ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24.01.2022м. ДніпроСправа № 904/8645/21
Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Бондарєва Е.М. розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) учасників справу за позовом Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі" (49107, Дніпропетровська область, м. Дніпро, шосе Запорізьке, буд. 22, ідентифікаційний код 23359034) до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Тополина-7А" (49040, Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. Тополина, буд. 7А, ідентифікаційний код 42165748) про стягнення 137 901,40 грн. вартості необлікованої електроенергії, 2 538,90 грн. 3% річних, 4 600,43 грн. інфляційних втрат
СУТЬ СПОРУ:
Акціонерне товариство "ДТЕК Дніпровські електромережі" звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області з позовною заявою №б/н від 27.10.2021 про стягнення з Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Тополина-7А" заборгованості на загальну суму 145 040,73 грн., з яких:
- 137 901,40 грн. вартість необлікованої електроенергії;
- 2 538,90 грн. 3% річних за період з 18.03.2021 по 28.10.2021;
- 4 600,43 грн. інфляційні втрати за період з квітня по вересень 2021 року.
Також позивач просить суд стягнути з відповідача суму сплаченого судового збору у розмірі 2 270,00 грн. та надав попередній (орієнтовний) розрахунок суми судових витрат відповідно до якого витрати на професійну правничу допомогу складає 10 000,00 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 14.12.2020 при перевірці дотримання ПРРЕЕ відповідачем за адресою: м. Дніпро, вул. Тополина, 7А, представниками Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі" було виявлено порушення підпункту 2 пункту 8.4.2 ПРРЕЕ, а саме пошкодження пломби з відбитками тавр АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі" №с34099008, яка встановлена на камері силового трансформатора ТМ1; відсутність пломби з відбитками тавр АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі" №с10448040, яка встановлена на камері силового трансформатора ТМ2. Порушення продемонстровано споживачу. Пломба с34099008 має сліди механічного впливу, упакована в сейф-пакет 2432678. На підставі виявленого порушення був складений Акт про порушення №021068 від 14.12.2020, представник відповідача - виконавчий директор Савчук В.А. підписав зазначений акт про порушення без зауважень або заперечень. 22.12.2020 комісією енергопостачальника по розгляду акту про порушення №021068 від 14.12.2020 було прийнято рішення у вигляді протоколу №12-7 про нарахування кількості недорахованої електроенергії. Нарахування було здійснено у відповідності до п.8.4.12 за формулою 4 ПРРЕЕ. Період нарахування було взято з 26.10.2020 (день останнього контрольного огляду засобу обліку і зняття показів комерційного обліку) по 14.12.2020 (день виявлення порушення). Сума нарахувань склала 137 901,40 грн. згідно розрахунку кількості недорахованої електроенергії по Акту №021068 від 14.12.2020.
Ухвалою суду від 02.11.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №904/8645/21, вирішено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) учасників за наявними в матеріалах справи документами.
До суду 22.11.2021 надійшов відзив відповідача яким просить суд відмовити у позовних вимогах повністю посилаючись на те, що позивачем ніяким чином не доведений факт втручання споживача у роботу приладу обліку, що виключає покладення на нього відповідальності передбаченої Правилами користування електричною енергією для населення. Відповідач зазначає, що пломби встановлені на засобах вимірювальної техніки в ТП-5422 в наявності без пошкоджень про що зазначено в Акті про порушення та підтверджується в Акті про невідповідність розрахункового обліку метрологічним характеристикам, вимогам ПУЕ, ККОЕЕ та ПРЕЕ від 14.12.2020. Таким чином, представниками АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі", які проводили перевірку, безпідставно зазначено в Акті про порушення, що ОСББ порушило п.п.2 п.8.4.2 ПРРЕЕ.
Також відповідач звертає увагу, що пломби знаходилися під навісним замком комірки, який довелося збивати зубилом у присутності представників АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі", які проводили перевірку, у зв`язку з відсутністю ключів до цього замка. Про це зазначено у зауваження в Акті про порушення. Тобто до зазначеного приміщення (комірки) доступу не було довгий період часу та до нього ніхто не заходив. Крім того, в Акті про порушення не зазначено, згідно якого акту про пломбування було здійснене опломбування комірки, його реквізити, та взагалі не зазначено укладався чи ні такий акт, та ким був підписаний з боку ОСББ.
Відповідач зазначає, що у зв`язку із участю у даній справі його представника - адвоката Захарчук К.О., відповідач планує понести судові витрати за надання йому правової допомоги за супроводження даної справи у розмірі 6 000,00 грн.
До суду 08.12.2021 надійшла відповідь позивача на відзив в якій зазначає, що при проведенні перевірки дотримання відповідачем ПРРЕЕ, на об`єкті відповідач позивачем було виявлено пошкодження пломби з відбитками тавр АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі" №с34099008 та відсутність пломби з відбитками тавр АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі" №с10448040. Позивач наголошує, що означені пломби були встановлені з метою запобігання доступу до відкритих струмоведучих дооблікових ланцюгів. В свою чергу, вільний доступ до струмоведучих дооблікових ланцюгів надавав споживачу можливість встановити шунтуючі перемички, у разі наявності яких, лічильник електричної енергії буде недовраховувати електричну енергію або не враховувати її зовсім, в залежності від місця встановлення цих перемичок. Тобто, у споживача існувала реальна можливість здійснити дії, спрямовані на безоблікове споживання електричної енергії. Саме з метою запобігання безоблікового споживання електричної енергії були встановлені пломби №с34099008, №с10448040. Тобто позивачем, як Оператором системи розподілу, з метою запобігання несанкціонованому втручанню та доступу до елементів або функції настроювання вузла обліку за результатами технічної перевірки відповідно до п.п. 5.16.1 - 5.16.3 глави 5.16 розділу V ККО були опломбовані силові трансформатори. Враховуючи те, що пломби №с34099008, №с10448040 були встановлені у відповідності з п.п. 5.16.1 - 5.16.3 глави 5.16 розділу V ККО, позивач вправі був скласти відповідний акт та здійснити розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії. А твердження відповідача проте, що начебто порушення, зафіксовані в акті №021068 від 14.12.2020, не відносяться до пп. 2 п.8.4.2 ПРРЕЕ спростовуються дійсними обставинами справи.
Також позивач зазначає, що сам по собі факт пошкодження чи відсутності пломб, незалежно від обставин та можливості безоблікового споживання електроенергії, є достатньою підставою для здійснення позивачем розрахунку кількості та вартості необлікованої електричної енергії.
На електрону пошту суду 21.12.2021 надійшли заперечення відповідача на відповідь відповідача в яких зазначає, що ще раз звертає увагу суду, що відповідно до п.п.2 п.8.4.2 ПРРЕЕ визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії здійснюється оператором системи на підставі акта про порушення, складеного у порядку, визначеному цими Правилами, у разі виявлення пошкодження або відсутності пломб з відбитками тавр оператора системи чи інших заінтересованих сторін, установлених на засобах (вузлах) вимірювальної техніки в місцях, указаних в акті про пломбування, складеному в порядку, визначеному кодексом комерційного обліку, або в іншому документі, який підтверджує факт пломбування і передачу на збереження засобів вимірювальної техніки та установлених пломб (крім пломб, установлених на кріпленнях кожуха лічильника електричної енергії). Пломби встановлені на засобах замірювальної техніки в ТП-5411 в наявності без пошкоджень про що зазначено в Акті про порушення та підтверджується в Акті про невідповідність розрахункового обліку метрологічним характеристикам, вимогам ПУЕ, ККОЕЕ та ПРЕЕ від 14.12.2020.
Відповідач стверджує, що факт необлікованого використання електроенергії відсутній. До того ж, в Акті про порушення зафіксована відсутність щодо самовільного підключення споживача до електричної мережі. Окрім цього, самовільного підключення не може бути взагалі, оскільки у коморі, яка начебто була неопломбована, проходить напруга 10 кВ.
Також відповідач зазначає, що в Акті про порушення не зазначено, згідно якого акту про пломбування було здійснене опломбування комірки, його реквізити та взагалі не зазначено складався чи ні такий акт та ким був підписаний з боку відповідача.
Відповідно до частини 2 статті 252 Господарського процесуального кодексу України, розгляд справи по суті в порядку спрощеного провадження починається з відкриття першого судового засідання або через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі, якщо судове засідання не проводиться.
При розгляді справи у порядку спрощеного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, а у випадку розгляду справи з повідомленням (викликом) учасників справи - також заслуховує їх усні пояснення (частина 8 статті 252 Господарського процесуального кодексу України).
Враховуючи достатність часу, наданого учасникам справи для подання доказів, приймаючи до уваги принципи змагальності та диспозитивної господарського процесу, закріплені у статті 129 Конституції України та статтях 13, 14, 74 Господарського процесуального кодексу України, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих йому повноважень, створені належні умови учасникам судового процесу в реалізації ними прав, передбачених Господарським процесуальним кодексом України, висловлення своєї правової позиції у спорі та надання відповідних доказів.
Відповідно до ч.5 ст.252 Господарського процесуального кодексу України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої із сторін про інше.
Згідно з частиною 4 статті 240 Господарського процесуального кодексу України у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення без його проголошення.
Розглянувши матеріали справи, оцінивши надані докази в їх сукупності, господарський суд,
ВСТАНОВИВ:
19 квітня 2018 року набрала чинності Постанова Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) "Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії" № 312 від 14.03.2018 (далі-ПРРЕЕ).
Укладення договорів між споживачами та іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії, відповідно до вимог цих Правил, здійснюється до "01" грудня 2018 року шляхом приєднання споживачів до публічних договорів приєднання (договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, відповідних договорів про постачання електричної енергії) на умовах чинних договорів про постачання електричної енергії та про користування електричною енергією, укладених з відповідними постачальниками електричної енергії за регульованим тарифом, шляхом подання заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку до цієї постанови, (пункт 2 Постанови НКРЕКП № 312 "Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії").
04 березня 2021 року між Акціонерним товариством "ДТЕК Дніпровські електромережі" (далі - позивача, оператор системи) та Об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку "Тополина-7А" (далі - відповідач, споживач) укладено публічний договір споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії (далі - договір) за технічними даними паспорту точки/точок розподілу за об`єктом споживача за адресою: 49000, м. Дніпро, вул. тополина, буд. 7А, шляхом подання відповідачем заяви-приєднання.
Відповідно до умов договору оператор системи надає споживачу послуги з розподілу електричної енергії параметри якості якої відповідають показникам, визначеним Кодексом системи передачі, затвердженим постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 309, та Кодексом систем розподілу, затвердженим постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 310 (зі змінами та доповненнями) за об`єктом, технічні параметри якого фіксуються в паспорті точки/точок розподілу електричної енергії за об`єктом споживача, який є Додатком 2 до Договору, та в особовому рахунку споживача, облікових базах даних оператора системи розподілу.
14 грудня 2020 року представниками Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі" проведена перевірка дотримання споживачем Правил роздрібного ринку електричної енергії, за результатами якої складено Акт про порушення № 021068 від 14.12.2020 (а.с. 18 том 1), яким встановлено, що споживач при користуванні електричною енергією за адресою: м. Дніпро, вул. Тополина, 7А, порушенні підпункт пункту 8.4.2 ПРРЕЕ, а саме: пошкодження пломби з відбитками тавр АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі" №с34099008, яка встановлена на камері силового трансформатора ТМ1; відсутність пломби з відбитками тавр АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі" №с10448040, яка встановлена на камері силового трансформатора ТМ2. Порушення продемонстровано споживачу. Пломба с34099008 має сліди механічного впливу, упакована в сейф-пакет 2432678.
На підставі виявленого порушення був складений Акт про порушення №021068 від 14.12.2020, представник відповідача - виконавчий директор Савчук В.А. підписав зазначений акт про порушення з пояснення щодо пошкодження пломби: так як замок відчинити не змоги, його збивали зубилом, а пломба знаходилася під замком.
Крім того, 14.12.2020 представниками позивача був складений акт про усунення порушення в якому зазначено, що самовільне підключення відключено. Цей акт також підписаний Савчук В.А.
В Акті про порушення №021068 від 14.12.2020 зазначено, що засідання комісії по розгляду акту про порушення відбудеться 22.12.2020 за адресою: вул. Тополина, 23 з 13:00.
Комісією енергопостачальника по розгляду акту про порушення №021068 від 14.12.2020 прийнято 22.12.2020 рішення у вигляді протоколу №12-7 про нарахування кількості недорахованої електроенергії. Нарахування було здійснено у відповідності до п.8.4.12 за формулою 4 ПРРЕЕ. Період нарахування було взято з 26.10.2020 (день останнього контрольного огляду засобу обліку і зняття показів комерційного обліку) по 14.12.2020 (день виявлення порушення). Сума нарахувань склала 137 901,40 грн. згідно розрахунку кількості недорахованої електроенергії по Акту №021068 від 14.12.2020. Нарахована сума повинна бути сплачена протягм 30 календарних днів з дня отримання рахунку.
Супровідним листом №50037/1001 від 31.12.2020 на адресу споживача направлені копії протоколу засідання комісії №12-7 від 22.12.2020 та розрахунку по актам про порушення ПРРЕЕ №021068 від 14.12.2020, рахунок №250000290048 від 22.12.2020, які отримані споживачем 15.02.2021 (а.с.25-27 том 1).
Відповідач вартість недоврахованої електричної енергії у сумі 137 901,40 грн. за отриманим рахунком не сплатило, що й стало причиною звернення позивача з позовом до суду про стягнення з відповідача 137 901,40 грн. вартості необлікованої електроенергії, 2 538,90 грн. 3% річних за період з 18.03.2021 по 28.10.2021, 4 600,43 грн. інфляційні втрати за період з квітня по вересень 2021 року.
Враховуючи предмет та підстави позову, до обставин, які є предметом доказування у справі, належать: наявність/відсутність правових підстав для застосування до відповідача відповідальності за порушення, виявлені при проведенні перевірки дотримання вимог чинного законодавства при користуванні електричною енергією.
Правовідносини, які виникають під час купівлі-продажу електричної енергії між електропостачальником та споживачами, а також їх взаємовідносини з іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії, визначені Законом України "Про ринок електричної енергії", Правилами роздрібного ринку електричної енергії (далі - ПРРЕЕ), які затверджено постановою НКРЕКП № 312 від 14.03.2018.
Відповідно до ст. 77 Закону України "Про ринок електричної енергії" учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом. Правопорушеннями на ринку електричної енергії зокрема, є: крадіжка електричної енергії, самовільне підключення до об`єктів електроенергетики, споживання електричної енергії без приладів обліку (п.4).
Відповідно до п. 8.2.5 ПРРЕЕ, у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів безоблікового споживання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи), оформлюється акт про порушення згідно з формою, наведеною в додатку 8 до цих Правил.
Акт про порушення складається представниками оператора системи, які мають таке право згідно з посадовою інструкцією, пройшли відповідне навчання та інструктаж, після пред`явлення ними службових посвідчень.
В акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил та всі необхідні для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії параметри, що характеризують електроустановку споживача, схему підключення електроустановки споживача та її графічне зображення із зазначенням: меж балансової належності; перерізів та матеріалу всіх проводів (кабелів), наявних у схемі підключення; номінальної сили струму спрацювання комутаційних апаратів, задіяних у схемі підключення; фазування лічильника на дату оформлення акта про порушення.
Споживачі, представники оператора системи, інші особи, присутні при перевірці, під час здійснення перевірки електроустановок мають право здійснювати фото- та відеозйомку для фіксації виявлених порушень та/або відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення, про що зазначається в акті про порушення.
В акті про порушення заповнюються всі графи та рядки без пропусків. Виправлення чи підчищення не допускаються. Текст повинен бути однозначним, без можливості подвійного тлумачення.
В акті зазначаються заходи, яких було вжито або яких необхідно вжити для усунення допущених порушень.
Акт про порушення складається у двох примірниках, один з яких передається або надсилається споживачеві.
Акт про порушення підписується представником (представниками) оператора системи, який (які) брали участь у перевірці, та споживачем (представником споживача) або іншою особою, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи).
У разі відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписати акт про порушення в ньому робиться запис про відмову. У цьому разі акт про порушення вважається дійсним, якщо його підписали більше одного уповноваженого представника оператора системи та незаінтересована особа (представник житлово-експлуатаційної організації, балансоутримувача або управителя будинку, виборна особа будинкового, вуличного, квартального чи іншого органу самоорганізації населення або представник органу місцевого самоврядування, інший споживач тощо) за умови посвідчення цієї особи або більше одного уповноваженого представника оператора системи, а відмова споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення підтверджується відеозйомкою.
До акта про порушення сторонами можуть бути додані пояснення, зауваження та докази, перелік яких (за наявності) зазначається в цьому акті.
Представники оператора системи перед складанням акта про порушення зобов`язані повідомити споживача про його право внести пояснення та зауваження до акта, викласти мотиви своєї відмови від його підписання або підписати його без зауважень.
Облік бланків актів про порушення ведеться оператором системи у пронумерованому, прошнурованому та скріпленому печаткою журналі.
Акти про порушення та документи, що підтверджують факт їх отримання споживачем, повинні зберігатися оператором системи протягом трьох років з дня оформлення акта про порушення.
Визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії здійснюється оператором системи на підставі акта про порушення, складеного у порядку, визначеному цими Правилами, у разі виявлення таких порушень, зокрема: пошкодження або відсутність пломб з відбитками тавр оператора системи чи інших заінтересованих сторін, установлених на засобах (вузлах) вимірювальної техніки в місцях, указаних в акті про пломбування, складеному в порядку, визначеному Кодексом комерційного обліку, або в іншому документі, який підтверджує факт пломбування і передачу на збереження засобів вимірювальної техніки та установлених пломб (крім пломб, установлених на кріпленнях кожуха лічильника електричної енергії) (підп.2 п.8.4.2 ПРРЕЕ).
Кількість днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил, визначається виходячи з кількості робочих днів електроустановки споживача (крім випадків фіксації засобами комерційного обліку кількості днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил): у разі виявлення у споживача порушень, зазначених у підпунктах 1 - 3 (у частині пошкодження засобів вимірювальної техніки та/або пломб) або у підпункті 4 пункту 8.4.2 цієї глави, - з дня останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку або технічної перевірки (якщо технічну перевірку було проведено після останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку) до дня виявлення порушення, але не більше загальної кількості робочих днів у шести календарних місяцях, що передували дню виявлення порушення (підп.1 п.8.4.8. ПРРЕЕ).
Згідно з п.8.2.6. ПРРЕЕ на підставі акта про порушення уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг необлікованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків. Комісія з розгляду актів про порушення створюється оператором системи і має складатися не менше ніж з 3 уповноважених представників оператора системи. Споживач має право бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення. Оператор системи повинен вести журнал реєстрації засідань комісії з розгляду актів про порушення, в якому зазначаються дата проведення засідання; номер протоколу; склад комісії; склад запрошених на засідання комісії (представники Регулятора, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів); відмітка про присутність або відсутність споживача; перелік питань, які розглядалися на засіданні комісії; час розгляду кожного з питань, зміст окремої думки учасників комісії (у разі її наявності) та стислий зміст рішення. Споживач має бути повідомлений оператором системи про місце, час і дату засідання комісії не пізніше ніж за 7 календарних днів до призначеної дати засідання.
У разі відмови споживача або представника споживача від отримання акта про порушення, у якому визначено місце, час та дату проведення засідання комісії, або окремого повідомлення про місце, час і дату засідання комісії оператор системи направляє споживачу таке повідомлення рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення на адресу, визначену в даних щодо споживача, наявних в оператора системи. У такому разі оператор системи має право розглянути акт про порушення на засіданні комісії, яке має відбутися по закінченню 30 календарних днів від дати направлення споживачу такого повідомлення. За зверненням споживача оператор системи може розглянути акт про порушення на засіданні комісії раніше указаного терміну.
Акт про порушення, не розглянутий у визначеному цими Правилами порядку протягом 60 календарних днів від дня його складення, вважається недійсним та підлягає скасуванню (крім випадків необхідності проведення експертизи пломб, індикаторів та/або засобу вимірювальної техніки електричної енергії для встановлення факту порушення). Якщо для розгляду акта про порушення необхідні результати експертного дослідження, зазначений термін розгляду відраховується з дати їх отримання оператором системи від експертної установи.
Комісія з розгляду актів про порушення може повторно розглянути акт про порушення в порядку, встановленому цими Правилами, на підставі звернення споживача, на вимогу Регулятора, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі, або за рішенням суду. За рішенням оператора системи у зв`язку з отриманням результатів експертизи чи інших даних, які не були відомі на момент ухвалення рішення комісією, але мають суттєве значення, рішення комісії може бути переглянуте у порядку, встановленому цими Правилами, протягом 1 року, починаючи з дня, наступного за днем його прийняття.
Рішення комісії оформлюється протоколом, копія якого видається споживачу.
У разі причетності споживача до порушення цих Правил у протоколі зазначаються відомості щодо обсягу та вартості необлікованої електричної енергії. В такому разі разом з протоколом споживачу надаються розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії з посиланням на відповідні пункти глави 8.4 цього розділу та розрахункові документи для оплати необлікованої електричної енергії та/або збитків.
Відповідно до п.8.2.7 ПРРЕЕ кошти за необліковану електричну енергію та суми збитків перераховуються споживачем на поточний рахунок оператора системи.
Споживач має оплатити розрахункові документи за необліковану електричну енергію протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунка (у випадку неотримання споживачем рахунка у поштовому відділенні упродовж 5 робочих днів з дня надходження рахунка до поштового відділення споживача рахунок вважається отриманим споживачем на 5 робочий день).
У разі незгоди споживача з фактом безоблікового споживання електричної енергії та відмови від сплати вартості необлікованої електричної енергії оператор системи звертається з позовом до суду для підтвердження факту безоблікового споживання електричної енергії та стягнення вартості необлікованої електричної енергії.
Спірні питання, які виникають між сторонами при складанні акта про порушення та/або визначенні обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, вирішуються Регулятором, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики відповідно до компетенції, енергетичним омбудсменом та/або судом.
Якщо судом прийнято рішення, яким спростовано факт безоблікового споживання електричної енергії споживачем та/або відмовлено оператору системи в задоволенні позову щодо стягнення зі споживача вартості необлікованої електричної енергії, розрахованої на підставі акта про порушення, та за умови набрання рішенням суду законної сили оператор системи скасовує відповідний акт про порушення.
Як вбачається з матеріалів справи пломби № с34099008, № с10448040 були встановлені на камерах силових трансформаторів, про що зазначено в акті про порушення № 021068 від 14.12.2020.
У відповідності до п. 1.2.1 глави 1.2 розділу І Загальні положення Кодексу комерційного обліку електричної енергії, затверджений постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 311 (далі - ККО), вузол обліку електричної енергії (вузол обліку) - сукупність обладнання та засобів вимірювальної техніки, змонтованих та з`єднаних між собою за встановленою схемою для забезпечення вимірювання та обліку електричної енергії в заданій точці вимірювання. До складу вузла обліку можуть входити лічильники електричної енергії, трансформатори струму, трансформатори напруги, устаткування автоматичного відключення чи обмеження потужності, засоби захисту (автоматичні вимикачі або запобіжники), вторинні кола струму і напруги та інші допоміжні засоби (тестові блоки, перетворювачі імпульсів, блоки живлення, обладнання дистанційної передачі даних тощо). Тобто, перелік обладнання вузлів обліку не є вичерпним, до складу вузла обліку входить все обладнання, яке забезпечує споживання, облік, вимірювання електричної енергії.
Пунктами 5.16.1 - 5.16.3 глави 5.16 розділу V ККО передбачено, що, з метою запобігання несанкціонованому втручанню та доступу до елементів або функції настроювання ЗВТ у складі вузла обліку за результатами технічної перевірки такі ЗВТ (засоби вимірювально техніки) та вузол обліку пломбують. ЗВТ мають бути опломбовані на затискній кришці пломбою оператора системи. Пломби з тавром оператора системи мають бути встановлені також на пристроях вузла обліку, що закривають: 1) первинні і вторинні кола живлення ЗВТ; 2) кришки важелів і кнопок управління комутаційних апаратів та захисних автоматичних вимикачів, встановлених у цих колах; 3) двері комірок трансформаторів напруги; 4) кришки на зборках і колодках затискачів, випробувальних блоках, апаратних інтерфейсах зв`язку ЗВТ; 5) всі інші пристрої і місця, що унеможливлюють доступ до відкритих струмоведучих та сигнальних частин ЗВТ.
У відповідності до п. 5.16.6 ККО, підготовка місць для опломбування здійснюється ВТКО (сторона, відповідальна за точку комерційного обліку) та стороною, на території (у приміщенні) якої встановлені ЗВТ та інші пристрої вузла обліку згідно з переліком місць, наданим оператором системи. Перелік місць пломбування може бути розширений за обґрунтованою пропозицією однієї зі сторін.
Окрім того, у відповідності до п.п. 5.2.24. Кодексу комерційного обліку, уповноважені представники оператора системи та ППКО здійснюють технічну перевірку вузла обліку, а також перевірку технічної документації та, у разі відсутності обґрунтованих зауважень, проводять опломбування ЗВТ, пристроїв та місць вузла обліку, що унеможливлюють доступ до струмоведучих частин кіл (схеми) комерційного обліку, а також у разі потреби установлюють індикатори зовнішнього впливу.
При проведенні перевірки дотримання відповідачем ПРРЕЕ, на об`єкті відповідача позивачем було виявлено пошкодження пломби з відбитками тавр АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі" № с34099008 та відсутність пломби з відбитками тавр АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі" № с10448040.
Відповідно до п. 2.3.4 ПРРЕЕ відповідальність за збереження і цілісність засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування покладається на власника (користувача) електроустановки або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені. Відповідальним за експлуатацію та технічний стан засобів (вузлів) вимірювальної техніки є їх власник.
Підпунктом 8 п. 5.5.5 ПРРЕЕ передбачено, що саме споживач електричної енергії зобов`язаний забезпечувати збереження і цілісність установлених на його території та/або об`єкті (у його приміщенні) розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акту про пломбування.
Пунктом 5.5.1 ККО власники (користувачі) електроустановок, об`єктів або окремих елементів об`єкта, території (приміщення), де встановлені ЗКО, пломби та індикатори впливу (зокрема електричного/магнітного поля) на ЗКО, а також інше обладнання вузлів обліку, відповідають за їх збереження і цілісність (зокрема дотримання обумовлених проектом параметрів зовнішнього середовища, захист від пошкоджень та зовнішнього втручання) відповідно до акта пломбування (документа, що підтверджує факт пломбування і передачу на збереження ЗКО, установлених пломб та індикаторів).
Виходячи із вищезазначеного, саме відповідач, як споживач електричної енергії, є відповідальним за збереження пломб, установлених на його території та об`єктах та переданих йому на зберігання. При цьому, факт встановлення та передачі пломб на збереження відповідачу зафіксовано актами про пломбування засобів обліку електричної енергії до 1000 В № 286232, № 286233 від 02.04.2019 (а.с. 16, 17 том 1).
Пунктом 8.2.4. ПРРЕЕ визначено, що у разі виявлення представниками оператора системи пошкоджень чи зриву пломб та/або індикаторів, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження розрахункових засобів вимірювальної техніки, явних ознак втручання в параметри розрахункових засобів вимірювальної техніки з метою зміни їх показів, самовільних підключень до електричних мереж розрахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до порядку, визначеного главою 8.4 цього розділу.
Таким чином, сам по собі факт пошкодження чи відсутності пломб, незалежно від обставин та можливості безоблікового споживання електроенергії, є достатньою підставою для здійснення позивачем розрахунку кількості та вартості необлікованої електричної енергії.
При цьому, при виявленні факту пошкодження/зриву пломб донарахування обсягу необлікованої електричної енергії здійснюється не на підставі того, скільки споживачем було безобліково спожито електричної енергії, а на підставі порядку, визначеного главою 8.4 "Визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення цих Правил" розділу 8 ПРРЕЕ (п. 8.2.4 ПРРЕЕ).
Так, зокрема, згідно з п. 8.4.10. ПРРЕЕ, у разі виявлення у непобутового споживача порушень, зазначених у підпунктах 1-5 пункту 8.4.2 цієї глави, величина розрахункового добового обсягу споживання електричної енергії протягом робочого часу (Wдоб, кВт год) розраховується за формулою №4.
Розрахунок обсягів та вартості необлікованої електричної енергії по акту про порушення №021068 від 14.12.2020 здійснений у відповідності до п.8.4.10 ПРРЕЕ та формули №4 ПРРЕЕ.
Враховуючи вищезазначене та те, що останній контрольний огляд засобу обліку і зняття показів у відповідача був проведений позивачем 26.10.2020 (що підтверджується складеною відомістю про зняття показів засобів комерційного обліку), період розрахунку по акту про порушення № 021068 від 14.12.2020 був визначений позивачем з 26.10.2020 по 14.12.2020, що повністю відповідає положенням пп. 1 п. 8.4.8. ПРРЕЕ.
Перевірка дотримання відповідачем ПРРЕЕ проводилася на об`єкті ТП-5411, яке відповідно до акта розмежування балансової належності та експлуатаційної відповідальності сторін, однолінійної схеми знаходиться на балансі відповідача. Саме відповідач, як балансоутримувач відповідного об`єкту, вживає заходів з утримання вказаного об`єкту, забезпечує на ньому дотримання вимог ПРРЕЕ та зобов`язаний надавати доступ до нього для проведення перевірки.
Відповідно до Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій, затверджених наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 17.05.2005 № 76, балансоутримувач будинку, споруди, житлового комплексу або комплексу будинків і споруд (далі - балансоутримувач) - власник або юридична особа, яка за договором з власником утримує на балансі відповідне майно, а також веде бухгалтерську, статистичну та іншу передбачену законодавством звітність, здійснює розрахунки коштів, необхідних для своєчасного проведення капітального і поточного ремонтів та утримання, а також забезпечує управління цим майном і несе відповідальність за його експлуатацію згідно з законом.
Відповідно до пп.12 п.5.5.5 ПРРЕЕ споживач електричної енергії зобов`язаний забезпечувати доступ представникам оператора системи (після пред`явлення ними службових посвідчень) до об`єкта споживача для проведення технічної перевірки засобу комерційного обліку (засобів вимірювальної техніки), електроустановок та електропроводки, вимірювання показників якості електричної енергії, контролю за рівнем споживання електричної енергії, а також для виконання відключення та обмеження споживання електричної енергії споживачу (субспоживачу) відповідно до встановленого цими Правилами порядку та виконувати їх обґрунтовані письмові вимоги щодо усунення виявлених порушень, якщо це обумовлено умовами договору.
Таким чином, саме на відповідача, як балансоутримувача ТП-5411, покладений обов`язок з належного утримання даного об`єкту та не допущення на даному об`єкті порушень ПРРЕЕ.
Відтак, акт про порушення № 021068 від 14.12.2020 вважається дійсним в силу норми п. 8.2.5 ПРРЕЕ, засвідчує обставини, які зафіксовані в ньому та, відповідно, є підставою для донарахування обсягу спожитої електричної енергії відповідачу.
Згідно з ч. 1 ст. 77 Господарського процесуального кодексу України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Оскільки акт про порушення № 021068 від 14.12.2020 є належним доказом, виконання позивачем розрахунку обсягу не облікованої спожитої електричної енергії на підставі цього акту є правомірним, а позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню в сумі 137 901,40 грн.
Статтею 612 Цивільного кодексу України визначає, що боржник вважається таким, що прострочив, якщо він приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
Відповідно до ст. 625 Цивільного кодексу України, боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми.
Позивачем нараховані 3% річних за період з 18.03.2021 по 28.10.2021 у сумі 2 538,90 грн. та інфляційні втрати за період з квітня по вересень 2021 року у сумі 4 600,43 грн.
Господарський суд перевірив розрахунок 3% річних та інфляційних втрат, визнав їх такими, що не містять помилки, а вимоги такими, що підлягає задоволенню.
Судовий збір у сумі 2 270,00 грн. покладається на відповідача відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України.
Керуючись ст. ст. 2, 73, 74, 76-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,
ВИРІШИВ:
Позов Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі" до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Тополина-7А" про стягнення 137 901,40 грн. вартості необлікованої електроенергії, 2 538,90 грн. 3% річних, 4 600,43 грн. інфляційних втрат задовольнити.
Стягнути з Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Тополина-7А" (49040, Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. Тополина, буд. 7А, ідентифікаційний код 42165748) на користь Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі" (49107, Дніпропетровська область, м. Дніпро, шосе Запорізьке, буд. 22, ідентифікаційний код 23359034) 137 901,40 грн. вартості необлікованої електроенергії, 2 538,90 грн. 3% річних, 4 600,43 грн. інфляційних втрат та 2 270,00 грн. витрати по сплаті судового збору.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення суду може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня підписання рішення, шляхом подання апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Е.М. Бондарєв
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 24.01.2022 |
Оприлюднено | 26.01.2022 |
Номер документу | 102724950 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бондарєв Едуард Миколайович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Мороз Валентин Федорович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бондарєв Едуард Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бондарєв Едуард Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бондарєв Едуард Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бондарєв Едуард Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні