Рішення
від 06.01.2022 по справі 420/3700/20
ПРИМОРСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ОДЕСИ

Справа № 420/3700/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 грудня 2021 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді Марина П.П.,

за участю секретаря Пивовар Т.

за участю сторін:

від позивача - Мандриченко Ж.В.

від відповідачів - Іщенко В.О.

від третьої особи - Галюров М.Ю.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції справу за позовом ОСОБА_1 до Таїровського селищного голови, Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, Фінансового управління Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_2 про визнання протиправною бездіяльності, скасування розпорядження та відшкодування моральної шкоди

ВСТАНОВИВ

29.04.2020 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшла справа за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Таїровського селищного голови Хасаєва Тимура Хасановича, Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, Фінансового управління Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_2 , в якому позивач, з урахуванням ухвали суду від 02.03.2021 року про заміну відповідача по справі, заяви від 31.05.2021 року, просить суд:

визнати протиправною бездіяльність суб`єкта владних повноважень т.в.о. Тапровського селищного голови, секретаря Таїровської селищної ради Бурлаки Л.А., щодо не призначення переможця конкурсу ОСОБА_1 , на посаду директора комунального некомерційного підприємства Таїровської селищної ради ТАЇРОВСЬКИЙ КОНСУЛЬТАТИВНО ДІАГНОСТИЧНИЙ ЦЕНТР та не укладення з ним контракту та зобов`язати Таїровського селищного голову вчинити дії, до ОСОБА_1 , як переможця конкурсу, а саме призначити на посаду директора та укласти з ним контракт;

визнати протиправним та скасувати Розпорядження №220-СР від 29 жовтня 2019 року, т.в.о. голови селищної ради Бурлаки ЛА., Про внесення змін до розпорядження Таїровського селищного голови № 134 від 01.08.2019 р. та про здійснення оголошення щодо про ведення конкурсу на зайняття посади директора КНП ТАЇРОВСЬКИЙ КОНСУЛЬТА ТИВНО-ДІАГНОСТИЧНИЙ ЦЕНТР та його оприлюднення.

визнати протиправним та скасувати Розпорядження №221-СР від 29 жовтня 2019 року, т.в.о. голови селищної ради Бурлаки Л.А., Про призначення в.о. директора комунального некомерційного підприємства Таїровської селищної ради ТАЇРОВСЬКИЙ КОНСУЛЬТАТИВНО-ДІАГНОСТИЧНИЙ ЦЕНТР .

зобов`язати Таїровську селищну раду Одеського району Одеської області, Фінансове управління Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, провести нарахування та виплату заробітної плати з врахуванням надбавок, доплат та преміювання ОСОБА_1 за період з 06.06.2019р. по 12.11.2019 року;

зобов`язати Таїровську селищну раду Одеського району Одеської області, Фінансове управління Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, провести нарахування та виплату ОСОБА_1 , індексації заробітної плати, розрахувавши її розмір відповідно до приписів Закону України "Про індексацію грошових доходів населення", по день постановлення рішення суду;

зобов`язання Таїровську селищну раду Одеського району Одеської області, Фінансове управління Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, провести нарахування та виплату ОСОБА_1 , компенсацію у зв`язку з порушенням термінів виплати заробітної плати, розрахувавши її розмір відповідно до Закону України "Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати" по день постановления рішення суду;

стягнути з Таїровського селищного голови ОСОБА_3 , відшкодування моральної шкоди на користь ОСОБА_1 , у сумі 37 300 (тридцять сім тисяч триста) гривен;

допустити негайне виконання рішення суду в частині виплати заробітної плати ОСОБА_1 в межах виплати заробітної плати за один місяць;

зобов`язати Таїровського селищного голови Хасаєва Тимура Хасановича, надати звіт про виконання судового рішення протягом місяця після апеляційного розгляду справи або після закінчення строку на апеляційне оскарження;

стягнути з Таїровського селищного голови ОСОБА_3 , на користь ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) судовий збір;

стягнути з Таїровського селищного голови Хасаєва Тимура Хасановича, на користь ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ), розмір витрат на правничу допомогу, що складають - 27700 (двадцять сім тисяч сімсот) гривень.

Ухвалою суду від 28.12.2021 року закрито провадження по справі №420/3700/20 за позовом ОСОБА_1 до Таїровського селищного голови, Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, Фінансового управління Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_2 в частині позовних вимог про:

визнання протиправним та скасування Розпорядження №221-СР від 29 жовтня 2019 року, т.в.о. голови селищної ради Бурлаки Л.А., Про призначення в.о. директора комунального некомерційного підприємства Таїровської селищної ради ТАЇРОВСЬКИЙ КОНСУЛЬТАТИВНО-ДІАГНОСТИЧНИЙ ЦЕНТР ;

зобов`язання Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, Фінансового управління Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, провести нарахування та виплату заробітної плати з врахуванням надбавок, доплат та преміювання ОСОБА_1 за період з 06.06.2019р. по 12.11.2019 року;

зобов`язання Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, Фінансового управління Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, провести нарахування та виплату ОСОБА_1 , індексації заробітної плати, розрахувавши її розмір відповідно до приписів Закону України "Про індексацію грошових доходів населення", по день постановлення рішення суду;

зобов`язання Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, Фінансового управління Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, провести нарахування та виплату ОСОБА_1 , компенсацію у зв`язку з порушенням термінів виплати заробітної плати, розрахувавши її розмір відповідно до Закону України "Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати" по день постановлення рішення суду.

Так, в обґрунтування позовних вимог позивач, з покликанням на фактичні обставини справи, зазначає, що у відповідності до Порядку № 1094, конкурсною комісією був проведений конкурс і на засіданні 05 вересня 2019 року було визначено переможця конкурсу на посаду директора комунального некомерційного підприємства Таїровської селищної ради ТАЇPOВСЬКИЙ KOHСУЛЬТАТИВНО-ДІАГНОСТИЧНИЙ ЦЕНТР , ним став - ОСОБА_1 . Того самого дня, а саме 05 вересня 2019 року, на засіданні конкурсної комісії з`явився в.о. головного спеціаліста юридичного відділу Таїровської селищної ради Лашин Є.В., який в усній формі, повідомив конкурсантам та членам комісії про наявність розпорядження т.в.о. Таїровського селищного голови ОСОБА_4 №159 CP від 02 вересня 2019 року Про внесення змін до розпорядження селищного голови №134 CP вiд 01.08.2019 року Про конкурсну комісію з проведення конкурсу на зайняття посади директора комунального некомерційного підприємства Taпровської селищної ради ТАЇPOВСЬКИЙ KOHСУЛЬТАТИВНО-ДІАГНОСТИЧНИЙ ЦЕНТР . З часом, вказано у позові, позивачу стало відомо, що пунктом 1 Розпорядження No159 CP було змінено склад комісії. Питань, які стосувалися позивача як конкурсанта та взагалі конкурсу, розпорядження №159 CP, не містило.

Позивач вказує, що розпорядження №159 CP викликало суспільний резонанс та шквал негативу від суспільства, внаслідок чого 25 вересня 2019 року т.в.о. Таїровського селищного голови ОСОБА_5 , було видано розпорядженням № 190-СР Про скасування розпорядження №159-СР від 02 вересня 2019 року Про внесення змін до розпорядження селищного голови № 134 від 01.08.2019 року Про конкурсну комісію з проведення конкурсу на зайняття посади директора комунального некомерційного підприємства ТАЇPOВСЬКИЙ KOHСУЛЬТАТИВНО-ДІАГНОСТИЧНИЙ ЦЕНТР .

Таким чином, як стверджує позивач, ОСОБА_1 , будучи встановленим переможцем конкурсу на посаду директора комунального некомерційного підприємства Таїровської селищної ради ТАЇРОВСЬКИЙ КОНСУЛЬТАТИВНО-ДІАГНОСТИЧНИЙ ЦЕНТР , та виконуючим обов`язки директора відповідного центру чекав рішення про призначення на посаду та укладення контракту з ним, як з директором комунального некомерційного підприємства ТАПРОВСЬКИЙ КОНСУЛЬТАТИВНО-ДІАГНОСТИЧНИЙ ЦЕНТР . 29 жовтня 2019 року, в.о. Таїровського селищного голови, ОСОБА_4 , видано розпорядження №220-CP вiд 29 жовтня 2019 року, яким вчетверте внесені зміни до розпорядження в.о. Таїровського селищного голови № 134 від 01.08.2019 р. Зазначеним розпорядженням змінюється склад комісії з проведення конкурсу на посаду директора КНП ТАЇРОВСЬКИЙ КОНСУЛЬТАТИВНО-ДІАГНОСТИЧНИЙ ЦЕНТР та здійснюється оголошення про проведення конкурсу на посаду директора КНП на ТАЇРОВСЬКИЙ КОНСУЛЬТАТИВНО-ДІАГНОСТИЧНИЙ ЦЕНТР . Таким чином, на думку позивача, зміст відповідного розпорядження свідчить про оголошення конкурсу, хоча переможця встановлено, рішення конкурсної комісії про визначення переможця не оскаржувалось та ніким не скасовувалось.

У позові вказано, що того ж дня, а саме 29 жовтня 2019 року ОСОБА_4 , підписано ще одне розпорядження № 221-СР Про призначення в.о. директора комунального некомерційного підприємства Таїровської селищної ради ТАЇРОВСЬКИЙ КОНСУЛЬТАТИВНО-ДІАГНОСТИЧНИЙ ЦЕНТР , в якому пунктом першим звільнено ОСОБА_1 , з посади виконуючого обов`язки директора з 01 листопада 2019 року та призначає нового виконуючого обов`язки директора ОСОБА_2 .

З покликанням на п.12 Порядку №1094 позивач зазначає, що т.в.о. Таїровського селищного голови одноособово, без оприлюднення оголошення, не дотримуючись визначеної законом пропорційності для складу комісії, сформувала склад комісії згідно розпоряджень №220-СР, №221 СР від 29.10.2019 року. До складу комісії увійшли 6 представників органу управління та по одному представнику від трудового колективу та від представників громадськості. Таким чином, на думку позивача, склад комісії є таким, що не відповідає вимогам, що встановленні п. 11 Порядку № 1094.

На думку позивача, з огляду на те, що повноваження членів конкурсної комісії не припинялись у спосіб, встановлений законом, жоден із членів комісії не подавав заяву про самовідвід, підстави для заміни складу комісії відсутні.

Як стверджує позивач, другим пунктом Розпорядження № 220-СР вiд 29 жовтня 2019 року, в.о. Таїровського селищного голови ОСОБА_4 перевищила свої повноваження, опублікувавши оголошення про проведення конкурсу на зайняття посади директора комунального некомерційного підприємства ТАЇРОВСЬКИЙ КОНСУЛЬТАТИВНО-ДІАГНОСТИЧНИЙ ЦЕНТР , як додаток до виданого нею розпорядження. Вказані дії є порушенням встановленого законодавством порядку, оскільки оприлюднення оголошення про проведення конкурсу, належать виключно до компетенції конкурсної комісії.

У позові зазначено, що 21 листопада 2019 року до розпорядження № 220-CP вiд 29.10.2019 року в.о. селищного голови Бурлакою Л.А., були внесені зміни розпорядженням № 238-СР Про внесення змін до розпорядження Тапровського селищного голови № 220-CP вiд 29.10.2019 року . Цим документом було змінено кінцевий строк приймання документів для участі у конкурсі до 10 грудня 2019 року до 16 год. 00 хв. На думку позивача, продовження терміну приймання документів є неприйнятним та суперечить вимогам законодавства, а саме пункту 30 Порядку, яким встановлено, що документи для участі у конкурсі приймаються у строк не менше 14 календарних днів, але не більше 30 календарних днів після дати оприлюднення оголошення та реєструються як вхідна кореспонденція органу управління. Враховуючи, що оголошення про проведення конкурсу було оприлюднено 29 жовтня 2019 року, термін прийому документів міг бути визначений не пізніше, ніж 29 листопада 2019 року. Підстав для подовження терміну приймання документів діюче законодавство не передбачає.

Також, на думку позивача, зміст та процесуальна форма розпорядження №221-СР від 29.10.2019 року не відповідає нормам чинного законодавства та прийнята з перевищенням службових повноважень селищного голови.

У позові позивач також посилається на порушене його право на своєчасне отримання винагороди за свою працю.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 06.07.2020 року відмовлено у відкритті провадження за позовом ОСОБА_1 до т.в.о. Таїровського селищного голови, секретаря селищної ради Бурлаки Лариси Андріївни про визнання протиправною бездіяльності, скасування розпоряджень, зобов`язання вчинити певні дії.

Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 21.10.2020 року ухвалу Одеського окружного адміністративного суду від 06.07.2020 року про відмову у відкритті провадження - скасовано та справу направлено до Одеського окружного адміністративного суду для продовження розгляду.

Відповідно до витягу з протоколу передачі судової справи раніше визначеному складу суду від 30.10.2020 року вказана справа передана на розгляд судді Марину П.П.

Ухвалою суду від 04.11.2020 року прийнято до провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до т.в.о. Таїровського селищного голови, секретаря селищної ради Бурлаки Лариси Андріївни про визнання протиправною бездіяльності, скасування розпоряджень, зобов`язання вчинити певні дії та відкрити провадження у справі, вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.

Представником відповідача, 19.11.2020 року надано до суду клопотання, в якому відповідач просить залучити до участі у справі, у якості третьої особи на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - ОСОБА_2 . Представник відповідача зазначає, що на даний час ОСОБА_2 обіймає посаду директора КНП Таїровський КДЦ . Також, представником відповідача надано до суду заяву, в якій він просить проводити розгляду справи за правилами загального позовного провадження.

Ухвалами суду від 26.11.2020 року:

- відмовлено в задоволенні заяви представника відповідача про розгляд справи за правилами загального позовного провадження;

- задоволено клопотання представника відповідача про залучення третьої особи, залучено до участі у справі у якості третьої особи на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - ОСОБА_2 .

Від представника третьої особи 14.12.2020 року надійшли пояснення щодо позову (т.1 а.с.221-228). Поряд з поясненнями представником третьої особи подані заяви про розгляд справи з повідомленням (викликом) учасників справи, заяву про розгляд справи за правилами загального позовного провадження, у зв`язку зі складністю справи, необхідністю отримання значного об`єму доказів для повного та всебічного розгляду справи, а також клопотання про витребування доказів.

Так, у поясненнях, з покликанням на фактичні обставини справи, зазначено, що у зв`язку з тим, що ОСОБА_1 зняв свою кандидатуру з претендентів на посаду директора підприємства та у зв`язку з тим, що питання про його призначення на посаду директора не було підтримано депутатським конкурсом, розпорядженням виконуючої обов`язки селищного голови ОСОБА_4 №221 CP було звільнено ОСОБА_1 з посади виконуючого обов`язки директора КНП Таїровський КДЦ`з 01.11.2019 року та призначено виконуючим обов`язки директора КНП Таїровський КДЦ ОСОБА_2 з 01.11.2019 року. Також даним розпорядженням було зобов`язано передати всю документацію, майно, що перебуває на балансі КНП Таїровський КДЦ тому числі, що придбане за цивільно-правовими договорами.

У поясненнях зазначено, що позовна заява ОСОБА_1 не підлягає задоволенню, оскільки позивача було правомірно не призначено на посаду директора НКП ТКДЦ через його власну відмову від зайняття цієї посади та через неприйняття відповідного рiшення Таїровською селищною радою. Розпорядження №220-CP вiд 29.10.2019 року та №221 CP вiд 29.10.2019 року були прийняті відповідачем із чітким дотриманням вимог ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні та Порядку, а виплата заробітної плати відповідачу не була проведена не з вини відповідача, а з вини самого позивача, яка полягає у його бездіяльності та неналежному виконанні власних обов`язків.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання Таїровського селищного голову вчинити дії до ОСОБА_1 , як переможця конкурсу, а саме призначити на посаду директора та укласти з ним контракт, у поясненнях вказано, що на засіданні конкурсної комісії, яке відбулось 05.09.2019 року, ОСОБА_1 було обрано переможцем конкурсу на зайняття посади директора КНП ТКДЦ та вирішено винести на засідання сесії Таїровської селищної ради питання про призначення ОСОБА_1 на таку посаду. 17.10.2019 року відбулась 18 сесія VII скликання Таїровської селищної ради, згідно з протоколом якої питання №53 Про призначення на посаду директора КНП ТКДЦ не було підтримано депутатським корпусом Таїровської селищної ради, а самим в.о. директора КНП ТКДЦ ОСОБА_1 на зазначеній сесії оголошено про зняття своєї кандидатури з волевиявленням відмови від призначення директором вказаного діагностичного центру, що підтверджується відеозаписом засідання сесії. На сесії Таїровської селищної ради ОСОБА_1 , навіть, зазначив, що він не писав т.в.о. Таїровського селищного голови ОСОБА_4 заяву про призначення його на посаду директора центру.

На думку третьої особи, особа може бути прийнята на роботу на призначена на посаду лише за її власним бажанням. Оскільки ОСОБА_1 не виявив бажання зайняти посаду директора КНП ТКДЦ , то у селищної ради не було правових підстав підтримувати його кандидатуру, а у селищного голови не було правових підстав для призначення ОСОБА_1 на посаду директора комунального закладу здоров`я.

Як вказано у поясненнях, факт відсутності у ОСОБА_1 бажання бути призначеним на посаду директора КНП ТКДЦ та відсутність бажання укласти відповідний контракт підтверджується тим, що ОСОБА_1 не звертався до т.в.о. селищного голови про призначення на посаду або про укладення контракту, а так само не звертався з відповідними скаргами чи зверненнями. Таким чином, з боку відповідача відсутня протиправна бездіяльність щодо не призначення переможця конкурсу ОСОБА_1 на посаду директора КНП ТКДЦ та не укладення з ним контракту, оскільки позивач зняв свою кандидатуру та відмовився від посади, мотивуючи це тим, що Таїровська селищна рада бажає змінити статут підприємства та зменшити повноваження директора закладу, а також фактично перешкоджає керівнику виконувати обов`язки директора.

У зв`язку з цим, на думку третьої особи, відсутні підстави для задоволення вимоги позивача про зобов`язання Таїровського селищного голову призначити ОСОБА_1 на посаду директора КНП Таїровський КДЦ та укласти iз ним контракт.

Також, на думку третьої особи, у т.в.о. Тапровського селищного голови ОСОБА_4 були відсутні правові підстави для призначення ОСОБА_1 на посаду директора КНП ТКДЦ та укладення із ним контракту, оскільки склад конкурсної комісії був змінений 02.09.2019 року, а тому визначати переможця конкурсу 05.09.2019 року у конкурсної комісії не було жодних правових підстав. Як стверджує третя особи, склад комісії, який приймав рішення про визначення переможця був нелегітимним, а тому й рішення про визначення переможця не може породжувати будь-яких правових наслідків, зокрема, не є підставою для призначення ОСОБА_1 на посаду та для укладення із ним контракту. Розпорядження тимчасово виконуючої обов`язки селищного голови ОСОБА_4 №159-СР про внесення змін до складу конкурсної комісії ніким не оскаржене та є чинним по теперішній час, а тому у позивача немає жодних підстав стверджувати, склад комісії був змінений протиправно.

Щодо позовної вимоги про визнання протиправним та скасування розпорядження т.в.о. Таїровського селищного голови Бурлаки Л.А. №220-CP від 29.10.2019 року, у поясненнях вказано, що покликання позивача на порушення п.п.19-20 Порядку №1094 є безпідставним, оскільки цими пунктами передбачені підстави для припинення повноважень членів конкурсної комісії, а не підстави для їх зміни. Право зміни складу конкурсної комісії передбачено п.16 Порядку №1094, в якому не зазначені будь-які обмеження чи умови змiни складу конкурсної комісії. Право одноособового формування складу конкурсної комісії було надано селищному голові рішенням Таїровської селищної ради №197-VII від 11.07.2019 року. Третя особа зазначає, що КНП Таїровський КДЦ є новоствореним закладом охорони здоров`я, а тому формування складу конкурсної комісії повинно було відбуватись відповідно до п.14 Порядку №1094.

Щодо доводів позивача про те, що оприлюднення оголошення про проведення конкурсу належить до компетенції конкурсної комісії, а не до компетенції селищного голови, а тому відповідачем порушено п.24 Порядку №1094, у поясненнях вказано, що т.в.о. селищного голови не оприлюднювала оголошення про проведення конкурсу, розпорядилась, щоб такі дії були здійснені саме визначеним складом конкурсної комісії, що вбачається з тексту самого розпорядження та відповідає п.24 і п.27 Порядку №1094.

Щодо доводів позивача про те, що відповідач безпідставно та всупереч п.30 Порядку №1094 змінила кінцевий строк приймання документів для участі у конкурсі до 10 грудня 2019 року до 16 години 00 хвилин, у поясненнях вказано, що строк приймання документів для участі у конкурсі був продовжений на підставі розпорядження т.в.о. голови селищної ради Бурлаки Л.А. №238-CP вiд 21.11.2019 року, яке не оскаржується позивачем, не предметом судового розгляду та є чинним по теперішній час. А тому заперечення позивача з цього приводу є безпідставними та необґрунтованими.

На думку третьої особи, позовна вимога ОСОБА_1 про визнання протиправним тa скасування розпорядження №220-CP вiд 29.10.2019 року не підлягає задоволенню. оскільки оскаржуване розпорядження жодним чином не порушує права та обов`язки позивача, який зняв свою кандидатуру з претендентів на посаду директора КНП ТКДЦ та рішенням сесії селищної ради від 17.10.2019 року його кандидатуру не було затверджено на вказану посаду.

Щодо позовної вимоги про визнання протиправним та скасування розпорядження т.в.о. Таїровського селищного голови ОСОБА_4 №221CP вiд 29.10.2019 року, у поясненнях вказано, що 28.12.2019 року ОСОБА_2 , за результатами конкурсу, було призначено на посаду директора КНП ТКДЦ та укладено iз ним контракт. Таким чином, повноваження виконуючого обов`язки директора КНП ТКДЦ , в будь-якому разі, мали бути припинені з дня призначення керівника закладу за результатами конкурсу. При цьому, трудові відносини із ОСОБА_1 були припинені у зв`язку з його небажанням в подальшому займати посаду директора КНП ТКДЦ , про що він особисто зазначив на рішенні сесії. Така підстава припинення трудового договору повністю відповідає вимогам ст.38 КЗпП України. На думку третьої особи, результати конкурсу на зайняття посади директора КНП ТКДЦ , переможцем в якому визнаний ОСОБА_2 , позивачем не оскаржувались та є чинними, а тому для призначення на цю посаду ОСОБА_1 немає жодних правових підстав.

Як вказує третя особа, позивач, як керівник, для забезпечення діяльності КНП Таїровський КДЦ уповноважений не лише розробляти та реалізовувати кадрову політику, встановлювати чисельність і затверджує штатний розклад підприємства, а й зобов`язаний самостійно складати кошториси з подальшим погодженням розрахунків з Таїровською селищною радою. Тобто саме бездіяльність позивача за період його повноважень і призвела до такого негативного наслідку як неотримання ним заробітної плати, а тому його вимоги про виплату компенсації у зв`язку порушенням строків виплати заробітної плати не підлягають задоволенню.

Також у поясненнях зазначено, що позивачем не доведено жодних протиправних дій відповідача, які могли призвести до завданню позивачу моральної шкоди та жодним чином не доведено які саме моральні страждання поніс позивач в результаті невиплати йому заробітної плати, адже він особисто не підготував необхідні кошториси з метою їх погодження з Таїровською селищною радою для подальшої виплати заробітної плати йому особисто. До того ж позивачем жодним чином не обґрунтовано та не доведено розмір заявленої моральної шкоди.

Враховуючи вищевикладене, третя особа просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 .

Ухвалою суду від 18.12.2020 року задоволено клопотання представника третьої особи про розгляду справи в порядку загального позовного провадження, вирішено розглядати справу за позовом ОСОБА_1 до т.в.о. Таїровського селищного голови, секретаря селищної ради Бурлаки Лариси Андріївни, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_2 про визнання протиправною бездіяльності, скасування розпоряджень, зобов`язання вчинити певні дії за правилами загального позовного провадження, відмовлено у задоволенні клопотання представника третьої особи про розгляд справи у порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) учасників справи, витребувано у відповідача докази.

28.12.2020 року (вх.№55440/20) на виконання вимог ухвали суду від 18.12.2020 року від Таїровського селищного голови до суду надійшли витребувані судом докази (т.1 а.с..243-260)

Від представника третьої особи 25.01.2021 року надійшли пояснення щодо позову (т.2 а.с.1-2).

Ухвалою суду від 16.02.2021 року продовжено строк підготовчого провадження у справі №420/3700/20 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до т.в.о. Таїровського селищного голови, секретаря селищної ради Бурлаки Лариси Андріївни, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_2 про визнання протиправною бездіяльності, скасування розпоряджень, зобов`язання вчинити певні дії - до тридцяти днів та відкладено підготовче засідання у даній справі.

02.03.2021 року від представника позивача до суду надійшла заява про виклик свідків.

02.03.2021 року від представника позивача до суду надійшли клопотання та заява про долучення до матеріалів справи доказів (т.2 а.с.48-63).

Ухвалою суду від 02.03.2021 року, яка прийнята на місці та занесена до протоколу судового засідання замінено відповідача - т.в.о. голови селищної ради Бурлаку Л.А. на Таїровського селищного голову ОСОБА_3 .

16.03.2021 року (вх.№ЕП/6825/21) від представника Таїровської селищної ради до суду надійшов відзив на позовну заяву разом із додатками (т.2 а.с.64-77).

У відзиві вказано, що позивач як керівник для забезпечення діяльності КНП Тапровський КДЦ уповноважений не лише розробляти та реалізовувати кадрову політику, а й встановлювати чисельність і затверджує штатний розклад підприємства, зобов`язаний самостійно складати кошториси з подальшим погодженням розрахунків з Таїровською селищною радою. Тобто, на думку Таїровської селищної ради, бездіяльність позивача за період його повноважень і призвела до такого негативного наслідку як неотримання ним заробітної плати.

Також, у відзиві вказано, що відповідачу не зрозуміло, які саме моральні страждання поніс позивач в результаті невиплати йому заробітної плати, адже він особисто не підготував необхідні кошториси з метою їх погодження з Таїровською селищною радою для подальшої виплати заробітної плати йому особисто. Таким чином, відповідач вважає, що доводи позивача є суперечливими та такими, що не відповідають дійсності.

У зв`язку з вищезазначеним, відповідач просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 .

Ухвалою суду від 19.04.2021 року вирішено здійснювати розгляд справи №420/3700/20 в режимі відеоконференції поза межами суду за допомогою комплексу технічних засобів та програмного забезпечення « EasyCon» (https://vkz.court.gov.ua - « EasyCon» ) .

05.05.2021 року від представника позивача до суду надійшло клопотання про долучення до матеріалів справи доказів (т.2 а.с.119-140).

31.05.2021 року від представника позивача надійшло клопотання про заміну відповідача (т.2 а.с.167-172).

У вказаній заяві в частині вимог про зобов`язання голови селищної ради провести нарахування та виплату заробітної плати з врахуванням надбавок, доплат та преміювання ОСОБА_1 за період з 06.06.2019р. по 12.11.2019 року, зобов`язання голови, провести нарахування та виплату ОСОБА_1 , індексації заробітної плати, розрахувавши її розмір відповідно до приписів Закону України "Про індексацію грошових доходів населення", по день постановлення рішення суду, зобов`язання голови селищної ради Бурлаку Л.А., провести нарахування та виплату ОСОБА_1 , компенсацію у зв`язку з порушенням термінів виплати заробітної плати, розрахувавши її розмір відповідно до Закону України "Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати" по день постановлення рішення суду, позивач, позивач просить суд замінити відповідача на належного - Таїровську селищну раду Одеського району Одеської області.

Також, у вказаній заяві позивач просить суд залучити співвідповідача, Фінансове управління Таїровської селищної ради в Одеського району Одеської області (Ідентифікаційний код юридичної особи 44155181) та:

зобов`язати Таїровську селищну раду Одеського району Одеської області та Фінансове управління Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області провести нарахування та виплату заробітної плати з врахуванням надбавок, доплат та преміювання ОСОБА_1 за період з 06.06.2019р. по 12.11.2019 року;

зобов`язати Таїровську селищну раду Одеського району. Одеської області та Фінансове управління Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області провести нарахування та виплату ОСОБА_1 , індексації заробітної плати, розрахувавши її розмір вiдповідно до приписів Закону України "Про індексацію грошових доходів населення", по день постановлення рішення суду;

зобов`язання Taпровську селищну раду Одеського району. Одеської області та Фінансове управління Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області провести нарахування та виплату ОСОБА_1 , компенсацію у зв`язку з порушенням термінів виплати заробітної плати, розрахувавши її розмір вiдповідно до Закону України "Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати" по день постановлення рішення.

Ухвалою суду від 31.05.2021 року, яка прийнята на місці та занесена до протоколу судового засідання, судом залучено до участі у справі у якості відповідачів Таїровську селищну раду Одеського району Одеської області, Фінансове управління Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області та розпочато розгляд справи спочатку.

Ухвалою суду від 26.07.2021 року задоволено клопотання представника позивача про продовження строку підготовчого провадження до тридцяти днів, продовжено строк підготовчого провадження у справі №420/3700/20 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Таїровського селищного голови Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області Хасаєва Тимура Хасановича, Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, Фінансового управління Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_2 про визнання протиправною бездіяльності, скасування розпоряджень, зобов`язання вчинити певні дії - до тридцяти днів, відкладено підготовче засідання у даній справі.

16.06.2021 року до суду від представника Таїровського селищного голови надійшли письмові пояснення (т.2 а.с.198-204).

22.06.2021 року (вх.№32479/21) від представника Фінансового управління Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області до суду надійшов відзив на позовну заяву разом із додатками (т.2 а.с.206-221).

У відзиві вказано, що фінансове управління жодного відношення з питань нарахування та виплати заробітної плати посадовим особам до Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області та її працівникам не має. Крім того, на момент виникнення правовідносин між сторонами по справі, Фінансового управління Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області взагалі не існувало як юридичної особи.

22.10.2021 року від представника третьої особи надійшла заява про розгляд справи в режимі відеоконференції за допомогою сервісу « EasyСon»з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби COVID-19.

Ухвалою суду від 02.11.2021 року задоволено заяву представника третьої особи та вирішено здійснювати розгляд справи №420/3700/20 в режимі відеоконференції поза межами суду за допомогою комплексу технічних засобів та програмного забезпечення « EasyCon» (https://vkz.court.gov.ua - « EasyCon» ) .

14.12.2021 року від представника позивача надійшли письмові пояснення (т.1 а.с.77-83).

Представник позивача в судовому засіданні 28.12.2021 року підтримала позовні вимоги та просили суд їх задовольнити.

Представник відповідача та третьої особи в судовому засіданні 28.12.2021 року проти задоволення адміністративного позову заперечував з підстав, викладених у відзиві на адміністративний позов та письмових поясненнях.

В судовому засіданні 28.12.2021 року проголошено вступну та резолютивну частини рішення про відмову в задоволенні адміністративного позову.

Вивчивши матеріали справи, дослідивши обставини та факти, якими обґрунтовувалися вимоги, перевіривши їх доказами, суд встановив наступні факти та обставини.

Рішенням Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області від 06.07.2019 року №174-VII Про створення комунального некомерційного підприємства Таїровської селищної ради Таїровський консультативно-діагностичний центр вирішено створити комунальне некомерційне підприємство Таїровської селищної ради Таїровський консультативно-діагностичний центр (т.1 а.с.56, 91-92, т.2 а.с.67).

Вказаним рішенням затверджено статут даного підприємства та призначено ОСОБА_1 виконувачем обов`язків директора комунального некомерційного підприємства Таїровської селищної ради Таїровський консультативно-діагностичний центр .

11.07.2019 року Таїровською селищною радою Овідіопольського району Одеської області прийнято рішення №197-VII Про проведення конкурсу на заняття посади директора комунального некомерційного підприємства Таїровської селищної ради Таїровський консультативно-діагностичний центр , яким вирішено провести конкурс на зайняття посади директора комунального некомерційного підприємства Таїровської селищної ради Таїровський консультативно-діагностичний центр та доручено Таїровському селищному голові сформувати комісію для проведення конкурсу на зайняття посади директора комунального некомерційного підприємства Таїровської селищної ради Таїровський консультативно-діагностичний центр та оприлюднити на офіційному веб-сайт Таїровської селищної ради оголошення про проведення конкурсу (т.1 а.с.58, 93).

Розпорядженням в.о. селищного голови від 01.08.2019 року №134СР відповідно до статті 42 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , рішення Таїровської селищної ради від 11 липня 2019 року № 197-VII Про проведення конкурсу на зайняття посади директора комунального некомерційного підприємства Таїровської селищної ради Таїровський консультативно-діагностичний центр , Порядку проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного, комунального закладу охорони здоров`я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 № 1094 утворено конкурсну комісію з проведення конкурсу на зайняття посади директора комунального некомерційного підприємства Таїровської селищної ради ТАЇРОВСЬКИЙ КОНСУЛЬТАТИВНО-ДІАГНОСТИЧНИЙ ЦЕНТР та затвердити її персональний склад у кількості семи членів (т.1 а.с.59-60, 94-95).

Розпорядженням в.о. селищного голови від 02.09.2019 року №159СР (т.1 а.с.64-62, 96-97) внесено зміни до розпорядженням в.о. селищного голови від 01.08.2019 року №134СР та п.1 даного рішення викладено в наступній редакції:

Утворити конкурсну комісію з проведення конкурсу на зайняття посади директора комунального некомерційного підприємства Таїровської селищної ради ТАЇРОВСЬКИЙ КОНСУЛЬТАТИВНО-ДІАГНОСТИЧНИЙ ЦЕНТР та затвердити її персональний склад з наступних осіб:

- ОСОБА_6 виконуючий обов`язки заступника селищного голови з питань діяльності виконавчих органів ради, голова комісії.

- ОСОБА_7 - виконуюча обов`язки начальника управління гуманітарної політики, начальник відділу освіти, культури, туризму, молоді та спорту управління гуманітарної політики, секретар комісії;

- Бурлака Роман Аркадійович - член виконавчого комітету селищної ради, член комiсiї (за згодою);

- ОСОБА_8 . - завідуюча амбулаторією загальної практики сімейної медицини, член комiсiї;

- Нетреба Дмитро Васильович -депутат Таїровської селищної ради, член комісії (за згодою);

- ОСОБА_9 - депутат Тапровської селищної ради, член комісії (за згодою);

- ОСОБА_10 ГО ІНФОРМАЦІЯ_1 (за згодою).

До суду надано подання Депутата селищної ради, секретаря комісії з проведення конкурсу на зайняття посади директора комунального некомерційного підприємства Таїровської селищної ради Таїровський консультативно-діагностичний центр ОСОБА_11 від 06.09.2019 року (т.1 а.с.244) наступного змісту:

Відповідно до п.38 Про порядок проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного, комунального закладу охорони здоров`я , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 № 1094, протоколу засідання конкурсної комісії з проведення конкурсу на зайняття комунального некомерційного підприємства Таїровської селищної ради Таїровський посади директора консультативно-діагностичний центр від 05.09.2019 року надаю проект рішення селищної ради про призначення на посаду директора комунального некомерційного підприємства Таїровської селищної ради ТАЇРОВСЬКИЙ КОНСУЛЬТАТИВНО-ДІАГНОСТИЧНИЙ ЦЕНТР ОСОБА_1 , як переможця проведеного комісією конкурсу, та прошу внести цей проект на розгляд сесії Таїровської селищної ради.

Відповідно до вимог вищевказаного Порядку та з метою оприлюднення інформацію про прийняте рішення конкурсної комісії на офіційному веб-сайті Таїровської селищної ради прошу опублікувати Протокол засідання Конкурсної комісії з проведення конкурсу на зайняття посади директора комунального некомерційного підприємства Taпpoвської селищної ради Таїровський консультативно-діагностичний центр від 05.09.2019 року та відеозапис самого конкурсу .

У поданні вказано, що додатками до нього є проект рішення на 1 арк., протокол засідання від 05.09.2019 року на 2 арк., вiдеозапис на 1 флеш накопичувачі.

25.09.2019 року секретарем ради т.в.о. Таїровського селищного голови прийнято розпорядження №190 СР (т.1 а.с.63), яким скасовано розпорядженням в.о. селищного голови від 02.09.2019 року №159СР.

25.09.2019 року Таїровською селищною радою Овідіопольського району Одеської області за підписом секретаря ради т.в.о. Таїровського селищного голови прийнято розпорядження №220 СР Про внесення змін до розпорядження таїровського селищного голови №134 від 01.08.2019 року та про здійснення оголошення про проведення конкурсу на зайняття посади директора комунального від 01.08.2019 року та його оприлюдення (т.1 а.с.64-65, 100-101), яким пункт 1 розпорядження Таїровського селищного голови до 134 від 01.08.2019 Про конкурсну комісію з проведення конкурсу на зайняття посади директора комунального некомерційного підприємства Таїровської селищної ради ТАЇРОВСЬКИЙ КОНСУЛЬТАТИВНО-ДІАГНОСТИЧНИЙ ЦЕНТР викладено у такій редакції:

Персональний склад комісії:

- ОСОБА_12 - Перший заступник Таїровського селищного голови, голова комісії;

-Липовецька Світлана Валеріївна начальник сектору управління персоналом, секретар комісії;

- Погорілий Павло Володимирович - в.о. заступника Таїровського селищного голови з питань діяльності виконавчих органів;

- Ємельянова Катерина Валеріївна - в.о. начальника Управління гуманітарної політики;

- Нетреба Дмитро Васильович - депутат Таїровської селищної ради (за згодою);

- ОСОБА_13 - депутат Таїровської селищної ради (за згодою);

- Ідрiсова Ніна Григорівна. - завідуюча амбулаторiєю загальної практики сімейної медицини;

- Бутенко Ольга Семенівна - громадська організація Об`єднання власників золота Горка .

Пунктом 2 даного розпорядження вирішено здійснити оголошення про проведення конкурсу на посаду директора комунального некомерційного підприємства Таїровської селищної ради ТАЇРОВСЬКИЙ КОНСУЛЬТАТИВНО-ДІАГНОСТИЧНИЙ ЦЕНТР та офіційно оприлюднити на сайті Таїровської селищної ради Овідіопольського району Оеської області за затвердженим текстом.

Як пояснено представником третьої особи, згідно розпорядження №220-CP вiд 29.10.2019 року, до складу конкурсної комісії входили 4 представника органу управління: Безпалько С.Г., Липовецька С.В., Погорілий П.В., Ємельянова К.В., а також 3 незалежних експерти у сфері охорони здоров`я: Нетреба Д.В., Кірєв О.В., Ідрісова Н.Г. i 1 представник громадського об`єднання - Бутенко О.С.

29.10.2019 року Таїровською селищною радою Овідіопольського району Одеської області прийнято рішення №221СР Про призначення в.о. директора комунального некомерційного підприємства Таїровської селищної ради Таїровський консультативно-діагностичний центр (т. 1 а.с.70-71, 106-107), яким вирішено:

- звільнити ОСОБА_1 з посади виконувача обов`язків директора комунального некомерційного підприємства Таїровської селищної ради Таїровський консультативно-діагностичний центр відповідно до чинного законодавства з 01.11.2019 року;

- призначити виконувачем обов`язків директора комунального некомерційного підприємства Таїровської селищної ради Таїровський консультативно-діагностичний центр ОСОБА_2 з 01.11.2019 року.

У констатуючій частині даного рішення зазначено, що на підставі рішення конкурсної комісії з проведення конкурсу на зайняття посади директора КНП Таїровський КДЦ , оформленим протоколом від 05 вересня 2019 року, переможцем конкурсу визначений ОСОБА_1 . Однак згідно з протоколом 18 сесії VII скликання Таїровської селищної ради від 17 жовтня 2019 року питання за № 53 Про призначення на посаду директора комунального некомерційного підприємства Таїровської селищної ради ТАЇРОВСЬКИЙ КОНСУЛЬТАТИВНО-ДІАГНОСТИЧНИЙ ЦЕНТР не було підтримано депутатським корпусом Тaпровської селищної ради, а самим в.о. директора КНІ Тапровський КДЦ ОСОБА_1 на зазначеній сесії оголошено про зняття своєї кандидатури з волевиявленням відмови від призначення директором вказаного діагностичного центру.

21.11.2019 року Таїровською селищною радою Овідіопольського району Одеської області прийнято розпорядження №238-СР (т.1 а.с.74, 110), яким внесено зміни до розпорядження № 220-р від 29.10.2019р. Про внесення змін до розпорядження Таїровського селищного голови № 134-CP вiд 01.08.2019р. та про здійснення оголошення щодо проведення конкурсу на зайняття посади директора комунального некомерційного підприємства Таїровської селищної ради ТАЇРОВСЬКИЙ КОНСУЛЬТАТИВНО-ДІАГНОСТИЧНИЙ ЦЕНТР та його оприлюднення , шляхом змiни строку прийняття докуметів, а саме встановити, що Кінцевий строк приймання документів для участі у конкурсі: 10 грудня року до 16 год. 00 хв. .

Суд зазначає, що правомірність розпорядження №238-СР не є предметом розгляду у даній справі.

27.11.2019 року рішенням Таїровського селищної ради №351-VII (т.1 а.с.72-73, 108-109) вирішено:

1. Здійснити виплату ОСОБА_1 заробітної плати за тимчасове виконання ним обов`язків директора комунального некомерційного підприємства Таїровської селищної ради ТАЇРОВСЬКИЙ КОНСУЛЬТАТИВНО-ДІАГНОСТИЧНИЙ ЦЕНТР за період 3 06.06.2019 р. по 01.11.2019 р., з урахуванням передбачених законодавством доплат та преміювання на рiвнi 100% посадового окладу.

2. Вiддiлу фінансів, бухгалтерського обліку та звітності Таїровської селищної ради здійснити відповідний розрахунок, враховуючи положення чинного законодавства.

3. Контроль за виконанням цього рішення покласти на Першого заступника Таїровського селищного голови ОСОБА_12 .

Судом встановлено, що 18.12.2019 року конкурсною комісією з проведення конкурсу на зайняття вакантної посади директора комунального некомерційного підприємства Таїровської селищної ради «ТАЇРОВСЬКИЙ КОНСУЛЬТАТИВНО-ДІАГНОСТИЧНИЙ ЦЕНТР" розглянуто заяви претендентів на зайняття вакантної посади директора комунального некомерційного підприємства Таїровської селищної ради "ТАЇРОВСЬКИЙ КОНСУЛЬТАТИВНО - ДІАГНОСТИЧНИЙ ЦЕНТР» і доданих до них документів та про прийняття рішення щодо допущення до конкурсу претендентів та вирішено:

1) Конкурсну пропозицію ОСОБА_2 прийняти до відома;

2) За результатами співбесіди вважати кандидата ОСОБА_2 таким, що відповідає встановленим вимогам;

3) Доручити секретарю конкурсної комісії підготувати подання секретарю селищної ради, т.в.о. селищного голови і рекомендувати призначити на посаду директора комунального некомерційного підприємства Taпpoвської селищної ради "TAПPOВСЬКИЙ КОНСУЛЬТАТИВНО- ДІАГНОСТИЧНИЙ ЦЕНТР" ОСОБА_2 шляхом укладення з ним контракту строком на п`ять років.

Вказані обставини підтверджуються копією відповідного протоколу (т.1 а.с.246-248), який підписано комісією у складі 6 осіб.

Також судом встановлено, що конкурсною комісією з проведення конкурсу на зайняття вакантної посади директора комунального некомерційного підприємства Таїровської селищної ради «ТАЇРОВСЬКИЙ КОНСУЛЬТАТИВНО-ДІАГНОСТИЧНИЙ ЦЕНТР" у складі 6 осіб складено на ім`я секретаря селищної ради, т.в.о. селищного голови подання про призначення на посаду директора комунального некомерційного підприємства ТАЇРОВСЬКОЇ Селищної ради "ТАПРОВСЬКИЙ КОНСУЛЬТАТИВНО-ДІАГНОСТИЧНИЙ ЦЕНТР" ОСОБА_2 (т.1 а.с.245).

Вирішуючи спір, що виник між сторонами, суд зазначає.

Частиною 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.1 ст.16 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я» органи державної влади та органи місцевого самоврядування сприяють розвитку закладів охорони здоров`я усіх форм власності.

Положеннями вказаної статті визначено, що призначення на посаду та звільнення з посади керівника закладу охорони здоров`я здійснюються відповідно до законодавства.

Керівники державних та комунальних закладів охорони здоров`я призначаються на посаду уповноваженим виконавчим органом управління власника закладу охорони здоров`я на конкурсній основі шляхом укладання з ними контракту на строк від трьох до п`яти років. Порядок проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного, комунального закладу охорони здоров`я та порядок укладання контракту з керівником державного, комунального закладу охорони здоров`я, а також типова форма такого контракту затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Механізм проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного, комунального закладу охорони здоров`я визначає Порядок проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного, комунального закладу охорони здоров`я, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 р. № 1094 (далі - Порядок №1094).

Пунктом 3 Порядку №1094 визначено, що конкурс проводиться з дотриманням принципів:

1) забезпечення рівного доступу;

2) політичної неупередженості;

3) законності;

4) довіри суспільства;

5) недискримінації;

6) прозорості;

7) доброчесності;

8) ефективного і справедливого процесу відбору.

Згідно з п.8 Порядку №1094 для проведення окремого конкурсу рішенням органу управління утворюється окрема конкурсна комісія.

Відповідно до п.9 Порядку №1094 конкурсна комісія утворюється рішенням органу управління не пізніше ніж через 20 днів після оприлюднення рішення про проведення конкурсу.

Пунктом 10 Порядку №1094 визначено, що конкурсна комісія у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, постановами Верховної Ради України, актами Президента України та Кабінету Міністрів України, іншими нормативно-правовими актами та цим Порядком.

Згідно з п. 11 Порядку №1094 до складу конкурсної комісії входять у рівній кількості:

представники органу управління;

представники трудового колективу відповідного закладу, обрані на загальних зборах трудового колективу;

представники галузевих професійних спілок, громадських об`єднань у сфері охорони здоров`я відповідного функціонального спрямування та/або у сфері запобігання корупції і антикорупційної діяльності (за умови реєстрації таких громадських об`єднань не менш як за два роки до дати рішення про проведення конкурсу) та/або незалежні експерти у сфері охорони здоров`я.

Галузеві професійні спілки, громадські об`єднання у сфері охорони здоров`я відповідного функціонального спрямування та/або у сфері запобігання корупції і антикорупційної діяльності подають по чотири кандидатури органу управління, який визначає представників до складу конкурсної комісії з таких кандидатур та/або з переліку незалежних експертів у сфері охорони здоров`я у кількості, рівній кількості представників органу управління.

Відповідно до п.12 Порядку №1094 оголошення про початок формування конкурсної комісії оприлюднюється на офіційному веб-сайті органу управління одночасно з оприлюдненням рішення про проведення конкурсу. Пропозиції щодо кандидатур до складу конкурсної комісії подаються до органу управління протягом 15 днів з моменту оприлюднення оголошення.

Згідно з п. 13 Порядку №1094 кількість членів конкурсної комісії з проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного закладу охорони здоров`я становить дев`ять - дванадцять осіб.

Кількість членів конкурсної комісії з проведення конкурсу на зайняття посади керівника комунального закладу охорони здоров`я становить шість - дев`ять осіб.

Конкурсна комісія може прийняти рішення про залучення до роботи експертів/фахівців/науковців з відповідної галузі знань (далі - експерти) з правом дорадчого голосу для проведення оцінки конкурсної пропозиції та співбесіди щодо відповідності професійної компетентності претендента встановленим вимогам.

Відповідно до п.14 Порядку 1094 для новостворених закладів охорони здоров`я до складу конкурсної комісії входять у рівній кількості:

представники органу управління;

представники галузевих професійних спілок, громадських об`єднань у сфері охорони здоров`я відповідного функціонального спрямування та/або у сфері запобігання корупції і антикорупційної діяльності (за умови реєстрації таких громадських об`єднань не менш як за два роки до дати рішення про проведення конкурсу) та/або незалежні експерти у сфері охорони здоров`я.

Галузеві професійні спілки, громадські об`єднання у сфері охорони здоров`я відповідного функціонального спрямування та/або у сфері запобігання корупції і антикорупційної діяльності подають по чотири кандидатури органу управління, який визначає представників до складу конкурсної комісії з таких кандидатур та/або з переліку незалежних експертів у сфері охорони здоров`я у кількості, рівній кількості представників органу управління.

Кількість членів конкурсної комісії з проведення конкурсу на зайняття посади керівника новоствореного державного закладу охорони здоров`я становить вісім - десять осіб.

Кількість членів конкурсної комісії з проведення конкурсу на зайняття посади керівника новоствореного комунального закладу охорони здоров`я становить шість - вісім осіб.

Так, судом встановлено, що до складу конкурсної комісії, створеної розпорядженням в.о. селищного голови від 01.08.2019 року №134СР входило 7 осіб.

Із прийняттям розпорядження в.о. селищного голови від 02.09.2019 року №159СР (т.1 а.с.64-62, 96-97), яким внесені зміни до розпорядження в.о. селищного голови від 01.08.2019 року №134СР кількісний склад конкурсної комісії не змінився.

З вказаного, на думку суду вбачається, що конкурсна комісія, як первинно (розпорядження №134СР), так і з урахуванням змін у персональному її складі (розпорядження №159СР), була утворена з порушенням п. 14 Порядку №1094, оскільки до її складу увійшли не у рівній кількості відповідні представники органу управління, галузевих професійних спілок, громадських об`єднань у сфері охорони здоров`я відповідного функціонального спрямування та/або у сфері запобігання корупції і антикорупційної діяльності (за умови реєстрації таких громадських об`єднань не менш як за два роки до дати рішення про проведення конкурсу) та/або незалежні експерти у сфері охорони здоров`я.

Відповідно до п.21 Порядку №1094 засідання конкурсної комісії проводяться у приміщенні органу управління. Орган управління забезпечує діяльність конкурсної комісії.

Пунктом 22 Порядку №1094 визначено, що рішення конкурсної комісії приймаються шляхом відкритого поіменного голосування. Пропозиція про включення питання до порядку денного може бути поставлена на голосування на вимогу будь-якого члена конкурсної комісії.

Як стверджує позивач, у відповідності до Порядку № 1094, конкурсною комісією був проведений конкурс і на засіданні 05 вересня 2019 року було визначено переможця конкурсу на посаду директора комунального некомерційного підприємства Таїровської селищної ради ТАЇРОВСЬКИЙ КОНСУЛЬТАТИВНО-ДІАГНОСТИЧНИЙ ЦЕНТР , ним став - ОСОБА_1 . Того самого дня, а саме 05 вересня 2019 року, на засідання конкурсної комісії з`явився в.о. головного спеціаліста юридичного відділу Таїровської селищної ради Лашин Є.В., який в усній формі, повідомив конкурсантам та членам комісії про наявність розпорядження т.в.о. Таїровського селищного голови Бурлаки Л.А. No159 CP вiд 02 вересня 2019 року Про внесення змін до розпорядження селищного голови №134 CP вiд 01.08.2019 року Про конкурсну комісію з проведення конкурсу на зайняття посади директора комунального некомерційного підприємства Таїровської селищної ради ТА РОВСЬКИЙ КОНСУЛЬТАТИВНО-ДІАГНОСТИЧНИЙ ЦЕНТР .

Вказаними твердженнями позивач фактично підтвердив те, що до складу конкурсної комісії, якою було визначено переможця конкурсу на посаду директора комунального некомерційного підприємства Таїровської селищної ради ТАЇРОВСЬКИЙ КОНСУЛЬТАТИВНО-ДІАГНОСТИЧНИЙ ЦЕНТР ОСОБА_1 , увійшли особи, які визнані її членами згідно розпорядження №134-СР від 01.08.2019 року.

В той же час, станом на 05.09.2019 року, персональний склад комісії був визначений розпорядженням №159 від 02.09.2019 року та дане розпорядження скасовано лише 25.09.2019 року.

Усі вищевикладені обставини окремо та у своїй сукупності свідчать про те, що правомочною конкурсну комісію з проведення конкурсу на зайняття посади директора комунального некомерційного підприємства Таїровської селищної ради ТАЇРОВСЬКИЙ КОНСУЛЬТАТИВНО-ДІАГНОСТИЧНИЙ ЦЕНТР не приймалось рішення про визначення переможем конкурсу на посаду директора комунального некомерційного підприємства Таїровської селищної ради ТАЇРОВСЬКИЙ КОНСУЛЬТАТИВНО-ДІАГНОСТИЧНИЙ ЦЕНТР ОСОБА_1 :

- конкурсна комісія, як первинно (розпорядження №134СР), так і з урахуванням змін у персональному її складі (розпорядження №159СР), була утворена з порушенням п. 14 Порядку №1094, оскільки до її складену увійшли не у рівній кількості відповідні представники;

- станом на 05.09.2019 року персональний склад конкурсної комісії змінився, а відповідне рішення, як вказано самим позивачем було прийнято комісією у первинному складі.

За вказаних обставин, суд дійшов висновку, що вимоги позивача про визнання протиправною бездіяльності суб`єкта владних повноважень т.в.о. Тапровського селищного голови, секретаря Таїровської селищної ради Бурлаки Л.А., щодо не призначення переможця конкурсу ОСОБА_1 , на посаду директора комунального некомерційного підприємства Таїровської селищної ради ТАЇРОВСЬКИЙ КОНСУЛЬТАТИВНО-ДІАГНОСТИЧНИЙ ЦЕНТР та не укладення з ним контракту та зобов`язання Таїровського селищного голову вчинити дії, до ОСОБА_1 , як переможця конкурсу, а саме призначити на посаду директора та укласти з ним контракт, є такими, що не підлягають задоволенню.

При вирішенні даної вимоги суд також враховує, що у судовому засіданні судом досліджено відеозапис засідання 18 сесія VII скликання Таїровської селищної ради, яке відбулось 17.10.2019 року.

Так, з дослідженого відеозапису судом встановлено, що дійсно ОСОБА_1 на зазначеній сесії оголошено про зняття своєї кандидатури з волевиявленням відмови від призначення директором вказаного діагностичного центру.

Вирішуючи вимоги позивача про визнання протиправним та скасування Розпорядження №220-СР від 29 жовтня 2019 року, т.в.о. голови селищної ради Бурлаки ЛА., Про внесення змін до розпорядження Таїровського селищного голови № 134 від 01.08.2019 р. та про здійснення оголошення щодо про ведення конкурсу на зайняття посади директора КНП ТАЇРОВСЬКИЙ КОНСУЛЬТА ТИВНО-ДІАГНОСТИЧНИЙ ЦЕНТР та його оприлюднення, суд зазначає.

Так, дане розпорядження прийнято на підставі рішень Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області від 06 червня 2019 року № 174-VII Про створення комунального комерційного підприємства Таїровської селищної ради ТАЇРОВСЬКИЙ НСУЛЬТАТИВНО-ДІАГНОСТИЧНИЙ ЦЕНТР від 11 липня 2019 року № 197-VII про проведення конкурсу на зайняття посади директора комунального комерційного підприємства Таїровської селищної ради ТАЇРОВСЬКИЙ НСУЛЬТАТИВНО-ДІАГНОСТИЧНИЙ ЦЕНТР , а також відповідно до п. 19, 20 ч. 1. 42, п. 1 ч. 3 ст. 50, ст.ст. 59, 73 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , ст. 16 Закону України Основи законодавства України про охорону здоров`я , Порядку проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного, комунального закладу охорони здоров`я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 р. № 1094:

Пунктом 4 Порядку 1094 визначено, що підставою для проведення конкурсу є рішення органу управління, яке приймається протягом трьох робочих днів з моменту виникнення вакантної посади.

Пунктом 5 визначено, що конкурс складається з таких етапів:

1) прийняття рішення про проведення конкурсу;

2) формування конкурсної комісії (у разі необхідності оновлення її складу);

3) підготовка до проведення конкурсу (оприлюднення оголошення про проведення конкурсу, прийняття документів від осіб, які бажають взяти участь у конкурсі, перевірка поданих документів на відповідність установленим вимогам);

4) проведення конкурсу (заслуховування конкурсної пропозиції та проведення співбесіди з кандидатами (претендентами), визначення переможця конкурсу);

5) оприлюднення результатів конкурсу.

Як вже вказано судом згідно з п. 11 Порядку №1094 до складу конкурсної комісії входять у рівній кількості:

представники органу управління;

представники трудового колективу відповідного закладу, обрані на загальних зборах трудового колективу;

представники галузевих професійних спілок, громадських об`єднань у сфері охорони здоров`я відповідного функціонального спрямування та/або у сфері запобігання корупції і антикорупційної діяльності (за умови реєстрації таких громадських об`єднань не менш як за два роки до дати рішення про проведення конкурсу) та/або незалежні експерти у сфері охорони здоров`я.

Галузеві професійні спілки, громадські об`єднання у сфері охорони здоров`я відповідного функціонального спрямування та/або у сфері запобігання корупції і антикорупційної діяльності подають по чотири кандидатури органу управління, який визначає представників до складу конкурсної комісії з таких кандидатур та/або з переліку незалежних експертів у сфері охорони здоров`я у кількості, рівній кількості представників органу управління.

Зважаючи на вищевикладене, оскільки конкурсна комісія, як первинно, так і з урахуванням змін у персональному її складі, була утворена з порушенням п. 14 Порядку №1094, оскільки до її складену увійшли не у рівній кількості відповідні представники, суд дійшов висновку, що відповідач правомірно прийняв розпорядження №220-СР від 29 жовтня 2019 року в частині, що стосується складу конкурсної комісії.

Водночас, суд зазначає, що п.12 Порядку №1094 визначено, що оголошення про початок формування конкурсної комісії оприлюднюється на офіційному веб-сайті органу управління одночасно з оприлюдненням рішення про проведення конкурсу. Пропозиції щодо кандидатур до складу конкурсної комісії подаються до органу управління протягом 15 днів з моменту оприлюднення оголошення.

Згідно з п.24 Порядку №1094 конкурсна комісія, зокрема, оприлюднює оголошення про проведення конкурсу.

Відповідно до п.27 Порядку 1094 комісія не пізніше ніж протягом трьох днів після формування її складу оприлюднює на офіційному веб-сайті органу управління оголошення про проведення конкурсу.

За наявного правового регулювання, суд дійшов висновку, що зазначаючи у рішенні №220-СР від 29 жовтня 2019 року, в тому числі, про здійснення оголошення про проведення конкурсу на посаду директора комунального некомерційного підприємства Таїровської селищної ради ТАЇРОВСЬКИЙ КОНСУЛЬТАТИВНО-ДІАГНОСТИЧНИЙ ЦЕНТР та офіційно оприлюднити на сайті Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області за затвердженим текстом, відповідачем фактично порушено строк оприлюдненням рішення про проведення конкурсу.

В той же час, оскільки комісія з дотриманням п.14 Порядку №1094 сформована лише із прийняттям розпорядження №220-СР від 29 жовтня 2019 року, так як лише уповноважена комісія у відповідності до п.27 Порядку 1094 оприлюднює на офіційному веб-сайті органу управління оголошення про проведення конкурсу, дані обставини не є підставою для скасування вказаного розпорядження №220-СР.

Суд вважає за необхідне також зазначити, що фактично із прийняттям розпорядження №220-СР від 29 жовтня 2019 року не відбулось оприлюднення оголошення про проведення конкурсу, а ним визначено, щоб такі дії будуть здійснені саме визначеним складом конкурсної комісії, що вбачається з тексту самого розпорядження та відповідає п.24 і п.27 Порядку № 1094.

Щодо доводів позивача про те, що відповідач безпідставно та всупереч п.30 Порядку №1094 змінила кінцевий строк приймання документів для участі у конкурсі до 10 грудня 2019 року до 16 години 00 хвилин, то, суд зазначає, що строк приймання документів для участі у конкурсі був продовжений на підставі розпорядження т.в.о. голови селищної ради Бурлаки Л.А. №238-CP вiд 21.11.2019 року, яке не оскаржується позивачем, не є предметом судового розгляду та є чинним по теперішній час.

А тому суд погоджується з твердженнями третьої особи, що заперечення позивача з цього приводу є безпідставними та необґрунтованими.

При вирішенні даної адміністративної справи суд враховує, що у постанові від 22 травня 2020 року у справі №825/2328/16 Верховний Суд зазначив наступне:

Порушення процедури прийняття рішення суб`єктом владних повноважень саме по собі може бути підставою для визнання його протиправним та скасування у разі, коли таке порушення безпосередньо могло вплинути на зміст прийнятого рішення.

Певні дефекти адміністративного акта можуть не пов`язуватись з його змістом, а стосуватися процедури його ухвалення. У такому разі можливі дві ситуації: внаслідок процедурного порушення такий акт суперечитиме закону (тоді акт є нікчемним), або допущене порушення не вплинуло на зміст акта (тоді наслідків для його дійсності не повинно наставати взагалі).

Отже, саме по собі порушення процедури прийняття акта не повинно породжувати правових наслідків для його дійсності, крім випадків, прямо передбачених законом.

Виходячи з міркувань розумності та доцільності, деякі вимоги до процедури прийняття акта необхідно розуміти не як вимоги до самого акта, а як вимоги до суб`єктів владних повноважень, уповноважених на їх прийняття.

Так, дефектні процедури прийняття адміністративного акта, як правило, тягнуть настання дефектних наслідків (ultra vires action - invalid act). Разом із тим, не кожен дефект акта робить його неправомірним.

Стосовно ж процедурних порушень, то в залежності від їх характеру такі можуть мати наслідком нікчемність або оспорюваність акта, а в певних випадках, коли йдеться про порушення суто формальні, взагалі не впливають на його дійсність.

Суд наголошує, що, у відповідності до практики Європейського суду з прав людини, скасування акта адміністративного органу з одних лише формальних мотивів не буде забезпечувати дотримання балансу принципу правової стабільності та справедливості.

Таким чином, ключовим питанням при наданні оцінки процедурним порушенням, допущеним під час прийняття суб`єктом владних повноважень рішення, є співвідношення двох базових принципів права: "протиправні дії не тягнуть за собою правомірних наслідків" і, на противагу йому, принцип "формальне порушення процедури не може мати наслідком скасування правильного по суті рішення".

Межею, що розділяє істотне (фундаментальне) порушення від неістотного, є встановлення такої обставини: чи могло бути іншим рішення суб`єкта владних повноважень за умови дотримання ним передбаченої законом процедури його прийняття.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 23 квітня 2020 року у справа №813/1790/18 .

Водночас під час розгляду цієї справи судом не встановлено таких порушень процедури прийняття рішення №220-СР від 29 жовтня 2019 року, які б могли вплинути на кінцевий результат процедури проведення конкурсу.

Таким чином, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення вимог позивача про визнати протиправним та скасування Розпорядження №220-СР від 29 жовтня 2019 року, т.в.о. голови селищної ради Бурлаки ЛА., Про внесення змін до розпорядження Таїровського селищного голови № 134 від 01.08.2019 р. та про здійснення оголошення щодо про ведення конкурсу на зайняття посади директора КНП ТАЇРОВСЬКИЙ КОНСУЛЬТА ТИВНО-ДІАГНОСТИЧНИЙ ЦЕНТР та його оприлюднення.

В той же час, оскільки вимоги позивача про стягнення з голови селищної ради відшкодування моральної шкоди на користь ОСОБА_1 , у сумі 37 300 (тридцять сім тисяч триста) гривень є похідними від вищевказаних, суд вважає, що у їх задоволенні також необхідно відмовити.

Згідно з ч.1 ст.6 КАС України, суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Частиною 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ч.1,3 ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог.

Керуючись ст.ст. 2, 6-11, 77, 180, 192-194, 205, 241-246, 251, 255, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Таїровського селищного голови, Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, Фінансового управління Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_2 про визнання протиправною бездіяльності суб`єкта владних повноважень т.в.о. Тапровського селищного голови, секретаря Таїровської селищної ради Бурлаки Л.А., щодо не призначення переможця конкурсу ОСОБА_1 , на посаду директора комунального некомерційного підприємства Таїровської селищної ради ТАЇРОВСЬКИЙ КОНСУЛЬТАТИВНО-ДІАГНОСТИЧНИЙ ЦЕНТР та не укладення з ним контракту та зобов`язання Таїровського селищного голову вчинити дії, до ОСОБА_1 , як переможця конкурсу, а саме призначити на посаду директора та укласти з ним контракт; визнання протиправним та скасування Розпорядження №220-СР від 29 жовтня 2019 року, т.в.о. голови селищної ради Бурлаки ЛА., Про внесення змін до розпорядження Таїровського селищного голови № 134 від 01.08.2019 р. та про здійснення оголошення щодо проведення конкурсу на зайняття посади директора КНП ТАЇРОВСЬКИЙ КОНСУЛЬТАТИВНО-ДІАГНОСТИЧНИЙ ЦЕНТР та його оприлюднення; стягнення відшкодування моральної шкоди на користь ОСОБА_1 , у сумі 37 300 (тридцять сім тисяч триста) гривень - відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст.255 КАС України.

Відповідно до ст.295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляд справи проводився в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст складено та підписано суддею 06.01.2022 року.

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ).

Відповідачі:

Таїровський селищний голова Хасаєв Тимур Хасанович (65496, Одеська обл., Овідіопольський р-н, смт Таїрове, вул.40-річчя Перемоги, 27).

Таїровська селищна рада Одеського району Одеської області (65496, Одеська обл., Овідіопольський р-н, смт Таїрове, вул.40-річчя Перемоги, 25, код ЄДРПОУ: 05582159).

Фінансове управління Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області (65496, Одеська обл., Овідіопольський р-н, смт Таїрове (з), вул.40-річчя Перемоги, 27, код ЄДРПОУ: 44155181).

Третя особа - ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 ).

Суддя П.П. Марин

.

СудПриморський районний суд м.Одеси
Дата ухвалення рішення06.01.2022
Оприлюднено10.01.2022
Номер документу102444712
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/3700/20

Постанова від 21.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мацедонська В.Е.

Постанова від 21.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мацедонська В.Е.

Постанова від 21.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мацедонська В.Е.

Ухвала від 20.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мацедонська В.Е.

Ухвала від 20.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мацедонська В.Е.

Ухвала від 20.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мацедонська В.Е.

Ухвала від 28.11.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мацедонська В.Е.

Ухвала від 10.11.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мацедонська В.Е.

Ухвала від 11.10.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мацедонська В.Е.

Ухвала від 05.10.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мацедонська В.Е.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні