює відсутність податкового боргу зі сплати штрафних (фінансових) санкці й.
Таким чином, перша под аткова вимога № 1/187 від 25.02.10 підля гає скасуванню.
Відповідно до ст. 8 Зак ону України „Про порядок пог ашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондам и” з метою захисту інтерес ів бюджетних споживачів ак тиви платника податків, що ма є податковий борг, передають ся у податкову заставу.
Право податкової зас тави виникає згідно із зак оном та не потребує письмово го оформлення.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 К АС України до адміністратив них судів можуть бути оскарж ені будь-які рішення, дії чи б ездіяльність суб'єктів владн их повноважень, крім випадкі в, коли щодо таких рішень , дій чи бездіяльності Конс титуцією чи законами України встановлено інший порядок с удового провадження.
Згідно з п.п. 8.2.1 п. 8.2 ст. 8 За кону України „Про порядок по гашення зобов'язань платникі в податків перед бюджетами т а державними цільовими фонда ми” право податкової застави виникає, зокрема, у разі неспл ати у строки, встановлені цим Законом, суми податкового зо бов'язання, визначеної контр олюючим органом, - з дня, насту пного за останнім днем грани чного строку такого погашенн я, визначеного у податковому повідомленні.
Однією з позовних вимог є зв ільнення активів позивача з податкової застави, але пода ткова застава виникає в силу закону, а тому не може вважати ся рішенням, дією чи бездіял ьністю суб'єкта владних повн оважень - відповідача.
П. 8.3 ст. 8 Закону України „Про порядок погашення зобо в'язань платників податків п еред бюджетами та державними цільовими фондами” передбач ено, що платник податків має п раво безоплатно зареєструва ти податкову заставу в держа вних реєстрах застав рухомог о чи нерухомого майна, а подат ковий орган зобов'язаний без оплатно зареєструвати подат кову заставу у відповідному державному реєстрі застав з а умови строку дії такої пода ткової застави більш як деся ть календарних днів.
Обставина реєстрації податкової застави щодо заб езпечення погашення податко вого боргу, який виник на підс таві оскаржуваних податкови х повідомлень-рішень, в держ авних реєстрах застав рухомо го чи нерухомого майна не над ійшла підтвердження.
Відповідно до п.п. 8.7.1 п. 8.7 ст. 8 За кону України „Про порядок по гашення зобов'язань платникі в податків перед бюджетами т а державними цільовими фонда ми” активи платника податкі в звільняються з податкової застави з дня:
а) отримання податковим о рганом копії платіжного док умента, завіреного обслугов уючим банком, що засвідчує фа кт перерахування до бюджету повної суми податкового з обов'язання, а у разі виникн ення права податкової заст ави у зв'язку із неподанням аб о несвоєчасним поданням пода ткової декларації - з дня о тримання такої податкової декларації контролюючим о рганом (за умови відсутност і порушень платником податкі в вимог, визначених абзацом д ругим підпункту 8.2.1 пункту 8.2 ці єї статті);
б) визнання податкового боргу безнадійним, у тому ч ислі внаслідок ліквідації пл атника податків як юридичн ої особи або зняття фізично ї особи з реєстрації як суб' єкта підприємницької діяльн ості чи у зв'язку з недостатні стю майна особи, оголошеної банкрутом;
в) отримання податковим органом довідки про смерть ф ізичної особи - платника пода тків або про визнання її поме рлою чи безвісно відсутньою згідно із законодавством, з а винятком випадків, коли акт иви такої фізичної особи пе реходять за правом спадщин и у власність інших осіб;
г) закінчення строків п озовної давності щодо так ого податкового боргу;
д) отримання податковим о рганом договору поруки на по вну суму податкового боргу платника податків або інш их видів його забезпечення, передбачених податковим зак онодавством;
е) прийняття рішення про а решт активів платника податк ів - на строк дії такого арешту ;
є) отримання платником п одатків рішення відповідног о органу про скасування рані ше прийнятих рішень щодо н арахування суми податковог о зобов'язання або його час тини (пені та штрафних санкц ій) внаслідок проведення пр оцедури адміністративного або судового оскарження;
ж) прийняття податковим органом рішення про розстр очення, відстрочення суми по даткових зобов'язань (крім по даткового боргу) або досягне ння податкового компромісу у разі коли умови, визначені в р ішенні про розстрочення, від строчення або податковий ком проміс, передбачають зупине ння права податкової застав и;
з) прийняття окремого р ішення судом у межах проце дур, визначених законодавст вом з питань банкрутства.
Підставою для звільненн я активів підприємства з- під податкової застави та ї ї виключення з державних реє стрів застав рухомого або не рухомого майна є відповідний документ, що засвідчує закін чення будь-якої з подій, виз начених підпунктами "а" - "ж" під пункту 8.7.1 цього пункту. Пере лік відповідних документів визначається за правилами , встановленими Кабінетом М іністрів України.
Вказана правова норм а містить вичерпний перелік подій, які є підставами для звільнення активів платни ка податків з податкової зас тави та її виключення з держа вних реєстрів застав рухомог о або нерухомого майна, тобто закон пов' язує звільнення активів платника податків з податкової застави з настан ням певних юридичних фактів.
Судом встановлена обстави на неправомірного застосува ння до позивача штрафних сан кцій, що тягне за собою їх скас ування.
Таким чином, при отриманні позивачем рішення суду в цій адміністративній справі про скасування оскаржуваних по даткових повідомлень-рішень активи позивача будуть вваж атися звільненими з податков ої застави в силу положень за кону, а саме п.п. „є” п.п. 8.7.1 п. 8.7 ст. 8 Закону України „Про порядок погашення зобов'язань платн иків податків перед бюджетам и та державними цільовими фо ндами”.
Тому адміністративний поз ов в частині звільнення акти вів позивача з податкової за стави не підлягає задоволенн ю.
З урахуванням вищевикладе ного, вимоги позивача підляг ають частковому задоволенню .
Згідно з пунктом 3 статті 94 Ко дексу адміністративного суд очинства України якщо адмін істративний позов задоволен о частково, судові витрати, зд ійснені позивачем, присуджую ться йому відповідно до задо волених вимог, а відповідачу - відповідно до тієї частини в имог, у задоволенні яких пози вачеві відмовлено.
Враховуючи вищенаведене, т а керуючись ст.ст.2-15, 17,18, 33-35, 45,46, 47-51, 56-59, 69-71, 79, 86, 87, 94, 99, 104-107, 110-111, 121, 122-143, 151-154, 158, 162, 163, 167, 185,186, 22 7, 254, Кодексу адміністративног о судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Позов Товариства з обмежен ою відповідальністю «Науков о - виробниче підприємство «Пласт» до Державної податко вої інспекції у Калінінськом у районі м. Донецька, третя осо ба, яка не заявляє самостійни х вимог на предмет спору Ак ціонерний комерційний бан к «Національний кредит» про скасування податкових повід омлень-рішень № 0000701540/0 від 02.02.10 про застосування штрафу в сумі 960 8,62 грн., № 0000711540/0 від 02.02.10 про застосу вання штрафу в сумі 1060,16 грн., ска сування першої податкової ви моги від 25.02.10 № 1/187, звільнення ак тивів з податкової застави з адовольнити частково.
Скасувати податкові повід омлення-рішення Державної п одаткової інспекції у Каліні нському районі м. Донецька № 00 00701540/0 від 02.02.10 про застосування шт рафу в сумі 9608,62 грн., № 0000711540/0 від 02.02.1 0 про застосування штрафу в су мі 1060,16 грн., першу податкову вим огу від 25.02.10 № 1/187.
Стягнути з Державного бюдж ету України на користь Товар иства з обмеженою відповідал ьністю «Науково - виробниче підприємство «Пласт» (83017, м. До нецьк, бул. Шевченка, 44-48, код ЄДР ПОУ 19385528, р/р 26008980104111 в Донбаській фі лії ПАТ «Кредитпромбанк» МФО 335593) витрати по сплаті судовог о збору у сумі 1 (одна) гривня 70 к оп.
У задоволенні позовних вим ог в іншій частині відмовити .
Постанову ухвалено у нарад чій кімнаті та проголошено ї ї вступну та резолютивну час тину 17 червня 2010 року в присутн ості представників сторін.
Постанову у повному обсязі складено 18 червня 2010 року.
Заява про ап еляційне оскарження постано ви суду подається протягом д есяти днів з дня її проголоше ння, а в разі складення постан ови у повному обсязі - з дня ск ладення в повному обсязі - до Д онецького апеляційного адмі ністративного суду через Дон ецький окружний адміністрат ивний суд.
Якщо постанову було проголошено у відсутності о соби, яка бере участь у справі , то строк подання заяви про ап еляційне оскарження обчислю ється з дня отримання нею коп ії постанови.
Апеляційна скарга на постанову суду подається до Донецького апеляційного адм іністративного суду через До нецький окружний адміністра тивний суд протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження.
Апеляційна скарга мо же бути подана без попереднь ого подання заяви про апеляц ійне оскарження, якщо скарга подається у строк, встановле ний для подання зяви про апел яційне оскарження.
Суддя Шинкарьова І.В.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.06.2010 |
Оприлюднено | 05.08.2010 |
Номер документу | 10199593 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Ляшенко Дмитро Володимирович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Ляшенко Дмитро Володимирович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Шинкарьова І.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні