Рішення
від 03.02.2022 по справі 280/9900/21
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 лютого 2022 року Справа № 280/9900/21 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Максименко Л.Я., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовною заявою ОСОБА_1 (фактичне місце проживання: АДРЕСА_1 , іпн НОМЕР_1 )

до Управління праці та соціального захисту населення Виконавчого комітету Бердянської міської ради Запорізької області (71100, Запорізька область, м. Бердянськ, вул. Захисників України,27/34)

про визнання дій протиправними, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулась із позовною заявою до Управління праці та соціального захисту населення Виконавчого комітету Бердянської міської ради Запорізької області (далі - відповідач), в якій позивач просить суд:

визнати протиправними дії та скасувати рішення Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Бердянської міської ради Запорізької області щодо відмови ОСОБА_1 в призначенні державної допомоги при народженні дитини ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та призначення допомоги на дітей, які виховуються в багатодітних сім`ях та грошової компенсації вартості одноразової допомоги «пакунок малюка» та щомісячної адресної допомоги переміщеним особам, яке прийнято на підставі протоколу Комісії з питань призначення/відновлення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам за № 243 від 30.07.2021;

зобов`язати Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Бердянської міської ради Запорізької області призначити та виплатити ОСОБА_1 , допомогу при народженні дитини - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , передбачену ст. 10 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» ;

зобов`язати Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Бердянської міської ради Запорізької області призначити і виплатити ОСОБА_1 допомогу на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2019 №250 «Деякі питання надання соціальної підтримки багатодітним сім`ям» ;

зобов`язати Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Бердянської міської ради Запорізької області призначити і виплатити ОСОБА_1 грошову компенсацію вартості одноразової натуральної допомоги «пакунок малюка» в розмірі трьох розмірів прожиткового мінімуму для дітей віком до шести років, установленого законом на дату подання заяви про призначення грошової компенсації вартості одноразової натуральної допомоги «пакунок малюка» ;

зобов`язати Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Бердянської міської ради Запорізької області призначити і виплатити ОСОБА_1 щомісячну адресну допомогу внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг за заявою від 21.07.2021 року.

В обґрунтування заявленого позову посилається на те, що відповідно до свідоцтва про народження від 07 липня 2021 року Серії НОМЕР_2 ОСОБА_1 є матір`ю ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який народився у м. Докучаєвську, Донецької області. Вказує, що у липні 2021 року позивач разом з дитиною була взята на облік та отримала статус внутрішньо перемішеної особи, в інтересах малолітньої дитини - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .. Зазначає також, що відповідно до свідоцтва про народження від 25.03.2014 року Серії НОМЕР_3 є матір`ю ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , відповідно до свідоцтва про народження від 27.01.2009 року Серії НОМЕР_4 є матір`ю ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , відповідно до повторного свідоцтва про народження від 05.07.2014 року Серії НОМЕР_5 є матір`ю ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_4 . Посилається на те, що звернулась до Управління праці та соціального захисту населення Виконавчого комітету Бердянської міської ради Запорізької області із заявами щодо призначення допомоги переміщеним особам на проживання (на всіх членів родини) та до Центру надання адміністративних послуг щодо призначення допомоги при народженні дитини, та допомоги на дітей, які виховуються в багатодітних сім`ях, та грошової компенсації вартості допомоги пакунок малюка , але станом на теперішній час я жодної виплати не отримала. Вказує, що прийнято рішення щодо відмови в призначенні соціальних допомог, оскільки заявниця не проживає з родиною у м. Бердянськ та право на призначення вищезазначених допомог відсутнє. Вважає відмову відповідача у призначенні допомог протиправною, такою що порушує чинне законодавство України та просить суд задовольнити позовні вимоги.

Відповідач позов не визнав, надавши свій письмовий відзив 14.12.2021 за вх. №73997. Зазначає, що з метою контролю за цільовим використанням бюджетних коштів та подальшої виплати державних допомог, відповідач звернувся до Бердянського міського центру соціальних служб Бердянської міської ради для обстеження умов проживання сім`ї ОСОБА_1 за адресою АДРЕСА_2 та надати пропозиції щодо продовження (припинення) виплати державних допомог. У результаті чого була надана відповідь, що під час відвідування було з`ясовано, що громадянка ОСОБА_5 за вище зазначеною адресою не проживає. Зазначає, що оскільки факт проживання позивачки в м. Бердянськ було не підтверджено, їй було відмовлено у призначенні допомоги при народженні дитини, грошової компенсації одноразової натуральної допомоги "пакунок малюка" та допомоги на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях на підставі рішення комісії управління " 243 від 30.07.2021 року. Крім того, вказує, що ОСОБА_5 не додала до заяви довідку з пологового будинку про неотримання одноразової натуральної допомоги "пакунок малюка", а отже ще однією підставою відмови у призначенні грошової компенсації за "пакунок малюка" стало подання документів не у повному обсязі. Також вказує, що факт проживання позивачки в м. Бердянськ було не підтверджено, а також 28.07.2021 року відповідачем було перевірено позивачку та її дітей в системі "Аркан", де зазначено, що вона повернулась на територію України 20.07.2021 року та виїхала 24.07.2021 року на не підконтрольну територію України (при наступній перевірці станом на 09.12.2021 встановлено, що вона не поверталася на підконтрольну територію України більше як три місяці після виїзду), діти 2006, 2009, 2014 р.н. взагалі не повертались на підконтрольну територію України, у молодшої дитини 2021 р. н. перетинів кордону за останні три місяці не зареєстровано. Отже, у позивача право на призначення вищезазначених допомог відсутнє. Враховуючи викладене, просить суд відмовити у позові.

Ухвалою суду від 29.11.2021 відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі №280/9900/21. Призначено розгляд справи без виклику сторін та проведення судового засідання.

Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Згідно з п. 10 ч.1 ст. 4 КАС України письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до ч.4 ст. 243 КАС України, судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.

Розглянувши матеріали справи, суд встановив наступне.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , є громадянкою України та зареєстрована за адресою: АДРЕСА_3 , що підтверджується паспортом серії НОМЕР_6 .

Згідно довідки від 12.06.2019 № 2306-5000142385 взята на облік як внутрішньо переміщена особа за АДРЕСА_4 .

ІНФОРМАЦІЯ_6 ОСОБА_1 народила сина - ОСОБА_2 , про що свідчить: свідоцтво про народження серії НОМЕР_2 від 07 липня 2021 року, видане Бердянським міськрайонним відділом державної реєстрації актів цивільного стану Підвенно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Дніпро) (згідно довідки від 21.07.2021 року № 2306-5000378312 отримав статус внутрішньо переміщеної особи).

Крім того, відповідно до свідоцтва про народження від 25.03.2014 року Серії НОМЕР_3 ОСОБА_1 є матір`ю ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 (довідка про статус внутрішньо переміщеної особи від 12.06.2019 року № 2306- 5000142420/25939).

Відповідно до свідоцтва про народження від 27.01.2009 року Серії НОМЕР_4 ОСОБА_1 є матір`ю ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 (довідка про статус внутрішньо переміщеної особи від 12.06.2019 року № 2306- 5000142410/25937).

Відповідно до повторного свідоцтва про народження від 05.07.2014 року Серії НОМЕР_5 позивач є матір`ю ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_4 (довідка ВПО від 12.06.2019 року № 2306- 5000142404/25938).

21.07.2021 року ОСОБА_1 звернулась до Управління праці та соціального захисту населення Виконавчого комітету Бердянської міської ради Запорізької області із заявами щодо призначення допомоги переміщеним особам на проживання (на всіх членів родини) та до Центру надання адміністративних послуг щодо призначення допомоги при народженні дитини, та допомоги на дітей, які виховуються в багатодітних сім`ях, та грошової компенсації вартості допомоги пакунок малюка

Згідно відповіді Управління за №13557 від 09.09.2021 повідомило наступне.

28.07.2021 року управлінням було перевірено ОСОБА_5 та дітей в системі Аркан де зазначено, що заявниця повернулась на територію України 20.07.2021 р. та на не підконтрольну територію України 24.07.2021 р., діти 2006, 2009, 2014 р.н. взагалі не повертались на підконтрольну територію України, у молодшої дитини 2021 р.н. перетинів кордону за останні три місяці взагалі не зареєстровано. Заяви розглянуто на комісії з питань призначення/відновлення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам (протокол №243 від 30.07.2021), та прийнято рішення щодо відмови в призначенні соціальних допомог. З метою захисту інтересів ОСОБА_5 управлінням було зроблено запит щодо призначення зазначених допомог до Департаменту соціального захисту населення Запорізької облдержадміністрації. За інформацією отриманої з Департаменту 08.09.2021 р. та враховуючи фактичні обставини, а саме, заявниця не проживає з родиною у м. Бердянськ, право на призначення вищезазначених допоміг відсутнє.

Вважаючи протиправною відмову у призначенні допомоги при народженні дитини, допомоги на дітей, які виховуються в багатодітних сім`ях, грошової компенсації вартості одноразової допомоги «пакунок малюка» , щомісячної адресної допомоги переміщеним особам та з вимогою вчинити певні дії, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.

Всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, дослідивши наявні у справі матеріали, суд приходить до наступних висновків.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Соціальний захист є конституційною гарантією громадян України відповідно до статті 46 Конституції України.

Згідно зі статтею 8 Закону України «Про охорону дитинства» № 2402-III від 26.04.2001, кожна дитина має право на рівень життя, достатній для її фізичного, інтелектуального, морального, культурного, духовного і соціального розвитку.

Відповідно до частини 1 статті 13 цього Закону з метою створення належних матеріальних умов для виховання дітей у сім`ях, держава надає батькам або особам, які їх замінюють, соціальну допомогу, передбачену Законом України від 21 листопада 1992 року № 2811-XII «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» (далі - Закон № 2811-XII) та іншими законами України.

Відповідно до положень ст. 1 Законц № 2811-XII, громадяни України, в сім`ях яких виховуються та проживають неповнолітні діти, мають право на державну допомогу у випадках та на умовах, передбачених цим Законом та іншими законами України.

Статтею 3 Закону № 2811-XII визначені види державної допомоги сім`ям з дітьми, зокрема, допомога при народженні дитини, допомога при народженні дитини, одноразова натуральна допомога "пакунок малюка".

Статтею 2 цього Закону (зі змінами, внесеними Законом № 930-IX від 30.09.2020) передбачено, що одноразова натуральна допомога пакунок малюка - одноразова натуральна допомога, що відноситься до допомоги при народженні дитини.

З метою забезпечення соціального захисту сімей з дітьми, підтримки розвитку відповідального батьківства постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2018 №427 Деякі питання реалізації пілотного проекту із соціального захисту сімей з дітьми та підтримки розвитку відповідального батьківства вирішено погодитися з пропозицією Міністерства соціальної політики щодо реалізації пілотного проекту із соціального захисту сімей з дітьми та підтримки розвитку відповідального батьківства шляхом запровадження: зокрема, з 01 вересня 2018 року надання при народженні дитини одноразової натуральної допомоги пакунок малюка в межах державної допомоги сім`ям з дітьми, але не пізніше ніж через 30 днів з дня народження дитини.

20 червня 2018 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №512 Деякі питання реалізації пілотного проекту із надання при народженні дитини одноразової натуральної допомоги пакунок малюка , якою затверджено Порядок надання при народженні дитини одноразової натуральної допомоги пакунок малюка (далі - Порядок №512) та Порядок фінансування видатків місцевих бюджетів на надання при народженні дитини одноразової натуральної допомоги пакунок малюка за рахунок субвенції з державного бюджету на виплату допомоги сім`ям з дітьми, малозабезпеченим сім`ям, особам, які не мають права на пенсію, особам з інвалідністю, дітям з інвалідністю, тимчасової державної допомоги дітям, тимчасової державної соціальної допомоги непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату, допомоги по догляду за особами з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу, компенсаційної виплати непрацюючій працездатній особі, яка доглядає за особою з інвалідністю I групи, а також за особою, яка досягла 80-річного віку.

Вказана Постанова втратила чинність на підставі Постанови Кабінету Міністрів України №172 від 03 березня 2020 року, проте дію Порядку надання при народженні дитини одноразової натуральної допомоги пакунок малюка , затвердженого пунктом 1 цієї постанови, відновлено згідно з постановою КМУ № 744 від 29 липня 2020 року.

Вищезазначеною постановою Кабінету Міністрів України передбачено, що надання одноразової натуральної допомоги пакунок малюка за рахунок субвенції здійснюється відповідно до Меморандуму про взаєморозуміння між Урядом України та Управлінням Організації Об`єднаних Націй з обслуговування проектів і Дитячим фондом Організації Об`єднаних Націй у сфері соціального захисту сімей з дітьми та підтримки розвитку відповідального батьківства та проектних угод, укладених між структурними підрозділами з питань соціального захисту населення обласних, Київської міської державних адміністрацій та Управлінням Організації Об`єднаних Націй з обслуговування проектів, на умовах співфінансування у межах та в строки реалізації проекту міжнародної технічної допомоги Забезпечення соціального захисту та відповідального батьківства в Україні .

Згідно з пунктами 2-4 Порядку №512 одноразова натуральна допомога пакунок малюка - набір необхідних речей для новонародженої дитини; отримувач допомоги пакунок малюка - мати, батько, родичі, патронатний вихователь новонародженої дитини.

Право на отримання допомоги пакунок малюка мають громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які на законних підставах проживають на території України і народили живонароджену дитину.

Допомога пакунок малюка надається на кожну новонароджену дитину.

Аналогічні положення містились також у пунктах 2-4 Порядку забезпечення дитини при народженні одноразовою натуральною допомогою пакунок малюка за рахунок коштів державного бюджету, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2020 року №172 Деякі питання забезпечення дитини при народженні одноразовою натуральною допомогою пакунок малюка , що діяла до 22.08.2020 року.

За приписами пункту 6 Порядку та умов реалізації пілотного проекту Монетизація одноразової натуральної допомоги пакунок малюка у 2020-2021 роках, затвердженого постановою КМУ № 744 від 29.07.2020 року призначення грошової компенсації здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчими органами міських, міст обласного значення, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - структурні підрозділи з питань соціального захисту населення) за місцем проживання або місцем перебування отримувача.

Грошова компенсація призначається, якщо звернення за нею надійшло не пізніше ніж через 12 місяців з дня народження дитини.

Грошова компенсація за місцем перебування призначається за умови її неотримання за місцем проживання отримувача. Перевірка відомостей щодо неотримання грошової компенсації проводиться структурними підрозділами з питань соціального захисту населення з використанням інформаційних систем.

Грошова компенсація призначається в разі неотримання протягом 30 днів з дня народження дитини одноразової натуральної допомоги пакунок малюка з незалежних від отримувача причин (зокрема, народження дитини до 37-го повного тижня вагітності (154-259 діб), народження дитини за кордоном, обсервація, карантин, самоізоляція, відсутність пакунка малюка в закладі охорони здоров`я, структурному підрозділі з питань соціального захисту населення районної, районної у м. Києві держадміністрації, виконавчого органу сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі утворення) ради за місцем проживання/перебування новонародженої дитини).

Судом встановлено, що відповідно до свідоцтва про народження від 07 липня 2021 року Серії НОМЕР_2 ОСОБА_1 народила сина ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 у м. Докучаєвську, Донецької області.

Позивачка звернулася до відповідача своєчасно - до спливу 12 місяців з дня народження дитини.

При цьому, відповідач відмовив у виплаті позивачці грошової компенсації вартості одноразової допомоги «пакунок малюка» оскільки, в тому числі, нею не надано довідку з пологового будинку про неотримання одноразової натуральної допомоги "пакунок малюка".

Водночас, слід зауважити, що оскільки син позивачки народжений на тимчасово окупованій території, відсутні відомості про отримання нею будь-яких видів соціальної допомоги при народженні дитини за місцем проживання та отримання нею пакунку малюка .

Згідно із Постановою Кабінету Міністрів України Про внесення змін до постанови Кабінету міністрів України від 9 січня 2013 року № 9 , яка була розроблена у зв`язку з ухваленням Закону України Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях від 18 січня 2018 року № 2268-VIII, Кабінет Міністрів України ухвалив рішення про визнання окремих довідок, виданих медичними й судово-медичними закладами на окупованих територіях. Мова йде про довідки, які засвідчують народження і смерть громадян. Всі інші довідки які видані на тимчасово окупованій території, не визнаються Державою Україною.

Щодо допомоги при народженні дитини, остання призначається і виплачується органами соціального захисту населення; надається одному з батьків дитини (опікуну), який постійно проживає разом з дитиною; покриття витрат на її виплату здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України у вигляді субвенцій до місцевих бюджетів (статті 4, 5, 10 Закону № 2811-XII), з урахуванням умов, визначених у статті 11 Закону.

За приписами статті 11 Закону № 2811-XII для призначення допомоги при народженні дитини до органу соціального захисту населення за умови пред`явлення паспорта або іншого документа, що посвідчує особу, та свідоцтва про народження дитини подається одним з батьків (опікуном), з яким постійно проживає дитина, заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, та копія свідоцтва про народження дитини. Даний перелік документів є вичерпним. Допомога при народженні дитини призначається за умови, якщо звернення за її призначенням надійшло не пізніше дванадцяти місяців з дня народження дитини. Виплата допомоги при народженні дитини припиняється у разі позбавлення отримувача допомоги батьківських прав; відібрання дитини в отримувача допомоги без позбавлення батьківських прав; тимчасового влаштування дитини на повне державне утримання; припинення опіки або звільнення опікуна від його повноважень щодо конкретної дитини; нецільового використання коштів і незабезпечення отримувачем допомоги належних умов для повноцінного утримання та виховання дитини; у разі виникнення інших обставин.

Зазначені норми Закону кореспондують положенням п.п. 10,11, 12 Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженого Постановою КМУ від 27.12.2001 № 1751, згідно яких допомога при народженні дитини надається одному з батьків дитини, опікуну, які постійно проживають разом з дитиною, з метою створення належних умов для її повноцінного утримання та виховання.

Для призначення допомоги при народженні дитини органу соціального захисту населення за умови пред`явлення паспорта або іншого документа, що посвідчує особу, подається: 1) заява одного з батьків (опікуна), з яким постійно проживає дитина, що складається за формою, затвердженою Мінсоцполітики; 2) копія свідоцтва про народження дитини (з пред`явленням оригіналу).

Допомога при народженні дитини призначається за умови, що звернення за її призначенням надійшло не пізніше ніж через 12 календарних місяців після народження дитини. Крім того, Відповідно до статті 1 Закону України Про охорону дитинства багатодітна сім`я - сім`я, в якій подружжя (чоловік та жінка) перебуває у зареєстрованому шлюбі, разом проживає та виховує трьох і більше дітей, у тому числі кожного з подружжя, або один батько (одна мати), який (яка) проживає разом з трьома і більше дітьми та самостійно їх виховує. До складу багатодітної сім`ї включаються також діти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, - до закінчення закладів освіти, але не довше ніж до досягнення ними 23 років.

Як вже було встановлено, 07.07.2021 позивачкою отримано свідоцтво про народження ОСОБА_2 серії НОМЕР_2 .

За призначенням допомоги при народженні дитини вона звернулась до відповідача у липні 2021 року, тобто в межах строку, передбаченого вищевказаними нормами, тому мала право на отримання такої допомоги.

Крім того, 13.03.2019 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №250 Деякі питання надання соціальної підтримки багатодітним сім`ям , пунктом 1 якої запроваджено з 1 квітня 2019 р. виплату допомоги на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях.

Відповідно до пунктів 3-4 Порядку №250 допомога призначається і виплачується громадянам України, іноземцям та особам без громадянства, які постійно проживають в Україні.

Призначення і виплата допомоги здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - органи соціального захисту населення) за зареєстрованим місцем проживання або місцем фактичного проживання особи, яка претендує на призначення допомоги (далі - заявник).

Допомога за місцем фактичного проживання призначається за умови неотримання зазначеної допомоги за зареєстрованим місцем проживання заявника. Перевірка відомостей щодо неотримання допомоги здійснюється органами соціального захисту населення з використанням інформаційних систем.

Згідно з пунктом 5 Порядку №250 допомога надається одному з батьків дитини, які постійно проживають разом з дитиною.

Документи, необхідні для призначення допомоги, подаються заявником особисто (пункт 6 Порядку №250).

Пунктом 7 Порядку №250 визначено, що для призначення допомоги органу соціального захисту населення за умови пред`явлення паспорта громадянина України (паспортного документа іноземця) або іншого документа, що посвідчує особу та підтверджує її спеціальний статус, подається заява одного з батьків, з яким постійно проживає дитина, що складається за формою, затвердженою Мінсоцполітики, та копії таких документів:

- посвідчення батьків багатодітної сім`ї (з пред`явленням оригіналу) та посвідчення дитини з багатодітної сім`ї (з пред`явленням оригіналу);

- свідоцтв про народження всіх дітей (з пред`явленням оригіналів).

У разі звернення одного з батьків дитини за призначенням допомоги орган соціального захисту населення за місцем проживання одного з батьків, з яким постійно проживає дитина, має право отримувати від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій відомості, необхідні для призначення зазначеної допомоги.

У разі коли до заяви не додані всі необхідні документи, орган соціального захисту населення повідомляє заявнику, які документи повинні бути подані додатково. Якщо вони будуть подані не пізніше ніж протягом одного місяця з дня одержання зазначеного повідомлення, днем (місяцем) звернення за призначенням допомоги вважається день (місяць) прийняття або відправлення заяви.

Відповідно до пункту 8 Порядку №250 документи, необхідні для призначення допомоги, розглядаються органом соціального захисту населення протягом десяти днів з дня подання заяви з усіма необхідними документами.

Про призначення допомоги чи про відмову в її призначенні із зазначенням причини відмови та порядку оскарження такого рішення орган соціального захисту населення видає чи надсилає заявникові письмове повідомлення протягом п`яти днів після прийняття відповідного рішення.

Пунктами 9-10 Порядку №250 визначено, що допомога призначається на третю і кожну наступну дитину з місяця, в якому було подано заяву з усіма необхідними документами, та виплачується щомісяця по місяць досягнення дитиною 6-річного віку включно.

Судом також встановлено, що відповідно до свідоцтва про народження від 25.03.2014 року Серії НОМЕР_3 є матір`ю ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , відповідно до свідоцтва про народження від 27.01.2009 року Серії НОМЕР_4 є матір`ю ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , відповідно до повторного свідоцтва про народження від 05.07.2014 року Серії НОМЕР_5 є матір`ю ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_4 .

Тож, після народження четвертої дитини позивачка звернулась до відповідача за отриманням допомоги при народженні дитини, грошової компенсації вартості одноразової допомоги «пакунок малюка» , допомоги на дітей, які виховуються в багатодітних сім`ях.

Водночас, відповідач листом від 09.09.2021 №13557 відмовив ОСОБА_1 у призначенні та виплаті вказаних допомог, посилаючись на отримання інформації про не проживання позивачки з родиною у м. Бердянськ.

Слід зазначити, що згідно з частиною 2 статті 7 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» Україна вживає всіх можливих заходів, спрямованих на розв`язання проблем, пов`язаних із соціальним захистом, зокрема відновленням усіх соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам.

Таким чином, право позивача на отримання спірних допомог є безперечним і забезпечення цього права становить суть взятих на себе державою зобов`язань.

Суд зауважує, що позивач та її дитина є громадянами України, мають такі ж конституційні права як і інші громадяни України; законодавство України не допускає обмеження прав на соціальний захист, зокрема, права на отримання допомоги при народженні дитини, за ознакою місця проживання, а тому відповідно до Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» та встановлених у справі обставин, враховуючи інтереси дитини, позивач має право на отримання державної допомоги при народженні дитини.

Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постановах від 25 квітня 2019 року по справі № 226/1056/17, та від 11.09.2019 по справі №220/2054/16-а.

Крім того, відповідно до пункту 13 Порядку призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам, затвердженого Постановою КМУ №365 від 08.06.2016, комісія, крім підстав відмови у призначенні (відновленні) соціальної виплати, передбачених законодавством, може відмовити заявникові у призначенні (відновленні) такої виплати в разі його відсутності за фактичним місцем проживання/перебування, зазначеним у заяві про призначення (відновлення) соціальної виплати.

У той же час, підзаконний нормативно-правовий акт не може змінювати в бік звуження права громадян, які встановлені нормативно-правовими актами вищої юридичної сили.

Закон № 2811-XII та Порядок №250 не містять такої підстави для відмови у призначенні допомоги або припинення її виплати, як відсутність особи за фактичним місцем проживання/перебування.

Варто також зазначити, що допомога при народженні дитини, грошова компенсація вартості одноразової допомоги «пакунок малюка» , допомога на дітей, які виховуються в багатодітних сім`ях за своєю природою є допомогами самій дитині, а не її батькам.

В даному випадку відмова відповідача, в першу чергу, призводить до порушення інтересів дитини.

Суд зауважує, що відповідно до частини сьомої статті 7 Сімейного кодексу України дитина має бути забезпечена можливістю здійснення її прав, установлених Конституцією України, Конвенцією про права дитини, іншими міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

Відповідно до статті 3 Конвенції про права дитини, ратифікованої постановою Верховної Ради Української РСР від 27 лютого 1991 року №789-ХІІ, в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини.

Стаття 4 Конвенції про права дитини визначає, що держави-учасниці вживають всіх необхідних законодавчих, адміністративних та інших заходів для здійснення прав, визнаних у цій Конвенції. Щодо економічних, соціальних і культурних прав Держави-учасниці вживають таких заходів у максимальних рамках наявних у них ресурсів і при необхідності в рамках міжнародного співробітництва.

Таким чином, управлінням відмовлено позивачці у призначенні та виплаті державної допомоги при народженні дитини, грошової компенсації вартості одноразової допомоги «пакунок малюка» , допомоги на дітей, які виховуються в багатодітних сім`ях з моменту подання заяви всупереч положень законодавства та порушує інтереси особи, зокрема, дитини.

Щодо щомісячної адресної допомоги переміщеним особам, суд зазначає наступне.

Призначення щомісячної адресної допомоги переміщеним особам визначається Порядком надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 № 505 (далі - Порядок № 505).

Відповідно до пункту 2 Порядку № 505 грошова допомога надається внутрішньо переміщеним особам, які перемістилися з тимчасово окупованих територій у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населених пунктів, розташованих на лінії зіткнення, а також внутрішньо переміщеним особам, житло яких зруйновано або стало непридатним для проживання внаслідок проведення антитерористичної операції або заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, їх дітям, які народилися після дати початку проведення антитерористичної операції, тимчасової окупації або заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації та взяті на облік у структурних підрозділах з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органах з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі утворення) рад (далі - уповноважені органи), з дня звернення за її призначенням по місяць зняття з такого обліку включно, але не більше ніж на шість місяців.

За вимогами пункту 3 Порядку № 505 грошова допомога особам, які переміщуються, призначається на сім`ю та виплачується одному з її членів за умови надання письмової згоди довільної форми про виплату грошової допомоги цій особі від інших членів сім`ї (далі - уповноважений представник сім`ї) у таких розмірах, зокрема, для працездатних осіб - 442 гривні на одну особу (члена сім`ї). Якщо у складі сім`ї, якій призначено грошову допомогу, відбулися зміни, розмір грошової допомоги перераховується з місяця, наступного за місяцем виникнення таких змін, за заявою уповноваженого представника сім`ї або інформацією компетентного органу. Для призначення грошової допомоги на наступний шестимісячний строк уповноважений представник сім`ї подає до уповноваженого органу або установи уповноваженого банку (у випадку, передбаченому пунктом 5 цього Порядку) заяву, в якій повідомляє про відсутність змін, що впливають на призначення грошової допомоги, а також пред`являє довідки всіх членів сім`ї про взяття на облік внутрішньо переміщених осіб. Особам працездатного віку, яким грошова допомога була припинена відповідно до пункту 7 цього Порядку, грошова допомога не призначається.

Для отримання грошової допомоги (у тому числі у разі призначення грошової допомоги на наступний шестимісячний строк, якщо її виплата раніше не здійснювалася через установи уповноваженого банку) уповноважений представник сім`ї звертається за фактичним місцем проживання (перебування) сім`ї до установи уповноваженого банку для відкриття в установленому порядку поточного рахунка, пред`являє паспорт громадянина України або інший документ, що посвідчує особу, та подає на адресу уповноваженого органу відповідну заяву про надання грошової допомоги (для призначення грошової допомоги вперше) або заяву, в якій повідомляє про відсутність змін, що впливають на призначення грошової допомоги (у разі призначення грошової допомоги на наступний шестимісячний строк, якщо її виплата раніше не здійснювалася через установи уповноваженого банку). З метою визначення дати, часу та адреси подання заяви уповноважений представник сім`ї звертається у контакт-центр уповноваженого банку (пункт 5 Порядку №505).

Підстави коли грошова допомога не призначається визначаються пунктом 6 Порядку № 505.

Так грошова допомога не призначається у разі, коли:

будь-хто із членів сім`ї має у власності житлове приміщення/частину житлового приміщення, що розташоване в інших регіонах, ніж тимчасово окуповані території у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, населені пункти, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення, крім житлових приміщень, які непридатні для проживання, що підтверджується відповідним актом технічного стану;

будь-хто з членів сім`ї має на депозитному банківському рахунку (рахунках) кошти у сумі, що перевищує 25-кратний розмір прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб.

Положення абзацу другого пункту 6 не поширюється на сім`ї, до складу яких входять військовослужбовці з числа внутрішньо переміщених осіб, які захищають незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України та беруть безпосередню участь у заходах із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації (крім осіб, які набули право власності на зазначене житлове приміщення, придбане за рахунок державних коштів, після початку проведення антитерористичної операції або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях).

Грошова допомога не призначається на члена сім`ї:

який перебуває на повному державному утриманні в будинку дитини, дитячому будинку, дитячому будинку-інтернаті, психоневрологічному інтернаті, будинку-інтернаті для громадян похилого віку та осіб з інвалідністю, спеціальному будинку-інтернаті системи соціального захисту населення;

який перебуває на повному державному утриманні в школі-інтернаті, закладі спеціалізованої освіти військового (військово-спортивного) профілю;

який відбуває покарання в місцях позбавлення волі.

Отже пункт 6 Порядку № 505 містить вичерпний перелік підстав, за яких грошова допомога внутрішньо переміщеним особам не призначається.

Відповідач зазначає, що позивачу відмовлено в призначенні грошової допомоги також через відсутність за фактичним місцем проживання у м. Бердянськ. У відзиві відповідач вказує, що 28.07.2021 року відповідачем було перевірено позивачку та її дітей в системі "Аркан", де зазначено, що вона повернулась на територію України 20.07.2021 року та виїхала 24.07.2021 року на не підконтрольну територію України (при наступній перевірці станом на 09.12.2021 встановлено, що вона не поверталася на підконтрольну територію України більше як три місяці після виїзду), діти 2006, 2009, 2014 р.н. взагалі не повертались на підконтрольну територію України, у молодшої дитини 2021 р. н. перетинів кордону за останні три місяці не зареєстровано

Однак, пункт 6 Порядку № 505 не містить такої підстави для відмови в призначенні грошової допомоги як відсутність за фактичним місцем проживання внаслідок здійснення перевірки відомостей щодо позивача в системі Аркан .

Суд звертає увагу, що вказана підстава, у відповідності до пункту 6 Порядку № 505, не виключає право позивача на отримання адресної допомоги.

Факт відсутності виїзду внутрішньо переміщеної особи на тимчасово окуповані території у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі та перебування на таких територіях понад 60 днів тягне за собою наслідок повернення сум грошової допомоги за весь період перебування на зазначених територіях, що передбачено пунктом 12 Порядку № 505.

Таким чином, суд дійшов висновку, що відмова позивачу у відновленні виплати щомісячної адресної допомоги з підстав не підтвердження фактичного місце проживання є протиправною.

Крім того, відповідно до статті 1 Закону України Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.

Стаття 2 даного Закону визначає гарантії дотримання прав і свобод внутрішньо переміщених осіб. Так, Україна вживає всіх можливих заходів, передбачених Конституцією та законами України, міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, щодо запобігання виникненню передумов вимушеного внутрішнього переміщення осіб, захисту та дотримання прав і свобод внутрішньо переміщених осіб, створення умов для добровільного повернення таких осіб до покинутого місця проживання або інтеграції за новим місцем проживання в Україні.

У порядку статті 14 Закону України Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб внутрішньо переміщені особи користуються тими ж правами і свободами відповідно до Конституції, законів та міжнародних договорів України, як і інші громадяни України, що постійно проживають в Україні. Забороняється їх дискримінація при здійсненні ними будь-яких прав і свобод на підставі, що вони є внутрішньо переміщеними особами.

Отже, наявність у позивачки та її дітей статусу внутрішньо переміщеної особи надає можливість державним органам врахувати її особливі потреби. Серед таких особливих потреб - отримання державних соціальних допомог. Статус внутрішньо переміщеної особи надає особі спеціальні, додаткові права (або інші права , як це зазначено у статті 9 Закону України Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб ), не звужуючи, між тим, обсяг конституційних прав та свобод особи та створюючи додаткові гарантії їх реалізації.

Відповідно до частини другої статті 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

В рамках адміністративного судочинства:

дії - певна форма поведінки суб`єкта владних повноважень, яка полягає у здійсненні суб`єктом владних повноважень своїх обов`язків у межах наданих законодавством повноважень чи всупереч їм;

бездіяльність - певна форма поведінки суб`єкта владних повноважень, яка полягає у невиконанні ним дій, які він повинен був і міг вчинити відповідно до покладених на нього посадових обов`язків згідно із законодавством України;

рішення - нормативно-правовий акт або індивідуальний акт (нормативно-правовий акт - акт управління (рішення) суб`єкта владних повноважень, який встановлює, змінює, припиняє (скасовує) загальні правила регулювання однотипних відносин, і який розрахований на довгострокове та неодноразове застосування; індивідуальний акт - акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк).

З матеріалів справи судом встановлено, що відповідач листом повідомив позивача про відмову у задоволенні заяв про призначення державної допомоги при народженні дитини, призначення допомоги на дітей, які виховуються в багатодітних сім`ях, грошової компенсації вартості одноразової допомоги «пакунок малюка» та щомісячної адресної допомоги переміщеним особам. При цьому, вказаний лист по суті не є рішенням суб`єкта владних повноважень (індивідуальний акт) в контексті ст. 4 КАС України, а носить лише інформативний характер.

При цьому, суд не приймає доводи відповідача про те, що Управління праці та соціального захисту населення Виконавчого комітету Бердянської міської ради Запорізької області не є належним відповідачем справі, оскільки не приймало рішення № 243 від 30.07.2021. Суд зауважує, що вказане рішення не є предметом оскарження за даним позовом, позивач лише посилається на нього, як на підставу, на його думку, вчинення відповідачем оскаржуваних дій. Крім того, листом від 09.09.2021 управління зазначило про відмову у задоволенні заяв позивачки з обгрунтуванням підстав такої відмови. Будь-яких доводів про те, що заяви зі спірних питань розглянуті іншим суб`єктом владних повноважень лист відповідача не містить.

Зважаючи на обставини справи, з метою ефективного захисту прав позивача, про захист яких він просить, суд на підставі частини другої статті 9 КАС України вважає за необхідне задовольнити позовну заяву шляхом визнаня протиправними дій Управління праці та соціального захисту населення Виконавчого комітету Бердянської міської ради Запорізької області щодо відмови ОСОБА_1 в призначенні та виплаті державної допомоги при народженні дитини ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , допомоги на дітей, які виховуються в багатодітних сім`ях, грошової компенсації вартості одноразової допомоги «пакунок малюка» та щомісячної адресної допомоги переміщеним особам та зобов`язати відповідача призначити та виплатити позивачці вказані допомоги.

Відповідно до ч.1 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Частиною 2 статті 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.

Згідно з ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

У зв`язку із тим, що позивачу відстрочено сплату судового збору ухвалою суду від 29.11.2021 до винесення рішення у даній справі, то судові витрати у розмірі 3632,00 грн. на оплату судового збору підлягають стягненню на користь спеціального фонду Державного бюджету за рахунок бюджетних асигнувань Управління праці та соціального захисту населення Виконавчого комітету Бердянської міської ради.

Керуючись ст.ст. 2, 5, 72, 77, 139, 241, 243-246, 255 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву ОСОБА_1 (фактичне місце проживання: АДРЕСА_1 , ІПН НОМЕР_1 ) до Управління праці та соціального захисту населення Виконавчого комітету Бердянської міської ради Запорізької області (71100, Запорізька область, м. Бердянськ, вул. Захисників України,27/34) про визнання дій протиправними, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,- задовольнити повністю.

Визнати протиправними дії Управління праці та соціального захисту населення Виконавчого комітету Бердянської міської ради Запорізької області щодо про відмови у призначенні та виплаті ОСОБА_1 допомоги по народженню дитини ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , допомоги на дітей, які виховуються в багатодітних сім`ях, грошової компенсації вартості одноразової допомоги «пакунок малюка» та щомісячної адресної допомоги переміщеним особам.

Зобов`язати Управління праці та соціального захисту населення Виконавчого комітету Бердянської міської ради Запорізької області призначити та виплатити ОСОБА_1 допомогу при народженні дитини ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 в розмірі, що встановлений ст. 12 Закону України Про державну допомогу сім`ям з дітьми .

Зобов`язати Управління праці та соціального захисту населення Виконавчого комітету Бердянської міської ради Запорізької області призначити та виплатити ОСОБА_1 компенсацію вартості одноразової натуральної допомоги "пакунок малюка".

Зобов`язати Управління праці та соціального захисту населення Виконавчого комітету Бердянської міської ради призначити та виплатити з 22.07.2021 ОСОБА_1 допомогу на дітей, які виховуються в багатодітних сім`ях, на підставі її заяви від 22.07.2021.

Зобов`язати Управління праці та соціального захисту населення Виконавчого комітету Бердянської міської ради призначити, нарахувати та виплатити ОСОБА_1 щомісячну адресну допомогу внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, за її заявою від 22.07.2021 року.

Стягнути на користь спеціального фонду Державного бюджету України судовий збір у розмірі 3632 (три тисячі шістсот тридцять дві) грн. 00коп. за рахунок бюджетних асигнувань Управління праці та соціального захисту населення Виконавчого комітету Бердянської міської ради.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі в 30-денний строк з дня його проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення у повному обсязі складено та підписано 03 лютого 2022 року.

Суддя Л.Я. Максименко

Дата ухвалення рішення03.02.2022
Оприлюднено15.02.2022
Номер документу103156850
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/9900/21

Ухвала від 25.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 11.04.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 13.03.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Рішення від 03.02.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Максименко Лілія Яковлівна

Ухвала від 29.11.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Максименко Лілія Яковлівна

Ухвала від 29.11.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Максименко Лілія Яковлівна

Ухвала від 25.10.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Максименко Лілія Яковлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні