Справа № 686/21153/21
Провадження № 2/686/724/22
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 січня 2022 року Хмельницький міськрайонний суд
Хмельницької області
в складі: головуючої- судді Козак О.В.,
при секретарі - Карнаух С.І.,
за участі: прокурора - Гуменного Д.А.,
представника позивача - ОСОБА_1 ,
відповідача - ОСОБА_2 ,
представників відповідачів - ОСОБА_3 ,
розглянувши у відкритому засіданні в залі суду в м.Хмельницькому справу за позовом Керівника Окружної прокуратури міста Хмельницького в інтересах держави в особі органу уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Хмельницької міської ради до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, ОСОБА_2 , ОСОБА_4 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ОСОБА_5 про визнання недійсним наказу, витребування земельної ділянки, скасування державної реєстрації права власності на земельну ділянку, скасування державної реєстрації земельної ділянки,
встановив:
В вересні 2021 року Керівник Окружної прокуратури міста Хмельницького звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі органу уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Хмельницької міської ради до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, ОСОБА_2 , ОСОБА_4 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ОСОБА_5 про визнання недійсним наказу, витребування земельної ділянки, скасування державної реєстрації права власності на земельну ділянку, скасування державної реєстрації земельної ділянки. В обґрунтування позову позивач вказав, що наказом Головного Управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 17.04.2018 № 22-2456-СГ за результатами розгляду заяви ОСОБА_2 затверджено документацію із землеустрою та надано у власність ОСОБА_2 земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 6825085400:02:007:0018) для ведення особистого селянського господарства на території Пархомовецької сільської ради Хмельницького району (проект розроблено на підставі наказу від 30.03.2018 № 22-1752-СГ).
Право приватної власності ОСОБА_2 на зазначену земельну ділянку зареєстровано 20.04.2018 року у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державним реєстратором КП Чемеровецьке бюро нерухомості Росновською Н.В., номер запису про право власності 25940318, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1542138168250.
Вказану земельну ділянку ОСОБА_2 відчужив на користь ОСОБА_5 на підставі договору купівлі-продажу від 02.05.2018 року, серія та номер 589, посвідченого приватним нотаріусом Хмельницького районного нотаріального округу Лаврентьевою В.В..
ОСОБА_5 , 29.08.2018 року шляхом об`єднання земельних ділянок, у тому числі з кадастровим номером 6825085400:02:007:0018 (6825085400:02:007:0003, 6825085400:02:007:0006, 6825085400:02:007:0012, 6825085400:02:007:0016, 6825085400:02:007:0015, 6825085400:02:007:0007) утворено земельну ділянку з кадастровим номером 6825085400:02:007:0025 площею 14 га. Право власності ОСОБА_5 на дану земельну ділянку, посвідчено 29.08.2018 року приватним нотаріусом Хмельницького міського нотаріального округу Грицою Л.М..
Земельну ділянку кадастровий номер 6825085400:02:007:0025 площею 14 га ОСОБА_5 відчужила на користь ОСОБА_4 на підставі договору купівлі-продажу від 25.10.2018 року серія та номер 1592, посвідченого приватним нотаріусом Хмельницького міського нотаріального округу Грицою Л.М..
Відповідно до інформації Відділу №1 Управління у Хмельницькому районі ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 13.08.2021 року №10-22-0.381-54/33-21 межі земельної ділянки з кадастровим номером 6825085400:02:007:0018 повністю знаходяться в межах координат новоутвореної земельної ділянки з кадастровим номером 6825085400:02:007:0025.
Вищевказаний наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 17.04.2018 року № 22-2456-СГ підлягає визнанню недійсним, державна реєстрація права власності на земельну ділянку в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та державна реєстрація земельної ділянки в Державному земельному кадастрі з кадастровим номером 6825085400:02:007:0025 скасуванню, а земельна ділянка, яка передана вказаним наказом ОСОБА_2 витребуванню у ОСОБА_4 на користь Хмельницької міської об`єднаної територіальної громади в особі Хмельницької міської ради з наступних підстав.
Відповідно до ч.1 ст.121 ЗК України, громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства - не більше 2 га. Водночас, згідно Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, ОСОБА_2 на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 08.09.2017 року №22-18943-СГ отримав у приватну власність земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 6825088400:03:011:0683) для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Стуфчинецької сільської ради. Тобто, ОСОБА_2 на час отримання спірної земельної ділянки (наказ від 17.04.2018 року № 22-2456-СГ) використав своє право на безоплатне отримання у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в межах норм безоплатної передачі земельних ділянок для даного виду використання (наказ від 08.09.2017 року №22-18943-СГ).
Таким чином, всупереч вимог ст.ст. 116, 118, 121 ЗК України, ОСОБА_2 при зверненні до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області із заявою, надав недостовірну інформацію про те, що не використав право на безоплатну приватизацію земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства.
Земельна ділянка загальною площею 2 га, кадастровий номер 6825085400:02:007:0018, що знаходиться за межами населених пунктів Пархомовецької сільської пади Хмельницького району (на даний час старостинського округу з центром у селі Пирогівці Хмельницької міської об`єднаної територіальної громади), вибула із земель сільськогосподарського призначення державної власності, внаслідок незаконного використання ОСОБА_2 права на безоплатну приватизацію земельних ділянок одного виду використання.
ОСОБА_2 при зверненні до зазначеного органу влади не повідомив, що вже раніше скористався своїм правом на безоплатну приватизацію земельної ділянки площею 2 га для ведення особистого селянського господарства. При цьому, ОСОБА_5 придбала вказану земельну ділянку в особи, яка з огляду на зазначені обставини не мала права її отримувати та відчужувати, після чого продала її ОСОБА_4 ..
Враховуючи викладене, зазначений наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 17.04.2018 року № 22-2456-СГ підлягає визнанню недійсним, а оскільки ОСОБА_5 об`єднала спірну земельну ділянку з кадастровим номером 6825085400:02:007:0018, яку ОСОБА_2 не мав права отримувати та відчужувати, яку ОСОБА_5 продала ОСОБА_4 , тому витребувати земельну ділянку площею 2 га в координатах, межах та конфігурації, що була передана наказом від 17.04.2018 року № 22-2456-СГ у власність ОСОБА_2 та знаходиться за межами населених пунктів Пархомовецької сільської ради Хмельницького району (на теперішній час за межами с.Пархомівці старостинського округу з центром у селі Пирогівці Хмельницької міської об`єднаної територіальної громади) у добросовісного набувача ОСОБА_4 на користь Хмельницької міської об`єднаної територіальної громади в особі Хмельницької міської ради можливо лише шляхом скасування державної реєстрацію права власності ОСОБА_4 на земельну ділянку з кадастровим номером 6825085400:02:007:0025.
Звернення прокурора до суду спрямоване на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання додержання законності передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної форми власності, яке проведене з грубим порушенням вимог чинного законодавства. Окрім того, суспільний інтерес, який полягає у поверненні у розпорядження територіальної громади земельної ділянки, що є умовою реалізації функцій держави з забезпечення громадян правом власності на земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства, забезпечення рівності можливості всіх громадян використати своє право на землю, явно переважає приватний інтерес у неправомірному отриманні ОСОБА_2 спірної земельної ділянки, який свідомо порушуючи закон набув право власності на неї.
Враховуючи викладене, позивач просить: визнати недійсним наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 17.04.2018 року № 22-2456-СГ, яким затверджено проект землеустрою та надано у власність ОСОБА_2 земельну ділянку загальною площею 2 га (кадастровий номер 6825085400:02:007:0018) для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, яка розташована за межами населених пунктів Пархомовецької сільської ради Хмельницького району (на теперішній час за межами с.Пархомівці Хмельницької міської об`єднаної територіальної громади); витребувати у ОСОБА_4 на користь Хмельницької міської об`єднаної територіальної громади в особі Хмельницької міської ради земельну ділянку загальною площею 2 га в координатах, межах та конфігурації, що була передана наказом Головного управління Держгеокадастру в Хмельницькій області від 17.04.2018 року № 22-2456-СГ у власність ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, що розташована за межами населених пунктів Пархомовецької сільської ради Хмельницького району (на теперішній час за межами с.Пархомівці Хмельницької міської об`єднаної територіальної громади); скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державну реєстрацію права власності ОСОБА_4 на земельну ділянку з кадастровим номером 6825085400:02:007:0025, припинивши право власності ОСОБА_4 на цю земельну ділянку; скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 6825085400:02:007:0025; стягнути з відповідачів судовий збір.
В судовому засіданні прокурор позовні вимоги підтримав, просив їх задоволити з підстав викладених у позовній заяві.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав, суду пояснив, що позов обґрунтований, ОСОБА_2 було порушено вимоги Земельного кодексу і він повторно отримав земельну ділянку.
Представник відповідача - Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області в судове засідання не з`явилась, повідомлялись про час та місце розгляду справи у встановленому законом порядку, подали до суду відзив на позовну заяву в якому просять відмовити у позовній вимозі до Головного управління про визнання недійсним наказу № 22-2456-СГ від 17.08.2018 року та скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 6825085400:02:007:0025.
Відповідач ОСОБА_2 в судовому засіданні проти задоволення позовних вимог не заперечив, проте просив не стягувати з нього судовий збір, так як він являється учасником бойових дій. Суду пояснив, що він скористався правом на отримання земельної ділянки, але йому сказали, що нічого не вийде. Потім він дав доручення на оформлення документів, яки[ не бачив.
Представник відповідача ОСОБА_2 - ОСОБА_3 в судовому засіданні суду пояснила, що проти позовних вимог вони не заперечують, так як відповідача ввели в оману. Заперечують в частині стягнення з відповідача судового збору, так як він являється учасником бойових дій.
Відповідач ОСОБА_4 в судове засідання не з`явилась, повідомлялась про час та місце розгляду справи у встановленому законом порядку.
Третя особа без самостійних вимог на предмет спору ОСОБА_5 в судове засідання не з`явилась, подала до суду письмові пояснення, які просила вважати заявою про застосування позовної давності, та відмовити в задоволенні позовних вимог.
Заслухавши пояснення прокурора, представника позивача, відповідача, представника відповідача, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що 17.05.2016 року ОСОБА_2 звернувся з заявою від 16.05.2016р. до Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області про надання дозволу, відповідно до вимог ст.118,121 ЗК України, на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 2,0га з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів Стуфчинецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області.
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 19.07.2016 р. №22-18324-СГ ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність (місце розташування об`єкта землеустрою: за межами населених пунктів Стуфчинецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області 6825088400:03:011).
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 08.09.2017 р. №22-18943-СГ було: затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_2 , яка розташована за межами населених пунктів Стуфчинецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області; надано у власність ОСОБА_2 земельну ділянку, загальною площею 2,000 га (кадастровий номер 6825088400:03:011:0683) для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташовану за межами населених пунктів Стуфчинецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області.
На підставі вказаного наказу, державним реєстратором Савчук Н.С. 05.05.2018р. зареєстровано право власності ОСОБА_2 на вказану земельну ділянку, площею 2га.
Також 21.03.2018 року ОСОБА_2 звернувся з заявою від 15.03.2018 року до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про надання дозволу, відповідно до вимог ст.118,121 ЗК України, на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності кадастровий номер 6825085400:02:007:0018, орієнтовною площею 2,0га з метою подальшої передачі в приватну власність для ведення особистого селянського господарства, за межами населених пунктів Пархомовецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області.
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 30.03.2018р. №22-1752-СГ ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), місце розташування об`єкта землеустрою: за межами населених пунктів Пархомовецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області, орієнтовний розмір земельної ділянки - 2.0000га (кадастровий номер 6825085400:02:007:0018).
11.04.2018 року ОСОБА_2 звернувся з заявою до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), площею 2,0га, кадастровий номер 6825085400:02:007:0018, яка знаходиться за межами населених пунктів Пархомовецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області.
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 17.04.2018 р. №22-2456-СГ було: затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_2 , яка розташована за межами населених пунктів Пархомовецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області; надано у власність ОСОБА_2 земельну ділянку, загальною площею 2,0000га (кадастровий номер 6825085400:02:007:0018) для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, яка розташована за межами населених пунктів Пархомовецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області.
На підставі вказаного наказу державним реєстратором Росновською Н.В. 20.04.2018 року зареєстровано право власності ОСОБА_2 на вказану земельну ділянку.
02.05.2018 року ОСОБА_2 , згідно договору купівлі-продажу №589 посвідченого приватним нотаріусом Хмельницького районного нотаріального округу Лаврентьєвою В.В., відчужив земельну ділянку кадастровий номер 6825085400:02:007:0018 для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Пархомовецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області, ОСОБА_5 ..
03.09.2018 року приватним нотаріусом Хмельницького міського нотаріального округу Грица Л.М. внесено відомості до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про: об`єднання земельної ділянки з кадастровим номером 6825085400:02:007:0018 з іншими земельними ділянками, та про реєстрацію права приватної власності ОСОБА_5 на новостворену (після об`єднання) земельну ділянку площею 14га, кадастровий номер 6825085400:02:007:0025.
25.10.2018 року ОСОБА_5 , згідно договору купівлі-продажу №1592 посвідченого приватним нотаріусом Хмельницького міського нотаріального округу Грица Л.М., відчужила земельну ділянку кадастровий номер 6825085400:02:007:0025 для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Пархомовецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області, ОСОБА_4 .
Вказані обставини підтверджуються: заявами ОСОБА_2 від 16.05.2016 року, від 21.08.2017 року, від 15.03.2018 року, 11.04.2018 року; наказами Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 19.07.2016 р. №22-18324-СГ, від 08.09.2017 р. №22-18943-СГ, від 30.03.2018р. №22-1752-СГ, від 17.04.2018 року №22-2456-СГ; рішенням Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області від 16.04.2021 року; поземельними книгами на земельні ділянки 6825085400020070025 від 23.08.2018 року, 6825085400020070018 від 06.09.2016 року; Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта №270342544 від 13.08.2021 року, №259161862 від 31.05.2021 року, №270073781 від 11.08.2021 року; листом №55-1866 вих-21 від 02.06.2021 року; листом Відділу №1 Управління у Хмельницькому районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області №10-22-0.381-54/33-21 від 13.08.2021 року; листом ПП Діоріт Плюс 1 №43 від 05.02.2021 року.
Згідно ст.14 Конституції України, право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповіднодо закону.
Як передбачено ч.ч. 1, 2 ст. 78 ЗК України, право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них.
В силу ч.ч. 1, 3, 4 ст. 116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом. Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання.
Відповідно до ч.4 ст.122 ЗК України, центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Частинами 7 та 9 ст.118 ЗК України визначено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої місто будівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. У двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Згідно з статями 13-14 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб`єкти права власності рівні перед законом. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Чинним законодавством України визначено способи захисту порушенного права власності на землю.
Так, за змістом ст. 90 ЗК України порушені права власників земель ділянок підлягають відновленню в порядку, встановленому законом.
Відповідно до ст. 152 ЗК України, держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: а) визнання прав; б) відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; в) визнання угоди недійсною; г) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; ґ) відшкодування заподіяних збитків; д) застосування інших, передбачених законом, способів.
Згідно зі ст.388 ЦК України якщо майно за відплатним договором придбане в особи, яка не мала права його вічужувати, про що набувач не знав і не міг знати (добросовісний набувач), власник має право витребувати це майно набувача лише у разі, якщо майно -вибуло з володіння власника або особи, якій він передав майно у володіння, не з їхньої волі іншим шляхом.
При цьому статтею 346 ЦК України не передбачено підстав припинення права власності дійсного власинка, у зв`язку із передачею земельної ділянки, реєстрацію права власності на неї за іншими особами, у тому числі після продажу, що відбулося без участі та поза волею дійсного власника.
У таких випадках чинність таких правочинів, державної реєстрації прав власника його майна за іншими особами, чи наявність у них правовстановюючих документів, не є перешкодою для витребування власником свого майна від добросовісного набувача на підставі ст. 388 ЦК України, що є належним способом захисту.
Відповідно до п б ч.1 ст.121 ЗК України, громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: б) для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.
Всупереч вищевикладених положень ст.ст.116, 121 ЗК України відповідач ОСОБА_2 двічі безоплатно отримував у власність земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства, загальною площею 4,0 га..
Згідно з ч. 1 ст. 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.
Одним із способів захисту цивільних прав та інтересів є відновлення становища, яке існувало до порушення (п. 4 ч. 2 ст. 16 ЦК України ).
Право на судовий захист гарантується законом і може бути реалізоване, зокрема, коли особа вважає, що її право порушується, не визнається або оспорюється. Порушене право має бути захищене у спосіб, який установлений законом, при цьому судовий захист має бути ефективним, у зв`язку з чим, при вирішенні спору суд повинен застосувати дієвий спосіб захисту, який призведе до реального відновлення порушених прав та інтересів позивача.
Власник з дотриманням вимог статей 387 і 388 ЦК України може витребувати належне йому майно від особи, яка є останнім його набувачем, незалежно від того, скільки разів це майно було відчужене до того, як воно потрапило у володіння останнього набувача. Для такого витребування оспорювання наступних рішень органів державної влади чи місцевого самоврядування, договорів, інших правочинів щодо спірного майна і документів, що посвідчують відповідне право, не є ефективним способом захисту права власника.
У разі відсутності волі власника на вибуття з його володіння земельних ділянок власник із застосуванням указаних правових норм вправі заявити вимоги про витребування спірних земельних ділянок від кінцевих набувачів.
При цьому власник вправі витребувати земельні ділянки й у тому випадку, коли вони були поділені та/або об`єднані добросовісним набувачем. Формування земельних ділянок їх володільцем, зокрема, внаслідок поділу та/або об`єднання, з присвоєнням їм кадастрових номерів, зміною інших характеристик не впливає на можливість захисту права власності чи інших майнових прав у визначений цивільним законодавством спосіб.
Таку правову позицію висловила Велика Палата Верховного Суду в постанові від 29 травня 2019 року в справі №367/2022/15-ц, яка згідно з ч. 4 ст. 263 ЦПК України має враховуватися судами при застосуванні норм права.
Також слід зазначити, що відповідно до ч.3 ст. 26 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню.
У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України (у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону) проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону.
П.9 ч.1 ст.27 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , державна реєстрація права власності та інших речових прав, крім державної реєстрації права власності на об`єкт незавершеного будівництва, проводиться на підставі: судового рішення, що набрало законної сили, щодо набуття, зміни або припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно.
Отже, з наведеного вбачається, що припинення речових прав на майно проводиться державним реєстратором на підставі відповідного судового рішення про скасування державної реєстрації, а не судом і є виключно компетенцією саме державного реєстратора.
Також відповідно до ч.ч.6,7 ст.16, ч.4 ст.25, ч.ч.1,2 ст.27 Закону України Про Державний земельний кадастр , кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Зміна власника чи користувача земельної ділянки, зміна відомостей про неї не є підставою для скасування кадастрового номера. Скасований кадастровий номер земельної ділянки не може бути присвоєний іншій земельній ділянці.Поземельна книга закривається у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки.У разі поділу або об`єднання земельних ділянок запис про державну реєстрацію земельної ділянки та кадастровий номер земельної ділянки скасовуються, а Поземельна книга на таку земельну ділянку закривається. У Поземельній книзі на земельні ділянки, сформовані в результаті поділу або об`єднання земельних ділянок, здійснюється запис про такий поділ чи об`єднання із зазначенням скасованих кадастрових номерів земельних ділянок.
Щодо заяви третьої особи ОСОБА_5 про застосування строків позовної давності, слід зазначити наступне.
Відповідно до ч.3 ст.267 ЦК України, позовна давність застосовується судом лише за заявою сторони у спорі, зробленою до винесення ним рішення.
Згідно ч.1 ст.48 ЦПК України сторонами в цивільному процесі є позивач і відповідач.
З наведеного вбачається, що позовна давність застосовується судом лише за заявою сторони у спорі, тобто позивача чи відповідача, а не третьої особи.
Таким чином, суд приходить до висновку, що позовні вимоги заступника керівника Окружної прокуратури міста Хмельницького в інтересах держави в особі органу уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Хмельницької міської ради підлягають задоволенню, та слід: визнати недійсним наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 17.04.2018 року № 22-2456-СГ, яким затверджено проект землеустрою та надано у власність ОСОБА_2 земельну ділянку загальною площею 2 га (кадастровий номер 6825085400:02:007:0018) для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, яка розташована за межами населених пунктів Пархомовецької сільської ради Хмельницького району (на теперішній час за межами с.Пархомівці Хмельницької міської об`єднаної територіальної громади); витребувати у ОСОБА_4 на користь Хмельницької міської об`єднанної територіальної громади в особі Хмельницької міської ради земельну ділянку загальною площею 2га в кординатах, межах та конфігурації, що була передана наказом Головного управління Держгеокадастру в Хмельницькій області від 17.04.2018 року № 22-2456-СГ у власність ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, яка розташована за межами населених пунктів Пархомовецької сільської ради Хмельницького району (на теперішній час за межами с.Пархомівці Хмельницької міської об`єднаної територіальної громади); скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державну реєстрацію права власності ОСОБА_4 на земельну ділянку з кадастровим номером 6825085400:02:007:0025, припинивши право власності ОСОБА_4 на цю земельну ділянку; скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 6825085400:02:007:0025.
Відповідно до ст.141 ЦПК України, враховуючи задоволення позовних вимог, з відповідачів - Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, ОСОБА_2 , ОСОБА_4 на користь Хмельницької обласної прокуратури судовий збір в сумі 10215 грн. в рівних частинах, з кожного по 3405 грн.
При цьому слід зазначити, що відповідачем ОСОБА_2 додано копію посвідчення серії НОМЕР_1 учасника бойовихдій, як підставу звільнення від сплати судового збору.
Проте, відповідно до ст.5 ч.1 п.13 Закону України Про судовий збір , від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях звільняються: учасники бойових дій, постраждалі учасники Революції Гідності, Герої України - у справах, пов`язаних з порушенням їхніх прав.
З урахуванням викладеного, відсутні підстави для звільнення ОСОБА_2 від сплати судового збору на підставі пункту 13 частини 1 статті 5 Закону "Про судовий збір", оскільки у даній справі не вирішується безпосередньо питання про порушення його прав як учасника бойових дій.
Отже, відсутні підстави для звільнення ОСОБА_2 від сплати судового збору, як учасника бойових дій, оскільки суду не надано доказів на підтвердження того, що вищевказані земельні ділянки йому надавались саме як учаснику бойових дій і даний спір пов`язаний з порушенням його прав, як учасника бойових дій.
Керуючись ст.ст.2, 12, 13, 48, 76, 81, 141, 258, 259, 263-265 ЦПК України, ст.ст.13,14 Конституції України, ст.ст.78,90,116,118,121,122,152 Земельного кодексу України, ст.ст.267, 346,388 ЦК України, суд -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Визнати недійсним наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 17.04.2018 року № 22-2456-СГ, яким затверджено проект землеустрою та надано у власність ОСОБА_2 земельну ділянку загальною площею 2 га (кадастровий номер 6825085400:02:007:0018) для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, яка розташована за межами населених пунктів Пархомовецької сільської ради Хмельницького району (на теперішній час за межами с.Пархомівці Хмельницької міської об`єднаної територіальної громади).
Витребувати у ОСОБА_4 на користь Хмельницької міської об`єднанної територіальної громади в особі Хмельницької міської ради земельну ділянку загальною площею 2га в кординатах, межах та конфігурації, що була передана наказом Головного управління Держгеокадастру в Хмельницькій області від 17.04.2018 року № 22-2456-СГ у власність ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, яка розташована за межами населених пунктів Пархомовецької сільської ради Хмельницького району (на теперішній час за межами с.Пархомівці Хмельницької міської об`єднаної територіальної громади).
Скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державну реєстрацію права власності ОСОБА_4 на земельну ділянку з кадастровим номером 6825085400:02:007:0025, припинивши право власності ОСОБА_4 на цю земельну ділянку.
Скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 6825085400:02:007:0025.
Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області ( код ЄДРПОУ: 39767479, 29016, м.Хмельницький, вул. Інститутська, 4/1), ОСОБА_2 (ІПН: НОМЕР_2 , жителя: АДРЕСА_1 ), ОСОБА_4 (ІПН: НОМЕР_3 , жительки: АДРЕСА_2 ) на користь Хмельницької обласної прокуратури (код ЄДРПОУ 02911102, ДКСУ, м.Київ, МФО 820172, р/р НОМЕР_4 ) судовий збір в сумі 10215 грн. в рівних частинах, з кожного по 3405 грн.
На рішення суду може бути подана апеляційна скарга протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Хмельницького апеляційного суду.
В разі проголошення вступної та резолютивної частини судового рішення, зазначений строк обчислюється з дня складання повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Дата складання повного тексту рішення суду - 28.01.2022 року.
Суддя:
Суд | Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 18.01.2022 |
Оприлюднено | 31.01.2022 |
Номер документу | 102835685 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області
Козак О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні