ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 грудня 2021 рокуЛьвівСправа № 500/1043/20 пров. № А/857/4152/21
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Довгополова О.М.,
суддів Гудима Л.Я., Святецького В.В.,
з участю секретаря судового засідання Приступи Р.Л.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Львові апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 03 вересня 2020 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Скалатської міської ради про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -
суддя (судді) в суді першої інстанції - Мартиць О.І.,
час ухвалення рішення: 13:50:10,
місце ухвалення рішення - м. Тернопіль,
дата складання повного тексту рішення не зазначена,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернулася в суд з позовом до Скалатської міської ради про:
- визнання протиправним та скасування пункту 1 рішення Скалатської міської ради №2859 від 16 березня 2020 року Про включення в перелік ділянок з продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні) земельних ділянок комунальної власності сільськогосподарського призначення на території Городницької сільської ради в частині включення до переліку земельних ділянок комунальної власності сільськогосподарського призначення для подальшого їх продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні) на території Городницької сільської ради земельної ділянки за кадастровим номером 6124681600:02:001:0563;
- визнання протиправним та скасування рішення Скалатської міської ради Підволочиського району Тернопільської області №2860 від 16 березня 2020 року Про розгляд звернення громадянки ОСОБА_1 ;
- зобов`язання Скалатської міської ради Підволочиського району Тернопільської області прийняти на пленарному засіданні рішення про надання ОСОБА_1 дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства загальною площею 2,0000 га за кадастровим номером 6124681600:02:001:0563, яка розташована в с. Городниця Підволочиського району Тернопільської області.
Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 03 вересня 2020 року у задоволенні позову відмовлено.
Рішення мотивоване тим, що спірні рішення прийняті відповідачем відповідно до вимог чинного законодавства України, в межах наданих повноважень.
Не погодившись із ухваленим судовим рішенням, ОСОБА_1 подала апеляційну скаргу. Вважає, що таке є незаконним, прийняте з невідповідністю висновків суду обставинам справи та неправильним застосуванням норм матеріального права, просить його скасувати та ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог.
Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує тим, що прийняття відповідачем рішення про включення до переліку земельних ділянок комунальної власності сільськогосподарського призначення для подальшого їх продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні) на території Городницької сільської ради земельної ділянки за кадастровим номером 6124681600:02:001:0563, і у зв`язку з цим- рішення про відмову в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо цієї земельної ділянки, є прямим перешкоджанням для отримання цієї земельної ділянки у власність в порядку та в розмірі, які визначені Земельним кодексом України.
Представник апелянта у судовому засіданні підтримав доводи апеляційної скарги та просив задовольнити її з підстав, що у ній наведені.
Фіксування судового засідання проводилось за допомогою засобів відеоконференцзв`язку.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представника апелянта, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що рішенням Скалатської міської ради Підволочиського району Тернопільської області від 02.04.2018 Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності в межах населеного пункту с. Городниця Підволочиського району Тернопільської області вирішено:
1. Затвердити технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності в межах населеного пункту с. Городниця Підволочиського району Тернопільської області.
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області від 22.12.2018 №19-4389/14-18СГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність передано Скалатській міській раді (Скалатська об`єднана територіальна громада) Підволочиського району у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 793,8541 га, які розташовані за межами населених пунктів на території Скалатської міської ради, Городницької, Зарубинецької, Колодіївської, Кривенської, Магдалівської, Новосілківської, Остап`ївської, Подільської, Староскалатської сільських рад Підволочиського району Тернопільської області.
Пунктом 2 вказаного наказу зазначено, що право власності вказаних у додатку земельних ділянок виникає з моменту державної реєстрації цього права та оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .
Згідно рішення Скалатської міської ради Підволочиського району Тернопільської області від 17.01.2019 №1607 прийнято у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 793,8541 га, які розташовані за межами населених пунктів на території Скалатської міської ради, Городницької, Зарубинецької, Колодіївської, Кривенської, Магдалівської, Новосілківської, Остап`ївської, Подільської, Староскалатської сільських рад Підволочиського району Тернопільської області (згідно додатку 1 площею 793,8541 га.) та уповноважено спеціаліста відділу земельних відносин та комунальної власності у встановленому законом порядку здійснити державну реєстрацію права на вказані у додатку 1 земельні ділянки комунальної власності за Скалатською міською радою.
17.02.2020 ОСОБА_1 звернулася до Скалатської міської ради Підволочиського району Тернопільської області із заявою, в якій просила надати дозвіл на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність загальною площею 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства площею за кадастровим номером 6124681600:02:001:0563, яка розташована за адресою: с. Городниця Підволочиського району Тернопільської області.
Дане питання було винесено на громадське обговорення за ініціативи старости села 01.03.2020 у с. Городниця на загальні сільські збори, на яких були присутні 110 учасників.
Крім того, заява позивача була розглянута на засіданні постійної комісії із питань містобудування, будівництва, архітектури, земельних відносин та охорони природи, що засвідчено протоколом засідання комісії №4 від 16.03.2020, відповідно до якого було встановлено, що за ініціативи жителів села вищезазначена земельна ділянка була включена в перелік земельних ділянок з продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні) з метою залучення коштів до міського бюджету. Комісією було прийнято рішення винести розгляд заяви на сесію.
Рішенням Скалатської міської ради Підволочиського району Тернопільської області від 16.03.2020 №2859 Про включення в перелік земельних ділянок з продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні) земельних ділянок комунальної власності сільськогосподарського призначення на території Городницької сільської ради вирішено включити до переліку земельних ділянок комунальної власності сільськогосподарського призначення для подальшого їх продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні) на території Городницької сільської ради земельні ділянки:
- площею 2,8382 га за кадастровим номером 6124681600:02:001:0563;
- площею 0,5628 га за кадастровим номером 6124681600:01:004:0909;
- площею 0,2597 га за кадастровим номером 6124681600:01:004:0912;
- площею 0,3900 га за кадастровим номером 6124681600:01:004:0911;
- площею 1,8164 га за кадастровим номером 6124681600:02:001:0561;
- площею 2,0000 га за кадастровим номером 6124681600:01:001:0022.
Рішенням Скалатської міської ради Підволочиського району Тернопільської області від 16 березня 2020 року №2860 позивачу відмовлено у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 2,0000 га у власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок земельної ділянки за кадастровим номером 6124681600:02:001:0563.
Відповідач відмовив позивачу у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок з посиланням на рішення міської ради №2859 від 16 березня 2020 року, яким дана земельна ділянка включена в перелік об`єктів земельних ділянок комунальної власності сільськогосподарського призначення для подальшого їх продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні) на території Городницької сільської ради.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції і вважає його таким, що відповідає обставинам справи та правильному застосуванню норм матеріального права з огляду на наступне.
Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить із того, що згідно частини другої статті 14 Конституції України право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Вимогами ст. 25, п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання. Виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Згідно з частиною першою статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Згідно вимог п. б ч. 1 ст. 81 Земельного кодексу України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.
При цьому, з огляду на зміст підпункту в частини третьої статті 116 Земельного кодексу України, безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Вимогами ч. 6, абз. 1 ч. 7 ст. 118, Земельного кодексу України визначено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Таким чином, як вірно зазначено судом, Земельним кодексом України визначено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
При цьому приписи статті 136 Земельного кодексу України свідчать про те, що в разі віднесення земельної ділянки до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу прав на них на земельних торгах, це також є самостійною підставою для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення такої земельної ділянки.
Аналогічна правова позиція зазначена у постанові Верховного Суду від 19.02.2019 у справі №815/905/17.
Відповідно до частини першої статті 134 Земельного кодексу України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Частиною 2 статті 134 Земельного кодексу України визначено випадки, коли земельні ділянки державної або комунальної власності не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах).
Згідно ч.ч. 1, 2, 3 ст. 136 Земельного кодексу України організатор земельних торгів визначає перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами. Забороняється вносити до зазначеного переліку призначені під забудову земельні ділянки без урахування у випадках, передбачених законом, результатів громадського обговорення.
У переліку зазначаються місце розташування (адреса) земельної ділянки, її цільове призначення (функціональне використання), площа, кадастровий номер, умови продажу.
Добір земельних ділянок державної чи комунальної власності, у тому числі разом з розташованими на них об`єктами нерухомого майна (будівлями, спорудами) державної чи комунальної власності, які або права на які виставляються на земельні торги, здійснюється з урахуванням затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою, а також маркетингових досліджень, інвестиційної привабливості, звернень громадян та юридичних осіб щодо намірів забудови.
Земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.
Відповідно до ч. 3 ст. 135 Земельного кодексу України організатором земельних торгів є фізична або юридична особа - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки, які уклали з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів.
Таким чином, вірним є висновок суду, що Скалатська міська рада Підволочиського району Тернопільської області як розпорядник земель комунальної власності відповідно до вимог чинного законодавства наділена повноваженнями визначати перелік земельних ділянок комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги.
Відтак, включення у передбаченому законодавством порядку спірних земельних ділянок до переліку земельних ділянок комунальної власності сільськогосподарського призначення на території Городницької сільської ради з продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні) земельних ділянок виключає можливість відчуження цих земельних ділянок її розпорядником (відповідачем) до завершення торгів.
Колегія суддів погоджується з висновком суду, що позивачем не надано належних та допустимих доказів на підтвердження протиправності рішень Скалатської міської ради Підволочиського району Тернопільської області №2859 від 16 березня 2020 року Про включення в перелік ділянок з продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні) земельних ділянок комунальної власності сільськогосподарського призначення на території Городницької сільської ради в частині включення до переліку земельних ділянок комунальної власності сільськогосподарського призначення для подальшого їх продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні) на території Городницької сільської ради земельної ділянки за кадастровим номером 6124681600:02:001:0563 та №2860 від 16 березня 2020 року Про розгляд звернення громадянки ОСОБА_1 .
Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що спірні рішення прийняті відповідачем відповідно до вимог чинного законодавства України, в межах наданих повноважень та з врахуванням всіх обставин, а тому до скасування не підлягають.
При цьому, як вірно зазначено судом, позовна вимога про зобов`язання Скалатської міської ради Підволочиського району Тернопільської області прийняти на пленарному засіданні Скалатської міської ради Підволочиського району Тернопільської області рішення про надання ОСОБА_1 дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства загальною площею 2,0000 га за кадастровим номером 6124681600:02:001:0563, (площа якої відповідно до рішення 2,8382 га), яка розташована в с. Городниця Підволочиського району Тернопільської області є похідною від позовних вимог про визнання протиправними та скасування рішень Скалатської міської ради Підволочиського району Тернопільської області №2859 від 16 березня 2020 року Про включення в перелік ділянок з продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні) земельних ділянок комунальної власності сільськогосподарського призначення на території Городницької сільської ради в частині включення до переліку земельних ділянок комунальної власності сільськогосподарського призначення для подальшого їх продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні) на території Городницької сільської ради земельної ділянки за кадастровим номером 6124681600:02:001:0563 та №2860 від 16 березня 2020 року Про розгляд звернення громадянки ОСОБА_1 , а тому задоволенню не підлягає.
Відтак, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Судом також враховано позицію Європейського суду з прав людини, сформовану у справі Серявін та інші проти України (№4909/04), згідно з якою у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (RuizTorijav. Spain) №303-A, пункт 29).
Крім того, відповідно до пункту 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують і не дають підстав стверджувати про порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а тому апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а рішення суду - без змін.
Керуючись ст. ст. 308, 310, п. 1 ч. 1 ст. 315, ст. ст. 316, 321, 322, ч. 1 ст. 325 КАС України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.
Рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 03 вересня 2020 року у справі № 500/1043/20 залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку виключно у випадках, передбачених частиною 4 статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя О. М. Довгополов судді Л. Я. Гудим В. В. Святецький Повне судове рішення складено 28.12.2021 року
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.12.2021 |
Оприлюднено | 29.12.2021 |
Номер документу | 102260806 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні