Постанова
від 12.01.2022 по справі 280/4337/21
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

12 січня 2022 року м. Дніпросправа № 280/4337/21

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого - судді Юрко І.В. (доповідач), суддів: Чабаненко С.В., Чумака С.Ю., розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 31 серпня 2021 року в адміністративній справі №280/4337/21 (головуючий суддя першої інстанції - Конишева О.В., в повному обсязі рішення виготовлено 07.09.2021 року) за позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Михайлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області (третя особа: Приватне підприємство КОБЗА ) про визнання протиправним та скасування рішення, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач 28.05.2021 року (згідно штампу на поштовому конверті) звернувся до Запорізького окружного адміністративного суду з позовом до Виконавчого комітету Михайлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області, (третя особа - Приватне підприємство КОБЗА ), в якому просив:

- визнати протиправним та скасувати рішення виконавчого комітету Михайлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області №81 від 13.04.2021 року про анулювання йому паспорту прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності, реєстраційний номер №ТС-03 від 03.09.2020 року;

- визнати протиправним та скасувати рішення виконавчого комітету Михайлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області №38 від 09.02.2021 року про надання керівнику Приватного підприємства КОБЗА ОСОБА_2 дозволу на розміщення тимчасової споруди торговельного призначення по АДРЕСА_1 .

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 31 серпня 2021 року позовні вимоги задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано рішення виконавчого комітету Михайлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області №81 від 13.04.2021 року про анулювання Фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 паспорту прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності, реєстраційний номер №ТС-03 від 03.09.2020 року.

Визнано протиправним та скасовано п.3 рішення виконавчого комітету Михайлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області №38 від 09.02.2021 року що стосується визнання нечинним рішення Виконавчого комітету від 14.07.2020 року за №123 Про надання ФОП ОСОБА_1 дозволу на розміщення тимчасової споруди торговельного призначення по АДРЕСА_1 .

В іншій частині позовних вимог відмовлено.

Не погодившись з таким судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просив рішення суду скасувати та задовольнити позовні вимоги з підстав, зазначених в позові.

Відповідач відзив на апеляційну скаргу не подав.

Відповідно до пункту 3 частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).

Рішення суду першої інстанції ухвалено в порядку спрощеного позовного провадження, а тому в суді апеляційної інстанції справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів в порядку письмового провадження.

Відповідно до частин першої та другої статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Колегія суддів, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, встановила наступне.

Рішенням виконавчого комітету Михайлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області №123 від 14.07.2020 року вирішено надати ФОП ОСОБА_1 дозвіл на розміщення тимчасової споруди торговельного призначення орієнтовною площею 0,003 га по АДРЕСА_1 , між будівлею сільського клубу та будинком АДРЕСА_2 на землях комунальної власності житлової та громадської забудови, відповідно до наданої схеми. Зобов`язано ФОП ОСОБА_1 оформити паспорт прив`язки тимчасової споруди (ТС), встановлення ТС здійснити відповідно до паспорта прив`язки ТС та після розміщення ТС подати до виконавчого комітету Михайлівської сільської ради заяву про виконання вимоги паспорта прив`язки (а.с.13).

На виконання вказаного рішення ФОП ОСОБА_1 оформлено паспорт прив`язки тимчасової споруди торговельного призначення для провадження підприємницької діяльності за адресою: АДРЕСА_2 , між будівлею сільського клубу та будинком АДРЕСА_2 . Паспорт прив`язки виданий начальником відділу містобудування, архітектури, житлово- комунального господарства, інфраструктури та захисту довкілля - головним архітектором району Вільнянської районної державної адміністрації О.І. Сосна, за реєстраційним номером № ТС-03 від 03.09.2020 року, паспорт виданий 07.09.2020 року та дійсний до 07.09.2025 року (а.с. 15-20).

Рішенням Михайлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області №38 від 09.02.2021 року надано керівнику ПП КОБЗА ОСОБА_2. дозволу на розміщення тимчасової споруди торговельного призначення по АДРЕСА_1 , а також визнано таким, що втратило чинність рішення виконавчого комітету від 14.07.2020 року №123 Про надання ФОП ОСОБА_1 дозволу на розміщення тимчасової споруди торговельного призначення по АДРЕСА_1 (а.с. 21).

В подальшому рішенням виконавчого комітету Михайлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області №81 від 13.04.2021 року анульовано дію вказаного вище паспорта прив`язки з підстав п.2.26 Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 року №244 у зв`язку з не встановлення тимчасової споруди торгівельного призначення для провадження підприємницької діяльності протягом 6 місяців з дати отримання паспорта прив`язки ТС. Вказаним рішенням також визнано таким, що втратило чинність рішення виконавчого комітету Михайлівської сільської ради №123 від 14.07.2020 року (а.с. 22).

Вважаючи вказані рішення відповідача протиправними, позивач оскаржив їх до суду.

Задовольняючи позов частково, суд першої інстанції виходив із того, що рішення про анулювання паспорту прив`язки прийнято відповідачем поза межами наданих йому повноважень та відповідно підлягає скасуванню. Щодо можливості скасування відповідачем власного рішення, суд першої інстанції зазначив, що органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Також суд задовольнив позовні вимоги щодо скасування рішення виконавчого комітету Михайлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області №38 від 09.02.2021, однак лише в частині, яка стосується тільки позивача, а саме пункт 3 зазначеного рішення.

Апеляційний суд, переглядаючи рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, не вбачає підстав для задоволення апеляційної скарги з огляду на таке.

Відповідно до ч.2 ст.28 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності №3038-VІ від 17.02.2011 року (в редакції Закону, чинній на момент спірних правовідносин, далі по тексту - Закон №3038) тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

Відповідно до п.1.1 Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку; будівництва та житлово-комунального господарства України №244 від 21.10.2011 року (далі по тексту - Порядок №244) цей Порядок визначає механізм розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності.

Так, відповідно до п.1.4 Порядку №244 паспорт прив`язки ТС - комплект документів, у яких визначено місце встановлення ТС на топографо-геодезичній основі М 1:500, схему благоустрою прилеглої території.

Згідно п.2.1 Порядку №244 підставою для розміщення ТС є паспорт прив`язки ТС (додаток 1).

Відповідно до п.п.2.2., 2.3 Порядку №244 замовник, який має намір встановити ТС, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення ТС.

Пунктом 2.7,та п.2.10 Порядку №244 визначено, що паспорт прив`язки ТС оформлюється органом з питань містобудування та архітектури протягом десяти робочих днів з дня подання зазначеної заяви та за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку.

Пунктом 2.17 Порядку №244 визначено, що строк дії паспорта прив`язки визначається органом з питань містобудування та архітектури виконавчого органу відповідної ради або районної державної адміністрації відповідно до генерального плану, плану зонування та детального плану територій та з урахуванням строків реалізації їх положень.

Як зазначалось вище, на виконання рішення виконавчого комітету Михайлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області №123 від 14.07.2020 року ФОП ОСОБА_1 оформлено паспорт прив`язки тимчасової споруди торговельного призначення для провадження підприємницької діяльності за адресою: АДРЕСА_2 , між будівлею сільського клубу та будинком АДРЕСА_2 . Паспорт прив`язки виданий начальником відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства, інфраструктури та захисту довкілля, за реєстраційним номером №ТС-03 від 03.09.2020 року, паспорт виданий 07.09.2020 року та дійсний до 07.09.2025 року (а.с. 15-20).

Відповідно до п.2.23 Порядку №244 після розміщення ТС замовник подає до виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або відповідної районної державної адміністрації письмову заяву за формою, наведеною у додатку 2 до цього Порядку, у якій зазначає, що він виконав вимоги паспорта прив`язки ТС.

За приписами п.2.27 Порядку №244 дія паспорта прив`язки ТС анулюється за таких умов:

- недотримання вимог паспорта прив`язки при її встановленні;

- не встановлення ТС протягом 6 місяців з дати отримання паспорта прив`язки;

- надання недостовірних відомостей у документах, зазначених у пункті 2.6 цього Порядку, під час підготовки паспорта прив`язки ТС.

З аналізу вказаних положень вбачається, що законодавцем визначено вичерпні підстави для анулювання дії паспорта прив`язки.

Відповідно до п.2.30 Порядку №244 у разі закінчення строку дії, анулювання паспорта прив`язки, самовільного встановлення ТС така ТС підлягає демонтажу.

Згідно п.2.31 Порядку №244 розміщення ТС самовільно забороняється.

Як вбачається з оскаржуваного рішення №81 від 13.04.2021 року підставою анулювання позивачу паспорту прив`язки зазначено не встановлення ФОП ОСОБА_3 тимчасової споруди протягом 6 місяців з дати отримання паспорта прив`язки.

Приймаючи оскаржуване рішення, відповідач посилався на акт обстеження від 08.04.2021 року. Проте, рішення не містить обставин, що були встановлені цим актом обстеження.

Судом першої інстанції встановлено, що позивач отримав паспорт прив`язки 07.09.2020 року, саме з цієї дати відраховується термін 6 місяців для встановлення ТС, а у разі не встановлення ТС паспорт прив`язки анулюється (п.2.26 Порядку №244). Таким чином 07.03.2021 року це останній день для встановлення ТС, з чим погоджується колегія суддів.

Стосовно того, що 07.03.2021 позивачем ТС встановлена не була, позивач не заперечував та обґрунтовував неможливість встановлення ТС тим, що голова виконавчого комітету Михайлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області прийняла рішення №38 від 09.02.2021 року (за місяць до закінчення шестимісячного строку встановлення ТС) про надання керівнику приватного підприємства КОБЗА ОСОБА_2 дозволу на розміщення тимчасової споруди торговельного призначення орієнтовною площею 0,003 га по АДРЕСА_1 , між будівлею сільського клубу та будинком АДРЕСА_2 на землях комунальної власності житлової та громадської забудови, відповідно до доданої схеми. Цим же рішенням зобов`язано ОСОБА_2 оформити паспорт прив`язки тимчасової споруди (ТС), встановлення ТС здійснити відповідно до паспорта прив`язки ТС. Рішення виконавчого комітету від 14.07.2020 року №123 Про надання ФОП ОСОБА_1 дозволу на розміщення тимчасової споруди торговельного призначення по АДРЕСА_1 вважати таким, що втратило чинність.

Крім того, як зазначалось вище, 08.04.2021 року складений акт обстеження території Михайлівської сільської ради (а.с.35), відповідно до якого комісією було встановлено, що позивачем не було встановлено тимчасову споруду торгівельного призначення для провадження підприємницької діяльності протягом 6 місяців з дати отримання паспорта прив`язки ТС та була зроблена пропозиція комісії винести на розгляд членів виконавчого комітету пропозицію про анулювання паспорту прив`язки ОСОБА_1 .

13.04.2021 року рішенням виконавчого комітету Михайлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області №81 на підставі пп.8 п. а ст.30 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , Порядку №244 анульовано дію паспорта прив`язки тимчасової споруди торгівельного призначення для провадження підприємницької діяльності реєстраційний номер №ТС-03 від 03.09.2020 року фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 .

Згідно пп.8 п. а ст.30 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: організація місцевих ринків, ярмарків, сприяння розвитку всіх форм торгівлі.

Таким чином, вказаною нормою, на підставі якої прийнято спірне рішення виконкому №81 від 13.04.2021 року, не передбачено право виконавчих органів місцевого самоврядування на анулювання паспорта прив`язки, як вірно зазначив і суд першої інстанції.

Виходячи з положень Закону України Про місцеве самоврядування в Україні та Порядку №244 можливо зробити висновок, що повноваження виконавчих органів сільської, селищної та міської ради з питань розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності є чітко визначеними, а анулювання паспортів прив`язки тимчасових споруд знаходиться поза межами повноважень виконавчих органів місцевого самоврядування.

Відповідно до вимог частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Щодо вимог позивача про визнання протиправним та скасування рішення №38 від 09.02.2021 року, апеляційний суд зазначає наступне.

Як зазначалось вище, вказаним рішенням надано керівнику приватного підприємства КОБЗА ОСОБА_2 дозвіл на розміщення тимчасової споруди торговельного призначення орієнтовною площею 0,003 га по АДРЕСА_1 , між будівлею сільського клубу та будинком АДРЕСА_2 на землях комунальної власності житлової та громадської забудови, відповідно до доданої схеми. Цим же рішенням зобов`язано ОСОБА_2 оформити паспорт прив`язки тимчасової споруди (ТС), встановлення ТС здійснити відповідно до паспорта прив`язки ТС. Пунктом 3 вказаного рішення зазначено вважати таким, що втратило чинність рішення виконавчого комітету від 14.07.2020 року №123 Про надання ФОП ОСОБА_1 дозволу на розміщення тимчасової споруди торговельного призначення по АДРЕСА_1 .

Конституційний Суд України в рішенні №7-рп/2009 зазначив, що органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є гарантією стабільності суспільних відносин між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про задоволення позовних вимог щодо скасування рішення виконавчого комітету Михайлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області №38 від 09.02.2021 року в частині, яка стосується позивача, а саме п.3 зазначеного рішення.

В іншій частині рішення відповідача №38 від 09.02.2021 року стосується третьої особи, а тому не підлягає скасуванню, оскілки в цій частині спірне рішення як акт індивідуальної дії не стосується прав, свобод та інтересів позивача.

Доказів протилежного позивачем ані суду першої, ані суду апеляційної інстанції не надано, та в матеріалах справи такі докази відсутні.

На підставі викладеного, колегія суддів, погоджуючись з висновками суду першої інстанції, вважає, що суд дійшов вичерпних та обґрунтованих юридичних висновків щодо встановлення фактичних обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин норми матеріального та процесуального права. Доводи апеляційної скарги, з наведених вище підстав, висновків суду не спростовують, а зводяться до переоцінки доказів та незгоди з ними.

Згідно частини першої статті 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись статтями 12, 77, 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 31 серпня 2021 року в адміністративній справі № 280/4337/21 залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів.

Головуючий - суддя І.В. Юрко

суддя С.В. Чабаненко

суддя С.Ю. Чумак

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.01.2022
Оприлюднено18.01.2022
Номер документу102533732
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/4337/21

Ухвала від 14.08.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Конишева Олена Василівна

Постанова від 12.01.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 04.11.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 04.11.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 21.10.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Рішення від 31.08.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Конишева Олена Василівна

Рішення від 31.08.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Конишева Олена Василівна

Ухвала від 03.08.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Конишева Олена Василівна

Ухвала від 07.06.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Конишева Олена Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні