ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ
УХВАЛА
21 березня 2022 року м. ТернопільСправа № 921/63/22
Господарський суд Тернопільської області
у складі судді Гирили І.М.
за участі секретаря судового засідання Коляски І.І.
розглянув матеріали справи
за позовом Керівника Тернопільської окружної прокуратури (бульвар Т. Шевченка, 7, м. Тернопіль, 46000) в інтересах держави в особі Західного офісу Держаудитслужби (вул. Костюшка, 8, м. Львів, 79000); Тернопільської обласної ради (вул. Грушевського, 8, м. Тернопіль, 46001); Департаменту соціального захисту населення Тернопільської обласної державної адміністрації (вул. Грушевського, 8, м. Тернопіль, 46001); Петриківського обласного комунального дитячого будинку - інтернату (вул. Зелена 11, с. Петриків, 47720)
до відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю "Укртранссервіс-груп", вул. Швабська, 53, м. Ужгород, Закарпатська область, 88018
про стягнення неправомірно одержаних коштів за нікчемними додатковими угодами № 1, 2, 6 до договору № 19-011 від 21.12.2018 в сумі 149 669,06 грн.
за участі представників:
прокурора: не прибув
позивачів: не прибули
відповідача: не прибув
В порядку ч. 3 ст. 222 Господарського процесуального кодексу України (надалі - ГПК України), фіксування судового засідання за допомогою технічних засобів не здійснюється.
Встановив:
24.01.2022 керівник Тернопільської окружної прокуратури звернувся до Господарського суду Тернопільської області з позовом в інтересах держави в особі Західного офісу Держаудитслужби, Тернопільської обласної ради, Департаменту соціального захисту населення Тернопільської обласної державної адміністрації, Петриківського обласного комунального дитячого будинку - інтернату до Товариства з обмеженою відповідальністю "Укртранссервіс-груп", надалі - відповідач, про стягнення неправомірно одержаних коштів за нікчемними додатковими угодами № 1, 2, 6 до договору № 19-011 від 21.12.2018 в сумі 149 669,06 грн.
Щодо необхідності звернення з даним позовом прокурор вказує те, що незаконність укладення додаткових угод до договору про закупівлю товарів за державні кошти, на підставі якого витрачаються державні кошти, не відповідає суспільним інтересам. Укладення оспорюваних додаткових угод до договору закупівлі товару всупереч норм Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, Закону України "Про публічні закупівлі" порушує основні принципи закупівлі - максимальної економії і ефективності, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівлі, створення конкурентного середовища, тобто добросовісна конкуренція серед учасників, запобігання корупційним діям і зловживанням у цій сфері.
Порушенням інтересів держави, на думку прокурора, також є те, що укладення відповідачем нікчемних додаткових угод призвело до неправомірної зміни істотних умов договору та підвищення цін за одиницю товару, використання надміру бюджетних коштів державного закладу, що в свою чергу є порушенням фінансово - економічних інтересів держави. Зокрема, внаслідок неправомірного підвищення ціни на природній газ по укладених додаткових угодах надміру оплачено 149 669,06 грн, внаслідок чого необґрунтовано зменшено обсяг придбання природного газу.
Тому, підставою для звернення прокурора до суду в інтересах держави з даним позовом є порушення економічних інтересів держави внаслідок укладення незаконного правочину, завдання шкоди у вигляді незаконних витрат коштів комунальної установи, яка фінансується за рахунок бюджетних коштів. У свою чергу, звернення прокурора до суду спрямоване на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання правомірності використання бюджетних коштів, за рахунок яких здійснюється фінансування будинків-інтернатів, що перебувають у комунальній власності.
Ч. 1 ст. 7 Закону України "Про публічні закупівлі" визначено, що державне регулювання та контроль у сфері закупівель здійснюють Уповноважений орган та інші органи відповідно до їх компетенції.
Окрім цього, згідно ч. 3 ст. 7 Закону України "Про публічні закупівлі" контроль у сфері закупівель у межах своїх повноважень, визначених Конституцією та законами України, здійснює рахункова палата, Антимонопольний комітет України, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
Відповідно до ст. 7-1 Закону України "Про публічні закупівлі" моніторинг закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю та його територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю). Моніторинг закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладання договору про закупівлю та його виконання.
При цьому прокурор зазначив, що головним завданням органу державного фінансового контролю, серед іншого, є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, ефективним використанням коштів і майна у бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні". Державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, перевірки державних закупівель та інспектування.
Згідно з положенням про Державну аудиторську службу України, яке затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2016 № 43, Державна аудиторська служба є центральним органом виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю.
Також прокурор зазначив, що Державна аудиторська служба України, як орган, який здійснює фінансовий контроль, при моніторингу публічних закупівель має право при виявлені випадків недотримання законодавства про державні закупівлі та не виконанні підконтрольною установою вимог до усунення відповідних порушень, звернутися до суду в інтересах держави.
Стверджує, що відомості та документи, розміщені на веб - сайті "Прозоро" щодо укладення та виконання Договору № 19-011 від 21.12.2018 на постачання природного газу перебувають у вільному доступі, відтак Західний офіс Держаудитслужби та Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області могли дізнатися про порушення при укладенні додаткових угод до нього з часу їх розміщення на веб - сайті, тобто ще у 2019 році. Проте, за інформацією Управління Західного офісу Держаудитслужби від 05.01.2022 за № 131913-17/23-2022, ревізії, перевірки з питань дотримання законодавства про публічні закупівлі органами Держаудитслужби за період проведення закупівлі природного газу UA-2018-11-12-000156-а, укладення та виконання Договору №19-011 від 21.12.2018 і додаткових угод до нього не проводилась у зв`язку з відсутністю правових підстав. Натомість обставини справи свідчать про наявність таких підстав.
Про весь обсяг порушень Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області дізналося за результатами складання 30.12.2021 спеціалістом Управління довідки (висновку) відповідно до Порядку взаємодії між органами державної контрольно-ревізійної служби та органами прокуратур, внутрішніх справ і Служби безпеки України, затвердженого спільним наказом 19.10.2006 №346/1025/685/53, та зареєстрованим Міністерством юстиції України 25.10.2006 № 1166/13040.
Листом від 05.01.2022 № 131913-17/23-2022 Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області повідомило окружну прокуратуру, що звертатися до суду з позовом не буду.
Окрім того, прокурор зазначає, що п. 1.4. Статуту Петриківського обласного комунального дитячого будинку-інтернату, затвердженого рішенням Тернопільської обласної ради від 10.05.2017 № 562 (надалі - Статут), будинок інтернат є об`єктом спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Тернопільської області. Власником і засновником будинку - інтернату є Тернопільська обласна рада, яка здійснює управління будинком-інтернатом. Будинок - інтернат підпорядкований, підзвітний і підконтрольний Тернопільський обласній раді, а в галузевому відношенні - департаменту соціального захисту населення Тернопільської обласної державної адміністрації (п. 1.7 Статуту). Будинок - інтернат є юридичною особою, бюджетною неприбутковою організацією, фінансується з обласного бюджету, має печатку бланк і штамп із своїм найменуванням, самостійний баланс, поточні та інші рахунки в органах Державної казначейської служби України, банківських установах ідентифікаційний код. Фінансово-господарська діяльність будинку-інтернату здійснюється відповідно до кошторису та штатного розпису (п. 4.1, 4.2 Статуту).
Фінансування Тернопільського обласного комунального дитячого будинку-інтернату проводиться за рахунок коштів обласного бюджету. Видатки на оплату спожитого природного газу за договором №17-240 (надалі - № 19-011) про закупівлю природного газу для потреб не побутових споживачів від 21.12.2018 були здійсненні з кошторису загального фонду бюджету в обсязі 839 047,85 грн.
На підставі ч. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", з метою встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави в суді у випадку, якщо захист законних інтересів держави не здійснює або неналежним чином здійснює суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, Тернопільська окружна прокуратура направляла 04.01.2022 на адресу Тернопільської обласної ради лист № 3 вих-22 щодо надання інформації чи буде Тернопільська обласна рада самостійно звертатись з позовом про стягнення зайво отриманих коштів.
Листом від 10.01.2022 № 07-10 Тернопільська обласна рада повідомила окружну прокуратуру, що повідомлення про виявленні чи допущенні посадовими особами будинку -інтернату порушення законодавства про публічні закупівлі при придбанні природного газу у 2019 році до Тернопільської обласної ради не надходило. Також ними не вживались заходи задля усунення порушень при укладенні та виконанні додаткових угод до договору від 21.12.2018 № 17-240. Поряд з цим, обласна рада не заперечує пред`явлення позову Тернопільською окружною прокуратурою.
За змістом положень ч. 1 ст. 22 Бюджетного кодексу України щодо обсягу наданих прав Департамент соціального захисту населення Тернопільської обласної державної адміністрації є головним розпорядником бюджетних коштів.
На підставі ч. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", з метою встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави в суді у випадку, якщо захист законних інтересів держави не здійснює або неналежним чином здійснює суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, Тернопільська окружна прокуратура направляла на адресу Департамент соціального захисту населення Тернопільської обласної державної лист щодо надання інформації чи буде Департамент самостійно звертатись з позовом про стягнення з ТОВ "Укртранссервіс - груп" зайво отриманих коштів.
Листом від 14.01.2022 № 01-04/148 Департамент повідомив окружну прокуратуру, що останнім не будуть вживатися заходи щодо подачі позову. Також Департамент не заперечує проти пред`явлення позову Тернопільською окружною прокуратурою.
Окрім того, на підставі ч. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", з метою встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави в суді у випадку, якщо захист законних інтересів держави не здійснює або неналежним чином здійснює суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, Тернопільська окружна прокуратура направляла на адресу Петриківського обласного комунального дитячого будинку-інтернату лист щодо надання інформації чи буде будинок-інтернат самостійно звертатись з позовом про стягнення з ТОВ "Укртранссервіс - груп" зайво отриманих коштів.
Однак у відповідь на запит, листом від 04.01.2022 № 1-вих-22 будинок - інтернат повідомив окружну прокуратуру, що останнім не будуть вживатися заходи щодо подачі позову. Також будинок-інтернат не заперечує проти пред`явлення позову Тернопільською окружною прокуратурою.
Наведені вище обставини, на думку прокурора, свідчать про не здійснення відповідними суб`єктами визначених законодавством повноважень щодо захисту інтересів держави, а отже, наявність підстав для звернення прокурора з даним позовом до суду.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судових справ між суддями від 20.12.2021, головуючим суддею для розгляду справи №921/63/22 визначено суддю Гирилу І.М.
Ухвалою Господарського суду Тернопільської області від 26.01.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі 921/63/22; постановлено здійснювати розгляд справи 921/63/22 за правилами загального позовного провадження; призначено у справі № 921/63/22 підготовче засідання на 10:00 год. 23.02.2022; запропоновано учасникам справи подати/надіслати суду заяви по суті справи та з процесуальних питань (при наявності).
07.02.2022 позивач - Тернопільська обласна рада направила на адресу суду клопотання за вих. № 07-116 від 07.02.2022 (вх. № 941), у якому вказала, що позовні вимоги підтримує в повному обсязі. Окрім того, просила розгляду справи здійснювати без участі її уповноважених представників, за наявними в матеріалах справи документами.
18.02.2022 позивач - Департамент соціального захисту населення Тернопільської обласної державної адміністрації надіслав на електронну адресу суду пояснення за вих. №01-15/468 від 04.02.2022, згідно з якими просить позов задовольнити в повному обсязі.
У підготовчому засіданні 23.02.2022, яке відбулось за участі прокурора та повноважного представника позивача - Петриківського обласного комунального дитячого будинку - інтернату, оголошено перерву до 14:00 год. 21.03.2022, про що судом постановлено та занесено до протоколу судового засідання відповідну ухвалу. Присутніх в судовому засіданні 23.02.2022 прокурора та представника позивача про підготовче засідання 21.03.2022 повідомлено під розписку (в матеріалах справи); інших учасників - відповідною ухвалою суду від 23.02.2022.
02.03.2022 Тернопільська обласна прокуратура звернулась до суду із клопотанням за №24000189 від 02.03.2022 (вх. №1562) про відкладення розгляду справи. Зазначене клопотання обґрунтоване введенням в Україні воєнного стану та службовою необхідністю.
В підготовче засідання 21.03.2022 прокурор та повноважні представники позивачів - Департаменту соціального захисту населення Тернопільської обласної державної адміністрації та Петриківського обласного комунального дитячого будинку не прибули, хоча про дату, час та місце його проведення були повідомлені належним чином.
Повноважні представники позивача 1 - Західного офісу Держаудитслужби, позивача 2 - Тернопільської обласної ради та відповідача в підготовче засідання 21.03.2022 не прибули, причин неявки не повідомили, додаткових заяв по суті справи чи з процесуальних питань не надали. Поряд з цим, у суду відсутня інформація щодо належного повідомлення останніх про дату, час та місце проведення даного судового засідання, оскільки станом на день його проведення рекомендовані повідомлення про вручення позивачам 1, 2 та відповідачу поштових відправлень (ухвали від 23.02.2022) на адресу суду не повернулись.
Відповідно до ч. 1 ст. 177 ГПК України завданнями підготовчого провадження є остаточне визначення предмета спору та характеру спірних правовідносин, позовних вимог та складу учасників судового процесу; з`ясування заперечень проти позовних вимог; визначення обставин справи, які підлягають встановленню, та зібрання відповідних доказів; вирішення відводів; визначення порядку розгляду справи; вчинення інших дій з метою забезпечення правильного, своєчасного і безперешкодного розгляду справи по суті. При цьому можливість вчинення сторонами ряду процесуальних дій обмежена закінченням підготовчого провадження.
Ч. 3 ст. 177 ГПК України визначено, що підготовче провадження має бути проведене протягом шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі. У виняткових випадках для належної підготовки справи для розгляду по суті цей строк може бути продовжений не більше ніж на тридцять днів за клопотанням однієї із сторін або з ініціативи суду.
Ч. 2 ст. 183 ГПК України визначено, що суд відкладає підготовче засідання в межах визначеного цим Кодексом строку підготовчого провадження у випадках:
1) визначених частиною другою статті 202 цього Кодексу; 2) залучення до участі або вступу у справу третьої особи, заміни неналежного відповідача, залучення співвідповідача; 3) в інших випадках, коли питання, визначені частиною другою статті 182 цього Кодексу, не можуть бути розглянуті у даному підготовчому засіданні.
Приписами ч. 7 п. 2 ст. 183 ГПК України встановлено, що у разі відкладення підготовчого засідання або оголошення перерви підготовче засідання продовжується зі стадії, на якій засідання було відкладене або у ньому була оголошена перерва.
За даних обставин, враховуючи продовження строку дії воєнного стану в Україні відповідно до Указу Президента України №133/2022 від 14.03.2022, клопотання прокурора та неявку у підготовче засідання 21.03.2022 представників сторін, а, відповідно, неможливість вирішення судом завдань підготовчого провадження, визначених ст. 177 ГПК України, суд вважає за необхідне з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави та надання сторонам, передбаченого ст. 7, 13 ГПК України, рівного права на захист своїх прав та охоронюваних законом інтересів, продовжити строк підготовчого провадження у даній справі на тридцять днів та відкласти підготовче засідання згідно з ст. 183 ГПК України, в межах строків, передбачених ст. 177, 181 ГПК України.
Процедурні питання, пов`язані з рухом справи в суді першої інстанції, клопотання та заяви осіб, які беруть участь у справі, питання про відкладення розгляду справи та оголошення перерви, зупинення або закриття провадження у справі, залишення заяви без розгляду, а також в інших випадках, передбачених цим Кодексом, вирішуються судом шляхом постановлення ухвали (ч. 2 ст. 232 ГПК України).
На підставі наведеного, керуючись ст. 53, 165-167, 169, 177, 181-183, 202, 232-235 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
УХВАЛИВ:
1. Продовжити строк підготовчого провадження у справі №921/63/22 на тридцять днів.
2. Відкласти підготовче засідання у справі № 921/63/22 на 10:00 год. 13.04.2022.
Засідання відбудеться в приміщенні Господарського суду Тернопільської області за адресою: вул. Кн. Острозького, 14 А, м. Тернопіль, 46000, зал судових засідань № 3 (5-поверх).
3. Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання (21.03.2022) та оскарженню не підлягає. Заперечення на ухвали, що не підлягають оскарженню окремо від рішення суду, включаються до апеляційної скарги на рішення суду.
4. Копію ухвали направити: Тернопільській окружній прокуратурі, бульвар Т. Шевченка, 7, м. Тернопіль, 46000; Тернопільській обласній прокуратурі, вул. Листопадова, 4, м. Тернопіль, 46001; Західному офісу Держаудитслужби, вул. Костюшка, 8, м. Львів, 79000; Тернопільській обласній раді, вул. Грушевського, 8, м. Тернопіль, 46001; Департаменту соціального захисту населення Тернопільської обласної державної адміністрації, вул. Грушевського, 8, м. Тернопіль, 46001; Петриківському обласному комунального дитячого будинку - інтернату, вул. Зелена 11, с. Петриків, 47720, та Товариству з обмеженою відповідальністю "Укртранссервіс-груп", вул. Швабська, 53, м. Ужгород, Закарпатська область, 88018, рекомендованою кореспонденцією з повідомленням про вручення поштового відправлення.
Учасники справи можуть отримати інформацію по справі на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб - адресою: https://te.court.gov.ua/sud5022.
Суддя І.М. Гирила
Суд | Господарський суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 20.03.2022 |
Оприлюднено | 24.06.2022 |
Номер документу | 103710743 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв |
Господарське
Господарський суд Тернопільської області
Гирила І.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні