ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26.05.2022 року м.Дніпро Справа № 904/8645/21
Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Мороза В.Ф. (доповідач)
суддів: Кузнецова В.О., Чередка А.Є.,
розглянувши апеляційну скаргу Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Тополина-7А" на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 24.01.2022 (суддя Бондарєв Е.М.)
у справі №904/8645/21
за позовом Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі", м. Дніпро
до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Тополина-7А", м. Дніпро
про стягнення 137 901,40 грн. вартості необлікованої електроенергії, 2 538,90 грн. 3% річних, 4 600,43 грн. інфляційних втрат
ВСТАНОВИВ:
Акціонерне товариство "ДТЕК Дніпровські електромережі" звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області з позовною заявою про стягнення з Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Тополина-7А" 145 040,73 грн., з яких: 137 901,40 грн. вартість необлікованої електроенергії; 2 538,90 грн. 3% річних за період з 18.03.2021 по 28.10.2021; 4 600,43 грн. інфляційні втрати за період з квітня по вересень 2021 року.
Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 24.01.2022 у справі №904/8645/21 позов задоволено. Стягнуто з Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Тополина-7А" на користь Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі" 137 901,40 грн. вартості необлікованої електроенергії, 2 538,90 грн. 3% річних, 4 600,43 грн. інфляційних втрат та 2 270,00 грн. витрат по сплаті судового збору.
Не погодившись з вказаним рішенням Об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку "Тополина-7А" подано апеляційну скаргу, згідно якої останнє просить скасувати рішення господарського суду Дніпропетровської області від 24.01.2022 та відмовити у задоволені позову.
В обґрунтування поданої апеляційної скарги апелянт зазначає, що рішення прийнято з порушенням норм матеріального, процесуального права та підлягає скасуванню, оскільки судом неповно було з`ясовано обставини, що мають значення для справи. В Акті про порушення зазначено, що пломби, встановлені на засобах вимірювальної техніки в ТП-5411 в наявності, без пошкоджень. Отже представниками позивача, які проводили перевірку безпідставно зазначено, що ОСББ порушило п.п.2 п. 8.4.2. ПРРЕЕ. Крім цього згідно п.1.1.2 ПРРЕЕ необлікована електрична енергія - обсяг електричної енергії, використаний споживачем або переданий транзитом в електромережі, що належать іншим власникам електричних мереж, але не врахований розрахунковими засобами комерційного обліку або врахований неправильно. Таким чином апелянт вважає, що факт не облікованого використання електроенергії відсутній. Документами, долученими до позовної заяви ніяким чином не підтверджується те, що саме з 26.10.2020 по 14.12.2020 відповідач використовував необліковану електричну енергію саме у розмірі 47061 кВт годин. Експертиза позивачем не проводилась. Отже позивачем не доведено факт втручання споживача у роботу приладу обліку, що виключає покладення на нього відповідальності, передбаченої Правилами користування електричною енергією для населення.
Ухвалою Центрального апеляційного господарського суд від 21.03.2022 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Тополина-7А" на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 24.01.2022 у справі №904/8645/21 у письмовому провадженні без виклику та повідомлення учасників справи.
Акціонерним товариством "ДТЕК Дніпровські електромережі" подано відзив, в якому останнє вважає апеляційну скаргу необґрунтованою, безпідставною та такою, що не підлягає задоволенню, оскільки при проведенні перевірки на об`єкті відповідача було виявлено пошкодження пломби з відбитками тавр №с34099008 та відсутність пломби №с10448040, що зафіксовано в актах. Означені пломби були встановлені з метою запобігання доступу до відкритих струмоведучих дооблікових ланцюгів. В свою чергу, вільний доступ до струмоведучих дооблікових ланцюгів надавав споживачу можливість встановити шунтуючі перемички, у разі наявності яких лічильник електричної енергії буде недовраховувати електричну енергію або не враховувати її взагалі, в залежності від місця встановлення цих перемичок. Тобто позивачем, з метою запобігання несанкціонованому втручанню та доступу до елементів або функцій настроювання вузла обліку, були опломбовані силові трансформатори. Враховуючи, що пломби №с34099008, №с10448040 були встановлені у відповідності з п.п5.16.1-5.16.3 глави 5.16 розділу V ККО, позивач вправі був скласти відповідний акт та здійснити розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії. Твердження відповідача про те, що порушення зафіксовані в Акті №021068 від 14.12.2020 не відносяться до пп.2 п.8.4.2 ПРРЕЕ спростовуються обставинами справи. Окрім того факт встановлення та передачі пломб на збереження відповідачу зафіксовано Актами про опломбування засобів обліку електричної енергії до 1000 В №286232, №286233 від 02.04.2019, копії яких долучено до позовної заяви. Пунктом 8.4.2 ПРРЕЕ встановлено, що визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії здійснюється оператором системи на підставі акта про порушення, складеного у порядку, визначеному цими Правилами. В пп.1 п.8.4 ПРРЕЕ зазначено, що кількість днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил, визначається виходячи з кількості робочих днів електроустановки споживача, з дня останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку або технічної перевірки до дня виявлення порушення, але не більше загальної кількості робочих днів у шести календарних місяцях, що передували виявленню порушення. Враховуючи, що останній контрольний огляд засобу обліку і зняття показів у відповідача був проведений 26.10.2020, період розрахунку по акту про порушення №021068 від 14.12.2020 був визначений позивачем з 26.10.2020 по 14.12.2020, що відповідає положенням пп.1 п.8.4.8. ПРРЕЕ.
Від апелянта надійшли заперечення на відзив, в яких останнє стверджує, що позивачем не доведено факт втручання відповідача у роботу засобів вимірювальної техніки та зроблено припущення щодо можливості здійснення споживачем дій, спрямованих на безоблікове споживання електричної енергії, з огляду на що зроблено хибний висновок що для донарахування необлікованої енергії є достатнім факт відсутності або пошкодження пломб, переданих на зберігання споживачу. Пломби знаходилися під навісним замком комірки, який збивали представники АТ «ДТЕК Дніпровські електромережі», у зв`язку з відсутністю ключа у ОСББ, про що представник зазначив в Акті про порушення.
Відповідно до статті 270 Господарського процесуального кодексу України у суді апеляційної інстанції справи переглядаються за правилами розгляду справ у порядку спрощеного позовного провадження з урахуванням особливостей, передбачених у цій главі.
Апеляційні скарги на рішення господарського суду у справах з ціною позову менше ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, крім тих, які не підлягають розгляду в порядку спрощеного позовного провадження, розглядаються судом апеляційної інстанції без повідомлення учасників справи.
Апеляційний господарський суд, дослідивши наявні у справі докази, повноту їх дослідження місцевим господарським судом, перевіривши правильність висновків суду першої інстанції, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено господарським судом, 04.03.2019 між Акціонерним товариством ДТЕК Дніпровські електромережі та Об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку Тополина-7А було укладено публічний Договір споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії, що розміщений на офіційному веб-сайті АТ ДТЕК Дніпровські електромережі, шляхом подання споживачем заяви-приєднання.
14.12.2020 представниками позивача було здійснено перевірку відповідача за адресою: м. Дніпро, вул.Тополина, 7А щодо дотримання ПРРЕЕ.
За результатами перевірки було складено Акт про порушення №021068 від 14.12.2020, яким встановлено, що споживачем порушено підпункт 2 пункту 8.4.2 ПРРЕЕ, а саме: пошкодження пломби з відбитками тавр АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі" №с34099008, яка встановлена на камері силового трансформатора ТМ1; відсутність пломби з відбитками тавр АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі" №с10448040, яка встановлена на камері силового трансформатора ТМ2. Порушення продемонстровано споживачу. Пломба с34099008 має сліди механічного впливу, упакована в сейф-пакет 2432678.
Вказаний акт було підписано трьома представниками позивача і представником відповідача. Представник ОСББ «Тополина-7А» акт про порушення підписав з зауваженням та зазначив, що пломби знаходилися під навісним замком комірки, який довелося збивати зубилом у присутності представників АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі", які проводили перевірку, у зв`язку з відсутністю ключів до цього замка.
В пункті 11 Акту про порушення від №021068 від 14.12.2020 представнику споживача було повідомлено про те, що комісія постачальника електроенергії з розгляду складеного акта про порушення буде проводити засідання 22.12.2020 за адресою: вул. Тополина, 23 з 13:00 год та запрошено споживача або уповноважену особу для участі засіданні. Також представника споживача попереджено, що у разі його неявки акт буде розглянуто без його участі.
Відповідно до акту про усунення порушень № 02168 від 14.12.2020 порушення, встановлене актом про порушення №021068 від 14.12.2020 усунено в повному обсязі, а саме: виконано опломбування камер силового транформатору, який, у тому числі було підписано представником споживача.
22.12.2020 на засіданні комісії з розгляду акта про порушення №021068 від 14.12.2020, оформленого протоколом №12-7 від 22.12.2020, в присутності представника споживача було прийнято рішення провести нарахування згідно з п.8.4.10 та за формулою №4 ПРРЕЕ визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачем ПРРЕЕ, зазначивши потужність 140 кВт, тривалість роботи струмоприймачів протягом доби 24 години та провести таке нарахування за період з 26.10.2020 по 14.12.2020. Сума вартості необлікованої електричної енергії згідно розрахунку складає 137 901,40 грн. грн.
Копію протоколу, розрахунок та рахунок отримано споживачем 22.12.2020, про що мається підпис останнього на протоколі №12-7 від 22.12.2020.
Несплата Об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку Тополина-7А суми вартості недоврахованої електроенергії у розмірі 137 901,40 грн. і стала причиною виникнення спору.
Взаємовідносини, які виникають під час купівлі-продажу електричної енергії між електропостачальником (електропостачальниками) та споживачем (для власного споживання), а також їх взаємовідносини з іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії регулюються Правилами роздрібного ринку електричної енергії, затвердженими постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 № 312 (далі - ПРРЕЕ).
Статтею 4 Закон України Про ринок електричної енергії визначено, що учасники ринку електричної енергії провадять свою діяльність на ринку електричної енергії на договірних засадах. Для забезпечення функціонування ринку електричної енергії укладаються такі види договорів, зокрема: про надання послуг з розподілу.
Частиною 2 ст. 77 Закону України Про ринок електричної енергії визначено, що правопорушеннями на ринку електричної енергії є, зокрема: крадіжка електричної енергії, самовільне підключення до об`єктів електроенергетики, споживання електричної енергії без приладів обліку, пошкодження приладів обліку, використання приладів обліку електричної енергії, неповірених або неатестованих в установленому порядку, несанкціоноване втручання в роботу об`єктів електроенергетики.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Закону України Про ринок електричної енергії учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом.
Відповідно до пункту 1.1.1 Правил роздрібного ринку електричної енергії ці Правила є обов`язковими для виконання усіма учасниками роздрібного ринку.
В пункті 1.2.1. ПРРЕЕ зазначено, що на роздрібному ринку електричної енергії споживання та використання електричної енергії для потреб електроустановки споживача здійснюється за умови забезпечення розподілу/передачі та продажу (постачання) електричної енергії на підставі договорів про розподіл/передачу, постачання електричної енергії, надання послуг комерційного обліку, які укладаються відповідно до цих Правил, Кодексу системи передачі, Кодексу систем розподілу та Кодексу комерційного обліку.
Згідно із п. 1.1.1. ПРРЕЕ ці Правила регулюють взаємовідносини, які виникають під час купівлі-продажу електричної енергії між електропостачальником (електропостачальниками) та споживачем (для власного споживання), а також їх взаємовідносини з іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії, визначеними цими Правилами. Учасниками роздрібного ринку є: електропостачальники, оператор системи передачі, оператори систем розподілу, у тому числі оператори малих систем розподілу, споживачі, основні споживачі, субспоживачі, виробники електричної енергії, які підпадають під визначення розподіленої генерації, та інші учасники ринку, які надають послуги, пов`язані з постачанням електричної енергії споживачу з метою використання ним електричної енергії на власні потреби. Ці Правила є обов`язковими для виконання усіма учасниками роздрібного ринку.
Умовами п.п. 1, 2, 6, 8, 9 п. 5.5.5. ПРРЕЕ визначено, що Споживач електричної енергії зобов`язаний: користуватися електричною енергією виключно на підставі договору (договорів); сплачувати за електричну енергію та надані йому послуги відповідно до укладених договорів; забезпечувати належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх електроустановок та електроприладів згідно з вимогами нормативно-технічних документів та нормативно-правових актів України; забезпечувати збереження і цілісність установлених на його території та/або об`єкті (у його приміщенні) розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування; невідкладно повідомляти оператора системи та постачальника послуг комерційного обліку про недоліки в роботі засобу вимірювання.
Пунктом 5.1.1. ПРРЕЕ встановлено, що Оператор системи має право, зокрема: на безперешкодний доступ (за пред`явленням представником службового посвідчення) до розрахункових засобів вимірювання електричної енергії, що встановлені на об`єктах споживачів та інших учасників роздрібного ринку, електроустановки яких приєднані до електричних мереж на території діяльності оператора системи; проводити (за пред`явленням представником службового посвідчення) обстеження електроустановок споживачів щодо виявлення споживання електричної енергії поза засобами вимірювання та інших порушень, що викликають неправильне вимірювання обсягів споживання електричної енергії; на безперешкодний доступ (за пред`явленням представником службового посвідчення) до електричних установок споживача для проведення технічної перевірки засобів вимірювання, контролю за рівнем споживання електричної енергії та потужності, вимірювання показників якості електричної енергії, контрольного огляду електричних мереж від межі балансової належності до точки вимірювання та/або точки обліку відповідно до умов укладених договорів, а також для виконання відключення та обмеження споживання відповідно до встановленого цими Правилами порядку та умов договору, виконання інших робіт відповідно до договору; складати акти про невідповідність дій (бездіяльності) споживача умовам договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії та порушення вимог законодавства України у сфері енергетики.
Відповідно до п. 2.3.4. ПРРЕЕ, відповідальність за збереження і цілісність засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування покладається на власника (користувача) електроустановки або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені. Відповідальним за експлуатацію та технічний стан засобів (вузлів) вимірювальної техніки є їх власник.
Пунктом 8.2.5. ПРРЕЕ передбачено, що у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів безоблікового споживання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи), оформлюється акт про порушення згідно з формою, наведеною в додатку 8 до цих Правил. Акт про порушення складається представниками оператора системи, які мають таке право згідно з посадовою інструкцією, пройшли відповідне навчання та інструктаж, після пред`явлення ними службових посвідчень. В акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил та всі необхідні для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії параметри, що характеризують електроустановку споживача, схему підключення електроустановки споживача та її графічне зображення із зазначенням:
меж балансової належності;
перерізів та матеріалу всіх проводів (кабелів), наявних у схемі підключення;
номінальної сили струму спрацювання комутаційних апаратів, задіяних у схемі підключення;
фазування лічильника на дату оформлення акта про порушення.
Споживачі, представники оператора системи, інші особи, присутні при перевірці, під час здійснення перевірки електроустановок мають право здійснювати фото- та відеозйомку для фіксації виявлених порушень та/або відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення, про що зазначається в акті про порушення. В акті про порушення заповнюються всі графи та рядки без пропусків. Виправлення чи підчищення не допускаються. Текст повинен бути однозначним, без можливості подвійного тлумачення. В акті зазначаються заходи, яких було вжито або яких необхідно вжити для усунення допущених порушень. Акт про порушення складається у двох примірниках, один з яких передається або надсилається споживачеві. Акт про порушення підписується представником (представниками) оператора системи, який (які) брали участь у перевірці, та споживачем (представником споживача) або іншою особою, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи). У разі відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписати акт про порушення в ньому робиться запис про відмову. У цьому разі акт про порушення вважається дійсним, якщо його підписали більше одного уповноваженого представника оператора системи та незаінтересована особа (представник житлово-експлуатаційної організації, балансоутримувача або управителя будинку, виборна особа будинкового, вуличного, квартального чи іншого органу самоорганізації населення або представник органу місцевого самоврядування, інший споживач тощо) за умови посвідчення цієї особи або більше одного уповноваженого представника оператора системи, а відмова споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення підтверджується відеозйомкою. До акта про порушення сторонами можуть бути додані пояснення, зауваження та докази, перелік яких (за наявності) зазначається в цьому акті. Представники оператора системи перед складанням акта про порушення зобов`язані повідомити споживача про його право внести пояснення та зауваження до акта, викласти мотиви своєї відмови від його підписання або підписати його без зауважень. Облік бланків актів про порушення ведеться оператором системи у пронумерованому, прошнурованому та скріпленому печаткою журналі. Акти про порушення та документи, що підтверджують факт їх отримання споживачем, повинні зберігатися оператором системи протягом трьох років з дня оформлення акта про порушення.
Згідно із п. п. 8.2.6., 8.2.7. ПРРЕЕ на підставі акта про порушення уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг необлікованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків. Комісія з розгляду актів про порушення створюється оператором системи і має складатися не менше ніж з 3 уповноважених представників оператора системи. Споживач має право бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення. Рішення комісії оформлюється протоколом, копія якого видається споживачу. У разі причетності споживача до порушення цих Правил у протоколі зазначаються відомості щодо обсягу та вартості необлікованої електричної енергії. В такому разі разом з протоколом споживачу надаються розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії з посиланням на відповідні пункти глави 8.4 цього розділу та розрахункові документи для оплати необлікованої електричної енергії та/або збитків. Кошти за необліковану електричну енергію та суми збитків перераховуються споживачем на поточний рахунок оператора системи. Споживач має оплатити розрахункові документи за необліковану електричну енергію протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунка (у випадку неотримання споживачем рахунка у поштовому відділенні упродовж 5 робочих днів з дня надходження рахунка до поштового відділення споживача рахунок вважається отриманим споживачем на 5 робочий день). У разі незгоди споживача з фактом безоблікового споживання електричної енергії та відмови від сплати вартості необлікованої електричної енергії оператор системи звертається з позовом до суду для підтвердження факту безоблікового споживання електричної енергії та стягнення вартості необлікованої електричної енергії.
Відповідно до п. п. 2 п. 8.4.2. ПРРЕЕ, визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії здійснюється оператором системи на підставі акту про порушення, складеного у порядку, визначеному цими Правилами, у разі виявлення таких порушень: - пошкодження або відсутність пломб з відбитками тавр оператора системи чи інших заінтересованих сторін, установлених на засобах (вузлах) вимірювальної техніки в місцях, указаних в акті про пломбування, складеному в порядку, визначеному Кодексом комерційного обліку, або в іншому документі, який підтверджує факт пломбування і передачу на збереження засобів вимірювальної техніки та установлених пломб (крім пломб, установлених на кріпленнях кожуха лічильника електричної енергії).
Позивачем в матеріали справи надано Акти №286232 та №286233 від 02.04.2019 про пломбування засобів обліку електричної енергії до 1000 В, якими підтверджується встановлення пломб, зокрема №с34099008 та №с10448040.
Актом про порушення № 021068 від 14.12.2020, було встановлено, пошкодження пломби з відбитками тавр АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі" №с34099008, яка встановлена на камері силового трансформатора ТМ1 та відсутність пломби з відбитками тавр АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі" №с10448040, яка встановлена на камері силового трансформатора ТМ2, що є порушенням п. п. 2 п. 8.4.2. ПРРЕЕ.
Отже матеріалами справи підтверджено факт порушення відповідачем Правил роздрібного ринку електричної енергії.
Відповідачем не оскаржувалося рішення комісії АТ «ДТЕК Дніпровські електромережі», оформленого протоколом засідання комісії з розгляду акта про порушення №021068 від 14.12.2020.
Відповідно до пп. 4 п. 5.5.5 ПРРЕЕ споживач електричної енергії зобов`язаний, зокрема, здійснювати оплату рахунків, виставлених на підставі актів про порушення цих Правил та умов договору.
Пунктом 8.2.7 Правил роздрібного ринку електричної енергії передбачено, що споживач має оплатити розрахункові документи за необліковану електричну енергію протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунка (у випадку неотримання споживачем рахунка у поштовому відділенні упродовж 5 робочих днів з дня надходження рахунка до поштового відділення споживача рахунок вважається отриманим споживачем на 5 робочий день).
Розрахунок суми заборгованості та рахунок на оплату отримано споживачем 22.12.2020, про що мається підпис представника споживача на протоколі №12-7 від 22.12.2020.
Доказів сплати заявленої до стягнення суми відповідачем не надано.
Враховуючи викладене, господарський суд дійшов правильного висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог та стягнення з відповідача суми основного боргу за необліковану електричну енергію у розмірі 137 901,40 грн.
Відповідно до ч. 2 ст. 625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Позивачем нараховано та заявлено до стягнення з відповідача 3% річних за період з 18.03.2021 по 28.10.2021 у сумі 2 538,90 грн. та інфляційні втрати за період з квітня по вересень 2021 року у сумі 4 600,43 грн.
Велика Палата Верховного Суду у постановах від 16.05.2018 у справі № 686/21962/15-ц, від 19.06.2018 у справі № 646/14523/15-ц, від 19.06.2019 у справі № 646/14523/15-ц, від 22.09.2020 у справі № 918/631/19 зазначала, що у статті 625 ЦК України визначені загальні правила відповідальності за порушення будь-якого грошового зобов`язання незалежно від підстав його виникнення (договір чи делікт). Тобто, приписи цієї статті поширюються на всі види грошових зобов`язань, якщо інше не передбачено договором або спеціальними нормами закону, який регулює, зокрема, окремі види зобов`язань.
Господарський суд перевіривши розрахунок 3% річних та інфляційних втрат, визнав його таким, що не містить помилок та дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог в цій частині.
Колегія суддів погоджується з висновком господарського суду вважає його правильним та обґрунтованим.
Щодо доводів апеляційної скарги про відсутність порушення споживання електроенергії, оскільки в самому акті зазначено що пломби встановлені на засобах вимірювальної техніки в ТП-5411 в наявності без пошкоджень та щодо необґрунтованості періоду нарахування заявленої до стягнення суми колегія зазначає наступне.
Згідно Кодексу комерційного обліку електричної енергії вузол обліку електричної енергії (вузол обліку) - сукупність обладнання та засобів вимірювальної техніки, змонтованих та з`єднаних між собою за встановленою схемою для забезпечення вимірювання та обліку електричної енергії в заданій точці вимірювання. До складу вузла обліку можуть входити лічильники електричної енергії, трансформатори струму, трансформатори напруги, устаткування автоматичного відключення чи обмеження потужності, засоби захисту (автоматичні вимикачі або запобіжники), вторинні кола струму і напруги та інші допоміжні засоби (тестові блоки, перетворювачі імпульсів, блоки живлення, обладнання дистанційної передачі даних тощо). Характеристики складових вузла обліку мають бути достатніми для вимірювання електричної енергії із заданою періодичністю та похибкою.
Відповідно до п.п. 5.16.1 5.16.3 глави 5.16 розділу V Кодексу комерційного обліку (надалі ККО) передбачено, що з метою запобігання несанкціонованому втручанню та доступу до елементів або функцій настроювання ЗВТ у складі вузла обліку за результатами технічної перевірки такі ЗВТ та вузол обліку пломбують.
Відповідно до п. 5.16.2., п. 5.16.3 ККО 5.16.2. ЗВТ мають бути опломбовані на затискній кришці пломбою оператора системи. Пломби з тавром оператора системи мають бути встановлені також на пристроях вузла обліку, що закривають:
1) первинні і вторинні кола живлення ЗВТ;
2) кришки важелів і кнопок управління комутаційних апаратів та захисних автоматичних вимикачів, встановлених у цих колах;
3) двері комірок трансформаторів напруги;
4) кришки на зборках і колодках затискачів, випробувальних блоках, апаратних інтерфейсах зв`язку ЗВТ;
5) всі інші пристрої і місця, що унеможливлюють доступ до відкритих струмоведучих та сигнальних частин ЗВТ.
Відповідно до п. 5.16.6. ККО підготовка місць для опломбування здійснюється ВТКО та стороною, на території (у приміщенні) якої встановлені ЗВТ та інші пристрої вузла обліку згідно з переліком місць, наданим оператором системи. Перелік місць пломбування може бути розширений за обґрунтованою пропозицією однієї зі сторін.
Відповідно до п. 5.2.24. ККО уповноважені представники оператора системи та ППКО здійснюють технічну перевірку вузла обліку, а також перевірку технічної документації та, у разі відсутності обґрунтованих зауважень, проводять опломбування ЗВТ, пристроїв та місць вузла обліку, що унеможливлюють доступ до струмоведучих частин кіл (схеми) комерційного обліку, а також у разі потреби установлюють індикатори зовнішнього впливу.
За змістом Розділу 7 Кодексу комерційного обліку, з метою запобігання несанкціонованому втручанню, доступу до елементів або функції настроювання ЗВТ за результатами повірки такі ЗВТ пломбують. Усі пломби, встановлені на ЗВТ, зобов`язані відповідати чинним нормативним документам в Україні. Під час пломбування ЗВТ на об`єкті складається акт про пломбування. Цей акт повинен містити інформацію про місце кожної пломби, найменування суб`єкта, який встановлює пломбу, і суб`єкта відповідального за збереження та цілісність пломби. Акт пломбування підписується представниками сторін, які брали участь у процедурі пломбування.
В матеріали справи надано Акти №286232 та №286233 від 02.04.2019 про пломбування засобів обліку електричної енергії до 1000 В, якими підтверджується встановлення пломб, зокрема №с34099008 та №с10448040. Вказані акти містять печатку ОСББ «Тополина-7А» та підписані представником споживача Савчуком В.А.
Як зазначає позивач, перелічені пломби було встановлено з метою запобігання доступу до відкритих струмоведучих дооблікових ланцюгів для запобігання встановлення шунтуючих перемичок, у разі наявності яких, лічильник електричної енергії буде недовраховувати електричну енергію або невраховувати її взагалі, в залежності від встановлення таких перемичок.
Актом про порушення № 021068 від 14.12.2020, зафіксовано пошкодження пломби з відбитками тавр АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі" №с34099008, яка встановлена на камері силового трансформатора ТМ1 та відсутність пломби з відбитками тавр АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі" на камері силового трансформатора ТМ2 №с10448040 .
Згідно з пунктом 2.3.4 ПРРЕЕ відповідальність за збереження і цілісність засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування покладається на власника (користувача) електроустановки або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені.
Отже відповідальним за експлуатацію та технічний стан засобів (вузлів) вимірювальної техніки є їх власник.
Таким чином матеріалами справи підтверджено порушення споживачем ПРРЕЕ, що є підставою для нарахування суми недоврахованої електричної енергії.
Відповідно до пп. 1 п. 8.4.8 ПРРЕЕ кількість днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил, визначається виходячи з кількості робочих днів електроустановки споживача (крім випадків фіксації засобами комерційного обліку кількості днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил) у разі виявлення у споживача порушень, зазначених у підпунктах 1 - 3 (у частині пошкодження засобів вимірювальної техніки та/або пломб) або у підпункті 4 пункту 8.4.2 цієї глави, - з дня останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку або технічної перевірки (якщо технічну перевірку було проведено після останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку) до дня виявлення порушення, але не більше загальної кількості робочих днів у шести календарних місяцях, що передували дню виявлення порушення.
Позивачем останній контрольний огляд засобу обліку і зняття показів у відповідача було проведено 26.10.2020, відповідно період розрахунку по акту про порушення № 021068 від 14.12.2020 був визначений позивачем саме з 26.10.2020 по 14.12.2020, що відповідає положенням пп. 1 п. 8.4.8. ПРРЕЕ.
В постанові від 18.01.2022 у справі №17-14-01/1494(925/1479/20) Верховний Суд погодився з висновками судів попередніх інстанцій, що відсутність пломби є окремим порушенням Правил роздрібного ринку електричної енергії і перерахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, є наслідком незабезпечення споживачем цілісності та збереження встановленої пломби.
Таким чином оператором системи дотримано встановлений законом порядок щодо визначення обсягу необлікованої електричної енергії за порушення ПРРЕЕ.
Щодо недоведення позивачем факту втручання споживача у роботу приладу обліку та непроведення експертизи, колегія зазначає, що відсутність пломб є окремим порушенням ПРРЕЕ, за яке встановлена відповідальність Правилами. При цьому п. 8.4.4. Правил роздрібного ринку електричної енергії передбачено, що у разі виявлення у споживача порушень, зазначених у підпунктах 2 - 4 пункту 8.4.2 цієї глави (у частині відсутності засобів вимірювальної техніки, пломб, індикаторів та фіксації впливу фізичних полів індикатором), обсяг та вартість необлікованої електричної енергії визначається оператором системи відповідно до положень цієї глави без проведення відповідної експертизи.
Відповідно до частин третьої-четвертої статті 13 ГПК України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом; кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Відповідно до статті 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи (частина перша). Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Згідно зі статтею 77 вказаного кодексу обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (частина перша).
Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення (стаття 76 ГПК України).
Відповідно до статті 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Обов`язком суду при розгляді справи є дотримання вимог щодо всебічності, повноти й об`єктивності з`ясування обставин справи та оцінки доказів. Усебічність та повнота розгляду передбачає з`ясування всіх юридично значущих обставин та наданих доказів, що запобігає однобічності та забезпечує, як наслідок, постановлення законного й обґрунтованого рішення.
З`ясування відповідних обставин має здійснюватися із застосуванням критеріїв оцінки доказів передбачених статтею 86 Господарського процесуального кодексу України щодо відсутності у жодного доказу заздалегідь встановленої сили та оцінки кожного доказу окремо, а також вірогідності і взаємного зв`язку доказів у їх сукупності.
У пунктах 1 - 3 частини 1 статті 237 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що при ухваленні рішення суд вирішує, зокрема питання чи мали місце обставини (факти), якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються; чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження; яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин.
Звертаючись з апеляційною скаргою, апелянт не спростував висновків суду першої інстанції та не довів порушення ним норм процесуального права або неправильного застосування норм матеріального права, як необхідної передумови для скасування прийнятого ним рішення.
Відповідно до частини 1 статті 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права (частина 4 статті 269 Господарського процесуального кодексу України).
Враховуючи встановлені вище обставини справи, зазначені положення законодавства, апеляційний господарський суд відхиляє доводи апелянта, наведені в обґрунтування апеляційної скарги.
Таким чином, апеляційний господарський суд вбачає підстави, передбачені статтею 276 Господарського процесуального кодексу України, для залишення рішення суду першої інстанції без змін, а апеляційної скарги - без задоволення.
Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати по сплаті судового збору покладаються на апелянта.
Керуючись статтями 269, 275-279 Господарського процесуального кодексу України, апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Тополина-7А" на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 24.01.2022 у справі №904/8645/21 залишити без задоволення.
Рішення господарського суду Дніпропетровської області від 24.01.2022 у справі №904/8645/21залишити без змін.
Судові витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покласти на Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Тополина-7А".
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття, порядок і строки оскарження визначені ст.ст. 286-289 Господарського процесуального кодексу України.
Головуючий суддяВ.Ф. Мороз
Суддя В.О.Кузнецов
Суддя А.Є.Чередко
Суд | Центральний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 25.05.2022 |
Оприлюднено | 28.06.2022 |
Номер документу | 104475540 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бондарєв Едуард Миколайович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Мороз Валентин Федорович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бондарєв Едуард Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бондарєв Едуард Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бондарєв Едуард Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бондарєв Едуард Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні