Рішення
від 12.01.2022 по справі 389/2610/21
ЗНАМ’ЯНСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

12.01.2022

ЄУН №389/2610/21

Провадження №2/389/581/21

Рішення

іменем України

12 січня 2022 року Знам`янський міськрайонний суд

Кіровоградської області

у складі: головуючого судді Савельєвої О.В.,

за участю секретаря судового засідання Берневек О.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні залу суду в місті Знам`янка Кіровоградської області за правилами спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Акціонерного товариства Українська залізниця , третя особа на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Первинна профспілкова організація Знам`янського загону відомчої воєнізованої охорони, про відшкодування витрат, понесених в інтересах підприємства,

за участю: позивача - ОСОБА_1 ,представника відповідача - ОСОБА_2 , представника третьої особи - Кучера В.В.,

встановив:

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до відповідача про відшкодування витрат, понесених в інтересах підприємства,обґрунтовуючи свої вимоги тим, що з 09.02.1999 він працює в стрілецькій команді станції Знам`янка виробничого підрозділу Знам`янський загін воєнізованої охорони служби воєнізованої охорони регіональної філії Одеська залізниця АТ Українська залізниця на посаді стрільця 4 розряду. При прийнятті на роботу однією з умов трудового договору передбачено безкоштовне забезпечення його форменим одягом, проте протягом останніх років він його не отримував, зокрема, костюм літній не отримував з 2007 року, туфлі літні з 2013 року.

У виробничий підрозділ Знам`янський загін воєнізованої охорони в грудні 2020 року надійшли 470 костюмів формених літніх, 420 черевиків, які видавалися працівникам підрозділу. Працівникам загону в лютому 2021 року було видано 111 костюмів та 5 пар черевиків, проте йому будь-якого форменого одягу згідно встановлених норм видано не було. У зв`язку з тим, що на службі він має знаходитися у форменому одязі, яким його не забезпечили, а перебування на службі без нього є порушенням посадових обов`язків та підставою для недопущення до несення служби, а тому 10.04.2021 він був вимушений придбати за власні кошти формений одяг, а саме: костюм літній х/б військово-польовий вартістю 1585 грн.; футболку військову х/б вартістю 500 грн.; туфлі літні вартістю 1300 грн.; кашкет військовий вартістю 200 грн., всього на загальну суму 3585 грн.

До адміністрації загону 23.04.2021 він звернувся із заявою про відшкодування витрат, понесених ним в інтересах підприємства, про що надав відповідні документи та квитанцію. Однак, 26.04.2021 адміністрацією загону йому надано відповідь, в якій зазначено, що для проведення вхідного контролю якості товару йому потрібно надати придбані речі та документи згідно з переліком. Придбані речі він надав на розгляд комісії вхідного контролю якості виробничого підрозділу Знам`янський загін воєнізованої охорони , яка їх оглянула 01.06.2021 та склала про це відповідні акти. За результатами розгляду комісією вхідного контролю 08.06.2021 йому надано відповідь, якою відмовлено у відшкодуванні витрат, мотивуючи тим, що ним не надано повний пакет документів, передбачених законодавчими актами України, без зазначення цих законодавчих актів.

З метою захисту своїх трудових прав та законних інтересів в частині повернення коштів витрачених в інтересах підприємства, 17.06.2021 він звернувся до заступника керівника служби воєнізованої охорони регіональної філії Одеська залізниця , як до органу, якому безпосередньо підпорядковується виробничий підрозділ Знам`янський загін воєнізованої охорони та на який покладено обов`язок контролю за його діяльністю. В результаті розгляду звернення 30.07.2021 заступником начальника служби воєнізованої охорони йому надано відповідь, в якій зазначено, що він зобов`язаний під час виконання свої обов`язків носити формений одяг та при надходженні його на склад він його отримає. Однак питання щодо повернення йому коштів, витрачених в інтересах виробництва (підприємства) за придбання форменого одягу, яким воно повинно його забезпечити, вирішено не було. Позивач вважає вказані дії адміністрації загону неправомірними та такими, що порушують його право на забезпечення гідних умов праці, а тому просив стягнути з відповідача витрати, понесені ним в інтересах підприємства за придбання форменого одягу в сумі 3585 грн. та судові витрати.

Представником відповідача подано відзив на позов, в якому просив відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі обгрунтовуючи тим, що позивачем не надано доказів того, що він був вимушений за власні кошти придбавати формений одяг. Повернення грошових коштів за власноруч придбаний формений одяг законодавством України не передбачено, такі кошти повертаються лише за придбання спеціального одягу, проте робота позивача не пов`язана зі шкідливими чи небезпечними умовами праці. Крім того, за результатами висновку комісії пред`явлений позивачем одяг був у вжитку, на ньому відсутні ярлики, маркування, а тому він не відповідає вимогам форменого одягу, у зв`язку з чим позивачу було відмовлено у компенсації за його придбання.

В судовому засіданні позивач позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити з підстав, викладених у позові. Також зазначив, що на засідання комісії з вхідного контролю 01.06.2021 ним був наданий придбаний формений одяг, однак у зв`язку з тим, що з моменту його придбання і до пред`явлення комісії цей одяг вже використовувався ним для виконання службових обов`язків, тому одяг мав вигляд такий, який відображений у актах, тобто бувший у вжитку, з відсутністю ярликів, маркування, тари та упаковки.

Представник відповідача в судовому засіданні пред`явлені позовні вимоги не визнав, заперечуючи щодо їх задоволення з підстав, викладених у відзиві.

Представник третьої особи в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та вказав, що працівники виробничого підрозділу служби воєнізованої охорони Знам`янський загін воєнізованої охорони не належним чином забезпечуються форменим одягом, а тому вимушені купувати такий одяг самостійно за власні кошти.

Заслухавши пояснення позивача, представників відповідача та третьої особи, дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі обставини справи в їх сукупності, суд дійшов наступного висновку.

Судом встановлено, що позивач з 09.02.1999 працює в стрілецькій команді станції Знам`янка виробничого підрозділу Знам`янський загін воєнізованої охорони служби воєнізованої охорони регіональної філії Одеська залізниця АТ Українська залізниця та з 01.04.2018 перебуває на посаді стрільця 4 розряду, що підтверджується копією трудової книжки серії НОМЕР_1 .

Відповідно до звіту наявності форменого одягу по працівнику, складеного Знам`янським загоном воєнізованої охорони на ім`я позивача, останнім, зокрема, отримано 02.02.2006 сорочку з коротким рукавом, яка списана 02.02.2008 (статус - потребує заміни), 03.02.2006 отримано туфлі літні, які списані 03.02.2008 (статус - потребує заміни), 02.02.2005 отримано кашкет, який списаний 02.02.2007 (статус - потребує заміни), 02.08.2005 отримано костюм літній, який списаний 01.08.2007 (статус - потребує заміни).

Як свідчать дані звіту, після списання вказаного літнього форменого одягу, позивач новим забезпечений не був.

З розрахункової квитанції серії ААКЄ №454274 від 10.04.2021 вбачається продаж однієї одиниці костюма військово-польового літнього за 1585 грн., однієї футболки військової за 500 грн., однієї пари туфель літніх за 1300 грн., одного кашкета військового за 200 грн. суб`єктом підприємницької діяльності ФОП ОСОБА_3 з індивідуальним податковим номером 3396901332, місце здійснення діяльності: АДРЕСА_1 .

Факт придбання позивачем форменого одягу за власні кошти в судовому засіданні сторонами не оспорювався, підтверджується матеріалами справи, а тому такий факт не підлягає доказуванню.

Позивач 23.04.2021 звернувся до керівництва виробничого підрозділу Знам`янський загін воєнізованої охорони із заявою про відшкодування коштів в сумі 3585 грн., витрачених ним на придбання форменого одягу у виді костюма військово-польового літнього, однієї футболки, однієї пари туфель літніх, одного кашкета, до якої додав квитанцію, виписку з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців з відомостями стосовно ФОП ОСОБА_3 та витяг з реєстру платників єдиного податку щодо ФОП ОСОБА_3 .

На заяву позивача від 23.04.2021 начальником виробничого підрозділу Знам`янський загін воєнізованої охорони листом від 26.04.2021 за вих.№НОР-308/1345 повідомлено, що формений одяг та формене взуття входять до переліку продукції, яка підлягає обов`язковому вхідному контролю по виробничому підрозділу служби воєнізованої охорони Знам`янський загін воєнізованої охорони регіональної філії Одеська залізниця АТ Українська залізниця . Відповідно до ДК021:2015 діють наступні коди: для форменого одягу - 460858, 8937, 8942, 8193, 8979, 8738; для форменого взуття - 464674, 591280. З метою виконання вимог чинного законодавства, для складання акту по контролю якості, позивачу запропоновано надати на огляд комісії з питань організації вхідного контролю якості придбаний формений одяг, декларацію про відповідність продукції вимогам Технічного регламенту засобів індивідуального захисту, сертифікат експертизи типу вимогам Технічного регламенту засобів індивідуального захисту, сертифікат якості та висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи.

Засідання комісії з питань організації вхідного контролю відбулося 01.06.2021, на якому був оглянутий наданий позивачем придбаний за власний кошт формений одяг. За результатами огляду комісією встановлено, що пред`явлені речі були у вжитку, відсутні ярлики, маркування, тара та упаковка. Через відсутність декларації про відповідність, сертифіката експертизи типу, сертифіката якості, висновку санітарно-епідеміологічної експертизи, провести вхідний контроль та підтвердити якість продукції неможливо, про що складені акти про фактичну якість і комплектність продукції від 01.06.2021 №№ 21-8, 21-9, 21-10, 21-11.

Листом від 08.06.2021 за вих.№НОР-308/1767 за підписом начальника виробничого підрозділу Знам`янський загін воєнізованої охорони позивача повідомлено, що жодним наказом (посадовою інструкцією) не зобов`язано працівника придбавати формений одяг та формене взуття за власні кошти. 01.06.2021 відбулося засідання комісії з вхідного контролю, яка встановила, що пред`явлені речі були у вжитку, відсутні ярлики, маркування, тара та упаковка, що порушує вимоги ст.1159 ЦК України. Не надані декларація про відповідність продукції вимогам Технічного регламенту засобів індивідуального захисту, сертифікат експертизи типу вимогам технічного регламенту засобів індивідуального захисту, сертифікат якості, висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи. Для відшкодування коштів не надано повний пакет документів згідно законодавчих актів України.

Після зазначеного позивач 24.06.2021 звернувся до заступника начальника служби воєнізованої охорони регіональної філії Одеська залізниця АТ Укрзалізниця із заявою щодо вирішення питання про повернення коштів за придбаний ним формений одяг, у якій також повідомив про результати розгляду цього питання 01.06.2021 комісією з вхідного контролю, та зазначив, що на засідання комісії ним був наданий придбаний формений одяг, однак у зв`язку з тим, що з моменту його придбання і до пред`явлення комісії цей одяг вже використовувався ним для виконання службових обов`язків, тому одяг мав вигляд такий, який відображений у актах, тобто бувший у вжитку, з відсутністю ярликів, маркування, тари та упаковки, проте у поверненні коштів йому було відмовлено. До заяви позивачем додано: розрахункову квитанцію серії ААКЄ №454277 від 10.04.2021; витяг з реєстру платників єдиного податку; виписку з єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців; звіт про використання коштів від 23.04.2021; заяву начальнику загону від 23.04.2021; відповідь на заяву від 26.04.2021; акти про фактичну якість і компетентність продукції №№21-8, 21-9, 21-10, 21-11 від 01.06.2021; відповідь від 08.06.2021; картку наявності форменого одягу.

На вказану заяву заступником начальника служби воєнізованої охорони позивачу 30.07.2021 за вих.№НО-05/187 надано відповідь, що взаємовідносини працівників підприємства та служби воєнізованої охорони регулюються наказом від 23.02.2021 №148-Ц, п.п.20, 22 Положення про відомчу воєнізовану охорону на залізничному транспорті, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 11.01.1994 №7, постанови Кабінету Міністрів України від 11.12.1996 №1508 Про знаки розрізнення і формений одяг працівників залізничного транспорту зі змінами і доповненнями, внесеними постановами Кабінету Міністрів України від 22.09.2004 №1251, від 16.12.2004 №169. У відповідності до вищезазначених положень та норм трудового законодавства, стрільці воєнізованої охорони зобов`язані під час виконання службових обов`язків носити формений одяг і знаки розрізнення встановленого зразка, відповідно до своєї посади. Обов`язок в частині забезпечення форменим одягом покладено на роботодавця. Закупівля форменого одягу для воєнізованої охорони здійснюється службою з організації тендерних закупівель регіональної філії Одеська залізниця . В разі надходження форменого одягу на склад вказаної служби, позивач буде забезпечений форменим одягом в повному обсязі.

Відповідно до ст.ст.15, 16 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Згідно з ч.1 ст.4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Постановою Кабінету Міністрів України Про знаки розрізнення і формений одяг працівників залізничного транспорту від 11.12.1996 №1508 затверджено знаки розрізнення і форму одягу працівників залізничного транспорту, а також норми забезпечення і терміни носіння форменого одягу. Безоплатне забезпечення форменим одягом осіб рядового і молодшого начальницького складу працівників залізничного транспорту, а осіб середнього складу із знижкою 50 відсотків його вартості здійснюється за рахунок підприємств та організацій (за згодою), де такі особи працюють.

Згідно з наказом №219-Ц від 22.07.2005 (зі змінами 095-Ц від 08.02.2007) Про формений одяг та знаки розрізнення працівників залізничного транспорту на залізничному транспорті України запроваджено формений одяг залізничників з урахуванням змін і доповнень внесених постановами Кабінету Міністрів України від 22.09.2004 №1251 та від 16.12.2004 №1697 до постанови Кабінету Міністрів України від 11.12.1996 №1508 Про знаки розрізнення і формений одяг працівників залізничного транспорту . Затверджено перелік посад працівників залізничного транспорту, що мають право носіння форменого одягу і відповідних знаків розрізнення. Зобов`язано начальників залізниць, керівників підприємств і установ залізничного транспорту щорічно передбачати виділення коштів для виготовлення форменого одягу у відповідності до встановлених норм. Організовувати пошиття форменого одягу та вчасне забезпечення ним працівників залізничного транспорту.

Наказом Укрзалізниці від 23.02.2010 №148-Ц затверджено норми забезпечення і терміни носіння форменого одягу для особового складу відомчої воєнізованої охорони, відповідно до яких молодший начальницький і рядовий склад забезпечується: костюмом літнім у кількості 1 шт. терміном носіння 2 роки; літніми туфлями у кількості 1 пара терміном на 2 роки; кашкетом або пілоткою (берет) в кількості 1 шт. терміном на 2 роки; сорочкою з коротким рукавом 1 шт. терміном на 2 роки. Для молодшого начальницького та рядового складу замість сорочки (блузи-сорочки) з коротким рукавом може видаватися футболка, замість костюма літнього - костюм бавовняний.

Відповідно до п.п.2.2.11 п.2.2 Інструкції зі статистики заробітної плати, затвердженої Наказом комітету статистики України від 13.01.2004 №5, фонд додаткової заробітної плати включає доплати, надбавки, гарантійні і компенсаційні виплати, передбачені чинним законодавством, премії, пов`язані з виконанням виробничих завдань і функцій. До складу фонду додаткової заробітної плати входять вартість безкоштовно наданого працівникам форменого одягу, обмундирування, що може використовуватися поза робочим місцем та залишається в особистому постійному користуванні, або сума знижки у разі продажу форменого одягу за зниженими цінами.

Згідно з колективним договором між адміністрацією та профспілковим комітетом Знам`янського загону відомчої воєнізованої охорони на 2011-2015 роки, дія якого продовжена до укладення нового колективного договору, адміністрація зобов`язується своєчасно та в повному об`ємі забезпечувати працівників матеріально-технічними ресурсами, необхідними для виконання виробничих завдань з досягненням високих результатів, видавати безкоштовно формений одяг працівникам підрозділу, які при виконанні службових обов`язків зобов`язані носити такий одяг, у відповідності до переліку, затвердженого Укрзалізницею за рахунок коштів загону (п.п. 2.1, 2.16).

З робочої інструкції стрільця 4-го розряду стрілецьких команд по охороні вантажів та об`єктів Виробничого підрозділу служби воєнізованої охорони Знам`янський загін воєнізованої охорони регіональної філії Одеська залізниця АТ Українська залізниця вбачається, що стрілець 4-го розряду воєнізованої охорони зобов`язаний при виконанні службових обов`язків носити формений одяг встановленого зразка та знаки розрізнення відповідно до займаної посади (п.2.2.6).

Відповідно до п.п.19, 21 Положення про відомчу воєнізову охорону на залізничному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.01.1994 №7, працівники відомчої охорони зобов`язані під час виконання службових обов`язків носити формений одяг і знаки розрізнення встановленого зразка відповідно до своєї посади. Воєнізований склад відомчої охорони забезпечується безоплатним форменим і спеціальним одягом, а також засобами індивідуального захисту за нормами, затвердженими АТ Укрзалізниця .

Згідно зі ст.1160 ЦК України особа, яка вчинила дії в майнових інтересах іншої особи без її доручення, має право вимагати від цієї особи відшкодування фактично зроблених витрат, якщо вони були виправдані обставинами, за яких були вчинені дії. Якщо особа, яка вчинила дії в майнових інтересах іншої особи без її доручення, при першій нагоді не повідомила цю особу про свої дії, вона не має права вимагати відшкодування зроблених витрат.

З огляду на викладене, відповідач повинен був забезпечити позивача форменим одягом необхідного розміру чи компенсувати працівникові витрати на його придбання.

З наданих суду письмових доказів вбачається, що позивач при виконанні службових обов`язків повинен носити формений одяг, оскільки перебування на службі без нього є порушенням його посадових обов`язків. Разом з цим, позивачу останній раз формений одяг, а саме: сорочку з коротким рукавом, туфлі літні, кашкет та костюм літній, термін носіння яких складає 2 роки, було видано у 2005-2007 роках, що не відповідає нормам, за якими відповідач повинен був забезпечити позивача форменим одягом.

Належних та допустимих доказів щодо забезпечення позивача форменим одягом відповідно до встановлених норм відповідач суду не надав. Таким чином, позивач за власний рахунок змушений був придбати сорочку з коротким рукавом, туфлі літні, кашкет та костюм літній, що підтверджується розрахунковою квитанцією.

Таким чином, аналізуючи зібрані по справі докази та оцінюючи їх в сукупності, суд прийшов до висновку про те, що факт вимушеного придбання позивачем форменого одягу за власні кошти в інтересах підприємства знайшов своє підтвердження в судовому засіданні, а тому пред`явлений позов є обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню. Відповідач, заперечуючи проти позову не довів суду ті обставини, на які він посилається як на підставу своїх заперечень.

Відповідно до ст.ст.12, 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

На підставі ч.1 ст.141 ЦПК України з відповідача на користь позивача підлягає до стягнення сплачений ним судовий збір за звернення до суду в розмірі 908 грн.

Керуючись ст.ст.15, 16, 1160 ЦК України, ст.ст.4, 12, 81, 141, 259, 263-265, 273, 274-279 ЦПК України, суд,

ухвалив:

Позов ОСОБА_1 до Акціонерного товариства Українська залізниця , третя особа на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Первинна профспілкова організація Знам`янського загону відомчої воєнізованої охорони, про відшкодування витрат, понесених в інтересах підприємства, задовольнити.

Стягнути з Акціонерного товариства Українська залізниця на користь ОСОБА_1 витрати, понесені в інтересах підприємства на придбання форменого одягу, у розмірі 3585 (три тисячі п`ятсот вісімдесят п`ять) грн.

Стягнути з Акціонерного товариства Українська залізниця на користь ОСОБА_1 сплачений судовий збір у розмірі 908 (дев`ятсот вісім) грн.

Рішення може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Кропивницького апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Позивач: ОСОБА_1 , місце проживання: АДРЕСА_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 .

Відповідач: Акціонерне товариство Українська залізниця , місце знаходження: вул.Єжи Гедройця,5, м.Київ, 03150, ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України 40075815.

Третя особа: Первинна профспілкова організація Знам`янського загону відомчої воєнізованої охорони, місце знаходження: вул.Станційна,29, м.Знам`янка Кіровоградської області, 27400, ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України 35116304.

Повний текст рішення суду складено 17.01.2022.

Суддя Знам`янського міськрайонного суду

Кіровоградської області О.В. Савельєва

СудЗнам’янський міськрайонний суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення12.01.2022
Оприлюднено21.01.2022
Номер документу102587918
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —389/2610/21

Ухвала від 31.08.2022

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Червинська Марина Євгенівна

Ухвала від 22.06.2022

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Червинська Марина Євгенівна

Ухвала від 11.05.2022

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Червинська Марина Євгенівна

Постанова від 28.03.2022

Цивільне

Кропивницький апеляційний суд

Чельник О. І.

Ухвала від 09.03.2022

Цивільне

Кропивницький апеляційний суд

Чельник О. І.

Ухвала від 09.03.2022

Цивільне

Кропивницький апеляційний суд

Чельник О. І.

Ухвала від 03.02.2022

Цивільне

Кропивницький апеляційний суд

Чельник О. І.

Рішення від 12.01.2022

Цивільне

Знам’янський міськрайонний суд Кіровоградської області

Савельєва О. В.

Рішення від 12.01.2022

Цивільне

Знам’янський міськрайонний суд Кіровоградської області

Савельєва О. В.

Ухвала від 20.09.2021

Цивільне

Знам’янський міськрайонний суд Кіровоградської області

Савельєва О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні