ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
22 грудня 2021 року м. Дніпросправа № 160/4832/21
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Прокопчук Т.С. (доповідач),
суддів: Кругового О.О., Шлай А.В.,
за участю секретаря судового засідання Іотової А.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпрі апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю " Спецпромремонт "
на рішення Дніпропетровського оружного адміністративного суду від 07 липня 2021 року (головуючий суддя Прудник С.В.) по адміністративній справі № 160/4832/21, розглянутої у порядку загального позовного провадження
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю " Спецпромремонт " до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області про визнання дій протиправними , -
ВСТАНОВИВ:
Позивач Товариство з обмеженою відповідальністю "Спецпромремонт" (далі ТОВ "Спецпромремонт") 30.03.2021 року звернувся до суду з позовною заявою, в якій просить визнати протиправними дії відповідача Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області ( далі ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області) по здійсненню державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки стосовно земельної ділянки площею 20,2200 га (кадастровий номер 3521982500:02:000:8003), розташованої на території Гурівської сільської ради Долинського району Кіровоградської області (яка орендується ТОВ Спецпромремонт (код ЄДРПОУ 30735166) на підставі договору оренди землі, серія та номер: 154/04-17/2018 від 05.09.2018 року) ,за результатами якого складено: акт обстеження земельної ділянки від 02.12.2020 року №1130-ДК/920/АО/Ю/01/-20; акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки від 02.12.2020 року №1130-ДК/909/АП/09/01/- 20; протокол про адміністративне правопорушення від 28.01.2021 року №1130-ДК/0008П/07/01/-21;повідомлення про сплату шкоди, завданої внаслідок самовільного заняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу від 28.01.2021 року №1130-ДК/0008ШК/11/01/-21; розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву (родючого шару грунту) без спеціального дозволу від 21.01.2021 року №1130-ДК/0008ШК/11/01/-21; припис від 28.01.2021 року № 1130-ДК/0013Пр/03/01 /-21;
- визнати протиправним та скасувати припис ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області №1130-ДК/0013Пр/03/01/-21 від 28.01.2021 року.
Позов обгрунтовано тим, що оскільки ТОВ "Спецпромремонт" займається видобуванням граніту, який є корисною копалиною загальнодержавного значення, підприємству не потрібно мати в наявності спеціальний дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок, а достатньо мати в наявності робочий проект землеустрою.
У позивача наявний затверджений в 2012 році ГУ Держкомзему у Кіровоградській області (правопопередник Держгеокадастру) робочий проект землеустрою, а тому, за думкою позивача, спеціальний дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки не потрібний.
Вимоги припису отримати зазначений спеціальний дозвіл є протиправними та незаконними, оскільки положення чинного законодавства звільняють позивача від обов`язку отримувати такий дозвіл.
Позивач не був належним чином повідомлений про проведення перевірки, а сама перевірка проведена без участі суб`єкта господарювання.
У відзиві на позов відповідач ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області просить відмовити в задоволенні позову з підстав правомірності проведення перевірки та прийняття припису, яким позивача зобов`язано отримати спеціальний дозвіл на зняття та перенесення грунтового покриву (родючого шару грунту) земельної ділянки, яку орендує позивач.
Рішенням Дніпропетровського оружного адміністративного суду від 07 липня 2021 року в задоволенні позову відмовлено.
Не погодившись з постановою суду першої інстанції, позивачем подано апеляційну скаргу, в якій апелянт просить рішення суду скасувати з підстав порушення судом норм матеріального права, що призвело до прийняття неправомірного рішення, задовольнити позовні вимоги.
Відзив на апеляційну скаргу від відповідача не надійшов.
Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість постанови суду в межах доводів апеляційної скарги і заявлених позовних вимог, а також правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права та правової оцінки обставин у справі, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що розташована на території Гурівської сільської ради Долинського району Кіровоградської області земельна ділянка з кадастровим номером 3521982500:02:000: 8003, загальною площею 20,2200 га , на підставі договору оренди №154/04-17/2018 від 05.09.2018 року перебуває у користуванні ТОВ Спецпромремонт .
Посадовими особами ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області на підставі наказу від 19.11.2020 року № 1130-ДК начальника ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області, у зв`язку із надходженням листа Управління СБУ в Кіровоградській області від 09.11.2020 року №61/КЗЕ/822/нт, проведено перевірку дотримання ТОВ "Спецпромремонт" вимог земельного законодавства, за результатами якої складено акт від 02.12.2020 року № 1130-ДК/909/АП/09/01-20 (а.с.89-90).
На підставі акту перевірки ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області винесено припис №1130-ДК/0013Пр/03/01/-21 від 28.01.2021 року, яким позивача зобов`язано отримати спеціальний дозвіл на зняття та перенесення грунтового покриву (родючого шару грунту) земельної ділянки.
Не погодившись з зазначеними діями ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області по проведенню перевірки дотримання ТОВ "Спецпромремонт" вимог земельного законодавства та винесеним приписом, позивач оскаржив їх в судовому порядку.
Відповідно до ст.187 Земельного кодексу України(далі ЗК України) контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.
Статтею 188 ЗК України передбачено, що державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Відповідно до пп.25-1 п. 4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 року №15, Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності.
Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначає Закон України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" від 19.06.2003 №963-IV (далі - Закон №963-IV), який спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.
Згідно з положеннями ст. 4, 5, 6 Закону №963-1У, об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України,
державний контроль за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів,
до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі належать, зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України, встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням; розміщення, проектування, будівництва та введення в дію об`єктів, що негативно впливають або можуть вплинути на стан земель; виконання умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту під час проведення гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, пов`язаних з порушенням ґрунтового покриву, своєчасного проведення рекультивації порушених земель в обсягах, передбачених робочим проектом землеустрою.
Згідно приписів ст.9, 10 Закону №963-1У, державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом, зокрема, проведення перевірок.
Державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право, зокрема, безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.
З аналізу наведених правових норм слідує, що державний контроль за охороною та використанням земель може здійснюватися державними інспекторами ГУ Держгеокадастру, у тому числі, шляхом проведення перевірок. Для реалізації завдань у сфері здійснення контролю за використанням та охороною земель державний інспектор має право, зокрема, видавати приписи, складати акти перевірки або протоколи про адміністративні правопорушення з метою притягнення винних осіб до відповідальності. При цьому, порядок проведення перевірки, види та порядок складання документів за наслідками перевірок у даній сфері, як слідує зі змісту ст. 9-10 Закону України №963-IV, визначається іншими нормативно-правовими актами.
Судом першої інстанції вірно зазначено, що дія Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 року №877-У зі змінами (далі Закон №877-У) в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) поширюється на відносини, пов`язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
В той же час особливості та обмеження перевірок, визначені у ч.2 ст.2 Закону №877-У стосуються безпосередньо сфери господарської діяльності суб`єктів господарювання, та не відносяться до перевірок земель Держгеокадастром та його територіальними органами.
Оскільки об`єктом перевірки позивача є дотримання земельного законодавства при використанні земельної ділянки, а не його господарська діяльність, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що на спірні правовідно сини поширюється дія норми Закону №963-1У , а тому доводи апелянта щодо порушення відповідачем приписів Закону №877-У , є безпідставними.
Зазначена правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 13.03.2019 року у справі № 826/11708/17, від 15.07.2019 року у справі № 140/2320/18, від 04.02.2020 року у справі №809/1115/18, від 09.07.2020 року у справі № 824/561/18-а, від 22.10.2020 року у справах № 826/14317/18 та № 826/16214/17, від 10.11.2020 року у справі №818/1000/17, від 11.11.2020 року у справі № 160/27/19, від 30.12.2020 року у справі № 0940/1557/18, від 29.01.2021 року у справі №809/934/18 , від 31.03.2021 року у справі № 810/4361/18 , від 31.05.2021 року у справі №240/5325/18, яка врахована судом першої інстанції відповідно до приписів ч. 5 ст. 242 КАС України щодо застосування норм права при розгляді справи по суті.
Відповідно до положень ст.168 ЗК України(в редакції а час здійснення перевірки) ч.1. Грунти земельних ділянок є об`єктом особливої охорони.
ч.2. Власники земельних ділянок та землекористувачі не мають права здійснювати зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок без спеціального дозволу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, крім випадків:
а) проведення робіт із буріння та облаштування нафтових і газових свердловин, будівництва, технічного обслуговування, ремонту і реконструкції нафтових і газових свердловин та пов`язаних з їх обслуговуванням об`єктів трубопровідного транспорту, виробничих споруд, під`їзних доріг, ліній електропередачі та зв`язку, підземних кабельних мереж енергозабезпечення;
б) проведення робіт, пов`язаних з ліквідацією та запобіганням аварійним ситуаціям на нафтових і газових свердловинах та пов`язаних з їх експлуатацією об`єктах трубопровідного транспорту, виробничих спорудах, під`їзних дорогах, лініях електропередачі та зв`язку, підземних кабельних мережах енергозабезпечення.
в) проведення робіт з дослідно-промислової розробки родовищ бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення та/або видобування бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення.
У випадках, визначених підпунктами "а", "б" і "в" цієї частини, зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок здійснюються виключно на підставі робочого проекту землеустрою".
Відповідальність за вчинені правопорушення, зокрема, невиконання умов знімання, збереження і нанесення родючого шару ґрунту передбачена п. и) ч. 1 ст. 211 ЗК України, ст. 53-3 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Із матеріалів справи вбачається, що ТОВ Спецпромремонт відповідно до договору оренди землі №154/04-17/2018 від 05.09.2018 року, укладеного з державою в особі Кіровоградської обласної державної адміністрації, строком до 22.10.2029 року, використовує земельну ділянку з кадастровим номером 3521982500: 02: 000: 8003, площею 20,2200 га, державної форми власності, що віднесена до земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, цільове призначення - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами для видобування корисних копалин, яка розташована за межами населеного пункту с. Гурівка Долинського району Кіровоградської області.
На обумовленій земельній ділянці ТОВ Спецпромремонт проводить видобуток граніту, на частині цієї земельної ділянки, площею 7,6755 га позивачем проведено роботи по зняттю та перенесенню ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області, що є порушенням ст. 1 Закону №963-IV, та свідчить про факт невиконання умов зняття, збереження і нанесення родючого шару ґрунту на зазначеній земельній ділянці, а також порушенням приписів ст. 168, 211 ЗК України.
Посилання позивача на обставину, що на зняття та перенесення ґрунтового покриву земельної ділянки не потрібний спеціальний дозвіл , так як такі роботи здійснені на підставі робочого проекту землеустрою, який затверджений в 2012 році правопопередником Держгеокадастру - ГУ Держкомзему у Кіровоградській області, спростовуються положеннями тексту робочого проекту землеустрою щодо зняття, перенесення та збереження родючого шару грунту з ділянки розробки родовища гранітів ТОВ Спецпромремонт на території Гурівської сільської ради Долинського району Кіровоградської області, а саме:
в Главі 3 Чергування і технологія проведення робіт зазначено, що до початку проведення робіт ТОВ Спецпромремонт , яке буде проводити роботи по зняттю та збереженню родючого шару грунту власними силами зобов`язане отримати дозвіл на зняття та перенесення родючого шару грунту.
Для отримання дозволу землекористувач повинен звернутися з письмовою заявою до відповідного органу Держкомзему.
Після отримання дозволу ТОВ Спецпромремонт приступає до проведення робіт по зняттю, перенесенню та збереженню родючого шару грунту (т.1 а.с.24-25).
А також спростовується висновком відділу Держкомзему у Долинському району Кіровоградської області по робочому проекту, яким погоджений робочий проект і попереджено позивача про дотримання всіх умов, викладених у робочому проекті, при виконання робіт по зняттю, перенесенню та збереженню родючого шару грунту (т.1 а.с.30)
Оскільки позивач приступив до видобутку граніту без отримання дозволу на зняття та перенесення родючого шару грунту на вищезазначеній ділянці, ним допущено порушення вимог ст.168 ЗК України, що виявлено проведеною перевіркою відповідача, за результатами якої складено акт перевірки від 02.12.2020 року №1130-ДК/909/АП/09/01/-20.
Для усунення порушень вимог земельного законодавства державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області Бак Р.Р. 28.01.2021 року винесено припис №1130-ДК/0013Пр/03/01/-21, яким позивача зобов`язано в 30-ти денний термін усунути порушення земельного законодавства шляхом отримання спеціального дозволу на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок, який видається на підставі затвердженого в установленому законом порядку проекту землеустрою і дає право власнику земельної ділянки чи землекористувачу на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару грунту) земельної ділянки, що підлягає виконанню.
Викладене свідчить, що державними інспекторами ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області з дотриманням приписів чинного законодавства проведена перевірка дотримання позивачем земельного законодавства під час оренди земельної ділянки площею 20,2200 га (кадастровий номер 3521982500:02:000:8003), розташованої на території Гурівської сільської ради Долинського району Кіровоградської області, за результатами якої в межах наданих повноважень складено акти перевірки дотримання вимог земельного законодавства та обстеження земельної ділянки від 02.12.2020 року №1130-ДК/920/АО/Ю/01/-20; протокол про адміністративне правопорушення від 28.01.2021 року №1130-ДК/0008П/07/01/-21; повідомлення про сплату шкоди, завданої внаслідок самовільного заняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу від 28.01.2021 року, розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву (родючого шару грунту) без спеціального дозволу від 21.01.2021 року та припис від 28.01.2021 року № 1130-ДК/0013Пр/03/01 /-21, а тому відсутні підстави для визнання таких дій протиправними.
Здійснивши аналіз доказів по справі, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
Так як у задоволенні адміністративного позову відмовлено, суд першої інстанції не вирішував питання про розподіл судових витрат у вигляді сплаченого судового збору.
Доводами апеляційної скарги зазначені обставини не спростовані.
З урахуванням викладеного судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, а тому відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення.
Керуючись ст. 315, 316, 321, 325 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Спецпромремонт" - залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського оружного адміністративного суду від 07 липня 2021 року по адміністративній справі №160/4832/21 -залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом 30 днів.
Повний текст постанови складений 28 грудня 2021 року.
Головуючий - суддя Т.С. Прокопчук
суддя О.О. Круговий
суддя А.В. Шлай
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.12.2021 |
Оприлюднено | 30.12.2021 |
Номер документу | 102258612 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Прокопчук Т.С.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Прудник Сергій Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Прудник Сергій Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Прудник Сергій Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні