Справа № 302/1358/21
№ 2/302/49/22
Номер рядка звіту 75
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
31.01.2022 смт.Міжгір`я
Міжгірський районний суд Закарпатської області
в особі головуючого судді КривкаВ. П
без участі сторін та їх представників,
розглянувши в приміщенні районного суду в смт.Міжгір`ї у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Міжгірського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 1, відділу освіти, сім`ї, молоді, спорту та культури виконавчого комітету Міжгірської селищної ради Хустського району Закарпатської області про визнання незаконним та скасування наказу про відсторонення від роботи, поновлення на роботі та стягнення заробітної плати за вимушений прогул,-
В С Т А Н О В И В:
26.11.2022 року позивачка звернулася до суду з вищевказаним позовом, який обгрунтувала так.
Позивачка працює учителем української мови та літератури в Міжгірському закладі ЗСО І-ІІІ ст. № 1 Міжгірської с/ради. Згідно Наказу № 111-к від 05.11.2021 позивачку відсторонено від роботи з 08.11.2021 без збереження заробітної плати з підстав відсутності щеплення проти COVID-19. Позивачка вважає, цей наказ незаконним, таким, що підлягає скасуванню, бо такий суперечить вимогам ст. 19, ст. 22, ст. 28 Конституції України, ст. 46 КЗпП. За цих підстав позивачка просить скасувати вищевказаний наказ та поновити її на роботі, стягнути з відповідача заробітну плату за вимушений прогул.
Згідно ухвали судді Кривка В.П. Міжгірського районного суду Закарпатської області від 01.12.2021 прийнято позовну заяву ОСОБА_1 до розгляду та відкрито провадження у справі. Розгляд справи ухвалено проводити в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін. Відповідачу надано строк для подання відзиву та ухвалено розгляд справи провести протягом 60 днів з дня винесення ухвали суду про відкриття провадження у справі.
Заперечення щодо розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін від сторін до суду не надходили.
Представником відповідача Міжгірського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 1, в особі в.о. директора школи М.В.Коваль, подано 20.12.2021 року відзив на позов ОСОБА_1 в якому просить відмовити позивачці у задоволенні позову з таких підстав.
З метою забезпечення епідемічного благополуччя населення України, попередження інфекцій, керованих засобами специфічної профілактики МОЗ України видано наказ "Про затвердження Переліку професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням" від 04.10.2021 року № 2153. Цим наказом введено обов`язкове профілактичне щеплення проти COVID-19 для всіх працівників закладів освіти, які не мають протипоказань до проведення профілактичних щеплень. З Повідомленням "Про обов`язкове щеплення проти COVID-19" (надалі Повідомлення) від 22.10.2021 № 137 ОСОБА_1 ознайомлена 27.10.2021. Позивачка відмовилася підписати дане повідомлення надавши закладу "Обгрунтовану відмову від проведення профілактичних щеплень" та "Заяву проти примусу до вакцинації з погрозами звільнення". 02.11.2021 ОСОБА_1 було повторно ознайомлена із змістом вищевказаного повідомлення. Остання повторно відмовилася ставити свій підпис про ознайомлення з повідомленням, про що комісією складено Акт від 02.11.2021 № 02. Позивачкою не було виконано вимоги Повідомлення від 22.10.2021 № 137, тому наказом від 05.11.2021 її було відсторонено від роботи з 08.12.2021. Довідку про протипоказання щеплення позивачка до закладу освіти не подала. Позивачка зверталася із заявою про захист прав та свобод в профспілкову організацію Міжгірського ЗЗСО І-ІІІ ст. № 1 та до комісії з трудових спорів Міжгірського ЗЗСО І-ІІІ ст. № 1, Управління Держпраці у Закарпатській області, однак порушень трудового законодавства за заявами позивачки в діях відповідача цими контролюючими органами не виявлено. До відзиву відповідачем надано такі докази (копії): повідомлення "Про обов`язкове щеплення проти COVID-19", обгрунтовану відмову ОСОБА_2 від проведення профілактичних щеплень; заяву ОСОБА_1 проти примусу до вакцинації з погрозами звільнення; Акт від 02.11.2021 № 02; відповідь в.о. директора закладу ОСОБА_3 на лист позивача; інформаційний запит ОСОБА_1 від 01.12.2021; Лист школи від 02.12.2021 № 166; заяву ОСОБА_1 про захист прав, свобод працівника ОСОБА_1 від 03.12.2021; Лист-відповідь від 07.12.2021 № 11 профспілкової організації Міжгірського ЗЗСО І-ІІІ ст. № 1; заяву ОСОБА_1 від 03.12.2021 до комісії з трудових спорів; протокол засідання комісії з трудових спорів Міжгірського ЗЗСО І-ІІІ ст. № 1 від 09.12.2021 № 1; скаргу ОСОБА_4 від 03.12.2021; Акт Управління Держпраці у Закарпатській області від 23.12.2021 № 3К604/1501/АВ.
Співвідповідач - відділ освіти, сім`ї, молоді, спорту та культури виконавчого комітету Міжгірської селищної ради Хустського району Закарпатської області відзив на позов ОСОБА_1 до суду не подав, строк для подання відзиву сплив.
30.12.2021 позивачка ОСОБА_1 подала суду відповідь на відзив з обгрунтуванням зазначеним у позові та просить суд постановити рішення про задоволення заявленого нею позову.
У відповідності до вимог ч.2 ст.247 ЦПК України у разі якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Дослідивши матеріали справи, зокрема докази додані позивачкою до позову, та відповідачем до відзиву, письмові позиції сторін, суд приходить до висновку, що у задоволенні позову ОСОБА_1 слід відмовити з наступних обгрунтувань.
Судом встановлено такі обставини, які сторонами неоспорюються.
Позивачка ОСОБА_1 перебуває у трудових відносинах з навчальним закладом - Міжгірський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 1.
22.10.2021 вчителя української мови та літератури ОСОБА_1 письмово повідомлено в.о. директора Міжгірського закладу ЗСО І-ІІІ ст. № 1 про обов`язкове профілактичне щеплення проти COVID-19. Позивачка відмовилася поставити свій підпис на цьому повідомленні в присутності ОСОБА_5 - педагога-організатора; ОСОБА_6 - учителя хімії; ОСОБА_7 - медсестри закладу, про що складено комісією відповідний Акт № 02 від 02.11.2021.
Згідно Наказу № 111-к від 05.11.2021 в.о. директора М.В. Коваль Міжгірського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 1, позивачку ОСОБА_1 учителя української мови та літератури відсторонено від роботи з 08.11.2021 на час відсутності щеплення проти COVID-19 без збереження заробітної плати, на підставі ст. 46 КЗпП України, ч.2 ст. 12 ЗУ "Про захист населення від інфекційних хвороб" від 06.04.2000 року № 1645-ІІІ, наказу МОЗ України "Про затвердження переліку професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим щепленням" від 04.10.2021 № 2153, п.41-6 Постанови КМУ від 09.12.2020 № 1236, повідомлення "Про обов`язкове профілактичне щеплення проти COVID-19". В пункті другому наказу зазначено, що допустити ОСОБА_1 до роботи при пред`явленні в заклад одного з таких документів:
- документ, який підтверджує, що працівник отримав повний курс вакцинації або одну дозу дводозної вакцини від COVID-19", включеної ВООЗ до переліку дозволених для використання в надзвичайних ситуаціях;
- міжнародний, внутрішній сертифікат або іноземний сертифікат, що підтверджує вакцинацію від COVID-19" однією дозою дводозної вакцини (жовтий сертифікат) або однією дозою однодозної вакцини чи двома дозами дводозної вакцини (зелений сертифікат), які включені ВООЗ ВООЗ до переліку дозволених для використання в надзвичайних ситуаціях;
- довідку про те, що у працівника є абсолютні протипоказання до проведення щеплення від COVID-19.
З Наказом № 111-к від 05.11.2021 позивачка ознайомлена особисто, про що свідчить її підпис на наказі та письмові зауваження "не згідна, наказ протизаконний, буду оскаржувати до суду" .
Пунктами "а", "б" ст.10 Закону України Основи законодавства України про охорону здоров`я встановлено обов`язки громадян у сфері охорони здоров`я піклуватись про своє здоров`я та здоров`я дітей, не шкодити здоров`ю інших громадян, у передбачених законодавством випадках проходити профілактичні медичні огляди і робити щеплення.
Відповідно ч.1 ст.46 КЗпП України відсторонення працівників від роботи власником або уповноваженим ним органом допускається в разі: появи на роботі в нетверезому стані, у стані наркотичного або токсичного сп`яніння; відмови або ухилення від обов`язкових медичних оглядів, навчання, інструктажу і перевірки знань з охорони праці та протипожежної охорони; в інших випадках, передбачених законодавством.
До інших передбачених законодавством випадків належить відмова або ухилення від профілактичних щеплень працівників професій, виробництв та організацій, для яких таке щеплення є обов`язковим.
Відсторонення працівника від роботи є призупиненням з ним трудових відносин, яке полягає в тимчасовому увільненні працівника від обов`язку виконувати роботу за укладеним трудовим договором і тимчасовому увільненні роботодавця від обов`язку забезпечувати працівника роботою.
Тимчасове увільнення працівника від виконання трудових обов`язків в порядку відсторонення від роботи, на умовах та з підстав, встановлених законодавством, є особливим запобіжним заходом, який застосовується у виняткових випадках і має на меті запобігання негативним наслідкам.
Статтею 12 Закону України Про захист населення від інфекційних хвороб передбачено, що профілактичні щеплення проти дифтерії, кашлюка, кору, поліомієліту, правця, туберкульозу є обов`язковими і включаються до календаря щеплень.
Перелік професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням проти інших відповідних інфекційних хвороб, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я.
Працівники окремих професій, виробництв та організацій, діяльність яких може призвести до зараження цих працівників, або поширення ними інфекційних хвороб, підлягають обов`язковим профілактичним щепленням також проти інших відповідних інфекційних хвороб. У разі відмови або ухилення від обов`язкових профілактичних щеплень ці працівники у порядку, встановленому законом, відсторонюються від виконання зазначених робіт.
Наказом Міністерства охорони здоров`я від 04.10.2021 року №2153 затверджено Перелік професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням. Відповідно до цього Переліку обов`язковим профілактичним щепленням проти гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, з метою запобігання поширенню на території України цієї хвороби, підлягають працівники:
1) центральних органів виконавчої влади та їх територіальних органів;
2) місцевих державних адміністрацій та їх структурних підрозділів;
3) закладів вищої, післядипломної, професійної (професійно-технічної), загальної середньої, у тому числі спеціальної, дошкільної, позашкільної освіти, закладів спеціалізованої освіти та наукових установ незалежно від типу та форм власності;
4) підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління центральних органів виконавчої влади;
5) установ і закладів, що надають соціальні послуги, закладів соціального захисту для дітей, реабілітаційних закладів;
6) підприємств, установ та організацій, включених до Переліку об`єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2015 року №83.
Під час відсторонення працівник тимчасово увільняється від виконання своїх трудових обов`язків та не може виконувати роботу, такому працівникові заробітна плата в період відсторонення не виплачується, якщо інше не встановлено законодавством.
Законодавством не передбачено обов`язку роботодавця щодо збереження за працівником заробітної плати на період його відсторонення від роботи у зв`язку з ухиленням чи відмовою від проведення обов`язкових профілактичних щеплень проти гострої респіраторної хвороби COVID-19.
Пунктом 416 Постанови Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 року №1236 Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 , яка набрала чинності з 08.11.2021 року, на керівників державних органів, керівників підприємств, установ та організацій покладено обов`язки забезпечити:
1) контроль за проведенням обов`язкових профілактичних щеплень проти COVID-19 працівниками та державними службовцями, обов`язковість профілактичних щеплень яких передбачена Переліком №2153;
2) відсторонення від роботи працівників та державних службовців, обов`язковість профілактичних щеплень проти COVID-19, яких визначено переліком № 2153 та які відмовляються або ухиляються від проведення таких обов`язкових профілактичних щеплень проти COVID-19, згідно з статтею 46 КЗпП України, ч.2 ст.12 Закону України Про захист населення від інфекційних хвороб , ч.3 ст.5 Закону України Про державну службу , крім тих, які мають абсолютні протипоказання до проведення профілактичних щеплень проти COVID-19 та надали медичний висновок про наявність протипоказань до вакцинації проти COVID-19, що виданий закладом охорони здоров`я;
3) взяти до відома, що на час відсторонення оплата праці працівників та державних службовців здійснюється з урахуванням ч.1 ст.94 КЗпП України, ч.1 ст.1 Закону України Про оплату праці та ч.3 ст.5 Закону України Про державну службу .
Відсторонення працівників та державних службовців здійснюється шляхом видання наказу або розпорядження керівника державного органу або підприємства, установи, організації з обов`язковим доведенням його до відома осіб, які відсторонюються. Строк відсторонення встановлюється до усунення причин, що його зумовили.
Відсторонюючи працівника від роботи, роботодавець повинен діяти на підставі, у межах повноважень, згідно закону. Керівник зобов`язаний ознайомити працівника з наказом, розпорядженням про відсторонення від роботи. У разі коли працівник відмовляється ознайомитися зі змістом наказу, розпорядження або поставити свій підпис на наказі, розпорядженні, керівник має скласти акт про відмову працівника ознайомитися з документом. На період відсторонення від роботи за працівником зберігається його робоче місце.
Верховний Суд в постанові від 17.04.2019 року у справі №682/1692/17 дійшов висновку, що вимога про обов`язкову вакцинацію населення проти особливо небезпечних хвороб з огляду на потребу охорони громадського здоров`я, а також здоров`я заінтересованих осіб є виправданою. Принцип важливості суспільних інтересів превалює над особистими правами особи, однак лише тоді, коли таке втручання має об`єктивні підстави, та є виправданим.
У постанові від 10.03.2021 року у справі №331/5291/19 Верховний Суд зазначив, що згідно зі статтею 3 Конституції України, людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю в Україні. Інтереси однієї особи не можуть домінувати над інтересами держави в питанні безпеки життя і здоров`я її громадян.
ЄСПЛ в рішенні від 15.03.2012 року у справі Соломахін проти України (заява №24429/03) сформулював правовий висновок, що обов`язкове щеплення, як примусовий медичний захід, є втручанням у гарантоване пунктом 1 статті 8 Конвенції право на повагу до приватного життя особи, що включає фізичну та психологічну недоторканність особи. Порушення фізичної недоторканності заявника можна вважати виправданим для дотримання цілей охорони здоров`я населення та необхідності контролювати поширення інфекційного захворювання.
З огляду на вищенаведене та встановлені судом у справі обставини, оцінивши докази надані позивачкою та відповідачем на ствердження обставин наведених ними у процесуальних документах, суд приходить до висновку, що в позові ОСОБА_1 до Міжгірського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 1 про визнання незаконним та скасування наказу № 111-К від 05.11.2021 року про відсторонення ОСОБА_1 від роботи, поновлення на роботі, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, слід відмовити.
Відсторонення позивачки від роботи без збереження заробітної плати з 08.11.2021 року до усунення причин, що зумовили таке відсторонення, є законним і правомірним.
Судових витрат до стягнення чи повернення не має.
Керуючись ст.ст. 263-265, 268, 273, 274 ЦПК України, суд, -
У Х В А Л И В:
У задоволенні позову ОСОБА_1 до Міжгірського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 1, відділу освіти, сім`ї, молоді, спорту та культури виконавчого комітету Міжгірської селищної ради Хустського району Закарпатської області про визнання незаконним та скасування наказу № 111-К від 05.11.2021 року про відсторонення ОСОБА_1 від роботи, поновлення на роботі, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, - відмовити повністю.
Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано в Закарпатський апеляційний суд протягом тридцяти днів з дня його складення через Міжгірський районний суд Закарпатської області, відповідно до положень п. 15.5 ч. 1 розділу VII Перехідні положення ЦПК України.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому рішення суду.
Рішення набирає законної сили згідно з ст. 273 ЦПК України.
Суддя: В. П. Кривка
Суд | Міжгірський районний суд Закарпатської області |
Дата ухвалення рішення | 31.01.2022 |
Оприлюднено | 03.02.2022 |
Номер документу | 102895569 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Міжгірський районний суд Закарпатської області
Кривка В. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні