Рішення
від 24.12.2021 по справі 200/5710/21
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 грудня 2021 р. Справа№200/5710/21

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Христофорова А.Б., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (в письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області до Державного підприємства Донецький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою про зобов`язання вчинити певні дії та стягнення коштів,

В С Т А Н О В И В:

У травні 2021 року до Донецького окружного адміністративного суду подана позовна заява Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області до Державного підприємства Донецький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою , в якій позивач просить суд:

- зобов`язати голову комісії з припинення Державного підприємства Державне підприємство Донецький науково - дослідний та проектний інститут землеустрою (ЄДРПОУ 00689183) визнати кредиторські вимоги Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області на суму 106 789,05 гри. (сто шість тисяч сімсот вісімдесят дев`ять, 05) та включити їх в передавальний акт.

- стягнути з Державного підприємства Державне підприємство Донецький науково- дослідний та проектний інститут землеустрою (ЄДРПОУ 00689183) на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області (ЄДРПОУ 41325231) заборгованість по страховим коштам на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з тимчасової втрати працездатності в сумі 106 789,05 гри. (сто шість тисяч сімсот вісімдесят дев`ять) гривень 05 копійок.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що Державне підприємство Донецький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою (ЄРДПОУ 00689183) перебуває на обліку в якості страхувальника у Костянтинівському міському відділенні управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області.

Згідно з наказом Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру від 20.01.2021 № 32 Державне підприємство Донецький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою (далі - Відповідач) реорганізовується шляхом приєднання до Державного підприємства Центр державного земельного кадастру (ЄДРПОУ 21616582).

Зазначає, що за даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відповідач перебуває в стані припинення з 20.01.2021. Строк заявлення кредиторами вимог встановлений до 22.03.2021 року.

На підставі п.п.8 п.2.9 Порядку перевірки правильності використання страхувальниками страхових коштів Фонду соціального страхування України та застосування фінансових санкцій за порушення встановленого порядку їх використання, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування України від 02.10.2020 № 23 (далі - Порядок №23) наказом Костянтинівського міського відділення від 19.02.2021 року №34 було призначено проведення позапланової перевірки страхувальника з 19.02.2021 року по 22.02.2021 року за період з 01.01.2013 року по 19.02.2021 року, зокрема, з питань дотримання порядку використання страхувальником виділених йому коштів Фонду соціального страхування.

19.02.2021 документальна перевірка відповідача не відбулась, у зв`язку із відсутністю документів бухгалтерського обліку та звітності щодо використання страхових коштів Фонду, про що у відповідності з п.2.21 Порядку №23 був складений АКТ від 19.02.2021, який був вручений під розписку голові комісії з реорганізації Гончаровій М.І.

На підставі АКТУ від 19.02.2021 Про відсутність документів бухгалтерського обліку та звітності щодо страхових коштів Фонду за період з 01.01.2013 по 18.02.2021 по страхувальнику ДП Донецький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою Костянтинівським міським відділенням була надіслана вимога від 22.02.2021 № 1 щодо вжиття до 05.03.2021 року заходів щодо приведення бухгалтерського обліку та звітності страхувальника відповідно до норм чинного законодавства шляхом відновлення втрачених документів та подальшого надання для проведення перевірки з питань, які відносяться до переліку повноважень Фонду соціального страхування України або надати Сертифікат про форс-мажорні обставини, зокрема, щодо неможливості виконання зобов`язань, передбачених п.7 ст. 111 Цивільного Кодексу України.

На підставі абз. 2 п.2.21 Порядку №23 наказом Костянтинівського міського відділення від 12.03.2021 року №42 була повторно призначена позапланова перевірка страхувальника з 12.03.2021 року по 15.03.2021 року, у зв`язку з його припиненням. Під час виїзної позапланової перевірки, головою комісії з припинення страхувальника не було надано документального підтвердження правомірного та цільового використання страхових коштів Фонду на загальну суму 64 195,42 грн.. про що був складений АКТ документальної перевірки дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду від 12.03.2021 року №22.

На підставі акту перевірки № 22 начальником управління було винесено рішення від 18.03.2021 № 168 про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду на загальну суму 96 293, 13 грн. (із них 64 195,42 грн. - неправомірно витрачені суми страхових коштів, 32 097,91 грн. - фінансові санкції (штраф - 50%).

Відповідно до ст.15 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування України у зв`язку з несвоєчасним поверненням страхових коштів Фонду управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України винесено рішення про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів Фонду від 19.04.2021 № 168/1 на суму 10 495, 92 грн. (із них: 9 629,31 грн. - 10% штраф ; та пеня - 0,1% - 866,61 грн. (Додаток 8).

Таким чином, за наслідками проведення позапланової перевірки страхувальника сума кредиторських вимог стягувача склала 106 789,05 грн. (сто шість тисяч сімсот вісімдесят дев`ять грн., 05 коп.)

З метою досудового врегулювання спірного питання Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України була надіслана голові комісії з припинення ДП Донецький науково - дослідний та проектний інститут землеустрою заява про визнання кредиторських вимог від 19.03.2021 за № 01/07/16-605 на суму 96 293,13 грн.

Проте, Головою комісії з припинення не визнані в повному обсязі кредиторські вимоги управління. У зв`язку з винесенням рішення про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів Фонду від 19.04.2021 № 168/1 на суму 10 495, 92 грн. та в межах строку, встановленого для заявления кредиторами своїх вимог, голові комісії з припинення була направлена додаткова заява про визнання поточних вимог кредитора від 20.04.2021 року №07-18-1082 на суму 10 495,92 грн.

За таких обставин просить задовольнити позовні вимоги.

Відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому зазначав, що Донецька торгово-промислова палата підтвердила, що ненадання відповідачем запитуваних Управлінням документів було зумовлено форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили). Донецька торгово-промислова палата засвідчила настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) з 01 листопада 2014 року, які продовжують діяти по теперішній час. Дату закінчення терміну дії форс-мажорних обставин на момент видачі даного сертифікату встановити неможливо.

Таким чином, на підтвердження настання обставин, за яких були втрачені вищезазначені документи, відповідачем Управлінню було надано Сертифікат № 1400-21-0407 (далі - Сертифікат), виданий Донецькою торгово-промисловою палатою 28 квітня 2021 року.

З огляду на вищевикладене, наявність у ДП Донецький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою Сертифікату, який є належним доказом на підтвердження настання форс-мажорних обставин та звільнення відповідача від відповідальності, із врахуванням положень ст. 617 ЦК України та ст. 10 Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції , та того, що рішення Управління від 18.03.2021 № 168 та від 19.04.2021 № 168/1 є протиправними та підлягають скасуванню, а вимоги Управління щодо стягнення з відповідача 106 789,58 грн не підлягають задоволенню.

Встановивши, що вказаний позов поданий без додержання вимог передбачених ст. 161 КАС України, суд своєю ухвалою від 17 травня 2021 року залишив його без руху, надавши позивачеві строк для усунення недоліків заяви.

Ухвалою суду від 03 червня 2021 року позов прийнятий до розгляду, відкрито провадження у справі, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження, без проведення судового засідання та повідомлення (виклику) учасників справи.

Ухвалою від 01 липня 2021 року суд зупинив провадження у даній адміністративній справі справі № 200/5710/21-а до набрання законної сили рішенням Донецького окружного адміністративного суду по справі № 200/5999/21-а.

Ухвалою від 26 листопада 2021 року провадження у справі поновлено.

За приписами частини 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. Відповідно до статті 258 КАС України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд установив наступне.

Державне підприємство Донецький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою (ЄРДПОУ 00689183) перебуває на обліку в якості страхувальника у Костянтинівському міському відділенні управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області.

Згідно з наказом Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру від 20.01.2021 № 32 Державне підприємство Донецький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою (далі - Відповідач) реорганізовується шляхом приєднання до Державного підприємства Центр державного земельного кадастру (ЄДРПОУ 21616582).

За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відповідач перебуває в стані припинення з 20.01.2021. Строк заявлення кредиторами вимог встановлений до 22.03.2021 року.

На підставі п.п.8 п.2.9 Порядку перевірки правильності використання страхувальниками страхових коштів Фонду соціального страхування України та застосування фінансових санкцій за порушення встановленого порядку їх використання, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування України від 02.10.2020 № 23 (далі - Порядок №23) наказом Костянтинівського міського відділення від 19.02.2021 року №34 було призначено проведення позапланової перевірки страхувальника з 19.02.2021 року по 22.02.2021 року за період з 01.01.2013 року по 19.02.2021 року, зокрема, з питань дотримання порядку використання страхувальником виділених йому коштів Фонду соціального страхування.

19.02.2021 документальна перевірка відповідача не відбулась, у зв`язку із відсутністю документів бухгалтерського обліку та звітності щодо використання страхових коштів Фонду, про що у відповідності з п.2.21 Порядку №23 був складений АКТ від 19.02.2021, який був вручений під розписку голові комісії з реорганізації Гончаровій М.І.

На підставі АКТУ від 19.02.2021 Про відсутність документів бухгалтерського обліку та звітності щодо страхових коштів Фонду за період з 01.01.2013 по 18.02.2021 по страхувальнику ДП Донецький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою Костянтинівським міським відділенням була надіслана вимога від 22.02.2021 № 1 щодо вжиття до 05.03.2021 року заходів щодо приведення бухгалтерського обліку та звітності страхувальника відповідно до норм чинного законодавства шляхом відновлення втрачених документів та подальшого надання для проведення перевірки з питань, які відносяться до переліку повноважень Фонду соціального страхування України або надати Сертифікат про форс-мажорні обставини, зокрема, щодо неможливості виконання зобов`язань, передбачених п.7 ст. 111 Цивільного Кодексу України.

На підставі абз. 2 п.2.21 Порядку №23 наказом Костянтинівського міського відділення від 12.03.2021 року №42 була повторно призначена позапланова перевірка страхувальника з 12.03.2021 року по 15.03.2021 року, у зв`язку з його припиненням. Під час виїзної позапланової перевірки, головою комісії з припинення страхувальника не було надано документального підтвердження правомірного та цільового використання страхових коштів Фонду на загальну суму 64 195,42 грн.. про що був складений АКТ документальної перевірки дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду від 12.03.2021 року №22.

На підставі акту перевірки № 22 начальником управління було винесено рішення від 18.03.2021 № 168 про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду на загальну суму 96 293, 13 грн. (із них 64 195,42 грн. - неправомірно витрачені суми страхових коштів, 32 097,91 грн. - фінансові санкції (штраф - 50%).

Відповідно до ст.15 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування України у зв`язку з несвоєчасним поверненням страхових коштів Фонду управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України винесено рішення про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів Фонду від 19.04.2021 № 168/1 на суму 10 495, 92 грн. (із них: 9 629,31 грн. - 10% штраф ; та пеня - 0,1% - 866,61 грн. (Додаток 8).

Таким чином, за наслідками проведення позапланової перевірки страхувальника сума кредиторських вимог стягувача склала 106 789,05 грн. (сто шість тисяч сімсот вісімдесят дев`ять грн., 05 коп.)

З метою досудового врегулювання спірного питання Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України була надіслана голові комісії з припинення ДП Донецький науково - дослідний та проектний інститут землеустрою заява про визнання кредиторських вимог від 19.03.2021 за № 01/07/16-605 на суму 96 293,13 грн.

Проте, Головою комісії з припинення не визнані в повному обсязі кредиторські вимоги управління. У зв`язку з винесенням рішення про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів Фонду від 19.04.2021 № 168/1 на суму 10 495, 92 грн. та в межах строку, встановленого для заявления кредиторами своїх вимог, голові комісії з припинення була направлена додаткова заява про визнання поточних вимог кредитора від 20.04.2021 року №07-18-1082 на суму 10 495,92 грн.

Судом також установлено, що рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 22 липня 2021 року по справі № 200/5999/21 у задоволенні позову Державного підприємства Донецький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою (код ЄДРПОУ 00689183, Україна, 85110, Донецька обл., місто Костянтинівка, вулиця Європейська, будинок 13) до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області (код ЄДРПОУ 41325231, Україна, 84122, Донецька обл., місто Слов`янськ, вул. Свободи, буд. 5) про визнання протиправними та скасування рішень від 18.03.2021 № 168 та від 19.04.2021 № 168/1, - відмовлено повністю.

Так зазначеним рішенням у справі № 200/5999/21 встановлено:

Державне підприємство Донецький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області про визнання протиправними та скасування рішень від 18.03.2021 № 168 та від 19.04.2021 № 168/1.

В обґрунтування позовних вимог представник Державного підприємства Донецький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою зазначає, що спірні рішення відповідача є протиправними, з огляду на наступне. Так, перевіркою Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області виявлено порушення позивачем пунктів 3, 4 частини другої статті 15 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування , а саме ненадання документів, що підтверджують ведення належного обліку коштів соціального страхування за період з січня 2013 по липень 2014 року. Разом із тим, в запереченнях проти акту перевірки від 12.03.2021 № 22 позивач повідомив відповідача про неможливість виконання вищевказаних приписів законодавства, з огляду на те, що такі документи були втрачені у зв`язку із проведенням антитерористичної операції. Крім того, на підтвердження настання обставин, за яких були втрачені зазначені вище документи, Управлінню було надано сертифікат № 1400-21-0407, виданий Донецькою торгово-промисловою палатою 28 квітня 2021 року.

Відповідно до наказу Костянтинівського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області від 19.02.2021 № 34 з 19.02.2021 мала бути проведена перевірка з питань дотримання використання коштів Фонду соціального страхування України, виділених за період з 01.01.2013 по 18.02.2021 у позивача. Проте, 19.02.2021 перевірка відповідача не відбулась, у зв`язку із відсутністю у страхувальника документів бухгалтерського обліку та звітності щодо використання страхових коштів Фонду. На підставі вказаного Костянтинівським міським відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області була надіслана вимога від 22.02.2021 № 1 щодо вжиття заходів стосовно приведення бухгалтерського обліку та звітності страхувальника відповідно до норм чинного законодавства, шляхом відновлення втрачених документів та подальшого надання для проведення перевірки з питань, які відносяться до переліку повноважень Фонду соціального страхування України або надати Сертифікат про форс- мажорні обставини, зокрема, щодо неможливості виконання зобов`язань, передбачених п.7 ст. 111 Цивільного Кодексу України. Проте при проведенні повторної перевірки позивачем не було надано ані документи, ані сертифікат торгово-промислової палати. З огляду на викладене, начальником управління було винесено рішення від 18.03.2021 № 168 про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду на загальну суму 96 293, 13 грн. (із них 64 195, 42 грн. - неправомірно витрачені суми страхових коштів, 32 097, 91 грн. - фінансові санкції (штраф - 50 %). Відповідно до ст. 15 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування України у зв`язку з несвоєчасним поверненням страхових коштів Фонду управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України винесено рішення від 19.04.2021 № 168/1 Про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів Фонду на суму 10 495, 92 грн. (з них 9 629, 31 грн. - 10 % штраф ; та пеня - 0,1 % - 866, 61 грн).

При цьому, відповідач наголошує, що позивачем не було дотримано обов`язковий порядок засвідчення втрати документів, а саме не запросив представників слідчих органів для участі в роботі комісії для встановлення переліку відсутніх документів і розслідування причин їх втрати чи знищення, не звернувся до органів Фонду та відповідних контролюючих органів для подальшого поновлення журналів господарських операцій та регістрів бухгалтерського обліку, не відновив документи, необхідні для призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг за рахунок коштів Фонду.

В рамках адміністративної справи - № 200/5710/21 відповідач - Державне підприємство Донецький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою (код ЄДРПОУ 00689183), зареєстрований за адресою: Україна, 85110, Донецька обл., місто Костянтинівка, вулиця Європейська, будинок 13, що підтверджено витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

На підставі п. 1 наказу Держгеокадастру Про реорганізацію державних підприємств від 20.01.2021 № 32 вирішено реорганізувати, зокрема, Державне підприємство Донецький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою . Визначено державне підприємство Центр державного земельного кадастру , до якого приєднуються державні підприємства, зазначені у пункті 1 цього наказу, правонаступником майнових прав і обов`язків реорганізованих державних підприємств.

З 21.01.2021 відповідач знаходиться в стані припинення.

Правову основу, економічний механізм та організаційну структуру загальнообов`язкового державного соціального страхування громадян від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які призвели до втрати працездатності або загибелі застрахованих на виробництві, визначено Законом України „Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 № 1105-XIV (далі - Закон № 1105-XIV).

За змістом ст. 5 цього закону основними принципами страхування від нещасного випадку є: паритетність держави, представників застрахованих осіб та роботодавців в управлінні страхуванням від нещасного випадку; своєчасне та повне відшкодування шкоди страховиком; обов`язковість страхування від нещасного випадку осіб, які працюють на умовах трудового договору (контракту) та інших підставах, передбачених законодавством про працю, а також добровільність такого страхування для осіб, які забезпечують себе роботою самостійно, та громадян - суб`єктів підприємницької діяльності; надання державних гарантій реалізації застрахованими громадянами своїх прав; обов`язковість сплати страхувальником страхових внесків; формування та витрачання страхових коштів на солідарній основі; диференціювання страхового тарифу з урахуванням умов і стану безпеки праці, виробничого травматизму та професійної захворюваності на кожному підприємстві; економічна заінтересованість суб`єктів страхування в поліпшенні умов і безпеки праці; цільове використання коштів страхування від нещасного випадку.

Згідно зі ст. 4 Закону № 1105-XIV Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом. Фонд є некомерційною самоврядною організацією, що діє на підставі статуту, який затверджується його правлінням.

Згідно із статтею 10 Закону № 1105-ХІV Фонд має право, зокрема, одержувати безоплатно від державних органів, підприємств, установ, організацій (у тому числі від органів доходів і зборів, банківських, інших фінансово-кредитних установ) та громадян - суб`єктів підприємницької діяльності відомості щодо використання страхових коштів; перевіряти достовірність відомостей, поданих роботодавцем для отримання коштів Фонду, дотримання порядку використання роботодавцем виділених йому коштів Фонду та зупиняти виплати з Фонду в разі відмови або перешкоджання з боку роботодавця у проведенні перевірки, виявлення фактів подання ним Фонду недостовірних відомостей або порушення порядку використання роботодавцем коштів Фонду; накладати і стягувати фінансові санкції та адміністративні штрафи, передбачені законом за порушення вимог цього Закону; вимагати від керівників та інших посадових осіб підприємств, установ і організацій, а також від фізичних осіб усунення виявлених фактів порушення законодавства про соціальне страхування; порушувати відповідно до законодавства питання про притягнення посадових осіб до відповідальності за порушення законодавства у сфері соціального страхування, вимагати надання інформації про вжиті заходи.

Згідно із частиною п`ятою статті 15 Закону № 1105-XIV роботодавець несе відповідальність за порушення порядку використання коштів Фонду, несвоєчасне або неповне їх повернення.

Відповідно до частин шостої та сьомої статті 15 Закону № 1105-XIV у разі порушення порядку використання страхових коштів роботодавці відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачують штраф у розмірі 50 відсотків такої суми.

За несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів на страхувальників та інших отримувачів коштів Фонду накладається штраф у розмірі 10 відсотків несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів.

Одночасно на суми несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів і штрафних санкцій нараховується пеня в розмірі 0,1 відсотка зазначених сум коштів, розрахована за кожний день прострочення платежу

Своєчасно не сплачені фінансові санкції та адміністративні штрафи стягуються із страхувальника в дохід Фонду в порядку, встановленому законом.

Пунктом 4.1 Інструкції про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру оскарження, затвердженої Постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 22 грудня 2010 року № 29, передбачено, що за матеріалами акта перевірки та результатами розгляду заперечень страхувальника (за їх наявності) керівник органу Фонду або його заступник приймає рішення про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій до страхувальника відповідно до статей 21, 22, 28, 30 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням", яке надсилається страхувальнику разом з листом про результати розгляду заперечень (за їх наявності) протягом 20 календарних днів з дня підписання акта перевірки.

Згідно з ч.ч. 1 та 2 ст. 17 Закону № 1105-XIV спори, що виникають із правовідносин за цим Законом, вирішуються в судовому порядку. Строк давності в разі стягнення штрафних санкцій, передбачених цим Законом, а також інших видів заборгованості перед Фондом не застосовується.

Судом встановлено, що у зв`язку за наслідком виявлення у позивача в ході перевірки порушень, відповідачем прийняті рішення про повернення коштів Фонду та застосування штрафних санкцій № 168 від 18.03.2021 та рішення про застосування фінансових санкцій і пені № 168/1 від 19.04.2021.

Суд зауважує, що відповідач не оскаржує розрахунок ані суми коштів, які підлягають поверненню, ані фінансових санкцій.

З пояснень відповідача вбачається, що причиною відсутності документів є проведення бойових дій та активної фази АТО, в тому числі й у м. Донецьк, де був зареєстрований та знаходився позивач.

Згідно з п. 6.10 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 року № 88, у разі пропажі або знищення первинних документів, облікових регістрів і звітності керівник підприємства, установи письмово повідомляє про це правоохоронні органи та наказом призначає комісію для встановлення переліку відсутніх документів і розслідування причин їх утрати чи знищення.

Для участі в роботі комісії запрошуються представники слідчих органів, охорони і державного пожежного нагляду.

Результати роботи комісії оформляються актом, який затверджується керівником підприємства, установи. Копія акта надсилається органу, в сфері управління якого перебуває підприємство, установа, а також територіальному органу центрального органу виконавчої влади, який реалізує державну податкову політику, державну політику у сфері державної митної справи, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, державну політику у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового, митного законодавства, а також законодавства з питань сплати єдиного внеску, - підприємствами та місцевому фінансовому органу - установами, в 10-денний строк.

Міністерство соціальної політики України листом від 03.06.2014 № 5695/0/14-14/18 та Виконавча дирекція Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності листом від 28.09.2015 № 6-33-1535 надали роз`яснення щодо дій у разі втрати листка непрацездатності, у тому числі, у разі втрати, пошкодження або знищення внаслідок форс-мажорних обставин, пов`язаних з проведенням у Донецькій і Луганській областях антитерористичної операції.

Так, якщо листок непрацездатності загублено внаслідок форс-мажорних обставин після оплати, то дії суб`єкта господарювання визначаються приписами пункту 6.10 Положення № 88.

Крім того з метою відновлення первинної документації, загубленої в результаті форс-мажорних обставин, необхідно отримати офіційні довідки відповідних органів про настання таких обставин, звернутися із заявою до територіального відділення Фонду з проханням надати копії всіх втрачених звітів. До заяви доцільно додати підтверджуючі документи, зокрема, наприклад, довідку органу пожежної служби та акт комісії з переліком втрачених документів із зазначенням причин їх втрати.

На підставі отриманих копій документів підприємство має відновити оригінали власних вихідних первинних документів; сформувати журнали господарських операцій та регістри бухгалтерського обліку.

Якщо підсумкові обороти у відновлених регістрах збігатимуться з даними, відображеними в звітності по коштах Фонду за відповідні звітні періоди, буде поновлено протоколи комісії із соціального страхування про призначення матеріального забезпечення застрахованим особам, банківськими виписками та (або) касовими документами буде підтверджено своєчасність виплати (перерахування) матеріального забезпечення застрахованим особам, то бухгалтерський облік по коштах Фонду можна вважати повністю відновленим, а кошти Фонду - використаними за призначенням.

Проте, позивачем не дотримано обов`язок щодо засвідчення факту втрати документів внаслідок проведення антитерористичної операції.

Стосовно строку зберігання листків непрацездатності протягом 3 років та закінчення цього терміну станом на момент перевірки, суд зауважує, що оскільки як контролюючому органу під час перевірки так і суду протягом розгляду справи не було надано актів знищення вказаних листків непрацездатності за спірний період, а єдиним доводом стосовно відсутності первинних документів під час перевірки був загальновідомий факт наявності на території Донецької та Луганської області антитерористичної операції з квітня 2014 року, вказані положення не поширюються на позивача.

При цьому, позивач наголошує, що звільнений від будь-якої відповідальності за порушення пунктів 3, 4 частини другої статті 15 Закону № 1105-XIV, а саме ненадання документів, що підтверджують ведення належного обліку коштів соціального страхування за період з січня 2013 по липень 2014 року через наявність в нього сертифіката про настання форс-мажорних обставин.

Так, для забезпечення підтримки суб`єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, та осіб, які проживають у зоні проведення антитерористичної операції або переселилися з неї під час її проведення було прийнято Закон України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції".

Відповідно до ст. 10 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" протягом терміну дії цього Закону єдиним належним та достатнім документом, що підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору), що мали місце на території проведення антитерористичної операції, як підстави для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов`язань, є сертифікат Торгово-промислової палати України.

Проте, відповідачем не було надано під час перевірки сертифікат Донецької торгово-промислової палати від 28 квітня 2021 року № 1400-21-0407, яким засвідчено форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) щодо обов`язку (зобов`язання) надати посадовим особам Фонду соціального страхування України необхідні для проведення документальної перевірки документи, що підтверджують ведення належного обліку коштів соціального страхування за період з січня 2013 року по липень 2014 року (лікарняні листи, протоколи засідання комісії, накази, табеля обліку використання робочого часу).

Суд наголошує, що вперше позивач звернувся до відповідача з вимогою надати первинні документи, що підтверджують цільове використання коштів фонду або сертифікат торгово-промислової палати ще 19.02.2021.

В подальшому, контролюючим органом було направлено вимогу від 22.02.2021 № 1 щодо вжиття заходів до 05.03.2021 в частині приведення бухгалтерського обліку та звітності страхувальника відповідно до норм чинного законодавства шляхом відновлення втрачених документів та подальшого надання для проведення перевірки з питань, які відносяться до переліку повноважень Фонду соціального страхування України або надати Сертифікат про форс мажорні обставини, зокрема, щодо неможливості виконання зобов`язань, передбачених п.7 ст. 111 Цивільного Кодексу України.

Однак, відповідач не вчинив жодних дій з метою отримання сертифікату Торгово-промислової палати України.

Враховуючи строк, який було надано відповідачу на виконання вимоги, позивач вдруге звернувся до Державного підприємства Донецький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою із вимогою надати або первинні документи або сертифікат Торгово-промислової палати. Проте, і вдруге у відповідача були відсутні вказані документи. Крім того, на момент проведення повторної перевірки відповідач також не почав вчиняти будь-яких дій з метою його отримання.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що суми матеріального забезпечення, отримані страхувальником (позивачем) за період з січня 2013 по липень 2014 року у загальній сумі 64 195, 42 грн. не підтверджуються листками непрацездатності, протоколами комісії із соціального страхування (первинними документами), у зв`язку з чим відсутні документи, підтверджуючі цільове використання коштів.

При цьому, суд наголошує, що за змістом норм процесуального права, суд має досліджувати правомірність рішення суб`єкта владних повноважень саме на момент їх винесення.

Посилання відповідача на наявність сертифікату Донецької торгово-промислової палати від 28 квітня 2021 року № 1400-21-0407, як на підставу звільнення від відповідальності, суд не приймає до уваги, адже сертифікати отримано позивачем вже після винесення всіх спірних рішень.

З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку про правомірність та обґрунтованість рішень Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області від 18.03.2021 № 168 Про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду у розмірі 96 293, 13 грн, а також від 19.04.2021 № 168/1 Про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів Фонду у загальному розмірі 10 495, 92 грн, з яких 9 629, 31 штрафу та 866, 61 грн пені.

Верховний Суд в постанові від 28 листопада 2019 року в справі №816/2357/16 зазначив, що пунктом 2.1 постанови правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 30 листопада 2010 року № 31 «Про порядок стягнення та обліку заборгованості зі сплати страхових внесків до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України» установлено, що стягнення заборгованості зі сплати страхових внесків за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених до 01 січня 2011 року, в тому числі страхових внесків, строк сплати яких на 01 січня 2011 року не настав, і контроль за правильністю нарахування, своєчасністю сплати страхових внесків, застосування фінансових санкцій на період до повного стягнення заборгованості зі сплати страхових внесків до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України (далі - Фонд) та надання страхувальниками за підсумками 2010 року розрахункової відомості про нарахування і перерахування страхових внесків та витрачання коштів Фонду і відомості розподілу чисельності працівників, річного фактичного обсягу реалізованої продукції (робіт, послуг) за видами економічної діяльності здійснюються відповідно до Інструкції про порядок перерахування, обліку та витрачання страхових коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, затвердженої постановою правління Фонду від 12 липня 2007 року № 36, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 01 серпня 2007 року за № 867/14134.

Відповідно до ч. 7 ст. 15 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» своєчасно не сплачені фінансові санкції та адміністративні штрафи стягуються із страхувальника в дохід Фонду в порядку, встановленому законом.

Згідно з ч. 2 ст. 17 Закону строк давності в разі стягнення штрафних санкцій, передбачених цим Законом, а також інших видів заборгованості перед Фондом не застосовується.

Відповідно до ч. 1 ст. 104 Цивільного кодексу України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.

Згідно з ч.ч. 5 та 6 ст. 105 Цивільного кодексу України строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється, не може становити менше двох і більше шести місяців з дня оприлюднення повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи.

Кожна окрема вимога кредитора, зокрема щодо сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування, розглядається, після чого приймається відповідне рішення, яке надсилається кредитору не пізніше тридцяти днів з дня отримання юридичною особою, що припиняється, відповідної вимоги кредитора.

Порядок припинення юридичної особи шляхом ліквідації юридичної особи встановлений ст. 111 Цивільного кодексу України.

Частиною 8 ст. 111 вказаного Кодексу визначено, що ліквідаційна комісія (ліквідатор) після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами складає проміжний ліквідаційний баланс, що включає відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується, перелік пред`явлених кредиторами вимог та результат їх розгляду.

Проміжний ліквідаційний баланс затверджується учасниками юридичної особи, судом або органом, що прийняв рішення про ліквідацію юридичної особи.

Відповідно до п. 9 ст. 111 вказаного Кодексу виплата грошових сум кредиторам юридичної особи, що ліквідується, у тому числі за податками, зборами, єдиним внеском на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та іншими коштами, що належить сплатити до державного або місцевого бюджету, Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування, провадиться у порядку черговості, встановленому статтею 112 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 2 ст. 1205 Цивільного кодексу України у разі ліквідації юридичної особи платежі, належні потерпілому або особам, визначеним статтею 1200 цього Кодексу, мають бути капіталізовані для виплати їх потерпілому або цим особам у порядку, встановленому законом або іншим нормативно-правовим актом.

Виплата грошових сум кредиторам юридичної особи, що ліквідується провадиться в порядку черговості, визначеної статтею 112 вказаного Кодексу.

Відповідно до ч. 1 ст. 112 Кодексу у разі ліквідації платоспроможної юридичної особи вимоги її кредиторів задовольняються у такій черговості: у першу чергу задовольняються вимоги щодо відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю та вимоги кредиторів, забезпечені заставою чи іншим способом; у другу чергу задовольняються вимоги працівників, пов`язані з трудовими відносинами, вимоги автора про плату за використання результату його інтелектуальної, творчої діяльності; у третю чергу задовольняються вимоги щодо податків, зборів (обов`язкових платежів); у четверту чергу задовольняються всі інші вимоги.

Відповідно до ч. 3 ст. 112 вказаного Кодексу у разі відмови ліквідаційної комісії у задоволенні вимог кредитора або ухилення від їх розгляду кредитор має право протягом місяця з дати, коли він дізнався або мав дізнатися про таку відмову звернутися до суду із позовом до ліквідаційної комісії. За рішенням суду вимоги кредитора можуть бути задоволені за рахунок майна, що залишилося після ліквідації юридичної особи.

Відповідно до ч. 2 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

З огляду на наведене сплачена суб`єктом владних повноважень сума судового збору стягненню з відповідача не підлягає.

Керуючись статтями 2-17, 19, 20, 42-47, 55-60, 72-77, 90, 94-99, 122, 124-125, 132, 139, 143, 159-165, 168, 171, 173, 192-196, 224-230, 241, 243, 245, 246, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області (код ЄДРПОУ 41325231, 84122, Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Свободи, 5) до Державного підприємства Донецький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою (місцезнаходження: 85110, Донецька область, м. Костянтинівка, вул. Європейська, 13, оф. 111, код ЄДРПОУ 00689183) про зобов`язання вчинити певні дії та стягнення коштів - задовольнити.

Зобов`язати голову комісії з припинення Державного підприємства Державне підприємство Донецький науково - дослідний та проектний інститут землеустрою (ЄДРПОУ 00689183) визнати кредиторські вимоги Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області на суму 106 789,05 гри. (сто шість тисяч сімсот вісімдесят дев`ять, 05) та включити їх в передавальний акт.

Стягнути з Державного підприємства Державне підприємство Донецький науково- дослідний та проектний інститут землеустрою (ЄДРПОУ 00689183) на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області (ЄДРПОУ 41325231) заборгованість по страховим коштам на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з тимчасової втрати працездатності в сумі 106 789,05 гри. (сто шість тисяч сімсот вісімдесят дев`ять) гривень 05 копійок.

Повний текст рішення складено та підписано 24 грудня 2021 року.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, або спрощеного позовного провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Апеляційна скарга на рішення може бути подана безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду.

Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).

Суддя А.Б. Христофоров

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.12.2021
Оприлюднено28.12.2021
Номер документу102225888
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/5710/21

Ухвала від 17.04.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Христофоров А.Б.

Ухвала від 17.07.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 08.02.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Рішення від 24.12.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Христофоров А.Б.

Ухвала від 26.11.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Христофоров А.Б.

Ухвала від 01.07.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Христофоров А.Б.

Ухвала від 03.06.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Христофоров А.Б.

Ухвала від 17.05.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Христофоров А.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні