Постанова
від 18.06.2010 по справі 2а-2018/10/2670
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВ НИЙ СУД міста КИЄВА

01025, м. Київ, вул. Десятинна , 4/6, тел. 278-43-43

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

18 червня 2010 року 10:48 № 2а-2018/10/2670

Окружний адміністратив ний суд міста Києва у складі г оловуючого судді Григорови ча П.О. при секретарі судового засідання Очколясу О.В. розг лянувши у відкритому судовом у засіданні адміністративну справу

за позовом Приватного акціонерного товариства "Страхова група "Т АС"

до Державної податкової інс пекції в місті Полтаві

про визнання нечинними податк ових повідомлень-рішень

За участю представників с торін:

позивача : Стовбир О.О . (довіреність №127 від 15.02.2010р.)

відповідача: не прибув (з аява без участі)

На підставі ч. 3 ст. 160 КАС Укр аїни в судовому засіданні 18.06.20 10р. проголошено вступну та рез олютивну частини постанови.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Приватне акціонерне т овариство «Страхова група «Т АС»звернулось до Окружного а дміністративного суду м. Киє ва з позовом до Державної под аткової інспекції у м. Полтав і про визнання нечинними под аткових повідомлень - рішен ь №0000202201/0 від 15.07.2009р., №0000202201/1 від 02.09.2009р., № 0000202201/2 від 26.11.2009р., №0000202201/3 від 02.02.2010р.

Ухвалою Окружного адмініс тративного суду м. Києва від 15 .02.2010р. відмовлено в задоволенн і клопотання ПАТ «СГ «ТАС»пр о забезпечення адміністрати вного позову шляхом заборони відповідачу вчиняти будь-як і дії, пов' язані з оскаржува ними податковими повідомлен нями - рішеннями: складати т а надсилати податкові вимоги , нараховувати пеню та будь-як і штрафні (фінансові) санкції , застосувати адміністративн ий арешт тощо.

13.10.2009 року позивачем подано к лопотання про уточнення позо вних вимог та просить суд ска сувати податкові повідомлен ня - рішення №0000202201/0 від 15.07.2009р., №000 0202201/1 від 02.09.2009р., №0000202201/2 від 26.11.2009р., №000020220 1/3 від 02.02.2010р.

В судовому засіданні пред ставник позивача підтримав з аявлений позов та зазначив, щ о відповідач невірно дійшов висновків про заниження дохо ду ПАТ «СГ «ТАС»від страхово ї діяльності та порушення ви мог Закону України «Про опод аткування прибутку підприєм ств» є безпідставними. Позив ач вваж є, що при отриманні чи нарахуванні доходу у вигляді страхових платежів, у тому чи слі їх частини, у вигляді нор мативу витрат на ведення спр ав, який був визначений та вкл ючений при розрахунку до стр ахового тарифу, повинен опод атковуватись за ставкою 3%.

Представник відповідача у письмових запереченнях поз ов не визнав, мотивуючи тим, що при перевірці Полтавської ф ілії ЗАТ «ТАС» встановлено, щ о філією не було здійснено ко ригування валового доходу ві д страхової діяльності на су ми сплачених страхувальника ми на користь страховика кош тів у розмірі понесених стра ховиком витрат на ведення сп рави по достроково припинени х угодах страхування за пере віряє мий період на загальну суму 2823,83 грн., чим порушено вимо ги п. 5.10 ст. 5 , пп. 7.2.1, пп. 7.2.3, п. 7.2 ст. 7 Зак ону України «Про оподаткуван ня прибутку підприємств» та відповідачем винесено подат кове повідомлення - рішення №0000202201/0 від 15.07.2009 року, яке було оск аржене в адміністративному п орядку та винесені нові пода ткові повідомлення - рішенн я №0000202201/1 від 02.09.2009р., №0000202201/2 від 26.11.2009р., № 0000202201/3 від 02.02.2010р., які позивач вваж ає правомірними та просить в ідмовити у задоволенні позов у повністю.

Розглянувши подані позива чем і відповідачем документи і матеріали, заслухавши пояс нення представників сторін, всебічно і повно з' ясувавши всі фактичні обставини, на як их ґрунтується позов, оцінив ши докази, які мають значення для розгляду справи і виріше ння спору по суті, Окружний ад міністративний суд м. Києва, -

ВСТАНОВИВ:

Приватне акціонерне то вариство «Страхова група «ТА С»є правонаступником Закрит ого акціонерного товариства Страхова група «ТАС».

Державною податковою інсп екцією у м. Полтава проведено виїзну планову комплексну п еревірку Полтавської філії З акритого акціонерного товар иства «Страхова компанія «ТА С»(код 25784646) з питань дотримання вимог податкового, валютног о та іншого законодавства за період з 01.07.2006р. по 31.03.2009р. за резул ьтатами якого складено акт п еревірки №1389/22-1/25784646 від 08.07.2009 року.

Як зазначено в акті перевір ки, Полтавська філія ЗАТ «Стр ахова Група «ТАС»у перевіряє мому періоді достроково прип инила договори страхування ( перелік договорів та полісів наведено у акті перевірки). У достроково розірваних догов орах страхування та страхови х полюсах за вимогою страхув альника страховик повертає й ому страхові внески за періо д, що залишився до закінчення дії договору чи полюсу з вира хуванням нормативних витрат страхового відшкодування, щ о були здійснені за цим догов ором.

При цьому, в акті встановлен о, що філією не було здійснено коригування валового доходу від страхової діяльності на суми сплачених страхувальни ками на користь страховика к оштів у розмірі понесених ст раховиком витрат на ведення справи по достроково припине них угодах страхування за пе ревіряємий період на загальн у суму 2823,83 грн., що по періодам с кладає: 3 квартал 2006 року - 87,26 гр н., 2 квартал 2007 року - 21,82 грн., 3 ква ртал - 45,07 грн., 4 квартал - 1356,50 гр н., 1 квартал 2008 року - 127,05 грн., 2 кв артал 2008 року - 0,0 грн., 3 квартал 2008 року - 24,39 грн., 4 квартал 2008 рок у - 1161,24 грн.

Так, перевіркою встановлен і порушення вимог п. 5.10 ст. 5 , пп. 7. 2.1, пп. 7.2.3, п. 7.2 ст. 7 Закону України « Про оподаткування прибутку п ідприємств», що призвело до з авищення валового доходу від страхової діяльності на 2823,83 г рн., утриманих страховиком у р азі дострокового припинення дії договору (полісу) страхув ання (які були оподатковані ф ілією за ставкою 3%) та , відпові дно, про заниження філією ско ригованого валового доходу в ід діяльності іншої, ніж стра хова, на 2823,83 грн., утриманих стра ховиком у разі дострокового припинення дії договору (пол ісу) страхування (які повинні були оподатковуватися за ст авкою 25%).

За результатами перевірки ДПІ у м. Полтаві винесене пода ткове повідомлення - рішенн я №0000202201/0 від 15.07.2009р. про визначенн я суми податкового зобов' яз ання з податку на прибуток ст рахових організацій у розмір і 931,86 грн., в т.ч. 621,24 грн. - основни й платіж, 310,62 грн. - штрафні сан кції.

За наслідками адміністрат ивного оскарження та на підс таві рішень, прийнятих за роз глядом первинної та повторни х скарг, податкове повідомле ння - рішення №0000202201/0 від 15.07.2009р. з алишено без змін та ДПІ у м. По лтаві винесені нові податков і повідомлення - рішення №00002 02201/1 від 02.09.2009р., №0000202201/2 від 26.11.2009р., №0000202201/ 3 від 02.02.2010р.

Правомірність вказаних п овідомлень - рішень є предме том даного спору.

Проаналізувавши матеріали справи, заслухавши поясненн я представників сторін, суд п риходить до висновку про те, щ о позовні вимоги є обґрунтов аними та підлягають задоволе нню з наступних підстав.

Статтею 9 Закону України "П ро страхування" встановлено, що страховий платіж (страхов ий внесок, страхова премія) - ц е плата за страхування, яку ст рахувальник (клієнт страхово ї компанії) зобов'язаний внес ти страховику (страховій ком панії) згідно з договором стр ахування.

Страховий тариф - ставка стр ахового внеску з одиниці стр ахової суми за визначений пе ріод страхування. Страхові т арифи при добровільній формі страхування обчислюються ст раховиком актуарно (математи чно) на підставі відповідної статистики настання страхов их випадків. Конкретний розм ір страхового тарифу визнача ється в договорі страхування за згодою сторін.

Відповідно до ст. 17 Закону Ук раїни Про страхування, страх ові тарифи за договорами стр ахування іншими, ніж договор и страхування життя, повинні міститись у Правилах страху вання, які розробляються стр аховиком для кожного виду ст рахування окремо і підлягают ь реєстрації в Уповноваженом у органі при видачі ліцензії на право здійснення відпові дного виду страхування. Норм атив витрат на ведення справ для кожного виду страхуванн я включений в розрахунок стр ахового тарифу, який передба чає оцінку ризику страховика так і його компенсаційні вит рати, тобто у розрахованому с траховому тарифі норматив ви трат на. ведення справ є його с труктурною, складовою, відпо відно без виділення цієї стр уктурної складової нарахова ному страховому платежу за к онкретним договором страхув ання.

Страховий платіж щодо певн ого об'єкту, терміну та інших у мов страхування визначаєтьс я в конкретному договорі стр ахування згідно з страховими тарифами, які передбачені Пр авилами страхування, що заре єстровані в Уповноваженому о ргані при видачі ліцензії на право здійснення відповідно го виду страхування, та погод жуються страхувальником і ст раховиком.

Статтею 28 Закону України Пр о страхування встановлено, щ о у разі дострокового припин ення дії договору страхуванн я, крім договору страхування життя, за вимогою страхуваль ника, страховик повертає йом у страхові платежі за період , що залишився до закінчення д ії договору, з відрахуванн ям нормативних витрат на в едення справи, визначених при розрахунку страхового т арифу, фактичних виплат ст рахових сум та страхового ві дшкодування, що були здійсне ні за цим договором страхува ння.

З аналізу наведених норм вб ачається, що норматив на веде ння справ є складовою страхо вого тарифу, а його абсолютна величина є складовою загаль ної суми страхового платежу, за рахунок якої страховик по криває витрати на проведення страхової діяльності (вигот овлення бланків договорів, о бслуговування, консультуван ня, проведення експертиз, вип лату агентської винагороди, тощо).

Доходи страховиків у вигля ді отриманих чи нарахованих страхових платежів за догово ром страхування, крім догово рів довгострокового страхув ання життя, згідно з підпункт ом 7.2.1 п. 7.2 ст. 7 Закону України "Пр о оподаткування прибутку під приємств", оподатковуються з а ставкою 3%. Страховиком від о триманого чи нарахованого ст рахового платежу одразу спла чується податок в розмірі 3% ві д загальної суми валового до ходу, який був нарахований на підставі страхового тарифу, невід'ємною складовою части ною якого є витрати на веденн я справ.

Таким чином, у позивача відс утні правові підстави, у разі дострокового розірвання дог овору страхування, змінювати перше (оподаткування страхо вого платежу, як валового дох оду страховика при укладанні договору страхування) призн ачення отриманих чи нарахова них страхових платежів, та пе регляду структури та складов их страхового тарифу, як звич айної ціни страхового тарифу , визначеної відповідно до Ро зпорядження Державної коміс ії з регулювання ринків фіна нсових послуг України від 30.12.20 04 р. №3259.

Величина отриманого чи нар ахованого страхового платеж у визначається з урахуванням норм статей 9, 17 та 28 Закону Укра їни "Про страхування", згідно з тарифами, при розрахунку яки х визначено норматив на веде ння справи. При цьому, відпові дно до пп. 7.2.3 п. 7.2 ст. 7 Закону Укра їни "Про оподаткування прибу тку підприємств", до категорі ї валових витрат, пов'язаних з одержанням таких доходів, не включаються витрати, які пон есені страховиком під час зд ійснення операцій зі страхув ання, перестрахування, тобто витрат страховика від страх ової діяльності, які були зак ладені у страховий тариф і су му яких не можна вичленити зі звичайної ціни страхового т арифу.

Таким чином, всі операції зі страхування не підпадають п ід дію пп. 5.10 ст. 5 та відповідно п п. 10.1 ст. 10 Закону України "Про оп одаткування прибутку підпри ємств". Це також відповідає п. 2 -"Інші доходи, що мають особли вий порядок оподаткування" Ф орми декларації з податку на доходи (прибуток) страховика , яка затвердженої наказом ДП А України від 31.03.2003 р. №146, зі зміна ми і доповненнями (на період п еревірки), в якому у код рядків "показники" не включений дохо д від витрат на ведення справ и по іншим видам страхування ніж страхування життя, як так ий, що має особливий порядок о податкування, тобто за ставк ою 25%, а не за ставкою 3%.

Враховуючи викладене, Окр ужний адміністративний суд м . Києва вважає, що ДПІ у м. Полта ві безпідставно зроблено вис новок про порушення Полтавсь кою філією ПАТ «СГ «ТАС»вимо г п. 5.10 ст. 5 , пп. 7.2.1, пп. 7.2.3, п. 7.2 ст. 7 Зако ну України «Про оподаткуванн я прибутку підприємств»та за вищення валового доходу від страхової діяльності на 2823,83 гр н.

З огляду на зазначене, засто сування до позивача суми штр афних (фінансових) санкцій на підставі пп. 17.1.3 п. 17.1 ст. 17 Закону №2181-ІІІ від 21.12.2000р. є неправомірн им, у зв' язку з чим, податкові повідомлення - рішення №000020220 1/0 від 15.07.2009р., №0000202201/1 від 02.09.2009р., №0000202201/2 в ід 26.11.2009р., №0000202201/3 від 02.02.2010р. підляга ють скасуванню.

Відповідно до ст. 162 Кодексу адміністративного судочинс тва України при вирішенні сп рави по суті суд може задовол ьнити адміністративний позо в повністю або частково чи ві дмовити в його задоволенні п овністю або частково, у разі з адоволення адміністративно го позову суд може прийняти п останову про визнання протип равними рішення суб'єкта вла дних повноважень чи окремих його положень, дій чи бездіял ьності і про скасування або в изнання нечинним рішення чи окремих його положень, про по ворот виконання цього рішенн я чи окремих його положень із зазначенням способу його зд ійснення.

Суд може прийняти іншу пост анову, яка б гарантувала дотр имання і захист прав, свобод, і нтересів людини і громадянин а, інших суб'єктів у сфері публ ічно-правових відносин від п орушень з боку суб'єктів влад них повноважень.

Частиною 1 ст. 9 Кодексу адмін істративного судочинства Ук раїни встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відпов ідно до якого органи державн ої влади, органи місцевого са моврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межа х повноважень та у спосіб, що п ередбачені Конституцією та з аконами України.

Згідно з ч. 3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження ріш ень, дій чи бездіяльності суб ' єктів владних повноважень адміністративні суди переві ряють, чи прийняті (вчинені) во ни: на підставі, у межах повнов ажень та у спосіб, що передбач ені Конституцією та законами України; з використанням пов новаження з метою, з якою це по вноваження надано; обґрунтов ано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення д ля прийняття рішення (вчинен ня дії); безсторонньо (неупере джено); добросовісно; розсудл иво; з дотриманням принципу р івності перед законом, запоб ігаючи несправедливій дискр имінації; пропорційно, зокре ма з дотриманням необхідного балансу між будь-якими неспр иятливими наслідками для пра в, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких сп рямоване це рішення (дія); з ур ахуванням права особи на уч асть у процесі прийняття ріш ення; своєчасно, тобто протяг ом розумного строку.

Відповідно до ч. 2 ст. 71 Кодекс у адміністративного судочин ства України кожна сторона п овинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимог и та заперечення, крім випадк ів, встановлених статтею 72 цьо го Кодексу.

Згідно з ч. 2 ст. 71 Кодексу адмі ністративного судочинства У країни в адміністративних сп равах про протиправність ріш ень, дій чи бездіяльності суб 'єкта владних повноважень об ов'язок щодо доказування пра вомірності свого рішення, ді ї чи бездіяльності покладаєт ься на відповідача, якщо він з аперечує проти адміністрати вного позову.

Всупереч наведеним вимога м відповідач, як суб'єкт владн их повноважень, не довів прав омірності прийнятих ним спір них рішень.

Розглянувши подані сторон ами документи і матеріали, за слухавши пояснення представ ників сторін, всебічно і повн о з' ясувавши всі фактичні о бставини, на яких ґрунтуютьс я позовні вимоги, оцінивши до кази, які мають значення для р озгляду справи і вирішення с пору по суті, Окружний адміні стративний суд м. Києва вважа є, що позовні вимоги Приватно го акціонерного товариства « Страхова група «ТАС»про скас ування податкових повідомле нь - рішень ДПІ у м. Полтаві №0 000202201/0 від 15.07.2009р., №0000202201/1 від 02.09.2009р., №0000202 201/2 від 26.11.2009р., №0000202201/3 від 02.02.2010р. підл ягають задоволенню.

Згідно зі ст. 94 КАС Україн и, якщо судове рішення ухвале не на користь сторони, яка не є суб' єктом владних повноваж ень, суд присуджує всі здійсн ені нею документально підтве рджені судові витрати з Держ авного бюджету України (або в ідповідного місцевого бюдже ту, якщо іншою стороною був ор ган місцевого самоврядуванн я, його посадова чи службова о соба).

Згідно Прикінцевих та пе рехідних положень КАС Украї ни до набрання чинності зако ном, який регулює порядок спл ати і розмір судового збору, р озмір цього збору за подання позовів немайнового характе ру визначається відповідно д о пп. „б” п.1 ст. 3 Декрету Кабіне ту Міністрів України „Про де ржавне мито”.

Враховуючи викладене та к еруючись ст. ст. 69, 71, 94, 97, 112, 158-163 Кодек су адміністративного судочи нства України, Окружний адмі ністративний суд м. Києва, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Позовні вимог и задовольнити повністю.

2. Скасувати податкові повідомлення - рішення ДПІ у м. Полтаві №0000202201/0 від 15.07.2009р., №000020220 1/1 від 02.09.2009р., №0000202201/2 від 26.11.2009р., №0000202201/3 в ід 02.02.2010р.

3. Судові витрати в с умі 3,40 грн. присудити на корист ь Приватного акціонерного то вариства «Страхова група «ТА С» за рахунок Державного бюд жету України.

Постанова відповідно до вимог ч. 1 ст. 254 КАС України наби рає законної сили після закі нчення строку подання заяви про апеляційне оскарження, в становленого цим Кодексом, я кщо таку заяву не було подано .

Постанова може бути оскарж ена до суду апеляційної інст анції протягом десяти днів з дня її складення в повному об сязі за правилами, встановле ними ст. ст. 185-187 КАС України, шля хом подання через суд першої інстанції заяви про апеляці йне оскарження з наступним п оданням протягом двадцяти дн ів апеляційної скарги. Апеля ційна скарга може бути подан а без попереднього подання з аяви про апеляційне оскаржен ня, якщо скарга подається у ст рок, встановлений для поданн я заяви про апеляційне оскар ження.

Суддя П.О. Григорович

Дата ухвалення рішення18.06.2010
Оприлюднено05.08.2010
Номер документу10203808
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-2018/10/2670

Ухвала від 15.02.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Григорович П.О.

Ухвала від 21.03.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Острович С.Е.

Ухвала від 28.03.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Острович С.Е.

Ухвала від 09.11.2010

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Безименна Н.В.

Постанова від 18.06.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Григорович П.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні