П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02 вересня 2020 р.м.ОдесаСправа № 420/2369/20
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді - Коваля М.П.,
суддів - Домусчі С.Д.,
- Кравця О.О.,
за участю: секретар судового засідання - Уштаніт Ю.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одеса апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 01 червня 2020 року, прийняте у складі суду судді Кравченка М.М. в місті Одеса по справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Енерджи Трейд Одеса до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 03.12.2019 року № 0265105004 та № 0265755004,-
В С Т А Н О В И В:
У березні 2020 року Товариство з обмеженою відповідальністю Енерджи Трейд Одеса звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС в Одеській області, в якому позивач просив суд визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 03.12.2019 року № 0265105004 та № 0265755004.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 01 червня 2020 року позов Товариства з обмеженою відповідальністю Енерджи Трейд Одеса до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 03.12.2019 року № 0265105004 та № 0265755004 задоволено. Визнано протиправними та скасовано податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області від 03.12.2019 року № 0265105004 та № 0265755004.
Не погоджуючись із вказаним рішенням суду першої інстанції, Головне управління ДПС в Одеській області звернулось до П`ятого апеляційного адміністративного суду з апеляційною скаргою, в якій вважає, що суд першої інстанції надав перевагу доводам позивача, не прийнявши до уваги доказів відповідача, що призвело до порушення принципів рівності усіх учасників судового процесу перед законом і судом, змагальності сторін, диспозитивності та офіційного з`ясування всіх обставин у справі, тому просить рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Доводи апеляційної скарги ґрунтуються на тому, що посилання Позивача на неприйняття податкових накладних з огляду на визначення підстав в квитанціях № 1 про відсутність укладеного договору про прийняття електронних документів є повністю безпідставними, оскільки платник податків звільняється від відповідальності у разі, коли у роботі електронного кабінету виявлена технічна та/або методологічна помилка і така помилка визнана технічним адміністратором та/або методологом електронного кабінету або її існування підтверджено рішенням суду. Апелянт вказує, що аналізуючи вимоги статті 42 Податкового кодексу України, можна дійти висновку, що ТОВ Енерджи Трейд Одеса не здійснило жодного намагання для вирішення проблеми щодо технічних помилок відносно дії договору. Таким чином, апелянт вважає, що з огляду на несвоєчасне направлення на реєстрацію податкових накладних до Єдиного реєстру податкових накладних, останні були зареєстровані з порушенням встановленого вимогами Податкового кодексу України строку, а отже податкові повідомлення-рішення є повністю обґрунтованими.
Представник позивача надав до апеляційного суду відзив на апеляційну скаргу, у якому зазначено про законність та обґрунтованість оскаржуваного судового рішення, просить відмовити у задоволенні апеляційної скарги, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.
Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи та дослідивши докази, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, Товариство з обмеженою відповідальністю Енерджи Трейд Одеса зареєстроване та перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС в Одеській області як платник податків.
12.11.2019 року співробітник Головного управління ДПС в Одеській області провів перевірку своєчасності реєстрації податкових накладних ТОВ Енерджи Трейд Одеса , дата виписки яких припадає на 2019 рік.
За результатами цієї перевірки 12.11.2019 року Головне управління ДПС в Одеській області склало акт № 1025/15-32-50-04/40364788, в якому встановлено порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 Податкового кодексу України, на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації. Відповідальність платника податків за порушення визначена ст.120-1 Податкового кодексу України.
Порушення термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме: податкова накладна № 18, дата виписки 23.05.2019 року, дата реєстрації 26.06.2019 року, кількість днів затримки 11, сума ПДВ 149316,67 грн.; податкова накладна № 46, дата виписки 27.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 6, сума ПДВ 7691,24 грн.; податкова накладна № 4, дата виписки 04.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 21, сума ПДВ 4646,55 грн.; податкова накладна № 54, дата виписки 23.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 105901,44 грн.; податкова накладна № 50, дата виписки 21.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 112961,54 грн.; податкова накладна № 66, дата виписки 30.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 45050,70 грн.; податкова накладна № 26, дата виписки 19.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 12974,82 грн.; податкова накладна № 74, дата виписки 31.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 3513714,52 грн.; податкова накладна № 71, дата виписки 28.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 562076,21 грн.; податкова накладна № 62, дата виписки 29.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 60538,43 грн.; податкова накладна № 60, дата виписки 19.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 4663,24 грн.; податкова накладна № 59, дата виписки 19.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 52308,34 грн.; податкова накладна № 52, дата виписки 31.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 14697,48 грн.; податкова накладна № 51, дата виписки 22.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 110314,00 грн.; податкова накладна № 65, дата виписки 30.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 21092,19 грн.; податкова накладна № 68, дата виписки 19.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 2596183,36 грн.; податкова накладна № 36, дата виписки 22.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 100978,00 грн.; податкова накладна № 53, дата виписки 31.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 96766,98 грн.; податкова накладна № 69, дата виписки 19.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 1180962,24 грн.; податкова накладна № 9, дата виписки 11.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 21, сума ПДВ 89191,65 грн.; податкова накладна № 6, дата виписки 07.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 21, сума ПДВ 49658,95 грн.; податкова накладна № 44, дата виписки 19.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 110314,00 грн.; податкова накладна № 58, дата виписки 27.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 90898,74 грн.; податкова накладна № 73, дата виписки 30.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 2110725,34 грн.; податкова накладна № 55, дата виписки 30.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 20850,00 грн.
За наслідками перевірки ТОВ Енерджи Трейд Одеса на підставі акту перевірки від 12.11.2019 року № 1025/15-32-50-04/40364788 Головне управління ДПС в Одеській області прийняло податкове повідомлення-рішення:
- від 03.12.2019 року № 0265105004, яким за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, визначених ст.201 Податкового кодексу України, та згідно з п.120-1.1 ст.120-1 Податкового кодексу України за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних на 15 і менше календарних днів на суму ПДВ 157007,91 грн. застосовано штраф в розмірі 10 % - 15700,79 грн., за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних від 16 до 30 календарних днів на суму ПДВ 143497,15 грн. застосовано штраф в розмірі 20 % - 28699,43 грн., за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних від 31 до 60 календарних днів на суму ПДВ 10923971,57 грн. застосовано штраф в розмірі 30 % - 3277191,46 грн., загальна сума штрафу становить 3321591,68 грн.
09.10.2019 року співробітник Головного управління ДПС в Одеській області провів перевірку своєчасності реєстрації податкових накладних ТОВ Енерджи Трейд Одеса , дата виписки яких припадає на 2019 рік.
За результатами цієї перевірки 09.10.2019 року Головне управління ДПС в Одеській області склало акт № 567/15-32-50-04/40364788, в якому встановлено порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 Податкового кодексу України, на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації. Відповідальність платника податків за порушення визначена ст.120-1 Податкового кодексу України.
Порушення термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме: податкова накладна № 61, дата виписки 28.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 48909,00 грн.; податкова накладна № 64, дата виписки 30.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 10654,65 грн.; податкова накладна № 63, дата виписки 29.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 9374,62 грн.; податкова накладна № 57, дата виписки 27.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 97076,32 грн.; податкова накладна № 49, дата виписки 20.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 114726,56 грн.; податкова накладна № 70, дата виписки 19.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 213525,70 грн.; податкова накладна № 56, дата виписки 30.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 4170,00 грн.; податкова накладна № 67, дата виписки 30.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 53108,13 грн.; податкова накладна № 75, дата виписки 30.08.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 36, сума ПДВ 120224,04 грн.; податкова накладна № 13, дата виписки 05.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 21, сума ПДВ 689143,78 грн.; податкова накладна № 58, дата виписки 24.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 6, сума ПДВ 36182,99 грн.; податкова накладна № 56, дата виписки 26.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 6, сума ПДВ 908,13 грн.; податкова накладна № 25, дата виписки 04.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 21, сума ПДВ 6086,97 грн.; податкова накладна № 23, дата виписки 06.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 21, сума ПДВ 4639,07 грн.; податкова накладна № 16, дата виписки 18.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 6, сума ПДВ 30827,63 грн.; податкова накладна № 7, дата виписки 09.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 21, сума ПДВ 719,51 грн.; податкова накладна № 5, дата виписки 05.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 21, сума ПДВ 25536,52 грн.; податкова накладна № 14, дата виписки 12.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 21, сума ПДВ 48436,02 грн.; податкова накладна № 59, дата виписки 24.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 6, сума ПДВ 898,40 грн.; податкова накладна № 20, дата виписки 06.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 21, сума ПДВ 1010,07 грн.; податкова накладна № 21, дата виписки 06.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 21, сума ПДВ 1010,07 грн.; податкова накладна № 24, дата виписки 05.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 21, сума ПДВ 6127,51 грн.; податкова накладна № 31, дата виписки 24.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 6, сума ПДВ 3838,72 грн.; податкова накладна № 44, дата виписки 25.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 6, сума ПДВ 7824,45 грн.; податкова накладна № 26, дата виписки 03.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 21, сума ПДВ 6110,14 грн.; податкова накладна № 19, дата виписки 05.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 21, сума ПДВ 2080,37 грн.; податкова накладна № 17, дата виписки 19.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 6, сума ПДВ 25020,00 грн.; податкова накладна № 29, дата виписки 12.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 21, сума ПДВ 1491,93 грн.; податкова накладна № 11, дата виписки 05.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 21, сума ПДВ 16666,35 грн.; податкова накладна № 12, дата виписки 05.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 21, сума ПДВ 1243904,86 грн.; податкова накладна № 15, дата виписки 12.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 21, сума ПДВ 57088,10 грн.; податкова накладна № 2, дата виписки 02.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 21, сума ПДВ 2412442,02 грн.; податкова накладна № 54, дата виписки 16.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 6, сума ПДВ 8489,48 грн.; податкова накладна № 8, дата виписки 10.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 21, сума ПДВ 1783,88 грн.; податкова накладна № 28, дата виписки 14.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 21, сума ПДВ 8039,00 грн.; податкова накладна № 10, дата виписки 12.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 21, сума ПДВ 448275,00 грн.; податкова накладна № 22, дата виписки 09.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 21, сума ПДВ 4160,73 грн.; податкова накладна № 45, дата виписки 26.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 6, сума ПДВ 7807,08 грн.; податкова накладна № 30, дата виписки 12.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 21, сума ПДВ 806,20 грн.; податкова накладна № 53, дата виписки 16.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 6, сума ПДВ 6445,01 грн.; податкова накладна № 27, дата виписки 02.09.2019 року, дата реєстрації 18.10.2019 року, кількість днів затримки 18, сума ПДВ 6104,35 грн.; податкова накладна № 57, дата виписки 18.09.2019 року, дата реєстрації 21.10.2019 року, кількість днів затримки 6, сума ПДВ 386883,34 грн.; податкова накладна № 54, дата виписки 14.06.2019 року, дата реєстрації 15.07.2019 року, кількість днів затримки 15, сума ПДВ 17374,99 грн.; податкова накладна № 53, дата виписки 14.06.2019 року, дата реєстрації 15.07.2019 року, кількість днів затримки 15, сума ПДВ 19367,22 грн.
За наслідками перевірки ТОВ Енерджи Трейд Одеса на підставі акту перевірки від 09.10.2019 року № 567/15-32-50-04/40364788 Головне управління ДПС в Одеській області прийняло податкове повідомлення-рішення:
- від 03.12.2019 року № 0265755004, яким за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, визначених ст.201 Податкового кодексу України, та згідно з п.120-1.1 ст.120-1 Податкового кодексу України за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних на 15 і менше календарних днів на суму ПДВ 551867,55 грн. застосовано штраф в розмірі 10 % - 55186,75 грн., за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних від 16 до 30 календарних днів на суму ПДВ 4991662,45 грн. застосовано штраф в розмірі 20 % - 998332,47 грн., за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних від 31 до 60 календарних днів на суму ПДВ 671769,02 грн. застосовано штраф в розмірі 30 % - 201530,72 грн., загальна сума штрафу становить 1255049,94 грн.
Вважаючи податкові повідомлення-рішення від 03.12.2019 року № 0265105004 та № 0265755004 протиправним та такими, що підлягають скасуванню, позивач звернувся з адміністративним позовом до суду.
Вирішуючи спірне питання, суд першої інстанції дійшов висновку про те, що платником податків були здійснені всі необхідні та належні заходи з метою реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, але з незалежних від нього причин та не з його вини їх зареєструвати своєчасно не виявилося можливим. Суд першої інстанції також дійшов висновку, що оскільки в даному випадку порушення термінів реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних відбулося не з вини Товариства з обмеженою відповідальністю Енерджи Трейд Одеса , тому застосування до останнього штрафу за таке порушення є необґрунтованим та безпідставним.
Вирішуючи дану справу в апеляційній інстанції, колегія суддів виходить з наступного.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
В даному випадку спірні правовідносини, що склались між сторонами, регулюються Податковим кодексом України (далі - ПК України), який регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Згідно з п.201.1 ст.201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження. Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. З метою отримання податкової накладної/розрахунку коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, покупець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та податкову накладну/розрахунок коригування в електронному вигляді. Такі податкова накладна/розрахунок коригування вважаються зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими покупцем.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем). У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Таким чином, аналіз положень пунктів 201.1, 201.10 статті 201 ПК України свідчить про те, що законодавством регламентовано граничні терміни виконання платником ПДВ покладеного на нього обов`язку з реєстрації податкових накладних в ЄРПН та послідовну процедуру їх реєстрації контролюючим органом.
Реєстрація податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків, зокрема для податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця така реєстрація має бути здійснена до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Водночас, норма пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України встановлює юридичну відповідальність за порушення платником податку на додану вартість граничного строку для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної.
Як вбачається з матеріалів справи, 03.04.2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю Енерджи Трейд Одеса підписало заяву № 40364788 про приєднання до договору № 1553001 від 30.11.2017 року із ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області про визнання електронних документів, поданих платником податків в електронному вигляді із застосуванням електронного цифрового підпису до органів ДФС засобами телекомунікаційного зв`язку або на електронних носіях, як оригіналу.
Товариство з обмеженою відповідальністю Енерджи Трейд Одеса протягом 2019 року за результатами здійснених фінансово-господарських операцій складало та надсилало на реєстрацію податкові накладні до Єдиного реєстру податкових накладних з урахуванням встановлених строків та вимог податкового законодавства.
Товариство з обмеженою відповідальністю Енерджи Трейд Одеса протягом 2019 року намагалось здійснити реєстрацію податкових накладних № 18 від 23.05.2019 року, № 46 від 27.09.2019 року, № 4 від 04.09.2019 року, № 54 від 23.08.2019 року, № 50 від 21.08.2019 року, № 66 від 30.08.2019 року, № 26 від 19.08.2019 року, № 74 від 31.08.2019 року, № 71 від 28.08.2019 року, № 62 від 29.08.2019 року, № 60 від 19.08.2019 року, № 59 від 19.08.2019 року, № 52 від 31.08.2019 року, № 51 від 22.08.2019 року, № 65 від 30.08.2019 року, № 68 від 19.08.2019 року, № 36 від 22.08.2019 року, № 53 від 31.08.2019 року, № 69 від 19.08.2019 року, № 9 від 11.09.2019 року, № 6 від 07.09.2019 року, № 44 від 19.08.2019 року, № 58 від 27.08.2019 року, № 73 від 30.08.2019 року, № 55 від 30.08.2019 року, № 61 від 28.08.2019 року, № 64 від 30.08.2019 року, № 63 від 29.08.2019 року, № 57 від 27.08.2019 року, № 49 від 20.08.2019 року, № 70 від 19.08.2019 року, № 56 від 30.08.2019 року, № 67 від 30.08.2019 року, № 75 від 30.08.2019 року, № 13 від 05.09.2019 року, № 58 від 24.09.2019 року, № 56 від 26.09.2019 року, № 25 від 04.09.2019 року, № 23 від 06.09.2019 року, № 16 від 18.09.2019 року, № 7 від 09.09.2019 року, № 5 від 05.09.2019 року, № 14 від 12.09.2019 року, № 59 від 24.09.2019 року, № 20 від 06.09.2019 року, № 21 від 06.09.2019 року, № 24 від 05.09.2019 року, № 31 від 24.09.2019 року, № 44 від 25.09.2019 року, № 26 від 03.09.2019 року, № 19 від 05.09.2019 року, № 17 від 19.09.2019 року, № 29 від 12.09.2019 року, № 11 від 05.09.2019 року, № 12 від 05.09.2019 року, № 15 від 12.09.2019 року, № 2 від 02.09.2019 року, № 54 від 16.09.2019 року, № 8 від 10.09.2019 року, № 28 від 14.09.2019 року, № 10 від 12.09.2019 року, № 22 від 09.09.2019 року, № 45 від 26.09.2019 року, № 30 від 12.09.2019 року, № 53 від 16.09.2019 року, № 27 від 02.09.2019 року, № 57 від 18.09.2019 року, № 54 від 14.06.2019 року, № 53 від 14.06.2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На вказані спроби Товариство з обмеженою відповідальністю Енерджи Трейд Одеса були отримані в електронному вигляді квитанції, в яких було вказано, що документ доставлено до центрального рівня Державної податкової служби України, документ не прийнято, оскільки виявлені помилки: документ не може бути прийнятий - відсутній укладений з платником 40364788 договір про визнання електронних документів, який визначає права та обов`язки сторін в процесі електронного документообігу, тому необхідно надіслати заяву про приєднання до договору.
З метою реєстрації зазначених податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних Товариство з обмеженою відповідальністю Енерджи Трейд Одеса 23.09.2019 року намагалося подати заяву № 40364788 про приєднання до договору про визнання електронних документів від 30.11.2017 року № 1553001, на що отримало квитанцію № 1 про її не прийняття, оскільки діє заява про приєднання від 03.04.2019 року № 40364788 до договору про визнання електронних документів.
З метою реєстрації зазначених податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних Товариство з обмеженою відповідальністю Енерджи Трейд Одеса 01.10.2019 року подало заяву № 40364788 про приєднання до договору про визнання електронних документів від 10.09.2019 року № 1532001, на що отримало квитанцію № 2 від 02.10.2019 року про її прийняття.
Після цього, Товариство з обмеженою відповідальністю Енерджи Трейд Одеса знову намагалось здійснити реєстрацію вказаних податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, на що отримало квитанції, в яких було вказано, що документ доставлено до центрального рівня Державної податкової служби України, документ не прийнято, оскільки виявлені помилки: документ не може бути прийнятий - відсутній укладений з платником 40364788 договір про визнання електронних документів, який визначає права та обов`язки сторін в процесі електронного документообігу, тому необхідно надіслати заяву про приєднання до договору.
При цьому, інша звітність Товариства з обмеженою відповідальністю Енерджи Трейд Одеса приймалася, а саме звіт про суми нарахованої заробітної плати за вересень 2019 року було прийнято 09.10.2019 року без зауважень, що підтверджується квитанцію № 2 реєстраційний номер 9233259190.
Згідно з п.4 Наказу Міністерства фінансів України 06.06.2017 року № 557 Про затвердження Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами , зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.08.2017 року за № 959/30827, договори про визнання електронних документів, що на день набрання чинності цим наказом є чинними, продовжують діяти до виникнення підстав, визначених пунктом 14 розділу ІІІ Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого цим наказом.
Відповідно до п.1 розділу ІІ Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 06.06.2017 року № 557 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.08.2017 року за № 959/30827, електронний документообіг здійснюється відповідно до законодавства та на підставі Договору, що визначає взаємовідносини суб`єктів електронного документообігу.
Згідно з п.1 розділу ІІІ Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 06.06.2017 року № 557 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.08.2017 року за № 959/30827, юридичні особи, самозайняті особи, податкові агенти, контролюючі органи, органи державної влади, органи місцевого самоврядування набувають статусу СЕД з дати укладення Договору, примірну форму якого визначено у додатку 1 до цього Порядку, шляхом приєднання до нього на підставі Заяви про приєднання до Договору у порядку, визначеному цим розділом.
Згідно з п.9 розділу ІІІ Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 06.06.2017 року № 557 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.08.2017 року за № 959/30827, підставами для відмови у прийнятті Заяви про приєднання до Договору та відповідно у приєднанні до Договору є: відсутність автора на обліку у контролюючому органі; невідповідність реєстраційних даних автора, зазначених у Заяві про приєднання до Договору, даним Єдиного державного реєстру та Державного реєстру фізичних осіб - платників податків (далі - Державний реєстр); наявність у Єдиному державному реєстрі запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи або припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця; наявність в Державному реєстрі інформації про закриття реєстраційного номера облікової картки платника податків підписувача Заяви про приєднання до Договору (керівника) у зв`язку зі смертю; наявність діючого Договору.
Відповідно до п.14 розділу ІІІ Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 06.06.2017 року № 557 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.08.2017 року за № 959/30827, дія Договору та пов`язаних з ним Повідомлень припиняється за ініціативи підписувача Заяви про приєднання до Договору (керівника), поданої з дотриманням передбаченої пунктом 15 цього розділу процедури, або за наявності однієї з таких підстав: отримання інформації від АЦСК про завершення строку чинності (або скасування) посиленого сертифіката керівника; отримання інформації з Єдиного державного реєстру про зміну керівника; отримання інформації з Єдиного державного реєстру про державну реєстрацію припинення юридичної особи; наявність в Реєстрі самозайнятих осіб інформації про зняття з обліку самозайнятої особи як платника податків в контролюючому органі; наявність у Державному реєстрі інформації про закриття реєстраційного номера облікової картки платника податків підписувача Заяви про приєднання до Договору (керівника) у зв`язку зі смертю.
Згідно з п.17 розділу ІІІ Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 06.06.2017 року № 557 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.08.2017 року за № 959/30827, у день припинення дії Договору контролюючий орган повідомляє автора про припинення дії Договору (із зазначенням причини) шляхом направлення автоматично сформованого повідомлення про припинення дії Договору на електронну адресу, внесену до облікових даних автора, за формою згідно з додатком 4 до цього Порядку. На повідомлення про припинення дії Договору накладається електронна печатка контролюючого органу, визначеного відповідно до пункту 5 цього розділу.
Водночас, як вірно встановлено судом першої інстанції, контролюючий орган не повідомляв про припинення дії договору про визнання електронних документів із зазначенням відповідних причин. Під час розгляду справи відповідач не надав до суду жодного належного та допустимого доказу на підтвердження підстав для припинення дії договору про визнання електронних документів з позивачем.
Відповідно до п.4.1 Розділу 4 Тимчасового порядку надходження та комп`ютерної обробки податкової звітності платників податків в електронному вигляді до органів ДПС України, затвердженим наказом Державної податкової адміністрації України від 26.11.2004 року № 672, податкова звітність до органів державної податкової служби може бути подана (надіслана): в електронному вигляді до приймального шлюзу органу ДПС України за допомогою програмних засобів та будь-яких засобів телекомунікаційного зв`язку, які гарантують доставку електронного пакета звітних документів платника податків до органу ДПС протягом однієї години.
Згідно Переліку органів ДПС України, де будуть розміщені приймальні шлюзи податкової звітності в електронному вигляді, який є додатком 2 до наказу Державної податкової адміністрації України від 26.11.2004 року № 672, приймальний шлюз податкової звітності в електронному вигляді розміщений в ДПС у м. Києві (зона дії приймального шлюзу - м. Київ), ДПС України (зона дії приймального шлюзу - Україна).
Таким чином, станом на час виникнення спірних правовідносин підстав для припинення дії договору в односторонньому порядку у відповідача не було, а тому у контролюючого органу були відсутні підстави для відмови у прийнятті електронних документів.
З урахуванням зазначеного, були відсутні правові підстави для неприйняття вказаних податкових накладних до реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Таким чином, колегія суддів погоджується із висновками суду першої інстанції, що платником податків були здійснені всі необхідні та належні заходи з метою реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, але з незалежних від нього причин та не з його вини їх зареєструвати своєчасно не виявилося можливим..
Доводи апелянта, що ТОВ Енерджи Трейд Одеса не здійснило жодного намагання для вирішення проблеми щодо технічних помилок відносно дії договору колегією суддів оцінюються критично, оскільки у ТОВ Енерджи Трейд Одеса на дату подання для реєстрації спірних податкових накладних був чинний договір про приєднання до договору про визнання електронних документів від 30.11.2017 року № 155300, водночас суб`єкт господарювання не зобов`язаний вирішувати наявні технічні помилки, оскільки цей обов`язок покладений на контролюючий орган. Більш того, як вбачається з матеріалів справи, позивачем до контролюючого органу надсилались повідомлення про вжиття заходів про розблокування подання податкової звітності,зокрема 23.09.2019 року (т.1 а.с. 28), проте жодних заходів щодо усунення наявних технічних проблем відповідачем вчинено не було.
Згідно з пп.20.1.19 п.20.1 ст.20 ПК України контролюючі органи мають право застосовувати до платників податків передбачені законом фінансові (штрафні) санкції (штрафи) за порушення податкового чи іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи; стягувати до бюджетів та державних цільових фондів суми грошових зобов`язань та/або податкового боргу у випадках, порядку та розмірі, встановлених цим Кодексом та іншими законами України; стягувати суми недоїмки із сплати єдиного внеску; стягувати суми простроченої заборгованості суб`єктів господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитами (позиками), залученими державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державні (місцеві) гарантії, а також за кредитами із бюджету в порядку, визначеному цим Кодексом та іншими законами України.
Згідно з п.42-1.10 ст.42-1 ПК України платник податків звільняється від відповідальності у разі, коли у роботі електронного кабінету виявлена технічна та/або методологічна помилка і така помилка визнана технічним адміністратором та/або методологом електронного кабінету або її існування підтверджено рішенням суду. У такому разі штрафні санкції та пеня, передбачені цим Кодексом, за порушення податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, що спричинені технічною та/або методологічною помилкою у роботі електронного кабінету, не застосовуються, підстави для притягнення платника податків та/або його посадових осіб до адміністративної, кримінальної відповідальності відсутні. Ненарахування штрафних санкцій та/або пені за порушення, що спричинені технічною та/або методологічною помилкою у роботі електронного кабінету, закріплюється (реалізується) в програмному забезпеченні, яке застосовується для автоматичного розрахунку штрафних санкцій та/або пені за порушення податкового законодавства.
Оскільки в даному випадку порушення термінів реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних відбулося не з вини Товариства з обмеженою відповідальністю Енерджи Трейд Одеса , тому застосування до останнього штрафу за таке порушення є необґрунтованим та безпідставним.
Відповідно до ч.ч.1-2 ст.6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Згідно положень ст.9 Конституції України та ст.17, ч.5 ст.19 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини суди та органи державної влади повинні дотримуватись положень Європейської конвенції з прав людини та її основоположних свобод 1950 року, застосовувати в своїй діяльності рішення Європейського суду з прав людини з питань застосування окремих положень цієї Конвенції.
У пункті 74 рішення Європейського Суду з прав людини Лелас проти Хорватії (заява № 55555/08) суд звернув увагу на те, що держава, чиї органи влади не дотримувалися своїх власних внутрішніх правил та процедур, не повинна отримувати вигоду від своїх правопорушень та уникати виконання своїх обов`язків. Ризик будь-якої помилки, зробленої органами державної влади, повинна нести держава, а помилки не повинні виправлятися за рахунок зацікавленої особи, особливо якщо при цьому немає жодного іншого приватного інтересу .
У справі Рисовський проти України (заява № 29979/04) Європейський Суд з прав людини підкреслює особливу важливість принципу належного урядування . Він передбачає, що …у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб… .
Суд зазначає, що стаття 1 Протоколу 1, яка спрямована в основному на захист особи від будь-якого посягання держави на право володіти своїм майном, також зобов`язує державу приймати деякі необхідні заходи, спрямовані на захист права власності (див. рішення Броньовський проти Польщі [GC], N 31443/96, п. 143, CEDH 2004). У кожній справі, в якій йде мова про порушення вищезгаданого права, Суд повинен перевірити дії чи бездіяльність держави з огляду на дотримання балансу між потребами загальної суспільної потреби та потребами збереження фундаментальних прав особи, особливо враховуючи те, що заінтересована особа не повинна нести непропорційний та непомірний тягар (див. Рішення Спорронг та Лонрот п. Швеції , рішення від 23 вересня 1982, серія A N 52, стор. 26, п. 69).
Відповідно до п.50 Рішення Європейського суду з прав людини у справі ЩОКІН ПРОТИ УКРАЇНИ (CASE OF SHCHOKIN v.UKRAINE) (Заяви №№ 23759/03 та 37943/06) судом констатовано, що перша та найважливіша вимога статті 1 Першого протоколу до Конвенції полягає в тому, що будь-яке втручання публічних органів у мирне володіння майном повинно бути законним.
Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується із висновками суду першої інстанції, що податкові повідомлення-рішення від 03.12.2019 року № 0265105004 та № 0265755004 є протиправними та підлягають скасуванню.
Таким чином, проаналізувавши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що вони не спростовують висновків суду першої інстанції, яким повно та правильно встановлено обставини справи і ухвалено судове рішення з дотриманням норм матеріального та процесуального права.
Згідно зі ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Враховуючи викладені обставини та з огляду на наведені положення законодавства, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а судове рішення без змін.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 292, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 01 червня 2020 року - залишити без задоволення.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 01 червня 2020 року по справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Енерджи Трейд Одеса до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 03.12.2019 року № 0265105004 та № 0265755004 - залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Верховного Суду.
Головуючий суддя: М. П. Коваль
Суддя: С.Д. Домусчі
Суддя: О. О. Кравець
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.09.2020 |
Оприлюднено | 07.09.2020 |
Номер документу | 91299998 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Коваль М.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні