Рішення
від 28.12.2021 по справі 925/1335/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 грудня 2021 року м. Черкаси справа № 925/1335/21

Господарський суд Черкаської області у складі головуючого судді Спаських Н.М., із секретарем судового засідання Волна С.В., за участі представників сторін:

від прокуратури: Олійник І.А.;

від позивача: не з`явився;

від відповідача: Шкварко В.В. - адвокат за ордером;

розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи за позовом Заступника керівника Уманської окружної прокуратури (м. Умань, Черкаська область) в інтересах держави в особі Ладижинської сільської ради Уманського району Черкаської області (с. Ладижинка, Уманський район, Черкаська область) до товариства з обмеженою відповідальністю "Енерго Імпульс Україна" ( с. Колодисте, Уманський район, Черкаська область) про розірвання договору оренди та зобов`язання повернути земельну ділянку

ВСТАНОВИВ:

Заявлено позов з вимогами про:

- розірвання договору оренди земельної ділянки від 10.01.2020 року площею 38,4890 га (кадастровий номер - 7124383700:02:000:1636), яка знаходиться в адміністративних межах Ладижинської сільської ради Уманського району Черкаської області, за межами населеного пункту, що укладений між Черкаською обласною державною адміністрацією та товариством з обмеженою відповідальністю "Енерго Імпульс Україна", який зареєстрований в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно 03.02.2020 (номер запису про інше речове право 35384200);

- зобов`язати відповідача повернути Ладижинський сільській раді Уманського району Черкаської області земельну ділянку площею 38,4890 га з кадастровим номером 7124383700:02:000:1636, передану в користування на підставі договору оренди землі від 10.01.2020.

Справа розглядається за правилами загального позовного провадження.

В засідання представник позивача не з`явився, направленим клопотанням від 02.12.2021 просить розгляд справи проводити без участі представника Ладижинської сільської ради за наявними документами у справі.

В ході розгляду справи прокурор позовні вимоги підтримував повністю та просить їх задовольнити.

Відповідач проти позову заперечив з підстав неправомірного втручання прокурора у правовідносини сторін, що перешкодить відповідачу в подальшому виконувати свої зобов`язання за договором та в сплаті орендної плати на користь сільської ради. Відзив на позов суду не подано.

У відповідності до ст. 13,74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.

Заслухавши доводи та заперечення обох сторін і дослідивши наявні у справі докази в їх сукупності, суд приходить до висновку, що позов слід задовольнити повністю, виходячи з такого:

Судом встановлено, що спірний договір укладено між Черкаською обласною державною адміністрацією, як Орендодавцем та товариством з обмеженою відповідальністю "Енерго Імпульс Україна", як Орендарем на строк оренди земельної ділянки площею 38,4890 га з кадастровим номером 7124383700:02:000:1636 до 10 січня 2045 року.

З Інформації з Державного реєстру речових прав (а.с. 45) вбачається, що з 17.09.2021 право власності на вказану земельну ділянку зареєстровано за Ладжинською сільською радою Уманського району Черкаської області в ході передачі земельних ділянок з державної у комунальну власність.

Перехід права власності на орендовану земельну ділянку не припиняє договір оренди, якщо інше не встановлено договором.

Так, за правилами ст. 770 ЦК України у разі зміни власника речі, переданої у найм, до нового власника переходять права та обов`язки наймодавця. Сторони можуть встановити у договорі найму, що у разі відчуження наймодавцем речі договір найму припиняється.

У п. 34 Договору оренди земельної ділянки від 10.01.2020, яким обґрунтовано позов, встановлено, що перехід права власності на орендовану земельну ділянку до другої особи є підставою для зміни умов або розірвання договору.

Станом на час вирішення спору договір не розірвано з підстав зміни власника землі, тому прокурором правильно визначено позивача у спорі - Ладижинську сільську раду, до якої перейшло право власності на земельну ділянку, з приводу користування якою виник спір.

З матеріалів справи вбачається наступне:

10.01.2020 між Черкаською обласною державною адміністрацією від імені якої виступала Уманська районна державна адміністрація та ТОВ Енерго Імпульс Україна укладено договір оренди земельної ділянки загальною площею 38,4890 га з кадастровим номером 7124383700:02:000:1636, яка знаходиться в адміністративних межах Ладижинської сільської ради Уманського району Черкаської області за межами населеного пункту села Колодисте ( Договір - а.с. 22).

Згідно з п. 1 розділу Предмет договору, в строкове платне користування відповідачу передано земельну ділянку для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд енергогенеруючих підприємств, установ та організацій.

Сторонами повідомлено суду, що в даний час на земельній ділянці відсутні будь-які об`єкти нерухомого майна.

Строк Договору 25 років до 10 січня 2045 року (п. 6 Договору).

Пунктом 2 визначено розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 7124383700:02:000:1636 -- 12 079 667,66 грн.

Пунктом 7 Договору передбачено, що орендна плата вноситься орендарем-відповідачем у грошовій формі, шляхом перерахування коштів на рахунок відповідного бюджету, в розмірі 4,5 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки згідно рішення Ладижинської сільської ради від 24.12.2019 №12-16/УІІ Про встановлення орендної плати за користування земельною ділянкою площею 38,4890 га для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд енергетичних підприємств, установ і організації за межами населеного пункту с. Колодисте : - землі для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд енергетичних підприємств, установ і організації площею - 38, 4890 га, що становить 12 079 667 грн. 66 коп. та складає 543 585 грн. 04 коп. за 38,4890 га землі в рік.

Згідно п. 9 Договору орендна плата вноситься відповідачем рівними частками, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.

Чинним законодавством (ст.21 Закону України Про оренду землі , ст.ст.96, 206 Земельного кодексу України, ст.288 Податкового кодексу України) передбачено, що використання землі в Україні є платним і землекористувачі зобов`язані своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.

Відповідачем не заперечено користування земельною ділянкою площею 38,4890 га з кадастровим номером 7124383700:02:000:1636 за Договором від 10.01.2020.

У відповідності до п. 6.1., 10.1.1, 265.1.3. та 14.1.147 Податкового Кодексу України податком є обов`язковий, безумовний платіж до відповідного бюджету, що справляється з платників податку відповідно до цього Кодексу.

До місцевих податків відноситься плата за землю (у складі податку на майно), як обов`язковий платіж, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Згідно п. 10.2., 10.5 Податкового кодексу України місцеві ради обов`язково установлюють єдиний податок та податок на майно (в частині транспортного податку та плати за землю). Зарахування місцевих податків та зборів до відповідних місцевих бюджетів здійснюється відповідно до Бюджетного кодексу України.

Згідно ст. 33, 60, 61 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема, питання справляння плати за землю. Територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності, зокрема, на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси. Органи місцевого самоврядування в селах, селищах, містах, районах у містах (у разі їх створення) самостійно розробляють, затверджують і виконують відповідні місцеві бюджети згідно з Бюджетним кодексом України.

Складання і виконання районних і обласних бюджетів здійснюють відповідні державні адміністрації згідно з Бюджетним кодексом України.

Отже, кошти від оренди земельних ділянок надходять і зараховуються виключно до місцевих бюджетів за місцем знаходження земельної ділянки, а не до бюджету районної чи обласної державної адміністрації, хоча вона і може виступити орендодавцем по договору.

Сторонами не заперечується, що Договір оренди від 10.01.2020 зареєстровано 03.02.2020 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно (номер запису про речове право 35384200 -- Орендодавець Ладижинська сільська рада, Орендар - ТОВ "Енерго Імпульс Україна" (а.с. 46).

Станом на час вирішення спору договір між сторонами не визнано недійсним, доказів протилежного суду не подано.

На запит Уманської окружної прокуратури Ладижинською сільською радою надано відповідь про те, що станом на 01.06.2021 борг за відповідачем по орендній платі за земельну ділянку площею 38,4890 га з кадастровим номером 7124383700:02:000:1636 за Договором від 10.01.2020 становить за 2020 рік -- 9998 965,83 грн., а за 2021 рік - 5 033 194,60 грн. (а.с. 32-33).

Існування даного боргу відповідач суду не заперечив, доказів сплати орендної плати не надав, спір не врегулював.

Статтею 13 Конституції України визначено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, що знаходяться на території України є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.

Статтею 1 Земельного кодексу України передбачено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Відповідно до ст. 206 ЗК України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Згідно з ст. 93 ЗК України, ст. 1 Закону України Про оренду землі право оренди земельної ділянки -це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Статтями 526, 530 ЦК України, ст. 193 ГК України визначено, що зобов`язання має виконуватися належним чином, відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу та інших актів цивільного законодавства. Якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Відповідно до ст. 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (п. 1 ст. 288 ПК України).

Відповідно до ст. 24 Закону України Про оренду землі орендодавець має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати. Згідно п. 27 Договору на відповідача-орендаря покладено обов`язок своєчасно вносити орендну плату.

Прокурор доводить, що всупереч умовам Договору від 10.01.2020 відповідач з часу його укладення не сплачував орендну плату на користь Ладижинської сільської ради ні в якій сумі.

Відповідно до п. 32 дія Договору припиняється також і внаслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором, в тому числі через несвоєчасну та не в повному обсязі сплату орендної плати за користування земельною ділянкою.

Згідно положень ч. 1 ст. 32 Закону України Про оренду землі передбачено, що на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених ст. ст. 24 і 25 цього Закону та умовами договору.

Відповідно до пункту д ст. 141 ЗК України встановлено, що підставою припинення права користування земельною ділянкою є систематична несплата земельного податку або орендної плати.

Відповідно до ч. 2 ст. 651 ЦК України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених законом або договором. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

Також стаття 611 ЦК України передбачає різні правові наслідки порушення зобов`язання, до яких належить, зокрема, розірвання договору.

У п. д ч. 1 ст. 141 ЗК України визначено, що підставою для припинення права користування земельною ділянкою є систематична несплата орендної плати.

Неналежне виконання умов договору з боку орендаря дає право орендодавцю вимагати розірвання такого договору, незважаючи на те, чи сплачена у подальшому заборгованість.

Відповідач несплату орендної плати пояснив незадовільним фінансовим станом товариства, однак дана обставина не звільняє боржника від майнової відповідальності та не позбавляє права Орендодавця на розірвання договору оренди землі.

Суд погоджується, що несплата орендної плати відповідачем упродовж всього строку користування земельною ділянкою по договору оренди земельною ділянкою від 10.01.2020 є істотним порушенням умов договору та прав Орендодавця, що є підставою для розірвання договору оренди землі.

Відповідно до ст. 34 Закону України Про оренду землі , п. 27 Договору від 10.01.2020, у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов`язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором - у належному стані.

Заперечень та доказів, які б у відповідності до вимог чинного законодавства унеможливлювали розірвання спірного договору оренди земельної ділянки та звільняли відповідача від обов`язку повернути земельну ділянку - відповідачем суду не подано.

Спір сторонами не врегульовано.

Прокурор доводить, що незважаючи на порушення прав територіальної громади неотриманням від орендаря плати за користування земельною ділянкою у значному розмірі, Ладижинською сільською радою дієвих заходів реагування, спрямованих на розірвання спірного Договору оренди та на повернення земельної ділянки для передачі її в оренду більш ефективному користувачу, не вжито. Тому захист прав територіальної громади згідно положень ЗУ "Про прокуратур" здійснено місцевим органом прокуратури.

Відповідно до п. 5.6 постанови Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 16.04.2019 у справі № 910/3486/18 зазначено, що представництво прокурором у суді законних інтересів держави здійснюється у разі якщо захист цих інтересів не здійснює, або неналежним чином здійснює відповідний орган. При цьому, прокурор не зобов`язаний встановлювати причини, за яких позивач не здійснює захист своїх інтересів.

На виконання вимог ч.4 ст.23 Закону України Про прокуратуру листом 28.09.2021 №53-1067 вих21 Ладижинську сільську раду повідомлено про пред`явлення Уманською окружною прокуратурою позовної заяви до ТОВ Енерго Імпульс Україна про розірвання договору оренди землі та повернення земельної ділянки (а.с. 47).

Отже зібраними у справі доказами доведено праву підставу для задоволення позову та розірвання договору оренди земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 38,4890 га, кадастровий номер - 7124383700:02:000:1636, яка знаходиться в адміністративних межах Ладижинської сільської ради Уманського району Черкаської області від 10.01.2020, що укладений між Черкаською обласною державною адміністрацією та ТОВ "Енерго Імпульс Україна" і зобов`язання відповідача повернути орендовану ним земельну ділянку Ладижинський сільській раді Уманського району Черкаської області.

У відповідності до ст. 129 ГПК України, при задоволенні позову судові витрати покладаються на відповідача, тому з ТОВ "Енерго Імпульс Україна" на користь Черкаської обласної прокуратури слід примусово стягнути 4540,00 грн. на відшкодування сплаченого судового збору повністю.

Керуючись ст. 238, 240 ГПК України, -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Розірвати договір оренди земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 38,4890 га (кадастровий номер - 7124383700:02:000:1636), яка знаходиться в адміністративних межах Ладижинської сільської ради Уманського району Черкаської області, за межами населеного пункту від 10.01.2020 укладений між Черкаською обласною державною адміністрацією та товариством з обмеженою відповідальністю "Енерго Імпульс Україна", який зареєстрований в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно 03.02.2020 (номер запису про інше речове право 35384200).

3. Зобов`язати товариство з обмеженою відповідальністю "Енерго Імпульс Україна" (ідентифікаційний код 41663246, Черкаська область, Уманський район, с. Колодисте, вул. Лесі Українки, 3А) повернути Ладижинський сільській раді Уманського району Черкаської області (ідентифікаційний код 26261436, вул. Шкільна,2, с. Ладижинка, Уманського району Черкаської області) земельну ділянку площею 38,4890 га з кадастровим номером 7124383700:02:000:1636, передану в користування на підставі договору оренди земельної ділянки несільськогосподарського призначення від 10.01.2020.

4. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Енерго Імпульс Україна" (ідентифікаційний код 41663246, Черкаська область, Уманський район, с. Колодисте, вул. Лесі Українки, 3А) на користь Черкаської обласної прокуратури (ідентифікаційний код 02911119, м. Черкаси, бул. Шевченка, 286) -- 4540,00 грн. на відшкодування сплаченого судового збору.

Наказ видати.

Рішення набирає законної сили порядку, передбаченому ст. 241 ГПК України.

Рішення може бути оскаржено до Північного апеляційного господарського суду протягом 20 днів.

Повне судове рішення складено 03 січня 2022

Суддя Н.М. Спаських

СудГосподарський суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення28.12.2021
Оприлюднено04.01.2022
Номер документу102392466
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —925/1335/21

Судовий наказ від 12.06.2022

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Спаських Н.М.

Постанова від 24.05.2022

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Іоннікова І.А.

Ухвала від 18.05.2022

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Іоннікова І.А.

Ухвала від 12.04.2022

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Іоннікова І.А.

Ухвала від 20.02.2022

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Іоннікова І.А.

Ухвала від 24.01.2022

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Іоннікова І.А.

Рішення від 28.12.2021

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Спаських Н.М.

Рішення від 28.12.2021

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Спаських Н.М.

Ухвала від 14.12.2021

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Спаських Н.М.

Ухвала від 30.11.2021

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Спаських Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні