ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ
УХВАЛА
про відкриття провадження у справі
26 січня 2022 року м. ТернопільСправа №921/63/22
Суддя Гирила І.М.
розглянув матеріали позовної заяви б/н б/д (вх. № 60 від 24.01.2022) керівника Тернопільської окружної прокуратури (бульвар Т. Шевченка, 7, м. Тернопіль, 46000) в інтересах держави в особі Західного офісу Держаудитслужби (вул. Костюшка, 8, м. Львів, 79000); Тернопільської обласної ради (вул. Грушевського, 8, м. Тернопіль, 46001); Департаменту соціального захисту населення Тернопільської обласної державної адміністрації (вул. Грушевського, 8, м. Тернопіль, 46001); Петриківського обласного комунального дитячого будинку - інтернату (вул. Зелена 11, с. Петриків, 47720)
до відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю Укртранссервіс-груп , вул. Швабська, 53, м. Ужгород, Закарпатська область, 88018
про стягнення неправомірно одержаних коштів за нікчемними додатковими угодами № 1, 2, 6 до договору № 19-011 від 21.12.2018 в сумі 149 669,06 грн.
Встановив:
24.01.2021 керівник Тернопільської окружної прокуратури звернувся до Господарського суду Тернопільської області з позовом в інтересах держави в особі Західного офісу Держаудитслужби, Тернопільської обласної ради, Департаменту соціального захисту населення Тернопільської обласної державної адміністрації, Петриківського обласного комунального дитячого будинку - інтернату до Товариства з обмеженою відповідальністю Укртранссервіс-груп , надалі - відповідач, про стягнення неправомірно одержаних коштів за нікчемними додатковими угодами № 1, 2, 6 до договору № 19-011 від 21.12.2018 в сумі 149 669,06 грн.
Щодо необхідності звернення з даним позовом прокурор вказує те, що незаконність укладення додаткових угод до договору про закупівлю товарів за державні кошти, на підставі якого витрачаються державні кошти, не відповідає суспільним інтересам. Укладення оспорюваних додаткових угод до договору закупівлі товару всупереч норм Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, Закону України "Про публічні закупівлі" порушує основні принципи закупівлі - максимальної економії і ефективності, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівлі, створення конкурентного середовища, тобто добросовісна конкуренція серед учасників, запобігання корупційним діям і зловживанням у цій сфері.
Порушенням інтересів держави, на думку прокурора, також є те, що укладення відповідачем нікчемних додаткових угод призвело до неправомірної зміни істотних умов договору та підвищення цін за одиницю товару, використання надміру бюджетних коштів державного закладу, що в свою чергу є порушенням фінансово - економічних інтересів держави. Зокрема, внаслідок неправомірного підвищення ціни на природній газ по укладених додаткових угодах надміру оплачено 149 669,06 грн, внаслідок чого необґрунтовано зменшено обсяг придбання природного газу.
Тому, підставою для звернення прокурора до суду в інтересах держави з даним позовом є порушення економічних інтересів держави внаслідок укладення незаконного правочину, завдання шкоди у вигляді незаконних витрат коштів комунальної установи, яка фінансується за рахунок бюджетних коштів. У свою чергу, звернення прокурора до суду спрямоване на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання правомірності використання бюджетних коштів, за рахунок яких здійснюється фінансування будинків-інтернатів, що перебувають у комунальній власності.
Ч. 1 ст. 7 Закону України "Про публічні закупівлі" визначено, що державне регулювання та контроль у сфері закупівель здійснюють Уповноважений орган та інші органи відповідно до їх компетенції.
Окрім цього, згідно ч. 3 ст. 7 Закону України "Про публічні закупівлі" контроль у сфері закупівель у межах своїх повноважень, визначених Конституцією та законами України, здійснює рахункова палата, Антимонопольний комітет України, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
Відповідно до ст. 7-1 Закону України "Про публічні закупівлі" моніторинг закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю та його територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю). Моніторинг закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладання договору про закупівлю та його виконання.
При цьому прокурор зазначив, що головним завданням органу державного фінансового контролю, серед іншого, є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, ефективним використанням коштів і майна у бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні". Державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, перевірки державних закупівель та інспектування.
Згідно з положенням про Державну аудиторську службу України, яке затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2016 № 43, Державна аудиторська служба є центральним органом виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю.
Також прокурор зазначив, що Державна аудиторська служба України, як орган, який здійснює фінансовий контроль, при моніторингу публічних закупівель має право при виявлені випадків недотримання законодавства про державні закупівлі та не виконанні підконтрольною установою вимог до усунення відповідних порушень, звернутися до суду в інтересах держави.
Стверджує, що відомості та документи, розміщені на веб - сайті «Прозоро» щодо укладення та виконання Договору № 19-011 від 21.12.2018 на постачання природного газу перебувають у вільному доступі, відтак Західний офіс Держаудитслужби та Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області могли дізнатися про порушення при укладенні додаткових угод до нього з часу їх розміщення на веб - сайті, тобто ще у 2019 році. Проте, за інформацією Управління Західного офісу Держаудитслужби від 05.01.2022 за № 131913-17/23-2022, ревізії, перевірки з питань дотримання законодавства про публічні закупівлі органами Держаудитслужби за період проведення закупівлі природного газу UA-2018-11-12-000156-а, укладення та виконання Договору №19-011 від 21.12.2018 і додаткових угод до нього не проводилась у зв`язку з відсутністю правових підстав. Натомість обставини справи свідчать про наявність таких підстав.
Про весь обсяг порушень Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області дізналося за результатами складання 30.12.2021 спеціалістом Управління довідки (висновку) відповідно до Порядку взаємодії між органами державної контрольно-ревізійної служби та органами прокуратур, внутрішніх справ і Служби безпеки України, затвердженого спільним наказом 19.10.2006 №346/1025/685/53, та зареєстрованим Міністерством юстиції України 25.10.2006 № 1166/13040.
Листом від 05.01.2022 № 131913-17/23-2022 Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області повідомило окружну прокуратуру, що звертатися до суду з позовом не буду.
Окрім того, прокурор зазначає, що п. 1.4. Статуту Петриківського обласного комунального дитячого будинку-інтернату, затвердженого рішенням Тернопільської обласної ради від 10.05.2017 № 562 (надалі - Статут), будинок інтернат є об`єктом спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Тернопільської області. Власником і засновником будинку - інтернату є Тернопільська обласна рада, яка здійснює управління будинком-інтернатом. Будинок - інтернат підпорядкований, підзвітний і підконтрольний Тернопільський обласній раді, а в галузевому відношенні - департаменту соціального захисту населення Тернопільської обласної державної адміністрації (п. 1.7 Статуту). Будинок - інтернат є юридичною особою, бюджетною неприбутковою організацією, фінансується з обласного бюджету, має печатку бланк і штамп із своїм найменуванням, самостійний баланс, поточні та інші рахунки в органах Державної казначейської служби України, банківських установах ідентифікаційний код. Фінансово-господарська діяльність будинку-інтернату здійснюється відповідно до кошторису та штатного розпису (п. 4.1, 4.2 Статуту).
Фінансування Тернопільського обласного комунального дитячого будинку-інтернату проводиться за рахунок коштів обласного бюджету. Видатки на оплату спожитого природного газу за договором №17-240 (надалі - № 19-011) про закупівлю природного газу для потреб не побутових споживачів від 21.12.2018 були здійсненні з кошторису загального фонду бюджету в обсязі 839 047,85 грн.
На підставі ч. 4 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» , з метою встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави в суді у випадку, якщо захист законних інтересів держави не здійснює або неналежним чином здійснює суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, Тернопільська окружна прокуратура направляла 04.01.2022 на адресу Тернопільської обласної ради лист № 3 вих-22 щодо надання інформації чи буде Тернопільська обласна рада самостійно звертатись з позовом про стягнення зайво отриманих коштів.
Листом від 10.01.2022 № 07-10 Тернопільська обласна рада повідомила окружну прокуратуру, що повідомлення про виявленні чи допущенні посадовими особами будинку -інтернату порушення законодавства про публічні закупівлі при придбанні природного газу у 2019 році до Тернопільської обласної ради не надходило. Також ними не вживались заходи задля усунення порушень при укладенні та виконанні додаткових угод до договору від 21.12.2018 № 17-240. Поряд з цим, обласна рада не заперечує пред`явлення позову Тернопільською окружною прокуратурою.
За змістом положень ч. 1 ст. 22 Бюджетного кодексу України щодо обсягу наданих прав Департамент соціального захисту населення Тернопільської обласної державної адміністрації є головним розпорядником бюджетних коштів.
На підставі ч. 4 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» , з метою встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави в суді у випадку, якщо захист законних інтересів держави не здійснює або неналежним чином здійснює суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, Тернопільська окружна прокуратура направляла на адресу Департамент соціального захисту населення Тернопільської обласної державної лист щодо надання інформації чи буде Департамент самостійно звертатись з позовом про стягнення з ТОВ Укртранссервіс - груп зайво отриманих коштів.
Листом від 14.01.2022 № 01-04/148 Департамент повідомив окружну прокуратуру, що останнім не будуть вживатися заходи щодо подачі позову. Також Департамент не заперечує проти пред`явлення позову Тернопільською окружною прокуратурою.
Окрім того, на підставі ч. 4 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» , з метою встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави в суді у випадку, якщо захист законних інтересів держави не здійснює або неналежним чином здійснює суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, Тернопільська окружна прокуратура направляла на адресу Петриківського обласного комунального дитячого будинку-інтернату лист щодо надання інформації чи буде будинок-інтернат самостійно звертатись з позовом про стягнення з ТОВ Укртранссервіс - груп зайво отриманих коштів.
Однак у відповідь на запит, листом від 04.01.2022 № 1-вих-22 будинок - інтернат повідомив окружну прокуратуру, що останнім не будуть вживатися заходи щодо подачі позову. Також будинок-інтернат не заперечує проти пред`явлення позову Тернопільською окружною прокуратурою.
Наведені вище обставини, на думку прокурора, свідчать про не здійснення відповідними суб`єктами визначених законодавством повноважень щодо захисту інтересів держави, а отже, наявність підстав для звернення прокурора з даним позовом до суду.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судових справ між суддями від 20.12.2021, головуючим суддею для розгляду справи №921/63/22 визначено суддю Гирилу І.М.
Подана позовна заява відповідає вимогам, викладеним у статтях 162, 164, 172 Господарського процесуального кодексу України (надалі - ГПК України). Підстави для залишення без руху, повернення позовної заяви чи відмови у відкритті провадження відсутні.
Розглянувши матеріали позовної заяви, господарський суд визнав їх достатніми для прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження у справі.
За відсутності встановлених главою 10 розділу ІІІ ГПК України обставин в сукупності, справа буде розглядатися за правилами загального позовного провадження.
Окрім того, позивачем подано клопотання б/н б/д (вх. №545 від 26.01.2022) про витребування доказів. Зокрема, позивач просить витребувати у відповідача - Товариства з обмеженою відповідальність Укртранссервіс-груп оригінали та належним чином завірені копії: повідомлення Товариства з обмеженою відповідальність Укртранссервіс-груп про направлення додаткової угоди № 1 за № 283 від 15.01.2019 Петриківському обласному комунальному дитячому будинку-інтернату; довідки № 1 від 08.01.2019 Асоціації Газові трейдери України ; повідомлення ТОВ Укртранссервіс-груп про направлення додаткової угоди № 2 за №351 від 16.01.2019 Петриківському обласному комунальному дитячому будинку-інтернату; експертного висновку Житомирської торгово-промислової палати № В-22 від 11.01.2019; повідомлення ТОВ Укртранссервіс-груп про направлення додаткової угоди № 4 за № 2642/19 від 31.07.2019 Петриківському обласному комунальному дитячому будинку-інтернату.
Також просить суд витребувати від Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області оригінали відповіді Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області №131919-17/4472-2021 від 30.12.2021 з доданою до неї довідкою.
Ознайомившись із вказаними вище клопотанням, враховуючи приписи ст. 165 ГПК України, суд вважає за доцільне розглянути останнє в призначеному у даній справі підготовчому засіданні.
Відповідно до ст. 53, 165-167, 169, 176, 232-235 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
УХВАЛИВ:
1. Прийняти позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі 921/63/22.
2. Здійснювати розгляд справи 921/63/22 за правилами загального позовного провадження.
3. Призначити у справі № 921/63/22 підготовче засідання на 10:00 год. 23.02.2022.
Засідання відбудеться в приміщенні Господарського суду Тернопільської області за адресою: вул. Кн. Острозького, 14 А, м. Тернопіль, 46000, зал судових засідань № 3 (5-поверх).
4. Запропонувати учасникам справи подати/надіслати суду:
Відповідачу:
- відзив на позов, оформлений згідно з вимогами ст. 165 ГПК України, разом із доказами, які підтверджують обставини, на яких він ґрунтується, якщо такі докази не надані до позовної заяви, а також документи, що підтверджують надіслання (надання) відзиву і доданих до нього доказів іншим учасникам судового процесу, протягом 15 днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі;
- заперечення на відповіді на відзиви (у разі отримання), протягом 5 днів з дня їх отримання, оформлені згідно з вимогами ст. 167 ГПК України, разом із документами, що підтверджують їх надіслання (надання) учасникам справи;
- заяви з процесуальних питань (при наявності).
Прокурору:
- відповідь на відзив (у разі отримання), протягом 5 днів з дня його отримання, оформлену згідно з вимогами ст. 166 ГПК України, разом із доказами, які підтверджують обставини, на яких вона ґрунтується, якщо такі докази не надані відповідачем, а також документи, що підтверджують надіслання (надання) відповіді на відзив і доданих до неї доказів іншим учасникам справи;
- заяви з процесуальних питань (при наявності).
Позивачам:
- письмово викладену позицію щодо позовних вимог разом із доказами, які підтверджують обставини, на яких вони ґрунтуються, якщо такі докази не надані учасниками, а також документи, що підтверджують надіслання (надання) зазначених пояснень іншим учасникам справи;
- відповіді на відзив (у разі отримання), протягом 5 днів з дня його отримання, оформлені згідно з вимогами ст. 166 ГПК України, разом із доказами, які підтверджують обставини, на яких вони ґрунтуються, якщо такі докази не надані відповідачем, а також документи, що підтверджують надіслання (надання) відповідей на відзив і доданих до них доказів іншим учасникам справи;
- заяви з процесуальних питань (при наявності).
5. Ухвала суду набирає законної сили з моменту її підписання (26.01.2022) та оскарженню не підлягає.
6. Копію ухвали направити: Тернопільській окружній прокуратурі, бульвар Т. Шевченка, 7, м. Тернопіль, 46000; Західному офісу Держаудитслужби, вул. Костюшка, 8, м. Львів, 79000; Тернопільській обласній раді, вул. Грушевського, 8, м. Тернопіль, 46001; Департаменту соціального захисту населення Тернопільської обласної державної адміністрації, вул. Грушевського, 8, м. Тернопіль, 46001; Петриківському обласному комунального дитячого будинку - інтернату, вул. Зелена 11, с. Петриків, 47720, рекомендованою кореспонденцією з повідомленням про вручення поштового відправлення.
Учасники справи можуть отримати інформацію по справі на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб - адресою: https://te.court.gov.ua/sud5022.
Суддя І.М. Гирила
Суд | Господарський суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 26.01.2022 |
Оприлюднено | 27.01.2022 |
Номер документу | 102761518 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Тернопільської області
Гирила І.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні