ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 лютого 2022 року
м. Київ
справа № 420/2369/20
адміністративне провадження № К/9901/25524/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Шишова О.О.,
суддів: Дашутіна І.В., Яковенка М.М.
розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Енерджт Трейд Одеса до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 01.06.2020, ухвалене у складі головуючого судді Кравченка М.М., та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 02.09.2020, прийняту у складі колегії суддів: Коваля М.П. (головуючий), Домусчі С.Д., Кравця О.О.
І. Суть спору
1. Товариство з обмеженою відповідальністю (далі - ТОВ) Енерджт Трейд Одеса звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС в Одеській області (далі - ГУ ДПС в Одеській області), в якому просило суд визнати скасувати податкові повідомлення-рішення від 03.12.2019:
- № 0265105004, яким за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, визначених статтею 201 Податкового кодексу України, та згідно з пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних на 15 і менше календарних днів на суму ПДВ 157007,91 грн застосовано штраф в розмірі 10 % - 15700,79 грн, за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних від 16 до 30 календарних днів на суму ПДВ 143497,15 грн застосовано штраф в розмірі 20 % - 28699,43 грн, за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних від 31 до 60 календарних днів на суму ПДВ 10923971,57 грн застосовано штраф в розмірі 30 % - 3277191,46 грн, загальна сума штрафу становить 3321591,68 грн.
- № 0265755004, яким за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, визначених статті 201 ПК України, та згідно з пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних на 15 і менше календарних днів на суму ПДВ 551867,55 грн застосовано штраф в розмірі 10 % - 55186,75 грн, за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних від 16 до 30 календарних днів на суму ПДВ 4991662,45 грн застосовано штраф в розмірі 20 % - 998332,47 грн, за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних від 31 до 60 календарних днів на суму ПДВ 671769,02 грн застосовано штраф в розмірі 30 % - 201530,72 грн, загальна сума штрафу становить 1255049,94 грн.
2. Обґрунтовуючи позовні вимоги ТОВ Енерджт Трейд Одеса зазначило, що ГУ ДПС в Одеській області було проведено перевірку своєчасності реєстрації податкових накладних ТОВ Енерджи Трейд Одеса . За результатами перевірки складено акт № 1025/15-32-50-04/40364788 від 12.11.2019, згідно якого перевіркою встановлено затримання граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають поданню покупцям-платникам податку на додану вартість та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 ПК України, на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації. На підставі акту ГУ ДПС в Одеській області було прийняте податкове повідомлення-рішення: № 0265105004 від 03.12.2019, яким до ТОВ Енерджи Трейд Одеса застосовані штрафні санкції у розмірі 3321591,68 грн.
3. ГУ ДПС в Одеській області було проведено перевірку своєчасності реєстрації податкових накладних ТОВ Енерджи Трейд Одеса . За результатами перевірки також складено акт № 567/15-32-50-04/40364788 від 09.10.2019, згідно якого перевіркою встановлено затримання граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають поданню покупцям-платникам податку на додану вартість та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 ПК України, на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації. На підставі акту ГУ ДПС в Одеській області було прийняте податкове повідомлення-рішення: № 0265755004 від 03.12.2019, яким до ТОВ Енерджи Трейд Одеса застосовані штрафні санкції у розмірі 1250049,94 грн. ТОВ Енерджи Трейд Одеса вважає такі податкові повідомлення-рішення незаконними та такими, що не відповідають вимогам чинного законодавства.
ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи
4. Судами попередніх інстанцій установлено, що ТОВ Енерджи Трейд Одеса зареєстроване та перебуває на обліку в ГУ ДПС в Одеській області як платник податків.
5. 12.11.2019 співробітник ГУ ДПС в Одеській області провів перевірку своєчасності реєстрації податкових накладних ТОВ Енерджи Трейд Одеса , дата виписки яких припадає на 2019 рік.
6. За результатами цієї перевірки 12.11.2019 ГУ ДПС в Одеській області склало акт № 1025/15-32-50-04/40364788, в якому встановлено порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 Податкового кодексу України, на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації. Відповідальність платника податків за порушення визначена ст.120-1 ПК України.
7. Порушення термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме: податкова накладна № 18, дата виписки 23.05.2019, дата реєстрації 26.06.2019, кількість днів затримки 11, сума ПДВ 149316,67 грн.; податкова накладна № 46, дата виписки 27.09.2019, дата реєстрації 21.10.2019, кількість днів затримки 6, сума ПДВ 7691,24 грн.; податкова накладна № 4, дата виписки 04.09.2019, дата реєстрації 21.10.2019, кількість днів затримки 21, сума ПДВ 4646,55 грн.; податкова накладна № 54, дата виписки 23.08.2019, дата реєстрації 21.10.2019, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 105901,44 грн.; податкова накладна № 50, дата виписки 21.08.2019, дата реєстрації 21.10.2019, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 112961,54 грн.; податкова накладна № 66, дата виписки 30.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 45050,70 грн.; податкова накладна № 26, дата виписки 19.08.2019, дата реєстрації 21.10.2019, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 12974,82 грн.; податкова накладна № 74, дата виписки 31.08.2019, дата реєстрації 21.10.2019, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 3513714,52 грн.; податкова накладна № 71, дата виписки 28.08.2019, дата реєстрації 21.10.2019, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 562076,21 грн.; податкова накладна № 62, дата виписки 29.08.2019, дата реєстрації 21.10.2019, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 60538,43 грн.; податкова накладна № 60, дата виписки 19.08.2019, дата реєстрації 21.10.2019, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 4663,24 грн.; податкова накладна № 59, дата виписки 19.08.2019, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 52308,34 грн.; податкова накладна № 52, дата виписки 31.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 14697,48 грн.; податкова накладна № 51, дата виписки 22.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 110314,00 грн.; податкова накладна № 65, дата виписки 30.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 21092,19 грн.; податкова накладна № 68, дата виписки 19.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 2596183,36 грн.; податкова накладна № 36, дата виписки 22.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 100978,00 грн.; податкова накладна № 53, дата виписки 31.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 96766,98 грн.; податкова накладна № 69, дата виписки 19.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 1180962,24 грн.; податкова накладна № 9, дата виписки 11.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 21, сума ПДВ 89191,65 грн.; податкова накладна № 6, дата виписки 07.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 21, сума ПДВ 49658,95 грн.; податкова накладна № 44, дата виписки 19.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 110314,00 грн.; податкова накладна № 58, дата виписки 27.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 90898,74 грн.; податкова накладна № 73, дата виписки 30.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 2110725,34 грн.; податкова накладна № 55, дата виписки 30.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 20850,00 грн.
8. За наслідками перевірки ТОВ Енерджи Трейд Одеса на підставі акту перевірки від 12.11.2019 № 1025/15-32-50-04/40364788 Головне управління ДПС в Одеській області прийняло податкове повідомлення-рішення:
- від 03.12.2019 № 0265105004, яким за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, визначених ст.201 Податкового кодексу України, та згідно з п.120-1.1 ст.120-1 Податкового кодексу України за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних на 15 і менше календарних днів на суму ПДВ 157007,91 грн. застосовано штраф в розмірі 10 % - 15700,79 грн., за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних від 16 до 30 календарних днів на суму ПДВ 143497,15 грн. застосовано штраф в розмірі 20 % - 28699,43 грн., за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних від 31 до 60 календарних днів на суму ПДВ 10923971,57 грн. застосовано штраф в розмірі 30 % - 3277191,46 грн., загальна сума штрафу становить 3321591,68 грн.
9. 09.10.2019 співробітник Головного управління ДПС в Одеській області провів перевірку своєчасності реєстрації податкових накладних ТОВ Енерджи Трейд Одеса , дата виписки яких припадає на 2019 рік.
10. За результатами цієї перевірки 09.10.2019 Головне управління ДПС в Одеській області склало акт № 567/15-32-50-04/40364788, в якому встановлено порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 Податкового кодексу України, на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації. Відповідальність платника податків за порушення визначена ст.120-1 Податкового кодексу України.
11. Порушення термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме: податкова накладна № 61, дата виписки 28.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 48909,00 грн.; податкова накладна № 64, дата виписки 30.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 10654,65 грн.; податкова накладна № 63, дата виписки 29.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 9374,62 грн.; податкова накладна № 57, дата виписки 27.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 97076,32 грн.; податкова накладна № 49, дата виписки 20.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 114726,56 грн.; податкова накладна № 70, дата виписки 19.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 213525,70 грн.; податкова накладна № 56, дата виписки 30.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 4170,00 грн.; податкова накладна № 67, дата виписки 30.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 53108,13 грн.; податкова накладна № 75, дата виписки 30.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 120224,04 грн.; податкова накладна № 13, дата виписки 05.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 21, сума ПДВ 689143,78 грн.; податкова накладна № 58, дата виписки 24.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 6, сума ПДВ 36182,99 грн.; податкова накладна № 56, дата виписки 26.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 6, сума ПДВ 908,13 грн.; податкова накладна № 25, дата виписки 04.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 21, сума ПДВ 6086,97 грн.; податкова накладна № 23, дата виписки 06.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 21, сума ПДВ 4639,07 грн.; податкова накладна № 16, дата виписки 18.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 6, сума ПДВ 30827,63 грн.; податкова накладна № 7, дата виписки 09.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 21, сума ПДВ 719,51 грн.; податкова накладна № 5, дата виписки 05.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 21, сума ПДВ 25536,52 грн.; податкова накладна № 14, дата виписки 12.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 21, сума ПДВ 48436,02 грн.; податкова накладна № 59, дата виписки 24.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 6, сума ПДВ 898,40 грн.; податкова накладна № 20, дата виписки 06.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 21, сума ПДВ 1010,07 грн.; податкова накладна № 21, дата виписки 06.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 21, сума ПДВ 1010,07 грн.; податкова накладна № 24, дата виписки 05.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 21, сума ПДВ 6127,51 грн.; податкова накладна № 31, дата виписки 24.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 6, сума ПДВ 3838,72 грн.; податкова накладна № 44, дата виписки 25.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 6, сума ПДВ 7824,45 грн.; податкова накладна № 26, дата виписки 03.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 21, сума ПДВ 6110,14 грн.; податкова накладна № 19, дата виписки 05.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 21, сума ПДВ 2080,37 грн.; податкова накладна № 17, дата виписки 19.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 6, сума ПДВ 25020,00 грн.; податкова накладна № 29, дата виписки 12.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 21, сума ПДВ 1491,93 грн.; податкова накладна № 11, дата виписки 05.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 21, сума ПДВ 16666,35 грн.; податкова накладна № 12, дата виписки 05.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 21, сума ПДВ 1243904,86 грн.; податкова накладна № 15, дата виписки 12.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 21, сума ПДВ 57088,10 грн.; податкова накладна № 2, дата виписки 02.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 21, сума ПДВ 2412442,02 грн.; податкова накладна № 54, дата виписки 16.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 6, сума ПДВ 8489,48 грн.; податкова накладна № 8, дата виписки 10.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 21, сума ПДВ 1783,88 грн.; податкова накладна № 28, дата виписки 14.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 21, сума ПДВ 8039,00 грн.; податкова накладна № 10, дата виписки 12.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 21, сума ПДВ 448275,00 грн.; податкова накладна № 22, дата виписки 09.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 21, сума ПДВ 4160,73 грн.; податкова накладна № 45, дата виписки 26.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 6, сума ПДВ 7807,08 грн.; податкова накладна № 30, дата виписки 12.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 21, сума ПДВ 806,20 грн.; податкова накладна № 53, дата виписки 16.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 6, сума ПДВ 6445,01 грн.; податкова накладна № 27, дата виписки 02.09.2019 року, дата реєстрації 18.10.2019 року, кількість днів затримки 18, сума ПДВ 6104,35 грн.; податкова накладна № 57, дата виписки 18.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 6, сума ПДВ 386883,34 грн.; податкова накладна № 54, дата виписки 14.06.2019 року, дата реєстрації 15.07.2019 року, кількість днів затримки 15, сума ПДВ 17374,99 грн.; податкова накладна № 53, дата виписки 14.06.2019 року, дата реєстрації 15.07.2019 року, кількість днів затримки 15, сума ПДВ 19367,22 грн.
12. За наслідками перевірки ТОВ Енерджи Трейд Одеса на підставі акту перевірки від 09.10.2019 року № 567/15-32-50-04/40364788 Головне управління ДПС в Одеській області прийняло податкове повідомлення-рішення:
- від 03.12.2019 № 0265755004, яким за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, визначених ст.201 Податкового кодексу України, та згідно з п.120-1.1 ст.120-1 Податкового кодексу України за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних на 15 і менше календарних днів на суму ПДВ 551867,55 грн. застосовано штраф в розмірі 10 % - 55186,75 грн., за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних від 16 до 30 календарних днів на суму ПДВ 4991662,45 грн. застосовано штраф в розмірі 20 % - 998332,47 грн., за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних від 31 до 60 календарних днів на суму ПДВ 671769,02 грн. застосовано штраф в розмірі 30 % - 201530,72 грн., загальна сума штрафу становить 1255049,94 грн.
13. Вважаючи податкові повідомлення-рішення від 03.12.2019 № 0265105004 та № 0265755004 протиправним та такими, що підлягають скасуванню, позивач звернувся з адміністративним позовом до суду.
ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
14. Одеський окружний адміністративний суд рішенням від 01.06.2020 позов задовольнив.
15. Ухвалюючи таке рішення суд першої інстанції дійшов висновку про те, що платником податків були здійснені всі необхідні та належні заходи з метою реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, але з незалежних від нього причин та не з його вини їх зареєструвати своєчасно не виявилося можливим. Суд першої інстанції також дійшов висновку, що оскільки в даному випадку порушення термінів реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних відбулося не з вини ТОВ Енерджи Трейд Одеса , тому застосування до останнього штрафу за таке порушення є необґрунтованим та безпідставним.
16. П`ятий апеляційний адміністративний суд постановою від 02.09.2020 підтримав позицію суду першої інстанції та за результатом апеляційного перегляду залишив рішення суду першої інстанції без змін.
IV. Касаційне оскарження
17. У касаційні скарзі ГУ ДПС в Одеській області, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, а також невірної правової оцінки обставин у справі, просить їх рішення у скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
18. Як підставу касаційного оскарження відповідач вказав пункт 3 частини четвертої статті 328 КС України - відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норм права у подібних правовідносинах.
19. Позивач своїм правом на подання заперечень на касаційну скаргу не скористався, що не перешкоджає перегляду судового рішення.
V. Оцінка Верховного Суду
20. Відповідно до обставин справи між сторонами виник спір щодо правомірності винесення контролюючим органом податкових повідомлень-рішень від 03.12.2019 № 0265105004 та № 0265755004, які ґрунтуються на висновках останнього щодо несвоєчасної реєстрації податкових накладних.
21. Спірним питання у цій справі є порушення граничних термінів реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
22. Спірні правовідносини врегульовані Податковим кодексом України та Порядком електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 № 569.
23. Відповідно до підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу України платник податків зобов`язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
24. Відповідно до пункту 14.1.60 статті 14 Податкового кодексу України Єдиний реєстр податкових накладних (ЄРПН) - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
25. Згідно з пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
26. Відповідно до пункту 201.7 статті 201 Податкового кодексу України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
27. 19 . Згідно з пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
28. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
29. Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
30. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
31. Відповідно до абзацу 11 пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних має бути здійснена протягом 15 календарних днів, наступних за датою виникнення податкових зобов`язань, відображених у відповідних податкових накладних та/або розрахунках коригування. У разі порушення цього терміну застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
32. Відповідно до пункту 201.1 статті 201 на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
33. Вимоги до граничних строків реєстрації податкових накладних передбачені пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, у відповідності з яким реєстрація платниками податку податкових накладних в ЄРПН повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
34. Відповідно до абзацу першого цього ж пункту, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
35. Відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України (у редакції, що діє з 01 січня 2017 року, на підставі Закону України Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні від 21 грудня 2016 року № 1797-VIII) порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі, зокрема, 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів та 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів.
36. Порядок обміну електронними документами з контролюючими органами затверджено наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 № 557, який набрав чинності 15.11.2017 року (далі - Порядок № 557).
37. Відповідно до пункту 1 Порядку № 557, електронний документообіг здійснюється відповідно до законодавства та на підставі Договору, що визначає взаємовідносини суб`єктів електронного документообігу.
38. Автор створює електронні документи у строки та відповідно до порядку, що визначені законодавством для відповідних документів в електронному та паперовому вигляді, із зазначенням всіх обов`язкових реквізитів та з використанням надійного засобу ЕЦП, керуючись цим Порядком, а також Договором (крім фізичних осіб, які не є самозайнятими особами).
39. Створення електронного документа завершується накладанням на нього ЕЦП підписувача (підписувачів), електронної печатки (за наявності), як передбачено для аналогічного документа в паперовому вигляді (пункт 3 Порядку № 557).
40. Після накладання ЕЦП автор здійснює шифрування електронного документа з дотриманням вимог до форматів криптографічних повідомлень, затверджених в установленому законодавством порядку, та надсилає його у форматі (стандарті) засобами телекомунікаційного зв`язку до адресата протягом операційного дня (пункт 4 Порядку № 557).
41. Автор здійснює надсилання електронних документів з урахуванням встановлених законодавством граничних строків для подання таких документів (пункт 5 Порядку № 557).
42. Згідно з п.1 розділу ІІІ договору юридичні особи, самозайняті особи, податкові агенти, контролюючі органи, органи державної влади, органи місцевого самоврядування набувають статусу суб`єкта електронного документообігу з дати укладення Договору, примірну форму якого визначено у додатку 1 до цього Порядку, шляхом приєднання до нього на підставі Заяви про приєднання до Договору у порядку, визначеному цим розділом.
43. Автор створює Заяву про приєднання до Договору в електронному вигляді. Усі реквізити Заяви про приєднання до Договору обов`язкові для заповнення. У випадку їх відсутності Заява про приєднання до Договору до розгляду не приймається, формується перша квитанція із зазначенням причини неприйняття та надсилається автору (пункт 2 розділу ІІ Порядку № 557).
44. Пунктом 5 розділу ІІІ Порядку № 557 передбачено, що підписана Заява про приєднання до Договору шифрується з дотриманням вимог до форматів криптографічних повідомлень, затверджених в установленому законодавством порядку, та направляється протягом операційного дня у визначеному форматі (стандарті) засобами телекомунікаційного зв`язку до контролюючого органу за основним місцем обліку автора.
45. У разі зміни місцезнаходження або місця проживання автора Заяви про приєднання до Договору, внаслідок чого змінюється адміністративно-територіальна одиниця та контролюючий орган, в якому автор перебуває на обліку, та у разі здійснення автором сплати податків і зборів за місцем попередньої реєстрації до кінця поточного бюджетного року Заява про приєднання до Договору направляється до контролюючого органу за попереднім місцезнаходженням (місцем обліку) автора до кінця поточного бюджетного року. В інших випадках - до контролюючого органу за новим (основним) місцезнаходженням автора.
46. У разі наявності діючого Договору та у разі зміни місцезнаходження або місця проживання автора, внаслідок чого змінюється адміністративно-територіальна одиниця та контролюючий орган, в якому автор перебуває на обліку, Заява про приєднання до Договору до контролюючого органу за новим місцезнаходженням не направляється.
47. Згідно з пунктом 9 розділу ІІІ Порядку № 557 підставами для відмови у прийнятті Заяви про приєднання до Договору та відповідно у приєднанні до Договору є: відсутність автора на обліку у контролюючому органі; невідповідність реєстраційних даних автора, зазначених у Заяві про приєднання до Договору, даним Єдиного державного реєстру та Державного реєстру фізичних осіб - платників податків (далі - Державний реєстр); наявність у Єдиному державному реєстрі запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи або припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця; наявність в Державному реєстрі інформації про закриття реєстраційного номера облікової картки платника податків підписувача Заяви про приєднання до Договору (керівника) у зв`язку зі смертю; наявність діючого Договору.
48. Згідно з пунктом 14 розділу ІІІ Порядку № 557, дія Договору та пов`язаних з ним Повідомлень припиняється за ініціативи підписувача Заяви про приєднання до Договору (керівника), поданої з дотриманням передбаченої пунктом 15 цього розділу процедури, або за наявності однієї з таких підстав: отримання інформації від АЦСК про завершення строку чинності (або скасування) посиленого сертифіката керівника; отримання інформації з Єдиного державного реєстру про зміну керівника; отримання інформації з Єдиного державного реєстру про державну реєстрацію припинення юридичної особи; наявність в Реєстрі самозайнятих осіб інформації про зняття з обліку самозайнятої особи як платника податків в контролюючому органі; наявність у Державному реєстрі інформації про закриття реєстраційного номера облікової картки платника податків підписувача Заяви про приєднання до Договору (керівника) у зв`язку зі смертю.
49. Відповідно до пункту 16 розділу ІІІ Порядку № 557, договір уважається припиненим у день настання однієї з подій, зазначених у пункті 14 цього розділу.
50. У день припинення дії Договору контролюючий орган повідомляє автора про припинення дії Договору (із зазначенням причини) шляхом направлення автоматично сформованого повідомлення про припинення дії Договору на електронну адресу, внесену до облікових даних автора, за формою згідно з додатком 4 до цього Порядку. На повідомлення про припинення дії Договору накладається електронна печатка контролюючого органу, визначеного відповідно до пункту 5 цього розділу.
51. Згідно з пунктом 17 розділу ІІІ Порядку № 557 у день припинення дії Договору контролюючий орган повідомляє автора про припинення дії Договору (із зазначенням причини) шляхом направлення автоматично сформованого повідомлення про припинення дії Договору на електронну адресу, внесену до облікових даних автора, за формою згідно з додатком 4 до цього Порядку. На повідомлення про припинення дії Договору накладається електронна печатка контролюючого органу, визначеного відповідно до пункту 5 цього розділу.
52. Згідно з встановленими судами обставинами справи 03.04.2019 ТОВ Енерджи Трейд Одеса підписало заяву № 40364788 про приєднання до договору № 1553001 від 30.11.2017 із ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області про визнання електронних документів, поданих платником податків в електронному вигляді із застосуванням електронного цифрового підпису до органів ДФС засобами телекомунікаційного зв`язку або на електронних носіях, як оригіналу.
53. Позивач протягом 2019 року за результатами здійснених фінансово-господарських операцій складало та надсилало на реєстрацію податкові накладні до Єдиного реєстру податкових накладних з урахуванням встановлених строків та вимог податкового законодавства.
54. ТОВ Енерджи Трейд Одеса протягом 2019 року намагалось здійснити реєстрацію податкових накладних № 18 від 23.05.2019 року, № 46 від 27.09.2019 року, № 4 від 04.09.2019 року, № 54 від 23.08.2019 року, № 50 від 21.08.2019 року, № 66 від 30.08.2019 року, № 26 від 19.08.2019 року, № 74 від 31.08.2019 року, № 71 від 28.08.2019 року, № 62 від 29.08.2019 року, № 60 від 19.08.2019 року, № 59 від 19.08.2019 року, № 52 від 31.08.2019 року, № 51 від 22.08.2019 року, № 65 від 30.08.2019 року, № 68 від 19.08.2019 року, № 36 від 22.08.2019 року, № 53 від 31.08.2019 року, № 69 від 19.08.2019 року, № 9 від 11.09.2019 року, № 6 від 07.09.2019 року, № 44 від 19.08.2019 року, № 58 від 27.08.2019 року, № 73 від 30.08.2019 року, № 55 від 30.08.2019 року, № 61 від 28.08.2019 року, № 64 від 30.08.2019 року, № 63 від 29.08.2019 року, № 57 від 27.08.2019 року, № 49 від 20.08.2019 року, № 70 від 19.08.2019 року, № 56 від 30.08.2019 року, № 67 від 30.08.2019 року, № 75 від 30.08.2019 року, № 13 від 05.09.2019 року, № 58 від 24.09.2019 року, № 56 від 26.09.2019 року, № 25 від 04.09.2019 року, № 23 від 06.09.2019 року, № 16 від 18.09.2019 року, № 7 від 09.09.2019 року, № 5 від 05.09.2019 року, № 14 від 12.09.2019 року, № 59 від 24.09.2019 року, № 20 від 06.09.2019 року, № 21 від 06.09.2019 року, № 24 від 05.09.2019 року, № 31 від 24.09.2019 року, № 44 від 25.09.2019 року, № 26 від 03.09.2019 року, № 19 від 05.09.2019 року, № 17 від 19.09.2019 року, № 29 від 12.09.2019 року, № 11 від 05.09.2019 року, № 12 від 05.09.2019 року, № 15 від 12.09.2019 року, № 2 від 02.09.2019 року, № 54 від 16.09.2019 року, № 8 від 10.09.2019 року, № 28 від 14.09.2019 року, № 10 від 12.09.2019 року, № 22 від 09.09.2019 року, № 45 від 26.09.2019 року, № 30 від 12.09.2019 року, № 53 від 16.09.2019 року, № 27 від 02.09.2019 року, № 57 від 18.09.2019 року, № 54 від 14.06.2019 року, № 53 від 14.06.2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
55. На вказані спроби ТОВ Енерджи Трейд Одеса були отримані в електронному вигляді квитанції, в яких було вказано, що документ доставлено до центрального рівня Державної податкової служби України, документ не прийнято, оскільки виявлені помилки: документ не може бути прийнятий - відсутній укладений з платником 40364788 договір про визнання електронних документів, який визначає права та обов`язки сторін в процесі електронного документообігу, тому необхідно надіслати заяву про приєднання до договору.
56. З метою реєстрації зазначених податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ Енерджи Трейд Одеса 23.09.2019 намагалося подати заяву № 40364788 про приєднання до договору про визнання електронних документів від 30.11.2017 № 1553001, на що отримало квитанцію № 1 про її не прийняття, оскільки діє заява про приєднання від 03.04.2019 № 40364788 до договору про визнання електронних документів.
57. З метою реєстрації зазначених податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ Енерджи Трейд Одеса 01.10.2019 подало заяву № 40364788 про приєднання до договору про визнання електронних документів від 10.09.2019 № 1532001, на що отримало квитанцію № 2 від 02.10.2019 про її прийняття.
58. Після цього, ТОВ Енерджи Трейд Одеса знову намагалось здійснити реєстрацію вказаних податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, на що отримало квитанції, в яких було вказано, що документ доставлено до центрального рівня Державної податкової служби України, документ не прийнято, оскільки виявлені помилки: документ не може бути прийнятий - відсутній укладений з платником 40364788 договір про визнання електронних документів, який визначає права та обов`язки сторін в процесі електронного документообігу, тому необхідно надіслати заяву про приєднання до договору.
59. При цьому, інша звітність ТОВ Енерджи Трейд Одеса приймалася, а саме звіт про суми нарахованої заробітної плати за вересень 2019 року було прийнято 09.10.2019 без зауважень, що підтверджується квитанцію № 2 реєстраційний номер 9233259190.
60. На дату подання для реєстрації спірних податкових накладних у ТОВ Енерджи Трейд Одеса був чинний договір про приєднання до договору про визнання електронних документів від 30.11.2017 року № 155300.
61. Контролюючий орган не повідомляв про припинення дії договору про визнання електронних документів із зазначенням відповідних причин. Під час розгляду справи відповідач не надав до суду жодного належного та допустимого доказу на підтвердження підстав для припинення дії договору про визнання електронних документів з позивачем.
62. Станом на час виникнення спірних правовідносин підстав для припинення дії договору в односторонньому порядку у відповідача не було, а тому у контролюючого органу були відсутні підстави для відмови у прийнятті електронних документів.
63. Щодо посилань контролюючого органу на те, що ТОВ Енерджи Трейд Одеса не здійснило жодного намагання для вирішення проблеми щодо технічних помилок відносно дії договору, судами встановлено, що позивачем до контролюючого органу надсилались повідомлення про вжиття заходів про розблокування подання податкової звітності,зокрема 23.09.2019 (том 1 а.с. 28), проте жодних заходів щодо усунення наявних технічних проблем відповідачем вчинено не було.
64. Отже, суди дійшли висновку, що платником податку з метою своєчасної реєстрації вказаних податкових накладних було вчинено всі необхідні дії, проте їх реєстрація була здійснена з порушенням граничного терміну з незалежних від платника податку причин.
65. Разом з тим, задовольняючи позовні вимог суди послались на пункт 42-1.10 статті 42 ПК України, відповідно до якого платник податків звільняється від відповідальності у разі, коли у роботі електронного кабінету виявлена технічна та/або методологічна помилка і така помилка визнана технічним адміністратором та/або методологом електронного кабінету або її існування підтверджено рішенням суду. У такому разі штрафні санкції та пеня, передбачені цим Кодексом, за порушення податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, що спричинені технічною та/або методологічною помилкою у роботі електронного кабінету, не застосовуються, підстави для притягнення платника податків та/або його посадових осіб до адміністративної, кримінальної відповідальності відсутні. Ненарахування штрафних санкцій та/або пені за порушення, що спричинені технічною та/або методологічною помилкою у роботі електронного кабінету, закріплюється (реалізується) в програмному забезпеченні, яке застосовується для автоматичного розрахунку штрафних санкцій та/або пені за порушення податкового законодавства.
66. Проте судами першої та апеляційної інстанцій не досліджувалося факт наявності технічної та/або методологічної помилки у роботі електронного кабінету та не досліджувалося дотримання процедури визнання такої помилки, що передбачено п. 42-1.10 статті 42 ПК України.
67. На підставі викладеного, суд касаційної інстанції вважає висновки судів першої та апеляційної інстанцій передчасними, та такими, що зроблені без повного з`ясування обставин, що мають значення для вирішення справи, а оцінка наявних у матеріалах справи доказів здійснена без дотримання положень статті 90 КАС України, а відтак такі судові рішення не є такими, що відповідають вимогам законності та обґрунтованості, що встановлені статтею 242 КАС України.
68. Зважаючи на викладене, касаційний суд не може погодитись або спростувати, як висновки та доводи сторін, так і перевірити висновки судів попередніх інстанцій, оскільки дослідження та відсутність належної оцінки доказів, виключає можливість перевірки касаційним судом правильності судового акту.
69. Під час нового розгляду справи суду слід взяти до уваги викладене в цій постанові, встановити наведені у ній обставини, що входять до предмета доказування у даній справі, дати правильну юридичну оцінку встановленим обставинам та постановити рішення відповідно до вимог статті 242 КАС України.
70. У зв`язку з наведеним Суд визнає, що суди попередніх інстанцій допустили порушення норм процесуального права, не встановили фактичні обставини, що мають значення для справи, що є підставою для часткового задоволення касаційної скарги та направлення справи на новий розгляд до суду першої інстанції.
71. Ураховуючи приписи пункту 2 розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону № 460-ІХ, а також те, що касаційні скарги на судові рішення в цій справі були подані до набрання чинності цим Законом і рогляд їх не закінчено до набрання чинності цим Законом, Верховний Суд розглядає їх у порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом. Отже, застосуванню підлягають положення КАС України (у редакції, чинній до 08.02.2020).
72. Зважаючи на приписи статті 353 КАС України, касаційну скаргу необхідно задовольнити частково, а оскаржувані судові рішення - скасувати, а справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.
VII. Судові витрати
73. З огляду на результат касаційного розгляду судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись статтями 3, 90, 341, 345, 349, 353, 355, 356, 359 КАС України, Суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Касаційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області задовольнити частково.
2. Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 1 червня 2020 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 2 вересня 2020 року у справі № 420/2369/20 - скасувати, а справу направити на новий розгляд до Одеського окружного адміністративного суду.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і не може бути оскаржена.
Головуючий О.О. Шишов
Судді І.В. Дашутін
М.М. Яковенко
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 10.02.2022 |
Оприлюднено | 14.02.2022 |
Номер документу | 103132112 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Шишов О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні